Osastosihteeri?

ding dong

Osaisko joku neuvoa? Onko osastosihteerin työ samaa työtä jota tehdään myös vastaanotoissa ja ajanvarauksessa, esim. terveysasemilla? Millaista työ on, mitä siinä vaaditaan? Millainen on työllisyystilanne pk-seudulla?

Olen lähihoitaja, mutta suuntautunut vanhustyöhön, niin kannattaako minun lukea merkonomiksi vai käydä asiakaspalvelun ja tietohallinnon koulutusohjelma? Ja jos käy tuon viimeksi mainitun, niin onko niin ettei silloin ole oikeutettu opintotukeen koska on jo valmistunut ammattiin ko. alalta? Eikös opintotukea kuitenkin silloin saa jos jatkaa saman alan amk-opintoihin?

Kiitos jos joku viitsisi vastata omakohtaisista kokemuksistaan asiallisesti ilman sarkasmia. :)

10

6667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä sulle

Aina voi saada opintotukea, jos opinnot ovat ns. kokoaikaisia, ei iltaopintoihin.Merkonomiksi ei kannata lukea, eikä sitä asiakaspalvelu- ja tietohallinnon osiotakaan. Haet vain osastonsihteerin paikkaa ja piste.Ta:lla ei paljon ole paikkoja haussa, vaihtuvuus on vähäistä. Vaikka kävisitkin sen asiakaspalvelun osion, niin työtä ei välttämättä saa, mutta jos sinulla on suhteita, niin työtä kyllä löytyy. Siis tuo suuntautuminen ei ole tärkein.

• Lääkärinvo

Kannattaa suorittaa vielä lähihoitajan asiakaspalvelu ja tietohallinta-suuntautumisopinnot. Siellä opetellaan esim. avustuksessa käytettävien välineiden nimiä, latinan sanastoa ja saneluiden kirjoitusta, tutkimuksia ja näytteenottoa, ajanvarauskäytäntöä ja hoidon porrastusta, EAII ja ensihoidossa käytettävät lääkkeet, muuta lääkehoitoa... Olen itse tradenomi hallinnon sv ja lh sairaanhoidon ja huolenpidon sv:sta ja käynyt myös as.palvelun opinnot, enkä kokenut niitä ollenkaan turhaksi lääkärinvastaanotolla työskentelyyn, päinvastoin ne olivat juurikin niitä tietoja ja taitoja, joita olen siellä tarvinnut. Niistä oli todella suuri apu kun aloin tätä työtä kesätuuraajana tekemään. Lisäksi opintojen kautta pääsee tutustumaan työhön, sillä todennäköisesti et muuten edes pääsisi tuuraamaan vanhusten suuntautumisella.
      Työ on ollut ea-potilaiden vastaanottoa, tutkimista, tarkkailua, hoitoa lääkärin määräysten mukaan. Lääkehoitoa p.o ja i.m. Lääkärin työparina työskentelyä, avustusta toimenpiteissä ja itsenäisen polin pitoa, ajanvarausta, hoidon tarpeen arviointia, reseptien käsittelyä, laboratoriotulosten antamista ja niiden perusteella myös jatkohoidon tarpeen arviointia, maksujen käsittelyä, huoneiden valmiiksilaittoa ja ylläpitoa, varasto- ja lääketilausten tekoa jne...

Olen ollut töissä monenlaisissakin paikoissa opintojen aikana ja kyllä tähän perehtyminen ja oppiminen on ollut vaativinta. Puolen vuoden aikana joka päivä vieläkin tulee paljon uutta asiaa.

• Saikkuli

Ei kai lh pidä itsenäistä vastaanottoa? Ei ainakaan sairaaloissa tai muualla julkisella puolella edes saa, täytyy olla sh/th/klö. Ja labrathan antaa lääkäri tai joissain tapauksissa sh ja jatkot niiden perusteella MÄÄRÄÄ lääkäri. On jo hurjaa teillä kun lh/osastonsihteeri tekee töitä, jotka muualla tekee lääkäri tai sh.

• Mitä luulevat?
        Saikkuli kirjoitti:

Ei kai lh pidä itsenäistä vastaanottoa? Ei ainakaan sairaaloissa tai muualla julkisella puolella edes saa, täytyy olla sh/th/klö. Ja labrathan antaa lääkäri tai joissain tapauksissa sh ja jatkot niiden perusteella MÄÄRÄÄ lääkäri. On jo hurjaa teillä kun lh/osastonsihteeri tekee töitä, jotka muualla tekee lääkäri tai sh.

Useinhan osastonsihteerit luulevatkin olevansa useassa paikassa lääkäristä ja oh;sta seuraavia ja he muka johtavat yksiköitä. Mistä näitä pätijöitä riittää?
        Mitä he luulevat itsestään? Koulutu sei ole kuin tarkoitettu paperihommiin ja tekstien kirjoitukseen.

• =13

siis osastonsihteeri, ei osastosihteeri.

Ero on palkassa, osastosihteeri tienaa enemmän.

Muuten ihan jees hommaa, itse olen tk-sairaalan osaston osastonsihteerinä, palkkaus sama kuin lähäreillä ilman vuorolisiä koska työ on ma-pe ja 37,5 h / vk. Yo-merkonomipohja ja täydennyskoulutuksena terveydenhuollon osastonsihteerin koulutus aikuisopistossa.

• SOSiht

Itse kävin 90-luvulla kaksi sairaalaosastosihteerikurssia (sic!) eikä minulla ole hoitoalan koulutusta. Silti olen saanut töitä osastonsihteerinä sairaalan eri osastoilla ja poliklinikoilla sekä hoitolaitoksessa.
        Työ on pääasiassa sanelunpurkua, ajanvarausta (rtg, labra yms.) sekä tavallista asiakaspalvelutyötä, asiakkaina potilaat. Uskon myös, että sairaalaan on helpompi päästä alan töihin kuin terveysasemalle. Sairaalassa sihteerit usein "kiertävät" eli vaihtavat asemapaikkaansa eri osastojen ja poliklinikoiden välillä.

• sihteerin fossiili
        SOSiht kirjoitti:

Itse kävin 90-luvulla kaksi sairaalaosastosihteerikurssia (sic!) eikä minulla ole hoitoalan koulutusta. Silti olen saanut töitä osastonsihteerinä sairaalan eri osastoilla ja poliklinikoilla sekä hoitolaitoksessa.
        Työ on pääasiassa sanelunpurkua, ajanvarausta (rtg, labra yms.) sekä tavallista asiakaspalvelutyötä, asiakkaina potilaat. Uskon myös, että sairaalaan on helpompi päästä alan töihin kuin terveysasemalle. Sairaalassa sihteerit usein "kiertävät" eli vaihtavat asemapaikkaansa eri osastojen ja poliklinikoiden välillä.

Itse olen yo-merkonomi ilman mitään terveydenhuollon sihteerien täydennys- tai muita koulutuksia. Olen työskennellyt nyt samassa paikassa kohta 20 vuotta, ja teen suunnilleen kaikkea mitä sinäkin. Ennen tuon työpaikan saamista työskentelin yksityisellä puolella ihan muissa hommissa, niissä tuli tutuksi mm. asiakaspalvelu. Sanelun purkamisen oppii hyvin, jos osaa kymmensormijärjestelmän ja omaa hyvän kielikorvan, jälkimmäisestä ehdottomasti enemmän etua.
        Nykyisin taidamme olla kuoleva luonnonvara.

Omassa terveyskeskuksessamme terveyskeskusavustajat taitavat olla perus- tai lähihoitajia.

• Pohdiskelija

Hei. Olisin kiinnostunut, missä opiskelitte tämän koulutuslinjan pääkaupunkiseudulla? Diakkarissa ei kuulemma enään ole linjaa, koska työllistyminen kuullemma heikkoa? Kuitenkin on mielestäni vähän väliä jokin osastonsihteerin tms paikka auki. Olen alunperin mielenterveys ja päihdetyöstä valmistunut ja vakkarina mielenterveystyön puolella, ahdistuin kuitenkin jo nyt 3-vuorotyöstä ja viikonloppuna työskentelystä ja aloin miettimään josko opiskelisin tämän asiakaspalvelulinjan niin haluaisin päästä osastosihteeriksi tms. päivätyöhön. Haluan kuitenkin pysyä hoitotyön parissa, eli mihinkään perus toimistoon en halua. Aikuiskoulutus siis mielessä, kuinkahan rankkaa on jos työn ohessa tämän opiskelisi? Kiitos asiallisista vastauksista.

• näin on.

No, eipä tuo terveydenhuollon sihteerin koulutuksen läpikäyneeltä paljon aikaa vienyt, kun googlella löytyi tämä:
        https://www.omnia.fi/web/aikuisopisto/sihteerin-ammattitutkinto-terveydenhuollon-sihteeri

Sihteerinhän pitää osata hakea tietoa itsenäisesti!

Tällaiset erilaiset ammattikouluttajat niitä kursseja järjestävät, jotkut jopa iltakursseina, ammattitutkinnon suorittaminen edellyttää sitä työpaikkaa sitten. Mutta sinullehan se työpaikan hankkiminen on iisiä kun on tuo hoitoalan koulutus taustalla, ja vaikka niitä osastonsihteerin paikkoja on niin taitaa olla vähän niinkin, että juuri edellyttävät sitten perus- tai lähihoitajakoulutusta myös taustalle, koska nämä varsinaiset toimistotyöt alkavat olla aika simppeleitä näissä sihteerin hommissa tuon atk:n kehittymisen myötä ja toisaalta sitten tarvitaan enemmän sitä hoidontarpeen arvioinnin ja hoidollisten asioiden osaamista. Vaikka kyllä niissä ilmoituksissa edelleen kelpoisuusehtona usein on myös tämä terveydenhuollon sihteeri jne. Tiedäthän, että siellä pks:lla joku firma hakee sairaanhoitajia sanelunpurkutehtäviin - no, joo, niin kuin ei olisi sairaanhoitajille töitä muutenkin, ja palkkakin on varmaan ihan sairaanhoitajapalkkauksen tasolla, vai.... Tämä vaan niin kuin merkkinä siitä, että ei niitä pelkästään sihteerikköjä enää niin suosita. Siihen nähden mitä osastonsihteerin työ on aikaisemmin ollut, niin nykyään se on niin simppeliä että... Ja ainakin viimeisin paikka missä minä olin sijaisena, niin hoitajat pyrkivät hoitamaan sihteerinkin työt, kun oli niin hauska leikkiä koneella... ja lääkäri itse kun oli nuori paljon kirjoitti itse omat tekstinsäkin... Että aika luppoisaa aikaa se oli... enkä tykännyt entiseen verrattuna yhtään....

• selviät toki...

Rankkaa - no, mitä siellä opiskellaan - lakeja ja sääntöjä ainakin meidän aikana, tietosuoja-asiat etenkin, sanastoa, tekstinkäsittelytaitoa ja sanelunpurkua, asiakaspalvelua, ruotsia taisi olla myös jonkin verran, ensiapu voi kuulua ohjelmaan kouluttajasta riippuen, meillä ei kyllä ollut ea:ta kun oli vähän erilainen koulutus kuin nämä pelkät terveydenhuollon sihteerit, se riippuu aika paljon kouluttajasta mitä ja miten opiskellaan.... Voithan itsekin jo tutustua vaikka kanta-arkistoon liittyvään materiaaliin, tietosuoja-asioihin, ja lukea vaikkapa Kelan esitteet, meillä ainakin näitä Kelan asioitakin käsiteltiin...

Etköhän sinä siitä selviä siitä koulutuksesta...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe