Kertokaa Sunwind 27:stä käyttökokemuksia!

paljonko tarjoan?

Kaupan hieronta on meneillään ymainitusta paatista vm 83, Volvon ykspyttynen merivesijäähdytteinen diesel-päkyttäjä, peruspurjeet, spriikeitin, kemskuvessa, ei karillakäyntejä näkyvillä. Minkälaiset purjehdusominaisuudet (en ole purjehtinut sillä) ja muita käyttökokemuksia?

45

8152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SW OK

      On ihan ok pursi varsinkin perhe- ja matkapurjehdukseen. Sillä pärjää myös mainiosti kovemmallakin tuulella ja käsiteltävyys on hyvä. On kokoluokassaan ihan kipailukykyinen jo hinnaltaankin (alle 100 tmk). Tilat riittävät kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Tottakai useimmissa 30 jalkaisissa on kylläkin jo enmmän tilaa ja löytyy jo sitten myös navigointipöytä, mikä on tarpellinen.
      Toivottavasti kiikarissa olevassa veneessäsi on valmiina loki, kaiku, autopilotti yms tarpeelinen, koska niiden hankkiminen jälkeenpäin maksaa enemmän tai vähemmän.

      • Kotimainen aina luotettava

        Olen omistanut Santtu kaksseiskan ja voin suositella sitä perheveneeksi. Se on ongelmaton ja helppo purjehtia. Ei huippunopea mutta tiloiltaan kohtalaisen hyvä. Erillistä vessaa ei ole, mutta tarpeet voi hoidella aika hyvin keulapiikkiin "suljettuna". Spriikeitinhän niissä tavallisesti on ja siitä ainakin meillä tuppasi loppumaan polttoaine aina kesken kahvin tai puuronkeiton. Vaihda kaasulle, se on kätevämpi. Volvon ysiheppaset ovat luotettavia koneita ja se riittää hyvin Santtuun. Niitä on tehty ja myyty paljon ja se säilyttää aika hyvin hintansa ellei ole karikoitu. Ulkonäöstä voi olla sitä ja tätä mieltä, meinaan valaskantista versiota. Maksa siitä 75 - 85 tonnia, jos siinä on perusvarustus eikä näkyviä kolhuja.


      • Waltti
        Kotimainen aina luotettava kirjoitti:

        Olen omistanut Santtu kaksseiskan ja voin suositella sitä perheveneeksi. Se on ongelmaton ja helppo purjehtia. Ei huippunopea mutta tiloiltaan kohtalaisen hyvä. Erillistä vessaa ei ole, mutta tarpeet voi hoidella aika hyvin keulapiikkiin "suljettuna". Spriikeitinhän niissä tavallisesti on ja siitä ainakin meillä tuppasi loppumaan polttoaine aina kesken kahvin tai puuronkeiton. Vaihda kaasulle, se on kätevämpi. Volvon ysiheppaset ovat luotettavia koneita ja se riittää hyvin Santtuun. Niitä on tehty ja myyty paljon ja se säilyttää aika hyvin hintansa ellei ole karikoitu. Ulkonäöstä voi olla sitä ja tätä mieltä, meinaan valaskantista versiota. Maksa siitä 75 - 85 tonnia, jos siinä on perusvarustus eikä näkyviä kolhuja.

        Spriikeitin on hyvä ja turvallinen!

        En suosittele kaasua ja jos kaasu on olemassa hanki hälytin.

        Kaasu tappaa!

        Niin tulikin jos irti pääsee!

        Asia nyt ei suoranaisesti kuulu ekan otsikon alle, muuta en näe kaasun puutetta missään nimessä negatiivisena asiana.


      • Meinasin ostaa

        Onhan se tilaihme, mutta pari muttaa: suht hidas ja kehnohko luovija, eli jos olet himopurjehtija, saatat pettyä. MD-5 on kranttu mm ilmavaivoille polttoainejärjestelmässä ja kylmänä verkkainen käynnistyjä.Pitkä vieteri: Jos se ainokainen pytty ei sytytä, niin kone ei myöskään käy... Navigointipöytää en ole ikinä tarvinnut näissä kotimaisissa saaristoreissuissa, vaikka sellainen nyt onkin. Perheveneenä varmaan kuitenkin ihan jees, kun asuttavuus painaa kupissa enemmän.


      • Helmeri
        Waltti kirjoitti:

        Spriikeitin on hyvä ja turvallinen!

        En suosittele kaasua ja jos kaasu on olemassa hanki hälytin.

        Kaasu tappaa!

        Niin tulikin jos irti pääsee!

        Asia nyt ei suoranaisesti kuulu ekan otsikon alle, muuta en näe kaasun puutetta missään nimessä negatiivisena asiana.

        On aika monen sprii- ja petrolikeittimen ympärillä mustuneita paikkoja muistuttamassa palovaarasta, joka mielestäni on vähintään yhtä paha asia kuin kaasun vaara. Kaasun puute ei kuitenkaan ole este veneen hankinnassa.


      • Osta Santtu Volvoineen
        Meinasin ostaa kirjoitti:

        Onhan se tilaihme, mutta pari muttaa: suht hidas ja kehnohko luovija, eli jos olet himopurjehtija, saatat pettyä. MD-5 on kranttu mm ilmavaivoille polttoainejärjestelmässä ja kylmänä verkkainen käynnistyjä.Pitkä vieteri: Jos se ainokainen pytty ei sytytä, niin kone ei myöskään käy... Navigointipöytää en ole ikinä tarvinnut näissä kotimaisissa saaristoreissuissa, vaikka sellainen nyt onkin. Perheveneenä varmaan kuitenkin ihan jees, kun asuttavuus painaa kupissa enemmän.

        Tuo Volvon ykspyttysen morkkaus edellä meni kyllä yhden ainokaisen koneen tiliin. Minulla oli nimenomaan kaksseiska puolikymmentä vuotta eikä sen ykspyttysessä Volvossa ollut pienintäkään vikaa. Kaikki diselit ovat arkoja ilmavaivoille. Volvossani ei ollut koskaan ilmavaivoja. Myöhemmin olen omistanut kakspyttysen 18 hv ja kolmipyttyisen 28 hv Volvo Pentan, yhdessäkään ei ole ollut ongelmia. Hyviä koneita, päihittävät Jammut mennen tullen. Jammuissahan on jäähdytyksen kanssa ongelmia (tukkeutuvat vesikanavat) ja siksi niissä kärähtelee kannentiivisteet ja tulee muitakin isoja remontteja.


      • Seppo
        Osta Santtu Volvoineen kirjoitti:

        Tuo Volvon ykspyttysen morkkaus edellä meni kyllä yhden ainokaisen koneen tiliin. Minulla oli nimenomaan kaksseiska puolikymmentä vuotta eikä sen ykspyttysessä Volvossa ollut pienintäkään vikaa. Kaikki diselit ovat arkoja ilmavaivoille. Volvossani ei ollut koskaan ilmavaivoja. Myöhemmin olen omistanut kakspyttysen 18 hv ja kolmipyttyisen 28 hv Volvo Pentan, yhdessäkään ei ole ollut ongelmia. Hyviä koneita, päihittävät Jammut mennen tullen. Jammuissahan on jäähdytyksen kanssa ongelmia (tukkeutuvat vesikanavat) ja siksi niissä kärähtelee kannentiivisteet ja tulee muitakin isoja remontteja.

        Perinteisesti Volvot ovat olleet siinä määrin herkkiä ilmavaivoille, että itse olen niitä karttanut. Aikaisemmlle omalle jammullekin tuntui kelpaavan yhtä hyvin ilma kuin löpökin, puhumattakaan nykyisestä Bukhista. Ilmavaivojen inhottavuudessa Volvolle pärjää vain Perkins. Muutamien Volvomallien kyljessä lukee kyllä "made by Perkins", mutta en mene silti väittämään, etteikö kehitystä ole saattanut viime aikoina tässä suhteessa tapahtua, kun en asiaa tunne.


      • Katsastusmies
        Helmeri kirjoitti:

        On aika monen sprii- ja petrolikeittimen ympärillä mustuneita paikkoja muistuttamassa palovaarasta, joka mielestäni on vähintään yhtä paha asia kuin kaasun vaara. Kaasun puute ei kuitenkaan ole este veneen hankinnassa.

        Olin katsastuskurssila ja muistaakseni juuri siellä
        joku sanoi, että spriikeittimellä syntyy venepalot,
        ei kaasulla. Syynä on useimmiten selvä sähläys tai
        muuten vaan erittäin kätevä paperirulla hellan yläpuolella.
        Eräs kiinteytetty spriipatruuna ei edes sammunut vaikka
        kuppi laitettiin päälle.

        Tämä ei tarkoita sitä, etteikö myös kaasu ole vaarallinen.
        Hälytin on EHDOTTOMASTI mielestäni oltava. Kuka
        hullu ottaa sellaisen riskin että pääsee hiljaisesti
        tukehtumalla tai helvetin kovalla paukkeella lentävän
        kannen palojen seassa taivaaseen säästääkseen
        n 500FIM??? Tämä siitäkin huolimatta että tapaus on
        erittäin harvinainen ja harvinainen se on koska
        onneksi kaasuasennuksia ei saa itse tehdä. Jonkinlainen
        laatu säilyy puoliväkisin.

        Sorry, meni vähän kauas Sunwindistä.


      • MM
        Seppo kirjoitti:

        Perinteisesti Volvot ovat olleet siinä määrin herkkiä ilmavaivoille, että itse olen niitä karttanut. Aikaisemmlle omalle jammullekin tuntui kelpaavan yhtä hyvin ilma kuin löpökin, puhumattakaan nykyisestä Bukhista. Ilmavaivojen inhottavuudessa Volvolle pärjää vain Perkins. Muutamien Volvomallien kyljessä lukee kyllä "made by Perkins", mutta en mene silti väittämään, etteikö kehitystä ole saattanut viime aikoina tässä suhteessa tapahtua, kun en asiaa tunne.

        Totta molemmat puolet. Se minun viitoseni oli kyllä aika neuroottinen. Voivottelin kerran naftalta löyhkäten konettani muistaakseni Vänön terassilla ja sain kuulla paikalliselta tosi asiantuntijalta osaaottavasti: nojoo.. vi brukar här att säga... että VP:n omistajat pääsee varmasti taivaaseen kun niillä on jo helvettinsä ollut...heh.
        Mutta toisaalta nyt on paatissa VP-2002, hyvin asennettu ja pidetty, eikä pienintäkään ongelmaa. Kaverilla sama juttu. Kallistuisin väittämään, että jotkut koneet kestää enemmän huonoa hoitoa, kuin toiset.


      • waltti
        Katsastusmies kirjoitti:

        Olin katsastuskurssila ja muistaakseni juuri siellä
        joku sanoi, että spriikeittimellä syntyy venepalot,
        ei kaasulla. Syynä on useimmiten selvä sähläys tai
        muuten vaan erittäin kätevä paperirulla hellan yläpuolella.
        Eräs kiinteytetty spriipatruuna ei edes sammunut vaikka
        kuppi laitettiin päälle.

        Tämä ei tarkoita sitä, etteikö myös kaasu ole vaarallinen.
        Hälytin on EHDOTTOMASTI mielestäni oltava. Kuka
        hullu ottaa sellaisen riskin että pääsee hiljaisesti
        tukehtumalla tai helvetin kovalla paukkeella lentävän
        kannen palojen seassa taivaaseen säästääkseen
        n 500FIM??? Tämä siitäkin huolimatta että tapaus on
        erittäin harvinainen ja harvinainen se on koska
        onneksi kaasuasennuksia ei saa itse tehdä. Jonkinlainen
        laatu säilyy puoliväkisin.

        Sorry, meni vähän kauas Sunwindistä.

        Hyvä että asiasta keskustellaan!

        Sprii on alkoholia ja näin leihmahtaminen on herkässä jos spriitä menee kuumalle pinnalle.

        Tiedossani olevat tapaturmat spriikeittimen kanssa ovat olleet seurausta hölmöilystä. Sprii-tankkia on ruvettu täyttämään kun säiliö ja ympäristö ovat olleet kuumia!

        Ja taas menee kauaksi alkuper- otsikosta! Sorry!


      • Sunwindilla_edullisemmin

        Valitse Sunwind 27, jos arvostat kodikasta ja toimivaa tilaratkaisua sekä tasapainoista kokonaisuutta.
        Sunwindissa on monipuolisemmat säilytystilat. Laidoilla on suljettavat hyllyköt ja pistopunkan päällä on pari vetolaatikkoa.
        Myös pentterissä on liukuovilla varustetut kaapistot.
        Vene tarjoaa asialliset tilat perhekäyttöön, istuinkaukalot ovat tilavat ja turvalliset.
        Purjehdusominaisuudet ovat tasapainoisten runkomuotojen ansiosta ainakin yhtä hyvät kuin leveäperäisilllä uutuusmalleilla.
        Vanhat veneet ovat viihtyisämpiä asustella kuin kolkonkalseat uudet.
        Maxi Fenix ei ole ohi päässyt.

        Sopii myös yksin purjehdukseen.


    • Pitkulainen2

      Kummassa on paremmat tilat, valaskantisessa vai sitten uudemmassa mallissa? Lähinnä seisomakorkeuden puolesta.

      • Armas31

        Terve. Meillä oli -84 Santtu 27 muutamia vuosia ja olimme siihen tyytyväisiä. Meikäläiselle 1,78m oli sisäkorkeus riittävä. Myös keulahytti on riittävän tilava kahdelle aikuiselle. Pituutta tarvitseva voi nukkua salongin sohvalla styyrpuurin puolella...
        Edelliseen ketjuun viitaten. Joku edellisistä omistajista oli asentanut kaasuhellan pentteriin. Poistin sen koska kaasun sisäänvuotaminen oli todellinen riski. Tilalle tuli perinteinen kaksiliekkinen spriiliesi Origo 3000. On hyvä ja turvallinen ja sitä täyttöä ei tarvitse tehdä kun liesi on kuuma! Asioita voi myös ennakoida.
        Purjehdusominaisuudet ovat riitävän hyvät, meikäläisissä kesätuulissa on helppo saavuttaa sellainen 4,5 solmun keskivauhti. Sopivalla sivumyötäisellä sitten paljon enemmän, huiput oli Lumparnilla pienessä aallokossa 6,9 gps:n mukaan. (Ihmettelen itsekin). On merikelpoinen näillä meidän vesillä, voi huoletta lähteä Ahvenanmeren yli katselemaan Ruotsin rannikkoa.
        t. Armas31


      • nopeudet

        En moiti Sunwidin ominaisuuksia, mutta huiput 6,9 solmua ei ole paljon, ettekö koskaan purjehtineet kovassa tuulessa, vai tarkoititko keskinopeutta? Olen saanut vastaavanpituisen raskaan pikäkölisenkin 9,6 solmun surffeihin kovassa tuulessa.


      • Armas31
        nopeudet kirjoitti:

        En moiti Sunwidin ominaisuuksia, mutta huiput 6,9 solmua ei ole paljon, ettekö koskaan purjehtineet kovassa tuulessa, vai tarkoititko keskinopeutta? Olen saanut vastaavanpituisen raskaan pikäkölisenkin 9,6 solmun surffeihin kovassa tuulessa.

        Keskinopeudesta oli kysymys useamman mailin matkalla. Surffinopeudet on sitten eri asia, niitä ei juuri ole tullut mitattua. Tuolloin olosuhteet olivat varmaankin parhaat mahdolliset, tuuli n. 6-7 m hyvästä suunnasta ja aallokkoa ei juuri mitään.

        Käytin silloin matka-arvioissani 4,5 solmun keskinopeutta ja se päti melko hyvin. Koneella tyynessä vauhti oli n. 3,5 - 4 solmua, vastauuleen ei juuri kannattanut koneella ajella. Tuulessa kannatti aina mennä purjeilla, kryssivauhtikin oli riittävän hyvä.
        t. Armas31


      • 12-1
        Armas31 kirjoitti:

        Terve. Meillä oli -84 Santtu 27 muutamia vuosia ja olimme siihen tyytyväisiä. Meikäläiselle 1,78m oli sisäkorkeus riittävä. Myös keulahytti on riittävän tilava kahdelle aikuiselle. Pituutta tarvitseva voi nukkua salongin sohvalla styyrpuurin puolella...
        Edelliseen ketjuun viitaten. Joku edellisistä omistajista oli asentanut kaasuhellan pentteriin. Poistin sen koska kaasun sisäänvuotaminen oli todellinen riski. Tilalle tuli perinteinen kaksiliekkinen spriiliesi Origo 3000. On hyvä ja turvallinen ja sitä täyttöä ei tarvitse tehdä kun liesi on kuuma! Asioita voi myös ennakoida.
        Purjehdusominaisuudet ovat riitävän hyvät, meikäläisissä kesätuulissa on helppo saavuttaa sellainen 4,5 solmun keskivauhti. Sopivalla sivumyötäisellä sitten paljon enemmän, huiput oli Lumparnilla pienessä aallokossa 6,9 gps:n mukaan. (Ihmettelen itsekin). On merikelpoinen näillä meidän vesillä, voi huoletta lähteä Ahvenanmeren yli katselemaan Ruotsin rannikkoa.
        t. Armas31

        Spriikeittin on vaarallisempi kuin kaasukeitin. Siitä minulla on ihan omakohtaista kokemusta. Origoa olen käyttänyt 4 vuotta ja saanut aikaiseksi yhden tulipalon alun, joka sammutettiin jauhesammuttimella. Kaasua olen käyttänyt 25 vuotta ilman yhtään edes lähellä piti tilannetta. Kaasua pelätään kuten pitääkin ja osaksi siksi se on käytännössä osoittautunut turvallisemmaksi. Venettä on vaikea saada kaasulla räjähtämään. Kaasun ja hapen täytyy olla melko tarkkaan oikeassa suhteessa. Kaasua pitää olla todella runsaasti. Kaasun haju varoittaa paljon ennen sellaista tilannetta.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/4056052/nestekaasu-vs-sprii


      • surffifantti
        Armas31 kirjoitti:

        Keskinopeudesta oli kysymys useamman mailin matkalla. Surffinopeudet on sitten eri asia, niitä ei juuri ole tullut mitattua. Tuolloin olosuhteet olivat varmaankin parhaat mahdolliset, tuuli n. 6-7 m hyvästä suunnasta ja aallokkoa ei juuri mitään.

        Käytin silloin matka-arvioissani 4,5 solmun keskinopeutta ja se päti melko hyvin. Koneella tyynessä vauhti oli n. 3,5 - 4 solmua, vastauuleen ei juuri kannattanut koneella ajella. Tuulessa kannatti aina mennä purjeilla, kryssivauhtikin oli riittävän hyvä.
        t. Armas31

        27-jalkainen pitkäkölinen meni 10,3 solmua surffeissa kovassa tuulessa ja isoissa mainingeissa. Potkurisi ollut väärä jos ei pienimmilläkään dieseleillä Sunwind pääse tyvenessä 3,5-4 solmua parempaan vauhtiin


    • pitkäpinna

      Venttaa vähän, edellinen kaveri vastaa sulle haudan takaa vuonna 2034.

      • Pitkulainen2

        Netissä kaikki on tuoretta, on aivan sama lukeeko 10 min tai 10 vuotta sitten lähetetyn viestin. Samanlaisena näkyy ja asian kokee.


      • Eiihmettele
        Pitkulainen2 kirjoitti:

        Netissä kaikki on tuoretta, on aivan sama lukeeko 10 min tai 10 vuotta sitten lähetetyn viestin. Samanlaisena näkyy ja asian kokee.

        Varsinkin jos katselee noita jeesuksen aikaisia homeskandeja. Vois löytyy myös joku vuoden 72 vene lehden vertailu, johonkin vielä vanhempaan.


      • Pitkulainen2
        Eiihmettele kirjoitti:

        Varsinkin jos katselee noita jeesuksen aikaisia homeskandeja. Vois löytyy myös joku vuoden 72 vene lehden vertailu, johonkin vielä vanhempaan.

        Kerroppas sitten joku vaihtoehto 10-14 K€ haarukkaan niin saadaan valjastettua älämölösi rakentavaksi tiedoksi.
        Veneen reunaehtoina on että pystyy paistelemaan plättyjä suht suorassa ja turvallinen istuinkaukalo kun on juniori aika nopea liikkeissään.


      • SomeAivokuolluttaAikaa
        Eiihmettele kirjoitti:

        Varsinkin jos katselee noita jeesuksen aikaisia homeskandeja. Vois löytyy myös joku vuoden 72 vene lehden vertailu, johonkin vielä vanhempaan.

        mulla löytyy tuolta aikakaudelta faijan vanhat vene lehdet, ei ollut paljon tarjontaa siihen aikaa, kun katsoo kevään suurta erikois numeroa jossa kaikki myytävät veneet. Toinen mikä kiinnittää on koko perhevene 4-5 henkisille oli max 28 jalkaa ja huomattavasti pienemmissäkin veneiltiin ja hauskaa oli kaikilla. Paljoa ei ole hauskempaa nykyään vaikka paljon isompi "luxsus" vene...


      • Todellinen_maakrapu

        Itse asiassa tämä oli tavanomaista parempi nosto historiasta. Täysin turhaa olisi ollut vastata 16 vuoden takaiseen kysymykseen, mutta nyt kerran nostaja esitti oman kysymyksensä vanhaan ketjuun. Santut eivät liene mihinkään vesiltä kadonneet joten tuskin niillä purjehtivat purjehduspalstaltakaan.


    • Valaskansivaiuusikansi

      Valaskantisen omistaneena kuvittelen siinä olevan enemmän sisävolyymiä. Seisomakorkeus lienee suunnilleen sama, istumakorkeuden erolla ei ole merkitystä.

      Joku vanha kommentti siitä, että Sw27 ei muka luovi on täyttä kyvyttömyyttä purjehtijalta. Kyllä luovii jopa pelkällä isolla, luovikulma ei tietenkään ole parhaiden kryssiveneiden tasoa.

    • MikkoB

      Minun toinen veneeni oli Sunwind 27, valaskantinen. Ostin sen uutena vuonna 1984 ja pidin sitä viisi vuotta.
      Eihän sitä kovin kauniiksi voi kehua mutta silloiseen tilanteeseni hyvinkin käytännöllinen, oli vähän kuin asuntovaunussa olisi purjehtinut :=)
      Tarkoitan tietty tilojen puolesta.
      Eihän se nyt mikään vauhtivene todentotta ollut mutta senhän tiesi jo kun sen osti. Sellainen suhteellisen rauhallisesti purjehtiva vene, aloitelijalle helppokäyttöinen. Kaikissa muissa tuulissa jotakuinkin OK, paitsi luovissa kyllä sitten sai ihan oikeasti kaikkia kikkoja käyttää jotta luoviminen olisi edes jotakuinkin hauskaa puuhaa ollut. Onneksi serkkuni oli jo silloin paljon kilpapurjehdusta harrastanut joten yhdellä pidemmällä yhteisellä reissulla hän opetti minulle miten se parhaiten luovilla toimii. Se viimeistelytyö sisustuksen osalta oli melko lailla pelkistettyä mutta toimii ihan odotusten mukaan.
      Nykyään niitä saa todella halvalla joten yli 13000EUR ei kannata maksaa.Useita löytyy alle 10000 EUR. Joku kyllä pyytää jopa 17000 EUR mutta se on kyllä melkoinen ylihinta ellei siinä uudehkot purjeet ja vaihdettu /perushuollettu moottori ole. Melkein kaikissa niissä Volvo Pentta moottorina on mikä sinäänsä melko luotettavaksi on todettu koska yksinkertainen moottori on.
      Ei ole elektroniikalla pilattu. Olen kuullut että ellei se Volvo Penta kymmenen yriyksen jälkeen käynnisty niin voi upottaa mereen, älä sitä kuitenkaan tee koska se on luonnon pilaamista nykyään ja siitä voi jopa sakot saada jos joku sattuu näkemään.

      Kannattaa ehkä ruotsin markkinoita katsastaa koska siellä Sunwind 27 veneitä myös jonkinverran on ja yleensä saa sieltä halvemmalla kuin Suomesta.

    • kaupanjulkisivu

      SW27 ihan kelpo retkivene. Täällä sisävesillä niitä näkee vielä paljon, kun ei ole tuota merialueiden painetta isompaan paattiin niin paljon

    • veneilläoneroja

      Osta mielummin purjevene.....

      • BörjeGustafsson

        "Osta mielummin purjevene....." täysidioottimainen kommetti veneilläoneroja hölmöltä. Kun joku jotain kysyy voisi antaa asiallisen vastauksen. Älä vaan lähde väittämään että niin teit!!


    • Mukavapeli

      Minulla on ollut SW26 (Saman konstruktio kuin SW27). Purjehdin sillä useita kertoja Gotlantiin ja Bornholmille. Erinomainen pikkupursi.

    • vdfrt

      Sunwind on rakennettu kuin asuntovaunu ja purjehtiikin yhtä hyvin.

      • Pekkapuupäinen

        Miten ihmeessä olet saanut sen asuntovaunun vesitiiviiksi ? Onko siinä sisä vai perämoottori ? Mikä on maston korkeus ? Jos teet valtamerikierroksen suosittelen että hankit hyvät kelluntaliivit, jos se ovi kuiteskin sattuisi vuotamaan.


    • ExSanttuilija

      Osta ihmeessä uudemmalla kannella jo pelkästään ulkonäön takia.
      Uudemmassa avotila on tilavampi ja salonkiin mukavampi laskeutua, koska välikantta ei ole. Lisäksi kannella on selkeämpi liikkua. Heloitusta oli myöskin parannettu.

      Sain omani aikanaan kulkemaan kohtuullisesti panostamalla uusiin purjeisiin. Isoon ahvenselkää ja läpilattaa sekä hyvin leikattu genua. Kiva perhevene retkeilyyn.

      • Sw271

        Sunwind 27 on kiva vene ja voin samoin suositella uudemmalla kannella ja uusilla ikkunoilla olevaa mallia. Se ei ole edes kovin ruma. Omani oli vuodelta 1991 ja vene oli kaikinpuolin laadukkaasti tehty ja toimi meidän kahden hengen käytössä hyvin. Retkiä tehtiin Viroon ja Ahvenanmaalle. Vene ostettiin aikanaan Turusta ja purjehdittiin Helsinkiin ennen Vappua. Tässä ollaan Elisaaressa Vappuaaton aattona: http://aijaa.com/IBdbQd

        Suurin vika on varmaan ne kolme raitaa kyljessä, jotka karistavat rispektiä laiturilla ja nettipurjehtijoiden keskuudessa.


    • Lämmöllämuistaen-sw27

      Meillä oli 12 vuotta sundwind ja voin sanoa että ei jäänyt mitään muuta kuin hyviä kokemuksia suosittelen lämpimästi sundwindia

    • Hidassytytys

      Alkuperäisestä kysymyksestä ei olekaan kuin vähän yli 16 vuotta, mahtaako kaupat olla jo tehty?

      • AlkuperäinenKysyjä

        Kiitos kysymästä, kaupanhieronta on loppusuoralla! 2020 on varmaan paatti alla.


    • sundwind27

      Jos pitäis valita sundwind vai avance niin ehdottomasti sundwind
      Velipojan avancessa oli kansi korjannut kovassa tuulessa purjehtiessa
      mutta ei siitä sen enempää
      sundwind on erittäin laadukas ja mukava purjehtia
      Koskaan ei ole ollut volvopentan kanssa ongelmia
      Kävimme sundwindillamme myös Espanjassa ja Tallinnassa ja ruotsin rannikolla

      • Ahvenanmaan_espanja

        Tallinnassa ja Espanjassa?


      • sundwind27

        Kyllä luit oikein kävimme sw llä Espanjassa mutta me emme menneet kanavia pitkin vaan rantoja pitkin sieltä Ranskan ja englannin välistä
        Olimme yhteensä 1.5vuotta merellä mutta asuimme osan ajasta hotellissa koska vene oli kuivilla
        Syy siihen että jos tämä viesti tulee kaksi kertaa on että ensin ne katoaa mutta sitten ilmestyy taas jostain bitti avaruuudesta


    • Sundwind27

      Tarkoitus oli sanoa korkannut

    • Sandersq

      Santuissa on balsakansi. Mastonjalan ja alla olevan liimapuupalkin välissä ei ole umpitavaraa vaan balsaa. Antaa pidemmän päälle periksi. Tämä näkyy laipion vääntämisen.ä. Korjattavissa. Ei ole paha vika.

    • Potaatti2211

      Älä tota omassa sundwindissani jouduttiin laminoidaan pieni palanen uudestaan enkä huomannut mitään balsaa siellä

    • sundwind27

      Kyllä luit oikein kävimme sw llä Espanjassa mutta me emme menneet kanavia pitkin vaan rantoja pitkin sieltä Ranskan ja englannin välistä
      Olimme yhteensä 1.5vuotta merellä mutta asuimme osan ajasta hotellissa koska vene oli kuivilla

    • 10ja14

      Onkohan ostopäätös jo syntynyt? Voin kyllä suositella Santtua ensiveneeksi. Itselläni oli hyviä kokemuksia vuosimallin 1991 veneestä aikanaan.

    • Homettapurjeessa

      Minäkin lähetin tämän viestin vuonna 2001 elokuun 7 päivänä ja vasta nyt näkyy tulleen perille.
      En toista Sunwindia ole ostanut sen jälkeen enkä osta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      88
      4397
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      20
      2817
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2684
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1886
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1736
    6. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      152
      1530
    7. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      125
      1511
    8. Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?

      Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin
      Sinkut
      111
      1471
    9. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      282
      1409
    10. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      94
      1360
    Aihe