Ateismin falsifionnista

Falsifikaattori

Eikö ateismi voida falsifioida, jos se osoittautuu sisäisesti loogisesti ristiriitaiseksi?

6

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thronos

No alahan osoittaa - minä ainakin odotan mielenkiinnolla. Muistanet varmaan että jos sinä uskot Jumalaan, niin olet uskomatta vain yhteen jumalaan (kaikista tuhansista ja tuhansista, eri uskonsuunnat ja historia huomioonottaen) vähemmän kuin esimerkiksi minä. Varo vain ettet falsifioi itseäsi...

• Falsifikaattori

Meinaatko että minun pitäisi oikein perustella väitteeni? ei onnistu! Äiti tule auttamaan!!!!

• Negatiivinen ateismi ei sisällä väitteitä, positiivista ateismin väitettä ei voi.

"Positiivinen ateismi eli vahva ateismi on tietoteoreettinen käsitys, jonka mukaan on vahvoja todisteita jumalien olemassaoloa vastaan eikä mitään todisteita puolesta."

Jonkin todistaminen olemattomaksi on periaatteessa mahdotonta, joten positiiviseen ateismiin liittyy kyllä sellainen ongelma että se ei ole falsifioitavissa.

"Negatiivinen ateismi eli heikko ateismi on käsitys, jonka mukaan ei ole mitään yleisiä tai erityisiä perusteita tai todisteita jumalien olemassaolon puolesta."

Negatiiviseen ateismikäsitykseen ei liity positiivista väitelausetta, joka pitäisi falsifioida. Tässä ei itse tehdä väitettä jumalan olemassaoloa vastaan, todetaan vain että sen puolesta ei ole todisteita, joten ei ole olemassa mitään väitettä joka pitäisi kumota. Ainoa tapa osoittaa negatiivinen ateismi virheelliseksi kannaksi olisi todistaa jonkin jumalan olevan olemassa, mutta se että positiivinen teistinen väite ei ole falsifioitavissa on teistiseen katsomukseen liittyvä ongelma, ei negatiiviseen ateismiin liittyvä.

Pidän itseäni negatiivisena ateistin juuri tästä syystä että positiiviseen ateismiin liittyy tuo ongelma.

Positiivisen ja negatiivisen ateismin määritelmät wikipediasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Positiivinen_ja_negatiivinen_ateismi

• kjhkjhkjhkjhkj

Vahva ateismi=En usko jumaliin
        Heikko ateismi=En ole vakuuttunut jumalista

• kjhkjhkjhkjhkj kirjoitti:

Vahva ateismi=En usko jumaliin
        Heikko ateismi=En ole vakuuttunut jumalista

Voisiko olla kuitenkin näin:

Vahva ateismi=En usko jumaliin ja tiedän että niitä ei ole olemassa!
        Heikko ateismi=En nyt vaan satu uskomaan jumaliin, so what?

• Thronos

Aloittaja puhui "sisäisestä loogisesta ristiriitaisuudesta". Tästähän on esittänyt mielipiteensä ainakin Puolimatka, joka esitti asian jotenkin niin että koska ateisti ei usko järkevään Jumalaan niin hän ei voi olla järkevä joten hänen kantansa on järjetön eli väärä joten Jumalan täytyy olla olemass.... ruhhahhhaaa... aaah... anteeksi..... öh, tuota, niin että täten Jumalan täytyy olla olemassa, ja kuinka ollakaan, niin eiköpä vain juuri nimenomaan Jahven, vanhan kunnon Abrahamin Jumalan, esinahkoineen kaikkineen, kenenpä muunkaan.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      78
      5168
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      76
      4129
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      272
      3885
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      136
      3277
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2984
    6. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      391
      2926
    7. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2678
    8. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2276
    9. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      49
      2079
    10. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      111