kytkin, jarru, kaasu, vai miten päin?

Emmi-Liina1

pelottaa. inssi lähenee. ja tajusin just et oon päntänny oppeja niin pahasti että ihan perus asiat tuntuu pelottavan vaikeilta. mitenkä se meni vasemmalta oikealle: kytkin, jarru ja kaasu vai miten?

8

35853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siitähän se kiinni

Perusasetelma on että vasemmalla on kytkin sitten keskellä jarru ja oikealla kaasu.

Muutamissa merkeissä on ollut myöskin niin että kaasu on ollut keskellä ja jarru oikealla, uusissa autoissa harvinaisempi.

Sitten muutamissa alkuperäisin ameriikan merkin autoissa (ford, chevrolet, chryuesler yms) saattaa olla polkimet aivan päinvastoin eli että oikealla on kytkin keskellä jarru ja vasemmalla kaasu.

Eli eipä sitä muita yhdistelmiä ole kuin nuo kolme, ja pääsääntö on se, että toinen jalka on varattu vain kytkinpolkimella ja toista käytetään kaasulla ja jarrulla.

Sitten tietenkin jossain malleissa voi olla vielä vasemmalle tai oikealle jalalle oma poljin esim pakokaasuhidastimelle, ja mersuissa on vielä vasemmalla poljin jolla kytketään seisontajarru, yms.

Ja sitten vielä uusissa Volvon isommissa autoissa (automaatti/robottivaihteinen) se vasen poljin ei ole kytkin, vaan sitä painettaessa kytketyy takapyörien "myötäily" päälle, kuten olet varmaan jossain busseissa nähnyt, kun ne kääntyy jyrkästi, niin takapyörätkin kääntyy päinvastaiseen suuntaan, mutta tämä vain painettaessa tuota "kytkinpoljinta" koska esim moottoritiellä nopeassa ohjausliikkeessä tuo "myötäily" heittäisi auton kyljelleen.

Mutta jos auto on tunnettua mallia, ja sanotaan 85:ttä uudempi niin vasemmalla on kytkin keskellä jarru ja oikealla kaasu.

• 24423r42434332432434

Miten ei voi muistaa polkimia? Eikö siellä nyt kuitenkin 15 ajotuntia pitäisi olla autossa ollut ajettuna?

• Palkita pitää

Eihän sitä nuori ihminen ihan kaikkea voi muistaa. En minäkään muista aina edes milloin olen syönyt viimeksi, vaikka olen syönyt jo viiskytä vuotta ja vissiin ainakin kolmesti päivässä.
      En muista edes puhelinnumeroani, saatikka sitten mikä on vasen. Oikean kyllä muistan ja siitä hoksaan vasemman.

Ei niitten polkimien muistamisella ole mitään merkitystä. Riittää, että kokeilet ajaessa.
      Jos älykkyytesi riittää siihen, että jotain poljinta painaessasi huomaat vaikkapa auton vauhdin äkisti hidastuvan, niin se on jarrupoljin. Jos taas painat jonkun polkimen pohjaan ja ei tapahdu juurikaan mitään, niin se on todennälöisesti kytkin.
      Jatka polkimien painalluksia ja pian alat oppia.
      Tämä on Pavlovin teoria koirienkin oppimisesta, tosin ilman palkitsemista. Mutta ainakun vauhti vaikkapa hidastuu, niin ota karkki. Jos kiihtyy, niin ota suolakeksi.
      Näin alat pian oppia.

• näin on

ABC eli oikealta vasemmalla Attenc Brake Cluch

Itsekin olen ajanut helikopterilla noin 50 tuntia aikoinaan mutta silti en muista nyt suoralta kädeltä kummalla puolella on "leveyssauva" ja kummalla puolella "korkeus ja kierrosluku-sauva" mutta kyllä sekin taito varmaan muistuu mieleen noin 3 sekunnissa jos puikkoihin joskus hyppää

• Anonyymi

Oon 13 ja osannut polkimet jo ennen eskaria.

• Anonyymi

bro, meikä o kohta 21 enkä ees vieläkään tiiä mikä o polkimeet :D

• Anonyymi

Bro meikä on 25, kortti taskussa 18 asti, enkä muista polkimien järjestystä lonkalta. XD Ne voi kuitenkin helposti päätellä, sillä valtaosa ihmisistä on oikeakätisiä, jolloin kaasu on oikealla ja kytkin ei voi olla kaasun vieressä, jolloin jarrun on pakko olla siinä välissä.
        Tosin tässä on hyvä mainita, että jostain syystä sain ajokortin Suomessa, vaikka en todellakaan osannut ajaa autoa, joten jouduin opettelemaan ajamisen sitten calissa lol

• Anonyymi

Vasemmalta: jarru, kaasu, kytkin on ainakin saksalaisissa autoissa yleinen asetelma

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5240
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      2485
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      268
      2406
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2359
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1694
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1488
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      52
      1084
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1043
    9. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      1016
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66