Metodit kirjoittamisessa

Löysin vastikään oman tapani kirjoittaa. Takanani oli pitkä tauko ja valtava liuta luonnoksia, joista yhteenkään en ollut tyytyväinen. Tarinani tuntui hajanaiselta, vajaalta ja ennen kaikkea pelkäsin sen olevan liian lyhyt.

Metodin, joka lopulta pelasti itseluottamukseni, sai mielessäni nimen "mosaiikki". Keräsin tekstitiedostoon pelkästään kaikki hyvät ideat. Ne saattoivat olla lauseita, sanoja, paikoin kokonaisia lainauksia aikaisemmista luonnoksistani. Järjestelin ne kronologiseen järjestykseen ja huomasin, ettei tilanne ollutkaan niin epätoivoinen. Mosaiikin myötä hylkäsin monta tähdellisinä pitämääni ideaa, tarina virtaviivaistui ja pystyin helposti karsimaan pois ne yksittäiset ideat, jotka eivät istuneetkaan jutun juoneen. Kolmessa illassa minulla oli koossa viisikymmentäsivuinen tarinan runko, jossa työkseni jäi sitoa tapahtumat toisiinsa arkisten askareiden kautta.

Millä tavoin te kirjoitatte? Tuntuuko teistä, että metodissanne on jotakin vikaa, vai oletteko te löytäneet sen oman tapanne jäsennellä tarinaa? Onko olemassa oikeampia tapoja kuin toiset ja mikä niissä väärissä sitten on vikana?

Jakakaa kokemuksianne: estraadi on vapaa.

5

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scarabeus

      Olen flow-kirjoittaja, jos se nyt mitään kenellekään kertoo. En edes tiedä onko muita flow-kirjoittajia olemassa. Aina kun jotakin kerron kirjoittamisestani, niin porukka menee jotenkin hiljaiseksi.

      • Korjaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta eikö flowssa kirjoita spontaanisti kronologisessa järjestyksessä, mitä ensimmäisenä tulee mieleen?


      • scarabaeus
        QotD kirjoitti:

        Korjaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta eikö flowssa kirjoita spontaanisti kronologisessa järjestyksessä, mitä ensimmäisenä tulee mieleen?

        ....... mettään meni, siis vastaukseni on ei. Olen jossain aiemmin tällä palstalla kertonut kirjoittamisestani, mutta se oli jo kauan sitten. Jos löydän arkistosta niin laitan, nyt ei aikaa etsiä.


      • scarabaeus

        kysymyksiä kirjoittamisesta, johon olin näköjään vastannut ja sitten nyt löysin omista muistiinpanoistani tämän:
        ¤
        " Jokaisella on tietysti oma tyylinsä kirjoittaa ja kasata tekstiään.
        Mitä enemmän olen kirjoittanut sitä helpompaa on uppoutua kirjoittamaan, sillä onnekseni olen flow kirjoittaja. Saan siis suurimman osan fiktiotekstistäni paperille paljoakaan rytistelemättä virran viemänä.
        Joo.
        Vaikka kirjoitan fiktiota, niin mielestäni fiktiossakin fakta pitää olla oikein. Senpä takia teen myös toisinaan (tekstistä riippuen) paljonkin työtä sen eteen, että määrätyt asiat tekstissäni ovat loogisia ja oikein. Netistä on helppo tarkistella kaikenlaista, kunhan muistaa olla varuillaan sillä siellä on paljon väärääkin tietoa. Tiedonkeruu vie joskus paljonkin aikaa.
        Kun
        olen käynyt luovan kirjoittamisen ym. kirjoittamisen kursseilla olen kiinnittänyt huomiota siihen, että siellä yllättävän monet hyvätkin kirjoittajat (tarkoitan niitä, joilla tekstinsä on sujuvaa, omantyylistään ja kaunokirjallista) eivät tajua, että esim. kirjoittaessaan 1900 luvun alussa tapahtuvasta tapahtumasta saattavatkin käyttää aivan vääriä sanoja esim.dialogissa (sanoja jotka ovat tulleet puhekieleen vasta myöhemmin) tai kuvailevat henkilön käytöstä tai pukeutumista sille ajalle täysin sopimattomasti.
        -
        Kannattaa siis romaaninsa tai novellinsa, mikä milloinkin, päähenkilöille kirjoittaa melkomoisen
        täydellinen henkilöhistoria arkistoonsa. Vaikka se historia ei romaanissa tule mitenkään kirjoitettuna
        esille, niin se pitää olla kirjoittajalla itsellään tiedossa, jotta kyseinen rooli on uskottava. Kirjoittajan on pystyttävä kertomaan, miksi komeljanttari toimii niin kuin toimii, jos joku sitä kysyy. Kirjoittajan on tehtävä samaa kuin näyttelijöiden eli uppouduttava roolihenkilönsä sisuksiin.
        ja
        useinhan minulle käy niin, että joku sivuroolin vetäjä tuppaakin jossain kirjoittamiseni vaiheessa enemmän esille. Silloin joudun miettimään roolituksen opuksessani uusiksi. Ja sellaista on tapahtunut minulle useammin kuin kerran.
        Joskus harmittaa viskata se syrjäytetty pääroolin esittäjä kaivoon, mutta saatan kyllä käyttää sitä tyyppiä sitten seuraavissa teksteissäni. Roolihenkilöni mellastavat suht´ omillaan ja minä kirjaan ylös sitä kohellusta... niinhän se menee, muusat määräilee!
        -
        Kirjoittajana aika tarkkana pitää mielestäni olla pienissäkin yksityiskohdissa, että lukija nauttii lukemastaan. Ihan esimerkkinä tässä voi hyvin mainita, että nyt kun telkkarista on tullut se englantilainen sarja Kahden kerroksen väkeä, siinä huomaa kuinka tarkkaa työtä se ajankuvaus on. "
        - - -
        ... tällaisella tekstillä olen johonkin ketjuun vastaillut, mutta en löytänyt S24 arkistosta selaillessani sitä ketjua. Ehkä joku löytää ja nostaisi senkin...

        flow

        on siis minulle sitä kun kirjoittaessani pääsen siihen virtaan jossa kirjoittaminen on kuin tanssi ! Ja varmasti useimmat kirjailijat eivät kirjoittaisi elleivät kokisi kirjoittamisen iloa.

        Näillä mennään.................


      • scarabaeus kirjoitti:

        kysymyksiä kirjoittamisesta, johon olin näköjään vastannut ja sitten nyt löysin omista muistiinpanoistani tämän:
        ¤
        " Jokaisella on tietysti oma tyylinsä kirjoittaa ja kasata tekstiään.
        Mitä enemmän olen kirjoittanut sitä helpompaa on uppoutua kirjoittamaan, sillä onnekseni olen flow kirjoittaja. Saan siis suurimman osan fiktiotekstistäni paperille paljoakaan rytistelemättä virran viemänä.
        Joo.
        Vaikka kirjoitan fiktiota, niin mielestäni fiktiossakin fakta pitää olla oikein. Senpä takia teen myös toisinaan (tekstistä riippuen) paljonkin työtä sen eteen, että määrätyt asiat tekstissäni ovat loogisia ja oikein. Netistä on helppo tarkistella kaikenlaista, kunhan muistaa olla varuillaan sillä siellä on paljon väärääkin tietoa. Tiedonkeruu vie joskus paljonkin aikaa.
        Kun
        olen käynyt luovan kirjoittamisen ym. kirjoittamisen kursseilla olen kiinnittänyt huomiota siihen, että siellä yllättävän monet hyvätkin kirjoittajat (tarkoitan niitä, joilla tekstinsä on sujuvaa, omantyylistään ja kaunokirjallista) eivät tajua, että esim. kirjoittaessaan 1900 luvun alussa tapahtuvasta tapahtumasta saattavatkin käyttää aivan vääriä sanoja esim.dialogissa (sanoja jotka ovat tulleet puhekieleen vasta myöhemmin) tai kuvailevat henkilön käytöstä tai pukeutumista sille ajalle täysin sopimattomasti.
        -
        Kannattaa siis romaaninsa tai novellinsa, mikä milloinkin, päähenkilöille kirjoittaa melkomoisen
        täydellinen henkilöhistoria arkistoonsa. Vaikka se historia ei romaanissa tule mitenkään kirjoitettuna
        esille, niin se pitää olla kirjoittajalla itsellään tiedossa, jotta kyseinen rooli on uskottava. Kirjoittajan on pystyttävä kertomaan, miksi komeljanttari toimii niin kuin toimii, jos joku sitä kysyy. Kirjoittajan on tehtävä samaa kuin näyttelijöiden eli uppouduttava roolihenkilönsä sisuksiin.
        ja
        useinhan minulle käy niin, että joku sivuroolin vetäjä tuppaakin jossain kirjoittamiseni vaiheessa enemmän esille. Silloin joudun miettimään roolituksen opuksessani uusiksi. Ja sellaista on tapahtunut minulle useammin kuin kerran.
        Joskus harmittaa viskata se syrjäytetty pääroolin esittäjä kaivoon, mutta saatan kyllä käyttää sitä tyyppiä sitten seuraavissa teksteissäni. Roolihenkilöni mellastavat suht´ omillaan ja minä kirjaan ylös sitä kohellusta... niinhän se menee, muusat määräilee!
        -
        Kirjoittajana aika tarkkana pitää mielestäni olla pienissäkin yksityiskohdissa, että lukija nauttii lukemastaan. Ihan esimerkkinä tässä voi hyvin mainita, että nyt kun telkkarista on tullut se englantilainen sarja Kahden kerroksen väkeä, siinä huomaa kuinka tarkkaa työtä se ajankuvaus on. "
        - - -
        ... tällaisella tekstillä olen johonkin ketjuun vastaillut, mutta en löytänyt S24 arkistosta selaillessani sitä ketjua. Ehkä joku löytää ja nostaisi senkin...

        flow

        on siis minulle sitä kun kirjoittaessani pääsen siihen virtaan jossa kirjoittaminen on kuin tanssi ! Ja varmasti useimmat kirjailijat eivät kirjoittaisi elleivät kokisi kirjoittamisen iloa.

        Näillä mennään.................

        Loppujen lopuksi arveluni ei siis mennnyt aivan vikaan. Koska olen itsekin hyvin tarkka yksityiskohtien ja uskottavuuden kanssa, joudun katkaisemaan kirjoittamisen ja siirtymään Internetiin tarkistamaan lähteitäni. Usein silloin flow katoaa. Tämän uuden tyylini myötä olen kuitenkin antanut asian odottaa tutkimusvaihetta, eli jätän tekstiin kolon tai hakasuluissa sijaissanan ja jatkan tarinaa. Miellyin tähän, koska silloin kirjoittaminen on aina pakotonta, ajatukset ovat 100% siinä mitä on juuri tekemässä, eikä harhailemassa puolittain jossakin pulmassa, joka pitäisi ratkaista. Samoin saatan yhtäkkiä hypätä kaksisataa sivua eteenpäin, lisätä sinne sanan tai kaksi ja palata takaisin tarinaan.

        Olen usein aikaisemmin joutunut hankaluuksiin henkilöhahmojeni roolien kanssa. Nyt uskon, ettei sitä pääse enää niin usein käymään. Osittain tämä johtuu siksi, etten valmiiksi merkkaa jollekin tietylle hahmoa jotakin tiettyä vuorosanaa, vaan katson kuka siinä ympäristössä sen lopulta pääsee sanomaan. Teot ja motiivit ovat tärkeämmät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe