Sähköhoito ja magneettistimulaatio

sähkö*

Onko kellään kokemusta sähköhoidosta tai magneettihoidosta masennuksen hoitomuotona!?

36

16955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      magneettihoito? ECT-hoidon tiedän

      • sähkö*

        ainakin suomessa. siihen olen nyt menossa.


      • .
        sähkö* kirjoitti:

        ainakin suomessa. siihen olen nyt menossa.

        annetaan? Menetkö julkiselle vai yksityiselle sektorille?

        Kun vaivauduin googlaamaan niin löytyihän sieltä tietoa tuosta TMS-hoidosta.

        Annetaanko sitä ensisijaisena hoitona vai oletko kahlaillut lääkkeitä lävitse paljonkin?


      • ei yleisessä käytöss

        Hoito on viralliselta nimeltään rTMS, sanoista Repetitive Transcranial Magnetic Treatment eli toistuva kallon läpi tapahtuva magneettihoito. Rengasmainen laite asetetaan tiettyyn kohtaan päätä ja sillä aiheutetaan (hoitomuotona eli rTMS:nä) nopeasti vaihtuvia magneettikenttiä jotka vaikuttavat aivoissa synapsitasolla vielä melko tuntemattomalla tavalla niin, että masennus (ehkä) helpottaa. Sitä on tutkittu myös neurologisten sairauksien kuten migreenin hoitoon, ääniharhoihin ym.

        Kerran näytettiin televisiossa lääketieteen opiskelijoita, jotka leikkivät tuollaisella pienehköllä magneettilaitteella, nakuttelivat sillä toistensa päitä...


      • törttöpotörttö
        ei yleisessä käytöss kirjoitti:

        Hoito on viralliselta nimeltään rTMS, sanoista Repetitive Transcranial Magnetic Treatment eli toistuva kallon läpi tapahtuva magneettihoito. Rengasmainen laite asetetaan tiettyyn kohtaan päätä ja sillä aiheutetaan (hoitomuotona eli rTMS:nä) nopeasti vaihtuvia magneettikenttiä jotka vaikuttavat aivoissa synapsitasolla vielä melko tuntemattomalla tavalla niin, että masennus (ehkä) helpottaa. Sitä on tutkittu myös neurologisten sairauksien kuten migreenin hoitoon, ääniharhoihin ym.

        Kerran näytettiin televisiossa lääketieteen opiskelijoita, jotka leikkivät tuollaisella pienehköllä magneettilaitteella, nakuttelivat sillä toistensa päitä...

        Hieno selitys ja viisaltahan tuo on opiskeljoiden touhuaminenkin kuulostaa...


    • häiriöinen

      Olen saanut sähköhoitoa. Konkreettisesti menee niin, että sinut humautetaan hetkeksi ja sinä aikana annetaan sähköhoito. Et tiedä mitään tapahtumasta tai tunne kipua tms.
      Itselleni ei valitettavasti auttanut masennukseeni mitenkään, mutta olen kuullut, että joillakin toiminut hyvinkin. Käsittääkseni tehon pitäisi näkyä vähintään viiden kerran jälkeen.

    • 52.v

      Eikö tosiaan ole kokemuksia kellään tuosta magneettihoidosta,tarjoavat sitä terapian lisäksi.....arvaakohan mennä.....meneekö huonompaan suuntaan.Lääkehoitoa ja terapiaa takana yli 3v.

      • muistan myös

        Eipä tuo taida vaarallista olla. Muistan minäkin nähneeni joskus telkkarissa, kun psykiatriaan erikoistuvat lekurit (vai olivatko tutkijoita, en muista tarkkaan) käyttivät magneettilaitetta toisiinsa. Tuosta on aikaa varmaankin 10-15 vuotta joten en tiedä onko hoito tai laitteet niistä ajoista muuttuneet. Vaikutti ainakin helpolta hoitomuodolta, jos tosiaan tehoaa. Suhtautuivat siihen hyvin kepeästi ja huolettomasti.


    • Lääkeresistentti

      On, kolme hoitokertaa takana. Tehon pitäisi olla yhtä hyvä kuin lääkehoidon. Yhdistettynä terapiaan toimii vielä tehokkaammin. Hoitovaituksia voidaan odottaa jo kymmenen hoitokerran jälkeen. Hoitoja voidaan antaa esim kerran päivässä viiden päivän jaksoissa yhteensä 30 hoitokertaa, jonka jälkeen tarvittaessa ylläpitoannoksena harvennetusti esim yksi kerta joka toinen viikko. On periaatteessa kivuton eikä tiedetä aiheuttavan ongelmia muistin tms kanssa. Aika näyttää, miten toimii mulla. Hintavaa ainakin on mutta hoitoihin pääsee yliopistollisen sairaalan kautta esim silloin jos lääkehoito ei ole tuottanut tulosta. Pitää vaan ymmärtää pyytää hoitoon pääsyä.

    • Lääkeresistentti

      Kertoilin siis tuossa aivojen transkraniaalisesta magneettistimulaatiosta. Poliklinisesti kustannukset ovat potilaalle luokkaa alle kympin kerta mutta sairaalalle noin 8000 euroa per potilas.

    • -DANGER-

      Electric Shock Risk!

      "For Patients, Families, Professionals,
      Advocates and Researchers

      CT (electroconvulsive therapy) involves the application of two electrodes to the head to pass electricity through the brain with the goal of causing an intense seizure or convulsion. The process always damages the brain, resulting each time in a temporary coma and often a flatlining of the brain waves, which is a sign of impending brain death. After one, two or three ECTs, the trauma causes typical symptoms of severe head trauma or injury including headache, nausea, memory loss, disorientation, confusion, impaired judgment, loss of personality, and emotional instability. These harmful effects worsen and some become permanent as routine treatment progresses."

      www.ECTResources.org

    • Kokeneet
      • Olisko

        Sähköhoito eri asia kuin magneettistimulaatio?


      • 09569786

        Sähköshokittaminen on eri asia kuin TMS. Psykiatrisessa käyttötavassa molemmat perustuvat normaalien aivotoimintojen sekoittamiseen tai suoraan aivojen vaurioittamiseen.


      • Anonyymi
        Olisko kirjoitti:

        Sähköhoito eri asia kuin magneettistimulaatio?

        Sähköhoito on eri asia kuin mangeettihoito. Sähköhoidossa nukutetaan, mangeettihpidossa ei.


    • Lääkkeetön

      Olen menossa kyseiseen hoitoon ja kaipaan tuoreita kokemuksia aiheesta. Tuliko jotain oireita kuten päänsärkyä, miltä itse hoito tuntui? Jotain muuta?

    • SatunTietämään

      Kannattanee kysellä siitä uudesta Sooma medicalin masennus hoidosta.
      Vähän sähköä noin puolen tunnin ajan, ei tunnu kummoiselta. Osa potilaista hoitaa itse, en tiedä kuinka suomessa.

    • eLobotomy

      Tässä hyvä BBC:n haastettelu viime joulukuulta (2015) lääkäristä, jonka ura katkesi sähköshokista aiheutuneeseen aivovaurioon. Mukana haastattelussa myös psykiatri Peter Breggin selventämässä kuuntelijoille mistä sähköshokittamisessa on oikein kysymys.

      ECT Victim's Story with Dr. Peter Breggin, MD
      https://www.youtube.com/watch?v=pWVVlfcgHVc

    • scarecrow123

      Sähköshokkihoito on ERITTÄIN VAARALLISTA! Voi mennä terveys lopullisesti. Noi muut ehkä tehoaa-hoidot kuulostaa kyllä ihan kusetushuuhaalta.

    • sinisilimäänen

      Sähköhoito ei auttanut, no ehkä tositosivähän, muistot hävisivät, ehkä jotain vähän palautunut.En olisi mennyt jos olisin tiennyt vaikutuksen tai paremminkin tehottomuuden kohdallani. Näin kyllä erään n. 35 vuotiaan äidin "heräävän apaattisuudesta" sähköä saatuaan. Kammottavaa oli kun aamulla aamutakit päällämme lähdimme osastolta ja istuimme alhaalla odottavaan autoon joka vei meidät Seinäjoen keskussairaalaan,Siellä meille lyhyen nukutuksen aikana annettiin sähköä. Takaisin osastolle sietämättömän päänsäryn kera.Kaikkein kauheinta oli se tunnelma osastolta lähtiessä, saman kaltainen kun juutalaisilla kaasukammioon vietäessä, sitä en pysty unohtamaan. Toivotavasti on toimintatavat muuttuneet, näin siellä Seinäjoella v.08. Edelleenkin masentunut....

      • eLobotomy

        "Apatiasta herääminen" voi viitata lyhytaikaista euforiaa, joka osalle sähköshokista seuraa. Euforia on paha merkki, usein aivovauriosta. Euforisen jakson mentyä ohi henkilö huomaa olevansa entistä pahemmassa tilassa, kiitos aivovaurion alkuperäisen psyykkisen kärsimyksen päälle.


      • Anonyymi
        eLobotomy kirjoitti:

        "Apatiasta herääminen" voi viitata lyhytaikaista euforiaa, joka osalle sähköshokista seuraa. Euforia on paha merkki, usein aivovauriosta. Euforisen jakson mentyä ohi henkilö huomaa olevansa entistä pahemmassa tilassa, kiitos aivovaurion alkuperäisen psyykkisen kärsimyksen päälle.

        Ainoa neurobiologinen selitys sähköshokkihoidon takana on se, että se aktivoi HPA-akselia ja dopamiinijärjestelmää, jolloin se tuottaa keinotekoisesti usein kroonisesta stressistä kärsivien masennuspotilaiden hermostoon akuutin stressivasteen aivan, kuten muutkin päähän kohdistuvat traumat. Tämä voi piristää lyhytkestoisesti joitakin potilaita ja laskea lyhytkestoisesti potilaiden masennuspisteitä. Aivovaurioille ja muille akuuteille stressireaktioille tyypillistä on myös se, että ne lisäävät akuutisti neurogeneesiä hippokampuksessa, kun taas krooniseen stressiin ja liikkumattomuuteen liittyvä depressio vähentää sitä.

        Sähköshokkihoidon tuottamat aivovasteet ovat lähes identtisiä, mitä on havaittu päähän kohdistuvissa traumoissa eikä sinänsä mitenkään yllättävää. Tutkimusnäytössä on vielä sekin, että lumekontrolloituja tutkimuksia ei juurikaan ole tehty koska sähköhoidon todellisen vasteen tutkiminen on katsottu epäeettiseksi. Sinänsä ymmärrettävää, koska onhan huomattu että esim. masennuslääkkeiden vasteen plasebokontrollointi on tuottanut varsin "epäeettisiä" tuloksia lääkärien ja lääkeyhtiöiden näkökulmasta katsottuna.

        https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2013.00094/full


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa neurobiologinen selitys sähköshokkihoidon takana on se, että se aktivoi HPA-akselia ja dopamiinijärjestelmää, jolloin se tuottaa keinotekoisesti usein kroonisesta stressistä kärsivien masennuspotilaiden hermostoon akuutin stressivasteen aivan, kuten muutkin päähän kohdistuvat traumat. Tämä voi piristää lyhytkestoisesti joitakin potilaita ja laskea lyhytkestoisesti potilaiden masennuspisteitä. Aivovaurioille ja muille akuuteille stressireaktioille tyypillistä on myös se, että ne lisäävät akuutisti neurogeneesiä hippokampuksessa, kun taas krooniseen stressiin ja liikkumattomuuteen liittyvä depressio vähentää sitä.

        Sähköshokkihoidon tuottamat aivovasteet ovat lähes identtisiä, mitä on havaittu päähän kohdistuvissa traumoissa eikä sinänsä mitenkään yllättävää. Tutkimusnäytössä on vielä sekin, että lumekontrolloituja tutkimuksia ei juurikaan ole tehty koska sähköhoidon todellisen vasteen tutkiminen on katsottu epäeettiseksi. Sinänsä ymmärrettävää, koska onhan huomattu että esim. masennuslääkkeiden vasteen plasebokontrollointi on tuottanut varsin "epäeettisiä" tuloksia lääkärien ja lääkeyhtiöiden näkökulmasta katsottuna.

        https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2013.00094/full

        Itse en ainakaan haluaisi riskeerata minkäänlaista lisäharmia jo vuosien lääkkeiden rääkkäämälle kuupalleni, jonka seurauksena olen potenut mm.pahentuneita kognitiivisia ongelmia. Olisi kammottavaa esimerkiksi herätä minkäänlaisten lisääntyneiden muistiongelmien kanssa sähkö"hoidon" seurauksena ja miettiä että mitä tulikaan tehtyä. Että voi helkatti, jotain on leikattu pois. Muisti on minulle erittäin tärkeä asia koska muisti on se mitä olemme. Valitettavasti pitkäaikaiset lääkkeet on itsellä vaikuttaneet uuden oppimiseen ja muistiinkin. Pitää ymmärtää että muistiongelmat sähköhoidosta eivät ole aina tilapäisiä.

        Olen jutellut vastikään sähköhoitoa saaneiden kanssa ja vaikuttaa että he ei aina itsekään tajua sähköhoidon vaikutusta itseensä. Sana "pihalla" vaikuttaisi oiva kuvaamaan heidän habitustaan. Puhuessa heidän kanssaan muistiaukkoja ilmenee. Toki ne usein on tilapäisiä mutta silti, vähän huolestuttavaa se on.

        Jännä kun yleensähän epileptisiä kohtauksia (sähköhoidon toimintamekanismi) pyritään välttämään ja estämään jopa lääkkeillä eikä tilapäisiä/pysyviä muistiongelmiakaan esim iskun seurauksena aivoihin pidetä kovin suotuisana. Esim tajunnanmenetystä ja muistiaukkoja pidetään huonona juttuna. Mutta sähköhoidossa muistinmenetykset ja epilepsiakohtaukset on ihan fine. Vaikka ne voisi kieliä jostain negatiivisestakin aivoille. Ehkä tiettyyn pisteeseen tämäkin hoitomuoto voi varmaan jotain hyödyttää jos aivot ei liikaa ota osumaa mutta epäilen että mitä useammin ja enemmän kyseiseen hoitoon päätyy sitä enempi negatiivisetkin vaikutukset aivoille alkaa näkyä. Tosin luottamista ei minulla ole sen suhteen että vaikutus sähköhoidosta olisi pitkäaikainen.

        Jos esim potee kognitiivisia ongelmia ja huonoa toimintakykyä masennuksen vuoksi lähtisin ekana pikkuhiljaa korjaamaan ruokavaliota aivoterveyttä tukevaksi, kokeilisin lisäravinteita jotka voi hyödyttää aivoterveyttä, lisäämään liikuntaa pikkuhiljaa. Pikkuhiljaa lisätä monenlaista aivojumppaa, terapiaakin pidän sellaisena. Kaikkea tosi pienin askelin ja porrastetusti ymmärtäen että olon koheneminen voi ottaa aikaa. Ainakin omalla kohdalla näillä keinoilla on ollut suuri merkitys. Nämä keinot oikeasti voi kohentaa kognitiota ja kykyä toimia.

        Pitää vain olla kärsivällinen ja ymmärtää että toipuminen ottaa aikaa eikä nuo keinot ole sellaisia naps vain kaikki parantui hetkessä keinoja. Psykiatria on markkinoinut asian niin että jos ihminen kärsii paljon pitää välittömästi lähteä tekemään jotain ja muutos on äkillinen.

        Jos on jonkun aikaa huonommassa toimintakyvyssä ei siitä kannata huolestua ja heti olla sähköttämässä aivoja. Tai jos ei saa pillereistä hyötyä. Olen itsekin lääkevieroituksen puhkaisemissa synkemmissä oloissa ollut todella heikossa toimintakyvyssä jopa niin pohjalla että minulle suositeltiin sähköhoitoa. Jälkikäteen tajusin että paha olo tosin kumpusi enemmänkin lääkehaitoista. Sähköhoitoa en ottanut koska minulle oli valjennut psykiatrian tuottamat harmit jo aika hyvin enkä halunnut pahentaa niitä. Sotkea tilannetta entisestään. Miten lisävahinkoa sähköhoidosta ottavat aivot tukisivat toipumista? Psykiatria ei tajua että potilas oikeasti tarvitsee niitä aivojaan toipumiseen eikä niiden rapauttaminen sedatiivisilla pillereillä, lääkekoktaileilla, vuosikausien reseptorien tykityksellä neurotoksiineilla ja sähkövirran johtamisella aivoihin välttämättä edesauta asiaa. Aivojen potentiaalinen vahingoittuminen ja sotkeminen monilla erityyppisillä biologisilla hoidoilla ei varmasti kohenna kenenkään mielialaa saatika edesauta toimintakykyä. Aivojen toimintaa voi terveelläkin turvallisemmalla tavalla buustata ilman psykotrooppisia aineita ja sähköä.


    • masis

      Tänään oli ensimmäinen magneettistimulaatiohoito. Taisi jäädä viimeiseksi. Niin kamala kipu hoidon aikana päässä ja kasvoissa, ettei voinut olla itkemättä. Myös sähköhoitoa olen saanut 10 kertaa neljä vuotta sitten. Ei tuottanut tulosta. Nyt ei varmaan enää ole muuta hoitokeinoa kuin narun jatkeeksi vaan.

    • Hällävälisti

      "Rengasmainen laite asetetaan tiettyyn kohtaan päätä ja sillä aiheutetaan (hoitomuotona eli rTMS:nä) nopeasti vaihtuvia magneettikenttiä jotka vaikuttavat aivoissa synapsitasolla vielä melko tuntemattomalla tavalla..."
      Miksi ei voi kokeilla psilosybiiniä?

    • rtms_kokeiltu

      Kävin 15 hoitokerran sarjan läpi muutaman viikon aikana. Papereideni mukaanmagneettipulssihoitoni "annostus" oli 125%, mitä tarkoittanee, mutta minulla ei tullut mitään päänsärkyä, kipuja tai oireita hoidosta muuta kuin paineentunnetta niissä päänahan alla sijaitsevissa lihaksissa, joiden läpi stimulaatio meni, silloin kun laite oli päällä.

      En saanut hoidosta mitään vastetta. Oli tylsää istua joka kerta se kolme varttia paikallaan ihan liikkumatta. Hauska puoli oli ennen hoidon alkamista otetuista magneettikuvista tehty 3D-mallinnus päästäni, joka näkyi tietokoneen ruudulla hoitoni aikana. Tuli niin tieteellinen olo siitä kaikesta. :D

      • Anonyymi

        Mulla sama. Ei mitään muuta hyötyä kuin se että näki aivojen magneettikuvan.

        Kokemus oli huono sikälikin että lääkäri hehkutti siitä olevan niiiiin paljon hyötyä. Ammattitaidotonta uskotella asiaa josta ei voi mitenkään olla varma. Mutta eihän tuo eroa lääkemainonnasta., niin ei se puskista tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla sama. Ei mitään muuta hyötyä kuin se että näki aivojen magneettikuvan.

        Kokemus oli huono sikälikin että lääkäri hehkutti siitä olevan niiiiin paljon hyötyä. Ammattitaidotonta uskotella asiaa josta ei voi mitenkään olla varma. Mutta eihän tuo eroa lääkemainonnasta., niin ei se puskista tullut.

        Ehkä ette uskoneet riittävän paljon hoitoon niin ei tullut plasebovaikutustakaan riittävästi.


    • Bipo

      Onko kukaan saanut apuja kaksisuuntaiseenmielialahäiriöön magneettihoidosta? (TMS)

    • Anonyymi

      Up. Onko enempää kokemuksia?

    • Anonyymi

      Eilen aloitettiin rTMS-hoito. Eli nyt kaks kertaa takana. Ei haittavaikutuksia toistaiseksi. Ei tietty ainakaan vielä apuakaan.

    • Anonyymi

      Täällä myös kaivataan kokemuksia tästä rtms-hoidosta! Mihin kipuun annettu? Jälkeen kipuja?

    • Anonyymi

      Onko uusimpia kokemuksia Tms hoidosta? Oletteko saaneet helpotusta masennukseen, kipuihin tai tinnitukseen? Omalla kohdalla hoito alkamassa.

    • Minkänlaisia kokemuksia teillä on magneettihoidoista.Itselleni on sitä ehdotettu johon olin jo hieman innostunut mutta kun olen lukenut ettei siitä saa mitään ihmeparannusta sekä hoidon hinta on todella järkyttävä mikäli se on 200-300e/kerta.Minulla on pitkäaikainen mesennus ja hoitopaikkani tulisi olemaan TYKS.

      • Anonyymi

        Juuri tuli 20x TMShoitokertaa täyteen. Ei mitään ihme parantumista, mutta jonkin verran masennuksen helpottamista havaittavissa. Olen jaksanut kiinnostua asioista enempi. Aiempi Tinnitus tuntuu nyt hieman voimakkaampana mutta en osaa sanoa johtuuko se sitten mistä.


      • Anonyymi

        Huomattavan positiivinen kokemus noin vuosi sitten, viikko pari hoidossa oltua masennus väheni lähemmäs nollatasoa kuin ikinä aiemmin. Harmi kyllä vaikutus ei pysynyt ylläpitohoidon aikana joten rTMS lopetettiin. Sittemmin olen kokeillut ketamiiniterapiaa huonoin tuloksin ja seuraavaksi ilmeisesti edessä ECT.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe