Onko jollain kokemusta tai tietoa siitä saako yrittäjä olla palkkatyössä toisessa firmassa, jolla on sama toimiala kuin yrittäjällä itsellään? Olen kuullut, ettei saa, mutta mietin onko siitä mahdollista poiketa esim. sopimalla työnantajan kanssa erikseen?
Muistaakseni olen kuullut esim. kirjanpitäjistä, jotka harjoittavat kirjanpitopalvelua itsenäisinä yrittäjinä, mutta ovat myös palkkatyössä toisessa tilitoimistossa.
Yrittäjä palkkatyössä toisessa yrityksessä
10
6867
Vastaukset
- o k
Ei mitään ongelmaa, kertyypä eläkettäkin.
Ota tosin huomioon jos sinulla on henkilöyhtiö, niin tulot kirjataan yhteen ja veroa
menee paljon.. Tarkkana pääoma/elinkeinotulon/palkkatulon kanssa.
Ei muuta kun töihin ! - anna mennä vaa
.....kuka sellaisen kieltäisi ? poliisi, verottaja vai kuka ?
Jos joku tarjoo sulle töitä yrittäjänä tai palkallisena, niin sinne vaan töitä tekemään.
Eri asia jos olet jonkun kanssa tehnyt sopimuksen esim: työsopimuksessasi olisi maininta, että kilpailevaa toimintaa ei saa suorittaa.- dfsg
Joo, tuota kilpailevaa toimintaa lähinnä tarkoitin. Onko se siis ihan työsopimuksessa sovittavissa, eikä tiukasti laissa määrätty? Mietin vaan, kun jossain työsopimuslaissa (3. luku 3 §) puhutaan, ettei kilpailevaa toimintaa saa harjoittaa:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055?search[type]=pika&search[pika]=työsopimus - Copyfighter
dfsg kirjoitti:
Joo, tuota kilpailevaa toimintaa lähinnä tarkoitin. Onko se siis ihan työsopimuksessa sovittavissa, eikä tiukasti laissa määrätty? Mietin vaan, kun jossain työsopimuslaissa (3. luku 3 §) puhutaan, ettei kilpailevaa toimintaa saa harjoittaa:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055?search[type]=pika&search[pika]=työsopimusMikset laskuta suoraan ko. firmaa, eli toimit alihankkijana? Helpompaahan se on myös työnantajalle!
- Jaa-a....
dfsg kirjoitti:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055?search[type]=pika&search[pika]=työsopimusNiin, tuo lakipykälä kieltää työntekijää harjoittamasta "sellaista toimintaa, joka huomioon ottaen työn luonne ja työntekijän asema ilmeisesti vahingoittaa hänen työnantajaansa työsuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona."
Jos Sinulla on jo yritys ja menet töihin saman alan yritykseen ja jo siinä vaiheessa kerrot, että aiot jatkaa yrityksesi toimintaa, syntyykin mielenkiintoinen tilanne, sillä "Työnantaja, joka ottaa työhön henkilön, jonka tietää olevan 1 momentin perusteella estynyt ryhtymästä työhön, vastaa työntekijän ohella aikaisemmalle työnantajalle aiheutuneesta vahingosta." Eli Sinut töihin ottava työnantaja on vastuussa itselleen aiheutuneesta vahingosta... ;=>
Summa summarum. Jos kirjallisesti työn alkaessa sovit, että harjoitat sivutoimena saman alan yritystoimintaa, eikä sitä pidetä "työnantajaa vahingoittavana työsuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona" niin luulisi asian olevan selvä, ainakin työnantaja on sillon tiennyt mitä allekirjoittaa.
- mk
voi olla mutta jos on normaalissa palkkatyössä niin pitää olla työnantajalta lupa tehdä samaa työtä iltaisin tai viikonloppuisin koska ei saa olla kilpailevaa toista työsuhdetta ja muun alan toihin ei tartte lupaa kysellä jos vaikka viikonloppuisin ajaa taksia ja åäätyö on ihan muu.
- erikoisia vastauksia
erikoisia vastauksia tosin niin on erikoinen kysymyskin.
kysyttiin että saako YRITTÄJÄ tehdä palkkatyötä samalla alalla kuin yrittää. totta kai saa. miksi ei saisi?
vastaukset pohdiskelevat saako TYÖNTEKIJÄ harjoittaa sivutoimisesti työnantajansa kanssa kilpailevaa toimintaa.
jos mulla nyt olisi vaikka parturikampaamoyritys ja kollega pyytäisi mut pikkujoulukaudeksi kiireapulaiseksi omaan firmaansa tai sairaslomansijaiseksi tai mitä tahansa niin ketä se haittaa jos mä leikkaan hiuksia naapurinkin firmassa?
jos mä taas olisin töissä vaikka ostopäällikkönä tukkurilla niin olis se nyt vähän outoa jos mä siinä sivussa pyörittäisin vähän kilpailevaa tukkuritoimintaa omaan piikkiin.- Krhmmmm....
"vastaukset pohdiskelevat saako TYÖNTEKIJÄ harjoittaa sivutoimisesti työnantajansa kanssa kilpailevaa toimintaa. "
Jos yrittäjä menee palkkatyöhön toiseen firmaan hän on siinä toisessa firmassa TYÖNTEKIJÄ, ei hän ole siellä yrittäjä...
- Työnrkki
Itse siivous ja eläintenhoitoalan yrittäjänä 1.5v samaa aikaa olen ollut sodexholla ja pienellä siivousalan yrittäjällä palkkatyössä. Ajanut taksikin välillä. Hyvin pyyhkii... Verokorttien ja tuntien tarkistelu ärsyttää..
- räntääpukkaa
Mites tällainen tapaus, kun on yrityksessä osakas ja sama henkilö toimiii toimitusjohtajana. Tässä tapauksessa toimitusjohtaja on tehnyt kilpailevalle firmalle laskutustyötä kysymättä oman firmansa toiselta osakkaalta taikka hallitukselta lupaa (tj ei kuulu hallitukseen). Mitkä tuosta voi olla seuraukset, ottaen huomioon toimitusjohtajan huolellisuus- ja lojalititeettivastuut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673488- 152186
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2241522Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701261- 441221
- 371141
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381073Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 471014
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411010