Kärsin viikko viikolta pahenevasta sosiaalisesta jännitämisestä. Olen amk-opiskelija ja juodun jättämään jo tuntejakin väliin sen takia, koska jännitän muiden ihmisten seurassa olemista. Pelkään, että sanon jotain tyhmää, lisäksi punastun herkästi ja olen ahdistunut muiden ihmisten seurassa. Huonot kokemukset ja ahdistus heikentää mun itsetuntoa ja mulla on pahat morkkikset kun jätän tunnin väliin tai perun tapaamisen kaverin kanssa jännittämisestä johtuen. Sosiaalisen jännitämisen lisäksi kärsin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Viimeisen 2 kuukauden ajan oon ollut jatkuvasti lievästi masentunut.
Haluaisin olla rento, sosiaalinen, huumorintajuinen ja itsevarma. Sellainen jonka on helppo olla ihmisten seurassa ja olo on sellainen vapautunut.
Mistä saisin apua jännittämiseen? Onko jotain tekniikoita joilla voisi hallita jännittämistä ja paniikkia ennen sosiaalisia tilanteita?
Sosiaalinen jännittäminen
7
1358
Vastaukset
- olla.
huumorintajuinen ja vapautunut. Aloita vaikka suhtautumalla niihin tyhmiin juttuihin joita mahdollisesti lauot huumorilla. Mitä ne muuten on?
Ja ketä se kiinnostaa jos punastelet keskimääräistä enemmän?
Kannattanee myös miettiä mikä sitä itsetuntoa nakertaa.
Tuollaiset tekniikat joilla hallita jännittämistä ei tunnu minun mielestä hyvältä koska ne lisää itsekontrollia, jota on muutenkin tarpeeksi jännittäessä.
Ajattelen myös että ehkä sinulla on pinnan alla jotain aiemmin muodostuneita ongelmia, ja ehkä psykiatrin/psykologin kanssa juttelu voi auttaa.- -Terppa-
Huumori ja nauraminen omille hölmöilyille on aina ihan ok. No tyhmät jutut on sellaisia, että saatan päästää sammakoita suustani, sanat on hukassa ja kyselen jotain ihan outoja ja itsestäänselviä asioita. Ei mulla nyt tässä tuu mieleen esimerkkejä. Tuntuu vain siltä, että annan itsestäni sellaiseen "hitaan" ja tyhmän kuvan.
Oot oikeassa, ei ihmiset oikeasti oo niin kiinnostuneita toisen käytöksestä ja mokailuista kuin ihminen usein itse luulee. Ketä kiinnostaa. Kaikille on omat murheensa ja ei ihminen jaksa montaa minuuttia pohtia toisen käytöstä.
Itsetuntoa nakertaa kai koulukiusaaminen yläasteella ja lukiossa. Lisäksi pitkät masennusjaksot on kai vaikuttanut mun itsetuntoon ja -luottamukseen.
Toisaalta itsekontrolli on mun mielestäni hyvä asia. Kun oppii kontrolloimaan esim. omia ajatuksiaan (esim. yrittää ajatella asioista positiivisesti ja kääntää negatiiviset asiat ns. "haasteiksi" jotka pitää vain kohdata ja voittaa) niin se voi muuttaa elämää paljon. Mutta liika on liikaa. En tiedä, ehkä on parempi vain olla oma itsensä. Mutta kun en halua. Haluan olla sellainen kuin aiemmin olin: sosiaalinen, rento ja huumorintajuinen.
Oon jutellut näistä asioista psykiatrin ja terapeutin kanssa. Niistä oli apua aluksi, ei enää.
- josta voi löytyy apu
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9316459#comment-45824125
Tästä linkistä lopusta löytyy kans apuja
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9324046 - saamatonsurullinen
hei, minullakin sosiaalisten tilanteiden pelko. minulla on siihen lääkkeet ensin minulle määrättiin cipralexia 10 ja sitten 20mg sitten vaihdoin kuitenkin sepram 40 mg:seen. olen käyttäny näitä ny vuoden. minulle ainakin auttanut hurjasti lääkityksen aloitus. itse olen nyt aloittanut jo toisen ammattikoulun elämässäni. tällähetkellä minulla vain menee aika heikosti eikä ole ollut varaa ostaa enää lääkkeitä. olen ollu jo jonkin aikaa ilman ja samat entiset oireet pukkaa esiin.. tuntuu etten kohta uskalla mennä kouluun koska pelkään muiden ihmisten arvostelua. ja minulla on koira enkä kohta uskalla sitäkään lähtä käyttämään ulkona koska silloin joutuisin kohtaamaan ihmisiä.naapureita.asun kerostalossa... tuntuu että minä kävelen väärin tai puhun väärin ja välil tuntuu et kaikki tuijottaa. ja en tykkää yhtään olla keskipisteenä. ja onneksi koulussani esitelmien pito on jo osittain ohi. lääkkeiden kanssa se oli helppoa ,kaikki muuttuu. omat ajatukset etenki. kaupassa ennen tuntui että joku tarkkailee mua,kuulostaa hullulta mut kuitenki. ja ahisti niin pirusti. ennen lääkkeitä töihinkin meno oli todella rankkaa kun piti psyykata itsensä siihen tilaan että pystyi olla päivän siellä.olin kaupan kassalla..kerran kun menin töihin, olin niin ahdistunut että aloin itkemään pomoni edessä.. ennen kuin aloitin lääkitykseni niin oireeni pahentuivat jo sen veran että aloin jopa änkyttää.hikoilin hulluna ja punastelin. voin kertoa myös sen että itse olin ennen todella mukava ja sosiaalinen ihminen,osa puolitutuista/entisistäni kavereistakin on sanonut että olin/olen muuttunut..että olen kauhean hiljainen.jne..itselläni on myös hieman pakko-oireita.. tarkastelen hellan levyt että varmasti ovat nollilla ja ovea rämpytän että se on varmasti lukossa ja painelen jääkaapin ovea..kauhia vuodatus. :) mutta olen ajatellut tämän "sairauteni" johtuvan nuoruudessani tapahtuneista jutuista.ei minua kiusattu ole koskaan mutta naurunalaiseksi olen monesti joutunut.. nyt olen taas joutunut tähän pisteeseen jossa olen vain sisällä yksikseni asunnollani. en jaksa tehdä mitään kun mikään ei kiinnosta eikä mikään tunnu miltään.välillä mietin että onko minulla edes mitään merkitystä.en saa mitään aikaiseksi...eli apua saat menemällä lääkärille tai psykiatrille. he varmaankin suosittelevat kognitiivista terapiaa..itse en ole koskaan käynyt muulla kuin yksityisellä lääkärillä .asuin silloin niin pienellä paikkakunnalla ettei siellä ollut kunnon psykiatria. en osaa oikein muuta neuvoa mut mulle lääkkeet on auttanu. ja älä vähättele ongelmaasi. minäkin vähättelin sitä kolome vuotta ja menin kuitenkin onneksi lääkärille..itkien ja häpeillen kerroin lääkärille koska ajattelin ettei hän kuitenkaan usko minua ja että oireeni olisivat mitään..koitahan pärjätä siellä, minäkin yritän..:(
- saamatonsurullinen
nuoruudessani. taroitin lapsuudessani koska olen vasta 21:)
- ninja 13
saamatonsurullinen kirjoitti:
nuoruudessani. taroitin lapsuudessani koska olen vasta 21:)
Hei.Olet varmasti kokenut kovia.Mutta täytyy ajatella että jokaisella on paikka tässä maailmassa.Olet herkkä ja hyvä ihminen ja kukaan ei ole täydellinen.Jos kokeilisit ihan berockkaa,omegarasvahappo pillereitä,magnesiumia ja aloitat lenkkeilyn .Anna itsellesi anteeksi nuoruus ajan mokat ja jatka eteenpäin.Hyvää syksyä sinulle.
- kärsimysnäytelmä
AMK:ssa opiskelen ja ajatuskin esitelmän pidosta aiheuttaa mulle oksennusreaktion. Ei kai tässä muu auta, kun käydä soitellen sotaan ja hakeutua noihin tilanteisiin väkipakolla. Positiivista on se, että jokaista siellä olevaa jännittää enemmän tai vähemmän esiintyminen, me kaksi ollaan vain niitä joilla se näkyy ulospäin punasteluna ja änkytyksellä..näkykööt, ehkä se tarpeeksi moneen kertaan harjoiteltuna joskus helpottaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1094286
- 783496
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?833350Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?253249Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223242- 722916
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim642797"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452790Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852569- 92472