Hei,
tällaiset kysymykset nousivat tuoreen asuntosijoittajan mieleen. Olisiko vastauksia tarjolla?
1. "Vuokratulosta maksetaan veroa tulon syntymisvuonna ennakonkantona ennakkoverolipulla, jonka
verotoimisto lähettää. Enintään 7000 euron suuruiseksi arvioidusta verotettavasta vuokratulosta menevä
vero voidaan kuitenkin sisällyttää palkan tai eläkkeen ennakonpidätysprosenttiin, jolloin erillisiä ennakoita
ei tarvita.
Vuokranantajalla ei ole velvollisuutta hakea itselleen ennakkoveroa, mutta toisaalta hän ei myöskään voi
kieltäytyä veron maksamisesta, ellei hän pysty osoittamaan, ettei hänelle jää verotettavaa vuokratuloa."
KYSYMYS: Jos ymmärrän oikein niin minä soitan verotoimistoon ja pyydän ennakkoverolipun jonka he lähettävät minulle ja minä ilmoitan sitten arvioidut vuokratulot etukäteen? Jos näin on, niin ilmoitanko summan vähennysten jälkeen? Eli vähennän tulosta hoitovastikkeen yms?
2. "Sijoitusasuntoa voidaan hyödyntää myös verosuunnittelussa. Vuokratulosta saa vähentää myös omassa käytössä olevan asunnon lainan korot, jolloin suuren lainan omassa käytössä olevaan asuntoon ottanut ei välttämättä joudu maksamaan vuokratulosta aluksi veroa lainkaan. "
KYSYMYS: Minä teen jo nyt luonnollisesti vähennyksen omasta asuntolainastani palkkatuloista. Eihän tuosta nyt voi tupla vähennystä tehdä. Avatkaa tätä te ketkä tiedätte..
3. "Vuosikorjauksessa huoneisto tai rakennus saatetaan alkuperäiseen kuntoon: esimerkiksi vanha parketti
hiotaan tai vaihdetaan uuteen tai maalattu seinä maalataan tai tapetoidaan. Vanhan korvaaminen uudella
on vuosikorjausta, vaikka uusi olisi teknisesti parempi kuin alkuperäinen on koskaan ollut. Tämä johtuu
yleisestä tekniikan ja rakentamisen kehityksestä. Nämä on vähennettävissä vuokratulosta vuokrankestymisvuonna täysimääräisenä"
KYSYMYS: Eikö tässä ole mitään eurorajaa? Jos teetän ylläolevan 15000 euron remontin jota ei voi vähentää kokonaisuudessaan kyseisen vuoden verotuksessa niin voidaanko jäljellä oleva summa vähentää seuraavana vuonna? Vai muuttuuko tämä vuosittaisiksi poistoiksi?
4. "Tulonhankkisvelan korko
Vuokralle annetun huoneiston hankkimista varten otetusta velasta aiheutuneet menot, kuten
toimitusmaksu ja korko, ovat vähennyskelpoisia.
Vuokrahuoneiston hankintaa tai sen hoitoa varten otetun lainan korko saadaan vähentää
tulonhankkimisvelan korkona pääomatuloista. Koron vähentäminen edellyttää kuitenkin, että asuntoa
vuokrataan aidosti tulonhankkimistarkoituksessa.
KYSYMYS: saako verottaja nämä tiedot suoraan pankilta ja ne näkyy sitten veroehdotuksessa vai pitääkö minun ilmoittaa ne erikseen ?
Kiitos etukäteen mahdolliselle vastaajalle.
Kysymys sijoitusasunnon verotuksesta
5
1032
Vastaukset
- Lisäääääää
Vielä yksi kysymys:
"Vähennykset osakehuoneiston hankinnan yhteydessä. Kun huoneisto remontoidaan välittömästi omistajanvaihdoksen jälkeen ennen vuokrauksen alkua, vuosikorjauskuluja ja perusparannusmenoja ei voi vähentää vuokratulosta, vaan ne lisätään huoneiston hankintamenoon ja otetaan huomioon luovutusvoittoa laskettaessa."
Jos teen vuokrasopimuksen ja teen heti perään remontin niin saanko vähentää remontin kustannukset vuosikorjauskuluna? Vai pitääkö vuoralaisen olla muuttanut jo huoneistoon?- EX-sijoittaja
1. Jos haluat ennakkoverotuksen tehdä niin voit noin tehdä. Jos kuitenkin vuokratulosi ovat vähennysten jälkeen(vastike, tulonhankkimislainan korot, nykyisen asuntosi velankorot) max 7000euroa, voit ottaa tämän huomioon palkkatulosi ennakonpidätysprosentissasi. Maksat palkkatulostasi enemmän veroja kuin normaalisti mutta se vero määrä riittää sitten kattamaan vuokratuloista menevät verot.
2. Et tee enää koska sinulla on pääomatuloja josta oman asunnon lainankorot ensisijaisesti vähennetään. Palkkaverotuksessa lainan korkoja vähennetään(alijäämänä) vasta siinä vaiheessa kun kaikkia korkoja ei voi pääomatuloista tehdä(pääomatuloja ei ole siis tarpeeksi).
3. Jos oikein muistan niin vuosittaiseksi poistoksi.
4. Vähintäänkin joudut ne tarkastamaan veroehdotuksessa mutta itse olen joutunut joka vuosi muutoksia tekemään joten voit varautua itsekkin tähän.
Lisäkysymys: Mielestäni tämä menee niin että jos asunto on ollut ns. vuokramarkkinoilla niin vähennykset on ok. Helpoimmalla pääsee jos vuokralainen on jo muuttanut mutta se taas vaatii vuokralaiselta pitempää pinnaa.
Suosittelen: veronmaksajain keskusliiton jäseneksi liittymistä. Kaikki vastaukset löytäisit sieltä. - Lisäääääää
EX-sijoittaja kirjoitti:
1. Jos haluat ennakkoverotuksen tehdä niin voit noin tehdä. Jos kuitenkin vuokratulosi ovat vähennysten jälkeen(vastike, tulonhankkimislainan korot, nykyisen asuntosi velankorot) max 7000euroa, voit ottaa tämän huomioon palkkatulosi ennakonpidätysprosentissasi. Maksat palkkatulostasi enemmän veroja kuin normaalisti mutta se vero määrä riittää sitten kattamaan vuokratuloista menevät verot.
2. Et tee enää koska sinulla on pääomatuloja josta oman asunnon lainankorot ensisijaisesti vähennetään. Palkkaverotuksessa lainan korkoja vähennetään(alijäämänä) vasta siinä vaiheessa kun kaikkia korkoja ei voi pääomatuloista tehdä(pääomatuloja ei ole siis tarpeeksi).
3. Jos oikein muistan niin vuosittaiseksi poistoksi.
4. Vähintäänkin joudut ne tarkastamaan veroehdotuksessa mutta itse olen joutunut joka vuosi muutoksia tekemään joten voit varautua itsekkin tähän.
Lisäkysymys: Mielestäni tämä menee niin että jos asunto on ollut ns. vuokramarkkinoilla niin vähennykset on ok. Helpoimmalla pääsee jos vuokralainen on jo muuttanut mutta se taas vaatii vuokralaiselta pitempää pinnaa.
Suosittelen: veronmaksajain keskusliiton jäseneksi liittymistä. Kaikki vastaukset löytäisit sieltä.Kiitos ex-sijoittaja. Suuri kumarrus sinulle, että jaksoit vastata!
Yksi kysymys vielä. Sitten on homma paketissa. Ymmärtääkseni kilometrit joita joudun ajamaan esim. vuokrasopimuksen tekemisen ja muiden näyttöjen vuoksi on vähennyskelpoista. Vähennetäänkö tämä vuokratuloista vai ilmoitetaanko ne jotenkin muuten verotuksessa?
KIITÄN! - EX-sijoittaja
Lisäääääää kirjoitti:
Kiitos ex-sijoittaja. Suuri kumarrus sinulle, että jaksoit vastata!
Yksi kysymys vielä. Sitten on homma paketissa. Ymmärtääkseni kilometrit joita joudun ajamaan esim. vuokrasopimuksen tekemisen ja muiden näyttöjen vuoksi on vähennyskelpoista. Vähennetäänkö tämä vuokratuloista vai ilmoitetaanko ne jotenkin muuten verotuksessa?
KIITÄN!Vuokratuloista teet vähennykset.
Katsoppas oheinen linkki.
http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/veroilmoitusohjeet/palkansaaja/vuokratulojenverotus/ - Porkkakoskelo
Korot sekä omasta että sijoitusasunnosta vähennetään ensi sijassa pääomatulosta. Vasta jos niitä ei ole tarpeeksi, aletaan alijäämää vähentää ansiotulojen veroista. Suurilla lainamäärillä tulee vastaan alijäämähyvityksen katto, mutta pääomatuloista vähennettäessä sellaista ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan693829Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan293073- 1242423
- 131656
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281462Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131120- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13842