ATEISMI JUMALAN KIELTÄJÄ ONKOHAN?

adamin.poika

Kyse on siitä kenet me miellämme Jumalaksi. Sana: "JUMALA" tarkoittaa tarkalleen suomennettuna: HÄN jota palvotaan, tai palvellaan, tai kumarretaan ja kunnioitetaan. Kun joku sanoo, että Jumalaa ei ole olemassa, niin silloin hänen mielest'ään ei ole olemassa ketään eikä mitään jota ihminen kumartaa, tai palvelee, tai kunnioittaa. Melkoisen mieletön jo ajatuksenakin, sillä niin monet kumartavat, kunnioittavat tai palvelevat jotakin, oli se jokin sitten mammonaa tai mainetta, tai kunniaa, tai henkistä tai hengellistä taikka lihallista tai materialista, mutta aina löytyy jotain jonka edessä ihminen kumartuu, tai jolle ihminen osoittaa kunnioitustaan, tai palvelee tai palvoo joko pakosta tai pakoittamatta. Näin siis voidaan kiistatta osoittaa että Jumala on olemassa.
Jopa olemattomankin kumartaminen, kunnioittaminen, palveleminen taikka palvominen joko vapaaehtoisesti taikka pakoitettuna, tekee tuon kohteen Jumalana olevaiseksi, vaikka muuten voitaisiinkin väittää että sellaista ei ole olemassakaan, mutta todelliseksi sen tekee tuo palvonta, palveleminen, kunnioittaminen ja kumartaminen taikka sen alle alistuminen. Näin ollen on hyvin kyseenalaista lähteä edes kiistämään ettei jotain jota joku taikka jotkut pitävät ja tunnustavat Jumalana, ei muka olisi edes olemassakaan.
Jumala on nimittäin jonkun nimitys, siinä kuin opettaja, polisi, tuomari, rahastaja, lakaisija ja niin edelleen. Se ei ole erisnimi, vaan se kertoo mikä tuo kohde on. Niinpä Israelin Jumala sanoo: Minä olen se mikä minä olen, se on minun nimeni.
Jos joku väittää Häntä vastaan ja sanoo, että Hän ei ole sitä mitä Hän on, niin sekin on ajatuksena mieletön, sillä kaikki ja ikjokainen on juuri sitä mitä hän on, sillä ei hän voi olla mitään muuta.
TÄSSÄ HIEMAN FUNTEERATTAVAA ITSE KULLEKIN.

16

301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tri_nitro

Jumala, jumaluus tai jumalolento on käsite, joka tarkoittaa tavallisesti henkilöllisiksi käsitettyjä yliluonnollisia olentoja, joiden uskotaan hallitsevan luonnonvoimia, ihmisten kohtaloita ynnä muuta.

Yliluonnollinen = Satua. Se on vain niin helppoa.

• vihtuilija

Kyse on siitä kenet me miellämme Jumalaksi. Sana: "JUMALA" tarkoittaa tarkalleen suomennettuna: HÄN jota palvotaan, tai palvellaan, tai kumarretaan ja kunnioitetaan. Kun joku sanoo, että Jumalaa ei ole olemassa, niin silloin hänen mielest'ään ei ole olemassa ketään eikä mitään jota ihminen kumartaa, tai palvelee, tai kunnioittaa. Melkoisen mieletön jo ajatuksenakin, sillä niin monet kumartavat, kunnioittavat tai palvelevat jotakin, oli se jokin sitten mammonaa tai mainetta, tai kunniaa, tai henkistä tai hengellistä taikka lihallista tai materialista, mutta aina löytyy jotain jonka edessä ihminen kumartuu, tai jolle ihminen osoittaa kunnioitustaan, tai palvelee tai palvoo joko pakosta tai pakoittamatta. Näin siis voidaan kiistatta osoittaa että Jumala on olemassa.

Jopa olemattomankin kumartaminen, kunnioittaminen, palveleminen taikka palvominen joko vapaaehtoisesti taikka pakoitettuna, tekee tuon kohteen Jumalana olevaiseksi, vaikka muuten voitaisiinkin väittää että sellaista ei ole olemassakaan, mutta todelliseksi sen tekee tuo palvonta, palveleminen, kunnioittaminen ja kumartaminen taikka sen alle alistuminen. Näin ollen on hyvin kyseenalaista lähteä edes kiistämään ettei jotain jota joku taikka jotkut pitävät ja tunnustavat Jumalana, ei muka olisi edes olemassakaan.

Jumala on nimittäin jonkun nimitys, siinä kuin opettaja, polisi, tuomari, rahastaja, lakaisija ja niin edelleen. Se ei ole erisnimi, vaan se kertoo mikä tuo kohde on. Niinpä Maailman Jumala sanoo tässä ja nyt: Minä olen se mikä minä olen, se on minun nimeni.

Jos joku väittää Häntä (vihtuilija) vastaan ja sanoo, että Hän ei ole sitä mitä Hän on, niin sekin on ajatuksena mieletön, sillä kaikki ja ikjokainen on juuri sitä mitä hän on, sillä ei hän voi olla mitään muuta.
      TÄSSÄ HIEMAN FUNTEERATTAVAA ITSE KULLEKIN.

• "Näin siis voidaan kiistatta osoittaa että Jumala on olemassa"
      -Huono kehäpäätelmä. Tai/ja sitten määritelmäsi jumalasta on liian löysä eli se sopii joka rakoon, mikä tekee siitä mielestäni hyödyttömän.

"Jumalaa ei ole olemassa, niin silloin hänen mielest'ään ei ole olemassa ketään eikä mitään jota ihminen kumartaa, tai palvelee, tai kunnioittaa"
      -Väärin. Jumalalla miellän sen yliluonnollisen ja persoonallisen olion, jolla on supervoimia. Kuitenkin on olemassa ei-jumalaisia asioita, joita ihmisen on hyvä kunnioittaa.

"palvominen joko vapaaehtoisesti taikka pakoitettuna, tekee tuon kohteen Jumalana olevaiseksi"
      -Älä älä... Uskontoon pakottaminen ei toimi, se voi näyttää ulospäin siltä, mutta pakotettu ihminen ei oikeasti usko. Onneksi meillä on uskonnonvapaus.

"Jumala on nimittäin jonkun nimitys, siinä kuin opettaja, polisi, tuomari, rahastaja, lakaisija ja niin edelleen. "
      -Heh, ammattina Jumala :)

• pepe57

Teet sen pienen virheen, että päätät kaikkien puolesta, mikä on jumala. Lisäksi päätät puolestamme, että tuon sanan (jumala) oikea tulkinta on todeksi uskomassasi raamatussa. Eli minun puolestani päätät, jos arvostan elämää, että minun jumalani on elämä ja siis mielestäsi palvon ja kumarran tuota käsitettä. Käsitteesi jumalaksi kelpaa siis ihan mikä vaan, vaikka postimerkkien keräily, jos se jollekin ihmiselle on hänen elämänsä pääsisältö ja tarkoitus. Aika vekkulia ajatuksenjuoksua.

• pepe57 kirjoitti:

Teet sen pienen virheen, että päätät kaikkien puolesta, mikä on jumala. Lisäksi päätät puolestamme, että tuon sanan (jumala) oikea tulkinta on todeksi uskomassasi raamatussa. Eli minun puolestani päätät, jos arvostan elämää, että minun jumalani on elämä ja siis mielestäsi palvon ja kumarran tuota käsitettä. Käsitteesi jumalaksi kelpaa siis ihan mikä vaan, vaikka postimerkkien keräily, jos se jollekin ihmiselle on hänen elämänsä pääsisältö ja tarkoitus. Aika vekkulia ajatuksenjuoksua.

Aloittaja lienee joutunut siihen jumalamääritelmään, mikäli haluaa pakosta uskoa jumalan olemassaoloon ja hiljaisesti ymmärtää, että jumalat uskontojen mukaisesti kuvattuna ovat hyvinkin huonolla pohjalla. Eli annetaan määritelmässä löysää ja kappas: jumala onkin kaikkialla :D

Hänen viestistään oli vaikea selvittää, että palvooko hän "jumala"-erisnimeä; kenties jotain jokapäiväistä asiaa, jonka on nimennyt jumalaksi; vai jonkin uskonnon jumalaa, jonka olemasssaolon hän perustelee löysällä jumalamääritelmällä.

• hiukan tietoa...

""Jumala on nimittäin jonkun nimitys, siinä kuin opettaja, polisi, tuomari, rahastaja, lakaisija ja niin edelleen. "
        -Heh, ammattina Jumala :) "

jumala on titteli, ei nimi, samoin kuin saatana tarkoittaa vastustajaa, eikä ole nimi

• Ok, sanotaan että olet oikeassa. Mitä olet voittanut? Mitä olet saanut aikaiseksi? En vieläkään ole kristitty enkä vieläkään usko enkä palvo minkään uskonnon, edes kristinuskon, jumaluuksia.

Joten vie semanttinen roskasi muualle.

• halelujah

Miksi luet semanttista roskaa? Jätä väliin kirjoitukset, jotka ovat mielestäsi turhaa luettavaa, sen sijaan että vielä vaivaudut vastaamaan???

• Atte Ateisti

Kaikki maailman jumalat ovat niin paljon ihmisen näköisiä, että ne on helppo tunnistaa ihmisen luomuksiksi.

Kirjakokoelma Raamattuun on ihan turha vedota todisteena tähän kysymykseen.

"Sikojen jumalalla on sorkat."

• Aloittajalta on mennyt käsite ja se ilmiö, mitä käsitteellä halutaan kuvata suloisesti sekaisin. Lisäksi hän antaa käsitteelle aivan omia tulkintojaan.

Ero jumalan ja kadunlakaisijan välillä on siinä, että käsite kadunlakaisija kuvaa jotain todella olemassaolevaa ilmiötä, kun taas käsitteet jumala, keiju, menninkäinen, aave, enkeli jne kuvaavat käsitteitä, jotka ovat ainoastan mielikuvituksen tuotetta.

Palvominen ei tee olevaisesta olevaista, ei todellakaan, muuten kuin psykologisena ilmiönä ja sen matkaansaattamana käyttäytymisenä. Käsite käsitteenä ja käyttäytymismalli ovat todellisia, mutta ilmiö jota käsitteellä halutaan kuvata ja omalla käyttäytymisellä palvoa on yhtä olematon kuin muutkin olemattomat, ehkä vielä käsitteellistämättömät asiat.

Ps. Oletetaan, että joku käsite käskee (esim. Luuk 18:22) antamaan kaiken omaisuuden pois. Uskoisitko siihen niin paljon, että tottelisit?

• - sem -

Ei sinun tarvitse käsittää mitä jumalalla tarkoitetaan, kyllä niitä riittää jotka ymmärtävät.

• - sem - kirjoitti:

Ei sinun tarvitse käsittää mitä jumalalla tarkoitetaan, kyllä niitä riittää jotka ymmärtävät.

Varmaan jokainen ymmärtää jumaluudella jotain erilaista kuin muut.

Kuitenkin keskustelussa on hedelmällistä käyttää käsitteistä niitä määritelmiä, jotka on yleisesti hyväksytty. Ne määritteet löytyvät esimerkiksi tietosanakirjoista.

Jos haluaa antaa käsitteelle joitain lisämerkityksiä, ne kannattaa sitten mainita erikseen, että vastapuoli tietää mitä käsitteellä sillä kertaa oikein tarkoitetaan.

• ++++++++++++

" Kun joku sanoo, että Jumalaa ei ole olemassa, niin silloin hänen mielest'ään ei ole olemassa ketään eikä mitään jota ihminen kumartaa, tai palvelee, tai kunnioittaa. Melkoisen mieletön jo ajatuksenakin"

Niin se onkin ja siksi ei totta.

"Näin siis voidaan kiistatta osoittaa että Jumala on olemassa."

Eli kun jumala tarkoittaa "sitä jota kunnioitetaan" ja koska ihmiset kunnioittavat aina jotain niin jumala on olemassa. Mainiota kehäpäättelyä.

"Jopa olemattomankin kumartaminen, kunnioittaminen, palveleminen taikka palvominen joko vapaaehtoisesti taikka pakoitettuna, tekee tuon kohteen Jumalana olevaiseksi, vaikka muuten voitaisiinkin väittää että sellaista ei ole olemassakaan, mutta todelliseksi sen tekee tuo palvonta, palveleminen, kunnioittaminen ja kumartaminen taikka sen alle alistuminen. "

Olevaiseksi ihmisten päissä, mutta ei todellisuudessa.

"Näin ollen on hyvin kyseenalaista lähteä edes kiistämään ettei jotain jota joku taikka jotkut pitävät ja tunnustavat Jumalana, ei muka olisi edes olemassakaan."

Ei, todisteet määrittävät onko jokin olemassa, ei luulot tai halut.

"Jos joku väittää Häntä vastaan ja sanoo, että Hän ei ole sitä mitä Hän on, niin sekin on ajatuksena mieletön, sillä kaikki ja ikjokainen on juuri sitä mitä hän on, sillä ei hän voi olla mitään muuta."

Sulla on nimittäin erittäin outo käsitys jumalasta ja en usko, että kovin moni sitä jakaa.

"TÄSSÄ HIEMAN FUNTEERATTAVAA ITSE KULLEKIN."

Ei mitään mietittävää, koska et antanut yhtäkään todistetta jumalan olemassasolosta, vain luuloja ja haluja ja erittäin oudon käsityksen jumalasta.

• - sem -

Miksi kuvittelet että jumala antaisi sinulle todisteet olemassaolostaan?

• M@k3

Kun Jahve sössi vanhassa testamentissä(monia kertoja), niin Elohim(Jumalat) tulivat kysymään häneltä, että mitä sinä nyt noin menit tekemään ja hänen vakio vastauksensa oli 'minä olen sellainen kuin olen' ja Elohim ei voinut kuin pyöritellä silmiään.

Tuon Jahven surkean tekosyyn hihhulit ovat sitten vääristänneet jonkinlaiseksi ylistykseksi, jossa tuo pieni surkea heimojumala korotetaan itse kaikkeudeksi.

• eloheiha

On se ollut melkoinen nousu heimojumalasta, tai ainakin aluejumalasta koko maailman tietoisuuteen.
        Ettei vain olisi mennyt ennusteiden mukaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      59
      4743
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      65
      3838
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      3316
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      114
      3081
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2914
    6. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2578
    7. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2226
    8. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      248
      2033
    9. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      38
      1903
    10. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108