Kenelle käsikirjoitus?

Allu

Kuka on se henkilö, jolle voi lähettää kirjoittamansa TV-elokuvakäsikirjoituksen? Onko joku tuottaja vai kuka?

48

7074

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Homma etenee niin, että otat puhelimitse yhteyttä ja kerrot lyhyesti tuotantoyhtiölle, että sinulla on tälläinen ja tällainen käsikirjoitus ja idea. Mieti valmiiksi iskevä tapa kertoa lyhyesti homman ydin, sillä se merkkaa eniten. Yleensä homma menee niin että ne ovat kiinnostuneita tai sitten ei. Jos ne on kiinnostuneita, ne pyytää lähettämään käsikirjoituksen. Sitten alkaa muokkaus heidän kanssaan jos he sen hyväksyvät. Sitten jos luoja suo se voi mennä tuotantovaiheeseen asti.

Kannattaa tehdä käsikirjoituksesta synopsis- ja treatment- ja tarinakuvaukset. Niiden avulla lukijoiden on helppo perehtyä nopeasti käsikseesi. Ja oman turvallisuuden kannalta kannattaa liittää käsikseesi merkintä "Copyright © 2004 oma nimi" merkintä, että työlläsi on edes jonkinlainen tekijäsuojaus. Koska on sattunut sitäkin että käsis on hylätty ja sitten kohta tulee samantyylinen tarina ulos. Kantsii olla varovainen. Pistä kanteen myös täydelliset yhteystietosi!

Tuotantoyhtiöiden listaukset löydät esim. www.pixoff.net sivulta. Tai sitten elokuvasäätiön sivulta www.ses.fi. Ja eikun yrittämään.

• Allu

Kiitos hienoista vinkeistä. Minua kiinnostaa kuitenkin nimenomaan se, kenelle TV:ssä voi lähettää kässärin. Onko se kanavien ohjelmapäällikkö vai joku tuottaja? Esim. Ylen sivuilla on paljon porukkaa, mutta toimenkuvat eivät oikein kerro mitään.

• minä
        Allu kirjoitti:

Kiitos hienoista vinkeistä. Minua kiinnostaa kuitenkin nimenomaan se, kenelle TV:ssä voi lähettää kässärin. Onko se kanavien ohjelmapäällikkö vai joku tuottaja? Esim. Ylen sivuilla on paljon porukkaa, mutta toimenkuvat eivät oikein kerro mitään.

Se on yleensä nykyään niin että YLE ostaa suurimman osan ulkopuolisilta eli tuotantoyhtiöiltä, varsinkin draaman ja varsinkin draamaelokuvan. Eli tuotantoyhtiöt tekevät kehittelytyön ja YLE ostaa valmiin paketin ja rahoittaa. YLE on koko ajan karsimassa sisäistä tuotantoaan. Suurimmassa osassa on mukana ulkopuolinen tuotantoyhtiö.

Mutta jos haluat YLElle olla yhteyksissä niin kannattaa ihan lähteä siitä että soittaa vaihteeseen, kyllä ne siitä yhdistävät oikealle tyypille. Suosittelisin kyllä omia käsiksiä viemään ensisijaisesti tuotantoyhtiön kautta. Sillä he osaavat sitten lähestyä televisiotakin. Pieni kysymys takaisin. Miten olet päätynyt siihen tulokseen, että käsissäsi on TV-leffa?

• Allu
        minä kirjoitti:

Se on yleensä nykyään niin että YLE ostaa suurimman osan ulkopuolisilta eli tuotantoyhtiöiltä, varsinkin draaman ja varsinkin draamaelokuvan. Eli tuotantoyhtiöt tekevät kehittelytyön ja YLE ostaa valmiin paketin ja rahoittaa. YLE on koko ajan karsimassa sisäistä tuotantoaan. Suurimmassa osassa on mukana ulkopuolinen tuotantoyhtiö.

Mutta jos haluat YLElle olla yhteyksissä niin kannattaa ihan lähteä siitä että soittaa vaihteeseen, kyllä ne siitä yhdistävät oikealle tyypille. Suosittelisin kyllä omia käsiksiä viemään ensisijaisesti tuotantoyhtiön kautta. Sillä he osaavat sitten lähestyä televisiotakin. Pieni kysymys takaisin. Miten olet päätynyt siihen tulokseen, että käsissäsi on TV-leffa?

Ensin suuret kiitokset asiantuntevista neuvoistasi.

Toisekseen en tietenkään ole "varma" siitä, että käsissäni on TV-leffa, olenpahan vain kehitellyt
        - ja aika pitkälle kirjoittanutkin - kässäriä, jota haluaisin tarjota tuotantoon. En tietenkään voi tietää, kelpaako se, mutta haluaisin yrittää.
        Käytännön asioista minulla ei kyllä ole juurikaan tietoa, koska en ole "alan" ihmisiä...

Minulla on toki tiedossa onnistumisen häviävän pienet mahdollisuudet, mutta miksi en yrittäisi?

• Minä
        Allu kirjoitti:

Ensin suuret kiitokset asiantuntevista neuvoistasi.

Toisekseen en tietenkään ole "varma" siitä, että käsissäni on TV-leffa, olenpahan vain kehitellyt
        - ja aika pitkälle kirjoittanutkin - kässäriä, jota haluaisin tarjota tuotantoon. En tietenkään voi tietää, kelpaako se, mutta haluaisin yrittää.
        Käytännön asioista minulla ei kyllä ole juurikaan tietoa, koska en ole "alan" ihmisiä...

Minulla on toki tiedossa onnistumisen häviävän pienet mahdollisuudet, mutta miksi en yrittäisi?

TV-leffaperinne ei ole Suomessa oikein niin kovin suurta kuin esim. Jenkkilässä. Täällä ns. TV-leffat ovat yleensä tunnin mittaisia, mutta nekin ovat Elokuvasäätiön/AVEKin osatukemia ja jonkin tuotantoyhtiön vetämiä projekteja.

Ehkä YLE tekee pitempiäkin, mutta en kyllä tiedä montakaan tuollaista. Kyllä melkein kaikki pitkät leffat, joita yleensä lähdetään tekemään, ovat teatterilevitystä varten ja niissä jokin televisiokanava on aina osarahoittajana.

Kannattaa miettiä mitä formaattia käsiksesi on lähinnä: minisarjaa, pitkää elokuvaa (yli 60min), lyhytelokuvaa (alle 60min)? Jos sinulla on 1.5 riviväli ja 12 fontti, yhden sivun pitäisi olla noin minuutti, riippuen toimintatekstin määrästä sivuilla.

Mutta pääasia on se, että sinulla on hyvä idea (tuore, kiinnostava ja oivaltava)! Niitä kaivataan jatkuvasti ja sillä pääset jo pitkälle.

Tsemppiä.

• Allu
        Minä kirjoitti:

TV-leffaperinne ei ole Suomessa oikein niin kovin suurta kuin esim. Jenkkilässä. Täällä ns. TV-leffat ovat yleensä tunnin mittaisia, mutta nekin ovat Elokuvasäätiön/AVEKin osatukemia ja jonkin tuotantoyhtiön vetämiä projekteja.

Ehkä YLE tekee pitempiäkin, mutta en kyllä tiedä montakaan tuollaista. Kyllä melkein kaikki pitkät leffat, joita yleensä lähdetään tekemään, ovat teatterilevitystä varten ja niissä jokin televisiokanava on aina osarahoittajana.

Kannattaa miettiä mitä formaattia käsiksesi on lähinnä: minisarjaa, pitkää elokuvaa (yli 60min), lyhytelokuvaa (alle 60min)? Jos sinulla on 1.5 riviväli ja 12 fontti, yhden sivun pitäisi olla noin minuutti, riippuen toimintatekstin määrästä sivuilla.

Mutta pääasia on se, että sinulla on hyvä idea (tuore, kiinnostava ja oivaltava)! Niitä kaivataan jatkuvasti ja sillä pääset jo pitkälle.

Tsemppiä.

Olen tosi iloinen kommenteistasi! Kiva huomata, että tällaisilla palstoilla on asiallista porukkaa, jotka vielä tietävätkin jostain jotain :)

En ole rohjennut kenenkään kanssa puhua tästä yritelmästäni, olen vain innostunut kirjoittamaan - monienkin syiden takia.

Kai pitäisi vihdoin alkaa miettiä synopsista tms. että olisi jotain konkreettista näytettävää.

Vielä kerran kiitos sinulle, asia tuli tässä keskustelussa vähän lähemmäksi ihan konkreettistakin toimintaa eikä vain yksinäistä hahmottelua, joka on kyllä vienyt aika lailla mukanaan ;)

• Tuottaja
        Allu kirjoitti:

Olen tosi iloinen kommenteistasi! Kiva huomata, että tällaisilla palstoilla on asiallista porukkaa, jotka vielä tietävätkin jostain jotain :)

En ole rohjennut kenenkään kanssa puhua tästä yritelmästäni, olen vain innostunut kirjoittamaan - monienkin syiden takia.

Kai pitäisi vihdoin alkaa miettiä synopsista tms. että olisi jotain konkreettista näytettävää.

Vielä kerran kiitos sinulle, asia tuli tässä keskustelussa vähän lähemmäksi ihan konkreettistakin toimintaa eikä vain yksinäistä hahmottelua, joka on kyllä vienyt aika lailla mukanaan ;)

Sen verran haluaisin lisätä esille tulleisiin tietoihin, että kyllä YLEltä tosiaankin löytyy se yksi ihminen, joka voisi käsiksesi kohtaloa edistää ja se ihminen on ylen yhteistuotantojen päällikkö Erkki Astala. Myös hänen ensimmäisen alaisensa Sari Volanen ja Leena Kemppi tekevät samoja hommia. Voit yrittää tarjota teostasi heille.

Tosin voi olla, että he vaativat että jutussa on mukana ulkopuolinen tuottaja/tuotantoyhtiö.

Minkätyylisen jutun olet kirjoittanut? Kiinnostuin, kun niin selkeästi lähdit tietoa hakemaan.

• Allu
        Tuottaja kirjoitti:

Sen verran haluaisin lisätä esille tulleisiin tietoihin, että kyllä YLEltä tosiaankin löytyy se yksi ihminen, joka voisi käsiksesi kohtaloa edistää ja se ihminen on ylen yhteistuotantojen päällikkö Erkki Astala. Myös hänen ensimmäisen alaisensa Sari Volanen ja Leena Kemppi tekevät samoja hommia. Voit yrittää tarjota teostasi heille.

Tosin voi olla, että he vaativat että jutussa on mukana ulkopuolinen tuottaja/tuotantoyhtiö.

Minkätyylisen jutun olet kirjoittanut? Kiinnostuin, kun niin selkeästi lähdit tietoa hakemaan.

Tottahan tiedän, että etsivä löytää ja kysyjälle vastataan ja voisin soittaa juuri esim. YLEn vaihteeseen. Tarkemmat neuvot antavat kuitenkin, niin kuin sanoin, konkreettisuutta asiaan ja tunteen, että olen yrittänyt muutakin kuin vain kirjoitella...

Aihe on tositarinaan perustuva, enempää en tohdi näin yleisesti kertoa;)

• nasu
        Tuottaja kirjoitti:

Oikeassa olet, kyllä ne Ylen yhteistuotannossa yleensä nimenomaan tottavat jonkun tuotantoyhtiön kanssa yhdessä ohjelmat. Mutta toisaalta sieltä voi saada hyviä vinkkejä siitä, mitä tuotantoyhtiötä sinun työsi voisi kiinnostaa.

Alalla työskentelevänä ihmisenä voisin antaa henkilökohtaisen vinkin. Kuulostaa tosi idioottimaiselta, mutta kevät on huonoa aikaa tarjota käsikirjoitusta minnekään. Kaikki tuntuvat aktivoituvan ja kässäreitä tippuu postista harva se päivä. Juuri tämä pari kuukautta ennen lomia ihmiset ovat ilmeisesti aktiivisimmillaan ja luovimmillaan. Kun tarjontaa on liikaa, asioihin ei jaksa aina tutustua hirmu tarkkaan ja kieltävä vastaus lähtee helpommin.
        Rauhallisinta aikaa on jostain syyskuusta eteenpäin, kun ihmiset ovat palanneet lomiltaan ja ehtineet hoitaa kaikki rästityöt alta ja tasainen arki on käynnissä.
        Talvisin sitä oikeen välillä kiroilee, miksi ei tule mitään uusia ehdotuksia mistään.
        Tsemppiä kässärin kanssa! :)

• Allu
        nasu kirjoitti:

Oikeassa olet, kyllä ne Ylen yhteistuotannossa yleensä nimenomaan tottavat jonkun tuotantoyhtiön kanssa yhdessä ohjelmat. Mutta toisaalta sieltä voi saada hyviä vinkkejä siitä, mitä tuotantoyhtiötä sinun työsi voisi kiinnostaa.

Alalla työskentelevänä ihmisenä voisin antaa henkilökohtaisen vinkin. Kuulostaa tosi idioottimaiselta, mutta kevät on huonoa aikaa tarjota käsikirjoitusta minnekään. Kaikki tuntuvat aktivoituvan ja kässäreitä tippuu postista harva se päivä. Juuri tämä pari kuukautta ennen lomia ihmiset ovat ilmeisesti aktiivisimmillaan ja luovimmillaan. Kun tarjontaa on liikaa, asioihin ei jaksa aina tutustua hirmu tarkkaan ja kieltävä vastaus lähtee helpommin.
        Rauhallisinta aikaa on jostain syyskuusta eteenpäin, kun ihmiset ovat palanneet lomiltaan ja ehtineet hoitaa kaikki rästityöt alta ja tasainen arki on käynnissä.
        Talvisin sitä oikeen välillä kiroilee, miksi ei tule mitään uusia ehdotuksia mistään.
        Tsemppiä kässärin kanssa! :)

...joten kiitos sinullekin! Yritelmäni ei ole vielä valmis, mutta toivottavasti kesän aikana syntyy niin paljon tuotosta, että voin siirtyä "seuraavalle askelmalle".

Täytyy pitää tuo talviajan hiljaiselo mielessä ;)

• Toinen halukas

Sinä pätevästi Allulle vastaillut: onko ylipäätään Suomessa mahdollista lähetellä noin vain käsäreitä? Jotenkin minulla on sellainen tuntu, että kaikki Tvstä tulevat sarjat ovat samojen tunnettujen ihmisten kirjoittamia, eli kannattako ylipäätään tuhlata edes aikaansa? Oma tekeleeni, jota voisin työstää, on tässä vaiheessa englanninkielinen, tein sen ulkomailla käsikirjoituskurssilla (opiskelen ulkomaisessa yliopistossa), ja ajattelin, että voisin kääntää sen suomeksi ja muokata muutenkin Suomen oloista kertovaksi. Tarina sinänsä on aika yleismaailmallinen.

Eli: tuhlaanko vain aikaani jos alan muokata sitä suomenkieliseksi?

• toinen halukas vielä

Tiedän, että joskus takavuosina SESllä oli lastenelokuvan käsikirjoituskilpailu. Järjestetäänkö moisia useinkin? Onko YLEllä vastaavia? Yritin kerran etsiskellä YLEn sivuilta, vaan ei löytynyt.

• Töpsel

Ihan ensiksi: jos sinulla on mielestäsi hyvä idea, kirjoita se paperille ja postita itsellesi suljetussa kirjekuoressa, jolloin pystyt todistamaan tarpeen tullen kenen idea oli alunperin. (Nimimerkillä "Vahingosta viisastuneena")

Tiedän tapauksia jolloin nuori lahjakas ideanikkari on antanut ideansa ammattissa jo kannuksensa ansainneen pureskeltavaksi ja tämä on sitten pöllinyt koko idean. En viitsi mainita jokustakin suomalaista takavuosien kassamagneettia...

Käsistä ei todellakaan kannata kirjoittaa kovin valmiiksi paketiksi, koska jossain vaiheessa joka tapauksessa ohjaaja, kuvaaja, äänisuunnittelija ja leikkaaja sanovat siihen sanottavansa. Synopsis on se jonka varassa toimitaan.

Tsekkaa lopputeksteistä, mitkä tuotantoyhtiöt tekevät senkaltaisia draamoja jota sinä kirjoitat ja ota rohkeasti yhteyttä että haluaisit päästä tuottajan juttusille.

Tuottaja tarjoaa ideaa SESille ja/tai telkkariyhtiöille. Suoraan tv-yhtiöitä ei kannata lähestyä mikäli olet heille uusi tuttavuus. Sen sijaan independent-yhtiöiden tuottajille idean eteenpäin viemiseen tv-yhtiöissä on huomattavsti alempi kynnys.

• toinen halukas vielä

Täällä missä olen, korostettiin käsikirjoituskurssilla, että käsärin pitää olla viimeisen päälle valmis ja ammattimaisen näköinen, esim. dialogisisennykset ja muu sivumuotoilu on oltava just eikä melkein oikein. Meillä tosin on käytössä valmis käsikirjoitustekstinkirjoitusohjelma, joka laittaa kaiken oikeaan muotoon automaattisesti.

• Töpsel
        toinen halukas vielä kirjoitti:

Täällä missä olen, korostettiin käsikirjoituskurssilla, että käsärin pitää olla viimeisen päälle valmis ja ammattimaisen näköinen, esim. dialogisisennykset ja muu sivumuotoilu on oltava just eikä melkein oikein. Meillä tosin on käytössä valmis käsikirjoitustekstinkirjoitusohjelma, joka laittaa kaiken oikeaan muotoon automaattisesti.

En sano tuohon mitään. Itse opiskelin aikoinaan Taideteollisen Korkeakoulun Elokuvataiteen osastolla ja nyt on jokusia vuosia alalla takana...

Viimesimmän leffani tuotin oman tuotantoyhtiöni kautta. Tein synopsiksen ja kävin rahoittajien (AVEK) juttusilla. Totesivat idean hyväksi ja lähtivät rahoittamaan...

Kyse on siitä, että käsikirjoitustyö vie vallan helvetisti aikaa. Ellet ole varma että idea myy, niin kuka maksaa sinulle silloin tuosta tehdystä työstä? Jaat nuolemaan näppejäsi pino A-nelosia pöytälaatikossa...?

Ei, kyllä omalla kohdallani prosessi on mennyt aina niin että esittelen idean ja haen käsikirjoitustyölleni tukea. Kun tuki tulee, kirjoitan duunin sillä rahalla viimeistellympään kuosiin ja siitä homma lähtee sitten etenemään.

• toinen halukas
        Töpsel kirjoitti:

En sano tuohon mitään. Itse opiskelin aikoinaan Taideteollisen Korkeakoulun Elokuvataiteen osastolla ja nyt on jokusia vuosia alalla takana...

Viimesimmän leffani tuotin oman tuotantoyhtiöni kautta. Tein synopsiksen ja kävin rahoittajien (AVEK) juttusilla. Totesivat idean hyväksi ja lähtivät rahoittamaan...

Kyse on siitä, että käsikirjoitustyö vie vallan helvetisti aikaa. Ellet ole varma että idea myy, niin kuka maksaa sinulle silloin tuosta tehdystä työstä? Jaat nuolemaan näppejäsi pino A-nelosia pöytälaatikossa...?

Ei, kyllä omalla kohdallani prosessi on mennyt aina niin että esittelen idean ja haen käsikirjoitustyölleni tukea. Kun tuki tulee, kirjoitan duunin sillä rahalla viimeistellympään kuosiin ja siitä homma lähtee sitten etenemään.

Sulla voi olla eri, koska olet jo alalla. Mutta jos minä täräyttäisin synopsiksen jollekin firmalle, ja he vaikka ajattelisivatkin, että se on hyvä idea, miten he voivat tietää, osaanko edes työstää käsikirjoitusta, jos ei mitään näyttöä ole? Siksi ajattelin, että kannattaisi väsätä yksi kokonainen käsäri malliksi.

• Töpsel
        toinen halukas kirjoitti:

Sulla voi olla eri, koska olet jo alalla. Mutta jos minä täräyttäisin synopsiksen jollekin firmalle, ja he vaikka ajattelisivatkin, että se on hyvä idea, miten he voivat tietää, osaanko edes työstää käsikirjoitusta, jos ei mitään näyttöä ole? Siksi ajattelin, että kannattaisi väsätä yksi kokonainen käsäri malliksi.

Tuohon ongelmaan olen törmännyt jossain määrin. Jotkut independent-firmat ovat ratkaisseet ongelman siten, että pyytävät synopsiksen aiheesta ja näytteeksi jokunen sivu (5-10) ikäänkuin "valmista" käsikirjoitusta josta voivat tsekata muodon ja dialogin kulkemisen. Näin minäkin teen kun joku ennestään tuntematon tekijä lähestyy minua ideoineen.

Siis tekstejä saa lukea koko ajan silmät verestäen. Jos synopsis kertoo että aiheessa, teemassa, rakenteessa, juonessa, henkilöissä, tyylissä jne. ei ole mitään mielenkiintoista, ei kannata avata sitä ensimmäistäkään sivua käsikirjoitusta.

Jos synopsis taas on hyvä, tartun seuraavaksi käsikirjoitusnäytteeseen. Jos sekin on hyvä, olen oikeasti kiinnostunut ja alan keskustella kirjoittajan kanssa jatkotoimenpiteistä. Annan palautetta ideasta ja rakenteesta ja alamme mahdollisesti suunnitella tapaa myydä idea tv-yhtiöille, SESille, AVEKille, sponsoreille... Aluksi tarkoitus on siis saada rahaa varsinaiseen käsikirjoitustyöhön. Ei ilmaista duunia kannata kenenkään tehdä.

Viimeksi minua lähestyi lahjakas tekijä ideansa kanssa. Homma eteni niin pitkälle että teimme elokuvasta trailerin televisiolle. Kiinnostusta riitti, mutta tv-yhtiön budjetti tuon kaltaisten tuotantojen osalta oli jo kiinnitetty, joten homma saa odottaa vähän aikaa.

• toinen halukas
        Töpsel kirjoitti:

Tuohon ongelmaan olen törmännyt jossain määrin. Jotkut independent-firmat ovat ratkaisseet ongelman siten, että pyytävät synopsiksen aiheesta ja näytteeksi jokunen sivu (5-10) ikäänkuin "valmista" käsikirjoitusta josta voivat tsekata muodon ja dialogin kulkemisen. Näin minäkin teen kun joku ennestään tuntematon tekijä lähestyy minua ideoineen.

Siis tekstejä saa lukea koko ajan silmät verestäen. Jos synopsis kertoo että aiheessa, teemassa, rakenteessa, juonessa, henkilöissä, tyylissä jne. ei ole mitään mielenkiintoista, ei kannata avata sitä ensimmäistäkään sivua käsikirjoitusta.

Jos synopsis taas on hyvä, tartun seuraavaksi käsikirjoitusnäytteeseen. Jos sekin on hyvä, olen oikeasti kiinnostunut ja alan keskustella kirjoittajan kanssa jatkotoimenpiteistä. Annan palautetta ideasta ja rakenteesta ja alamme mahdollisesti suunnitella tapaa myydä idea tv-yhtiöille, SESille, AVEKille, sponsoreille... Aluksi tarkoitus on siis saada rahaa varsinaiseen käsikirjoitustyöhön. Ei ilmaista duunia kannata kenenkään tehdä.

Viimeksi minua lähestyi lahjakas tekijä ideansa kanssa. Homma eteni niin pitkälle että teimme elokuvasta trailerin televisiolle. Kiinnostusta riitti, mutta tv-yhtiön budjetti tuon kaltaisten tuotantojen osalta oli jo kiinnitetty, joten homma saa odottaa vähän aikaa.

...itse tuotantotoimistossa töissä? Ja nimenomaan tuotantotoimistoihin kannattaisi ideoitaan tyrkyttää?

• Töpsel
        toinen halukas kirjoitti:

...itse tuotantotoimistossa töissä? Ja nimenomaan tuotantotoimistoihin kannattaisi ideoitaan tyrkyttää?

Omistan pienen tuotantoyhtiön. On toiminut alalla nyt runsaat 10 vuotta.

Olen itse tekijä. Toimin usein itse käsikirjoittajana. Monasti toimin taas jonkun taustalla pelkästään tuottajan roolissa ideoimassa juttua ja myymässä eteenpäin tv-kanaville. Tämä on normaalia alan "pienyritystoimintaa".

Välillä toimin yhteistyössä suurempien tuotantoyritysten kanssa mm. tarjoten heille jälkityöpalveluita.

Tiedän monia vastaavanlaisia pieniä tuotantoyrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita uusista ideoista ja ovat valmiita riskeeraamaan paljonkin jos perusidea on hyvä. Isommat tuotantotalot taas pelaavat enemmän varman päälle, niihin on enemmän ideoita tyrkyllä ja mielestäni ne myös laskelmoivat enemmän. Niissä tuottajat ovat palkkaduunissa, josta voit päätellä heidän halunsa innostua ja riskeerata uusien tekijöitten suhteen...

Puhun pelkästään tv-kanavien ulkopuolisista tuotantoyhtiöistä. Ilman tuotantoyhtiötä sinun on yksin aika vaikea lähteä myymään työtäsi suoraan tv-yhtiöille, vielä vaikeampi hakea rahaa käsikirjoitustyöhön virallisista tukijärjestelmistä.

• halukas
        Töpsel kirjoitti:

Omistan pienen tuotantoyhtiön. On toiminut alalla nyt runsaat 10 vuotta.

Olen itse tekijä. Toimin usein itse käsikirjoittajana. Monasti toimin taas jonkun taustalla pelkästään tuottajan roolissa ideoimassa juttua ja myymässä eteenpäin tv-kanaville. Tämä on normaalia alan "pienyritystoimintaa".

Välillä toimin yhteistyössä suurempien tuotantoyritysten kanssa mm. tarjoten heille jälkityöpalveluita.

Tiedän monia vastaavanlaisia pieniä tuotantoyrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita uusista ideoista ja ovat valmiita riskeeraamaan paljonkin jos perusidea on hyvä. Isommat tuotantotalot taas pelaavat enemmän varman päälle, niihin on enemmän ideoita tyrkyllä ja mielestäni ne myös laskelmoivat enemmän. Niissä tuottajat ovat palkkaduunissa, josta voit päätellä heidän halunsa innostua ja riskeerata uusien tekijöitten suhteen...

Puhun pelkästään tv-kanavien ulkopuolisista tuotantoyhtiöistä. Ilman tuotantoyhtiötä sinun on yksin aika vaikea lähteä myymään työtäsi suoraan tv-yhtiöille, vielä vaikeampi hakea rahaa käsikirjoitustyöhön virallisista tukijärjestelmistä.

Tuotantoyhtiöiden nimilista taisikin olla tuossa ketjussa aiemmin, vai?

Kiitoksia hyvistä vinkeistä!

• Töpsel
        halukas kirjoitti:

Tuotantoyhtiöiden nimilista taisikin olla tuossa ketjussa aiemmin, vai?

Kiitoksia hyvistä vinkeistä!

Bongaa tv:stä niitä sarjoja tai ohjelmia, jotka ovat lähimpänä tyylillisesti sitä mitä itse olet tekemässä. Katso lopputeksteistä tuottaja ja ota yhteyttä.

Älä hajota liikaa, vaan keskity pariin kolmeen yritykseen. Lähesty heitä, mutta älä yhtäaikaa kaikkia - kilpailevien tuotantoyhtiöiden tekijät kun ovat usein myös kavereita keskenään ja juoru kulkee...

• Haluava
        Töpsel kirjoitti:

Bongaa tv:stä niitä sarjoja tai ohjelmia, jotka ovat lähimpänä tyylillisesti sitä mitä itse olet tekemässä. Katso lopputeksteistä tuottaja ja ota yhteyttä.

Älä hajota liikaa, vaan keskity pariin kolmeen yritykseen. Lähesty heitä, mutta älä yhtäaikaa kaikkia - kilpailevien tuotantoyhtiöiden tekijät kun ovat usein myös kavereita keskenään ja juoru kulkee...

Voi voi, kun ei näy paikallisilla kanavilla yhtään ainutta suomalaisohjelmaa. Se teillä suomalaisilla tuottajilla onkin vielä tekemättä: miten myydä suomalainen Tv-draama ulkomaille.

• Töpsel
        Haluava kirjoitti:

Voi voi, kun ei näy paikallisilla kanavilla yhtään ainutta suomalaisohjelmaa. Se teillä suomalaisilla tuottajilla onkin vielä tekemättä: miten myydä suomalainen Tv-draama ulkomaille.

>>Se teillä suomalaisilla tuottajilla onkin vielä tekemättä: miten myydä suomalainen Tv-draama ulkomaille.>>

On se mahdollista heti kun suomalainen tv-draama alkaa kertoa amerikkalaisesta "todellisuudesta" - siis hieman kärjistäen. :-)

Mutta on sitä onneksi muutakin tuotantoa: KAIKKI suomalaisdokumentit joissa olen ollut mukana on myyty myös ulkomaille! Siinä sitä onkin fiktionikkareilla vielä vääntämistä että pääsee samalle tasolle...

• halukas
        Töpsel kirjoitti:

>>Se teillä suomalaisilla tuottajilla onkin vielä tekemättä: miten myydä suomalainen Tv-draama ulkomaille.>>

On se mahdollista heti kun suomalainen tv-draama alkaa kertoa amerikkalaisesta "todellisuudesta" - siis hieman kärjistäen. :-)

Mutta on sitä onneksi muutakin tuotantoa: KAIKKI suomalaisdokumentit joissa olen ollut mukana on myyty myös ulkomaille! Siinä sitä onkin fiktionikkareilla vielä vääntämistä että pääsee samalle tasolle...

Suomalaiset dokumenttielokuvat ovatkin tasokkaita! Hmmm aloin tosissani pohtia millainen suomalainen draamasarja myisi esim. muihin pohjoismaihin...

• kont

hei!kaikille
      kuinka paljon maksavat hyvässä leffan käsikirjoituksestä?

• häkli

kont, eli kontti. kysyit kuinka paljon maksavat hyvässä, varmaan tarkoitit hyvästä kässäristä. Varmaan hilloa tulee ovista ja ikkunoista, jos oot kirjottanut niiku kuvainnollisesti esimerkkinä... Sinuhe egyptiläinen, Ben hur, Tuulen viemää tai Tuntematonsotilas, jne jne... Eli nimeä nimeä ja nimeä...

• tekstarivääntäjä

mää oon , tiättekste, mä oon aatellu jo monta vuatta sellast juttuu ja tää on taivahan tosi. Et jos mää tekisin sellasen kässärin, nii.i, sellasen kässärin, et siin ois, aatelkaas, siin ois sellaset ehkä, no mä tiijä silllee sanoo mut sellaset, perskale vieköö, ainaskii, jos ei ny iha 600 sataa sivuu, ni ainaki 598 sivuu tekstiä, vuorosanoja ja kaikkii sellasta. Ja siitä tehtäis sit mykkäelokuva, se ois ihan mukava.

• häkli

Heh, täytyy sanoa , mitä ikinä teetkin, niin aina on kohta joku perskärpänen ( tekstinväätäjä ) heittämässä omaa muka "hauskaa" juttuaan perään. voi voi

• häkli

tekstarivääntäjä.. sori

• häkli

Siis en pyydä tältä tekstarinvääntäjältä anteeksi muuta, kun sitä että kirjoitin väärin nimimerkkinsä'

• tekstarivääntäjä

Ei sulla oo häkli päkli myyvä mulle simpanssia. sellasta tarsanin apinnaa. sittehä ois illat rattosii. häh.

• tekstarivääntäjä

eipähän tullu äijältä enää vastausta, heh , pidä tunkkis heh...

• häkli

Piti ihan vielä tulla kattomaan... Voi jumaleisson, vai että ihan "äijältä" no nytpä tuli sitten 32 vuoden jälkeen sekin tietoon, että olenkin "äijä" . kuule mulk. HÄKLI... Tulee sanoista... Heidi, Äiti, kaunis, lapsirakas, itsevarma... Joten pidä sinä se tunkkis... HYVÄSTI.

• räyhääjä

Doda nuin, see on immeiset täältä päin yks Erno vaan. Mää oon aatellu kirjottaa tälläsen kauhuromaanin telkkariin, joo. Se kertois sellasest miehest, joka tota lähtee parin kaverin kaa sellaselle autiotalolle, joo. Nää on niiku yötä siel taloss, eikä ne tiedä, et se on talo, miss asuu sellane aika viddumainen mörkö, joo. Ja sit siel alkais tapahtuu asioita, joo. Mä oon kirjottanu tätä juttua kohta lähes 10 vuotta ja tästä pitäis tulla tosi hyvä ja hyytävä kertomus, joo. Mä oo aatellu, et mä tekisin täst sellasen, noin 200 sivusen tarinan, joo. Sit se varmaan täytyy lähettää tälle, vaikka Timo Koivusalolle, et se tekis siitä sit elokuvan, joo. Mut mä en tajuu, et mikä siinä on, et ei niiku, siis en mä tän 10 vuoden aikana, en mä oo ku perkele kolme sivua saanu vasta kirjotettua, joo. En tiijä, pää on perkele yhtä tyhjä kun valtion kassa, joo. Vaikka kuinka kääntää ja vääntää ja sit kun tuntuu, et nyt on hyvää matskua ja aamulla kun sen lukee, ei siin voi todeta muuta kuin sen, et onks tää sonta tosiaan tullu mun omasta päästä perkele, joo. Sillo alussa sen kolmen sivun kirjottamiseen meni 3 kuukautta, joo. siihen mä pääsin ku nää kaverit söi aamiaista ja suunnitteli sinne taloon lähtöä ja sit... Pum, täydellinen BLACK OUT PERKELE, joo. Mä oon niin paljon kirjottanut turhia sivuja, et niillä kynillä, jotka oon kuluttanut loppuun, niillä Herttoniemen kouluun, olisi vuoden kynätarpeet saatu, perkele, joo. Ja paperia on kulunut niin paljon, et paperitehtaallakin on siirytty kolmeen vuoroon, ettei paperi kaupoista lopu meikäläisen takii, joo. Täs taitaa käydä niin, et tän leffan alkukirjainten jälkeen tuleekin THE END PERKELE, joo. Täytyy vielä palata kun meinasin ton nimimerkin laittaa, ni eiks tää helvetin kolperi sano, ettei saa spacea tai jotain sinnepäin kirjottaa ja sit vielä utelee oonko robotti... Mokoma ryökäle, onko tullu katottua liikaa terminaattoria, joo. Täytyy nyt yrittää jos vaikka pääsisi,joo.

• räyhääjä

No minä taas räyhääjä tässä, tota mä kävin täs vähä kattelemassa muita kirjottajia ja huomasin, et jollaki töpselillä on oma pieni tuotantoyritys, joo. Niiku tos edellä näkyy, mull on yks kummitusjuttu vähän vaiheessa, joo. Mut töpseli jos näät tän mun jutun, ni mulla ois pari muuta pientä "kässäriä" valmiina, joo. Toinen kertoo miehestä, joka asui puunlatvassa 37 vuotta ja toinen kertoo naisesta, joka asui taas puunjuurella 37 vuotta, joo. Nää oli aviopari ja ne asu aikanaan ydessä puunlatvassa, mutta niille oli kerran tullut riitaa, muuttaako ne kuusenlatvasta, männynlatvaan, joo. No emäntä olisi halunnu muuttaa männynlatvaan mut isäntä halus pysyä kuusenlatvassa ja siks emäntä muutti mielenosoitukseksi kuusenjuureen, joo. Nää on aika hyviä sellasia ehkä parin minuutin juttuja, mut isäukon motto oli aina, ei se määrä vaan se laatu, joo. Mut töpseli jos sä nyt huomaat nää mun jutut, ni pistetään kuule raina nauhottaa ja leffat pyörii... Näillä voi olla potentiaalia vaikka holly woodiin, ei tiiä koskaan sanoa, joo. Ota helkatissa yhteyttä, ni eihä sitä tiiä, vaikka joku ilta oltais Oskarikaalassa ainakin ehdokkaana, joo. Sähköpostia mulla ei oo, koska pienenä sain kerran risasta johdosta kunnon säkärit, siksi en ole uskaltanut ottaa sähköpostia, ettei vaan toistu, joo. Mut parhaiten muhun saa yhteyttä, kun heität Vantaanjokeen pullopostia, ni mä käyn sieltä sen noukkimassa, joo.

• tökö

terve ihmiset, meitsikin on suunnitellu jo pitkään, et jos kans skrivais jonkun leffatekstin. Mä funtsin, et se kertois kahesta jannusta, jotka päättäisivät lähtee zekkaamaan, sitä PohjoisKorean juipeloo, mikä, Kimi Jongi Jungi se nyt olikaan. Nää jätkät menis ekana EteläKoreaan ja sieltä ne sit lentäis kuumailmapallolla rajan yli. Tai itse asiassa, nää jätkät vois olla Sauli Niinistön palkkaamia vakoojia ja "Sale" ois Korean vierailullaan vienyt sen pallon sovittuun paikkaan, johkin luolaan jemmaan. Siihen kuumailmapallon kylkeen olis vielä tehty tästä jongi jungista kuva, et porukka alhaalla luulis, et siel painaa pari jongin uskollista fania. Sit nää jätkät vaan lentelis sinne, missä tää äijä pitää majaa ja siitä sit alkais hirviä äksöni. Vidulauta jurkele, sen vois ohjata, itse Harlinin Renny ja "Saleki" pitäis saada messiin, ainakin siihen kohtaan, kun se raahaa sitä kuumailmapalloa sinne luolaan.

• Luikuri

Tökö, toi sun juttus ois muuten hyvä, mut sen vois muuttaa sillai, et nää jätkät oiski "Salen" ja "Tonalt Rumpin" palkkaamia salamurhaajia. Ja nää ois lähteny likvitoimaan tätä "Jingi Jongia" sinne pohjoiskoreaan. Ja tään kuumailmapallon, sen ois vieny sinne luolaan piiloon "Sale" ja "Tonaltti" ne ois ekana menny sukellusveneellä lähelle pohjoiskoreaa ja sen jälkeen "Sale" ja "Tonaltti" ois soutaneet veneellä maihin ja vieneet sen pallon sinne luolaan piiloon, tietenkin yöllä pimeässä. Ja sit nää jätkät ois lentäny sinne, niikuin sanoit "Jongi Jungin" kämppään. Eiks tää kuulosta hyvältä..?

• kynä-niekka

Ei ei ei... Nyt tökö ja luikuri, nyt ootte väärillä jäljillä. Sen homman pitäis mennä niin, ettei nää kaverit olisi mitään vakoojia, eikä salamurhaajia, vaan nää olisi kidnappaajia, jotka donald ja sauli olisi palkannut nää sit kidnappaamaan tään jongi jungin. Ja nää jäpät ylittäis sen pohjoiskorean rajan sellasella riippuliitimellä, mikä ois huomaamttomampi kuin kuumailmapallo. Näin sale ja donald saisi kiristettyä pohjoiskoreaa lopettamaan ydinkokeet ja jos ne ei suostuis, niin jongi jungi laitettais samaan häkkiin sellasen jumalattoman ison hom ogorillan kaa. Eiks tää on paras juttu, vai mitä mieltä tökö ja luikuri ovat.

• Rähmäpulla

Eihä nois jutuis mittää järkkee oo. Heräkkä äijät..! Sellattii se pitäis mennä, et nää häiskät ois riidankylväjii, jokka ain saa riidan aikkaseks. Niinistö ja Trumppi ois palkannu nää tyypit sinne koreaa aiheutta tälle Jongi Jungille ja armeijan sotaherroil riitaa keskenäs. Sit ois kohta koko maa iha hirvees riirois keskenäs. Ja lopuks iha sisällissota. joku tämmönen aihe se pittä olla, eikä mittä jamesi pontia.

• Naurumies

hah hah hah hah hah... Ei vee....tu noita äijien juttuja. Ei voi muuta kun nauraa. Heh, Tökö, Luikuri, Kynäniekka ja Rähmäpulla... Kai se munkin täytyy kantaa oma korteni kekoon ? Mulla olisi tarjota tällänen versio, että nää tyypit ei olisi mitään edellämainittuja, vaan nämä olisivat myrkyttäjiä, jotka Sauli Niinistö ja Donald Trump olisivat palkanneet myrkyttämään tämän Jongi Jungin. Ja nää tyypit sitten päättäisivät, ei mennä kuumailmapallolla, ei riippuliitimellä, vaan kaivamalla tunnelin Pohjois-Koreaan rajan yli. Ja ne eksyisivät siellä maan sisällä kun ei ole mitään maamerkkejä ja ne kaivaisi sitä tunnelia 20 vuotta. Tämän jälkeen kun ne tulisivat päivänvaloon, niin toinen ihmettelisi, kun ymmärtää Pohjois-Koreaa ? Ja toinenkin tulisi kuuntelemaan ja kappas, tämänkin ymmärtäisi Korean kieltä ? Todellisuudessa nämä kaksi sankaria olisivat kaivaneet sen tunnelin takaisin Suomeen, Hakaniemen torille. Eikö tässä olisi aihetta. Antakaa kyseiset äijät vinkkejä. Kiitos.

• rähmäpulla

Naurumies, toi su juttus ois iha muutte hyvä, mut kyl sä varma tiijät, et porukka katto salkkareit, kaunnit ja rohkeit ja vaikkas emmerdalee sen kakskytvuotta, mut kukka perkkele kattoo kakskytvuotta, ko lapiolla kaiveta pimeetä tunnelii kakskytvuotta, ei kukka.

• Joogi

Teil on äijät ihan väärä kuva tästä PohjoisKorea jutusta, meinaan vaan, että nuo teijän kertomat jutut, on ihan päin peetä... Kyl se vaan niin on, et se oikeesti menis sillai, et nää kaverit olisivat ulkoavaruudesta tulleita muukalaisia, jotka sitten Niinistö ja Trumppi olisivat palkanneet viemään tämän jongi Jungin mukaansa ulkoavaruuteen.

• tiinutyttö

Kuulkaas pojat tai miehet, ei pidä aina turvautua väkivaltaan. Kyllä me se tarina päätetään nyt niin, että Niinistö ja Trumppi palkkaavat kaksi naista menemään Jingi Jongin luo rauhan ja rakkauden sanoma mukanaan. Näillä tytöillä on mukanaan korillinen ruusuja, sekä runoja rakkaudesta ja Jingille lähetettyjä kortteja, missä ihmiset toivoisivat hänelle myös rauhaa ja onnellisuutta. Näin saatais hyvyydellä ja rakkaudella Jingi Jongi heltymään ja haluamaan muuttaa ydinohjukset ruusuiksi.

• rajureiska

Voe elämän kevät Tiinutyttö, vai että ruusuja ja runoja..! HAH..! Kyl se tarina menee näin, että Niinstö ja Trumppi ovat palkanneet kaksi Iranilaista itsemurhakanditaattia ja nää tyypit matkustaa Pohjois-Koreaan pommit takkinsa alla ja ne etsii tän Jingi Jongin palatsin, mennäkseen sinne räjäyttämään sekä itsensä että myös Jingi Jongin. Tää on tiinuli sitä materiaalia, mitä kaikki miehet haluaa, eikä mitään helkatin ruusuja...

• tökö

mitä hemmettiä...................?????????? Meitsi heitti muutama päivä sitten ihan läpällä ton PohjoisKorea ja Niinistö jutun vakoilusta. Nyt tänne on tullu jengi skrivaamaan ja vääntämään tätä juttuu uudelleen ja uudelleen..! Hah hah hah hah hah hah.................. Ei voi olla totta..! Hah hah hah hah hah......... Tää on parasta, mitä voi vahingossa tehä.............. Hah hah hah hah hah hah.

• rohjake

Mää tos lueskelin noita Pohjois-Korea juttuja, mitä olette kirjoittaneet. Kyllä yäytyy sanoa suoraan, onko tämä joku hullujenhuone vai lapsellisten ihmisten kohtaamispaikka. Eikö teillä ole yhtään mielikuvitusta ? Vakoojia ja salamurhaajia, kidnappaajia, voi elämän kevät teidän kanssa. Siis se tarina menee silleen, ettei ole mitään kahta jannua, jonka Niinstö ja Trumppi on palkannut tuhoomaan tämän Jingi Jongin. Tarina menee oikeesti silleen, että Niinstö ja Tumppi ovat päättäneet itse lähteä tään Jingi Jongin kimppuun. He naamioivat itsensä silleen, ettei kukaan tunne heitä. Niinistö m,askeeraa itsensä Trumpin näköiseksi, ettei kukaan huomaa, että hän on Niinistö ja Trumppi maskeeraa ittensä Niinistön näköiseksi, ettei kukaan tunnista häntä Trumpiksi.. Silleen tämä tarina oikeesti menee piste ja loppu.

• KlausvonBlyden

`Ä/¤½^^^=)))&%¤@´"#/(/)/(........Ö<></5½§ *¨¨^'=0%4½ ¤¤()////½½§§?=/(`)****____"#¤%&000?`??```?===%N/LA¤¤#%HJ deutch öhkle zaudman klöhnö overw klindoh. Xiuver oldero lymb maunt argwetex liinuder glynteh. than you people.

• parppas

Mul ei oo käsikirjotusta, mut mul on jalkakirjotus... Möööh

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2449
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1912
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1804
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1432
    6. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1375
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      133
      975
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      957
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      948
    10. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    Aihe