Olen köyhä ja tarvitsisin uuden tietokoneen kun tämä vanha on jotain 10 vuotta vanha äitini ostama ja tämä alkaa olla jo hidas. Haluaisin nopeamman ja semmoisen jossa olisi windows 7 kun se on kuulema hyvä. Tarvitsen konetta esim. laskujen maksuun ja tietokone on mun ainoa henkireikä joka estää etten masennu ihan kokonaan.
Voisinko pyytää näillä perusteluilla sossusta harkinnanvaraista tukea uuteen tietokoneeseen? Mulle riittäisi 500 euroakin koska äitilläni olisi vara auttaa koneeni hankinnassa noin 150eurolla muttei sen enempää kun hällä on sen verran pieni eläkekin.
Saako harkinnanvaraista
40
2266
Vastaukset
- enkottei
Voiha...etkö tiedä,että tietokone luokitellaan ylellisyystarvikkeeksi,kaikilla se täytyis olla vaan kun kaikilla ei ole varaa hankkia tk:tta.Mikset osta osamaksulla,niin minä tein. :)
osamaksu kannata, kannattaa säästää sama summa etukäteen ja ostaa käteisellä. Se tulee halvemmaksi koska ei tarvitse rahoittaa rahoitusyhtiöitä. Jos selviää osamaksusta niin pystyy säästämäänkin.
- 10+11
Itse kysymykseen en tiedä vastausta, mutta koneen hidastunutta nopeutta voi palauttaa entiselleen siivoamalla se. Hidas se kone on varmasti ollut koko ajan nykylaitteisiin verrattuna, mutta rekisterin siivoaminen turhasta sälästä auttaa.
- mies76_
Ei hyvä isä sentään... Eikö sinua yhtään hävetä!! Joillain ihmisillä ei ole varaa ostaa tietokonetta ollenkaan ja heidän selkänahastaan revityistä verorahoista sinä nyt haluaisit päästä osingoille. Tällaiset viestit ovat kyllä todiste siitä, että suomen tukipolitiikka on täysin lähtenyt käsistä, kun joillain ihmisillä ei ole mitään käsitystä näiden tukien tarkoituksesta. Nämä tuet on tarkoitettu TOIMEENTULOON, eli siihen, ettei kenenkään suomessa tarvitse kuolla nälkään, mutta niitä EI missään tapauksessa ole tarkoitettu siihen, että laiskat ihmiset maksattavat niillä omia ylellisyysjuttujaan antamatta yhteiskunnalle mitään vastinetta.
- koneen tarvitsija
No kun en saa osamaksullakaan niin mielestäni sossun pitäs auttaa. Jos saisin osamaksulla ostettua jotain ni en kai sitten sossusta pyytäskään. Kokeilin viimeksi ostaa osamaksulla telkkua ja kerroin olevani opiskelija(kun en kehdannut kertoa olevani oikeasti työtön), ni se myyjä epäili etten saa osamaksulla ja sitten se soitti johonkin ja niin kävi etten saanut osamaksulla tekkaria. Oma telkkari on vielä ihan ok mutta se ei ole mikään taulutelkkari jota haluaisin, mutta kattelee totakin vielä. Tietokoneelle olisi enemmän tarvetta kun on niin vanha.
- järkeä päähän
koneen tarvitsija kirjoitti:
No kun en saa osamaksullakaan niin mielestäni sossun pitäs auttaa. Jos saisin osamaksulla ostettua jotain ni en kai sitten sossusta pyytäskään. Kokeilin viimeksi ostaa osamaksulla telkkua ja kerroin olevani opiskelija(kun en kehdannut kertoa olevani oikeasti työtön), ni se myyjä epäili etten saa osamaksulla ja sitten se soitti johonkin ja niin kävi etten saanut osamaksulla tekkaria. Oma telkkari on vielä ihan ok mutta se ei ole mikään taulutelkkari jota haluaisin, mutta kattelee totakin vielä. Tietokoneelle olisi enemmän tarvetta kun on niin vanha.
Sinä pystyt kyllä hyvin elämään sillä vanhalla tietokoneellasi. Kerroppas, millä oikeutuksilla niiden ihmisten, jotka tosiaan käyvät töissä pitäisi kustantaa sinulle oikeastaan yhtään mitään? Olet yhteiskunnalle pelkä menoerä, eikä työttömänä kuulukkaan saada mitään sen erikoisempia luksuksia. Eihän kukaan menisi töihin, jos ilmaiseksi saisi kaikenmaailman tietokoneita yms. Kukas verot ja tuet sitten maksaisi?
- 12+3
järkeä päähän kirjoitti:
Sinä pystyt kyllä hyvin elämään sillä vanhalla tietokoneellasi. Kerroppas, millä oikeutuksilla niiden ihmisten, jotka tosiaan käyvät töissä pitäisi kustantaa sinulle oikeastaan yhtään mitään? Olet yhteiskunnalle pelkä menoerä, eikä työttömänä kuulukkaan saada mitään sen erikoisempia luksuksia. Eihän kukaan menisi töihin, jos ilmaiseksi saisi kaikenmaailman tietokoneita yms. Kukas verot ja tuet sitten maksaisi?
esimerkiksi sonerakauppa.Jos luottotiedot kunnossa ja 18v saa tuolta tietokoneenkin
- eirikaseiköyhä
koneen tarvitsija kirjoitti:
Pistä ensi kuusta lähtien joka kuu sukan varteen 62.5 e niin 8 kuukauden päästä voit kävellä kauppaan ja ostaa tietokoneen. Vaikeaa???? Jos jotain luksusta haluat, niin muista menoista (ehkä jopa ruoasta) täytyy tinkiä, mutta kyllä 100% toimeentulotuista aina tuon säästää, ihan koska vaan, jos halua on.
Parempi vaihtoehto on etsiä töitä, niin saat vaikka sen telkkarinkin ostettua... Mulla on isäni vanha, iso ja perkeleen painava telkkari ja mä sentään oon duunissa, enkä silti koe olevani niin rikas, että voisin ostaa jonkun hienon litteen telkun.
Nyt järki käteen ja mars mol.fi sivuille etsimään töitä tai kunnon kouluksia!! Työvoimapoliittisen koulutuksen jälkeen minäkin töitä sain ja olen erittäin tyytyväinen!!!
- puh puh
en meinannut uskoa silmiäni, kun luin viestisi. on päivänselvää ettei tällainen homma tule kysymykseenkään. tietokone ei ole välttämätömyysatarvike, joten toivon mukaan sossun tädit eivät sitä varten rahaa sulle anna. hitsi, monella ei ole varaa edes lääkeisiin tai muihin sairauskuluihin eivätkä saa sossusta mitään, vaikka miten anovat. ja sitten joku tahtoo uuden tietokoneen! ei jumaliste... tilaa vaikka hobby hallista, mut eihän sulla tietenkään luottotietoja ole, vai mitä? mene maksamaan laskusi pankin eteisessä olevalla koneella, ei sitä varten tarvitse kotona olla konetta. kirjastossakin niitä voi käyttää ilmaiseksi.
- Gregor C.
Pienen kannettavan tai vaikka Asuksen eeeboxin saa 300 eurolla. Jos äitisi auttaa sinua 150 eurolla niin sinun ei tarvitse säästää kasaan kuin toinen 150e. Jätät muutaman baari-illan väliin ja se on siinä.
Toisaalta jos vain laskuja koneellasi maksat niin kyllä se 10v vanha konekin pelittää vielä ihan hyvin.Hyvä, että tässä ketjussa muutama sentään neuvoo aloittajaa säästämään ja tekee niin pottuilematta! Kauhistnärkästyneistä kommenteista päätellen edelleenkin elää periaate: kenenkään ei pidä edes pyytämän mitään, mitä ei voi saada - toisin kirjoittaen: jo pelkkä pyytäminen on liki rangaistava teko.
- järkeä päähän
piruitte kirjoitti:
Hyvä, että tässä ketjussa muutama sentään neuvoo aloittajaa säästämään ja tekee niin pottuilematta! Kauhistnärkästyneistä kommenteista päätellen edelleenkin elää periaate: kenenkään ei pidä edes pyytämän mitään, mitä ei voi saada - toisin kirjoittaen: jo pelkkä pyytäminen on liki rangaistava teko.
Kyse eli ole pyytämisen "rangaistavuudesta", vaan lähinnä järkytyksestä sen suhteen, että on olemassa ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä siitä mistä raha tulee, ja jotka väärinkäyttävät yhteiskunnan tarjoamaa apua.
- 6+6
Kunnollisen pöytäkoneenkin saa kolmellasadalla, eikä tarvitse mihinkään kannettavan rimpuloihin tyytyä. Puhumattakaan siitä, että vähän käytettyjä keskusyksikköjä saa tosi edullisesti.
- muuten riitä
10 vuotta vanha kone alkaa kyllä olla jo sillä mallilla, että se ei enää riitä edes laskujen maksuun. Nykyään kun jo pelkkä selain puuduttaa sen aivan käyttökelvottoman hitaaksi. On tympeää, kun näihin pitää änkeä kaikenlaisia graafisia kikkailuja, joiden takia konekanta vanhenee käsiin niin nopeasti.
Aloittajalle todettakoon, että osta käytetty kone. Pari vuotta vanhoja voi jo saada sillä 150 eurolla, ja niillä menee taas monta vuotta eteenpäin. Joku saattaa koneensa antaa jopa ilmaiseksi, koska en minäkään omastani enää kehtaisi mitään pyytää, vaikka kone on vasta 5-vuotias. Ihan soiva peli kyllä vieläkin, ja siksi en sitä meinaa pitkään aikaan uuteen vaihtaa. - 9+9
muuten riitä kirjoitti:
10 vuotta vanha kone alkaa kyllä olla jo sillä mallilla, että se ei enää riitä edes laskujen maksuun. Nykyään kun jo pelkkä selain puuduttaa sen aivan käyttökelvottoman hitaaksi. On tympeää, kun näihin pitää änkeä kaikenlaisia graafisia kikkailuja, joiden takia konekanta vanhenee käsiin niin nopeasti.
Aloittajalle todettakoon, että osta käytetty kone. Pari vuotta vanhoja voi jo saada sillä 150 eurolla, ja niillä menee taas monta vuotta eteenpäin. Joku saattaa koneensa antaa jopa ilmaiseksi, koska en minäkään omastani enää kehtaisi mitään pyytää, vaikka kone on vasta 5-vuotias. Ihan soiva peli kyllä vieläkin, ja siksi en sitä meinaa pitkään aikaan uuteen vaihtaa.No, kyllä IE:tä ja Firefoxia kevyempiäkin selaimia löytyy, esimerkiksi K-Meleon: http://fi.wikipedia.org/wiki/K-Meleon
Mutta tässä mennään vähitellen yhä syvemmälle tietotekniikan puolelle, ja niihin juttuihin taas on ihan omat osiot. - koneeseensa rakastun
muuten riitä kirjoitti:
Aloittajalle todettakoon, että osta käytetty kone. Pari vuotta vanhoja voi jo saada sillä 150 eurolla, ja niillä menee taas monta vuotta eteenpäin. Joku saattaa koneensa antaa jopa ilmaiseksi, koska en minäkään omastani enää kehtaisi mitään pyytää, vaikka kone on vasta 5-vuotias. Ihan soiva peli kyllä vieläkin, ja siksi en sitä meinaa pitkään aikaan uuteen vaihtaa.Minulla (köyhä myös) on sekä 10v vanha kone, että 5v vanha kone. Molemmat lahjaksi saatuja ja toimivat hyvin. Tällä uudemmalla on katsottu lätkämatsiakin livenä vaikka tämä ei mitään hienouksia sisälläkään eikä kapasiteetti ole kovin suuri. Ja kyllä 10v koneella maksetaan laskuja siinä missä uudemmallakin.
Aivan turhaan ihmiset heittävät hyvää elektroniikkaa menemään, vain ahneuttaan haluavat uutta. Maailma hukkuu elektroniikkaromuun. Periaatteena pitäisi olle, että uusi hankitaan vasta kun entinen hajoaa totaalisesti. Silloinkin voi miettiä tarvitaanko kyseistä laitetta vai ei. Itselläni on kaksi konetta, koska entinen hajosi eikä kukaan (mukamas) osannut korjata sitä. Sitten kuitenkin löytyi henkilö joka osasi ja nyt minulla on hyvä varakone.
Mikään ei ole niin absurdia kuin pyytää toimeentulotukea tietokoneeseen! Tuolla on oikeasti pilvin pimein kansanelökkeellä eläviä mummoja ja pappoja joiden rahat menee lääkkeisiin ja säästävät sitten ruuasta!
- mulle ja rahaa!
Mulla on yli 12v vanha kulunut nahkatakki. Tosi ihmeellistä, että sossu ei anna mulle uuteen rahaa.
Jokaisen ihmisen perusoikeuteen kuuluu uusi takki edes joka 12 vuosi.
Ei kehtaa töitäkään hakea vanha nukkavieru takki päällä.- Osissa pöytäkone
Myös tehdä kuten minä. Ostin tietokoneeni osa kerrallaan. Aina sellainen mihin on varaa. esimerkiksi kotelo ja virtalähde irtoaa suhteellisen edullisesti sanotaan pyöreät 40 euroa. Sitten prosessori muistit ja emolevy jossa integroitu näytönohjain. Sitten kun rikastut ostat vaikka erillisen näytönohjaimen. Sanotaan 200-300 euroa jaettuna kuukausilla minkä osan pystyt milloinkin ostamaan. Jos et osaa kasata itse kai tunnet jonkun joka osaa?!
- MiksiMaksaisitEnemmä
Osissa pöytäkone kirjoitti:
Myös tehdä kuten minä. Ostin tietokoneeni osa kerrallaan. Aina sellainen mihin on varaa. esimerkiksi kotelo ja virtalähde irtoaa suhteellisen edullisesti sanotaan pyöreät 40 euroa. Sitten prosessori muistit ja emolevy jossa integroitu näytönohjain. Sitten kun rikastut ostat vaikka erillisen näytönohjaimen. Sanotaan 200-300 euroa jaettuna kuukausilla minkä osan pystyt milloinkin ostamaan. Jos et osaa kasata itse kai tunnet jonkun joka osaa?!
Ohjelmista kuten käyttöjärjestelmästä ei tarvitse maksaa maltaita jos ei halua. Linux ubuntu peruskäytössä on lähes yhtä helppo kuin windows. Samoin ubuntun sivuilla on ongelmien ratkaisuihin aika hyvät neuvot. Peruskäytössä linuxilla tuskin tulee ongelmia. Samoin linuxin sovellukset ja ohjelmat ovat ilmaisia.
- Samisca
Osissa pöytäkone kirjoitti:
Yhdyn kyllä tähän, kannattaa se kone hankkia osissa ja muutenkin jos mahdollista niin koota itse tai antaa osaavan kaverin hoidettavaksi! Tulee rutkasti halvemmaksi kuin pakettikone!
Pakko myöntää että itsekin harkitsin kysyväni sossusta pientä avustusta uuden koneen osien hankintaan, JOS nyt seuraavan koulutushaun kautta pääsen haluamaani alaa opiskelemaan ja tuolloin olisi uuden koneen hankinta lähes välttämätöntä. Totesin kuitenkin tätä ketjua lukiessani, että parempi vain kiristää muista menoista. Tuleekin sellainen olo että on "itse hankittu", vaikka joudunkin nyt toimeentulotuella vielä elämään.
Nykyinen pakettikoneeni on jo varmasti sen 10 vuoden ikäinen ja koska säännöllisesti skannaan, poistan kaiken turhan ja pidän sisällön siistinä, netissä pyöriminen sekä vähemmän raskaiden ohjelmistojen käyttö ei ole tuottanut ongelmia. Eihän tämä nopein ole, mutta kärsivällisyys on hyve. Käyttiksenä Windows XP, jota en kyllä hevillä vaihda muuhun. Olkoot vain vanha, mutta ainakin perinpohjin tuttu ja luotettava. Taitaa tuo koneen merkkikin olla syynä pitkäikäiseen toimivuuteen, HP on kotikäyttöön hyvä malli.
Nykynuoret haluavat minun mielestäni liikaa luksusta (en nyt kaikkiin yleistä, omien kokemusten perusteella totean), mitä pahaa on tyytyä vähempään? Ei se tee ihmisestä yhtään sen huonompaa? Eikö voisi ajatella niin että on miellyttävämpää hankkia tavarat yms sellaisella rahalla, johon on nähnyt edes hieman vaivaa?
Kaikki eivät synny hopealusikka suussa, mutta he ovatkin sitten useimmiten paremmin valmentautuneita elämään.
(Ja jos tätä ketjua nyt seuraavat ihmiset joilla on vähän paremmin talousasiat, en teitäkään mollaa millään tavalla. Vertauksella tarkoitin näitä jotka ovat aina saaneet kaiken mitä haluavat, jos tiedätte/osaatte kuvitella kyseisenlaisen persoonan.)
- fgfdgdgdf
Jo pelkästään tietoyhteiskunnassa selviäminen edellyttää välitöntä pääsyä palveluiden käyttämiseen ja verkossa toimimiseen; Laskujen maksaminen, töiden etsintä, opinnot, sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen ja päivittäisten asioiden hoitaminen, ym.
Koska kymmenen vuotta vanhalla koneella ei tee nykypäivänä enään mitään, älä edes mainitse siitä toimeentulohakemuksessa. Sossu yrittää löytää väkisin syyn hakemuksen hylkäämiseksi, joten valmistele se huolella.
Toimeentulolain soveltamisoppaasta lainattua:
(http://pre20090115.stm.fi/md1176293474181/passthru.pdf)
"Mitään ylärajaa ei ennaltaehkäisevässä toimeentulotuessa ole."
”Täydentävässä toimeentulotuessa ei ole suljettu pois mitään menolajia, jos menot harki-
taan asiakkaalle tarpeellisiksi.
"Toimeentulotukilaki ei aseta ylärajaa täydentävänä tukena myönnettävälle määrälle,
vaan arvio tehdään asiakaskohtaisen harkinnan mukaan. Menon määrä otetaan tukea
myönnettäessä huomioon tarpeellisen suuruisena. Harkittaessa menon huomioonotta-
mista täydentävänä toimentulotukena tulisi kiinnittää huomiota muun muassa siihen,
auttaako tuki asiakasta työllistymään, saamaan ammatin, välttymään laitossijoitukselta
tai edistääkö tuki omatoimisuutta taikka voidaanko täydentävän tuen myöntämisellä vä-
hentää syrjäytymistä. Joissakin edellä mainituissa tilanteissa kunta voi päättämiensä pe-
rusteiden mukaan myöntää vaihtoehtoisesti myös ehkäisevää tukea”
Lisäksi:
Liisa Hyssälän vastaus kirjalliseen kysymykseen:
"Pienituloisten henkilöiden osalta tietokoneen hankintaa on mahdollista tukea myös toimeentulotukilain mukaisesti."
Lähde: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_146_2003_p.shtml- ttttttttttttttttttt
itse olen toimeentulotuen pitkäaikaisasiakas, ja ei edes lapsille myönnetty uusiin talvivaatteisiin ja kenkiin rahaa. Sanottiin että kuuluvat perusosaan. Nyt kehtaat sitten mankua tietokonetta, voi hvetti!! Kaikkia sitä, toivottavasti et sitä tule saamaan!!!!!
- HP toiminut hyvin
Voi yhden kerran! Vai että sossusta oikein tietokone. Huhhuh! Kaikki kun eivät saa edes välttämättömiä lääkkeitä sun muita juttuja kasaan. Kai nyt samalla pyydät jonkun älypuhelimenkin itsellesi.
Kuten ketjussa on jo todettukin, et tarvitse mitään konetta siihen, että maksat laskusi tai kaipaat henkireikää. Voit aivan mainiosti maksaa laskusi pankin eteisessä olevalla tietsikalla. Kirjastossa voit käydä käyttämässä niiden "henkireikää" ihan tarpeeksi. Vielä lisäksi voit mennä vaikka työväenopistoon johonkin atk-kurssille. Ne ei paljoa maksa ja saat siellä lisäksi oppia ja voit käyttää konetta siinä samalla.
Seuraavaksi kai olet vaatimassa nettiyhteyksien maksuakin?
Edullisia tietokoneita saa esim. kirppareilta ja kierrätyskeskuksista. On olemassa kierrätyksiä, joissa tietokoneen osat puretaan jne. Näistä saa ostaa hyvin edullisesti koneita.
Voit myös säästää koneen hinnan pikkuhiljaa. Onhan sinulla kuitenkin se vanha kone, jolla tännekin olet onnistunut kirjoittelemaan. Itsekin säästin aikanaan läppärin hinnan ja kyttäsin sopivan tarjouksen. Myös esittelykoneita voi saada halvemmalla liikkeistä.
Sinulta on nyt suhteellisuuden taju kokonaan hukkunut. Esim. pesukonetta ei sossu pidä välttämättömänä kapistuksena lapsettomissa perheissä, vaikka olisi sairaus, jolloin pyykkejä on vaikea kiertää kuivaksi.
Myös puulämmitteisissä taloissa halkojen määrä vuotta kohti lasketaan hyvin tarkkaan. Jos laskelma näyttää miinusta, maksusitoumuksen saa, mutta vain tarkkaan määritellylle määrälle. Jos halot loppuvat kesken, esim. kylmän talven vuoksi, se on itse jostain raapaistava ne puurahat kasaan. Muuten perkele paleltuu! Itse olen tämän kokenut, joten on melkoisen tuohduttavaa lukea vaatimuksiasi tietokoneen suhteen. - *
"Voisinko pyytää sossusta harkinnanvaraista tukea uuteen tietokoneeseen?"
Voit pyytää, mutta et takuulla saa rahaa siihen.
Ota itsellesi osa-aikatyö ja hanki palkkarahoilla käytetty kone esim. täältä -->
http://www.bitmaster.fi/
Tai
http://www.pcsystems.fi/
Tai..
https://www.teraset.net/voi köyhäkin hankkia vaikkapa kohtuuhintaisen tietokoneen. Nämä hankinnat eivät yleensä ole toimeentulotukeen oikeuttavia hyväksyttäviä menoja.
Mutta kuinka varmasti toimeentulotukiasiakas voi säästää tilille niin, ettei sossu ota näitä varoja huomioon toimeentulotukea vähentävänä omaisuutena? Ohjeissahan mainitaan, ettei aiemmista toimeentulotukieristä todistettavasti säästettyjä varoja oteta huomioon uutta toimeentulotukea myönnettäessä - mutta miten varmaa tämä on? Vaivoin säästettyjen rahojen menetys kunnalle kirpaissee ketä tahansa...- open your eyes
piruitte kirjoitti:
voi köyhäkin hankkia vaikkapa kohtuuhintaisen tietokoneen. Nämä hankinnat eivät yleensä ole toimeentulotukeen oikeuttavia hyväksyttäviä menoja.
Mutta kuinka varmasti toimeentulotukiasiakas voi säästää tilille niin, ettei sossu ota näitä varoja huomioon toimeentulotukea vähentävänä omaisuutena? Ohjeissahan mainitaan, ettei aiemmista toimeentulotukieristä todistettavasti säästettyjä varoja oteta huomioon uutta toimeentulotukea myönnettäessä - mutta miten varmaa tämä on? Vaivoin säästettyjen rahojen menetys kunnalle kirpaissee ketä tahansa...Somputpa saa sossulta hienot puhelimet ym ja Ikeasta eivät kuulemma enää huoli huonekaluja, vaan pitää saada Askon lahjakortit nykyään. Ja silti jää sossurahaa yli kotomaahan lähetettäväksi.
- koneet_ei_maksa
Ei ole sen vaikeampaa ku käyt joka ilta kytiksellä 'porvareiden' roskakatoksilla. Nämä mulkut täällä eräässäkin pk seudun lähiössä viskaavat pari vuotta vanhaa rautaa sinne pokkana meneen. Kerran löysin fujitsun laatikon jossa kaikki romut sisällä. ainoa vika oli prossu sihahtanu , ilmeisesti tuuletin oli sanonut sopimuksen irti. ostin käytettynä athlon 64x2 prossun 25,- ja uuden flektin 14,- ... toimii... Lukemattomat baari-illat olen kustantanut näillä ihmisten pois heittämillä 'paskoilla' jotka olen trokannut eteenpäin...
- Kahveli kapula
Mun mielestä kunna pitäs ehdottomasti antaa rahaa vanhan tietokoneen päivittämiseen, koska yhteiskunta on ajettu ja ajetaan koko ajan tietokone riippuvaiseen suuntaan.
Laskutkin menee pian kaikki e-laskuiksi ja laskut joutuu maksaan netissä.
On ne siellä sossussa melko tahkopäitä, jos ei anna sulle rahaa tietokoneen hankintaan.
Juopoille ne kyllä antaa rahaa viinaan, muttei raittiille ihmisille paljoin järkevimpiin hankintoihin.
Jos haluaa ansaita ylimääräistä rahaa, niin nyt kannattaa mennä keräämään puolukoita ja myydä marjat.
Marjakilosta maksetaan 1,20 euroa ja jos kauppaa yksityisille, niin pyytää ja saada tätäkin enemmän.
Kun hyvän paikan löytää, niin ämpärillinen puolukkaa kertyy 15-20 minuutissa.
Toissapäivänä möin vajaa 100 kiloa puolukkaa. En ole mikään nopea marjan poimija ja en koko päivää ole marjametsässä, mutta ihan mukava saada vähän lisätienestiä.
Vielä pitää mennä keräämään lisää marjoja, koska ei ole muitakaan tuloja.yhä edelleen olla se, että satunnaisin töin hankitut lisäansiot lasketaan toimeentulotukea vähentäväksi tuloksi. Kymmenisen vuotta sitten tosin otettiin ainakin Helsingissä käyttöön sääntö, jonka mukaan toimeentulotuen hakijan "satunnaisista ja vähäisistä ansiotuloista" jätetään tietty osuus - muistaakseni 20% - laskelmien ulkopuolelle. (Tällä 20%:lla on euromääräinenkin enimmäisraja, jota en nyt ulkoa muista.) Saattaa olla, että tuo alun perin määräaikaiseksi luotu menettelytapa on vakinaistettu...
Ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, milloin ja millaiset ansiot katsotaan tllapäisiksi. Oletan, että tuen määrä on näissä tilanteissa sosiaalityöntekijän harkittavissa, joten toimeentulotuen tarvitsija ei voi tarpeeksi hyvin etukäteen päätellä, miten paljon hänellä on lähitulevaisuudessa rahaa käytettävissään. Koska köyhää kiusaa varain niukkuuden lisäksi tulojen epävarmuus, niin halu pihistää ja säästää varmuuden vuoksi on ymmärrettävä: vuokra saati maha eivät odota! Jos on olemassa pienikään riski siitä, että sosiaalityöntekijä laskee tällaiset vararahat lisätuloksi, niin ei ihme, että köyhän ropoin talletuspaikka on ns. Sidoste(R)-pankki !
- Sillä kun me erottii
http://tinyurl.com/riskiton-veto
Sisältää 50 euron arvoisen riskittömän vedon sekä 8€ ilmaiseksi, ilman talletusta! - jargonaut
Ensireaktioni kirjoitukseesi oli, että tämän takana on pakko olla trolli. Olethan trolli? :)
Jos todella olet tosissasi, tuskinpa saat harkinnanvaraista tukea uuteen tietokoneeseen. Aina voi toki yrittää.
Paljon realistisempi vaihtoehto olisi kirjoittaa jonnekin nörttien palstalle ja kertoa siellä, että vastaanotat kiitollisina kaikkea bittirojua, joista toivot rakentavasi jonain päivänä toimivamman, tehokkaamman tietokoneen. Tai sitten voisit jopa soittaa pariin isompaan yritykseen tai esim seurakuntaan ja kysyä ovatko he uusimassa missään vaiheessa tietokoneita tai onko heillä yhtään vanhaksi käynyttä konetta, ja selittää mikä on tarpeesi.
Ja mitä tulee uuden hankintaan - et tarvitse 500 euroa. Huomattavasti huokeammallakin saa koneen.- Tyräkki
Itse teen töitä ja käytän useita raskaita ohjelmia 10 vuotta vanhalla pöytäkoneella. Ei ongelmia.
- asdfvgbnvfcdx
Tyräkki kirjoitti:
Itse teen töitä ja käytän useita raskaita ohjelmia 10 vuotta vanhalla pöytäkoneella. Ei ongelmia.
Älä vaan säästä tilille kun sossu katsoo ne tuloiksi, äläkä sano että äitisi maksaa osan. NetAnttilasta saa osamaksulla jos luottotiedot ok?
- Samisca
asdfvgbnvfcdx kirjoitti:
Älä vaan säästä tilille kun sossu katsoo ne tuloiksi, äläkä sano että äitisi maksaa osan. NetAnttilasta saa osamaksulla jos luottotiedot ok?
Olenkohan väärin ymmärtänyt, mutta eihän osamaksulla saa mitään isompaa jos ei ole varsinaisia vakaita tulonlähteitä eli esim palkkatyö?
- aasinen
Samisca kirjoitti:
Olenkohan väärin ymmärtänyt, mutta eihän osamaksulla saa mitään isompaa jos ei ole varsinaisia vakaita tulonlähteitä eli esim palkkatyö?
Aika oudolta kuulostaa, että sossusta saisi rahaa tietokoneeseen.. Mutta! Jos sulla on joku "kiva" sossu, niin hyvinhän voit saada. Sehän on harkinnanvaraista, eli ei siihen ole mitään tiukkoja sääntöjä. Pitäisi kyllä olla, sossun tukipolitiikka kun on noiden harkinnanvaraisten kohdalla aika kirjavaa.
- älä ole uusavuton
Olet ilmeisesti nuori ja asut kotona?
Yritä löytää töitä, joita voit tehdä koulun ohessa. Esim lehtien ja mainosten jakoa, siivousta, pihatöitä, lapsenvanhtina oloa.
Oletko käynyt kyselemässä paikkakuntasi kaupoissa esim kärrypoja, pulloautomaatin, iltakassan töitä?
Onko jollain kaverillasi äitiä tai isää töissä näissä paikoissa ja voisi suositella sinua?
Mistä juontaa tämä nykyajan oletus, että yhteiskunta (sossu) ja työssäkäyvät naapurit ilolla aina maksavat sinun menosi?
Koneita saa tarjouksista. Ostat sen äitisi kanssa yhdessä osamaksulla, käy kierrätyskeskuksissa, kysele tuttavilta ja sukulaisilta. SÄÄSTÄ JA TEE TÖITÄ!
Sisällä omassa huoneessa istuminen, netissä roikkuminen jos joku masentaa! Jos löydät tekemistä kodin ulkopuolelta, se piristää ja aktivoi sinut. Lisäksi voisit tosiaan saada sitä omaa rahaa! - ehkä jonain päivänä.
ei toistaiseksi lasketa perustarpeisiin kuten ruoka ja hygienia tuotteet.
- vinkkiä
sellaisella paikkakunnalla jossa ilmestyy ilmaisjakelulehti, johon saa laittaa ostaa myydä ym ilmoituksia ilmaiseksi? Jos sellainen lehti on, niin laita ilmoitus että haluaako joku lahjoittaa toimivan koneen sinulle. Noita lahjoituksia on ollut kaikenlaisista tavaroista. Joten seuraa lahjoituspalstoja ja tai laita ilmoitus.
- vanhat koneet..
monelle perheell kuten myös meille kertyy noits kännyköitä,tietokoneitá ja oheislaitteita aivan haitaksi saakka. Usein kyllä toimivia mutta kun työnantajat tyrkyttävät uusia tilalle ja itsekkin tullut hankittuja uusia vanhojen tilalle. Firma missä olin 10 vuotta oli joskus 90-luvulla lähettänyt vanhat koneet viroon ja venäjälle mutta sitten kun eivät sinne kelvanneet niin sai henkilökunta pitää ne omassa käytössä. Tuttavillani sama tilanne. Vuosi sitten työnvai´hdon yhteydessä oli aikaa siivota nurkkia ja´´olin kuullut että Gigantti ottaa ongelmajätteet ilmaiseksi vastaan. Pitkäaikaistyöttömälle tuttavalleni annoin vanhan päivitetyn läppärin ja digikameran joskin ei ihan nykypäivän pixelimäärällä. Hänellä ei olluta aikaisemmin varaa ostaa tietokonetta itselleen. Löysin kotoa 9 kännyä, tusinan latureita ja kaikkia oheislaitteita jopa käyttämättömiä, muutama tulostin josta vain muste loppunut. videoita ja joitain kodon sähkökoneita sekä julmetun suuri määrä muuntajia joita en edes tunnistanut mistä laitteista oli joskus ollut kyse.
Kun kerroin vastaanottajalle että lähes kaikki kyllä ehjiä niin hän sanoi ettei väliä koska menevät kaikki samantien purettavaksi.
- vähittäin
OSA KERRALLAAN ! ?
(osien hankintaan voi kulua vaikka vuosi tai kaksi, koska rahat on tiukassa ja ne menee suurelta osin ruokaan ja laskuihin)
Kysy jostain keskustelupalstalta mistä kokoonpanosta tulisi sinun budjetille sopiva kokonaisuus.
Emolevy, prosessori tuuletin, näytönohjain, muistikammat, virtalähde, kotelo jne... ja pyydä kaveria kokoaamaan kone tai kysy kokoamista työttömientoimipisteestä tai ostettuasi osat vie ne liikkeeseen. Vanhoja osia voi myös käyttää.
Ubuntu Linux käyttis on ilmainen. Windows on kallis, jos tarvii olla Windows niin paras on Windows 7 versio. XP:n ja Vistan tuki poistuu ennen kuin 7 versio.
Kodin Anttilasta tai Net Anttilasta tai HobbyHallista voit kysyä myös osamaksu kauppaa !
ps.valtiolla on käynnissä tietoyhteiskunta hanke ja se koskee myös köyhällistöä !
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803