Mitä kuuluu Suomen Siionille (kristityille) tänään? Tässä oma ei-ihan-niin-vakavasti tekaistu visioni siitä mitä tapahtuu ympärillämme. Pahoittelut sen pituudesta, lukuisista yrityksistä en saanut asiasta ytimekkäämpää.
Suomen Siionin sisällissota on raivonnut taukoamatta jo useita vuosikymmeniä. Kaikkien asiansa vakavasti ottavien puolueiden taustalla häämöttää mahtavana, mutta paikoin melko tyhjänä muinaismuistona ev-lut kansankirkkomme. Koska tuo massiivinen muinaisjäänne pitää sisällään niin laajan kirjon uskon orkestereja ja yksinsoittelijoita että se lasketaan tässä lähinnä taustaelementiksi, ei puolueeksi.
Erotettavissa on 2 perinteistä puoluetta, jotka käyvät tiukkaa vaalitaistoa jäsenten äänistä:
FRPL eli fundamentalistiset raamatulla päähän lyöjät:
- FRPL:lle parisuhdelain muutos tarkoittaa väistämätöntä sotaa Neuvostoliittoa vastaan ja keskioluen juominen on poltinraudalla merkityn omantunnon selvin symboli. Mitään niin hirvittävää porttomaista ilmiötä ei heille ole kuin avoliitto. Puolet puolueen saarnoista on tarkoitettu tätä rietasta Babylonin riivajaoppia vastaan.
- Toisaalta FRPL on paljon vakaampi, ja niille jotka sopeutuvat sen moraalikoodiin myös varmasti turvallisempi ympäristö kuin KYP. Usein Jeesuksen armotyötä ja syntien anteeksiantamista korostetaan. Nämä ihmiset muistavat ettei taivaaseen mennä omin töin, paitsi jos kyse on heidän mielestään jostain perustavanlaatuisesta synnistä, kuten homoudesta tai viinan juomisesta. Usein hengenelämän alueella annetut neuvot ovat huomattavasti realistisempia ja vähemmän kaistapäisiä kuin vastaavat neuvot KYPissä.
KYP eli karismaattinen ylistyspuolue
- Nuorempi vaikuttaja kuin FRPL, monet jäsenistäkin ovat entisiä FRPL:läisiä, myös roppakaupalla uutta jäsenistöä joilla ei ole aiempaa taustaa
- Siinä missä FRPL muistaa varsin selvästi Jeesuksen Jumalan poikana, KYP ei Jeesusta eikä Isää Jumalaa kaipaa. Heillä on Pyhä Henki ja se riittäköön. He eivät pelastu armosta, vaan Hengestä eikä Jumala luonut heitä ihmiselämään vaan rukoilemaan. Käännytystyön tärkeyttää jauhetaan loppuaika mitä kaatumusilta jää. Kaikki harrastukset, työ jne. mitataan arvoltaan sen mukaan paljonko sieluja sen kautta voi lähettää autuaammille metsästysmaille.
- Liikkeen totuus on se, joka julkistetaan uusimmassa menestyskirjassa, joita tulee markkinoille tiheästi.
- Hyvin häilyvä, parrasvalojen räiskettä ja suurkokouksia riittää. Kuten myös ihmeitä ja merkkejä vaikka näitä jotkut epäuskoiset eivät aina täysin todesta otakkaan. Liikkeessä on myös paljon tuoretta voimaa ja sen vaikutus ulottuu syvälle sen ydintoimipisteiden ulkopuolelle, paikoitellen jopa kansankirkkoon asti.
Mutta nyt vaaleissa näyttäisi olevan kehittymässä selvä uusi nousukas! Voiko tämä niin hatarasti kristillisyytensä mieltävä, hajanainen liike nousta jopa vaalivoittoon?
Suomen kristillisyys tänään
6
209
Vastaukset
- JuPiKö
...jatkoa:
LÄKJ eli Liberaalit älykkö-kaljanjuojat
- Siinä missä aiemmin liberaaliteologia ja vapaamielinen humanismi miellettiin vain ateistien puuhasteluksi, nyt ne ovat omaksuneet jo monet uudestisyntyneet kristitytkin. He sotkevat pyhiin asioihin psykologiaa, historiantutkimusta ja muita akateemisia hapatuksia. Ainut Raamatunjae joka otetaan todelliseksi ohjenuoraksi on "Älkää tuomitko"
- Nämä uudet herran ritarit, suorastaan paladiinimaisessa hyveellisyydessään eivät vanhempien polvien pyhiä arvoja kumarra. He lainaavat yhtä luontevasti Nietzscheä (tunnettu ateistifilosofi) kuin Lutheria tai Augustinusta. He käyvät kaljalla, kiroilevat ja elävät avosuhteessa. Heidän mielestään uskossa ei ole kyse pelkästä taivaspaikan varmistelusta tai herätyksen rukoilemisesta, vaan myös elämästä josta voi nauttia. Heille korostunut Jumalan persoona tuntuukin olevan Isä Jumala Luojana. Irvileukojen mukaan siksi että hän loi älyn ja sukuelimet.
- Monilla liikkeen nuorista on kristitty perhetausta. He ovat nähneet vanhempiensa ja seurakuntiensa tekopyhyyttä ja ahdasmielisyyttä, jotkut hyvinkin väkivaltaisissa muodoissa. "Mielummin ateisti kuin fundamentalisti" - vannotaan heidän pappisvalassaan. Monet taas yksinkertaisesti suosivat vapaampaa elämää ilman ihmeempiä traumoja.
Toimittajamme kysyi kahden muun puolueen edustajalta mielipidettä LÄKJ:n yllättävästä suosiosta?
FRPLn edustaja Amluj An-avii:
- He eivät ole kristittyjä, vaan nimikristittyjä. Kun Jumalan Sana unohdetaan niin syntyy tälläistä suruttomuutta. Ei Raamatullinen armo johda syntiin. An-aviin neuvo heille on yksikertaisesti "Tehkää parannus"
KYP:n ehdokas Inaak-Signist:
- Oooo hallelyyyja, he yrittävät järjellä sinne mihin pääsee vain hengellä, eikä heidän nukkuva elämänsä levitä herätystä. Signistin terveiset LÄKJ:lle ovat "Tulkaa kokoukseemme Suur-Stadion 7:lle niin rukoilemme että saatte voitelun"
Melko yllättävän kommentin antoi eräs sivustakatsoja, joka tahtoi pysyä nimettömänä:
- Se on semmoista matalan profiilin kristillisyyttä. Myönnän itsekin joskus kaipaavani rennompaa ympäristöä, semmoista josta LÄKJ on tunnettu. On helppo haukkua heitä meidän taustastamme, mutta uskon että monet tämän liikkeen piirissä ovat tulevaisuuden vaikuttajia kristillisyydessä. Mielestäni monet siellä ovat rehellisiä nuoria, jotka etsivät totuutta meidän piireistämme ja pettyivät, voimmeko varmasti sanoa että he ovat väärässä? Itseäni askarruttaa mistä löytäisimme heidän keskelleen hengellisiksi opastajiksi ihmisiä, jotka tuntevat aidosti Jumalan, mutta osaavat puhua heidän kieltään eivätkä tuomitse heitä ulkoisten asioiden takia?
Suomen Siionin tietotoimiston puolesta: JuPiKö.
(Toimittajamme yritti haukkua tasapuolisesti kaikkia, itse hän kokee sijoittuvansa LÄKJ- puolueeseen, tai johonkin sen KYP- sympaattiseen alaosastoon) Kiteytettynä kyse taitaa olla tästä: Joukossa tyhmyys tiivistyy.
Maailmankatsomuksesta riippumatta suurin osa ihmisistä kulkee vain sen joukon mukana, johon on jostain syytä päätynyt. Useimmille oman porukan hyväksynnan saaminen on tärkeämpää kuin totuudellisuus. Totuudellisuus tekee kipeää niin yhteisölle kuin yksilöllekin. Sen näkee Jeesuksen elämästä.- juuhhh
JuPiKön oikea nimi Jouko? emm mää tiännykkää!
- olkoot puolueissaan
juuhhh kirjoitti:
JuPiKön oikea nimi Jouko? emm mää tiännykkää!
Itse olen lähinnä kiinnostunut siitä mitä Raamattu sanoo, kun politiikassa eivät omat ehdokkaat ole päässeet läpi, niin en ole ollut asiasta itse enää niin kiinnostunut...!
- JuPiKö
olkoot puolueissaan kirjoitti:
Itse olen lähinnä kiinnostunut siitä mitä Raamattu sanoo, kun politiikassa eivät omat ehdokkaat ole päässeet läpi, niin en ole ollut asiasta itse enää niin kiinnostunut...!
"Itse olen lähinnä kiinnostunut siitä mitä Raamattu sanoo, kun politiikassa eivät omat ehdokkaat ole päässeet läpi, niin en ole ollut asiasta itse enää niin kiinnostunut...! "
- Joku ei tajunnut jotakin, mutten kerro kuka ja mitä
Hyvä ja viisas neuvo: Jos aiot jatkaa toisten kutsumista tyhmäksi, niin ei kannata heti perään itse kirjoittaa mitään naurettavaa. Liian ironista.
Äänestä säkin LÄTJ:ia, hyvä puolue! olkoot puolueissaan kirjoitti:
Aikani noita puolueita tutkailtuani minunkin kiinnostukseni niihin on käynyt aika vähiin. Onhan Paavalikin puolueet mainininnut, mutta ei päämääränä vaan ennemminkin jonakin, josta vapautua:
"Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen" 1 Kor 11:19
Sinä taidat olla jo selvinnyt tästä koetuksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1356151
- 574376
- 592841
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282778Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161875- 151544
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹341412Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗251395- 301240
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431151