Yhdeksäs ja kymmenes käsky

YHDEKSÄS KÄSKY
Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

MITÄ SE MERKITSEE?
VASTAUS:

Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme petokseen turvautuen tavoittele lähimmäisemme perintöä tai kotia emmekä ota sitä haltuumme lain ja oikeuden varjolla, vaan auliisti autamme häntä säilyttämään sen.
---
KYMMENES KÄSKY
Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

MITÄ SE MERKITSEE?
VASTAUS:

Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme houkuttelemalla, pakottamalla tai vieraannuttamalla riistä lähimmäiseltämme hänen vaimoaan, palvelusväkeään tai karjaansa, vaan kehotamme kaikkia pysymään tehtävissään ja täyttämään velvollisuutensa.

22

342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perinnönjakotilaisuudet ovat usein hyvin riitaisia. Niissä tulee esiin ihmisten raadollisuus joko näkyvästi tai sydämen salaisena ajatuksena.

Yhdeksäs ja kymmenes käsky muistuttavat meitä siitä, miten itsekkäitä ja ahneita olemme; himoitsemme toisen omaa. Jumala näkee, mitä tekoa olemme. Häneltä emme voi peittää salaisimpiakaan ajatuksiamme.
      Himoitsemisen syynä on kateus ja oman edun tavoittelu.
      Sananlasku sanookin; ”Kateus vie kalatkin järvestä".

Jumala kieltää tavoittelemasta omaa etua toisten kustannuksella.
      Kristityn tulisi luottaa Jumalaan ja odottaa, että hän hoitaa asiamme parhain päin.

Käskyjen sisältö voidaan kiteyttää rakkauden kaksoiskäskyyn:
      ”Meidän on rakastettava Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseämme”.
      Kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan!

• Tuo ihmisen kateus sydämessä voi näkyä myös kätkeytyneenä ja monasti sitä ei edes ihminen itse tiedosta. On paljon ihmisiä,- jotka eivät omista omaisuutta ja tähän on syynä elämään liittyvät ongelmat.Tavallaan ihmisen elämä on retuperällä ja hallitsematonta ja siten työelämästä syrjäytynyttä. En tarkoita selkeää työttömänä oloa,- vaan kykenemättömyyttä olla työelämässä. Säännöllisyys ja pitkäkestoisuus jne...

Niin, näillä uskovilla ihmisillä on erikoisen voimakas tarve tuoda esille niitä Raamatun ilmoituksia, jotka tukevat heidän olotilaansa. Esim. Mammonan keräämisestä tai talojen rakentamisesta ja miten Jumala huolehtii kedon kukistakin jne.... Nimitttäin näiden ihmisten elämä/tilanne ei ole omavalintainen ja siksi he eivät puhu sydämen äänellään,- vaan jopa katkeruudesta ja kateudesta.

On kokonaan toinen tilanne, jos ihminne uskossaan Jumalan aivoituksiin tietoisesti muuttaa elämäänsä ja materiaalista rikkauttaan Jumalan tahdon mukaiseksi eli pyrkii elämään siten, mitä todella tarvitsee arjessaan.

• Tapio522eikirj
        ml213 kirjoitti:

Tuo ihmisen kateus sydämessä voi näkyä myös kätkeytyneenä ja monasti sitä ei edes ihminen itse tiedosta. On paljon ihmisiä,- jotka eivät omista omaisuutta ja tähän on syynä elämään liittyvät ongelmat.Tavallaan ihmisen elämä on retuperällä ja hallitsematonta ja siten työelämästä syrjäytynyttä. En tarkoita selkeää työttömänä oloa,- vaan kykenemättömyyttä olla työelämässä. Säännöllisyys ja pitkäkestoisuus jne...

Niin, näillä uskovilla ihmisillä on erikoisen voimakas tarve tuoda esille niitä Raamatun ilmoituksia, jotka tukevat heidän olotilaansa. Esim. Mammonan keräämisestä tai talojen rakentamisesta ja miten Jumala huolehtii kedon kukistakin jne.... Nimitttäin näiden ihmisten elämä/tilanne ei ole omavalintainen ja siksi he eivät puhu sydämen äänellään,- vaan jopa katkeruudesta ja kateudesta.

On kokonaan toinen tilanne, jos ihminne uskossaan Jumalan aivoituksiin tietoisesti muuttaa elämäänsä ja materiaalista rikkauttaan Jumalan tahdon mukaiseksi eli pyrkii elämään siten, mitä todella tarvitsee arjessaan.

Ihmisen on vaikea kitkeä pois katkeruuden juuria sydämmestään.
        --
        Ef 4:31
        Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.

Hb 12:15
        ....ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,...".
        ----
        ”Sinä tahdot puhtautta,
        Pyhä pyydät pyhyyttä,
        vihaat synnin saastaisuutta,
        vilppiä ja vääryyttä.
        Pyhitä siis mieleni,
        sydämeni, sieluni,
        puhdista se majaksesi
        sinun siinä ollaksesi”.
        (Virsi 117:6)

• Raamatusta

Jos kirjoitat kymmenestä käskystä, vähiten mitä voit tehdä on edes lukea ne Raamatusta!

• Raamatusta käskyt löytyvät:
        - Toisesta Mooseksen kirjasta (2 Moos. 20:1–17) sekä
        - Viidennestä Mooseksen kirjasta (5 Moos. 5:6–21).

• Opettele!!!!!

lukenut? Jeesus piti itsestään selvänä, että kansa osaa käskyt, mutta silti hän opetti niitä muutamille.

• Opettele!!!!! kirjoitti:

lukenut? Jeesus piti itsestään selvänä, että kansa osaa käskyt, mutta silti hän opetti niitä muutamille.

* Miksi sinä vihoittelet Tapio22:lle ? Tosi hyvä aloistus häneltä. 9 ja 10:s käskyt oli varmaan jostain uudesta Raamatun käännöksestä, tai sitten Katkismuksesta? Oikeinhan nuo on, sisältö on aivan sama, vaikkakin sanamuoto on uudempaa kielioppia? Kiitos Tapsa !

• Miikaelin päivänä

kunniassa, ei kansa olisi hukkumaisillaan. Avioliitot ovat jo melkein hukkuneet käskyjen hylkäämisen seurauksena ja seuraukset ovat katasroofaaliset.

• Asiat Suomessa olisi toisin, jos ei ylläpidettäisi vauvakasteoppia,- joka on suurin harhaoppi maailmassa. Ajatellen ihmisen olemalla Jumalalle mieluinen, niin ihmisen tulee olla TÄYSIN KYLMÄ tai sitten TÄYSIN PALAVA.

Nyt, vauvakasteoppi sekoittaa tämän yhtälön. Kansa ja papit saa sitä mitä Jumalalta tilaavat.

• Ei pahalla.
        ml213 kirjoitti:

Asiat Suomessa olisi toisin, jos ei ylläpidettäisi vauvakasteoppia,- joka on suurin harhaoppi maailmassa. Ajatellen ihmisen olemalla Jumalalle mieluinen, niin ihmisen tulee olla TÄYSIN KYLMÄ tai sitten TÄYSIN PALAVA.

Nyt, vauvakasteoppi sekoittaa tämän yhtälön. Kansa ja papit saa sitä mitä Jumalalta tilaavat.

ylituomariksi ryhtynyt? Missä sinun uskosi on? Olen vilakaissut kirjoituksiasi ja niistä puuttuu kaikki oleellinen. Sinä et evankelioi, vaan tuomarina hääräilet. Tunnetko Jeesusta ja noudatatko hänen opetuksiaan. Olen pidemmän aikaa seurannut toisinaan kirjoituksiasi, eivätkä ne puhu sitä mitä evankelistat puhuvat.

• tapio522eikirj
        Ei pahalla. kirjoitti:

ylituomariksi ryhtynyt? Missä sinun uskosi on? Olen vilakaissut kirjoituksiasi ja niistä puuttuu kaikki oleellinen. Sinä et evankelioi, vaan tuomarina hääräilet. Tunnetko Jeesusta ja noudatatko hänen opetuksiaan. Olen pidemmän aikaa seurannut toisinaan kirjoituksiasi, eivätkä ne puhu sitä mitä evankelistat puhuvat.

"Tuomarina hääräileminen" on valitettavaa.
        Usein rikomme kahdeksatta käskyä antamalla väärän todistuksen lähimmäisistämme.
        (Kahdeksas käsky:Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi, 2. Moos. 20:16)

Milloin totuuden "laukominen päin naamaa" on soveliasta?
        Entä "silmien ummistaminen" lähimmäisen rikkomuksista?
        Pitäisikö lähimmäisen virheet ja synnit jättää omaan rauhaansa?

• ml213.
        Ei pahalla. kirjoitti:

En todella ole tuomari, vaan toin esille suurimman harhaopin, mitä tunnen. Kaikki Raamatun ilmoitusten vastainen opetushan on harhaa ja harhaoppia.Siis kyse ei ole tuomitsemisesta vaan tiedottamisesta.

Niin, vauvaopin suurin harha on siinä kun ihmisestä tekemällä tehdään Jumalan/opetuslapsi, ilman Sanan kuulemista.

Kastettavan ihmisen tulee uskoa/olla uskossa ja "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen Sanan kautta."

• lkhasf9

No, minulle nuo asiat ovat niin itsestään selvyyksiä, etten tarvitse lammaspaimenten tarukokoelmaa kertomaan sitä minulle.

Minusta on aika kummallista ja pelottavaa, jos ainoa pidike aikuiselle ihmiselle pidättäytyä tekemästä rikoksia on taikausko. Minua estää tekemästä moraalittomuuksia empatia. Sinua ilmeisesti vain rangaistuksen pelko.

Ehkäpä jonakin päivänä ihmiskunta kasvaa niin kypsäksi, ettei sen tarvitse enää kumarella kiviä ja kantaa uhrilahjoa. Sitä päivää odotellessa.

MISTÄ KALTAISIASI AIVOTTOMIA SIMPANSSEJA OIKEIN SIKIÄÄ?

• Tapio522eikirj

lkhasf9: "No, minulle nuo asiat ovat niin itsestään selvyyksiä, etten tarvitse lammaspaimenten tarukokoelmaa kertomaan sitä minulle...Minua estää tekemästä moraalittomuuksia empatia".
        ---
        Hyvä!

Miksi taas jotkut, vaikka tietävätkin nuo käskyt, rikkovat niitä niin usein?
        Jos ei teoin, niin ajatuksin.
        Puuttuuko heiltä empatia?
        Ovatko he (tai me) vain "aivottomia simpansseja"?

• minätaas...

unelmia'ko? "< Ehkäpä jonakin päivänä ihmiskunta kasvaa niin kypsäksi, ettei sen tarvitse enää kumarella kiviä ja kantaa uhrilahjoa. Sitä päivää odotellessa. >"?
        * Ei Raamatun Jumalaa kumartaminen ole mitään kivien kumartelua, vaan elävän Jumalan kunnioitusta, ja Hänen Poikansa Jeesuksen koroittamista Isän vertaiseksi kunniassa ja kirkkaudessa ! Sinä palvot epäjumalaa, kun itseäsi kumarrat ja ihailet empatiaasi hyvyyden antajana. Se on harhaa ja utopista käsitystä siitä, että hyvä voisi empatian avulla saada vallan ihmiskunnassa? Vaikka se hyvä avu tosin onkin!
        * Totuus on, että vain Jeesusken Kristuksen saadessa vallan maanpäällä, tuo unelma voi toteutua. Ja se toteutuu, kun Kristus perustaa aikanaan TUHATVUOTISEN VALTAKUNNAN maan päälle, yhdessä Israelin ja seurakuntansa kanssa. Sinunkin kannattais tutustua tähän Mieheen, Jeesukseen Kristukseen!

* Seuraatko sinä uutisia lainkaan, kun on noin empaattiset ajatukset?

• jeppelssi777

Kyllä minä ainakin suhtaudun myönteisesti perinnönjakoon. Ei tuota maallistaomaisuutta oikein polttaa poiskaan voi. Vaikka se jää itselle niin suhtaudun siihen kaikella kunnioituksella koska kunnioitan kuolleen muistoa.

Vanhassa testamentissa myös monet kuninkaat jättivät valtakuntansa perikunnalleen. Jos perintöä ei voisi antaa jälkeläisilleen niin sitä ei voisi antaa seurakunnallekkaan koska myös tuntemattomat ihmiset ovat raamatun mukaan lähimmäisiä.

Evankeliumissa muistaakseni jeesus kehoitti meitä rakastamaan tuntemattomia jotka ovat näitä lähimmäisiä, ei kuulemma hyödytä jos rakastaisimme vain toisiamme koska pakanatkin niin tekevät.

Tuossakin riittää meillä helluntailaisilla ja muissakin kirkoissa työtä että pystyisimme edes rakastamaan sitä samaan kirkkoon kuuluvaa, siinäkin on niin paljon työtä että on vaikea rakastaa niitä jotka ei uskossa ole.

• Tapio522eikirj

jeppelssiistä: "Kyllä minä ainakin suhtaudun myönteisesti perinnönjakoon".
        ---
        Joo...kyllä perintö pitää jakaa oikeudenmukaisesti ja sovussa.

Mitä ajattelet näistä Jeesuksen sanoista?
        Voimmeko soveltaa niitä itseemme?
        --
        Mark
        10:29 Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista
        10:30 ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää.

• *jukka.finland

Himoitsemista koskeva käsky on kymmenes käsky. Se on jaettu kahdeksi eri käskyksi, koska katolilainen kirkko on poistanut toisen käskyn "älä tee itsellesi Jumalan kuvaa". Luterilainen kirkko seuraa tässä katolilaisten opetusta.

2. Moos. 20:4 (toinen käsky).
      Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

Tiedätkö Sinä tai tietävätkö muut, miksi Jumalan Toinen Sana on hylätty? Raamatussa se kyllä sanotaan selvästi.

• Huomannut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3703
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3554
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2989
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2105
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1759
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1475
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1202
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe