Onistuuko asiallinen liikenneturvakeskustelu

En halua ärsyttää enkä provosoida, mutta kysyn vaan, miksi rekkojen
rajoitin sallii 90 km/h nopeuden, vaikka ajoneuvokohtainen on 80 km/h?

Joka viikko on jossain rekka kyljellään sotkemassa liikennettä. Ei rekka
kaadu kuin liian suusesta ylinopeudeta. Pientareen pettäminen sen saattaa
myös aiheuttaa, mutta sinne onkin jouduttu liian suuresta nopeudesta johtuen.
Ohjausvirhettähän kukaan ei tunnusta.

Jos rekkojen nopeuden ehdoton yläraja olisi 80 km/h, niin niiden ohittaminenkin
kävisi nopeammin. Kukaan ei halua ajaa näkyvyyden peittävän rekan takana,
vaan ohittaa ensimmäisen mahdollisuuden tullen oman harkintansa mukaan.

Käytännössä suurin osa ohituksista tehdään 80:n alueella rikkomalla nopeusrajoitusta.
Tuo 15 %:n ylitys pitäisikin sallia 80:n alueella. Satasen alueella ei ole tarvetta ylittää
tiekohtaista päästäkseen rekasta ohi, varsinkin jos ne eivät ajaisi 90 km/h. Eli
laillistettaisiin nykyinen käytäntö pois lukien rekkojen yhdeksän kymppiä.

Moottoriteistä on jauhettu jo aivan tarpeeksi, tämä keskustelu ei todella koske niitä.

Ranskassa tuo "ohitusylinopeus" lienee ollut sallittua vuosikymmen sitten, ainakin niin
minulle kerrottiin.
no

17

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei osallistu

      muuten keskustelu on tämän tasoista:
      "Kieltämättä tuntuu niin pirun hyvältä kun Sinun laisesi polttaa päreensä ja repii
      pelihousunsa. Siksi juuri kirjoitin tuon esimerkin tarkasti harkiten. Sinulle sanon,
      että olet yks saatanan mamis ja pustasta huutelija, hameiden paukkuminen kuuluu
      tänne asti.

      Paina hattuusi tämä, en ikinä siirry ohituskaistalta takiasi kesken oman ohituksen.
      Vain hälytystunnuksilla ajava auto saa tietä, ei edes poliisiauto jos sillä ei pala
      hälytysvalot."

      • Poikkeus vahvistaa säännön. Pistit juuri tikulla silmääsi. Paalaa vaan
        sinne motarille kaahaamaan.


      • minä ..
        Täpinä kirjoitti:

        Poikkeus vahvistaa säännön. Pistit juuri tikulla silmääsi. Paalaa vaan
        sinne motarille kaahaamaan.

        ..sanoin! ;-D


    • Fiat-kuski

      Mutta minulla on vielä parempi kysymys! MIKSI henkilöautoissa EI OLE RAJOTINTA ? Ei henkilöauto lennä 19 metriä ilmassa jos hiljaa ajaa! Ei myöskään kolaroi leirintaalueella sekä vaunun että asuntoauton kanssa!

      Niin kauan kun KAIKISSA autoissa ei ole rajotin on turha tänne kirjotella tuollaisia typeryyksiä mitä Täpinä kirjottelee!

      Pitää muistaa että ilman raskaskalusto Suomi pysähtyy ja se on varma! Vai millä teidän "viinikylmiö" tuodaan kotiin tehtaalta? Entä lasten leikkihiekat? Millä ne tuodaan hiekkakuopasta teille?

      • ei suomi pysähdy

        rautatielle, ja suomi pelastuu. Silloin saadaan teille turvallisuutta. Meillä ei ole viinikylmiötä laisinkaan ja lapset ovat niin isoja ettei tarvitse hiekkalaatikkoa. Fiat-kuskille hiekkalaatikko vielä tuikitarpeellinen.


      • myydä autoja

        älyttömillä tehoilla, kun Suomessa saa ajaa korkeintaan 120 km/t (tosin ruuhkat säätävät maksiminopeuden vieläkin alhaisemmaksi).


      • Täpinä..

        Ottaisit nyt vaarin omista sanomisistasi ja et kirjoittelisi typeryykksiä.
        Kysymyksen yleensä sanotaan olevan hyvä, kun siihen ei osata järkevästi
        vastata. Kysymys ei ole siitä millä tavarat kuljetetaan, vaan siitä, etteivät
        rajoitinta vastaan ajelevat kokemattomat kuskit vaaranna muiden tien-
        käyttöjien turvallisuutta. Se kymmenien tonnien painava rekka on tuhoisa
        osaamattomien käsissä.

        Kysymykseesi miksi ei henkilöautojen nopeutta rajoitata vastaus on, tulisi
        toistaiseksi kohtuuttoman kalliiksi verrattuna saavutettuun turvallisuushyötyyn.
        Mutta sekin aika on edessä, jolloin tiekohtainen nopeusrajoitusmerkki leikkaa
        henkilöautojen huipun kulloinkin halutulle tasolle.

        Ei mene montaakaan vuotta kun navigaattorit lukevat kaikki liikennemerkit ja
        antavat siitä tiedon esim. tuulilasiin heijastettuna, eli minkä merkin alueella
        kulloinkin ajat. Se nimittäin tuppaa ihan oikeasti joskus unohtumaan. Siitä ei ole
        enää pitkä matka huippujen rajoituksiin.


      • .........

        ole se kunigas ajatus liikenne turvallisuuteen vaan se asenne. Koska nykyisella itsekeskeisellä , joustamattomalla, velvollisuuksia noudattamatimalla ja ajattelemattoomalla asenteela traktorillakin ollaan vaarallisia liikenteessä.Eikä rajoittimesta ole millään leirialueella mitään hyötyä.


    • Aimo Harppaus

      Kuten olet huomannut, tällä sivustolla ei asiallinen keskustelu onnistu.
      Olen ihmetellyt itsekkin miksi nopeuden rajoittimet mahdollistavat ylinopeuden. Mahtaako busseissa olla nopeudenrajoittimia ollenkaan, itänaapurin rekkojen menosta päätellen siellä nopeudenrajoittimista ei ole kuultu puhuttavankaan. Eniten ihmetyttää miksi kuormurit, pakkettiautot ja bussit voivat ajaa koko ajan ylinopeutta. Eikö niihin päde samat säännöt kuin henkilöautoihin. Ilmeisesti ei, koska jos pätisi olisi noiden ajoneuvojen kuljettajien kortit etupäässä kuivumassa. Salisuus onkin siinä, kun katselin kerran kun poliisi oli pistoolitutkalla mittaamassa nopeuksia liikennemerkin takaa, bussin tai kuorma-auton tullessa tutka osoittikin maata kohden ja kun henkilöauto oli tulossa niin tutka nousi taas ylös. No näinhän sen täytyy olla, ei mikään muu selitä sitä menoa ainakin täällä Helsingin seudulla.

      • ihmettelijälle

        Miksi rajoitin mahdollistaa ylinopeuden?

        Siksi, että kuljettajalla olisi varaa sekä hiljentämiseen että kiihdyttämiseen suurimmassa sallitussa nopeudessa.

        Yhdistelmän kanssa tulee tilanteita, joissa tiellä pysymisen varmistamiseksi pidetään ratti suorassa ja painetaan lisää kaasua. Tällainen tilanne on esim. se, missä perävaunu jostain syystä haluaa vetoauton rinnalle tai ohi. Jos silloin olet jo "rajoitinta vasten", ainoa tehtävissä oleva asia on pitää kiinni. Kuskista tulee tällöin matkustaja automaattisesti.

        Tuo nopeusvalvonnan osumattomuus raskaaseen liikenteeseen ei omien havaintojeni mukaan ole totta. Mutta kukin kertoo omia tarinoitaan.


    • .......

      89 km/h on sen takia että raskaalla ajoneuvolla voi ajaa sitä 80km/h ilman että autolla ajetaan jatkuvasti rajotinta vastaan ja siten pienemällä polttoaineella, se että ajetaan 89km/h on sen kuljettajan asenteesta kiinni ja halu kiusata itseään jos vaikka hiukan pääsis kovenpaa ! Mutta käytännössä se 9km/h ei vaikuuta mihinkään muuhun kuin polttoaineen kulutukseen ei edes ohitukseen jos haluaa tai on tarvetta ohittaa kyllä siitä ohi pääsee.Sillä 9km/h:lla ei ole maantiellä tieturvallisuuteen oikeasti mitään merkitystä ainoa jota se vaivaa on "kukkahattutäti" tyyppiset moraalin vartijat(lue kyylä) jotka haluavat päteä kaikessa ja näkevät peikkoja kaikkialla ja kynnen katkeaminen maailman lajunen katstrooffi.
      Jos liikenne turvallisuutta ajatellaan niin paras ratkasu on se että jokainen keskittyy omaan ajamiseen , ajaa autoa ajatuksella , ennakoi ja "kouluttaa" vähemmän kanssa autoilijoita

      • Aika pitkälti asia on noin, jos katsoo vain rekkakuskin kannalta.
        Kyllä sen kukkahatun on huomattavasti helpompi ohittaa rekka
        kun se ajaa 80 km/h satasen alueella. Hattuhan ei lähde ollenkaan
        ohituksiin 80:n alueella. Mitä tulee polttoaineen kulutukseen, niin
        80 rajoitinta vastaan kuluttaa varmasti vähempi kuin 89 rajoitinta
        vastaan.

        Vaikka rekka ajaisi satasta, niin kyllä siitää henkilöautolla ohi pääsee,
        mutta joutuu ottamaan riskin kärytä ylinopeudesta. Korostan, että
        mistään "kouluttamisesta" ei ole kysymys. Jos rekka on takanani, niin
        vastamäkeen ajan mieluummin sen vaaditut 10 kilsaa yli, jotta saa takana
        vauhtia mäkeen. Kirjoitukset kyykytin rekkaa ovat käsittämättömiä,
        asennevammaisten hengettömiä aikaansaannoksia.


    • kysymästä.

      Ei onnistu. M.O.T.

      • 12+3

        kaikissa autoissa.Jos joku keksii halvan ja helposti asennettavan rajoittimen joka sopii vanhoihinkin autoihin niin suomihan ottaa sen heti käyttöön tietenkin jolloin 120 on kaikissa maksimi nopeus oli Ferrari tai Lada,(on jo keksitty vaikka pikkasen viilausta ennen myyntiin tuloa).Hälytysneuvot ja poliisiautot tietenkin rajoittamattomia.Nytkin paloautoissa ei ole mitään rajoitinta eli liikkuvat tarvittaessa 150km/h


      • No Limit
        12+3 kirjoitti:

        kaikissa autoissa.Jos joku keksii halvan ja helposti asennettavan rajoittimen joka sopii vanhoihinkin autoihin niin suomihan ottaa sen heti käyttöön tietenkin jolloin 120 on kaikissa maksimi nopeus oli Ferrari tai Lada,(on jo keksitty vaikka pikkasen viilausta ennen myyntiin tuloa).Hälytysneuvot ja poliisiautot tietenkin rajoittamattomia.Nytkin paloautoissa ei ole mitään rajoitinta eli liikkuvat tarvittaessa 150km/h

        Ikävä herättää sinut haaveunesta mutta kertomasi mukaista rajoitinta EI KOSKAAN tule siviiliautoihin lakisääteisesti!!! Ei vaikka kuinka niin uskot ja yrität väittää.


    • Tärkein fakta

      Liikenneturvallisuus kasvaa vasta, kun Täpinän kaltaiset karvareuhkarunkkarit puetaan puupalttooseen.

    • turporuuvi

      pikku säätöä.Rekat alle tuhat heppaset paalaamoon.Nääs nykykalusto nousee kehnosti Viisarinmäen,Petomäen,Hännilänsalmen kukkulan ja Kalaniemen mäen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      133
      7310
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      14
      2670
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      272
      1319
    4. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1069
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      171
      1010
    6. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      73
      961
    7. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      950
    8. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

      Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      79
      794
    9. Kirkonkylän puliveivarit

      Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      13
      773
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

      Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      18
      761
    Aihe