Nestekaasu vs Sprii

kahvinkeittäjä

Sanokaahan nestekaasun etuja verrattuna johonkin sprii keittimeen. Nyt veneessä on kaasusysteemit, mutta kumpi nyt sitten on parempi ja milläperusteella. Turvallisuus on myös yksi kiinnostava tekijä. Perunoita tulee keiteltyä ehkä kerran päivässä, joten mielestäni en mitään erityisiä ominaisuuksia keittimeltä kaipaa.

30

9118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolella

      Kaasun eduksi lasken:
      - turvallisuus (sprii läikkyy helpommin pitkin poikin)
      - nopeus
      - hajuttomuus (ainakin jos ei ole sellainen kallis liesilämmitin)
      - keitin yleensä halvempi
      - pitkäikäinen (oma kesti 25v, ennen kuin laitoin vaihtoon)

      Kaasun heikkouksia
      - pullo painaa
      - asennus vaatii ammattimiehen (putkiston teko)
      - tiiveys kannattaa/pitää tarkistaa aika ajoin

      Ehdottomasti kaasu.

      • käytännössä

        Matkapurjehtija, joka liikkuu kotivesiä kauempana, havaitsee muitakin harmeja nestekaasusta:
        - edes EU:n alueella ei ole yhtenäistä käytäntöä pullojen liittimissä
        - omien pullojen täyttäminen ei yleensä onnistu EU:ssa
        - vaihtopullot koskevat vain muutamia merkkejä ja muutamia valtioita
        - rautapullot ruostuvat nopeasti pilalle, jos purjehtii lämpimillä vesialueilla
        - propaania ei käytetä kaikkialla, jossain kaasu on butaania, jossain saa epäpuhtaita ja putkistoa syövyttäviä nestekaasuja
        - adapterisarjatkaan eivät sopineet kaikkialla, missä alumiinipullot olisi saanut täytettyä
        - Suomessa hyväksytty alumiinipullo ei täytä joitenkin etäisten maiden normeja: pullo piti koeponnistaa ja leimata ennenkuin se täytettiin
        - nestekaasuun liittyy aina räjähdysvaara, vaikka laitteisto on katsastettu. Kupariputket kannattaisi suojata muoviputkella, jolloin murtuma ei aiheuttaisi kaasuvuotoa. (Tietääkseni ainakin Nautor käyttää tällaista asennusta).

        Alkoholi- ja kerosiinihelloissa on omat huonot puolensa, mutta moni pitkänmatkanpurjehtija on sittenkin päätynyt sellaisiin. Makuasia, mitä etuja ja haittoja kukin pitää oleellisimpina.


      • etuja

        Spriikeitin nokeaa aina vähän, vaikka käyttäisikin hyviä aineita. Kaasu ei nokea lainkaan.

        Keittotarpeeni on vähäinen, joten käytän Biltemasta ostettua kertakäyttöpatruunoilla toimivaa keitintä (20€). Kiinteään asennukseen verrattuna etuna on luvanvaraisten asennusten poisjääminen ja mahdollisuus ottaa keitin mukaan vaikkapa grillikatokseen. Yhdellä patruunalla (noin 1,2€) palaa täydellä teholla muistaakseni noin puolitoista tuntia. Jos enemmän keittelisin, niin varmasti laittaisin kiinteän keittimen ja samalla kaasujääkaapin.


      • puoli..
        etuja kirjoitti:

        Spriikeitin nokeaa aina vähän, vaikka käyttäisikin hyviä aineita. Kaasu ei nokea lainkaan.

        Keittotarpeeni on vähäinen, joten käytän Biltemasta ostettua kertakäyttöpatruunoilla toimivaa keitintä (20€). Kiinteään asennukseen verrattuna etuna on luvanvaraisten asennusten poisjääminen ja mahdollisuus ottaa keitin mukaan vaikkapa grillikatokseen. Yhdellä patruunalla (noin 1,2€) palaa täydellä teholla muistaakseni noin puolitoista tuntia. Jos enemmän keittelisin, niin varmasti laittaisin kiinteän keittimen ja samalla kaasujääkaapin.

        Retkikeittimen huono puoli on se ettei sitä saa käyttää sisätiloissa..


      • haloo???
        puoli.. kirjoitti:

        Retkikeittimen huono puoli on se ettei sitä saa käyttää sisätiloissa..

        Miten niin ei saa? Lukeeko ohjekirjassa niin? Esimerkiksi autosi ohjekirjassa on mainittu melkoinen lista asioita, jotka tulee tarkistaa ennen jokaista ajoa...


      • puoli..
        haloo??? kirjoitti:

        Miten niin ei saa? Lukeeko ohjekirjassa niin? Esimerkiksi autosi ohjekirjassa on mainittu melkoinen lista asioita, jotka tulee tarkistaa ennen jokaista ajoa...

        Siten niin ei saa, kun asetus kieltää.

        On hieman eri asia jättää auton tarkistukset tekemättä kuin yllyttää muita rikoksen tekemiseen..


      • yllyttää?
        puoli.. kirjoitti:

        Siten niin ei saa, kun asetus kieltää.

        On hieman eri asia jättää auton tarkistukset tekemättä kuin yllyttää muita rikoksen tekemiseen..

        Kuka muka on yllyttänyt asetuksen rikkomiseen? Retkikeittimestä kertonuthan kertoi vain omasta tekemisestään, eikä suoranaisesti suositellut sitä kellekään. Sinäänsä kyllä vähän ihmetyttää tämä suomalaisten lakitottelevaisuus. Muualla maailmassa ihmiset ajattelevat enemmän omilla aivoillaan, mutta suomalainen tekee juuri niin kuin sitä käsketään. On hauska katsella, kun sunnuntaiyönä autoilijat seisovat punaisissa liikennevaloissa tyhjällä tiellä...


      • heh
        puoli.. kirjoitti:

        Retkikeittimen huono puoli on se ettei sitä saa käyttää sisätiloissa..

        Siitä puuttuu liekkivahti. Kuitenkaan valvonnan alaisena ei ole sen vaarallisempi sisällä kuin mikään muukaan keitin.


      • Puoli..
        heh kirjoitti:

        Siitä puuttuu liekkivahti. Kuitenkaan valvonnan alaisena ei ole sen vaarallisempi sisällä kuin mikään muukaan keitin.

        Vastaus oli osittain oikein, mutta mitä jäi vielä huomaamatta?


      • avita vähän
        Puoli.. kirjoitti:

        Vastaus oli osittain oikein, mutta mitä jäi vielä huomaamatta?

        Mitäköhän jäi huomaamatta?


      • puoli..
        avita vähän kirjoitti:

        Mitäköhän jäi huomaamatta?

        Ajoneuvoissa pitää käyttää kiinteitä asennuksia. Eli kaasupullo(t) eivät ole asuintiloissa.


    • pelkää

      mustaami... eiku kaasua komissaa...

      Minä pidän kaasua parempana sen takia, että liekin hallinta on ahelppoa. Spriikeittimestä saattaa tulla nuotio helposti, ellei hallitse hommaa.

      Kaasu on mielestäni turvallinen kun muistaa tehdä putkitukset oikein ja läpiviennit kunnolla, ettei pääse tapahtumaan hankaamista. Kaasupullo tulee olla pystyasennossa sen ollessa käytössä ja pullon säilytys paikan tulee olla sellainen mistä on valuma-aukot mereen. Minun pullot on uimatasolla (2kpl 11kg) Käyttöpullo pystyssä ja vara makuulla. Molemmat hyvin kiinnitettyinä.

      • pelkää

        Vielä.
        Mulla menee pentteriin yksi kupariputki jonka päässä on jakoventtiili (3-tie hana) joka jakaa kaasun hellalle ja jääkaapille.


      • Jussussussi

        Olen nähnyt yhden veneen palavan räjähdysmäisesti. Onneksi se tapahtui veneen ollessa vielä maissa eikä veneessä ollut ihmisiä. Kukaan ei olisi ehtinyt edes mereen loikata veneestä jos olisi veneessä ollut. Sanottiin sen aiheutuneen kaasuvuodosta, mitään varmaa tietoa ei siitä kenelläkään kai ole. Ei ehkä voikaan olla.

        Itse en laita veneeseeni mitään bensalla tai kaasulla toimivaa. En koskaan. Spiikeittimeni toimii oikein hienosti. Ei haise eikä nokea.


      • Wiki
        Jussussussi kirjoitti:

        Olen nähnyt yhden veneen palavan räjähdysmäisesti. Onneksi se tapahtui veneen ollessa vielä maissa eikä veneessä ollut ihmisiä. Kukaan ei olisi ehtinyt edes mereen loikata veneestä jos olisi veneessä ollut. Sanottiin sen aiheutuneen kaasuvuodosta, mitään varmaa tietoa ei siitä kenelläkään kai ole. Ei ehkä voikaan olla.

        Itse en laita veneeseeni mitään bensalla tai kaasulla toimivaa. En koskaan. Spiikeittimeni toimii oikein hienosti. Ei haise eikä nokea.

        Oli vähällä ettei veneeni palanut räjähdysmäisesti, mutta käsillä ollut sammutuspeite rajoitti vahingot, vain savunhajua ja henkinen trauma.

        Onnettomuus tapahtui höyrystimellä varustetun spriilieden esilämmitysvaiheen aikana. Keittopään alla olevaan esilämmityskuppiin oli valunut liikaa tenttua, ylimäärä tippunut keittimen alle. Sytyttäessä syttyi sekä esilämmitystenttu että keittimen alla oleva :-(

        Naapurin isännälle sattui onnettomuus fondue-padan alla olevaa tenttulämmitintä täytettäessä. Lämmittimessä olikin näkymätön liekki, tuli levisi pulloon ja refleksinä oli heittää palava pullo ovesta ulos. Pullo osuikin ovenpieleen :-(

        Tenttu on ikävä polttoneste vaarallisuutensa vuoksi! Älkää nyt höpöttäkö että "oiken ja varoen käytettynä..." kun verrokkina on kaasujärjestelmä jota myös käytetään ja asennetaan "oikein ja varoen", taatusti kaasun onnettomuusriski on pienempi! Lisäksi tenttu on hidas verrattuna kaasuun. Nokeaa kattiloita (myös tuo höyrystimellä varustettu malli). Ainoa hyvä puoli on keittimessä itsessään olevan säiliön ansiosta vapaa heiluminen. Kaasuletku rajoittaa keinuripustetun kaasulieden vapaata heilahtelua, rullaavassa veneessä ei saa kovin täyttä rokkakattilaa keiteltyä, toisin kuin tenttukeittimellä. (Vai onko teillä jotain konsteja, joilla kaasulieden saa paremmin heilumaan: lisäpainoja?, kaasuletkun asennus?)


      • vaihtoehtoina kaasulle
        Wiki kirjoitti:

        Oli vähällä ettei veneeni palanut räjähdysmäisesti, mutta käsillä ollut sammutuspeite rajoitti vahingot, vain savunhajua ja henkinen trauma.

        Onnettomuus tapahtui höyrystimellä varustetun spriilieden esilämmitysvaiheen aikana. Keittopään alla olevaan esilämmityskuppiin oli valunut liikaa tenttua, ylimäärä tippunut keittimen alle. Sytyttäessä syttyi sekä esilämmitystenttu että keittimen alla oleva :-(

        Naapurin isännälle sattui onnettomuus fondue-padan alla olevaa tenttulämmitintä täytettäessä. Lämmittimessä olikin näkymätön liekki, tuli levisi pulloon ja refleksinä oli heittää palava pullo ovesta ulos. Pullo osuikin ovenpieleen :-(

        Tenttu on ikävä polttoneste vaarallisuutensa vuoksi! Älkää nyt höpöttäkö että "oiken ja varoen käytettynä..." kun verrokkina on kaasujärjestelmä jota myös käytetään ja asennetaan "oikein ja varoen", taatusti kaasun onnettomuusriski on pienempi! Lisäksi tenttu on hidas verrattuna kaasuun. Nokeaa kattiloita (myös tuo höyrystimellä varustettu malli). Ainoa hyvä puoli on keittimessä itsessään olevan säiliön ansiosta vapaa heiluminen. Kaasuletku rajoittaa keinuripustetun kaasulieden vapaata heilahtelua, rullaavassa veneessä ei saa kovin täyttä rokkakattilaa keiteltyä, toisin kuin tenttukeittimellä. (Vai onko teillä jotain konsteja, joilla kaasulieden saa paremmin heilumaan: lisäpainoja?, kaasuletkun asennus?)

        Itselläni on ollut veneissä monenlaisia liesiä. Olen päätynyt petroolikäyttöiseen (Taylor´s 079K), johon olen hyvin tyytyväinen. Esilämmitys kyllä tarvitaan ja siihen voi käyttää spriitä tai sytytyspastaa, mutta nopein tapa on esilämmittää poltin pienellä nestekaasupuhalluslampulla. Liesi toimii paineistetulla petroolilla (myös dieselkäyttöisiä malleja on), joka höyrystyy polttimossa. Käytännössä liesi on yllättävän nopea esilämmityksestä huolimatta ja on ihan mukava. Hyvä puoli matkaveneessä on se, että polttoainetta saa kaikkialta. Polttoainesäiliöni riittää monen kesän jatkuvaan käyttöön ilman täydennystä. Minun valintani.

        En ole kuullut, että petrooli- tai dieselkäyttöinen liesi olisi räjäyttänyt veneitä kappaleiksi niinkuin nestekaasulla on valitettavasti käynyt.


      • Wiki
        vaihtoehtoina kaasulle kirjoitti:

        Itselläni on ollut veneissä monenlaisia liesiä. Olen päätynyt petroolikäyttöiseen (Taylor´s 079K), johon olen hyvin tyytyväinen. Esilämmitys kyllä tarvitaan ja siihen voi käyttää spriitä tai sytytyspastaa, mutta nopein tapa on esilämmittää poltin pienellä nestekaasupuhalluslampulla. Liesi toimii paineistetulla petroolilla (myös dieselkäyttöisiä malleja on), joka höyrystyy polttimossa. Käytännössä liesi on yllättävän nopea esilämmityksestä huolimatta ja on ihan mukava. Hyvä puoli matkaveneessä on se, että polttoainetta saa kaikkialta. Polttoainesäiliöni riittää monen kesän jatkuvaan käyttöön ilman täydennystä. Minun valintani.

        En ole kuullut, että petrooli- tai dieselkäyttöinen liesi olisi räjäyttänyt veneitä kappaleiksi niinkuin nestekaasulla on valitettavasti käynyt.

        Minun käsittääkseni mainitsemasi Taylors on kamina.

        On Taylorsilla petroolilla (mutta ei dieselillä) toimivia liesiäkin, edullisimpana kaksilevyinen ilman uunia eli grilliä, malli Ideal K, hintaa vajaan kiloeuron huitteilla. Kalliin lutvakka, mutta saattaa olla hyväkin?

        Toisaalta kaasu on myös polttoaine, jota saa kaikkialta. Pikku probleemi on täyttöventtiilien kirjo, mutta kannattaa varata välikappaleita riittävästi, ja joskus ostaa vaikka "kertakäyttöpullo" jonka sitten voi yrittää markkinoida ko. systeemiä käyttäville naapuriveneille.


      • Taylor´s 030
        Wiki kirjoitti:

        Minun käsittääkseni mainitsemasi Taylors on kamina.

        On Taylorsilla petroolilla (mutta ei dieselillä) toimivia liesiäkin, edullisimpana kaksilevyinen ilman uunia eli grilliä, malli Ideal K, hintaa vajaan kiloeuron huitteilla. Kalliin lutvakka, mutta saattaa olla hyväkin?

        Toisaalta kaasu on myös polttoaine, jota saa kaikkialta. Pikku probleemi on täyttöventtiilien kirjo, mutta kannattaa varata välikappaleita riittävästi, ja joskus ostaa vaikka "kertakäyttöpullo" jonka sitten voi yrittää markkinoida ko. systeemiä käyttäville naapuriveneille.

        laitoin vahingossa kamiinani numeron. Molemmat toimivat ok. jo 8 vuotta.


      • aikaisempi viesti
        Wiki kirjoitti:

        Minun käsittääkseni mainitsemasi Taylors on kamina.

        On Taylorsilla petroolilla (mutta ei dieselillä) toimivia liesiäkin, edullisimpana kaksilevyinen ilman uunia eli grilliä, malli Ideal K, hintaa vajaan kiloeuron huitteilla. Kalliin lutvakka, mutta saattaa olla hyväkin?

        Toisaalta kaasu on myös polttoaine, jota saa kaikkialta. Pikku probleemi on täyttöventtiilien kirjo, mutta kannattaa varata välikappaleita riittävästi, ja joskus ostaa vaikka "kertakäyttöpullo" jonka sitten voi yrittää markkinoida ko. systeemiä käyttäville naapuriveneille.

        kaasun haitoista käytännössä.

        Uusien pullojen liittimien osteleminen maksaa ja tulee pakolliseksi, jos omaa pulloa ei saa täytettyä. Voi tietysti yrittää valuttaa neskekaasua pullosta toiseen, mutta sekin on hidasta ja hankalaa.


      • liesi...
        vaihtoehtoina kaasulle kirjoitti:

        Itselläni on ollut veneissä monenlaisia liesiä. Olen päätynyt petroolikäyttöiseen (Taylor´s 079K), johon olen hyvin tyytyväinen. Esilämmitys kyllä tarvitaan ja siihen voi käyttää spriitä tai sytytyspastaa, mutta nopein tapa on esilämmittää poltin pienellä nestekaasupuhalluslampulla. Liesi toimii paineistetulla petroolilla (myös dieselkäyttöisiä malleja on), joka höyrystyy polttimossa. Käytännössä liesi on yllättävän nopea esilämmityksestä huolimatta ja on ihan mukava. Hyvä puoli matkaveneessä on se, että polttoainetta saa kaikkialta. Polttoainesäiliöni riittää monen kesän jatkuvaan käyttöön ilman täydennystä. Minun valintani.

        En ole kuullut, että petrooli- tai dieselkäyttöinen liesi olisi räjäyttänyt veneitä kappaleiksi niinkuin nestekaasulla on valitettavasti käynyt.

        Erilaisia dieselkäyttöisiä liesiä löytyy. Dickinson on näistä tunnetuimpia. http://www.dickinsonmarine.com/gallery-stoves1.asp
        Meidän markkinoilla niitä ei ole näkynyt.


      • Taylors 030
        vaihtoehtoina kaasulle kirjoitti:

        Itselläni on ollut veneissä monenlaisia liesiä. Olen päätynyt petroolikäyttöiseen (Taylor´s 079K), johon olen hyvin tyytyväinen. Esilämmitys kyllä tarvitaan ja siihen voi käyttää spriitä tai sytytyspastaa, mutta nopein tapa on esilämmittää poltin pienellä nestekaasupuhalluslampulla. Liesi toimii paineistetulla petroolilla (myös dieselkäyttöisiä malleja on), joka höyrystyy polttimossa. Käytännössä liesi on yllättävän nopea esilämmityksestä huolimatta ja on ihan mukava. Hyvä puoli matkaveneessä on se, että polttoainetta saa kaikkialta. Polttoainesäiliöni riittää monen kesän jatkuvaan käyttöön ilman täydennystä. Minun valintani.

        En ole kuullut, että petrooli- tai dieselkäyttöinen liesi olisi räjäyttänyt veneitä kappaleiksi niinkuin nestekaasulla on valitettavasti käynyt.

        Jos jollakin tarvetta niin itselläni jää täysin toimiva ja hyväkuntoinen Taylorsin 030 valopetrooli uuni/liesi vapaaksi.


      • Venekokki
        Taylors 030 kirjoitti:

        Jos jollakin tarvetta niin itselläni jää täysin toimiva ja hyväkuntoinen Taylorsin 030 valopetrooli uuni/liesi vapaaksi.

        Vieläkö sulla myynnissä???


    • enemmän.

      Spriikeittimiä on toimintaperiaatteeltaan ainakin kolmenlaisia:

      - Origo-tyyppinen limppu: Sprii kaadetaan lasivillalla täytettyyn säiliöön, jonka keskeltä tulee liekki. Tämä on turvallinen ja hyväksi havaittu. Miinuksena taipumus noeta astioiden pohjia.

      - Höyrystävä spriikeitin: Kaasulieden näköiset suuttimet, joiden alla esilämmityskuppi: Kuppiin valutetaan hanasta hiukan spriitä, sytytetään, liekki kuumentaa suuttimet, avataan hanaa, tankista valuva sprii höyrystyy ja palaa kaasulieden näköisellä liekillä. Tämmöinen keitin ei nokea astioita, tehoa saattaa mallista riippuen olla myös hiukan Origoa enemmän. Turvallinen se on myös, kunhan ei esilämmitysvaiheessa läträä spriitä miten sattuu.

      - Paineistettu spriikeitin: Kuten edellä, mutta säiliöön pumpataan painetta, tuloksena huomattavasti suurempi teho, käytännössä nestekaasua vastaava. Miinuksena tietysti mahdolliset vuodot, joista voi turvallisuusriskikin tulla.

      Maailmalla suositaan myös erilaisia paineistettuja valopetrolikeittimiä. Niistä pysyisin kuitenkin kaukana vaikka tehokkaita ovatkin. Sprii sammuu sentään vedellä, petroli ei.

      Kaasuliesi on hyvä, mutta aiheuttaa tietysti stressaamista putkien, liitosten yms. kunnosta. Joihinkin veneisiin voi myös olla vaikeaa rakentaa ulos tuulettuvaa koteloa kaasupulloille.

      Pieneen ja satunnaiseen käyttöön voisi suositella yksiliekkistä retkikaasukeitintä, eli sellaista missä kaasupatruuna laitetaan suoraan keittimen kylkeen kiinni. Mm. Biltema myy näitä ja eivät ole muutenkaan hinnalla pilattuja.

      Edullisesti saa myös noita höyrystäviä spriikeittimiä, esim. vapaa.aika.com myy kaksiliekkistä mallia reilulla satasella. Veljen veneessä on tuollainen ja hyvin ovat sillä kokkailleet.

      Mutta jos sinulla jo kaasusysteemit on, niin turha niitä spriihin on vaihtaa, kunhan pidät ne kunnossa.

      • vaihtoehdoista

        "Maailmalla suositaan myös erilaisia paineistettuja valopetrolikeittimiä. Niistä pysyisin kuitenkin kaukana vaikka tehokkaita ovatkin. Sprii sammuu sentään vedellä, petroli ei."
        Ehkä viestiketjun aloittajalle ei pidäkään suositella petrooli-(kerosiini) käyttöistä hellaa, mutta pitkänmatkan purjehtijoille se on sittenkin vakava vaihtoehto. Polttoainetta saa kaikkialta maailmasta. Palovaara on kaikessa avotulessa, räjähdysvaara kaasuissa. Sammutukseen ei pidä yrittää vettä. Sitä varten varusteisiin on kuuluttava sammutuspeite hellan lähettyville ihan polttonesteestä tai kaasusta riippumatta.
        Tunnen kokeneita purjehtijoita, jotka ovat vaihtaneet nestekaasujärjestelmänsä kerosiiniin, joku alkoholikäyttöiseen. En ole kuullut, että olisivat vaihtaneet takaisin nestekaasuun.
        Myös dieselöljyllä toimivia helloja on, mutta niistä ei itselläni ole kokemusta --- paitsi Refleks-kamiinasta, jossa oli keittolevy (erinomainen varajärjestelmä!).


    • sprii keitin

      Jos saat sijoitettua pullon fiksusti niin silloin kaasu on helppo tehokas turvalline (paras). Vältä virityksiä laitteet on asennettava hyvin. Origo 3000 tyyppinen keitin on mielestäni myös loistava vehje se nokeaminen on vähän liioiteltu juttu. Asentaminen todella helppo ei muutakun ruuveilla kiinni pöytään ja ei muuta kuin pottuja keittämään. Eli jatka kaasulla jos mahdollista

      • -ja tehokkain.

        Nestekaasukeitin on aivan turvallinen oikein käytettynä.Esim.3kg.pullo sopii pienenkin veneen kansirakenteisiin,sisälle pulloa ei saa tuoda.Paineenalentimen ja keittimen välinen letku saa olla enintään 1.2m. Letku pitää olla nimenomaan nestekaasuletkua,puutarhavesiletku ei kelpaa.Väriltään letku on oranssin keltainen.Rautakaupoissa on valmiita sarjoja myynnissä."Tenukeittimillä" just kahvit keittelee,mutta laitappas kattilaan pari litraa vettä ja perunat.Varaudu viereen odottelemaan keitoksen valmistumista ruisleivän ja levitteiden kanssa. Tenuliekin lämpöarvo on noin puolet nestekaasuliekin lämmöstä.Ja pahimmassa tapauksessa,siis kylmänä tuulisena sadepäivänä saattaa olla että keittimen tankillinen ei riitä "pottuja pehmentämään", joudut välillä tankkaamaa,ja sinä aikana taas se keitinvesi jäähtyy jne.Näitä kuvioita ei "tenukeitinkauppiaat"kerro.Valinta on sinun,


      • melko turvallinen
        -ja tehokkain. kirjoitti:

        Nestekaasukeitin on aivan turvallinen oikein käytettynä.Esim.3kg.pullo sopii pienenkin veneen kansirakenteisiin,sisälle pulloa ei saa tuoda.Paineenalentimen ja keittimen välinen letku saa olla enintään 1.2m. Letku pitää olla nimenomaan nestekaasuletkua,puutarhavesiletku ei kelpaa.Väriltään letku on oranssin keltainen.Rautakaupoissa on valmiita sarjoja myynnissä."Tenukeittimillä" just kahvit keittelee,mutta laitappas kattilaan pari litraa vettä ja perunat.Varaudu viereen odottelemaan keitoksen valmistumista ruisleivän ja levitteiden kanssa. Tenuliekin lämpöarvo on noin puolet nestekaasuliekin lämmöstä.Ja pahimmassa tapauksessa,siis kylmänä tuulisena sadepäivänä saattaa olla että keittimen tankillinen ei riitä "pottuja pehmentämään", joudut välillä tankkaamaa,ja sinä aikana taas se keitinvesi jäähtyy jne.Näitä kuvioita ei "tenukeitinkauppiaat"kerro.Valinta on sinun,

        Kaasu on nopein, mutta ei ole oikein väittää sen olevan "aivan turvallinen". Kyllä kaasuräjähdyksiä on sattunut, vaikka laitteisto on ollut oikein asennettu. Sitä on mahdoton dokumentoida, oliko käyttö tapahtunut oikein. Kaasuräjähdykset ovat olleet sen verran pahoja, että vene on yleensä tuhoutunut kokonaan. Jos päädyt kaasuun, ole huolellinen!

        Origo-tyyppiset alkoholikeittimet eivät ole aivan niin huonoja kuin kuvaat. Hiukan hitaampia ne kyllä ovat ruuan valmistuksessa. Tenu eli denaturoitu alkoholi on monissa maissa muuten kalliimpaa kuin etanoli. Olen käyttänyt Origossa mm votkaa, koska se oli meikäläistä Sinolia tai Marinolia huomattavasti halvempaa (siellä missä viina on verovapaata). Etuna on myös polttoaineen saatavuus kaikkialla maailmassa.
        Jos on kylmää ja tuulista, mikset laittaisi ruffin luukkua kiinni siksi ajaksi kun käytät hellaa pentterissäsi? Sprii- ja petroolikeittimissä palovaara liitty erityisesti säiliön täyttämiseen ennenkuin keitin on ehtinyt jäähtyä.


      • ja tehokkuudesta..
        -ja tehokkain. kirjoitti:

        Nestekaasukeitin on aivan turvallinen oikein käytettynä.Esim.3kg.pullo sopii pienenkin veneen kansirakenteisiin,sisälle pulloa ei saa tuoda.Paineenalentimen ja keittimen välinen letku saa olla enintään 1.2m. Letku pitää olla nimenomaan nestekaasuletkua,puutarhavesiletku ei kelpaa.Väriltään letku on oranssin keltainen.Rautakaupoissa on valmiita sarjoja myynnissä."Tenukeittimillä" just kahvit keittelee,mutta laitappas kattilaan pari litraa vettä ja perunat.Varaudu viereen odottelemaan keitoksen valmistumista ruisleivän ja levitteiden kanssa. Tenuliekin lämpöarvo on noin puolet nestekaasuliekin lämmöstä.Ja pahimmassa tapauksessa,siis kylmänä tuulisena sadepäivänä saattaa olla että keittimen tankillinen ei riitä "pottuja pehmentämään", joudut välillä tankkaamaa,ja sinä aikana taas se keitinvesi jäähtyy jne.Näitä kuvioita ei "tenukeitinkauppiaat"kerro.Valinta on sinun,

        Nestekaasu on todellakin erittäin tehokasta. Pari litraa vettä kiehuu nopeasti! Siitä todisteeksi linkki:
        http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/beds/bucks/herts/4312846.stm

        Valitettavasti propaani tai butaani (kumpaakin käytetään) ilmaa raskaampana kaasuna jää veneen pohjalle pilssiin eikä poistu sieltä itsestään. Jopa hankaussähköstä syntynyt kipinä voi johtaa räjähdykseen. Kannattaa olla varovainen. Tässä pari esimerkkiä:
        http://www.esdjournal.com/static/shirt.htm
        http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/devon/3177583.stm
        http://www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga-dops_pr_newsroom-press-releases-release.htm?mcga_news_id=2318&month=8&year=2003


      • kans

        origo 3000, helppo peli käyttää kun porukka on yleensä pitkin saarta hukassa,eikun keitin ja kahvipannu kainaloon ja kun ensimmäinen kaveri löytyy ni kahvit kiehumaan, eikä oo ku hetki kun loputkin löytyy...


      • turvallista silti
        ja tehokkuudesta.. kirjoitti:

        Nestekaasu on todellakin erittäin tehokasta. Pari litraa vettä kiehuu nopeasti! Siitä todisteeksi linkki:
        http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/beds/bucks/herts/4312846.stm

        Valitettavasti propaani tai butaani (kumpaakin käytetään) ilmaa raskaampana kaasuna jää veneen pohjalle pilssiin eikä poistu sieltä itsestään. Jopa hankaussähköstä syntynyt kipinä voi johtaa räjähdykseen. Kannattaa olla varovainen. Tässä pari esimerkkiä:
        http://www.esdjournal.com/static/shirt.htm
        http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/devon/3177583.stm
        http://www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga-dops_pr_newsroom-press-releases-release.htm?mcga_news_id=2318&month=8&year=2003

        Montakohan venettä onkaan poltettu noiden linkkien uutisten välisenä aikana spriillä tai petrolilla? Liki jokaisella spriitä tai petrolia käyttäneellä on omia läheltä piti tilanteita, minullakin. Liki sataprosenttisesti kaikissa veneissä, joissa on painepetrolikeitin, on myös osittain mustunut katto pentrin kohdalla, niistäkin humahduksista on omaa kokemusta. Osittain palaneitakin rakenteita olen nähnyt. Samoin spriin tankkauksen yhteydessä tulleita lorahduksia ovat kaikki sitä ainetta käyttävät kokeneet, vaikka on osannut olla hyvin huolellinen toimituksessa. Monet ovat säikähtäneet perin pohjin ja useat saaneet käsiin palovammoja.

        Kaasu muuten ei avoimessa astiassa pysy kuten neste, eikä pilssi ole suljettu astia. Ilmaa raskaampi kaasu sinne aluksi valuu, mutta diffundoituu sieltä itsestäänkin. Varovainen kannattaa kaasun kanssa toki olla, kuten muidenkin palavien aineiden. Ei myöskään kannata tehdä kuten ainoassa tuntemassani kaasuräjähdyksessä, jossa kaveri kaasuvuodon paikkaa etsiessään piti tuumaustauon ja pisti tupakaksi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      219
      7874
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      58
      3133
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      200
      2524
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      2083
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      205
      1907
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      24
      1682
    7. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      97
      1357
    8. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      76
      1353
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      28
      1232
    10. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      39
      1212
    Aihe