Rippijuhien

kohtuukoko?

Meillä oli kutsuttu 50 henkeä, joista ehkä puolet oli edes jollain tapaa sukulaisia. Pitopalvelu järjesti muonituksen, aivan täydet ateriat alkusalaateista lämpimien ruokien kautta jälkiruokakakkuihin ja kahveihin. Laskutus oli sen mukainen, työtä 14 tuntia ja raaka-aineet, yhteensä yli 1600 euroa ja sitten tilan vuokrakin vielä päälle, kuutisen sataa astioineen ja muine tarvikkeineen. Varmaan sävystä arvaattekin, että ei olleet ihan tavanomaiset intiimit perhejuhlat (enkä näitä itse järjestänytkään). Olivat pikemminkin suku- tai suorastaan kyläjuhlat.

Millaisissa summissa arvoisien palstalaisten rippijuhlakustannukset ovat järjestelyjen puolesta liikkuneet, onko mukana ollut paljonkin tavallaan ulkopuolisia eli ei-sukulaisia, ei-kummeja?

3

496

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiesit

Etukäteen kustannukset?
      Mikä on siis tämä valituksesi pointti nyt? Jos olet kutsunut ja tarjouksen hyväksynyt, niin meinaatko jättää laskun maksamatta, vai mistä kenkä puristaa?
      Vai väkisinkö ne änkesivät vieraat ja väkisinkö kalliit sapuskat sinulle myytiin?

• kohtuukoko?

Haluan vaan referenssejä. Pienempi tila (yleensähän tietenkin kotona, tässä tapauksessa juhlatilassa), vähemmän vieraita, ja jotain kahvituksia, salaatteja, voileipäkakkua, piirakoita ym. tarjoilua, jonka voi valmistaa joku tuttu "kokki" ellei itse tehdä, kuten meilläkin on aiemmin tapahtunut. En ollut järjestäjän roolissa, mutta tietyn %-osuuden lupasin maksaa silloin kun osallistujamääräarvio oli vielä kohtuullinen (lähisukulaiset).

Tästä ei kenenkään kannata vetää hernettä nenään, on vaan sopivin palsta asian kysymiseen. Rippijuhlien kustannusten ja laajuuden luulisi olevan yksi kiinnostava aihe, joka sopii otsikon "kodin juhlat" alle.
        Nuo yllä mainitut liittyivät kustannuksetkin liittyivät vasta kestityksiin, muut jääkööt omaan arvoonsa. Jokaiselle lukijalle painotan: älkää ampuko yli niissä järjestelyissä ja vierasmäärässä - kyseessä on sentään ainutkertaiset juhlat, joissa se laatu tulee LÄHEISTEN ihmisten luomasta herkästä tunnelmasta ja merkittävästi "juhlakalun" omista toiveista! Vaikka eiköhän tuo lie sanomattakin selvää ;-) Tuntuu hassulta tuollaisissa juhlissa, jos kohtalainen osa osallistujista ei tunne edes toisiaan!

• .....
        kohtuukoko? kirjoitti:

Haluan vaan referenssejä. Pienempi tila (yleensähän tietenkin kotona, tässä tapauksessa juhlatilassa), vähemmän vieraita, ja jotain kahvituksia, salaatteja, voileipäkakkua, piirakoita ym. tarjoilua, jonka voi valmistaa joku tuttu "kokki" ellei itse tehdä, kuten meilläkin on aiemmin tapahtunut. En ollut järjestäjän roolissa, mutta tietyn %-osuuden lupasin maksaa silloin kun osallistujamääräarvio oli vielä kohtuullinen (lähisukulaiset).

Tästä ei kenenkään kannata vetää hernettä nenään, on vaan sopivin palsta asian kysymiseen. Rippijuhlien kustannusten ja laajuuden luulisi olevan yksi kiinnostava aihe, joka sopii otsikon "kodin juhlat" alle.
        Nuo yllä mainitut liittyivät kustannuksetkin liittyivät vasta kestityksiin, muut jääkööt omaan arvoonsa. Jokaiselle lukijalle painotan: älkää ampuko yli niissä järjestelyissä ja vierasmäärässä - kyseessä on sentään ainutkertaiset juhlat, joissa se laatu tulee LÄHEISTEN ihmisten luomasta herkästä tunnelmasta ja merkittävästi "juhlakalun" omista toiveista! Vaikka eiköhän tuo lie sanomattakin selvää ;-) Tuntuu hassulta tuollaisissa juhlissa, jos kohtalainen osa osallistujista ei tunne edes toisiaan!

Meillä oli kutsuttuna sukulaisia, kummeja ja ne ystävät, jotka konfirmoitava itse halusi kutsuttavaksi (olivat enempi meidän ikäluokkaa ja meidän ystäviämme), lapsen omilla kavereilla oli kaikilla silloin omat rippijuhlat, kun halusivat väkisin samalle leirille. Väkeä oli alle 30, kotona juhlittiin, omat astiat ja vadit, veljeltä lainassa kahvinkeitin ja siihen kaksi kannua. Kummit auttoivat tarjolle asettelussa, kahvin kaatamisessa yms.
        En osaa sanoa kustannuksista mitään, kun hankinnatkin tuli tehtyä viikon mittaan ja kaiken muun paitsi karjalanpiirakat tein itse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      11
      803
    2. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      41
      776
    3. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      62
      748
    4. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      740
    5. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      41
      704
    6. 50
      616
    7. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      49
      577
    8. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      59
      572
    9. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      67
      526
    10. Hei. Ilmeisesti tässä saa unohtaa sen

että meistä joskus jotain tulisi? M
      Ikävä
      29
      485
    11. SuMetKu konkursissa

Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.
      Suomussalmi
      18
      477
    12. Suutuin lähinnä itselleni

Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.
      Ikävä
      25
      466
    13. Miksi olet niin hankala?

Miksi toimit miten toimit?
      Ikävä
      44
      465
    14. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      95
      452
    15. Miten voit tykätä

Jos samaan aikaan haluat pysyä mahdollisimman kaukana?
      Ikävä
      40
      437
    16. Ei voi mittään

Tykkään sinusta, vaikka miten typerän jutun suustasi päästät😅
      Ikävä
      26
      419
    17. Tykkään sinusta

Vaikka en vastailekaan!
      Ikävä
      17