Apua Mallorcalta saakka

etelän lämpö

Hei!
Onko kukaan huomannut sellaista ilmiötä, että ulkomaan reissu nostaisi itseluottamusta ? Olen parikymppinen nainen, aina ollut sellanen hiljanen, ujo ja vähän arka. Kyse on siis osittain luonteenpiirteistä, mutta pidän syynä osittain myös teini-ikäisenä kokemaani koulukiusaamista sekä epäonnistuneita ystävyyssuhteita. Mutta tosiaan, vuosi sitten olin viikon lomalla Mallorcalla, ja tuntui et jollain tapaa heräsin uudestaan eloon, jos noin voi sanoo :). Vuoden espanjaa opiskelleena mun oli melko helppoa asioida kaupassa, hotellissa jne. Useimpien ihmisten iloisuus, ystävällisyys ja kohteliaisuus jotenki mursi suojamuurini. Sitä vaan tunsi itsensä ihmiseksi, kun noteraattiin positiivisella tavalla. Suomeen palattuani olin vähän aikaa kuin eri ihminen, ei ujostuttanut, aristuttanut, en pelännyt käyttää ääntä, oli ensimmäistä kertaa elämässä polte päästä esiintymään! Mutta nuo vaikutukset meni ohi oisko ollu jotain viikon sisällä.

Nykyään olen jälleen se hiljainen sivusta katsoja...ja oon tullut siihen tulokseen, että ainoo tapa saada rohkeutta ja itteluottamusta mun kohdalla on se, et pääsisin takas Mallorcalle ( tai muuhun espanjankieliseen paikkaan ) pitemmäksi aikaa ! Kai mä tuolla reissulla sain ns. korjaavia kokemuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä :) Kunhan saan nykyisen koulun käytyy loppuun ja valmistuttuu ni pidän välivuoden ja koitan varmaan jollain keinoin tehä uuden matkan pidemmäks aikaa.

Jos on saman ilmiön kokeneita, ni kirjottakaa ihmeessä! :)

44

4318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----------

      Minulla taas kokemukset ulkomaanreissuista on päinvastaiset. Muutun vieläkin aremmaksi, kun pitäisi puhua englantia ja jos sanon jotakin väärin, se kaihertaa mieltä pitkän aikaa. Kerrankin taisin huudahtaa yhdille Ruotsalaisille, että "Toivottavasti häivytte sielä!" kun piti sanoa, että "Toivottavasti pääsette pois sieltä!"
      Tämä hävettää vieläkin tosi lujaa, vaikka tapahtumasta on aikaa ja en varmaan näe koko ihmisiä enää ikinä.

      Sit toinen tapaus oli, kun puhuttiin paikkakunnista erään ulkomaalaisen kanssa ja sanoin "Iisalmi", niin tämä alkoi nauraa ja kyseli kummissaan, että "Islam? What about Islam?" eikä millään tajunnut, vaikka yritin selittää, etten tarkoita nyt sitä uskontoa.

      En ikinä haluaisi matkustaa minnekään yksin ja enkun puhuminen kerta kaikkiaan hirvittää. Tuntuu, että kaikki muut ihmiset haluaisi mennä vaihto-oppilaiksi tai asumaan ulkomaille, mutta minä en kestäisi, jos joutuisin hoitamaan asioita muulla kielellä kuin suomeksi. Suomeksi puhuminenkin on toisinaan tarpeeksi pelottavaa.

      • e

        Hei,

        Kuulijanhan piti olla nolostunut siitä Iisalmesta, eikä sinun.


      • ----------
        e kirjoitti:

        Hei,

        Kuulijanhan piti olla nolostunut siitä Iisalmesta, eikä sinun.

        Eipäs kun minun, koska sanoin sen liian epäselvästi ja hiljaa tällä muutenkin vammaisen puheelta kuulostavalla äänelläni.


    • 8+4

      Kiitti hyvästä kirjoituksesta. :)

      Olin kesällä kaksi viikkoa kansainvälisellä työleirillä - mietittyäni ensin monta vuotta, että olisipa kiva osallistua sellaiselle joskus, jos vain uskaltaisi. Keväällä sitten päätin viimein lähteä, kun näytti siltä että kesälomareissu olisi tehtävä yksin jos johonkin halusin lähteä, ja sitten sattui vielä ilmoitus sopivasta leiristä kohdalle.

      Suomessa minun on vaikea tutustua uusiin ihmisiin, mutta muihin leiriläisiin tutustuin todella helposti, koskaan ennen en ole saanut niin hyviä ystäviä niin lyhyessä ajassa. Eli kavereiden saaminen oli todella positiivinen kokemus, ja vaikka kielitaito ei varsinaisesti karttunut, niin en ehkä enää ujostele englannin puhumista yhtä paljon kuin ennen.

      Toisaalta kyllä - tuossa matkassa oli se hyvä puoli, että osasin kyseisen maan kieltä. Olen ujostellut entistä enemmän, kun olen matkustellut maissa joiden kieltä en osaa. Oikein ahdistaa kysyä jotain englanniksi, kun ei ole varma ymmärtääkö vastapuoli sitä!

    • Suom. huom.

      "Since the 1950s Majorca has become a well-known tourist destination, and the tourism business has become the main source of revenue for the island. In 2001, the island received millions of tourists, and the boom in the tourism industry has provided significant growth in the economy of the country. More than half of the population works in the tourist sector, which accounts for approximately 80% of Majorca’s GDP."

      Eli taitaa olla mallorcalaisten intresseissä olla vastaanottavaisia vierailijoita kohtaan, kun se kerran on heidän työtään.

    • nonono

      tehdään suomessa aika paljon olet löytänyt vastaukesn moniin kysymyksiin

    • Itselläni ujouteen on auttanut:

      - muuttaminen toiselle puolelle Suomea.

      - netti ja sen huomaaminen etten ole ainoa ujo, ja että netissä kaikenlaiset ihmiset silti saattaa innostua juttelemaan mun kaa.

      - matkat ulkomaille

      • ....

        netti ei auta ujouteen...


      • hiii

        jeaaaah toivoa on, en ole yksi nnäiden ajatusten kanssa! meitä on aika monta, jee!


    • BeenToStates

      kyllä se vaan näin on, ulkomailla keskustelukulttuuri on avonaisempi ja on paljon helpompi puhua tuntemattomille ja varmaan tulevat vielä puhumaan sullekin. Itse huomasin saman USAssa, ei ollut yhtään erikoista, että puhui ihmiselle jota ei tuntenut, mutta tunsipa sitten ainakin jotenkin juttutuokion jälkeen.
      Suomessa saa olla melko painava syy että puhuu tuntemattomien kanssa, tyyliin hätä tai vastaavaa pakottavaa.

    • takaisin ulkomaillek

      Asuin itse monta vuotta ulkomailla ja siellä olin kuin toinen ihminen. Suomeen palattuani ensimmäisen vuoden olin vielä innoissani, sen jälkeen valitettavasti muutuin sulkeutuneemmaksi ja
      nykyisin elän aika lailla työ-koti-elämää sen jaksamatta sen kummemmin tehdä muuta. Suomi tekee tällaiseksi. Työelämän aikaiset aikataulut, ilmasto...ja moni muu asia.

      • Juuri näin!

        Neljä vuotta sitten ehdin olla Vietnamissa noin vuoden, jonka palattuaan Suomeen elämäni on ollut levotonta kuin nytkin. Kun olin viime vuonna kesällä Vietnamissa sukulaisten kanssa noin kuukauden, oloni tuntui jälleen enemmän iloisemmalta. Ehkä siihen liittyi jokin syy; suomalaisten lisäksi länsimaat (tai valkoiset) ovat useimmiten sulkeutuneita (eivät kaikki), ja muissa värillisten maissa tuntuu enemmän avonaisempi, minkä takia omasta mielipiteestäni värilliset ovat useimmiten kärsivällisiä ja sosiaalisempia kuin valkoiset.


    • Stadiinhurahtanut

      Suomessahan vaikeneminen on kultaa, jo koulussa opetetaan 9 vuotta olemaan hiljaa ja kuuntelemaan opetusta. Ja toinen oikein perisuomalainen tapa on ajatella, että puhutaan vain kun asiaa ja "turhan puhujat" ovat pinnallisia jne. Itse olen elänyt puolet elämästäni lapissa ja muuttaessani Helsinkiin, oli suurin muutos (ja paras!), että ihmiset sanoivat pari sanaa ruuhkaisessa metrossa,kauppojen myyjät rupattelivat jopa virastoissa ja terveyskeskuksessa juteltiin ystävällisesti :)
      Mutta, silti tuntuu olevan suuri kynnys alkaa muuten vaan juttelemaan tuntemattomille ihmisille ja se on jotenkin traagistakin, kun miettii kuinka paljon Suomessa kärsitään yksnäisyydestä. Eli käykää toki ulkomailla ja tuokaa tulessanne tämä kulttuuri, jossa rupatellaan ja jutellaan ihmisille, itsehän me suomalaiset vain voimme muuttaa tämänkin asian! :)

    • Ihmettelin

      Mä huomasin (ja varsinkin nuorempana), että jos vaihtaa tai menee johonkin uuteen tai toiseen paikkaan, niin oli / on tosi helppo olla ja tehdä mitä haluaa noin kahden viikon ajan ! Sitten jokin siirtymäaika "sulkeutuu" ja jos ei ole tapojaan tai toimintaansa muuttanut, niin vanhat tavat ja kuviot tulevat helposti taas. Oleellista on tehdä heti alkuvaiheessa mitä haluaa olla, niin sitten muutos myös yleensä toteutui.

      En oo varma mistä johtuu, mutta noin se vaan on ollut.

    • hukkavaikukka

      Paljon parempi ujona kuin kaiken kokeneena ja paatuneena. Ujo sentään vielä arvostaa muita. Varo!

      • TeppoHel

        Itse kuulun tuohon ryhmään joka on "kaiken kokenut ja paatunut" ... mutta ei se ole muuttanut asennoitumistani/kunnioitustani muita ihmisiä kohtaan, eikä myöskään ole laimentanut sosiaalisia taitojani (päinvastoin) ... en vaan yksinkertaisesti jaksa välittää viimeisimmistä hypeistä/trendeistä/päivän jupinoista, keskityn muihin asioihin.


    • mihin tästä pääsee

      Suomalaisilla on yleisesti erittäin heikko itsetunto, mikä saa heidät pelkäämään normien rikkomista niin kuin sitä, että tuntemattomille ei puhuta. Toisaalta sosiaaliset tilanteet ovat välttämättömiä itsetunnon kehityksen kannalta, mutta niiden määrä on liian vähäinen juuri sen huonon itsetunnon takia.

    • tihk

      Itselläni ihan samat kokemukset. Olin kaikki kouluvuodet ala-asteen viimeisiltä luokilta abivuoteen asti aika lailla ujo ja hiljainen henkilö sosiaalisissa tilanteissa ja itsekin mietin että yläasteen aikainen kiusaaminen siihen ehkä hieman vaikutti, koska lukiossa itsevarmuutta tuli pikkuhiljaa enemmän. Mutta kun lähdin ekaa kertaa yksin ulkomaille lukion jälkeen en tuntenut yhtään epävarmuutta missään sosiaalisissa tilanteissa ja matkan jälkeenkin on vielä itsevarmuutta jäljellä. Nyt tuosta ekasta matkasta on jo pari vuotta ja olen huomannut kuinka olen Suomessakin muuttunut sosiaalisemmaksi ja itsevarmaksi, mutta silti ujostelen vielä joissakin tilanteissa. Mutta ihanaa lukea että joillakin on samantapaisia kokemuksia kuin itsellä! :D

      Kaikki ujot rohkeasti siis vaan matkustelemaan ja keräämään itsevarmuutta!

      • Absolutisti

        Suurin syy omaan muutokseenne on ollut todennäköisesti aloittaminen "puhtaalta pöydältä". Kukaan ei ole tuntenut teitä ja kellään ei ole ollut odotuksia teitä kohtaan. Se onnistuu myös Suomessa, jos vain haluaa.

        Itse olen ollut myös arka ja ujo aikanaan. Arkuus johti pahimmillaan siihen, että en voinut mennä lähikauppaan, kun siellä on ihmisiä. Eristäydyin aika hyvin.
        Sieltä on noustu ihan itse omin keinoin. Nykyään olen sosiaalinen ja puhelias. Kukaan ei voi kuvitellakaan millainen olen aikanaan ollut.
        Tähän auttoi se, että tuuppasin itseni tilanteisiin joita pelkäsin. Vaikka olin arka, niin halusin asiakaspalveluhommiin. Sen otin tavoitteeksi ja sitä kohti pyrin. Sen olen myös saavuttanut. Samoin olen tehnyt monessa muussa asiassa. Jos olen halunnut jotain tehdä, niin sen olen tehnyt. Joskus asian kypsyttelemiseen on mennyt muutama vuosi, mutta sitten olen päättänyt, että NYT sen teen. Ja mitään ei ole tarvinnut katua.
        Silti vieläkin eteen tulee esteitä, joita ei millään voisi muka ylittää. Mutta eipä elämäkään olisi ollenkaan niin hienoa, jos kaikki olisi liian helppoa. Se onnistuminen ja itsensä ylittäminen tuovat niin hyvän tunteen, että sen avulla on onnellinen ja innostunut monta viikkoa.

        Itse olen myös virheissä rypijä. Edelleen voi välillä tulla mieleen joku 10 vuotta sitten tapahtunut moka ja ahdistaa. Näin tapahtuessa vain totean itselleni, että typerää tuollaisia miettiä ja nyt keksit jotain muuta mietittävää tai tekemistä.

        Paras tapa päästä omasta sulkeutuneesta maailmasta on se, että vain päättää tehdä asialle jotain. Kun päätöksen on tehnyt, niin se tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Heti kun siihen on valmis.


      • saat rukkaset

        Vaan jos vähät rahani menevät jo kaikkeen muuhun?


    • minä vain

      Uskon että se osaksi johtuu siitä että ulkomailla on tuntematon. Kukaan ei tunne sinua eikä tiedä millainen olet, voit ikäänkuin aloittaa elämäsi uudestaan. Suomessa on roolinsa vanki eikä osaa muuttua, kaikilla on kuitenkin se mielikuva ja tieto että tuo on se hiljainen hissukka. Suomessa on myös vaikeampi keskustella ihmisten kanssa kun ei oikein tiedä mistä puhuisi. Ulkomailla taas keskustelu yleensä alkaa luontevasti siitä että mistä on kotoisin, mitä mieltä kyseisestä maasta jne. joten on paljon kaikenlaista puhuttavaa.
      Monessa maassa myös kulttuuri on sellainen, että tuntemattomille jutellaan yms. kun taas Suomessa on hiljaisena ja ujona vaikea löytää edes juttuseuraa muualta kuin netistä.

    • htsrsdfz

      no minusta tuossa on vain kyse ilmiöstä, että aina uusi kokemus ja irtiotto vanhasta totutusta elämästä piristää:) (siis yleensä) ja jos olet tottunut suomessa pieniin ympyröihin, ja kaikki pitävät sinua ujona ja hiljaisena, kynnys muuttaa käytöstään on suuri. Sitä kangistuu vanhoihin kaavoihin.

      Ulkomailla jossa sinua ei tunneta, ei ole mitään paineita olla minkäänlainen/tietynlainen, vaan voi olla millainen tahansa; sitä tulee tunne, että mitäs sitten jos mokaat, ei ne kuitenkaan sinua muista parin viikon kuluttua...ja jos huomaa vielä että osaa itsenäisesti hoitaa asiat ja pärjää vieraassa maassa, niin tottakai se nostaa itseluottamusta.

      Tuntemattomissa ympyröissä on monesti helpompi olla, eikä siihen välttämättä tarvita ulkomaita.. tosin totta kyllä, että suomessa on jotenkin niin vaikea olla oma itsensä: aina on joku puhumassa pahaa, ja saa miettiä että mitähän ihmisetkin ajattelevat, tekipä sitten mitä tahansa. MUtta ehkä rohkeuden kasvaminen vielä lisää auttaa tuohonkin... että osaa kotisuomessakin olla välittämättä paskan puhujista ja olla sellainen kuin on.

      Ja ehkä ihan vaikka muutto esim helsinkiin tai muulle suurelle paikkakunnalle voi auttaa, sielläkin ollaan suvaitsevampia kuin jossain tuppukylässä.

    • peloista pahin

      yhdessä taistella kommunismin aiheuttamia ilmiöitä vastaan,koska kapitalismi ne jossain vaiheessa murtaa.
      usko itseesi ja paljo jumalaa niin tulet jälleen omaksi itseksesi.

    • Enkeksinimimerkkiä

      Minäkin olen kokenut näin. Kun en voi matkustaa, pelkästään esim. Etelä-Eurooppalaisen ihmisen näkeminen vahvistaa itseluottamusta ja tunnetta, että on ok ihminen.
      Ja minusta tuntuu, että herkkiä, kohteliaita ja ujohkoja naisia arvostetaan tuolla etelämpänä enemmän kuin Suomessa, jossa on ilmeisesti toisenlainen naiskuva vallalla tai jotain.

      Tuntuu, että muualla riittää ok ihmiseksi, jos on kohtelias ja asiallinen. Täällä Suomessa tuntuu, että vaaditaan jotain aivan muuta, en oikein ole saanut selville, että mitä..., samankaltaisuuden vaatimus hyvin voimakas...

      Täällä tuntuu kuin erilaisen ihmisen olisi Suomessa "kiellettyä" kulkea selkä suorana, ja olo tulee aika hankala...
      Yksikin Etelä-Eurooppalainen huoneeseen, niin jo voi hengittää vapaasti...

      Tämä ilmiö ihmetyttää minuakin, että mistä oikein on kyse...

      • näin on

        päätellä, että Suomi on perseestä. ja syvältä!


      • ulkomaillax
        näin on kirjoitti:

        päätellä, että Suomi on perseestä. ja syvältä!

        Ehkä virkistyit ulkomailla? ;-)


      • jessica1984

        Sama. Itsellani myos koulukiusatun tausta, ylaasteelta siis. Viela lukiossakin vaikka eri paikkakunta olikin kyseessa, pojat haukkuivat kokoajan selan takana (mutta kuuloni on valitettavasti hyva). Ylioppilaspaivani oli mita kamalin, koska viela siellakin viela 18-vuotiainakin tarayttivat todella karseita asioita ilmaan. No, lahdin sitten Etela-Eurooppaan. Olen yha jonkin verran arka, mutta taalla kuitenkin selvasti avautuneempi. Sitten kun taytyy vierailla Suomessa tuntemattomat ihmiset taas mollaa jopa kaupunkien keskustoissa niin ettei mitaan rajaa, mika taas vahvistaa entisestaan arkuuttani Suomessa.

        99 % kavereistani on ulkomaalaisia... Suomalaiset eivat koskaan hyvaksyneet porukkaan edes silloin kun viela ylaasteen alussa olin jaksanut itse olla rohkea ja ede syrittaa tutustua... Oli vaan haistateltu ja siita oli muodostunut paha ihmispelko ja sosiofobia. Mutta taalla voin olla taas se ihminen joksi synnyin, eli puhelias ja eloisa.

        Miehiinkin tutustuu helpommin - osa tietysti on niita etelan gigoloita pahat mielessaan, mutta ne on alyttoman helppo tunnistaa typerine lassytyksineen. Ja taalla on sentaan kuitenkin joukossa hyvaakin tarkoittavia, joko kaveruutta haluavia tai ihan treffikumppaneitakin. Suomalaismiehista taas minua ei lahestynyt kertaakaan yksikaan mies elamani aikana (huom. en ole ylipainoinen!), kahta kannista baarivonkaajaa ja yhta vasta 10-vuotiaana kohtaamaani raiskauksen yrittajaa lukuunottamatta.

        Edes kaveriksi en kelvannut yhdellekaan suomalaiselle miehelle, joten vasta taalla olen saanut ylipaansa minkaanlaista kontaktia miehiin. Onneksi olen saanut siis todeta viimein etteivat miehet suinkaan ole normaalisti pahantahtoisia ja loukkaamaan pyrkivia...


    • Taruli ;)P

      huomasin saman, mutta satuin olemaan melkein 10kk au pairina (olin 18v) ja tulin takaisin aivan erilaisena ihmisenä. Olin paljon itsevarmempi ja intoa täynnä, sekä halukkaampi kokeilemaan uusia juttuja. :)

    • fhfghfh

      Saman asian ajaa täällä Suomessakin paikkakunnan vaihto. Jos ystävä/tuttavapiiri vaihtuu, voi tavallaan aloittaa alusta ja ujouskin unohtuu. Etelä-euroopan maissa ehkä hölötetään enemmän ja ollaan avoimempia, mutta pitää muistaa, että siellä myös käytetään sumeilematta hyväksi hieman naiiveja suomalaisia, jotka hyväuskoisina ovat otettuja kaikesta saamastaan huomiosta. En toki halua pilata lomasi muistoja, mutta asioilla on aina toinenkin puolensa.

      • jessica1984

        "siellä myös käytetään sumeilematta hyväksi hieman naiiveja suomalaisia, jotka hyväuskoisina ovat otettuja kaikesta saamastaan huomiosta"

        No kyllahan tuotakin aina toisinaan yritetaan, mutta on ihan itsesta kiinni onko tyhma ja meneeko vipuun. Mielestani painvastoin suomalaiset eivat yleensa ole naiiveja: meillahan on tapana olla muihin kansoihin verrattuna hyvinkin varautuneita ja epailevaisia uusia ihmisia kohtaan. Tunsin kerran taalla Etela-Euroopassa yhden Kanarialla syntyneen saksalaisen, ja han totesi etta Saksassa ollaan Suomen tapaan enemman varautuneita ja painvastoin TAALLA ihmiset luottavat toisiinsa liikaakin ensihetkesta.

        Mielestani se suomalaisten vika on naiiviuden sijaan kylla liika kylmyys ja epakohteliaisuus/ se ettei kunnioiteta toisia. Tama johtuu siis omista kokemuksistani, joista lisaa hieman ylemmassa viestissani. Edelleen on meininki sama Suomessa: vaikka olen vaihtanut paikkakuntaa siella kahdesti, aina vain isompaan, niin yhta yksin olen jaanyt. Taalla on onneksi toisin, ja takaisin en Suomeen haikaa. Kaikella kunnioituksella Suomen hyvia puolia kohtaan, kuten puhdasta ilmaa, koulutusta, terveydenhuoltoa, teknologiaa ja sisukkaita ihmisia.


      • kamomuse
        jessica1984 kirjoitti:

        "siellä myös käytetään sumeilematta hyväksi hieman naiiveja suomalaisia, jotka hyväuskoisina ovat otettuja kaikesta saamastaan huomiosta"

        No kyllahan tuotakin aina toisinaan yritetaan, mutta on ihan itsesta kiinni onko tyhma ja meneeko vipuun. Mielestani painvastoin suomalaiset eivat yleensa ole naiiveja: meillahan on tapana olla muihin kansoihin verrattuna hyvinkin varautuneita ja epailevaisia uusia ihmisia kohtaan. Tunsin kerran taalla Etela-Euroopassa yhden Kanarialla syntyneen saksalaisen, ja han totesi etta Saksassa ollaan Suomen tapaan enemman varautuneita ja painvastoin TAALLA ihmiset luottavat toisiinsa liikaakin ensihetkesta.

        Mielestani se suomalaisten vika on naiiviuden sijaan kylla liika kylmyys ja epakohteliaisuus/ se ettei kunnioiteta toisia. Tama johtuu siis omista kokemuksistani, joista lisaa hieman ylemmassa viestissani. Edelleen on meininki sama Suomessa: vaikka olen vaihtanut paikkakuntaa siella kahdesti, aina vain isompaan, niin yhta yksin olen jaanyt. Taalla on onneksi toisin, ja takaisin en Suomeen haikaa. Kaikella kunnioituksella Suomen hyvia puolia kohtaan, kuten puhdasta ilmaa, koulutusta, terveydenhuoltoa, teknologiaa ja sisukkaita ihmisia.

        Itse olin kielimatkalla tänä kesänä Brightonissa kolme viikkoa, ja itse huomasin tosi hyvin miten muutuin siellä tosi paljon. Mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko, mutta toi matka autto tosi paljon! Ihmiset oli niin mukavia ja ystävällisiä, että oli helppo asioida niiden kanssa. Pystyin esim. syömään ulkona puistonpenkillä kaverin kanssa, vaikka Suomessa en ois tosiaankaan halunnu tehdä niin. Kaupassa käynti oli helppoa, ja kaikki muukin, bussilla matkustaminen yms.
        Siellä Englannissa tajusin, että Suomi on paskamaa, varsinkin suomalaiset on tosi inhottavia, epäystävällisiä ja ärsyttäviä. Sen takia pelkään kaikkia sosiaalisia tilanteita. Jos pitää mennä kauppaan, niin en jää ikinä kassalle jonottamaan porukoiden kanssa, vaan meen suoraan autolle. Kun ahdistaa olla siinä kassalla jonottamassa. Enkä voi mennä mihinkään ravintolaan yms.
        Mutta tuolla matkalla oli kaikki tosi helppoo ja ihanaa. Oon ehkä vähän muuttunu nyt sen ansiosta, voin käydä yksin kaupassa ostaas jotain pientä, eikä haittaa vaikka siellä ois jotain muita nuoria tai jotain. Mutta yhä pelottaa syödä julkisilla paikoilla ja kaikkea muutakin, mutta matka kyllä helpotti jonkin verran.


      • fhfghfh
        jessica1984 kirjoitti:

        "siellä myös käytetään sumeilematta hyväksi hieman naiiveja suomalaisia, jotka hyväuskoisina ovat otettuja kaikesta saamastaan huomiosta"

        No kyllahan tuotakin aina toisinaan yritetaan, mutta on ihan itsesta kiinni onko tyhma ja meneeko vipuun. Mielestani painvastoin suomalaiset eivat yleensa ole naiiveja: meillahan on tapana olla muihin kansoihin verrattuna hyvinkin varautuneita ja epailevaisia uusia ihmisia kohtaan. Tunsin kerran taalla Etela-Euroopassa yhden Kanarialla syntyneen saksalaisen, ja han totesi etta Saksassa ollaan Suomen tapaan enemman varautuneita ja painvastoin TAALLA ihmiset luottavat toisiinsa liikaakin ensihetkesta.

        Mielestani se suomalaisten vika on naiiviuden sijaan kylla liika kylmyys ja epakohteliaisuus/ se ettei kunnioiteta toisia. Tama johtuu siis omista kokemuksistani, joista lisaa hieman ylemmassa viestissani. Edelleen on meininki sama Suomessa: vaikka olen vaihtanut paikkakuntaa siella kahdesti, aina vain isompaan, niin yhta yksin olen jaanyt. Taalla on onneksi toisin, ja takaisin en Suomeen haikaa. Kaikella kunnioituksella Suomen hyvia puolia kohtaan, kuten puhdasta ilmaa, koulutusta, terveydenhuoltoa, teknologiaa ja sisukkaita ihmisia.

        Ehkäpä juuri se, että muutit aina isompaan ja isompaan kaupunkiin oli se syy ihmisten näennäiseen kylmyyteen. Pk-seudulla ainakin äkkiä saa vaikutelman, että ihmiset on tylyjä ja kylmiä, mutta ei se niinkään ole. Kaikilla on vain ns. suojakuori päällä, koska liikkeellä on kaikenkarvaista hiihtäjää ja koska vaan voi sattua mitä vaan... Pieneltä paikkakunnalta itsekin aikanaan muutin eteläsuomeen ja tottahan se alkuun ihmetytti ja lähinnä huvitti, kuinka esim. ihmiset bussissa flegmaattisia ja töykeän oloisia, mutta tänä päivänä ei enää kukaan uskalla luottaa kanssaihmiseen ja jutteleminen on jo tunkeilua. Se, että jäit muutoista huolimatta aina Suomessa yksin, ei voi johtua pelkästään muista. Ystäviä löysin itse täältäkin, ihmiset on loppupeleissä samanlaisia joka paikassa, kunhan raaputtaa ensin pintaa pois.


      • jessica1984
        fhfghfh kirjoitti:

        Ehkäpä juuri se, että muutit aina isompaan ja isompaan kaupunkiin oli se syy ihmisten näennäiseen kylmyyteen. Pk-seudulla ainakin äkkiä saa vaikutelman, että ihmiset on tylyjä ja kylmiä, mutta ei se niinkään ole. Kaikilla on vain ns. suojakuori päällä, koska liikkeellä on kaikenkarvaista hiihtäjää ja koska vaan voi sattua mitä vaan... Pieneltä paikkakunnalta itsekin aikanaan muutin eteläsuomeen ja tottahan se alkuun ihmetytti ja lähinnä huvitti, kuinka esim. ihmiset bussissa flegmaattisia ja töykeän oloisia, mutta tänä päivänä ei enää kukaan uskalla luottaa kanssaihmiseen ja jutteleminen on jo tunkeilua. Se, että jäit muutoista huolimatta aina Suomessa yksin, ei voi johtua pelkästään muista. Ystäviä löysin itse täältäkin, ihmiset on loppupeleissä samanlaisia joka paikassa, kunhan raaputtaa ensin pintaa pois.

        Jaa... Alunperin lahdin liikkeelle kylla todella pienesta, 2000 asukkaan pikkukunnasta. Ja siella siis nimenomaan kiusattiin pahiten/ rikottiin itsetunto. Syntyjani olin ollut aina hymyileva tytto, mutta tuon myota muutuin juuri painvastaiseksi. En edes huomannut itse enaa mokotystani, hammastyin jos joku siita mainitsi koska se oli jo juurtunut niin syvalle.

        Ja juu, tiedan etta tuo on osin vaikeuttanut asioita sitten uusilla isommilla paikkakunnilla, mutta olinhan ensin samanlainen Etela-Euroopassakin... Vika taitaa olla siina etta Suomessa kaikki olettivat etten halunnut tutustua kehenkaan, mutta Etela-Euroopassa yllattavan moni ymmarsi etta olin lahinna stressaantuneen/pelokkaan oloinen ja sanoivatkin sen minulle suoraan. Taallakin olen yha aluksi epaluuloinen, mutta kun se jaa on rikottu olen oppinut taalla taas tuttujen kesken yllattavan nauravaiseksi, huumorintajuiseksi ja puheliaaksi.

        Tuon alkuvalttelevaisyyden takia moni taalla Etela-Euroopassa sanoo etta olen erittain kylma persoona, mutta oikeasti se on sita etta jaljella on edelleen pienta ihmispelkoa ja tuo "kylmyys"/ valttelevyys johtuu vain pelosta ja on jo niin automaattista etten tosiaan sita edes huomaa. Toki olen taalla avoimempi, kiitos minut taalla omana itsenani (en mm. kayta muotivaatteita vaan niita jotka nayttavat itsestani kivoilta ja joissa on mukava olla enka meikkaa kouluun tai arkisin vaan vain baareihin, mika tuntui olleen suomalaisille mahdotonta sietaa) hyvaksyneiden ihmisten mutta en tieda poistuuko se alkumokottaminen enaa koskaan...

        Monesti baareissa esim. kuulee "olet ihan natti tytto, mutta pliis, hymyile vahan". Siis ei niiden kiinni kayvien vonkaajien suusta vaan ihan ystavallisten, pelkkaa juttelemista ja tutustumista haluavien tyyppien suusta. En tieda milla sen mokotyksen saisi enaa pois, koska nykyisellani olen ihan tyytyvainen asioihini enka enaa masentunut kuten aikanaan Suomessa. Kavin aiemmin jonkin aikaa englanninkielisella psykiatrilla mutta sekin jai, kun oli lahinna sita rauhoittavan hengitystekniikan harjoittelemista.


    • UjoUkkoKo

      Aidan toisellapuolella vihreÄmpää.
      JK.Suomi on paraspaikka meille.Mutta jatka Espanjan opiskelua ja Venäjän kieltä.

    • FreakySuzie

      itselleni suomessa kavereiden saanti on osoittautunut lähes mahdottomaksi. tuttuja on koska koulukavereiden kanssa olen tullut jokseenkin toimeen mutta oikeita ystäviä ei ole. jokunen vuosi sitten huomasin että netissä on helppo tutustua. pyörin englannin kielisillä saiteilla ja kielitaitoni kehittyi ja tunsin itseni "normaaliksi". kun uskalsin alkaa pistää kuvia itsestäni nettiin sain jopa kehuja miehiltä ja tajusin että en siis olekkaan ihan kamalan näköinen. lopulta lykästi ja löysin englantilaisen miehen, jonka tapasin kasvokkain ensimmäsin kerran vuosi sitten. suomalaisiin miehiin en ole koskaan osannut tutustua, eikä täällä kukaan ole osoittanut kiinnostusta. suomessa jään aina syystä tai toisesta ulkopuoliseksi. yksi olennaisimmista syistä tuntuu olevan että en käytä alkoholia. enkä huonon itseluottamukseni takia halua myöskään tuputtaa omaa seuraani kenellekkään, koska olen oppinut tajuamaan että ei siitä mitään kuitenkaan tule. halu lahteä ulkomaille pidemmäksi aikaa on minullakin suuri mutta kynnys on ollut toistaiseksi suurempi. myöskin epäonnistumisen pelko kaihertaa.

    • Antero676

      Tuossa on kirjoitusketjun aloittajalle hyvä syy muuttaa pois suomesta pysyästi, kunhan opiskelut on pulkassa.
      Suomessa on hyvin omalaatuinen tapakulttuuri, pyrkii alistamaan ja mitätöimään yksilön.
      Luonnollisesti tuo tapakulttuuri on pitkän ajan saatossa muodostunut ja paikallinen tallaaja ei huomaa em.toimintatapaa, pitää siis normaalina.
      Suomalainen tapakulttuuri on ns.metsäläismalli ja kielikin on todella aggressiivisen kuuloista muunmaalaisten korvissa, muista maista kotoisin olevat ystäväni ovat useammalla suulle kysyneet onko suullisen kommentitn esittäjä ns.raivona ja vittuissaan jostain kun kuulostaa lähinnä kiroilulta (hehän eivät sanaakaan ymmärrä sanomasta).

      Tapakulttuuri on luonnollisesti periytyvä tauti johon sairastutaan siitä lähtien kun vintillä valot alkavat liikkumaan, vaikutteet ja toimintatavat imetään pesusienen lailla itseensä ... siksipä sitä ei koskaan kyseenalaisteta, on nääs selkärangassa.

      Kirjoitusketjun aloitta sai siis pikaversion toisesta tapakulttuurista ja paikallisen tapakulttuurin hyvät puolet pääsivät esiin, ne negatiiviset näyttäytyvät sitten joskus (kaikki on tosin suhteellista). Lähde ihmeessä pois suomesta kokonaan mikäli yksilöllinen persoonasi sopii ns.kuin nenä päähän johonkin toiseen kulttuuriin.
      Olen eri syiden takia asunut/lomaillut lähinnä eri puolilla baltiaa/pohjoismaita/eurooppaa ja omasta puolestani suosittelen muuttamista toiseen kulttuuriin, suomi näyttäytyy todellakin erilaiselta ja oudolta paikalta (ei erityisen positiivisena paikkana, millään muotoa)...satunpahan tällä hetkellä täällä suomessa taas olemaan mutta "uudet juureni" ovat jossain ihan muualla ja suomi vain yksi pysäkki muiden joukossa.

      Siis mene ja muuta sinne missä on itselleen sopivaa olla ja elää, jos se on Espanja ... anna palaa !

    • fjdklsöajfd

      Muualla Euroopassa on ihan normaalia jutustella kaupan myyjän tai kassan kanssa (yleensähän ne putiikit ovat kokoa r-kioski). Tervehtiä kuuluvalla äänellä ja iloisesti eikä vaan mumista jotain. Se on jotenkin niin paljon helpompaa.

      VAI liittyykö koko juoni siihen, että joudut puhumaan vierasta kieltä, ts. voit kuvitella olevasi ihan joku toinen ihminen, kukaan ei tunne sinua eikä kukaan varmaan törmää sinuun enää toista kertaa?

      • Antero676

        Umpisuomessa kun kauppareissulla rupee kaupan kassajonossa heittämään chitchat-talkkia muiden kanssa, näkee eron selkeästi verrattuna muihin maihin.
        Yleensä ihmiset yllättyy ja menee hämilleen, avoimemmat yksilöt pikkaiseisen heittää small talkkia takaisin mutta suurin osa "jäätyy" ja katselee anovasti voisitko lopettaa-ilmeellä että puhut sä minulle.

        Helsinki on poikkeus, täällä voi tuntemattomien kanssa heitellä small talkkia aika huolettomasti ja sitähän saa mitä tilaa eli heitellään läppää ...

        Taitaa olla niin jotta finskit elää niin erillään toisistaan ettei tuo sosiaalisuus pääse kehittymään lähtöpistettä pidemmälle ... siinä kait se perimmäinen syy.


    • kuiskaaja11

      kyllä on totta eihän suomessa uskalla edes päivää sanoa jos ei tunne suomalaiset suomessa on sellaisia jörö jukkia ei kaikki mutta monet täällä meillä päin sanotaan päivää aina ja uskalletaan jopa hymyillä

    • jissssssss

      Onhan näitä samankaltaisia kokemuksia.

      Itsellä toki riittää suomessa ihan toinen kaupunki. Olen luonteeltani vähän ujohko uudessa seurassa, uusien ihmisten kanssa ja saatan kokea lieviä paniikkihäiriön oireita kotikaupungissani kulkiessa ostoksilla. Kun matkustan Helsinkiin tästä pikkukaupungin rauhasta suureen vilkkauteen, ihme ja kumma - olen siellä vapaa ku taivaan lintu.

      Kun matkustan takaisin kotikaupunkiini, menee viikkoja että kulkeminen on vapaamman tuntoista. Kunnes taas samat oireilut alkaa jatkua..

    • Moi minä olen väkialtaisen alkoholsti isän lapsi. Olin kiusattu jo ala-asteella. pelkäsin koviksia jo ensiluokalla. Kiusaaminen jatkui yläasteella ja armeijassa koin todellisen romahduksen kun minua haukuttiin usean kk ajan maailman tyhmimmäksi mieheksi, naiviksi ja lapslliseksi.

      Olen kysynyt ammattiauttajilta apua koska räjätelin ja käyttäydyin väkivaltaisesti perheenjäsenilleni. En ymmätänyt mikä minua vaivasi. En ollut hiljainen vaan taiteellinen ja vilkas lapsi. Muistan nuoruudesta että en uskaltanut kysyä työpaikkaa tai soittaa virastoihin. Pelkäsin vähättelyä tai muuta kiusaa.

      Ole ymmärtänyt että onglmani johtuvat huonosta itsetunnosta, Luin että ego on väärin ymmärrtty. Ego on hyvä asia kun ihminen on tasapainoinen mutta ego voi olla mitätön eli sama kuin huono itsetunto. mutta liian suuri ego aiheutta kiukkuisuutta ja komentelua. tässä siis kiusaajien syy kiusaamiselle.

      On siis kiusatun mitätön ego ja kiusaaja liian suuri ego. Näen että tämä tarjoaa kasvun molemmille.
      kiusatun tulee oppia puolustamaan itseään = puhua totta siitä pitääkö kiusaamisesta vai ei.
      ja tällätavalla opettaa kiusaajalle tapoja kunnioittaa sinua.

      Itse näen että sinulla on upea mahollisuus kasvaa täyteen mittaan ja olla onnellinen
      iste olen 40 nen ja kokoajan huomaan vahistuvan ja se tuo onneellisuutta.

      Olen lukenut että kojvaava sosiaalinen kanssakäyminen turvallisten ihmisten kanssa parantaa. Mutta uskon että myös esiityminen, myyminen ja vaikeiden ihmistsen kassa kassakäyminen parantaa ja kasvattaa myös

      Olet hyvällä tiellä, et ole vaipunut synkimpään helvettiin jonne surkeat egot saattavat joutua. Esim Helvetin keittiön Ramseyn haukkumia kokkeja on tappanut itsensä, todennäköisesti samasta syystä.

      Pää pystyy ja kohti uusia seikkailuja sinulla on mahdollisuudet mihin vain : )

      En oikein tiedä mikä tekee lapsesta hiljaisen tai ujon. Onko syynä ollut se ettei häntä ole noteerattu, arvostettu, kuunneltu, pidetty sylissä... vai syntyvätkö meistä jotkut arempina, herkempinä? jos näin on heitä tulisi kannustaa ja rohkaista ja myös ymmärtää ja arvostaa, kunnoittaa, hyväksyä sellaisena kuin he ovat.
      Me emme ole homogeenisiä. Yhtälailla herkempien tulee hyväksyä tiuskijat.

      t. kovia kokenut

    • OlenRohkea

      Kyllä minullakin "pikkiriikkisen",ollut,Jouduin Etelä-Englantiin jotekkin matkalle.Huomasin osaavani jonkinsanan maankieltä,kaikki kävi sujuvasti,ja mikä vielä Tapahtumat olivat Pubissa.Kyllä siitä jäi reipasmieli "kotvaksi aikaa".Sitten menin Saksaan ja jopas jatkui siellä...reipasOlo.Nyt täällä koti Suomessa kyselen St tytöiltä miten "elämä menee",ei sillee.
      JK.ei tää oo vakavaa miulla,laitan pipon löysälle.Ja ymmärrän ihmisiä jotka kärsivät ko tilanteesta.Se ei ole leikkiä.

    • vv

      Se jää päälle se ihmisten avoimuus, olen huomannut, että olen Italian reissujen jälkeen jotenkin elävämpi. Siksi vältän myös lomakohteita, joissa on suomalaisia, he tuntuvat niin junteilta ja täynnä itseään olevilta, vaikka eivät olisikaan mitään. Ulkomailla on kivointa olla kohteessa, jossa ei ole suomalaisia, saa olla rauhassa ja voi puhuakin mitä haluaa, eikä ympärillä olevat ymmärrä sitä. Lapset haluaisivat perinteiselle lomamatkalle, tyyliin Aurinkomatkat, mutta me vanhemmat emme halua, koska siellä joutuu katselemaan sitä suomalaisten junttiutta, samassa hotellissa on kuitenkin niitä.

    • etelän lämpö

      Kiitos kaikille kommenteista, oon positiivisesti yllättynyt niiden määrästä! Tuntuu mukavalta ja tsemppaavalta huomata et tän asian kans ei oo yksin :). Vois tohon ekaan viestiini viitaten viel lisätä sellasen jutun, että mulle on aina ollut jotenki helpompaa kommunikoida sosiaalisissa tilanteissa muulla ku suomen kielellä...se, että pääs puhuun espanjaa, autto ottaan etäisyyttä Suomi - minään!

      Ja sitäpaitsi, olen aina tullut paremmin toimeen ulkomaalaisten kuin suomalaisten kanssa,,,,lukiossa mulla oli yhteen aikaan eräs turkkilainen ystävä, juttelu ja hengailu hänen kans oli niin erilaista mitä suomalaisten kanssa! Se vaan oli avoimempaa, iloisempaa ja vuorovaikutuksellisempaa.

      En ihmettele, miksi täältä halutaan muihin maihin, Suomessa ei mun mielestä kannustaminen, oikeudenmukaisuus yms oo oikein kondiksessa. Myös kohteliaisuudessa ois parantamisen varaa, siis ihan arkipäiväisessä sellasessa! Kokemukseni mukaan erityisesti pienillä paikkakunnilla tylyys ja kuppikunta - asetelma oikein kukoistaa, heti kun matkustaa isompiin kaupunkeihin, tulee vapautuneempi olo.

      Tuosta Mallorcasta vielä sen verran, että sen jälkeen kun oli asettunut paikkaan ja päässyt yli matkaväsymyksestä yms ni tuntui siltä kuin kotia olisi tullut - tuli sellanen olo, että täällähän on ollut ennenkin :). Ihmisiä oli helppo lähestyä ( jouduin kerran kysymään neuvoa, kun en heti löytänyt bussiasemaa ), ku kattottiin silmiin, eikä muualle tai jonneki katuun tuijoteltu... tietysti Mallorcallakin varmasti on huonot puolensa, jotka tulee just esiin vastan ajan kulessa, mut näen asian niin, että ongelmatonta paikkaa ei oo olemassakaan!

      Ja se on varmaa, että jonain päivänä pakkaan kamani ja jätän Suomen taakse lopullisesti - jos ei aiemmin niin eläkepäivillä viimeistään :). En vaan sopeudu tänne, ystävälliselle, kiltille, kohteliaalle ja epäitsekkäälle luonteelleni monien suomalaisten töykeys, itsekeskeisyys, itsekkyys - jopa suoranainen ilkeys on liikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe