Viettävätkö helluntailaiset tänään luterilaisten tapaan mikkelin päivää arkkienkeli Mikaelin muistoksi.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/486-enkelit-ovat-paivan-puheenaihe
Raamatun tarina on kyllä luterilaisillakin hukassa kun sanovat nyt olevan "enkelien ja lasten päivä".
Raamatussahan Mikael oli sotaisen enkelijoukon johtaja ja soti toisia enkeleitä vastaan.
Mikkelin päivää
29
334
Vastaukset
- jamuusta
Emme vietä. Miksi viettää muistopäivää kuolemattomille?
Enkelit eivät ole palvottavia olentoja, vaan palvelukseen asetettuja niitä varten., jotka saavat autuuden periä. "Enkelien ja lasten päivä" tuo ainakin minun mieleeni lapsellisen käsityksen jonkinlaisista cupidoa (Amor, roomalaisten rakkaudenjumalan Venuksen siivekäs poika) muistuttavista pulleaposkisista enkelikuvista, joita joillakin on tapana antaa lapsille. Todellisuudessa enkelit ovat vahvoja ja voimakkaita henkiolentoja.
Jeesuksen muistoksi vietämme ehtoollista hänen käskystään. Tänäänkin, kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina on useimmissa helluntaiseurakunnissa vietetty ehtoollista. Tokihan ehtoollista voi muulloinkin viettää, mutta vakiintunut päivä koko seurakunnan ehtoollisen viettoon kullakin paikkakunnalla on kuukauden 1. sunnuntai.
Arkkienkeli Mikael on Raamatussa nimetty erikoisesti Israelin kansan suojelijaksi.
Dan. 10:21
Mutta minä kerron sinulle, mitä on merkitty totuuden kirjaan. Ainoa, joka tukee minua heitä vastaan, on teidän enkeliruhtinaanne Mikael,
Dan. 12:1
-- Silloin astuu esiin Mikael, suuri enkeliruhtinas, joka seisoo kansasi suojana. Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan.
Enkelit ovat ehdottoman uskollisia Jumalalle ja täyttävät Hänen tahtoaan tässä maailmassa. Taivaassa he iloitsevat jokaisesta syntisestä, joka tekee parannuksen.
Juud. 1:9
Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut
lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"
Luuk. 15:10
Niin myös, sanon minä teille, on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen."
Mikkelinpäivää eli kekriä on pidetty aikoinaan pestuupäivänä. Silloin palkolliset saivat viikon vapaata ja voivat pestautua uudelleen entiselle tai uudelle työnantajalleen. Se on ollut perinteinen sadonkorjuujuhla, eräänlainen uusi vuosi.oli suomalaisten perinteinen sadonkorjuujuhla.
Sitten tuli uskonpuhdistus ja kristityt kielsivät kekrin vieton ankarien rangaistusten uhalla.- eiuskova
Pe.ku kirjoitti:
oli suomalaisten perinteinen sadonkorjuujuhla.
Sitten tuli uskonpuhdistus ja kristityt kielsivät kekrin vieton ankarien rangaistusten uhalla.Nyt tais hihu pudota vähän kärryiltä...
eiuskova kirjoitti:
Nyt tais hihu pudota vähän kärryiltä...
et ole senkään vertaa kärryillä.
Toisten nimittely kertoo nimittelijänsä omasta toivottomuudesta.- eiuskova
Pe.ku kirjoitti:
et ole senkään vertaa kärryillä.
Toisten nimittely kertoo nimittelijänsä omasta toivottomuudesta.vahvasti siltä että olet siirtymässä uskovaisten leiriin, onko totta?
Raamatunlauseita väkerrät, ja uskot enkeleihin. Voivoi.
Mikaeliksi ovat joskun minua kutsuneet. Hyvää Mikaelia sulle!
Varsinainen päivä tais olla jo 29.9, mutta luterilaiset viettää sitä vasta sitä seuraavana sunnuntaina.
Sulla on vähän tavat kuin mullakin että halkoja hakataan sunnuntaina.- pakis_
Pe.ku kirjoitti:
Varsinainen päivä tais olla jo 29.9, mutta luterilaiset viettää sitä vasta sitä seuraavana sunnuntaina.
Sulla on vähän tavat kuin mullakin että halkoja hakataan sunnuntaina.kiitos. Vietän tänään syntymäpäivääni:) Muistan, kun synnyin niin maa oli kuurassa, nyt tänään on paistanut lämmin syksyinen aurinko.
Ne, jotka eivät onnittele minua laitan tarkkailuun:)))) kiitos. pakis_ kirjoitti:
kiitos. Vietän tänään syntymäpäivääni:) Muistan, kun synnyin niin maa oli kuurassa, nyt tänään on paistanut lämmin syksyinen aurinko.
Ne, jotka eivät onnittele minua laitan tarkkailuun:)))) kiitos.Paljon Onnea!
pakis_ kirjoitti:
kiitos. Vietän tänään syntymäpäivääni:) Muistan, kun synnyin niin maa oli kuurassa, nyt tänään on paistanut lämmin syksyinen aurinko.
Ne, jotka eivät onnittele minua laitan tarkkailuun:)))) kiitos.sulle syntymäpäiväsi johdosta.
Millään kirjaimin
ei Elämää
voi kirjoittaa
yhtä kauniisti
kuin noilla viivoilla,
rypyillä sinun kasvoillasi
Tommy Tabermann
Tiedät syntymäsi sään mutta Tommy tiesi uutisvuodossa alulle panonsakin: "kasvoi kikkara tukka kun pantiin alulle soutuveneessä tuulisella ilmalla".- pakis_
mikko.salmi kirjoitti:
Paljon Onnea!
onnitteluista. Niin syksynlapsi olen.
- pakis_
Pe.ku kirjoitti:
sulle syntymäpäiväsi johdosta.
Millään kirjaimin
ei Elämää
voi kirjoittaa
yhtä kauniisti
kuin noilla viivoilla,
rypyillä sinun kasvoillasi
Tommy Tabermann
Tiedät syntymäsi sään mutta Tommy tiesi uutisvuodossa alulle panonsakin: "kasvoi kikkara tukka kun pantiin alulle soutuveneessä tuulisella ilmalla".TT kirjoitti kauniin runon. Ja sitten on ihana laulu "hopeahapset" "...talven lunta kulmillasi vuotten niihin painamaa, silti olet mulle rakas, rakkaampi kuin milloinkaan..."
Väärinkäsityksen välttämiseksi tämä laulu on tarkoitettu kaikille maailman ihmisille jotka välittävät kanssakulkijoistaan. pakis_ kirjoitti:
TT kirjoitti kauniin runon. Ja sitten on ihana laulu "hopeahapset" "...talven lunta kulmillasi vuotten niihin painamaa, silti olet mulle rakas, rakkaampi kuin milloinkaan..."
Väärinkäsityksen välttämiseksi tämä laulu on tarkoitettu kaikille maailman ihmisille jotka välittävät kanssakulkijoistaan.Väärinkäsitysten välttämiseksi minunkin laittamani Tommyn "ryppyruno" oli kuvaannollinen, jota ei pidä lukea ryppyotsaisena.
- todé*
pakis_ kirjoitti:
Ne, jotka eivät onnittele minua laitan tarkkailuun:)))) kiitos.koettanut lähettää onnitteluviestiä jo pidemmän aikaa, mutta jostakin syystä masiina pätkii.
Jokohan nyt onnistaa: Onnea, Onmea! todé* kirjoitti:
koettanut lähettää onnitteluviestiä jo pidemmän aikaa, mutta jostakin syystä masiina pätkii.
Jokohan nyt onnistaa: Onnea, Onmea!masiina pätki koska sama vamma kaikilla, joten palveluntarjoajan romu pätkii.
- todé*
Pe.ku kirjoitti:
masiina pätki koska sama vamma kaikilla, joten palveluntarjoajan romu pätkii.
taitaa olla. Vaikka kyllä Potaskavaaran linkkimasto on aina silloin tällöin hieman jumissa, ei sen puoleen
- Pakis__
todé* kirjoitti:
koettanut lähettää onnitteluviestiä jo pidemmän aikaa, mutta jostakin syystä masiina pätkii.
Jokohan nyt onnistaa: Onnea, Onmea!onnitteluista, ja muistaakseni hmm... niin Hyvää Syntymäpäivää myös Potaskavaraan. Jos ei nyt just tänään niin kuitenkin lähiaikoina.:D
- pakis_
Pe.ku kirjoitti:
Väärinkäsitysten välttämiseksi minunkin laittamani Tommyn "ryppyruno" oli kuvaannollinen, jota ei pidä lukea ryppyotsaisena.
kuvakieli oli kaunis.
Psalmi50.15 kirjoitti:
minun toinen nimeni tuo Mikael : ) Etunimi onkin sitten hiukan "perussuomalaisempi"
on juuri perussuomalainen nimi ja kymmenenneksi yleisin miehen nimi Suomessa.
Raamatussa ei oikeasti ole Mikaelia eikä muitakaan ihmisten nimiä oikein, vaan ne on käännetty lähinnä suomenkielelle.
Se on niin että Raamatunkääntäjät länsimaissa eivät hyväksy Raamatun henkilöiden nimiä sellaisina kuin ne oikeasti olivat vaan ne vääristetään ihan muiksi.
Syynä kai nimien väärennökseen on se että Raamatun ihmisten nimet kuulostaa oikeasti "ählämiltä", arabeja kun pääosin olivat.pakis_ kirjoitti:
kuvakieli oli kaunis.
että Jeesuskin on tullut pelastuksesi koko maailmalle, Teillekkin !
Pe.ku kirjoitti:
on juuri perussuomalainen nimi ja kymmenenneksi yleisin miehen nimi Suomessa.
Raamatussa ei oikeasti ole Mikaelia eikä muitakaan ihmisten nimiä oikein, vaan ne on käännetty lähinnä suomenkielelle.
Se on niin että Raamatunkääntäjät länsimaissa eivät hyväksy Raamatun henkilöiden nimiä sellaisina kuin ne oikeasti olivat vaan ne vääristetään ihan muiksi.
Syynä kai nimien väärennökseen on se että Raamatun ihmisten nimet kuulostaa oikeasti "ählämiltä", arabeja kun pääosin olivat.arabeja "ählämeiksi"? Hekin ovat osalliset Kristuksen vereen, joko elämäksi, tai tuomioksi! Miten sinun laitasi, eli suhde Jeesukseen, se nimittäin ratkaisee iankaikkisuutesi!
- todé*
Pakis__ kirjoitti:
onnitteluista, ja muistaakseni hmm... niin Hyvää Syntymäpäivää myös Potaskavaraan. Jos ei nyt just tänään niin kuitenkin lähiaikoina.:D
tosin se oli reilu viikko sitten. :)
- pakis_
todé* kirjoitti:
tosin se oli reilu viikko sitten. :)
käsittääkseni olemme saman vuoden ruskan aikana ilmaantuneet ihmisten keskuuteen. :)))))
- pakis_
Mohikaani_27 kirjoitti:
että Jeesuskin on tullut pelastuksesi koko maailmalle, Teillekkin !
vaan ken sen ymmärtää on jo toinen kysymys.
- todé*
pakis_ kirjoitti:
käsittääkseni olemme saman vuoden ruskan aikana ilmaantuneet ihmisten keskuuteen. :)))))
---
- to..
pakis_ kirjoitti:
vallan erinomainen ihmisvuosi.
- pakis__
to.. kirjoitti:
vallan erinomainen ihmisvuosi.
tuohon ei mitään lisätä eikä siitä mitään pois ottaa! Κιιτοσ.
- Mikko-Mikael
tapasin tässä eräs kaunis päivä, mutta kova oli vauhti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2331789- 1861591
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä451192Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad49917- 14750
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä30741Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21730- 37715
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .23692Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46627