Sailas

arvosteli aamuteeveessä Kepun risupakettia. Se on tyypillinen valtion tukea eli valtion menoja kasvattava poliittinen päätös. Viimeisimpien tutkimustietojen mukaan risujen kerääminen ja polttaminen ei ole ympäristöystävllistä energiapolitiikkaa. Sailas otti erilaiset valtiontuet esille asiana, jossa voisi olla tulevaisuudessa paljonkin leikkaamisen varaa, kun julkisia menoja joudutaan karsimaan. Näistä risupakettituki on yksi esimerkki varsinkin, kun se lienee ympäristöpoliittisesti kestämätön.

Energiapaketti on melkoinen torso. Siinä näkyy Mauri Pekkarisen ja Kepun hiilenmusta kynänjälki. Turvetta ja kantoja ei haluta polttaa ympäristösyistä vaan siksi, että Kepua kannattavat saisivat lisätienestejä.

74

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saitin ääni

      arvosteli työurien pitentämisestä syntynyttä saamattomuutta, joka johtaa kestämättömään tilanteeseen ellei siihen puututa välittömästi. Sailas arveli, että sosiaalietuuksiin tullaan myös puuttumaan, koska suurimmat etuudet ovat keskituloisten saamia vastikkeettomia sosiaalietuuksia.
      Energiapaketti on Kataisen sanoin fantastinen uudistuspaketti, jota aikaisemmin ei yksikään hallitus ole koskaan kyennyt tekemään.

      • Kyllä hallituksen saamattomuus nousi myös esille. Siinä olet ihan oikeassa. Hallitus juuttui pitkiksi ajoiksi Vanhasen Rukan lumilla saamaan päähänpistoon eikä työurien pidentämisessä edetty niillä osa-alueuilla, missä olisi saatu parhaiten tuloksia. Keskiluokan saamiin sosiaalietuuksiin tuleekin puuttua. Tästähän keskustelussa nousivat esille lapsilisät.

        Sailas ei virkamiehenä tietenkään voi arvostella hallitusta suoraan. Sen vuoksi hän nostaakin esille asioita, jotka vaatisivat tekoja. Kyllä jokainen järkevä kansalainen siitä käsittää, että hallitus on laiminlyönyt asioita, kun tekojen vaatimuslista on niin pitkä.


      • saitin ääni
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Kyllä hallituksen saamattomuus nousi myös esille. Siinä olet ihan oikeassa. Hallitus juuttui pitkiksi ajoiksi Vanhasen Rukan lumilla saamaan päähänpistoon eikä työurien pidentämisessä edetty niillä osa-alueuilla, missä olisi saatu parhaiten tuloksia. Keskiluokan saamiin sosiaalietuuksiin tuleekin puuttua. Tästähän keskustelussa nousivat esille lapsilisät.

        Sailas ei virkamiehenä tietenkään voi arvostella hallitusta suoraan. Sen vuoksi hän nostaakin esille asioita, jotka vaatisivat tekoja. Kyllä jokainen järkevä kansalainen siitä käsittää, että hallitus on laiminlyönyt asioita, kun tekojen vaatimuslista on niin pitkä.

        Syynkin varmaa tiedät miksi työuria koskevissa päätöksissä ei olla edetty?


      • vainen sano
        saitin ääni kirjoitti:

        Syynkin varmaa tiedät miksi työuria koskevissa päätöksissä ei olla edetty?

        Missä Heinäluoma, siellä ongelma.


      • saitinrehellinenääni
        saitin ääni kirjoitti:

        Syynkin varmaa tiedät miksi työuria koskevissa päätöksissä ei olla edetty?

        Maataloustukien karsiminen ja jyväjemmarien lomaedut on listan kärkeä myös.Karsittavaa löytyy ja paljon.


      • taitaa olla
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Kyllä hallituksen saamattomuus nousi myös esille. Siinä olet ihan oikeassa. Hallitus juuttui pitkiksi ajoiksi Vanhasen Rukan lumilla saamaan päähänpistoon eikä työurien pidentämisessä edetty niillä osa-alueuilla, missä olisi saatu parhaiten tuloksia. Keskiluokan saamiin sosiaalietuuksiin tuleekin puuttua. Tästähän keskustelussa nousivat esille lapsilisät.

        Sailas ei virkamiehenä tietenkään voi arvostella hallitusta suoraan. Sen vuoksi hän nostaakin esille asioita, jotka vaatisivat tekoja. Kyllä jokainen järkevä kansalainen siitä käsittää, että hallitus on laiminlyönyt asioita, kun tekojen vaatimuslista on niin pitkä.

        Vanhasen hoksottimet eivät toimineet siellä Rukalla yhtään sen paremmin kuin silloin kun jakeli itselleen tukia RAY:n varoista.

        Kyllä tuo eläkeiän nosto on ihan Sailaksen ja hänen esikuntansa papereista Vanhaselle väännetty. Liekö ollut Sailas itsekin perässähiihtäjänä, vai joku muu virkamies joka sen on Matille kertonut. Katsoppa muuten Heinäluoman valtionvarainministerinä ollessaan hyväksymä ja Sailaksen laatima toimenpidesuosistuslista työurien pidentämiseen. Siellä se jököttää tuokin asia. Tosin Heinäluoma käänsi takkinsa asiassa nyt kun on oppositiossa. Melkoinen velikulta tuo Eerokin.


      • ensin töitä
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Kyllä hallituksen saamattomuus nousi myös esille. Siinä olet ihan oikeassa. Hallitus juuttui pitkiksi ajoiksi Vanhasen Rukan lumilla saamaan päähänpistoon eikä työurien pidentämisessä edetty niillä osa-alueuilla, missä olisi saatu parhaiten tuloksia. Keskiluokan saamiin sosiaalietuuksiin tuleekin puuttua. Tästähän keskustelussa nousivat esille lapsilisät.

        Sailas ei virkamiehenä tietenkään voi arvostella hallitusta suoraan. Sen vuoksi hän nostaakin esille asioita, jotka vaatisivat tekoja. Kyllä jokainen järkevä kansalainen siitä käsittää, että hallitus on laiminlyönyt asioita, kun tekojen vaatimuslista on niin pitkä.

        ja miettikää sen jälkeen vasta mitä sille eläkeen nostolle tehdään! paljonko vanhanen maksoi sille amerikkalaiselle konsultille TÄSTÄKIN ideasta??


      • ??????????????+
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Kyllä hallituksen saamattomuus nousi myös esille. Siinä olet ihan oikeassa. Hallitus juuttui pitkiksi ajoiksi Vanhasen Rukan lumilla saamaan päähänpistoon eikä työurien pidentämisessä edetty niillä osa-alueuilla, missä olisi saatu parhaiten tuloksia. Keskiluokan saamiin sosiaalietuuksiin tuleekin puuttua. Tästähän keskustelussa nousivat esille lapsilisät.

        Sailas ei virkamiehenä tietenkään voi arvostella hallitusta suoraan. Sen vuoksi hän nostaakin esille asioita, jotka vaatisivat tekoja. Kyllä jokainen järkevä kansalainen siitä käsittää, että hallitus on laiminlyönyt asioita, kun tekojen vaatimuslista on niin pitkä.

        vain pitänyt runnoa se eläkeiän korotus läpi eduskunnassa? Se olis kyllä mennyt.

        Sitäkö tarkoitat saamattomuudella?


      • Osmium 76

        Pekkarinen puhuu täyttä kepuänkyrätotuutt sanoessaan, että kivihiili on saastuttavin polttoaine. Turve on aivan ylivoimaisesti saastuttavin ja epätaloudellisin energiatuotannissa käytettävä polttoaine.
        Ensiksi suott tuodaan maaöljyllä käyvät ojituskoneet, suolta tuleva vesi on erittäin hapanta ja humuspitoista ja useni se sisältää raskasmetalleja muiden muassa elohopeaa.
        Toiseksi sinne tulevat koneet, jotka jyrsivät turpeen ja nämäkin koneet käyvät maaöljylla, sitten tämä märkä mössö kasataan aumoihin kuivamaanja jälleen maaöljyn voimalla.
        Sitten tämä kuivattu, mutta märka "polttoaine" kuljetetaan kuorma-autoilla pahimmillaan yli 200 km päähän poltettavaksi. Se ei pala ilman kanto- tai apupolttoainetta. Turveräjähdyksissä ja -paloissa on kuollut ja loukkaantunut lukuisia ihmisiä Suomessa. Tätä märkää mossöä kepumytologiassa kutsutaan poltoaineeksi.

        Turvevoimaloiden päästöt ovat aivan hirveät verrataampa niitä mihin tahansa muuhun polttoaineeseen. Lopuksi sadaan radioaktiivisesti säteilevää, elohopeapitoista tuhkaa.

        Pekkarinen valehteli törkeästi, tai sitten hän ei ole tehtäviensä tasalla; hän väitti kivihiiltä saastuttavammaksi polttoaineeksi, mutta turpeessa oleva typpi hapettuu palamisreaktiossa typpioksitulisi, dityppioksidiksi, ilokaasuksi, joka on 320 kertaa niin voimakas kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.
        Myös typen oksideja syntyy runsaasti ja jos turve sisältää rikkiä syntyy rikkidioksidia, sitä mikä on pahin happamiensateiden aiheuttaja.

        Monen sadan metrin päässä turvevoimalasta on mitattu ilmasta pitoisuuksia, mitä ei hyväksytä sisäilmassa.

        KUN SAADAAN AIKAAN TURPEESTA YHTÄ ÖLJY TYNNYRIÄ VASTAAVA ENERGIAMÄÄRÄ KULUU MAAÖLJYÄ 1,5 TYNNYRIÄ.
        Tämä kaikki on vain sen vuoksi, että syöttiläs, anteeksi Turvesuomi saisi lisää tukiaisia.


    • on humpuukkia

      metsänomistajan näkökulmasta. Paljon melua tyhjästä.

      Ainoat, jotka energiapuun keruusta hyötyvät jotain ovat korjuuketjun koneurakoitsijat. Korjuu maksaa n. 15€ kiintokuutio ja energiapuukuutiosta saa suurinpiirtein samanverran, kun on kuivattanut niitä ensin vuoden tienvarressa.

      Metsänomistajan kannattaa edelleen kaadella nämä "energiapuut" lahoamaan metsän ravinteiksi, kuten maailman sivu on tehty..

      • Saitin ääni

        Miksi kerätä metsästä kantoja tai risuja kun tarjolla on laadukkaampaa puuta markkinahintaan. Nythän on ostajan markkinat myös energiapuulle ilman tukiaisia. Oman käsityksen mukaan tukipaketti on tarkoitettu uusien energiamuotojen laitteiden tuotekehittelyyn ja uusien laitosten investointeihin.
        Kysymykseen siitä, mikä demarien malli ilmaston muutoksen torjuntaan on yhtä avoin kuin Heinäluoman suuri suu.


      • silloin'
        Saitin ääni kirjoitti:

        Miksi kerätä metsästä kantoja tai risuja kun tarjolla on laadukkaampaa puuta markkinahintaan. Nythän on ostajan markkinat myös energiapuulle ilman tukiaisia. Oman käsityksen mukaan tukipaketti on tarkoitettu uusien energiamuotojen laitteiden tuotekehittelyyn ja uusien laitosten investointeihin.
        Kysymykseen siitä, mikä demarien malli ilmaston muutoksen torjuntaan on yhtä avoin kuin Heinäluoman suuri suu.

        että on uuniperunan mentävä aukko?


    • huomioita

      Energiapaketti on tyypillinen poliittinen kompromissi. Kokoomus sai haluamansa kaksi ydinvoimalaa vaikka hallituskuppaneina oli ydinvoimavastaiset Vihreät ja vähintäänkin ydinvoimaskeptinen Kepu. Niinpä paketissa on ydinvoiman lisäksi valtion tukea tuulivoiman rakentamiselle, bioenergialaitoksille ja sitten vielä tämä risupaketti.

      Yhtälailla tarkasteluun pitää siis ottaa tuulisähkön mielekkyys, nythän sitoudutaan 12 vuoden ajan siihen, että tuotantokustannuksista ei tarvitse välittää kun valtio maksaa takuuhintaa.

      Meillähän olisi yksi ylivoimainen tuotantolaitos mahdollista rakentaa jos Vihreät ja SDP eivät olisi hanketta torpanneet: Vuotos. Jo rakennetussa väylässä (Kemijoki) se ei enää pilaisi luontoa yhtään enenpää kuin mitä on jo tuhottu aiemmilla voimaloilla. Muutaman erämaa-asukin ja jonkun tupasvillan suojelun vuoksi joudumme sitten maksamaan tukea tuulivoimalle.

      Joku valopää nosti esiin kantojen polton hiilidioksidipäästöt ja väitti kantojen olevan öljyä pahempi päästölähde. Turinahan on tyypilistä sumutusta. Yhtälailla kuin puun runko, myös juuristo kasvaa aina uudelleen. Ja aivan samalla tavalla kuin puu luonnossa lahotessaan vapauttaa yhtäpaljon hiilidioksidia kuin poltettaessa, myös kannot lahoaa ja vapauttaa hiilidioksidia. Toki poltettaessa hiilidioksidi vapautuu hetkessä kun se lahoamisprosessissa kestää kymmenen viisitoista vuotta. Näin laskien, siis yksittäistä vuotta tarkastellen, saadaan puun polton hiilidioksipäästöt näyttämään isoilta, mutta kyllä se sitoutuu takaisin kunhan huolehdimme, että metsä kasvaa yhtäpaljon tai enemmän kuin mitä sitä käytämme. Ja niinhän Suomessa nyt on. Sen sijaan öljyn poltosta tuleva hiildioksidi on kaikki uutta lisää kasvihuonekaasuihin, se on vuosimiljardien takaista hiiltä joka on luonnon kiertokulun ulkopuolelta tuotu ilmastosysteemiin.

      • jo etukäteen

        maksaa eräiden vaaltuet kepun kassaan :) niin hanakasti se eräs kepuloinen niitä 3 voimalaa ajoi..


      • mielekkyys voidaan kernaasti ottaa tarkasteluun. Tuulivoimalla on tähän asti tuotettu 0,3 terawattituntia sähköä, mikä vastaa suunilleen 0,5 prosenttia koko sähkön kulutuksesta. Vuotoksen "ylivoimaisuutta" kuvaa se, että sen raknetaminen olisi lisännyt alapuolisten sähköntuotantolaitosten tuotantoa 0,35 terawattituntia eli suunnilleen tuon tuulivoiman verran. Kuten huomataan, edelleen puhutaan marginaaleista eikä mistään ylivoimasta.

        Vesivoiman koko tuotantomäärä on ollut vajaat 13 terawattituntia, mihin Vuotos olisi siis tuonut vain pienen lisän. Ydinvoimalla on tuotettu sähköä eniten eli noin 23 terawattituntia ja tämä määrä siis kasvaa tuntuvasti, kun uudet ydinvoimalat on rakennettu. Ne korvaavat sähkön tuonnin ja osin fossiilisia polttoaineita. Luvuista voi nähdä, että ydinvoima painii ihan eri sarjassa tuulivoiman, risuvoiman ja Vuotokssen kanssa. En ota sinänsä kantaa Vuotoksen rakentamisen tarpeellisuuteen, mutta Kokoomusta kannattavien kannattaa varmaan pohtia asiaa rakentamista jyrkästi vastustavan Pertti Salolaisen kanssa.

        Kantojen polton suurin ympäristöongelma ei välttämättä synny niiden polttamisesta, vaan keräämisestä ja kuljetuksista. Siinä niitä fossiilisia polttoaineita kuluu, kun kantoja aletaan rahdata erämaataipaleiden takaa rekkaralleilla. Jos kantoja ei haketeta paikan päällä, rekoilla kuljetaan rutkasti kantojen välissä myös ilmaa.

        Yksinkertaista ja helppoa ratkaisua energiakysymyksiin ei ole olemassa. Asiaa pitäisi kuitenkin tarkastella valtakunnallisesta energiatarpeesta lähtien ympäristökysymysten ohella. Sen sijaan aluepolitiikka ja kotiinpäinvetäminen tienestitarkoituksessa pitäisi jättää sivuun.


      • Transit_mies
        Mielipidepankki kirjoitti:

        mielekkyys voidaan kernaasti ottaa tarkasteluun. Tuulivoimalla on tähän asti tuotettu 0,3 terawattituntia sähköä, mikä vastaa suunilleen 0,5 prosenttia koko sähkön kulutuksesta. Vuotoksen "ylivoimaisuutta" kuvaa se, että sen raknetaminen olisi lisännyt alapuolisten sähköntuotantolaitosten tuotantoa 0,35 terawattituntia eli suunnilleen tuon tuulivoiman verran. Kuten huomataan, edelleen puhutaan marginaaleista eikä mistään ylivoimasta.

        Vesivoiman koko tuotantomäärä on ollut vajaat 13 terawattituntia, mihin Vuotos olisi siis tuonut vain pienen lisän. Ydinvoimalla on tuotettu sähköä eniten eli noin 23 terawattituntia ja tämä määrä siis kasvaa tuntuvasti, kun uudet ydinvoimalat on rakennettu. Ne korvaavat sähkön tuonnin ja osin fossiilisia polttoaineita. Luvuista voi nähdä, että ydinvoima painii ihan eri sarjassa tuulivoiman, risuvoiman ja Vuotokssen kanssa. En ota sinänsä kantaa Vuotoksen rakentamisen tarpeellisuuteen, mutta Kokoomusta kannattavien kannattaa varmaan pohtia asiaa rakentamista jyrkästi vastustavan Pertti Salolaisen kanssa.

        Kantojen polton suurin ympäristöongelma ei välttämättä synny niiden polttamisesta, vaan keräämisestä ja kuljetuksista. Siinä niitä fossiilisia polttoaineita kuluu, kun kantoja aletaan rahdata erämaataipaleiden takaa rekkaralleilla. Jos kantoja ei haketeta paikan päällä, rekoilla kuljetaan rutkasti kantojen välissä myös ilmaa.

        Yksinkertaista ja helppoa ratkaisua energiakysymyksiin ei ole olemassa. Asiaa pitäisi kuitenkin tarkastella valtakunnallisesta energiatarpeesta lähtien ympäristökysymysten ohella. Sen sijaan aluepolitiikka ja kotiinpäinvetäminen tienestitarkoituksessa pitäisi jättää sivuun.

        Kun kepu meuhkaa suurella äänellä maaseudun elinvoimaisuuden ja elinkeinojen puolesta, niin ihmettelen, ettei kepu voimakkaammin aja energiantuotannon hajauttamista niin, että bio- ta tuulivoiman ympärille syntyisi pieniä, alueellisia voimaloita, jotka hankkisivat hakkeensa ja risunsa voimalan lähiympäristöstä. Tämän tekniikan kehittäminen, tuotteistaminen ja markkinointi voisi olla Suomelle seuraava "Nokia", kun energian kulutus kasvaa Aasian kehittyvissä maissa talouskasvun ja elintason nousun myötä

        Kepun kannaltahan tällainen olisi mitä parasta alue- ja elinkeinopolitiikkaa eikä niinkään se, että pääpaino on koko ajan siinä, miten valtiolta saataisi suoraa tukea talonjusseille.


      • sinulle...
        Mielipidepankki kirjoitti:

        mielekkyys voidaan kernaasti ottaa tarkasteluun. Tuulivoimalla on tähän asti tuotettu 0,3 terawattituntia sähköä, mikä vastaa suunilleen 0,5 prosenttia koko sähkön kulutuksesta. Vuotoksen "ylivoimaisuutta" kuvaa se, että sen raknetaminen olisi lisännyt alapuolisten sähköntuotantolaitosten tuotantoa 0,35 terawattituntia eli suunnilleen tuon tuulivoiman verran. Kuten huomataan, edelleen puhutaan marginaaleista eikä mistään ylivoimasta.

        Vesivoiman koko tuotantomäärä on ollut vajaat 13 terawattituntia, mihin Vuotos olisi siis tuonut vain pienen lisän. Ydinvoimalla on tuotettu sähköä eniten eli noin 23 terawattituntia ja tämä määrä siis kasvaa tuntuvasti, kun uudet ydinvoimalat on rakennettu. Ne korvaavat sähkön tuonnin ja osin fossiilisia polttoaineita. Luvuista voi nähdä, että ydinvoima painii ihan eri sarjassa tuulivoiman, risuvoiman ja Vuotokssen kanssa. En ota sinänsä kantaa Vuotoksen rakentamisen tarpeellisuuteen, mutta Kokoomusta kannattavien kannattaa varmaan pohtia asiaa rakentamista jyrkästi vastustavan Pertti Salolaisen kanssa.

        Kantojen polton suurin ympäristöongelma ei välttämättä synny niiden polttamisesta, vaan keräämisestä ja kuljetuksista. Siinä niitä fossiilisia polttoaineita kuluu, kun kantoja aletaan rahdata erämaataipaleiden takaa rekkaralleilla. Jos kantoja ei haketeta paikan päällä, rekoilla kuljetaan rutkasti kantojen välissä myös ilmaa.

        Yksinkertaista ja helppoa ratkaisua energiakysymyksiin ei ole olemassa. Asiaa pitäisi kuitenkin tarkastella valtakunnallisesta energiatarpeesta lähtien ympäristökysymysten ohella. Sen sijaan aluepolitiikka ja kotiinpäinvetäminen tienestitarkoituksessa pitäisi jättää sivuun.

        Vuotoksen allas tehostaisi alapuolisten voimaloiden tuotantoa tuon mainitsemasi 0,35 TWh, mutta siihen altaan yhteyteen saataisiin uusi voimala. Otappa sekin mukaan. Vuotos onkin nimenomaan säätövoimaa, siis sitä tuotantoa jota voidaan lisätä tammikuussa kun pakkanen paukkuu 30 asteessa, tuulivoimalat seisoo tyvenessä ja ydinvoimalat ja muu perustuotanto jauhaa täysillä. Nyt tuossa tilanteessa käynnistellään hiilivoimaloita ja pahimmassa tapauksessa kevyenpolttoöljyn varavoimaloita. Tuulivoimalla säästetyt päästötonnit saadaan hetkessä ilmakehään kun Inkoon hiilivoimala päräytetään käyntiin.

        Mutta jo tuokin tarkastelu jota sinä harrastat osoittaa tuulivoiman mielettömyyden, niin idealistinen kuin se ajatuksena onkin. Jos siis Vuotoksella saadaan yhtä paljon kaikissa olosuhteissa saatavilla olevaa saasteetonta energiaa ILMAN TUKEA, niin miksi tukea tuulivoimaa miljardeilla?

        Kantojen keräys ja kuljetus toki syö energiaa, mutta ei siinä määrin kuin vaikkapa tuulivoimalan rakentaminen. Siinä on melkoinen määrä terästä, kuparia, lasi- tai hiilikuituja, sementtiä ja muita valmistusprosessissa raskaasti luontoa kuormittavia komponentteja. Vaikka energianlähde on saasteetonta, itse voimala omaa melkoisen hiilijalanjäljen. Toki synteesikaasutus ja puun polttokin vaatii raskaat kattilat ja teräsputkistot, mutta suhteessa tuotantokapasiteettiin, niihiin Megawatteihin, kuitenkin selvästi vähemmän kuin tuulivoimala.

        Energiapaketin suurimpia hyötyjiä ovat konepajat jotka valmistavat kattiloita ja tuulivoimaloita, sitten tulevat energian tuottajat, Fortum, TVO, Fennovoima jne. Vasta sen jälkeen tulevat metsänomistajat kantoineen ja risuineen. Energiapaketti ei siis ole mitään aluetukea tai tukea metsänomistajille. se on tukea suomalaiselle teollisuudelle. Toki jos haluaa olla yksisilmäisen ilkeä, ja sitähän sinä yrität, voidaan yksittäinen asia kuten risupaketti ottaa tikunnokkaan.


      • sotkuista
        Transit_mies kirjoitti:

        Kun kepu meuhkaa suurella äänellä maaseudun elinvoimaisuuden ja elinkeinojen puolesta, niin ihmettelen, ettei kepu voimakkaammin aja energiantuotannon hajauttamista niin, että bio- ta tuulivoiman ympärille syntyisi pieniä, alueellisia voimaloita, jotka hankkisivat hakkeensa ja risunsa voimalan lähiympäristöstä. Tämän tekniikan kehittäminen, tuotteistaminen ja markkinointi voisi olla Suomelle seuraava "Nokia", kun energian kulutus kasvaa Aasian kehittyvissä maissa talouskasvun ja elintason nousun myötä

        Kepun kannaltahan tällainen olisi mitä parasta alue- ja elinkeinopolitiikkaa eikä niinkään se, että pääpaino on koko ajan siinä, miten valtiolta saataisi suoraa tukea talonjusseille.

        Tuohon suuntaan pitäisi toki mennä, mutta kun meillä on kaksi voimakkaasti suurten yksiköiden ja teollisuuden talutusnuorassa kulkevaa tahoa, Kokoomus/EK ja SDP/ay-liike, niin poliittista tahtoa hajautetumman energiatuotannon suuntaan on vaikea saada. Eipä silti, ei Kepukaan kovin voimakkaasti ole tuohon suuntaan vetänyt, vaan hakkaa kuokkaansa turpeeseen ja käärii risupakettejaan. Kun soppaan vielä lisätään Vihreiden kaikelle muulle paitsi tuulivoimalle ei -linja niin energiapolitiikkamme on juuri niin älytöntä kuin miltä se näyttääkin.

        Pienvoimaloiden tekniikan kehittäminen ja sovelusten parantaminen voisi olla todellakin tulevcaisuudne businestä, mutta sillä alalla taitaa olla muitakin yrittäjiä. Uskon edelleenkin meidän metsäsektoriin ja esim synteesikuusutuslaitosten tulevaisuuteen bioenergian jalostajina, ja ne investoinnit ovat niin pääomavaltaisia, että mekin voimme niissä pärjätä. Työvoimavaltaiset pienvoiemaloiden rakentamiset kun väistämättä valuu aasialaisten konepajojen tilauskirjoihin


      • Transit_mies
        sotkuista kirjoitti:

        Tuohon suuntaan pitäisi toki mennä, mutta kun meillä on kaksi voimakkaasti suurten yksiköiden ja teollisuuden talutusnuorassa kulkevaa tahoa, Kokoomus/EK ja SDP/ay-liike, niin poliittista tahtoa hajautetumman energiatuotannon suuntaan on vaikea saada. Eipä silti, ei Kepukaan kovin voimakkaasti ole tuohon suuntaan vetänyt, vaan hakkaa kuokkaansa turpeeseen ja käärii risupakettejaan. Kun soppaan vielä lisätään Vihreiden kaikelle muulle paitsi tuulivoimalle ei -linja niin energiapolitiikkamme on juuri niin älytöntä kuin miltä se näyttääkin.

        Pienvoimaloiden tekniikan kehittäminen ja sovelusten parantaminen voisi olla todellakin tulevcaisuudne businestä, mutta sillä alalla taitaa olla muitakin yrittäjiä. Uskon edelleenkin meidän metsäsektoriin ja esim synteesikuusutuslaitosten tulevaisuuteen bioenergian jalostajina, ja ne investoinnit ovat niin pääomavaltaisia, että mekin voimme niissä pärjätä. Työvoimavaltaiset pienvoiemaloiden rakentamiset kun väistämättä valuu aasialaisten konepajojen tilauskirjoihin

        Minusta meillä pitäisi olla valtionyritysten ohjausyksikössä tai elinkeinoministeriössä vastuu uusien innovaatioiden rahoittamisesta ja tukemisesta vaikka niin, että tietty osuus valtionyhtiöiden osinkotuotoista sijoitettaisi riskisijoituksina vaikkapa pienvoimaloiden uuden tekniikan kehittämiseen tavoitteena uusien innovaatioiden ja tuotteiden synnyttäminen vientiin.

        Riskisijoittaminen tapahtuisi valtiolle annettavana osakeantina, eli valtio tulisi sijoituksellaan omistajaksi ko. yhtiöihin ja järjestäisi omistajaohjauksensa vaikkapa VTT:n tai muiden asiantuntijoiden kautta, jolloin yrityksellä olisi valtion kautta käytössään myös maan paras tieteellinen osaaminen toimialaltaan.

        Kun yritys sitten on vakiinnuttanut toimintansa, saanut tuotteensa myyntikuntoon, kasvaa ja vahvistuu, niin valtio myyisi osakkeensa hyvällä voitolla muille sijoittajille, joita siinä vaiheessa jo olisi suurin määrin tunkemassa uudelle kasvualalle.

        Toibveajatteluahan tällainen on, mutta silti... ;-)


      • Osmium 76

        Kun kanto mätänee ja vapauttaa siihen kasvuvaiheessa sitouteneen hiilen, tai hiilidioksidin jos niin haluamme sanoa aivan samoin kuin kantoa tai risuja poltettaessa. Tämä on tietysti totta, mutta kannon nostoon, pilkkomiseen ja kuljettamiseen käytetty energia on lisäksi tähän yhtälöön.

        Kannon kaivamiseen, nostamiseen, pikkomiseen ja kuljettamiseen käytety energia pitää ottaa huomioon energiatasetta laskettaessa.

        Miksi Pekkarinen törkeästi valehtelee turpeen ympäristöhaitoista, tai pikemminkin hän ei tunnusta tosiasioita vaan puhuu täyttä kepuänkyrätotuutta.


      • ???????????????????
        Osmium 76 kirjoitti:

        Kun kanto mätänee ja vapauttaa siihen kasvuvaiheessa sitouteneen hiilen, tai hiilidioksidin jos niin haluamme sanoa aivan samoin kuin kantoa tai risuja poltettaessa. Tämä on tietysti totta, mutta kannon nostoon, pilkkomiseen ja kuljettamiseen käytetty energia on lisäksi tähän yhtälöön.

        Kannon kaivamiseen, nostamiseen, pikkomiseen ja kuljettamiseen käytety energia pitää ottaa huomioon energiatasetta laskettaessa.

        Miksi Pekkarinen törkeästi valehtelee turpeen ympäristöhaitoista, tai pikemminkin hän ei tunnusta tosiasioita vaan puhuu täyttä kepuänkyrätotuutta.

        "Miksi Pekkarinen törkeästi valehtelee turpeen ympäristöhaitoista, tai pikemminkin hän ei tunnusta tosiasioita vaan "

        Pekkarinen onnselvästi sanonut että turve on fossiilinen polttoaine. Ja on sanonut myös että se on paljon hiiltä tuottava.

        Mutta ratkaisussa painoin se että mieluuummin kotimainen hiiltä tuottava kuin ulkomainen vähän pahempi polttoaine.

        Pekkarinen ei siis ole valehdelut.

        Tässä ketjussa on kirkoiteltu tuon "risun" kuljetuksesta aiheutuvista päästöistä ja samalla puolustetaan kivihiiltä. Miten se Kivihiilen kuljettminen maailman ääristä on muka ympäritölle ystävällisempää kuin turpeen ja puun kuljetus ja käyttö energiana. Turpeen ja puun kuljetusmatkat ovat sentään alle 100 kilometriä kun kivihiiltä kuljeteaan tuhansia kilometrejä.


      • Osmium 76
        ??????????????????? kirjoitti:

        "Miksi Pekkarinen törkeästi valehtelee turpeen ympäristöhaitoista, tai pikemminkin hän ei tunnusta tosiasioita vaan "

        Pekkarinen onnselvästi sanonut että turve on fossiilinen polttoaine. Ja on sanonut myös että se on paljon hiiltä tuottava.

        Mutta ratkaisussa painoin se että mieluuummin kotimainen hiiltä tuottava kuin ulkomainen vähän pahempi polttoaine.

        Pekkarinen ei siis ole valehdelut.

        Tässä ketjussa on kirkoiteltu tuon "risun" kuljetuksesta aiheutuvista päästöistä ja samalla puolustetaan kivihiiltä. Miten se Kivihiilen kuljettminen maailman ääristä on muka ympäritölle ystävällisempää kuin turpeen ja puun kuljetus ja käyttö energiana. Turpeen ja puun kuljetusmatkat ovat sentään alle 100 kilometriä kun kivihiiltä kuljeteaan tuhansia kilometrejä.

        epätaloudellisin polttoaine. Soiden ojitus, valtavat määrät humusta, happamia vesiä ja raskasmetalleja saastuttavat vesistöt, maaöljyllä käyvät turpeenkäsittelykoneet, turpeen kuljetus kuorma-autoilla jopa yli 200 km päähän, turve ei pala ilman kanto- tai apupolttoainetta jne. Yhden tynnyrin verran turpeesta tuottettua energiaa kuluttaa 1,5 tynnyrillistä.
        Lue jotakin muuta kuin tuota iänikuista kepuvalheta.

        Vesien pilaantuminen ja elohopean pääsy luonnon kiertoon tulee tlukea ämän tukiaisissa rypevän "teollisuushaaran" saavutuksiin.
        Lue alla olevia selvityksiä.


    • Metsänomista

      Mikä olisi mielestäsi vakavasti otettava vaihtoehto risupaketille, jonka osuus kokonaisenergian käytöstä on määritelty EU-tasolla 38%:iin vuoteen 2020 mennessä?

      • osuutta ei ole määritelty missään. 38 prosenttia tarkoittaa uusituvan energian osuutta. Risupaketti on yksi vaihtoehto muiden joukossa täyttää tämä velvoite. Muita ovat esim. tuulivoiman lisääminen, lämpöpumppuratkaisut, biopolttoaineet, vesivoima jne.

        Ratkaisuissa pitäisi katsoa myös eri ratkaisujen ympäristöystävllisyyttä, koska siihenhän juuri tähdätään. Rispaketin ympäristöystävllisyys esim. tuulivoimaan verrattuna on kyseenalainen. Risupaketin ympäristöongelmat tulevat esiin erityisesti raaka-aineen kuljetustoimista. Se tarkoittaa melkoista rekkarallia ja siinä palaa paljon fossiilisia polttoaineita.

        Sitten on huomattava, että hallituksen toiminta risupaketin yhteydessä on ristiriitaista. Nyt turpeen matalalla verottamisella halutaankin, ettei puuta käytettäisi polttoaineena, vaan metsäteollisuuden tarpeisiin. Metsäteollisuus onkin ollut huolissaan tästä näkökulmasta risupektin järkevyydestä. Puusta kilpailevat siis metsäteollisuus ja energiateollisuus. Seurauksena on hintojen nousu, mikä on jo nyt johtanut tarpeeseen tuoda risuja Venäjältä. Rekkarallin välimatkat siis vain kasvavat. Tähän tilanteeseen on jouduttu, kun ministeri Pekkarinen haluaa kytkeä energiapolitiikkaan aluepolitiikkaa ja kepulaisia kytköksiä. Tämän takiahan meillä toinen ydinvoimalupa annetaan paljolti saksalaisomistuksessa olevalle Fennovoimalle kotimaisen Fortumin sijaan.


      • Transit_mies
        Mielipidepankki kirjoitti:

        osuutta ei ole määritelty missään. 38 prosenttia tarkoittaa uusituvan energian osuutta. Risupaketti on yksi vaihtoehto muiden joukossa täyttää tämä velvoite. Muita ovat esim. tuulivoiman lisääminen, lämpöpumppuratkaisut, biopolttoaineet, vesivoima jne.

        Ratkaisuissa pitäisi katsoa myös eri ratkaisujen ympäristöystävllisyyttä, koska siihenhän juuri tähdätään. Rispaketin ympäristöystävllisyys esim. tuulivoimaan verrattuna on kyseenalainen. Risupaketin ympäristöongelmat tulevat esiin erityisesti raaka-aineen kuljetustoimista. Se tarkoittaa melkoista rekkarallia ja siinä palaa paljon fossiilisia polttoaineita.

        Sitten on huomattava, että hallituksen toiminta risupaketin yhteydessä on ristiriitaista. Nyt turpeen matalalla verottamisella halutaankin, ettei puuta käytettäisi polttoaineena, vaan metsäteollisuuden tarpeisiin. Metsäteollisuus onkin ollut huolissaan tästä näkökulmasta risupektin järkevyydestä. Puusta kilpailevat siis metsäteollisuus ja energiateollisuus. Seurauksena on hintojen nousu, mikä on jo nyt johtanut tarpeeseen tuoda risuja Venäjältä. Rekkarallin välimatkat siis vain kasvavat. Tähän tilanteeseen on jouduttu, kun ministeri Pekkarinen haluaa kytkeä energiapolitiikkaan aluepolitiikkaa ja kepulaisia kytköksiä. Tämän takiahan meillä toinen ydinvoimalupa annetaan paljolti saksalaisomistuksessa olevalle Fennovoimalle kotimaisen Fortumin sijaan.

        >>Tämän takiahan meillä toinen ydinvoimalupa annetaan paljolti saksalaisomistuksessa olevalle Fennovoimalle kotimaisen Fortumin sijaan.


      • Metsänomistaja
        Mielipidepankki kirjoitti:

        osuutta ei ole määritelty missään. 38 prosenttia tarkoittaa uusituvan energian osuutta. Risupaketti on yksi vaihtoehto muiden joukossa täyttää tämä velvoite. Muita ovat esim. tuulivoiman lisääminen, lämpöpumppuratkaisut, biopolttoaineet, vesivoima jne.

        Ratkaisuissa pitäisi katsoa myös eri ratkaisujen ympäristöystävllisyyttä, koska siihenhän juuri tähdätään. Rispaketin ympäristöystävllisyys esim. tuulivoimaan verrattuna on kyseenalainen. Risupaketin ympäristöongelmat tulevat esiin erityisesti raaka-aineen kuljetustoimista. Se tarkoittaa melkoista rekkarallia ja siinä palaa paljon fossiilisia polttoaineita.

        Sitten on huomattava, että hallituksen toiminta risupaketin yhteydessä on ristiriitaista. Nyt turpeen matalalla verottamisella halutaankin, ettei puuta käytettäisi polttoaineena, vaan metsäteollisuuden tarpeisiin. Metsäteollisuus onkin ollut huolissaan tästä näkökulmasta risupektin järkevyydestä. Puusta kilpailevat siis metsäteollisuus ja energiateollisuus. Seurauksena on hintojen nousu, mikä on jo nyt johtanut tarpeeseen tuoda risuja Venäjältä. Rekkarallin välimatkat siis vain kasvavat. Tähän tilanteeseen on jouduttu, kun ministeri Pekkarinen haluaa kytkeä energiapolitiikkaan aluepolitiikkaa ja kepulaisia kytköksiä. Tämän takiahan meillä toinen ydinvoimalupa annetaan paljolti saksalaisomistuksessa olevalle Fennovoimalle kotimaisen Fortumin sijaan.

        "risupaketti" pitää sisällään kaikki nuo mainitsemasi elementit, hyväksymällä mielipiteesi olet jo pitkällä ilmaston muutoksen tavoittelussa.


      • Transit_mies kirjoitti:

        >>Tämän takiahan meillä toinen ydinvoimalupa annetaan paljolti saksalaisomistuksessa olevalle Fennovoimalle kotimaisen Fortumin sijaan.

        järkevin ratkaisu olisi ollut luvan myöntäminen kaikille kolmelle hakijalle. Sen jälkeen edullisimpaan lopputulokseen pääsevät olisivat rakentaneet voimalaitokset. Kokoomus puolsi tätä ratkaisua. Vihreille ei kelvannut ydivoiman lisääminen lainkaan ja Pekkariselle kelpasi korkeintaan yksi lupa. Sanat tietysti taas syötiin ja äänestäjille valehdeltiin, kun nolla plus yksi olikin kaksi.


      • Transit_mies
        Mielipidepankki kirjoitti:

        järkevin ratkaisu olisi ollut luvan myöntäminen kaikille kolmelle hakijalle. Sen jälkeen edullisimpaan lopputulokseen pääsevät olisivat rakentaneet voimalaitokset. Kokoomus puolsi tätä ratkaisua. Vihreille ei kelvannut ydivoiman lisääminen lainkaan ja Pekkariselle kelpasi korkeintaan yksi lupa. Sanat tietysti taas syötiin ja äänestäjille valehdeltiin, kun nolla plus yksi olikin kaksi.

        Jos nkaikki kolme olisivat saaneet luvat, niin voimaloita olisi varmaan syntynyt kaksi, eli ne, joilla rahoitus olisi ollut varminta ja rakennushankkeen johto tukevimmin omissa käsissä. Kolmas, se myöhästynyt, olisi joutunut jättämään projektin sikseen, koska ylikapasiteetin myyminen olisi johtanut vaikeuksiin kustannustehokkuuden puolella.

        Pekkarisen peli oli minustakin aika pahaa politikointia.

        Toisaalta: energiantuotantoa kannattaisi kyllä hajauttaa, niin kuin jossain ylempänä sinulle kommentoin.


      • !!!!!!!!!!!!
        Mielipidepankki kirjoitti:

        osuutta ei ole määritelty missään. 38 prosenttia tarkoittaa uusituvan energian osuutta. Risupaketti on yksi vaihtoehto muiden joukossa täyttää tämä velvoite. Muita ovat esim. tuulivoiman lisääminen, lämpöpumppuratkaisut, biopolttoaineet, vesivoima jne.

        Ratkaisuissa pitäisi katsoa myös eri ratkaisujen ympäristöystävllisyyttä, koska siihenhän juuri tähdätään. Rispaketin ympäristöystävllisyys esim. tuulivoimaan verrattuna on kyseenalainen. Risupaketin ympäristöongelmat tulevat esiin erityisesti raaka-aineen kuljetustoimista. Se tarkoittaa melkoista rekkarallia ja siinä palaa paljon fossiilisia polttoaineita.

        Sitten on huomattava, että hallituksen toiminta risupaketin yhteydessä on ristiriitaista. Nyt turpeen matalalla verottamisella halutaankin, ettei puuta käytettäisi polttoaineena, vaan metsäteollisuuden tarpeisiin. Metsäteollisuus onkin ollut huolissaan tästä näkökulmasta risupektin järkevyydestä. Puusta kilpailevat siis metsäteollisuus ja energiateollisuus. Seurauksena on hintojen nousu, mikä on jo nyt johtanut tarpeeseen tuoda risuja Venäjältä. Rekkarallin välimatkat siis vain kasvavat. Tähän tilanteeseen on jouduttu, kun ministeri Pekkarinen haluaa kytkeä energiapolitiikkaan aluepolitiikkaa ja kepulaisia kytköksiä. Tämän takiahan meillä toinen ydinvoimalupa annetaan paljolti saksalaisomistuksessa olevalle Fennovoimalle kotimaisen Fortumin sijaan.

        VAAMN osa sitä.


      • Näin oN
        Transit_mies kirjoitti:

        Jos nkaikki kolme olisivat saaneet luvat, niin voimaloita olisi varmaan syntynyt kaksi, eli ne, joilla rahoitus olisi ollut varminta ja rakennushankkeen johto tukevimmin omissa käsissä. Kolmas, se myöhästynyt, olisi joutunut jättämään projektin sikseen, koska ylikapasiteetin myyminen olisi johtanut vaikeuksiin kustannustehokkuuden puolella.

        Pekkarisen peli oli minustakin aika pahaa politikointia.

        Toisaalta: energiantuotantoa kannattaisi kyllä hajauttaa, niin kuin jossain ylempänä sinulle kommentoin.

        Fortumin toimitusjohtajan mukaan nostanut ydinenergian hintaa.

        Fortun olisi rakenatnut voimalansa pelkästään vientiä varten Näin sanoi toimitujohtaja.

        Lisäksi sanoi että suomessa tulisi kolmas voimala aiheuttamaan ylikasiteetia sähkön tuotannossa joten ydinsähköön tulisi Ylikapasiteettimaksu jonka suuruun olisi 1,2 senttiä kilowattitunti. Syy tuohon ylikapasiteettimaksuun olisi se että sähköpörssissä sähkön hinta on niin lahainen että sillä ei pystyisi voimalan investointia rahoittamaan joten se perittäisi suomlaisilta sähkönkäyttäjiltä ylikapasiteettimaksuna.

        Eli oli suomalisen sähkön ostajan etu että sitä komatta lupaa ei myönnetty.


    • Transit_mies

      Jos kantojen ja risujen poltto aiheuttaa samansuuruiset päästöt kuin kivihiili, niin mieluummin kai tienestit annetaan suomalaiselle talonpojalle kuin saksalaiselle kaivospohatalle ja eurooppalaisille laivanvarustajille.

      Risupaketin voi hyvin nähdä siirtymäkauden enerhiana, kun odotellaan, että valmistumassa oleva viides ydinvoimala saadaan käyntiin ja kaksi rakennusluvan saanuttakin pääsisivät aloittamaan toimintansa.

      Tukijutuista olen kyllä periaatteessa Sailaksen kanssa täysin samaa mieltä. Valtion pitäisi pysyä roolissaan, eli ainoastaan edellytysten turvaamisessa yritystoiminnalle, mutta rahaa ei pitäisi mennä suoraa jakamaan. Sellainen on suljetun talouden ja kekkosajan konsti.

      Mieluummin vaikka niin, että Valtio menisi omistajana mukaan uusiin, uusiutuvan energian voimayhtiöihin ja laittaisi niihin osakepääomana saman rahan, mitä nyt jaetaan tukena. Sitten kun yritykset ovat kasvaneet ja menestyvät, valtio voisi myydä osuutensa pois hyvään hintaan ja jättää yhtiöt muiden sijoittajien omistukseen.

      Näin siksi, että investointimarkkinoilla näytää olevan se tyyli, että raha luistaa mieluummin nopeiden pikavoittojen perään kuin pitkäjänteisiin, rakenteellisiin projekteihin, joiden tuotto on odotettavissa vasta vuosien kuluttua.

      • saitn ääni

        "Risupaketin voi hyvin nähdä siirtymäkauden enerhiana, kun odotellaan, että valmistumassa oleva viides ydinvoimala saadaan käyntiin ja kaksi rakennusluvan saanuttakin pääsisivät aloittamaan toimintansa."

        Suomen talvet ei lopu senkään jälkeen kun nuo mainitsemasi ydinvoimalat jauhaa sähköä. Ympäri maata tarvitaan lämpökeskuksia taajamiin, sekä haja-asutusalueella torppien lämmitykseen jonne biopolttoaineet sopii erittäin hyvin. Puu on auringon jälkeen vanhin ja hyväksi havaittu keino ja edelleen käyttökelpoinen ratkaisu kauaksi tulevaisuuteen.
        Sähkön tuotannossa ydinvoima on taloudellisesti ehdottomasti paras ratkaisu vesivoiman jälkeen.


      • sinustako sillä, mikä on eri tuotantotapojen hinta meille suomalaisille ei ole niin väliä. Risupaketti ei nimittäin toimi ilman veronmaksajien tukia. Kivihiilestä ei tarvitse niitä maksaa.

        Jos katsotaan ympäristöystävällisyyttä, niin kai sitä mieluummin maksaa verotukea tuulivoiman käyttöön kuin risupakettiin. Tuulivoima on nimittäin huomattavan paljon ympäristöystävllisempi. Esteettisia haittoja siitä voi toki aiheutua.

        Rispakettia ei voi nähdä minään siirtymäajan toimenpiteenä, jos uusiutuvan energian osuus on määritelty 38 prosentiksi.

        Nyt meillä sitten asetetaan kaiken huipuksi turpeen verotus pieneksi, jotta puun käyttöä energialähteenä vähennettäisiin. Vähän tuntuu, ettei oikea käsi tiedä mitä vasen tekee.


      • Transit_mies
        saitn ääni kirjoitti:

        "Risupaketin voi hyvin nähdä siirtymäkauden enerhiana, kun odotellaan, että valmistumassa oleva viides ydinvoimala saadaan käyntiin ja kaksi rakennusluvan saanuttakin pääsisivät aloittamaan toimintansa."

        Suomen talvet ei lopu senkään jälkeen kun nuo mainitsemasi ydinvoimalat jauhaa sähköä. Ympäri maata tarvitaan lämpökeskuksia taajamiin, sekä haja-asutusalueella torppien lämmitykseen jonne biopolttoaineet sopii erittäin hyvin. Puu on auringon jälkeen vanhin ja hyväksi havaittu keino ja edelleen käyttökelpoinen ratkaisu kauaksi tulevaisuuteen.
        Sähkön tuotannossa ydinvoima on taloudellisesti ehdottomasti paras ratkaisu vesivoiman jälkeen.

        "Riskupaketti" on oikein hyvä paikallinen energianlähde kaikkialla, missä metsäteollisuudelta jää haketettavaa. Näinhän Suomen sähköistäminen on alkanutkin, kun paperitehtaiden voimalat tuottivat sähkön lähiympäristöönsä


      • Transit_mies
        Mielipidepankki kirjoitti:

        sinustako sillä, mikä on eri tuotantotapojen hinta meille suomalaisille ei ole niin väliä. Risupaketti ei nimittäin toimi ilman veronmaksajien tukia. Kivihiilestä ei tarvitse niitä maksaa.

        Jos katsotaan ympäristöystävällisyyttä, niin kai sitä mieluummin maksaa verotukea tuulivoiman käyttöön kuin risupakettiin. Tuulivoima on nimittäin huomattavan paljon ympäristöystävllisempi. Esteettisia haittoja siitä voi toki aiheutua.

        Rispakettia ei voi nähdä minään siirtymäajan toimenpiteenä, jos uusiutuvan energian osuus on määritelty 38 prosentiksi.

        Nyt meillä sitten asetetaan kaiken huipuksi turpeen verotus pieneksi, jotta puun käyttöä energialähteenä vähennettäisiin. Vähän tuntuu, ettei oikea käsi tiedä mitä vasen tekee.

        Asiantuntemukseni ei valitettavasti riitä kovin pitkälle menevään ympäristöasioiden kinaamiseen. kantani risupakettiin perustuu vain siihen, että jos kivihiilestä nyt maksetaan kuljetuksineen sata rahaa, niin tuon rahan voisi mieluummin käyttää siihen, että poltetaan metsäteollisuudelta ylijäävät risut ja kannot paikallisissa hakevoimaloissa siellä, missä risuja ja kantoja syntyy.

        Suorien valtion tukien kanssa pitäisi olla tarkkana niin kuin Sailas sanoo.


      • myllymestari
        Transit_mies kirjoitti:

        Asiantuntemukseni ei valitettavasti riitä kovin pitkälle menevään ympäristöasioiden kinaamiseen. kantani risupakettiin perustuu vain siihen, että jos kivihiilestä nyt maksetaan kuljetuksineen sata rahaa, niin tuon rahan voisi mieluummin käyttää siihen, että poltetaan metsäteollisuudelta ylijäävät risut ja kannot paikallisissa hakevoimaloissa siellä, missä risuja ja kantoja syntyy.

        Suorien valtion tukien kanssa pitäisi olla tarkkana niin kuin Sailas sanoo.

        kuin kissa kuumaa puuroa. Miksi ne ydinvoimalat täytyy rakentaa jonnekin korpien kätköihin,
        Kun niin sähkön kuin lämmönkin tarve on suurin pääkaupunkiseudulla?

        Kuinka paljon olisi säästetty jos jätelämpö saataisiin hyötykäyttöön voimalan lähellä
        eikä kallita såhkönsiirtolinjoja tavitsisi rakennella pitkin maita mantuja?

        Ja mikä tärkeintä, siitä eivät kepulaiset hyötyisi!


      • juuri se
        myllymestari kirjoitti:

        kuin kissa kuumaa puuroa. Miksi ne ydinvoimalat täytyy rakentaa jonnekin korpien kätköihin,
        Kun niin sähkön kuin lämmönkin tarve on suurin pääkaupunkiseudulla?

        Kuinka paljon olisi säästetty jos jätelämpö saataisiin hyötykäyttöön voimalan lähellä
        eikä kallita såhkönsiirtolinjoja tavitsisi rakennella pitkin maita mantuja?

        Ja mikä tärkeintä, siitä eivät kepulaiset hyötyisi!

        ydinkysymys!

        Miksei ydinvoimala pyöri Katajanokalla kaikkien hesalaisten suureksi onneksi ja menestykseksi?


      • Transit_mies
        myllymestari kirjoitti:

        kuin kissa kuumaa puuroa. Miksi ne ydinvoimalat täytyy rakentaa jonnekin korpien kätköihin,
        Kun niin sähkön kuin lämmönkin tarve on suurin pääkaupunkiseudulla?

        Kuinka paljon olisi säästetty jos jätelämpö saataisiin hyötykäyttöön voimalan lähellä
        eikä kallita såhkönsiirtolinjoja tavitsisi rakennella pitkin maita mantuja?

        Ja mikä tärkeintä, siitä eivät kepulaiset hyötyisi!

        Energiaintensiivinen teollisuus on muualla kuin pääkaupunkiseudulla.


      • Transit_mies
        juuri se kirjoitti:

        ydinkysymys!

        Miksei ydinvoimala pyöri Katajanokalla kaikkien hesalaisten suureksi onneksi ja menestykseksi?

        Helsingin Energialla on jo voimaloita täällä sähköä ja kaukolämpöä tuottamassa.


      • ja iso sellainen
        Transit_mies kirjoitti:

        Asiantuntemukseni ei valitettavasti riitä kovin pitkälle menevään ympäristöasioiden kinaamiseen. kantani risupakettiin perustuu vain siihen, että jos kivihiilestä nyt maksetaan kuljetuksineen sata rahaa, niin tuon rahan voisi mieluummin käyttää siihen, että poltetaan metsäteollisuudelta ylijäävät risut ja kannot paikallisissa hakevoimaloissa siellä, missä risuja ja kantoja syntyy.

        Suorien valtion tukien kanssa pitäisi olla tarkkana niin kuin Sailas sanoo.

        Kivihiilellä ja kotimaisella puuenergialla on yksi periaatteellinen ero ympäristönäkökulmasta.

        Koko energaipakettihan on tehty jotta meillä on ohjelma millä saavutamme EU:n asettamat kasvihuonekaasujen päästövähennykset. Päästöille on asetettu maakohtaiset kiintiöt jotka tulee saavuttaa. Meillä nuo kiintiöt ovat todella tiukat, kiitos satu Hassin myyräntyön EU:ssa. Päästöjen osalta ongelmallisimpia ovat fossiiliset polttoaineet, niiden CO2 päästöt lasketaan täysimääräisinä mukaan päästökuormaamme. Uusituvien energialähteiden osalla päästöt katsotaan nollaksi koska niiden aiheutamat päästöt kiertävät takaisin luontoon normaalin kierron mukana.

        Ylimenevät päästöt voi kompensoida ostamalla päästöoikeuksia niiltä, jotka alittavat omat kiintiönsä. Kivihiilen hintaa siis rasittaa myös mahdollisten päästöoikeuksien vaikutus. Puuta polttamalla ei päästöoikeuksista tarvitse välittää.

        On täysin hullua polttaa kivihiiltä jos saatavilla on puuta, vaikka tuettuna, rahan kierrättäminen kotimaan taloudessa sen sijaan, että ostaisimme ensin kivihiiltä ja sitten päästöoikeuksia ulkomailta ilman että työllistämme kuin korkeintaan muutaman satamajätkän, on korkeamman asteen tyhmyyttä. Edes demarit ei enää sellaista kannata, paitsi näköjään tämä yksi MPP täällä.

        Kivihiili luetaan fossiilisiin polttoaineisiin, puu uusiutuviin. Siis kivihiilen hintaan pitää


      • Transit_mies
        ja iso sellainen kirjoitti:

        Kivihiilellä ja kotimaisella puuenergialla on yksi periaatteellinen ero ympäristönäkökulmasta.

        Koko energaipakettihan on tehty jotta meillä on ohjelma millä saavutamme EU:n asettamat kasvihuonekaasujen päästövähennykset. Päästöille on asetettu maakohtaiset kiintiöt jotka tulee saavuttaa. Meillä nuo kiintiöt ovat todella tiukat, kiitos satu Hassin myyräntyön EU:ssa. Päästöjen osalta ongelmallisimpia ovat fossiiliset polttoaineet, niiden CO2 päästöt lasketaan täysimääräisinä mukaan päästökuormaamme. Uusituvien energialähteiden osalla päästöt katsotaan nollaksi koska niiden aiheutamat päästöt kiertävät takaisin luontoon normaalin kierron mukana.

        Ylimenevät päästöt voi kompensoida ostamalla päästöoikeuksia niiltä, jotka alittavat omat kiintiönsä. Kivihiilen hintaa siis rasittaa myös mahdollisten päästöoikeuksien vaikutus. Puuta polttamalla ei päästöoikeuksista tarvitse välittää.

        On täysin hullua polttaa kivihiiltä jos saatavilla on puuta, vaikka tuettuna, rahan kierrättäminen kotimaan taloudessa sen sijaan, että ostaisimme ensin kivihiiltä ja sitten päästöoikeuksia ulkomailta ilman että työllistämme kuin korkeintaan muutaman satamajätkän, on korkeamman asteen tyhmyyttä. Edes demarit ei enää sellaista kannata, paitsi näköjään tämä yksi MPP täällä.

        Kivihiili luetaan fossiilisiin polttoaineisiin, puu uusiutuviin. Siis kivihiilen hintaan pitää

        Huomaan, että otin esiin vain kapean siivun risupaketin ja kivihiilen vertailussani, kun en noita ympäristö-, uusitumis- ja päästöasioita kovin yksityiskohtaisesti hallitse.

        Kiitos valistuksesta.


      • Osmium 76
        ja iso sellainen kirjoitti:

        Kivihiilellä ja kotimaisella puuenergialla on yksi periaatteellinen ero ympäristönäkökulmasta.

        Koko energaipakettihan on tehty jotta meillä on ohjelma millä saavutamme EU:n asettamat kasvihuonekaasujen päästövähennykset. Päästöille on asetettu maakohtaiset kiintiöt jotka tulee saavuttaa. Meillä nuo kiintiöt ovat todella tiukat, kiitos satu Hassin myyräntyön EU:ssa. Päästöjen osalta ongelmallisimpia ovat fossiiliset polttoaineet, niiden CO2 päästöt lasketaan täysimääräisinä mukaan päästökuormaamme. Uusituvien energialähteiden osalla päästöt katsotaan nollaksi koska niiden aiheutamat päästöt kiertävät takaisin luontoon normaalin kierron mukana.

        Ylimenevät päästöt voi kompensoida ostamalla päästöoikeuksia niiltä, jotka alittavat omat kiintiönsä. Kivihiilen hintaa siis rasittaa myös mahdollisten päästöoikeuksien vaikutus. Puuta polttamalla ei päästöoikeuksista tarvitse välittää.

        On täysin hullua polttaa kivihiiltä jos saatavilla on puuta, vaikka tuettuna, rahan kierrättäminen kotimaan taloudessa sen sijaan, että ostaisimme ensin kivihiiltä ja sitten päästöoikeuksia ulkomailta ilman että työllistämme kuin korkeintaan muutaman satamajätkän, on korkeamman asteen tyhmyyttä. Edes demarit ei enää sellaista kannata, paitsi näköjään tämä yksi MPP täällä.

        Kivihiili luetaan fossiilisiin polttoaineisiin, puu uusiutuviin. Siis kivihiilen hintaan pitää

        päästö poltettaessa puuta, turvetta tai muita polttioaineita. Puun polttamisessa ja samoin kuin turpeen, syntyy paljon muutakin kuin hiilidioksidia, aina typpioksidulista dioksiineihin, ne ovat supermyrkkyjä.

        Typpioksiduli, dityppioksidi, ilokaasu syntyy palamistilanteessa polttoaineessa olevasta typestä ja se on noin 320 kertaa niin "tehokas" kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, typenoksidit NOx syntyvät palamisilmassa olevasta typestä (N) korkeassa lämmössä.

        Onko täysin viisasta polttaa korkeilla tukiaisilla sellaisia polttoaineita joiden todelliset päästöt ovat aivan hirveät?

        Nyt ministeri Pekkarinen laukoo täyttä kepuänkyrätotuutta, siis täysiä valheita turpeesta, risupaketista ja oikeastaan kaikesta muustakin, tai ei kaikesta, sentään hän tunnusti antaneensa tukea Rovaniemen Kelkkatehtaaseen 1 miljoonan verran, se on todella vähän, jos verrataan mitä serkkupoika Markku Kauppinen, Kevan entinen johtaja, hän antoi 30 miljoonaa euroa kovan luokan talousrikollisten "pisneksiin", mutta tärkein Keskusta sai niistä KMS:n yms. sellaisten kanssa kierrätettytnä ns. "Korsimon prosentit!".


      • Transit_mies
        Osmium 76 kirjoitti:

        päästö poltettaessa puuta, turvetta tai muita polttioaineita. Puun polttamisessa ja samoin kuin turpeen, syntyy paljon muutakin kuin hiilidioksidia, aina typpioksidulista dioksiineihin, ne ovat supermyrkkyjä.

        Typpioksiduli, dityppioksidi, ilokaasu syntyy palamistilanteessa polttoaineessa olevasta typestä ja se on noin 320 kertaa niin "tehokas" kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, typenoksidit NOx syntyvät palamisilmassa olevasta typestä (N) korkeassa lämmössä.

        Onko täysin viisasta polttaa korkeilla tukiaisilla sellaisia polttoaineita joiden todelliset päästöt ovat aivan hirveät?

        Nyt ministeri Pekkarinen laukoo täyttä kepuänkyrätotuutta, siis täysiä valheita turpeesta, risupaketista ja oikeastaan kaikesta muustakin, tai ei kaikesta, sentään hän tunnusti antaneensa tukea Rovaniemen Kelkkatehtaaseen 1 miljoonan verran, se on todella vähän, jos verrataan mitä serkkupoika Markku Kauppinen, Kevan entinen johtaja, hän antoi 30 miljoonaa euroa kovan luokan talousrikollisten "pisneksiin", mutta tärkein Keskusta sai niistä KMS:n yms. sellaisten kanssa kierrätettytnä ns. "Korsimon prosentit!".

        Eikös suomalaisissa polttolaitoksissa käytetä ja ole pakkokin käyttää savukaasujen puhdistusmenetelmiä?

        Eli ovatko päästösi peräisi puhdistetuista vai puhdistamattomista savukaasuista?


      • eikös niin
        Osmium 76 kirjoitti:

        päästö poltettaessa puuta, turvetta tai muita polttioaineita. Puun polttamisessa ja samoin kuin turpeen, syntyy paljon muutakin kuin hiilidioksidia, aina typpioksidulista dioksiineihin, ne ovat supermyrkkyjä.

        Typpioksiduli, dityppioksidi, ilokaasu syntyy palamistilanteessa polttoaineessa olevasta typestä ja se on noin 320 kertaa niin "tehokas" kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, typenoksidit NOx syntyvät palamisilmassa olevasta typestä (N) korkeassa lämmössä.

        Onko täysin viisasta polttaa korkeilla tukiaisilla sellaisia polttoaineita joiden todelliset päästöt ovat aivan hirveät?

        Nyt ministeri Pekkarinen laukoo täyttä kepuänkyrätotuutta, siis täysiä valheita turpeesta, risupaketista ja oikeastaan kaikesta muustakin, tai ei kaikesta, sentään hän tunnusti antaneensa tukea Rovaniemen Kelkkatehtaaseen 1 miljoonan verran, se on todella vähän, jos verrataan mitä serkkupoika Markku Kauppinen, Kevan entinen johtaja, hän antoi 30 miljoonaa euroa kovan luokan talousrikollisten "pisneksiin", mutta tärkein Keskusta sai niistä KMS:n yms. sellaisten kanssa kierrätettytnä ns. "Korsimon prosentit!".

        Nuo kopsaamasi dityppioksidi jutut kannattaa ymmärtää ennenkuin niihin vetoaa.

        Koetappa selvittää mistä ja miten nämä typpioksidipäästöt syntyy, niin ehkä oivallat jotain.


      • tietoa ...
        Transit_mies kirjoitti:

        Eikös suomalaisissa polttolaitoksissa käytetä ja ole pakkokin käyttää savukaasujen puhdistusmenetelmiä?

        Eli ovatko päästösi peräisi puhdistetuista vai puhdistamattomista savukaasuista?

        Kirjoittaja oli kopioinut jostain netistä ymmärtämättä miten typen oksidit syntyy ja käyttäytyy.

        Typen oksidit syntyy erittäin korkeissa lämpötiloissa esim. dieselmoottoreissa, kuten sanot niin rikki- ja typpipäästöt saadaan pääosin talteen normaalissa poltossa. Öljynjalostamot ja maakaasun poltto tuottavat paljon typenoksideja liikenteen lisäksi.

        Typen oksidien vaikutus on lähinnä maaperän happamoituminen niiden sataessa alas taivaalta tulevan veden mukana. Otsonia tuhoavana kasvihuonekaasuina yläilmakehään joutuessaan ne toki ovat vaarallisia, mutta luonnosta ne häviävät niin nopeasti, ettei ne kerkeä yläilmakehään, ja niiden merkitys ilmastonmuutokselle ole suhteessa hiileen merkittävää.


      • kuin näyttäisit
        Transit_mies kirjoitti:

        Helsingin Energialla on jo voimaloita täällä sähköä ja kaukolämpöä tuottamassa.

        olevan?


      • Osmium 76
        Transit_mies kirjoitti:

        Eikös suomalaisissa polttolaitoksissa käytetä ja ole pakkokin käyttää savukaasujen puhdistusmenetelmiä?

        Eli ovatko päästösi peräisi puhdistetuista vai puhdistamattomista savukaasuista?

        Typpioksiduli poistetaan jätekaasuista esimerkiksi jälkipoltossa. niin ei kuitenkaan tehdä yhdessäkään tietämässäni turvevoimalaitoksessa. Elohopea, mitä kaikki suot ja turve sisältää, ei saada millään yksinkertaisella menetelmällä pois jätekaasuista ja jäljelle jäävasta tuhkasta, sama koskee radioaktiivisesti säteilevistä aineista.

        Typenoksidit on helppo hajoittaa alkuainetypeksi ja hapeksi esimerkiksi platinaa katalysaattorina käytäen, kuten menetellään autojen katalysaattoreissa. MUTTA, miksi ei näin toimita? Mahtaisiko Pekkarinen vastata? Vastaa ja valehtelee tietysti. Kyse on turpeenpoltossa syntyvien kaasujen koostumus.


      • Osmolle
        Osmium 76 kirjoitti:

        Typpioksiduli poistetaan jätekaasuista esimerkiksi jälkipoltossa. niin ei kuitenkaan tehdä yhdessäkään tietämässäni turvevoimalaitoksessa. Elohopea, mitä kaikki suot ja turve sisältää, ei saada millään yksinkertaisella menetelmällä pois jätekaasuista ja jäljelle jäävasta tuhkasta, sama koskee radioaktiivisesti säteilevistä aineista.

        Typenoksidit on helppo hajoittaa alkuainetypeksi ja hapeksi esimerkiksi platinaa katalysaattorina käytäen, kuten menetellään autojen katalysaattoreissa. MUTTA, miksi ei näin toimita? Mahtaisiko Pekkarinen vastata? Vastaa ja valehtelee tietysti. Kyse on turpeenpoltossa syntyvien kaasujen koostumus.

        Turve on huono polttoaine ympäristön kannalta, ja myös Suomen päästöjen vähentämisen kannalta koska se luetaan uusiutumattomiin polttoaineisiin.

        Puun poltto sen sijaan on monessa suhteessa hyvä ratkaisu. Se vähentää päästöjämme koska luetaan uusiutuviin, hiilineutraaleihin polttosineisiin, se tuottaa vähemmän pienhiukkaisa kuin hiili tai turve, se tuottaa vähemmän typen oksideja ja rikkiä kuin maakaasu kivihiilestä nyt puhumattakaan ja se työllistää kotimaassa.

        Turpeen, kivihiilen ja aikaa myöten myös maakaasun käyttö on lopetettava ja korvattava bioenergialla. Puu on Suomessa luonnollisin vaihtoehto, kotimainen puu nimeomaan, palmuöljypohjaiset nesteet eivät paranna koko maapallon hiilitasapainoa koska niiden tuotanto tuhoaa merkittävissä määrin sademetsiä.


      • Osmium 76
        tietoa ... kirjoitti:

        Kirjoittaja oli kopioinut jostain netistä ymmärtämättä miten typen oksidit syntyy ja käyttäytyy.

        Typen oksidit syntyy erittäin korkeissa lämpötiloissa esim. dieselmoottoreissa, kuten sanot niin rikki- ja typpipäästöt saadaan pääosin talteen normaalissa poltossa. Öljynjalostamot ja maakaasun poltto tuottavat paljon typenoksideja liikenteen lisäksi.

        Typen oksidien vaikutus on lähinnä maaperän happamoituminen niiden sataessa alas taivaalta tulevan veden mukana. Otsonia tuhoavana kasvihuonekaasuina yläilmakehään joutuessaan ne toki ovat vaarallisia, mutta luonnosta ne häviävät niin nopeasti, ettei ne kerkeä yläilmakehään, ja niiden merkitys ilmastonmuutokselle ole suhteessa hiileen merkittävää.

        Typenoksidit syntyvät korkeissa länpötiloissa palamisreaktiossa ILMASSA OLEVASTA typestä. Typpioksiduli syntyy palamistilanteessa POLTTOAINEESSA olevasta typestä. Onko tämä liian vaikea ymmärrettäväksi, no keputotuudeksi siitä ei ole, koska se on totta. Typpioksiduli on 320 kertaa niin tehokasta kasvihuonekaasua kuin hiilidioksidi.

        Maakaasun poltossa olet täysin väärässä, siellä on mahdollista hoitaa typnoksidien synty vähäiseksi ilman ja polttoaineen suhdeta säätämällä, joka on aivan mahdotonta esimerkiski märkää turvetta apu- ja kantopolttoaineiden kanssa polttamalla. Vai tiedätkö miten se kävisi? No esitä se, niin saamme uuden Nobel-palkinnon Suomeen.

        Maakaasu sisältää metaania ja pienen määrän muita hiilivetyjä, typpeä siinä ole lainkaan, joten ei myöskään typpioksidulia synny. Tuliko selväksi?
        Typen ja rikin oksidit aiheuttavat happamia sateita ja maan happamoitumista samoin kuin ammoniumtypen päästöt ilmakehään. Mahdatko tietää sedes sitä, että emäksinen ammoniumtyppi aiheuttaa maaperän happautumista! Ei muuta kuin aapinen käteen änkyrälehtien asemasta ja perusasioista edes hiukan selvää.


      • Osmium 76
        eikös niin kirjoitti:

        Nuo kopsaamasi dityppioksidi jutut kannattaa ymmärtää ennenkuin niihin vetoaa.

        Koetappa selvittää mistä ja miten nämä typpioksidipäästöt syntyy, niin ehkä oivallat jotain.

        opettajaksi minulle. Lue vain ja ainoastaan änkyrätotuutta, mutta kehoittaisin sinua lukemaan muutakin, esimerkiksi hapettumisen alkeet.
        Vielä kerran typenoksidit syntyvät palamisreaktiossa polttoilmassa olevasta typestä (N), dityppioksidi, typpioksiduli, ilokaasu poltoaineessa olevasta typestä.
        Te änkyrät olette kummallista rotua, mitä te ette tiedä, sitä ette usko muidenkaan tietävän. No se on tyypillistä kepuänkyräajattelua, sellaiseksi tulee kun ei ole vuorovaikutuksessa kuin änkyröiden kanssa ja uskoo vain heitä ja heidän valheitaan. Tästä on hyvänä esimerkkinä jo yli kaksi vuotta käyty vaalirahasotku.

        Älä menetä toivosai, kyllä änkyrälehdet keksivät teille sopivia valheita, jota ta voitte taas vuosia kertoa saitilla totena ja mikään tosiasia ei heilauta teiden Lapsen Uskoanne kepuvalheisiin.


      • Osmium 76
        Osmolle kirjoitti:

        Turve on huono polttoaine ympäristön kannalta, ja myös Suomen päästöjen vähentämisen kannalta koska se luetaan uusiutumattomiin polttoaineisiin.

        Puun poltto sen sijaan on monessa suhteessa hyvä ratkaisu. Se vähentää päästöjämme koska luetaan uusiutuviin, hiilineutraaleihin polttosineisiin, se tuottaa vähemmän pienhiukkaisa kuin hiili tai turve, se tuottaa vähemmän typen oksideja ja rikkiä kuin maakaasu kivihiilestä nyt puhumattakaan ja se työllistää kotimaassa.

        Turpeen, kivihiilen ja aikaa myöten myös maakaasun käyttö on lopetettava ja korvattava bioenergialla. Puu on Suomessa luonnollisin vaihtoehto, kotimainen puu nimeomaan, palmuöljypohjaiset nesteet eivät paranna koko maapallon hiilitasapainoa koska niiden tuotanto tuhoaa merkittävissä määrin sademetsiä.

        Jos kantojen ja risujen kerääminen kaivaminen pilkkominen ja kuljettaminen kuluttaa enemmän energiaan mitä niistä saadaan poltettaessa niitä voimalaitoksessa, miten se edistää, tai pitäisikö kysyä miten se edistää taistelua ilmastomuutosta vastaan vai edistääkö se ilmakehän lämpiämista ja kasvihuoneilmiötä.
        Se, että mätetään tolkuttomat määrät veronmaksajien rahoja lähinnä kepulaisille ei ole arvo sinänsä taistelussa ilmakehän lämpiämistä vastaan. Vai mitä mieltä olet? Energiatase olisi hyvä muistaa keskustalaistenkin, varsinkin kun heidän totuutensa on yleensä keputotuutta...


      • Näin oN

        Että joka vomalaa vastaan joka suomeen rakennetaan pitää uusiutuvaa enrgiaa olla 38%.

        Tuo tarkooittaa että jokaista rakenettavaa ydinvoimalaa kohti pitää lisätä uusiutuvan energian määrää tuossa suhteessa.

        Eli uusiutuvan enrgia käyttö ei ole ylimeno kauden energiaa vaan se on pysyvä osa energiantuotantoa. Jos tuo ehto ei täyty suomessa ei voida tuottaa myöskään ydinenergiaa tayttä määrää.


      • ??????????????????
        Osmium 76 kirjoitti:

        Typenoksidit syntyvät korkeissa länpötiloissa palamisreaktiossa ILMASSA OLEVASTA typestä. Typpioksiduli syntyy palamistilanteessa POLTTOAINEESSA olevasta typestä. Onko tämä liian vaikea ymmärrettäväksi, no keputotuudeksi siitä ei ole, koska se on totta. Typpioksiduli on 320 kertaa niin tehokasta kasvihuonekaasua kuin hiilidioksidi.

        Maakaasun poltossa olet täysin väärässä, siellä on mahdollista hoitaa typnoksidien synty vähäiseksi ilman ja polttoaineen suhdeta säätämällä, joka on aivan mahdotonta esimerkiski märkää turvetta apu- ja kantopolttoaineiden kanssa polttamalla. Vai tiedätkö miten se kävisi? No esitä se, niin saamme uuden Nobel-palkinnon Suomeen.

        Maakaasu sisältää metaania ja pienen määrän muita hiilivetyjä, typpeä siinä ole lainkaan, joten ei myöskään typpioksidulia synny. Tuliko selväksi?
        Typen ja rikin oksidit aiheuttavat happamia sateita ja maan happamoitumista samoin kuin ammoniumtypen päästöt ilmakehään. Mahdatko tietää sedes sitä, että emäksinen ammoniumtyppi aiheuttaa maaperän happautumista! Ei muuta kuin aapinen käteen änkyrälehtien asemasta ja perusasioista edes hiukan selvää.

        Siis????

        "....Mahdatko tietää sedes sitä, että emäksinen ammoniumtyppi aiheuttaa maaperän happautumista!...."

        EMÄKSINEN aiheuttaa happamoitumista?????? Tuollaisat minä en ennen olekuulutkaan. Ainakin minulle on opetettu kemiasta että EMäksinen neutraloi happoa.

        Onko minua opetettu vä'ärin?


      • Osmium 76
        ?????????????????? kirjoitti:

        Siis????

        "....Mahdatko tietää sedes sitä, että emäksinen ammoniumtyppi aiheuttaa maaperän happautumista!...."

        EMÄKSINEN aiheuttaa happamoitumista?????? Tuollaisat minä en ennen olekuulutkaan. Ainakin minulle on opetettu kemiasta että EMäksinen neutraloi happoa.

        Onko minua opetettu vä'ärin?

        Jos ammoiumhydroksidia kaadetaan happoon, se neutraloi tietysti happoa, mutta maaperässä tapahtuu sellainen reaktio, jossa yksinkertaistettuna NH3 hapettuu NOx. Samoin typenpoisto jätevesistä käyttää samaa ominaisuutta typpiatomin käyttäytymisessä. Hapetus-pelkistysreaktio on typenpoiston ydin. Jos olet todella kiinnostunut kuinka se tapahtuu, voin iltapäivällä esittää sinulle kavat ja miten se käy.
        Happamiin sateisiin littyy myös se, että aluksi metsän kasvu kiihtyy, koska ensimmäisen ja toisen ryhmän metallit liukenevat veteen ja kasvi, tässä tapauksessa puu saa ylenmäärin "kivennäisiä"., sitten maa köyhtyy ja terve kasvu hidastuu ja kaikenlaiset epämuodustumat lisääntyvä.
        Kirjoitan mielelläni ASIAA.


      • kemiaa ymmärtävä
        Osmium 76 kirjoitti:

        Jos ammoiumhydroksidia kaadetaan happoon, se neutraloi tietysti happoa, mutta maaperässä tapahtuu sellainen reaktio, jossa yksinkertaistettuna NH3 hapettuu NOx. Samoin typenpoisto jätevesistä käyttää samaa ominaisuutta typpiatomin käyttäytymisessä. Hapetus-pelkistysreaktio on typenpoiston ydin. Jos olet todella kiinnostunut kuinka se tapahtuu, voin iltapäivällä esittää sinulle kavat ja miten se käy.
        Happamiin sateisiin littyy myös se, että aluksi metsän kasvu kiihtyy, koska ensimmäisen ja toisen ryhmän metallit liukenevat veteen ja kasvi, tässä tapauksessa puu saa ylenmäärin "kivennäisiä"., sitten maa köyhtyy ja terve kasvu hidastuu ja kaikenlaiset epämuodustumat lisääntyvä.
        Kirjoitan mielelläni ASIAA.

        Turpeesta ja puusta puuttuu kokonaan vaikuttava yhdisterekonstruaatti NH3 ja hapetusta NOx:n ei tapahdu. Sitä astoin puussa oleva H2O yhdiste muuttuu palamisreaktiossa hapeksi ja edistää ilman puhdistumista kontrensaation avulla.
        Lisäksi on huomioita biologisesta palamistuotteesta johtuva infuusiovaikutus neutraloivana ilmiönä happamuuteen. Käytettäessä stookkerimallista arinaa polttokattilassa, jolloin rikki ja typen oksidit saadaan neutraloitua tuhkan mukana varastoon, jossa voidaan prosessoinnin avulla poistaa loputkin jäämät niiden joutumatta luonnon kiertokulkuun.


      • Osmium 76
        kemiaa ymmärtävä kirjoitti:

        Turpeesta ja puusta puuttuu kokonaan vaikuttava yhdisterekonstruaatti NH3 ja hapetusta NOx:n ei tapahdu. Sitä astoin puussa oleva H2O yhdiste muuttuu palamisreaktiossa hapeksi ja edistää ilman puhdistumista kontrensaation avulla.
        Lisäksi on huomioita biologisesta palamistuotteesta johtuva infuusiovaikutus neutraloivana ilmiönä happamuuteen. Käytettäessä stookkerimallista arinaa polttokattilassa, jolloin rikki ja typen oksidit saadaan neutraloitua tuhkan mukana varastoon, jossa voidaan prosessoinnin avulla poistaa loputkin jäämät niiden joutumatta luonnon kiertokulkuun.

        En ole elessäni lukenut noin tyylipuhdasta Keåuänkyrätotuutta kuin kirjoittamasi, siis täyttä valhetta. Miten neutraloit typen ja rikin oksidit palotapahtumassa? Ne ovat kaasuja ja niiden neutralointi polton yhteydessä on mahdotonta.
        Rikin tai tarkasti rikkidi- ja rikkitrioksidin voi poistaa palamiskaasuista kalkkimaidolla Ca(OH)2 palamisen jälkeen, miten sinä seuraava Nobel-palkinnon saaja poistat kaasut palamistapahtumassa?

        Paina tämä mieleesi, vesi H2O ei hajoa missään tapauksessa palamisreaktiossa. Jos vesi hajoaisi lämmössä koko mailmanjärjestys menisi uusiksi. Olet loistava kepulainen, ei järjen häivää. Vesi hajoaa kuumuudessa....voi pyhä Änkyrä


      • Kirjoittelet sitten
        Osmium 76 kirjoitti:

        En ole elessäni lukenut noin tyylipuhdasta Keåuänkyrätotuutta kuin kirjoittamasi, siis täyttä valhetta. Miten neutraloit typen ja rikin oksidit palotapahtumassa? Ne ovat kaasuja ja niiden neutralointi polton yhteydessä on mahdotonta.
        Rikin tai tarkasti rikkidi- ja rikkitrioksidin voi poistaa palamiskaasuista kalkkimaidolla Ca(OH)2 palamisen jälkeen, miten sinä seuraava Nobel-palkinnon saaja poistat kaasut palamistapahtumassa?

        Paina tämä mieleesi, vesi H2O ei hajoa missään tapauksessa palamisreaktiossa. Jos vesi hajoaisi lämmössä koko mailmanjärjestys menisi uusiksi. Olet loistava kepulainen, ei järjen häivää. Vesi hajoaa kuumuudessa....voi pyhä Änkyrä

        taas huomenissa kun olet hiukka selvempi ja teksteistäsi saa jotain tolkkua...


      • kemiaa ymmärtävä
        Osmium 76 kirjoitti:

        En ole elessäni lukenut noin tyylipuhdasta Keåuänkyrätotuutta kuin kirjoittamasi, siis täyttä valhetta. Miten neutraloit typen ja rikin oksidit palotapahtumassa? Ne ovat kaasuja ja niiden neutralointi polton yhteydessä on mahdotonta.
        Rikin tai tarkasti rikkidi- ja rikkitrioksidin voi poistaa palamiskaasuista kalkkimaidolla Ca(OH)2 palamisen jälkeen, miten sinä seuraava Nobel-palkinnon saaja poistat kaasut palamistapahtumassa?

        Paina tämä mieleesi, vesi H2O ei hajoa missään tapauksessa palamisreaktiossa. Jos vesi hajoaisi lämmössä koko mailmanjärjestys menisi uusiksi. Olet loistava kepulainen, ei järjen häivää. Vesi hajoaa kuumuudessa....voi pyhä Änkyrä

        Sinä kerrot omista ihmejutuista, jotka ovat tapahtumaketju saunan kiukaassa, minä kerroin fysiikaalisesta, sekä kemiallisesta tapahtumasarjasta voimalaitoskattilassa. Kun käytetään stookkertyyppisestä ikattilassa emulsiopoltinta moduloinnin avulla ja kattilan ylimpään osaan on rakennettu ns. tulistin vesihöyryn lämpötilan nostajaksi, jonka avulla saadaan saadaan lähes 100%, puhdasta vesihöyryä, sekä noen muodostus on samalla minimoitu. Tehokkaan lämmönottojärjestelmän ansiosta savukaasujen lämpötila laskeutuu ennen rikin ja typen talteenottolaitteistoa noin 150 c-asteeseen, jolloin haitallisten yhdisteiden keruu tapahtuu lähes täydellisesti. Emulsiopolttimen avulla palamistilaan johdetaan kraanavettä, jonka avulla korkeassa lämpötilassa kattilan sisällä tapahtuu fysikaalis-kemiallinen ilmiö. Vedestä erottuvat happi ja vetymolekyylit toisistaan ja vety palaessaan nostaa palotilan lämpötilaa noin 120 astetta 1500 asteeseen. Ilmiön seurauksena palamisreaktio on täydellisempää ja pienhiukkasten muodostuminen vähäisempää.
        Samaa fysikaalis-kemiallista reaktiota et voi toteuttaa omassa saunan kiukaassa, johon omissa tutkimuksissasi vetoat koska et saa riittävän suurta lämpötilaa pienessä palotilassa. Siksi saunan kiukaat on tutkimuksissa todettu pienhiukkasten osalta haitallisiksi ympäristölle.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Osmium 76 kirjoitti:

        Jos ammoiumhydroksidia kaadetaan happoon, se neutraloi tietysti happoa, mutta maaperässä tapahtuu sellainen reaktio, jossa yksinkertaistettuna NH3 hapettuu NOx. Samoin typenpoisto jätevesistä käyttää samaa ominaisuutta typpiatomin käyttäytymisessä. Hapetus-pelkistysreaktio on typenpoiston ydin. Jos olet todella kiinnostunut kuinka se tapahtuu, voin iltapäivällä esittää sinulle kavat ja miten se käy.
        Happamiin sateisiin littyy myös se, että aluksi metsän kasvu kiihtyy, koska ensimmäisen ja toisen ryhmän metallit liukenevat veteen ja kasvi, tässä tapauksessa puu saa ylenmäärin "kivennäisiä"., sitten maa köyhtyy ja terve kasvu hidastuu ja kaikenlaiset epämuodustumat lisääntyvä.
        Kirjoitan mielelläni ASIAA.

        neutraloituminen. Eli hapettuminen taphtuu niin etä emäs neutraloi happoa ja ph tasaantuu kahden eri ph-arvon omaavien ainreiden kesken.

        Eli hapan maaperähän muuttu vähemmän happamaksi.

        Sen vuoksi että' maan happamuus vähenee mineraalit muuttuu liukoiseen muotoon ja puut pystyvät kuljettamaan sen solukkoon.


      • Osmium 76
        kemiaa ymmärtävä kirjoitti:

        Sinä kerrot omista ihmejutuista, jotka ovat tapahtumaketju saunan kiukaassa, minä kerroin fysiikaalisesta, sekä kemiallisesta tapahtumasarjasta voimalaitoskattilassa. Kun käytetään stookkertyyppisestä ikattilassa emulsiopoltinta moduloinnin avulla ja kattilan ylimpään osaan on rakennettu ns. tulistin vesihöyryn lämpötilan nostajaksi, jonka avulla saadaan saadaan lähes 100%, puhdasta vesihöyryä, sekä noen muodostus on samalla minimoitu. Tehokkaan lämmönottojärjestelmän ansiosta savukaasujen lämpötila laskeutuu ennen rikin ja typen talteenottolaitteistoa noin 150 c-asteeseen, jolloin haitallisten yhdisteiden keruu tapahtuu lähes täydellisesti. Emulsiopolttimen avulla palamistilaan johdetaan kraanavettä, jonka avulla korkeassa lämpötilassa kattilan sisällä tapahtuu fysikaalis-kemiallinen ilmiö. Vedestä erottuvat happi ja vetymolekyylit toisistaan ja vety palaessaan nostaa palotilan lämpötilaa noin 120 astetta 1500 asteeseen. Ilmiön seurauksena palamisreaktio on täydellisempää ja pienhiukkasten muodostuminen vähäisempää.
        Samaa fysikaalis-kemiallista reaktiota et voi toteuttaa omassa saunan kiukaassa, johon omissa tutkimuksissasi vetoat koska et saa riittävän suurta lämpötilaa pienessä palotilassa. Siksi saunan kiukaat on tutkimuksissa todettu pienhiukkasten osalta haitallisiksi ympäristölle.

        1, Tulistimessea ei tapahdu mittän muuta kuin kylläisen vesihöyryn tulistuminen, sielä ei voin verihöyry puhdistua. Tulistimet ovat hyvin vanha keksintö, koska kylläistä vesihöyryä ei voi ajaa turpiineihin niiden rikkoutumatta, tulee väistämättä nesteiskuja. VESIHÖYRY EI PUHDISTU TULISTIMESSA. Eikäs se ole ns. tulistin, vaan se on tulistin.

        2. Rikin poisto savukaasuista on hyvin vanha menetelmä, jossa yleensä kalkkimaidolla (Ca(OH) ) neutraloideen rikin oksidit ja sadaan CaSO4, sitä kutsutaan yleisesti kipsiksi. Typen poisto onkin sitten aivan eri juttu. Ttyppioksiduli, se joka syntyy polttoaineessa olevasta typestä ja typen oksidit, jotka syntyvät korkeassa lämmossä palasisilmassa olevasta typestä onkin aivan erikertaluokan juttu.

        3. Vesi ei hajoa korkeissakaan lämpötiloissa vedyksi ja hapeksi, jos niin olisi, militaaripiirit ympäri maailmaa olisi kovin kiinnostunut tästä keksinnöstä, ei tarvittaisi vetypommia, vesipommi riittäisi!
        Veden voi helposti hajoittaa sähköviralla, jolloi energiaa kuluu saman verran kuin vedyn palaessa vedyksi. Vesihöyryä on hajoitettu vanhoissa kaasulaitoksissa, joissa valmisetettiin generaattorikaasua ja kaupunkikaasua. Tässä menetelmässä vesihöyry vedettiin hiilipatjan läpi, jolloin syntyi vetyä, häkää ja jopa metaania. Jos tarkoita mitä kirjoitit, ole keksinyt IKILIIKKUJAN, korkeassa lämpotilassa vesi hajoaa, joka sitten taas palaayhteen palamisreaktiossa vedeksi, joka sitten itsestään mhajoaa korkeassa lämpotilassa jne.

        Mikä mielestäsi hajoittaa vesimolekyylin turvekatilassa?


      • Osmium 76
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        neutraloituminen. Eli hapettuminen taphtuu niin etä emäs neutraloi happoa ja ph tasaantuu kahden eri ph-arvon omaavien ainreiden kesken.

        Eli hapan maaperähän muuttu vähemmän happamaksi.

        Sen vuoksi että' maan happamuus vähenee mineraalit muuttuu liukoiseen muotoon ja puut pystyvät kuljettamaan sen solukkoon.

        Ensinnäkin hapetu-pelkistyreaktiot ovat aivan toisia kuin neutraloiminen. Ammoiiuntyppi maaperässä aiheuttaa MAAPERÄN HAPAMOITUMISTA.
        Tämä on aivan varma ja yksinkertainen reaktio. Se johtuu typpiatomin uloimman elektronikuoren rakenteesta. Katso alkuaineiden jaksollista järjestelmää, niin huomaat typpiatomin kyvyn muodostaa erilaisia ja ennen kaikkea kemiallisesti toisistaan poikkeavia yhdisteitä, kuten typenoksidit NOx:seista dityppioksidiin, typpioksiduuliin. Proteiniineissa on typpi aina läsnä, puhumme alfa-aminohapoita, jotka ovat välttämättömiä ihmisille ja todella kovista myrkyista diamineista ja esimerkiksi HCN, se on sinihappo, todella kova myrkky.

        "Niin lyhyt matka on onnesta murheeseen.." Älä hyvä mies sekoita "malaisjärkeä" kemiaan..se on aivan kunsekoittaisit kepuänkyrälehtien totuuden oikeaan totuuteen.


    • Totuudentuoja

      Pekkarisen risupaketti on vain taas yksi osanen siinä pitkässä jatkumossa, jossa Keskustan junailee vuosi toisensa jälkeen maajusseille lisää tukiaisia. Mitään muuta tuossa risupaketissa ei ole.

      • mukaisesti voisit

        joskus keskittyä totuuteenkin..

        Mikäli tarkoitat, että risupaketin myötä metsänomistajat ( siis noin 700 000 suomalaista, joukossa jokunen maanviljelijäkin) saisivat jotain erityisetuja, olet harvinaisen väärässä.

        Risupaketin tukiaiset kohdentuvat vallan muille, kuin energiapuun myyjille. Otappa asiasta selvää ja valehtele taas sitten...


      • äLY HOI
        mukaisesti voisit kirjoitti:

        joskus keskittyä totuuteenkin..

        Mikäli tarkoitat, että risupaketin myötä metsänomistajat ( siis noin 700 000 suomalaista, joukossa jokunen maanviljelijäkin) saisivat jotain erityisetuja, olet harvinaisen väärässä.

        Risupaketin tukiaiset kohdentuvat vallan muille, kuin energiapuun myyjille. Otappa asiasta selvää ja valehtele taas sitten...

        maakaasun veron viisinkertaistaminen. Maakaasua käytetään vain siinä osassa Suomea, mistä verotulot pääasiassa tulevat.
        Nyt tämä veronsiirto maakaasulta turpeelle on törkeä riisto työtätekeviltä syöttiläsmaakunnille, siis Turvesuomelle.
        Turvesuomi saastuttaa todella paljon ja se on Pääkaupunkiseudun ja muutaman kaupungin elätettävä. Vaikka Syöttiläslehdet muuta väittävät, niin katso verokertymää ja siellä eläviä tukiaisissa rypeviä ja heidän elättäjiensä, siis oikeaa työtä tekeviä ja NETTOVERONMAKSAJIA..


      • Ex Kok

        Nyt kaikista saastuttavin energiamuoto, turpeenpoltto saa erityiskohtelun, verovapauden ja tukiaiset päälle ja kaikkein puhtain, maakaasu saa viisinkertaisen veron!
        Turvesuomessa ei käytetä maakaasua, joten savolainen kukkopoika voi panna verot pääkaupunkiseudun maksettavaksi.
        Tämä kaikki ei ole pelkästään Kepun syy, osansa on savolaisella kukkopojalla Kaitasella, hän rokottaa oikein kunolla ja raakemman jälkeen Kokoomuksen perinteisiä tukialueita ja Kokoomusta äänestäneitä henkilöitä.


      • Törkeää on
        äLY HOI kirjoitti:

        maakaasun veron viisinkertaistaminen. Maakaasua käytetään vain siinä osassa Suomea, mistä verotulot pääasiassa tulevat.
        Nyt tämä veronsiirto maakaasulta turpeelle on törkeä riisto työtätekeviltä syöttiläsmaakunnille, siis Turvesuomelle.
        Turvesuomi saastuttaa todella paljon ja se on Pääkaupunkiseudun ja muutaman kaupungin elätettävä. Vaikka Syöttiläslehdet muuta väittävät, niin katso verokertymää ja siellä eläviä tukiaisissa rypeviä ja heidän elättäjiensä, siis oikeaa työtä tekeviä ja NETTOVERONMAKSAJIA..

        kun joutuu verotkin maskamaan!!!!!


        kun maakasun veroetu 50% poistetaan ja sen veron joutuu maksamaan. Ylleensä on ollut alusta asti virhe antaa maakaasulle tuo veroetu.


      • älä nyt paskaasi
        äLY HOI kirjoitti:

        maakaasun veron viisinkertaistaminen. Maakaasua käytetään vain siinä osassa Suomea, mistä verotulot pääasiassa tulevat.
        Nyt tämä veronsiirto maakaasulta turpeelle on törkeä riisto työtätekeviltä syöttiläsmaakunnille, siis Turvesuomelle.
        Turvesuomi saastuttaa todella paljon ja se on Pääkaupunkiseudun ja muutaman kaupungin elätettävä. Vaikka Syöttiläslehdet muuta väittävät, niin katso verokertymää ja siellä eläviä tukiaisissa rypeviä ja heidän elättäjiensä, siis oikeaa työtä tekeviä ja NETTOVERONMAKSAJIA..

        tukehdu!

        Koskas sinä taas olet oikein alkanut työtä tekemään? Sinähän kuulut näihin eläkeLOISIIN, jotka tällä saitilla makselee NETTOveroja ;)


    • Emäntäkone

      Sailashan on PUNIKKI, vai etkö sattunut luuseri tietämään?. Sailqaksen punikin arviot on perseestä, niin kuin sinun kopsaukset.

      • Oikein ruiskukan sininen punikki onkin. Kannattaa kysellä nimenomaan kokkarien näkemystä Sailaksen punaisuudesta. Arviot voivat yllättää sinutkin. Mutta Kepun meijereista katsoenhan kaikki ei-kepulaiset ovat punikkeja ja muut mansikkeja.


      • KontrolliSonni

        ainakaan syöttiläs, eikä tietääkseni ole kotoisin Syöttiläsmaakunnasta, tuosta tyhjän uhajien Etelä-Pohjanmaalta.


      • tuli sinunkin

        aivot oikein ruskealta puolelta,kun kulkuisäs kiljuhuurussa perpanon suoritti


    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      EI ARVOSTELLUT!

      Vaan mainitsi asian yhtenä leikkaukohteena miden tukien ohella.

    • saasteetonta

      Kaupunkien töpselisähkö on puhdasta ja samoin kaukolämpö. Näitä käytetään Helsingissä eikä kaupungin kerrostaloissa tarvita nokea ja muuta saastetta tupruttavia savupiippuja.

      Eläköön saasteeton Helsinki. Jokainen maalaiskyläkin tuottaa enemmän saastetta. Miksi savupiippukulttuuri pitäisi tuoda Helsinkiin?

      -SDP:n virallinen tiedoitus-

    • valtasektorin

      henkilö, joka puhuu julkisen talouden hoitamisesta ymmärrettävästi, kiertelemättä ja uskottavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe