ELISA- testi viivästyneelle ruoka-allergialle?

kirnupiimäXXX

Missä tätä testiä tehdään?

8

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergioita on

      niitä Suomessa tehdä.

      Mullekii muutama lekuri on määrännyt jo kolme kertaa Prick-testejä niin ruoka-allergian kuin muidenkin allergioitteni selvittelyä varten ja yksi noista lekureista määräsi Prick-testien lisäksi allergeenilaputkin selkään, vaan ei niistä mitään ilmenny, kun mulla allergiaoireilu puhkeaa vasta muutamien tuntien päästä alkaen kulmakarvan kohdalta turvottaa jonpaa kumpaa silmää tai huulia, kun syön esim. yhden appelssiinin tai avokadon. Turvotuksen yhteydessä isoja punaisia plänttejä voi esiintyä ylävartalolla tai jomman kumman käsivarren sisäsyrjällä.
      Lääkärin mielestä en ole maitoallergikkokaan, kun sitäkään ei Prick-testissä ilmennyt.
      Kun lasillisen maitoa juotuani tulen vesiripulille vasta tunnin päästä, niin johan sen sanoo maalaisjärkikii ettei se maito näy Prickillä käsivarressa viidessätoissa minuutissa. Parinkymmenen minuutin päästä alkaa kyllä pierettää ja pikkusen ryhmyillä vatsaa, mutta tunnin päästä mahakipu on luokkaa kymppi ja hiki tippuu päästä ja pulssi hakkaa.
      Kun laktoosittomista tuotteista ei ole minulle apua, niin maitosokeri on syytön.

      Kyllähän se kaseiini-, appelssiini ja avokado-IgG-vasta-ainetestaus koskien myös muita allergioitani, olsi paikallaan, vaan lekuri ei niitä ole määrännyt vissiin siksi kun Suomessa niitä ei testata.

      • kirnupiimäXXX

        Viroon kai pitää suunnata. Minulla myös maitoallergiaa suvussa mutta ei näkynyt prick testissä ollenkaan. Muutenkin tuntuu turhalta käydä paria ruoka-ainetta testauttamassa jos tuloksetkaan ei näytä oikeaa.

        Miksei näitä asioita haluta kehittää???

        Lääkäri väheksyy allergioita vaikka monet krooniset sairaudet puhkeavat ja pahenevat väärästä ruokavaliosta.
        Minullakin haima on alkanut reistailemaan väärästä ruoasta.


    • Viiveellä allerginen

      http://www.mdd.fi/Pages/allergia.html

      Laitan tuossa omakohtaisesti käyttämäni palvelun "mainoksen". IGG -testejä ei "tueta" ja "tunneta" Suomessa, mutta otin riskin ja teetätin testit. Taustalla minulla oli "ärtyneen suolen oireyhtymäksi" diagnostisoitu jokapäiväinen aamuripuli ja usein toistuvat ripulikohtaukset. Itse toki tiesin, että ruoka-aineista se kaikki johtui, mutta en vuosikausien eliminointidieeteilläkään päässyt asiasta selvyyteen. Prick testitkin tehtiin lähes kaikista mahdollisista asioista, mutta allergia mekanismi prick-testeissä pohjautuukin IGE:n. Erään ravitsemusterapeutin suositeltua tiettyä sisätautilääkäriä, joka puolestaan kirjoitti lähetteen tähän testiin, sain vastauksia, jotka muuttivat oman elämäni. Testien mukaan olin allerginen lähes jokaiselle mausteelle, sekä muutamille ruoka-aineille. Nyt kun teen kaikki ruokani itse, ilman lisäaineita, ilman mausteita (suolaa kyllä käytän), syön perusruokaa (jotka onneksi testin mukaan eivät osoittautuneet allergian aiheuttajaksi) niin jokapäiväiset ripulit ovat kadonneet, ja saatan saada ripulin noin kerran kolmessa viikossa (keskimäärin). Lopputulos on varsin "tyydyttävä" muutaman satasen kuluihin nähden. ;-) Tämä onni ja autuus on nyt jatkunut jo lähes vuoden testitulosten saamisista lähtien.

      IGG -testeistä on toki kirjoitettu ulkomailla joitain kritiikkejä, mm. testien standardisoimattomuutta on haukuttu, sekä joidenkin laboratorioiden antamien tulosten epätarkkuutta (samasta verestä saatu eri tulokset :-). Muu haukku on asiantuntemattomuutta/ymmärtämättömyyttä mielestäni. Toivoisin standardisointia tosissani, ja tietenkin olisi kiva, jos testit tehtäisiin suomalaisilla ruoka-aineilla, tässä tapauksessa testit suoritettuun Yhdysvalloissa (siis veri lensi sinne, en minä) yhdysvaltalaisilla ruoka-aineilla ja testien osuvuus suomalaisittain ei ole silloin niin onnistunut.

      • kiinnostunut%&%&

        mistä pääsee noihin testeihin?


      • Viiveellä allerginen
        kiinnostunut%&%& kirjoitti:

        mistä pääsee noihin testeihin?

        Itse pääsin edellä mainitsemiinin testeihin Terveystalon (Helsingin) Kampin toimipisteessä toimivien henkilöiden kautta. Uskoisin myös Mdd:n osaavan auttaa asiassa, eli kertovan ketkä heidän kyseisiä palveluja käyttävät. Siis tämä vastaus nimimerkille "kiinnostunut%&%&", jos kysymys oli minulle.


      • kiinnostunut%&%&
        Viiveellä allerginen kirjoitti:

        Itse pääsin edellä mainitsemiinin testeihin Terveystalon (Helsingin) Kampin toimipisteessä toimivien henkilöiden kautta. Uskoisin myös Mdd:n osaavan auttaa asiassa, eli kertovan ketkä heidän kyseisiä palveluja käyttävät. Siis tämä vastaus nimimerkille "kiinnostunut%&%&", jos kysymys oli minulle.

        Omalla paikkakunnalla myös Terveystalo mutta kyselin normaaleja allergiatestejä niin heillä ei ollut mutta voinhan soittaa uudestaan ja kysyä noista IgG-testeistä koska en oikein haluaisi tuota kotiin tilattavaa nettitestiä ostaa.


    • mitäihmettäääää

      Itse sain tänään juuri nuo testitulokset postissa. Aika suureksi kysymysmerkiksi vain nousi, miksi minulla on testin mukaan vasta-aineita kaikelle lihalle kun olen yli kymmenen vuotta ollut ehdoton kasvissyöjä????! Laskee koko testin luotettavuutta. Lääkärin kanssa pitää sitten miettiä......

    • Viiveellä allerginen

      sinulle: mitäihmettäääää

      Mitä kautta sait testit, siis, mikä testi oli kyseessä (Elisa vai joku muu)?

      On todellakin kyseenalaista miksi vasta-aineita ilmenisi, jos kys. ruoka-aineita ei ole tullut syödyksi useampaan vuoteen.

      Aikoinaan allergia-sairaalassa käydessäni suomalainen lääkäri totesi, että jos heidän ainoa testikeinonsa, siis IGE vasta-ainetestit (niin, prick-testit), näyttävät allergiaa, ei se välttämättä tätä tarkoita, ja jos ne eivät näytä, niin ei sekään välttämättä sitä tarkoita. ;-) Mainitsi, että allergia-mekanismeja olisi neljä, joista nyt (tuolloin siis ja kyllä tottapuhuen ilmeisesti nytkin) on vain yksi (IGE) testit käytettävissä.

      Voi että kun toivoisin näiden IGG testien tulevan otetuiksi tosissaan meilläpäin, jolloin voitaisiin luottaa siihen, että lääkärit tutkisivat ja kehittäisivät näiden testien luotettavuutta.

      Kerro lisää testituloksista, antoivatko ne miltään osin vastaavuutta empiirisesti havaitsemiisi ongelmiisi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe