Millä edellytyksillä (vai voipiko yleensäkään) ortodoksiseen kirkkoon kuulumaton voi toimia ponomarina eli alttaripalvelijana?
Ei-ortodoksinen ponomari?
6
881
Vastaukset
- ponomari Jerma
... se on mahdollista. Muistelen, että ainakin Uudessa Valamossa on ollut ei-ortodoksisia ponomareja. Asiaa kannattaa kysyä lähimmältä ort. kirkkoherralta.
- Sebastianos
Olet oikeassa, "virkaveli"! Olen itse roomalaiskatolisena toiminut ponomarina Valamon luostarissa ollessani siellä aikoinaan talkoolaisena. Ennenkuin aloin palvella alttarissa, toimi minua ennen talkoolaisponomarina ainakin englantilainen katolinen ja suomalainen luterilainen.
Katolisen kirkon virallinen linja eriuskoisiin messupalvelijoihin on paljon tiukempi: jos kirkosta löytyy yksikin oman kirkon jäsen, hän tarvittaessa voi toimia papin apuna ennen toisuskoista...
- Johannes
Minulla on sama käsitys kuin Ponomari Jermalla.
Eli että myös ei-ortodoksi voi toimia ponomarina
tarpeen vaatiessa. Käytännön tarvehan asian ratkaisee: ensisijaisesti käytetään kokeneita ponomareja, mutta jos tällaista ei ole saatavissa, otetaan sieltä mistä saadaan : ) - Doxi
Kyllä ponomarin tulee ensisijaisesti olla kirkon jäsen. Ponomarin työ on seurakunnallista työtä siinä kuin muukin työ, se on palvelemista. Mielestäni ei-ortodoksi voi olla ponomari esim. siinä tapauksessa että hän on liittymässä kirkkoon ja jo tavallaan osa yhteisöä. Ei voida lähteä siitä, että kuka vaan saa tulla alttariin tähän tehtävään. Toinen tapaus voi olla esim. maasedulla, jossa pappi toimittaa liturgiaa. Jos oma ponomari ei ole mukana esim. luteril. kirkon tiloissa toimittevassa palveluksessa , niin poikkeuksellisesti vaikkapa luteril. suntio voi auttaa tehtävissä. Mutta lähtökohtaisesti poikkeuksia nämä tapaukset kyllä ovat.
- Oikein ylistävä
Kirkon kanoneiden mukaan kirkon alttariin saavat astua vain ortodoksiset miehet. Kuitenkin käytännön syistä voidaan tehdä poikkeuksia. Piispan luvalla esim. naissiivooja on voinut mennä alttariin. Periaatteessa toisuskoisenkin alttariin astumiseen tarvitaan piispan lupa, ellei piispa ole sitten antanut papille lupaa käyttää itsenäistä harkintaa asiassa.
- demajev
Joskus ponomarin tointa pidetään niin sanottuna suojatyöpaikkana kun halutaan pitää joku ikävyyksiä aiheuttava ihminen työn touhussa muulta moraalittomalta ja epäkristilliseltä toiminnalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171