Omistan Terhin 6020 ABS-muoviveneen, jonka pohja on kölin alueelta parista kohdasta saanut pahasti kipeetä edellisellä omistajalla rantautumisissa. Nyt välipohjan uretaani on kuivaa ja montut on täytetty uretaanilla koko pohjan alue hiottu karheeksi. Tarkoitukseni on paikata reijät ensin Terhi Fixillä. Lisäksi haluaisin lisätä pohjan paksuutta 2K Teollisuus Epoxilla, johtuen heikosta materiaalin paksuudesta. Kulmissa materiaalivahvuus oli vain n. 1mm.Onko kenelläkään kokemusta koko pohjan lisä pinnoittamisesta teollisuus Epoxilla.Terhin ABS- muovin kovuus mitattuna Shore A Din- mittarilla oli 92- 95. Oletettavasti jokin Epoxi valmistaja valmistaa myös eri kovuusasteisia tuotteita asiakkaan toiveesta.
Onko kokemuksia tai parempia neuvoja.. Kiitos jo etukäteen.
ABS-Veneen pinnoitus Teollisuus Epoxilla
28
5033
Vastaukset
- eihän abs.ään
mikään tartu. Muovihitsari voisi yrittää juottaa jotenkin mutta kotikonsteja ei ole. Ei pysy valitettavsti.
- VeeTee
Veneen pohja on hiottu 40 paperilla, eli on melkoisen karhea. Kalastus.comissa oli aikoinaan eräs isäntä tehnyt vastaavan projektin. Silloinkin kommentit oli vastaavia, ei pysy mikään ABS:ssä.Ymmärrän kyllä ettei Polyesterihartsi Lasikuitumatto Gelcoat pysy/tartu pohjaan johtuen materiaalien eri kovuus asteista kuivuttuaan. Isännän vastakommentti oli, että pysyy kun on riittävän karhea tartuntapinta ja 2K Epoksin kovuus/ elastisuus on sama kuin ABS:n. Pohjan korjaus tapahtuu Terhi Fixillä. Epoxilla haetaan ainoastaan lisää paksuutta /jäykkyyttä pohjaan.
- Anonyymi
Ei voisi kommentti olla enempää "kujalla'!!??
ABS on helpompi korjata kuin lasikuitu.
Pieniä halkeamia voi korjata vaikka siten, että:
1. Avaa halkeamat vaikka puukolla tai helpommin jollain "dremelillä".
2. Liuottaa vaikka Lego palikoita asetoniin ja täyttää avatut halkeamat näin saadulla massalla.
Näin tehdyn korjauksen jälkeen muovi on kuin yhtä puuta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voisi kommentti olla enempää "kujalla'!!??
ABS on helpompi korjata kuin lasikuitu.
Pieniä halkeamia voi korjata vaikka siten, että:
1. Avaa halkeamat vaikka puukolla tai helpommin jollain "dremelillä".
2. Liuottaa vaikka Lego palikoita asetoniin ja täyttää avatut halkeamat näin saadulla massalla.
Näin tehdyn korjauksen jälkeen muovi on kuin yhtä puuta!Paljonko legot maksaa nykyään per kilo?
- dhdhdhd
Ei voi kuin ihmetellä miksi on hankkinut monivammaisen terhin...
- VeeTee
Katsojan silmissä, tai päässä. Minä näen mielummin korjattavassa kohteessa käyttö-/korjattavuuspotentiaalin.Kyseessä on asiallisen pituinen ja riittävän kantava vene kalastuskäyttöön 3 miehelle. Jos dhdhdhd:llä on liikaa vapaa-aikaa kommentoida asiattomia,voi jättää vaikka väliin, mä oon korjaamassa ton jollan syksyksi vesille hyvillä neuvoilla tai ilman. Ei se niin monivammainen ole ettei kuosiin saada.. Ooon korjannut meinaan pahempiakin ,tosi kuitupelejä. ABS- on vain hiukan tuntematon materiaali...
Jos on jotain rakentavia neuvoja korjaukseen tietäviltä otan mielelläni vastaan.. - veneitä korjaillut
VeeTee kirjoitti:
Katsojan silmissä, tai päässä. Minä näen mielummin korjattavassa kohteessa käyttö-/korjattavuuspotentiaalin.Kyseessä on asiallisen pituinen ja riittävän kantava vene kalastuskäyttöön 3 miehelle. Jos dhdhdhd:llä on liikaa vapaa-aikaa kommentoida asiattomia,voi jättää vaikka väliin, mä oon korjaamassa ton jollan syksyksi vesille hyvillä neuvoilla tai ilman. Ei se niin monivammainen ole ettei kuosiin saada.. Ooon korjannut meinaan pahempiakin ,tosi kuitupelejä. ABS- on vain hiukan tuntematon materiaali...
Jos on jotain rakentavia neuvoja korjaukseen tietäviltä otan mielelläni vastaan..Tuossahan se asian ydin piileekin. ABS-venettä on mahdoton korjata mutta lasikuituvene on erittäin helppo. En kommentoi Terhin käytännöllisyyttä tai kulkuominaisuuksia mutta materiaali on pumpulissapidettävää, heppoista ja lyhytikäistä.
- ihreT
veneitä korjaillut kirjoitti:
Tuossahan se asian ydin piileekin. ABS-venettä on mahdoton korjata mutta lasikuituvene on erittäin helppo. En kommentoi Terhin käytännöllisyyttä tai kulkuominaisuuksia mutta materiaali on pumpulissapidettävää, heppoista ja lyhytikäistä.
Itsellä on juuri samainen Terni Nordic 6020, hiljattain ostettu. Ulkopohja on mun veneessä täysin virheetön joten sen kanssa ei ole tarvinnut otella, mutta sisäpohjasta olen paikkaillut muutamia hiushalkeamia.
Terhin polyuretaanithan ei "vety" niinkuin usein väitetään. (soitin tehtaalle ja varmistin asian). Ongelmaksi jää siis mahdollinen rakenteen heikkeneminen. Olen nyt paikannut juuri samalla tavalla ABS-vuovisen Terhi Nordiccini kuin korjasin pari vuotta sitten hankkimani Terhi sail-jollankin ulkopuolen halkeamat eli karhentamalla muovin, laminoimalla siihen lasikuitumattoa 1 kerros, jonka jälkeen laitoin Hempelin 2-komponentti Epoxy filleriä ja ainakin sail-jollan pohja on pitänyt erittäin hyvin! Kokeilin jollaan myös Plastic Paddingin mitähänlie- lasikuitumassaa (sellaista sinistä) ja sekin on pysynyt hyvin kiinni lasikuitumaton päällä terhin kölissä ulkopuolella, joskin äärimmäisen vähän on kulunut rantahietikolla vetämisen johdosta.
Uskoisin että Nordicinkin sisäpohjassani lasikuitulaminointi tulee pitämään sillä päälle levitetyn epoksifillerin kanssa mutta aika näyttää... Avainsana on juuri tuo kunnollinen karhentaminen ja että laminoidaan riittävän laajalta alueelta ja viistotaan ABSin reunoja. Ite tein tuon ihan 40:sellä lamellilaikalla ja rälläkällä. En oikein jaksa uskoa että tuo pelkkä Terhi fix massa riittäisi lujittamaan esim. haljennutta rakennetta yksinään ja onhan noista kuultukin ettei ne ole pitäneet kovinkaan hyvin. Boi tietysti olla sekin että asialla on olleet jotki hosutyylillä työtä tekevät. Oma Nordiccini oli esim. paikattu Asiantuntevasti" sikamassalla... ;-)) - TS
VeeTee kirjoitti:
Katsojan silmissä, tai päässä. Minä näen mielummin korjattavassa kohteessa käyttö-/korjattavuuspotentiaalin.Kyseessä on asiallisen pituinen ja riittävän kantava vene kalastuskäyttöön 3 miehelle. Jos dhdhdhd:llä on liikaa vapaa-aikaa kommentoida asiattomia,voi jättää vaikka väliin, mä oon korjaamassa ton jollan syksyksi vesille hyvillä neuvoilla tai ilman. Ei se niin monivammainen ole ettei kuosiin saada.. Ooon korjannut meinaan pahempiakin ,tosi kuitupelejä. ABS- on vain hiukan tuntematon materiaali...
Jos on jotain rakentavia neuvoja korjaukseen tietäviltä otan mielelläni vastaan..Itse korjasin TerhiSail purjeveneen perän just sillä abs muovin omalla korjausmassalla n. 20 vuotta sitten. Eli metsuri kaatoi puun talvella veneen vierestä, ja sen puun tyvi pomppasi ja putosi veneen peräpeilin päälle. Jälki oli kammottava, aivan sälöinä toinen puoli peräpeiliä. Vetelin vannekiskoa popniitillä kiinni jotta sain irtoplat pysymään paikoillaan, rälläkällä saumat viistoiksi ja sitä massaa päälle reilusti. Lopuksi paklaus ja automaalia korjatun kohdan päälle. Hyvin on kestänyt, lähes jokakesä purjehdittu ja purjeveneen perään kohdistuu jonkinmoisia vääntöjä purjeen/maston/miehistön/peräsimen vaikutuksesta.
Itselleni abs muovi on muodostunut tuon kokemuksen perusteella aivan kelvolliseksi materiaaliksi, mikset laittaisi sitä samaa Terhi fix:iä koko kölin vahvistukseen. Toisaalta, en usko etteikö lasikuituvahvistekin pysyisi paikoillaan, ja mitäpä siitä vaikka lähtisikin irti joskus. - ihreT
TS kirjoitti:
Itse korjasin TerhiSail purjeveneen perän just sillä abs muovin omalla korjausmassalla n. 20 vuotta sitten. Eli metsuri kaatoi puun talvella veneen vierestä, ja sen puun tyvi pomppasi ja putosi veneen peräpeilin päälle. Jälki oli kammottava, aivan sälöinä toinen puoli peräpeiliä. Vetelin vannekiskoa popniitillä kiinni jotta sain irtoplat pysymään paikoillaan, rälläkällä saumat viistoiksi ja sitä massaa päälle reilusti. Lopuksi paklaus ja automaalia korjatun kohdan päälle. Hyvin on kestänyt, lähes jokakesä purjehdittu ja purjeveneen perään kohdistuu jonkinmoisia vääntöjä purjeen/maston/miehistön/peräsimen vaikutuksesta.
Itselleni abs muovi on muodostunut tuon kokemuksen perusteella aivan kelvolliseksi materiaaliksi, mikset laittaisi sitä samaa Terhi fix:iä koko kölin vahvistukseen. Toisaalta, en usko etteikö lasikuituvahvistekin pysyisi paikoillaan, ja mitäpä siitä vaikka lähtisikin irti joskus.Yksihän mitä voisi harkita, jos koko pohjaa ja/tai koko köliä haluaa vahvistaa olisi juuri tuo perinteinen epoksilla laminointi polyesterihartsin sijaan. Epoksilla kun päällystetään, sinnekin venemiehet käyttävät jonkinlaista mattoa. En tiedä onko se lasikuitumattoa mutta esim. puuveneitä epoksoitaessa käytetään tällaista menetelmää. Luulisi epoksihartsin pitävän paremmin kuin polyesterin.
Ja tosiaan; vähän liikaa näiden kanssa yleensä vauhkotaan. Eihän mikään rakenne maailman tappiin asti kestä ja nämä on yleensä melko halpoja/helppoja tapoja tehdä itse pikku korjauksia. Ei se mikään maailmanloppu ole jos kokeilee jotakin ja huomaa ettei se kestänytkäään paria vuotta kauempaa. tekee uudestaan toisella tavalla sitten! - ihreT
ihreT kirjoitti:
Yksihän mitä voisi harkita, jos koko pohjaa ja/tai koko köliä haluaa vahvistaa olisi juuri tuo perinteinen epoksilla laminointi polyesterihartsin sijaan. Epoksilla kun päällystetään, sinnekin venemiehet käyttävät jonkinlaista mattoa. En tiedä onko se lasikuitumattoa mutta esim. puuveneitä epoksoitaessa käytetään tällaista menetelmää. Luulisi epoksihartsin pitävän paremmin kuin polyesterin.
Ja tosiaan; vähän liikaa näiden kanssa yleensä vauhkotaan. Eihän mikään rakenne maailman tappiin asti kestä ja nämä on yleensä melko halpoja/helppoja tapoja tehdä itse pikku korjauksia. Ei se mikään maailmanloppu ole jos kokeilee jotakin ja huomaa ettei se kestänytkäään paria vuotta kauempaa. tekee uudestaan toisella tavalla sitten!Yksi hyvä linkki josta saa asintuntevia neuvoja:
www.terpol.fi - Terhin mies
ihreT kirjoitti:
Itsellä on juuri samainen Terni Nordic 6020, hiljattain ostettu. Ulkopohja on mun veneessä täysin virheetön joten sen kanssa ei ole tarvinnut otella, mutta sisäpohjasta olen paikkaillut muutamia hiushalkeamia.
Terhin polyuretaanithan ei "vety" niinkuin usein väitetään. (soitin tehtaalle ja varmistin asian). Ongelmaksi jää siis mahdollinen rakenteen heikkeneminen. Olen nyt paikannut juuri samalla tavalla ABS-vuovisen Terhi Nordiccini kuin korjasin pari vuotta sitten hankkimani Terhi sail-jollankin ulkopuolen halkeamat eli karhentamalla muovin, laminoimalla siihen lasikuitumattoa 1 kerros, jonka jälkeen laitoin Hempelin 2-komponentti Epoxy filleriä ja ainakin sail-jollan pohja on pitänyt erittäin hyvin! Kokeilin jollaan myös Plastic Paddingin mitähänlie- lasikuitumassaa (sellaista sinistä) ja sekin on pysynyt hyvin kiinni lasikuitumaton päällä terhin kölissä ulkopuolella, joskin äärimmäisen vähän on kulunut rantahietikolla vetämisen johdosta.
Uskoisin että Nordicinkin sisäpohjassani lasikuitulaminointi tulee pitämään sillä päälle levitetyn epoksifillerin kanssa mutta aika näyttää... Avainsana on juuri tuo kunnollinen karhentaminen ja että laminoidaan riittävän laajalta alueelta ja viistotaan ABSin reunoja. Ite tein tuon ihan 40:sellä lamellilaikalla ja rälläkällä. En oikein jaksa uskoa että tuo pelkkä Terhi fix massa riittäisi lujittamaan esim. haljennutta rakennetta yksinään ja onhan noista kuultukin ettei ne ole pitäneet kovinkaan hyvin. Boi tietysti olla sekin että asialla on olleet jotki hosutyylillä työtä tekevät. Oma Nordiccini oli esim. paikattu Asiantuntevasti" sikamassalla... ;-))Oletkos koskaan kysynyt helppoheikiltä onko hänen rukkaset hyviä? Mikäli olet niin vastaus on takuuvarmasti jotta hyviä ovat, ihan maailman parhaita.
Samaa pätee Terhi-veneen valmistajaan; uretaani ei vety ja ulkokuori on ikuinen. Uskoo ken haluaa sillä eihän se muita hetkauta.
Miksi olet korjannut vain pari vuotta vanhasta veneestä halkeamia? Onko se normaalia vai vain terhiominaisuus.
No olenhan minäkin yhdestä Terhistä halkeaman löytänyt mutta se on viettänyt tuossa viereisessä sängyssä öitään jo kohta kolmekymentä vuotta. Halkeama oli tosin jo uudesta alkaen enkä ole valittanut valmistajalle. - ihreT
Terhin mies kirjoitti:
Oletkos koskaan kysynyt helppoheikiltä onko hänen rukkaset hyviä? Mikäli olet niin vastaus on takuuvarmasti jotta hyviä ovat, ihan maailman parhaita.
Samaa pätee Terhi-veneen valmistajaan; uretaani ei vety ja ulkokuori on ikuinen. Uskoo ken haluaa sillä eihän se muita hetkauta.
Miksi olet korjannut vain pari vuotta vanhasta veneestä halkeamia? Onko se normaalia vai vain terhiominaisuus.
No olenhan minäkin yhdestä Terhistä halkeaman löytänyt mutta se on viettänyt tuossa viereisessä sängyssä öitään jo kohta kolmekymentä vuotta. Halkeama oli tosin jo uudesta alkaen enkä ole valittanut valmistajalle.terhini ei ole "vain pari vuotta vanha" vaan melkein 20 vuotta vanha ja siinä oli 3 kpl pientä hiushalkeamaa sisäpohjassa.
Sitten siitä uretaanista. Koetapa olikohan polyuretaani.com ja siellä oli joitain FAQ- sivuilla juttua polyuretaanin vettymisestä. PU ei vety kuin mx. < 1,5% eli jos PU veneessäsi painaisi 100 kg, se maximissaan imisi vettä 1,5 kg eli se siitä legendasta!
Ota asioista selvää ennenkuin puhut! - *metallimies*
ihreT kirjoitti:
Yksihän mitä voisi harkita, jos koko pohjaa ja/tai koko köliä haluaa vahvistaa olisi juuri tuo perinteinen epoksilla laminointi polyesterihartsin sijaan. Epoksilla kun päällystetään, sinnekin venemiehet käyttävät jonkinlaista mattoa. En tiedä onko se lasikuitumattoa mutta esim. puuveneitä epoksoitaessa käytetään tällaista menetelmää. Luulisi epoksihartsin pitävän paremmin kuin polyesterin.
Ja tosiaan; vähän liikaa näiden kanssa yleensä vauhkotaan. Eihän mikään rakenne maailman tappiin asti kestä ja nämä on yleensä melko halpoja/helppoja tapoja tehdä itse pikku korjauksia. Ei se mikään maailmanloppu ole jos kokeilee jotakin ja huomaa ettei se kestänytkäään paria vuotta kauempaa. tekee uudestaan toisella tavalla sitten!Vetää pohjaan peltiä. Jotain puolenmillin rosteria. Väliin voisi laitta vaikka pikeä tai muuta möhnää. Kiinnitys läpipulteilla ja sisäpuolelle nylokkimuttereilla ja kummollisilla aluslevyillä. Samalla sais muttereista hyvän ja turvallisen karhennuksen muuten niin liukkaalle muoville.
Hyvä vene kannatta korjata millä menetelmällä hyvänsä. - Terhin mies
ihreT kirjoitti:
terhini ei ole "vain pari vuotta vanha" vaan melkein 20 vuotta vanha ja siinä oli 3 kpl pientä hiushalkeamaa sisäpohjassa.
Sitten siitä uretaanista. Koetapa olikohan polyuretaani.com ja siellä oli joitain FAQ- sivuilla juttua polyuretaanin vettymisestä. PU ei vety kuin mx. < 1,5% eli jos PU veneessäsi painaisi 100 kg, se maximissaan imisi vettä 1,5 kg eli se siitä legendasta!
Ota asioista selvää ennenkuin puhut!Veneesi on siis parikymmentä vuotta vanha vaikka sanoit ostaneesi sen hiljattain. Onkohan veneesi siis ostettu hiljttain vai maksettu hiljattain eli erissä.
"Itsellä on juuri samainen Terni Nordic 6020, hiljattain ostettu. Ulkopohja on mun veneessä täysin virheetön joten sen kanssa ei ole tarvinnut otella, mutta sisäpohjasta olen paikkaillut muutamia hiushalkeamia. "
Tuossa lainaus kirjoituksestasi mikäli olet sen hiljattain jo unohtanut. Elähän höperehdä joutavia. - ihreT
Terhin mies kirjoitti:
Veneesi on siis parikymmentä vuotta vanha vaikka sanoit ostaneesi sen hiljattain. Onkohan veneesi siis ostettu hiljttain vai maksettu hiljattain eli erissä.
"Itsellä on juuri samainen Terni Nordic 6020, hiljattain ostettu. Ulkopohja on mun veneessä täysin virheetön joten sen kanssa ei ole tarvinnut otella, mutta sisäpohjasta olen paikkaillut muutamia hiushalkeamia. "
Tuossa lainaus kirjoituksestasi mikäli olet sen hiljattain jo unohtanut. Elähän höperehdä joutavia.Eikö hiljattain ostettu voi olla käytettynä ostettu?
Siltä varalta, ettet vieläkään ymmärtänyt, ostin veneeni siis hiljattain käytettynä. Vene on pian 20-vuotias. - VeeTee
ihreT kirjoitti:
Yksihän mitä voisi harkita, jos koko pohjaa ja/tai koko köliä haluaa vahvistaa olisi juuri tuo perinteinen epoksilla laminointi polyesterihartsin sijaan. Epoksilla kun päällystetään, sinnekin venemiehet käyttävät jonkinlaista mattoa. En tiedä onko se lasikuitumattoa mutta esim. puuveneitä epoksoitaessa käytetään tällaista menetelmää. Luulisi epoksihartsin pitävän paremmin kuin polyesterin.
Ja tosiaan; vähän liikaa näiden kanssa yleensä vauhkotaan. Eihän mikään rakenne maailman tappiin asti kestä ja nämä on yleensä melko halpoja/helppoja tapoja tehdä itse pikku korjauksia. Ei se mikään maailmanloppu ole jos kokeilee jotakin ja huomaa ettei se kestänytkäään paria vuotta kauempaa. tekee uudestaan toisella tavalla sitten!Kuten aikaisemmin aloittaessani keskustelun aiheesta mainitsin.. "Pohjan reijät on tarkoitus paikata Terhi Fixillä."
Uusi tieto minulle oli käyttää sidosaineena/ vahvistuksena lasikuitukangasta eli oletettavasti ns. Rovinkia jo Fixin kanssa. Onko Terhi Fix todella niin juoksevaa / nestemäistä, että rovingista saa pumpattua ilmat pois metallirissalla kuten on tapana esim. lasikuituvenettä korjattaessa polyesterihartsilla. Ajattelin tehdä ensin paikkaukset Fixillä ja paikkojen hionnan jälkeen vahvistaa kohdat yli Rovingilla muutamaan otteeseen riittävän leveältä alueelta käyttäen Epoxihartsia kiinnitysaineena. Lopuksi tarkoitukseni on telata Epoxihartsilla koko pohjan alue useaan otteeseen kasvattaakseni pohjan paksuutta. Ainoa ongelmani onkin löytää sopivan kovuinen mutta samalla elastinen Epoxihartsi joka joustaa samalla tavalla kuin ABS- muovi, jonka materiaalikovuus Shore A Din-mittarilla mitattuna 92-95. Oletettavasti aikaisemmat kommentit: "Abs:ssä ei pysy mikään" juuri perustuvatkin tähän Epoxin kovuuteen/Elastisuuteen. Eli on käytetty liian kovaksi kovettuvaa Epoxia, joka lohkeilee pohjasta pois sen eläessä/ joustaessa. Uskoisin että kunnolla karhennetussa Abs:ssä Epoxi pysyy kiinni kuin tauti kunhan se on saman kovuista runkomateriaalin kanssa.
Nyt pitäisi vain löytää se asiantuntija, joka tietää mitä Epoxia kannattaa käyttää, sillä aion todistaa vääräksi sen myytin ettei ABS:ssä pysy mikään. - PuSe
Terhin mies kirjoitti:
Oletkos koskaan kysynyt helppoheikiltä onko hänen rukkaset hyviä? Mikäli olet niin vastaus on takuuvarmasti jotta hyviä ovat, ihan maailman parhaita.
Samaa pätee Terhi-veneen valmistajaan; uretaani ei vety ja ulkokuori on ikuinen. Uskoo ken haluaa sillä eihän se muita hetkauta.
Miksi olet korjannut vain pari vuotta vanhasta veneestä halkeamia? Onko se normaalia vai vain terhiominaisuus.
No olenhan minäkin yhdestä Terhistä halkeaman löytänyt mutta se on viettänyt tuossa viereisessä sängyssä öitään jo kohta kolmekymentä vuotta. Halkeama oli tosin jo uudesta alkaen enkä ole valittanut valmistajalle.Joka Terhissähän on tapinreikä. Ei se sinun Terhisi ole mikään poikkeus noista muista...
- ehriT
Terhi 6020 on yksi niitä harvoja hyviä ja kunnollisia venemalleja alle 5 m luokassa. Suurin osa ko. kokoluokan veneistä on järviolosuhteisiin tarkoitettuja matalalaitaisia, kiikkeriä, vettä sisäänheittäviä ja huonosti kantavia saippuakoteloita joiden suunnittelussa ainoa näkökohta on ollut täysplaanaavuus, virtaviivaisuus ja kova menovauhti. merellä esim. kyseisenlaisilla "veneillä" ei tee mitään.
Muita hyviä veneitä tässä kokoluokassa ovat Rönqvist, Paro, Kulla ja Uttern veneet.
Kaikenmaailman Lamit, Näpsät, Busterit, Finnarkit, Lohet, Yamarinit ym. voi kiikuttaa suoraan jätteidenkeräysasemalle. Ne on suunniteltu kylpyammemaisia olosuhteita varten.- -posetiivinen-
Meillä on Terhi Saiman. Erittäin hyvänmuotoinen , tukeva ja mukava vene uisteluun pikkukoneella ja onkimiseen. Nyt kaksi esää käytettynä on pohjassa kuitenkin jo noita hiushalkeamisia ja keulanpuoleinen köli on kulunut maihinvedosta. Käyttäjäkuntaa on ollut isä ja kaksi poikaa. Pojat koluavat veneellä kaikki saarten rannat ja siksi maihinvetoja on runsaasti. Rakenne vaikuttaa ala-arvoiselta verrattuna isompaan lasikuituiseen veneeseen jossa samanlaisessa käytössä hiushalkeamia ei 30 v. käytön jälkeen ole ja kölikin kului puhki vasta n. 15 kesäisenä mutta oli simppeli korjata entistä ehommaksi.
veljelläni on pikkuinen Terhijolla joka on uudenveroinen vielä 10 v. vanhana. Sitä on pidetty 99% ajasta ison veneen taaveteissa ilmassa ja se prosentti on soudettu veneestä rantaan syvässä vedessä. Joten kestäähän se Terhikin kun oikein käyttää. - ehriT
-posetiivinen- kirjoitti:
Meillä on Terhi Saiman. Erittäin hyvänmuotoinen , tukeva ja mukava vene uisteluun pikkukoneella ja onkimiseen. Nyt kaksi esää käytettynä on pohjassa kuitenkin jo noita hiushalkeamisia ja keulanpuoleinen köli on kulunut maihinvedosta. Käyttäjäkuntaa on ollut isä ja kaksi poikaa. Pojat koluavat veneellä kaikki saarten rannat ja siksi maihinvetoja on runsaasti. Rakenne vaikuttaa ala-arvoiselta verrattuna isompaan lasikuituiseen veneeseen jossa samanlaisessa käytössä hiushalkeamia ei 30 v. käytön jälkeen ole ja kölikin kului puhki vasta n. 15 kesäisenä mutta oli simppeli korjata entistä ehommaksi.
veljelläni on pikkuinen Terhijolla joka on uudenveroinen vielä 10 v. vanhana. Sitä on pidetty 99% ajasta ison veneen taaveteissa ilmassa ja se prosentti on soudettu veneestä rantaan syvässä vedessä. Joten kestäähän se Terhikin kun oikein käyttää.Mikäli oikein muistan, niin eikös Terhi Saiman (ainakin ne uudet joita kaupan pihassa näkee), ovat hyvin kapeita, pikkuisia, matalalaitaisia ja rungon muodoltaan sellaisia että ne ovat tarkoitettuja jonnekin järville, joille tai kevyeen soutelukäyttöön. Siinä mielessä ne pyörivät aivan eri kategoriassa kuin suurehko ja vankkatekoinen 6020. Saiman voi kumminkin olla ihan hyvä vene em. käytössä ja olosuhteissa järvillä ja tyynissä meren sisälahdissa.
Jos venettä käyttää uisteluun, kalastukseen varsinkin isommalla porukalla (1-3 hlöä), ja koluaa paljon , olisi hyvä jos asentaisi kölilistan tai raudan. Mikään lasikuitu-, tai muovivene ei varmasti kestä vuosien raahaamista kivikoissa paitsi peltiset saippualaatikot nimeltä "Buster".
Oikeastaan ainoa oikea vene ko. käyttöön on kunnon vanhanaikainen tukeva ja suurehko puuvene. - -posetiivinen-
ehriT kirjoitti:
Mikäli oikein muistan, niin eikös Terhi Saiman (ainakin ne uudet joita kaupan pihassa näkee), ovat hyvin kapeita, pikkuisia, matalalaitaisia ja rungon muodoltaan sellaisia että ne ovat tarkoitettuja jonnekin järville, joille tai kevyeen soutelukäyttöön. Siinä mielessä ne pyörivät aivan eri kategoriassa kuin suurehko ja vankkatekoinen 6020. Saiman voi kumminkin olla ihan hyvä vene em. käytössä ja olosuhteissa järvillä ja tyynissä meren sisälahdissa.
Jos venettä käyttää uisteluun, kalastukseen varsinkin isommalla porukalla (1-3 hlöä), ja koluaa paljon , olisi hyvä jos asentaisi kölilistan tai raudan. Mikään lasikuitu-, tai muovivene ei varmasti kestä vuosien raahaamista kivikoissa paitsi peltiset saippualaatikot nimeltä "Buster".
Oikeastaan ainoa oikea vene ko. käyttöön on kunnon vanhanaikainen tukeva ja suurehko puuvene.Onhan se Saiman soutuveneen tyyppinen mutta kuitenkin samaa materiaaliakuin se 'iso' 6020:kin. Kai se heppoinen materiaali kestää sitten isommassa veneessä paremmin kuin pienessä. En tosin ole asiantuntija sillä en omista tuollaista 'isoa' ABS-venettä eikä siitä ole käyttökokemusta. Ainoa 'iso' veneeni on 9,2 metrinen lasikuituinen matkavene joka on kestänyt kaiken tarvitsemansa mutta hajoaa kun on tullut elinkaarensa loppuun, joskus tulevaisuudessa. Vertailuveneenä käytin poikavuosina ostamaani ja vielä omistamaani Hirvas 4,35 venettä jolla on ajettu aina koko avovesikausi kala yms. hommissa 20 hv. koneella mutta ei ole käytetty uisteluun siihen sopimattoman moottorin takia.
Jos kuitenkin välttämättä haluat ostaa Terhin niin osta se äläkkä kysele tältä palstalta mitään. Jokainen tekee kuitenkin ratkaisunsa itse ja valitsee itselleen sopivamman veneen.
Veneenostohan on kuin akan otto. Harvoin siinäkään järki päätä kummasti pakottaa. Otetaan vain se mihin on kovin hinku välittämättä järkiperusteista tai toisten neuvoista ja sitten noidutaan mielessään jälkikäteen kun sisuskalut ovat turvonneet, pinta on pykinyt, perä painuksissa ja paikat vuotaa. Vaihtaakkaan ei voi kun kukaan ei huoli entistä vaihdossa.
Onneksi veneeni on hyvä vaikka vanhahan se on sekin mutta sitä voi kuitenkin aina korjata mieleisekseen. - SEA FUN
Terhi Sea Fun on ominaisuuksiltaan monikäyttöinen yleisvene, joka ei kaihda ankariakaan olosuhteita. Se on liukuva perämoottorivene, jolla on kuitenkin mökkikalasteluun riittävät soutuominaisuudet. Sea Funissa on tyylikkäät ja toimivat sisätilat sekä runsaat, lukittavat säilytystilat. Lukuisilla lisävarusteilla veneen voi varustella makunsa mukaan pienen perheen kaikkiin käyttötarkoituksiin. Suurin suositeltava moottorin paino on jopa 52 kg! ja kuormaakin saa veneeseen 330 kg, henkilömäärä 4, perälautaan voi laittaa tehokkaan 15 hp myllyn, joka "siivittää" Sea Fun veneen vauhdikkaaseen plaaniin!lisävarusteita on pitkä lista, joten kyseessä on todella edustava kokonaisuus, joka kannattaa kruunata esim.kulkuvalolla, niin tyylikin on kohdallaan..
Tässä siis tietoa Terhin vastustajille: hävetkää juntit! Mielestäni vene sopisi rajoitetussa määrin myös viranomaiskäyttöön! - Mopotron Man
SEA FUN kirjoitti:
Terhi Sea Fun on ominaisuuksiltaan monikäyttöinen yleisvene, joka ei kaihda ankariakaan olosuhteita. Se on liukuva perämoottorivene, jolla on kuitenkin mökkikalasteluun riittävät soutuominaisuudet. Sea Funissa on tyylikkäät ja toimivat sisätilat sekä runsaat, lukittavat säilytystilat. Lukuisilla lisävarusteilla veneen voi varustella makunsa mukaan pienen perheen kaikkiin käyttötarkoituksiin. Suurin suositeltava moottorin paino on jopa 52 kg! ja kuormaakin saa veneeseen 330 kg, henkilömäärä 4, perälautaan voi laittaa tehokkaan 15 hp myllyn, joka "siivittää" Sea Fun veneen vauhdikkaaseen plaaniin!lisävarusteita on pitkä lista, joten kyseessä on todella edustava kokonaisuus, joka kannattaa kruunata esim.kulkuvalolla, niin tyylikin on kohdallaan..
Tässä siis tietoa Terhin vastustajille: hävetkää juntit! Mielestäni vene sopisi rajoitetussa määrin myös viranomaiskäyttöön!Kannatan ajatusta. Terhi pitäisi olla pakollinen valinta viranomaiskäyttöön.
- 440 terhi
Minulla on 440:nen 80-luvulta ja sen kölin takaosa oli kulunut puhki rantaanvedon seurauksena. Korjasin sen laminoimalla pohjaan lasikuitumattoa Terhifixillä useita kerroksia ja on pysynyt kunnossa ainakin viitisen vuotta.
- Yöpurjehtija
näiden Terhi veneiden paikkailun kanssa koska se ABS on mitä on, ei muuta kun lasikuitupaatti
kehiin sitä pystyy sentään paikkailemaan onnistuneesti ja on kestävä materiaali. - VeeTee
Yöpurjehtija kirjoitti:
näiden Terhi veneiden paikkailun kanssa koska se ABS on mitä on, ei muuta kun lasikuitupaatti
kehiin sitä pystyy sentään paikkailemaan onnistuneesti ja on kestävä materiaali.Kuten aikaisemmin aloittaessani keskustelun aiheesta mainitsin.. "Pohjan reijät on tarkoitus paikata Terhi Fixillä."
Uusi tieto minulle oli käyttää sidosaineena/ vahvistuksena lasikuitukangasta eli oletettavasti ns. Rovinkia jo Fixin kanssa. Onko Terhi Fix todella niin juoksevaa / nestemäistä, että rovingista saa pumpattua ilmat pois metallirissalla kuten on tapana esim. lasikuituvenettä korjattaessa polyesterihartsilla. Ajattelin tehdä ensin paikkaukset Fixillä ja paikkojen hionnan jälkeen vahvistaa kohdat yli Rovingilla muutamaan otteeseen riittävän leveältä alueelta käyttäen Epoxihartsia kiinnitysaineena. Lopuksi tarkoitukseni on telata Epoxihartsilla koko pohjan alue useaan otteeseen kasvattaakseni pohjan paksuutta. Ainoa ongelmani onkin löytää sopivan kovuinen mutta samalla elastinen Epoxihartsi joka joustaa samalla tavalla kuin ABS- muovi, jonka materiaalikovuus Shore A Din-mittarilla mitattuna 92-95. Oletettavasti aikaisemmat kommentit: "Abs:ssä ei pysy mikään" juuri perustuvatkin tähän Epoxin kovuuteen/Elastisuuteen. Eli on käytetty liian kovaksi kovettuvaa Epoxia, joka lohkeilee pohjasta pois sen eläessä/ joustaessa. Uskoisin että kunnolla karhennetussa Abs:ssä Epoxi pysyy kiinni kuin tauti kunhan se on saman kovuista runkomateriaalin kanssa.
Nyt pitäisi vain löytää se asiantuntija, joka tietää mitä Epoxia kannattaa käyttää, sillä aion todistaa vääräksi sen myytin ettei ABS:ssä pysy mikään.
- terhi rojekti
itellä kans tollanen terhi 405 fun projekti alla.oli pohja pullistunu ku oli jäätyny ja siellä oli vissiin vettä sisällä.porasin reikiä ja laitoin sinne uretaanivaahtoa,hyvä tuli nyt vaan lasikuitua koko pohja täyteen ja maalit päälle..oon karhentanu tosi karheaks pohjan eli ihan varmasti pysyy tuo kuitu siinä..jos tuo kestää ens kesän noilla korjauksilla ni oon ihan tyytyväinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812