Balti(c) Rail - oikotie Eurooppaan?

Jo vuosiahan on idea Helsinki - Tallinna välisestä junatunnelista Suomenlahden ali mietityttänyt ihan asiantuntijoitakin. Suomi on liikenteen kannalta Euroopan periferisimpiä valtioita, varsinkin kovina pakkastalvina.
Suora etäisyys Helsinki-Tallinan välillä on 80 kilometriä. Laivalla matka -aika on kesällä 1,5 - 3,5 tuntia, lentäen reilu tunti. Merenalaisella rautatietunnelilla ja nykyisellä VR:n kalustolla matka kestäisi vajaan tunnin ja nopeilla uusilla junilla vain puoli tuntia.
Ihan heitän vain tällasen kysymyksen...olisiko mahdollista ja tarpeellista vaiko utopiaa?

20

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Kukkahame*

      Eipä taida olla niin paljon matkustajia että kaikkiin kulkuneuvoihin riittäisi, pieni Suomi ja pienempi Viro.
      Laivoilla on kauniit merinäkymät ihailtavan, lentäen kesti Helsingistä n ½ h nousuineen laskuineen.
      Mitähän se radan rakentaminen maksaisi ja kauanko kestäisi, voisi olla melko arvokas tunneli.
      Mitenhän se kaasuputken olemassaolo vaikuttaa rakentamiseen?
      Eihän kukaan meitä kiellä keskustelemasta,

      • susmorsiin

        niinkään Suomen ja Viron välistä matkailua ajateltukaan, vaan helpottaa muualle Eurooppaan pääsyä. Eivätkä tietenkään vain Helsinki ja Tallinna ole mahdollisia "päätepysäkkejä", kattelin tuolta Wikipediasta, niin sainkin enemmän tietoa. Samoin tuli minulle se "helekatin" putki mieleen...hehheh.
        Mutta kun antaa taas mielikuvituksensa vilistää, niin aatella, miten mielenkiintosta ois istua vedenalaisessa junassa...mitkä maisemat! Eihän se muuten niinkään outo matkustusväline ois, ollaanhan me metrollakin kuljettu maan alla. Oltas siellä akvaariossa me ihmiset, ja lasin toisella puolella tölläilis jos minkinlainen kala tai otus.
        Olishan mukava ruveta miettimään tällaselleki junalle nimee...Idän Pikajuna on jo, Siperian juna, en nyt tähän hättään muita muistakaan.


      • *Kukkahame*
        susmorsiin kirjoitti:

        niinkään Suomen ja Viron välistä matkailua ajateltukaan, vaan helpottaa muualle Eurooppaan pääsyä. Eivätkä tietenkään vain Helsinki ja Tallinna ole mahdollisia "päätepysäkkejä", kattelin tuolta Wikipediasta, niin sainkin enemmän tietoa. Samoin tuli minulle se "helekatin" putki mieleen...hehheh.
        Mutta kun antaa taas mielikuvituksensa vilistää, niin aatella, miten mielenkiintosta ois istua vedenalaisessa junassa...mitkä maisemat! Eihän se muuten niinkään outo matkustusväline ois, ollaanhan me metrollakin kuljettu maan alla. Oltas siellä akvaariossa me ihmiset, ja lasin toisella puolella tölläilis jos minkinlainen kala tai otus.
        Olishan mukava ruveta miettimään tällaselleki junalle nimee...Idän Pikajuna on jo, Siperian juna, en nyt tähän hättään muita muistakaan.

        Olen kotona taas....onpa hienoa kun sain parkkeerattua autoni omaan ruutuun, III-kehä on kuin rikkirevitty muurahaispesä, mennessä muistin sen kiertää vaan tulomatkalla olikin sitten kiemurreltava tietöiden ja louhintojen välistä.

        Kuulin radiosta että Itämeren nimeä muutettais Länsimereksiköhän se nyt oli, voisiko olla mahdollista että vihdoinkin, kai siitä sitten tulee 'hienompi'.
        Täällä Hgin seudulla on jo yksi moottoritie Länsiväylä-niminen ja saman niminen lehti joka ilmestyy Espoo Kirkkonummi Kauniainen seudulla.
        Sillehän voisi olla sattuva nimi Länsiväylän alitus He heee ;-))


      • *Kukkahame*
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Olen kotona taas....onpa hienoa kun sain parkkeerattua autoni omaan ruutuun, III-kehä on kuin rikkirevitty muurahaispesä, mennessä muistin sen kiertää vaan tulomatkalla olikin sitten kiemurreltava tietöiden ja louhintojen välistä.

        Kuulin radiosta että Itämeren nimeä muutettais Länsimereksiköhän se nyt oli, voisiko olla mahdollista että vihdoinkin, kai siitä sitten tulee 'hienompi'.
        Täällä Hgin seudulla on jo yksi moottoritie Länsiväylä-niminen ja saman niminen lehti joka ilmestyy Espoo Kirkkonummi Kauniainen seudulla.
        Sillehän voisi olla sattuva nimi Länsiväylän alitus He heee ;-))

        Hyvä kun tarkistin, ei Länsiväylän alitus, po. Länsimeren alitus


      • susmorsiin
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Olen kotona taas....onpa hienoa kun sain parkkeerattua autoni omaan ruutuun, III-kehä on kuin rikkirevitty muurahaispesä, mennessä muistin sen kiertää vaan tulomatkalla olikin sitten kiemurreltava tietöiden ja louhintojen välistä.

        Kuulin radiosta että Itämeren nimeä muutettais Länsimereksiköhän se nyt oli, voisiko olla mahdollista että vihdoinkin, kai siitä sitten tulee 'hienompi'.
        Täällä Hgin seudulla on jo yksi moottoritie Länsiväylä-niminen ja saman niminen lehti joka ilmestyy Espoo Kirkkonummi Kauniainen seudulla.
        Sillehän voisi olla sattuva nimi Länsiväylän alitus He heee ;-))

        Täytyypä tarkistaa.
        Läänemeri=Länsimeri on minulle ihan tuttu-nimitys. Sehän on Baltian maissa ollut aina käytössä.
        Läänemerihän on meistä, niinkuin Virostakin länteen päin, joten sehän onkin oikea nimi.
        Baltic Sea on Balti meri, balttien meri.
        Sehän se onkin kummallista, kun edelleen siitä kaikki muut maat, paitsi baltit, käyttävät Itämeri-nimeä, Saksassakin Ostsea.


      • susm.
        susmorsiin kirjoitti:

        Täytyypä tarkistaa.
        Läänemeri=Länsimeri on minulle ihan tuttu-nimitys. Sehän on Baltian maissa ollut aina käytössä.
        Läänemerihän on meistä, niinkuin Virostakin länteen päin, joten sehän onkin oikea nimi.
        Baltic Sea on Balti meri, balttien meri.
        Sehän se onkin kummallista, kun edelleen siitä kaikki muut maat, paitsi baltit, käyttävät Itämeri-nimeä, Saksassakin Ostsea.

        niin korjaan...tietysti Ostsee.


      • susm. kirjoitti:

        niin korjaan...tietysti Ostsee.

        Siitä "Itä - Länsimerijutusta" oli uutinen ainakin Ilta-Sanomissa. Persujen eduskuntaryhmähän yhden Kepulaisen täydentämänä teki aloitteen nimen muutoksesta ja puolen miljoona euron ottamista butjetista tämän nimihankkeen toteuttamiseen. Ei saanut aloite tulta. Aika hullultahan tuo tuntuukin. Kyllä Itämeri on itämeri Atlantin suunnalta katsottuna ja Suomenlahti on lahti.

        Yhtä hurjalta tuntuu tunnelin poraaminen Tallinnaan, se vasta maksaisikin. Eikä edes Englannin kanaalin alittava tunneli ole esimerkin arvoinen, vaikka liikenneperusteet ovatkin toista luokkaa.

        Ehkä egologisesti ja päästöjä ajatellen kannattaisi vetää Tallinnasta köykäisempi putki. Siitähän tulisi kalja ja vodkakin liukkaasti vaikkapa Länsisatamaan. Siellä voisi loruutella bensamittarin tapaisesta omaan ämpäriin tai kanisteriin. Paljon säästyisi rahtikuluissa ja tungoksessa kaljakoripakkausten kanssa nujuamisesta. Jos se välttämättä vaatii, että myös suomalainen kalja on kierrätettävä Tallinan kautta - kuten nyt - voisihan sitä putkessakin kiepauttaa edestakaisin.


      • *Kukkahame* ;-))
        ynnämuu kirjoitti:

        Siitä "Itä - Länsimerijutusta" oli uutinen ainakin Ilta-Sanomissa. Persujen eduskuntaryhmähän yhden Kepulaisen täydentämänä teki aloitteen nimen muutoksesta ja puolen miljoona euron ottamista butjetista tämän nimihankkeen toteuttamiseen. Ei saanut aloite tulta. Aika hullultahan tuo tuntuukin. Kyllä Itämeri on itämeri Atlantin suunnalta katsottuna ja Suomenlahti on lahti.

        Yhtä hurjalta tuntuu tunnelin poraaminen Tallinnaan, se vasta maksaisikin. Eikä edes Englannin kanaalin alittava tunneli ole esimerkin arvoinen, vaikka liikenneperusteet ovatkin toista luokkaa.

        Ehkä egologisesti ja päästöjä ajatellen kannattaisi vetää Tallinnasta köykäisempi putki. Siitähän tulisi kalja ja vodkakin liukkaasti vaikkapa Länsisatamaan. Siellä voisi loruutella bensamittarin tapaisesta omaan ämpäriin tai kanisteriin. Paljon säästyisi rahtikuluissa ja tungoksessa kaljakoripakkausten kanssa nujuamisesta. Jos se välttämättä vaatii, että myös suomalainen kalja on kierrätettävä Tallinan kautta - kuten nyt - voisihan sitä putkessakin kiepauttaa edestakaisin.

        Kun tuosta putkesta käy sitten tiputtelemassa tilaauksensa, pitääkö passi näyttää???
        Olisihan se toki helpompaa jos se putken pää olisi vaikka jossain eri paikassa kuin Tallinnaan lähtevien jonot, voisi tungoksessa läikkyä.
        Ihan ääneen naurattaa on tämä niin hieno hoksaus "ynnämuu'lta".


      • Ramoona*
        *Kukkahame* ;-)) kirjoitti:

        Kun tuosta putkesta käy sitten tiputtelemassa tilaauksensa, pitääkö passi näyttää???
        Olisihan se toki helpompaa jos se putken pää olisi vaikka jossain eri paikassa kuin Tallinnaan lähtevien jonot, voisi tungoksessa läikkyä.
        Ihan ääneen naurattaa on tämä niin hieno hoksaus "ynnämuu'lta".

        Minäkin ihan ääneen kikattelin, kun Ynnämuun jutun luin. Ukkokin halusi tulla katsomaan, mitä niin hauskaa löysin netistä. Olemme monasti käyneet omalla paatilla lahden toisella puolella, Piritan ja Vergin satamassa. Nykyisin se on helppoa, kun ei tarvitse käydä tulliasemilla. Tyynellä selkeällä ilmalla matka on todella nautittava, mutta aallokko voi tehdä yllättävät tepposet esim. Tallinnan matalikolla. Viimeksi jouduimme sumuun melkein keskellä Suomenlahtea, ja vilkas pitkittäisliikenne hirvitti. Vaikka on tutkat ja GPS:t, saa olla visusti varuillaan ja töräytellä sumutorvea. Silloin tällöin näkee hinattavia veneitä, joista on polttoaine loppunut.
        Varsinkin moottoriveneellä Tallinnan reissu on näillä polttoaineen hinnoilla niin kallis , että kannattaa melkein helikopterilla lentää, ja pika-alukset suihkivat koko ajan edestakaisin.

        Rakastan Tallinnaa, Tartoa, Hiidenmaata ja Saarenmaata. Sieltä näkee auringonlaskun horisonttiin. Valitettavasti merenrannat ovat matalat, ei voi rantautua kuten Suomessa.Toisaalta rannat ovat vapaat, tietääkseni tontit eivät ulotu rantaviivaan. Miten on, susmorsian ?


      • tunneli yes
        Ramoona* kirjoitti:

        Minäkin ihan ääneen kikattelin, kun Ynnämuun jutun luin. Ukkokin halusi tulla katsomaan, mitä niin hauskaa löysin netistä. Olemme monasti käyneet omalla paatilla lahden toisella puolella, Piritan ja Vergin satamassa. Nykyisin se on helppoa, kun ei tarvitse käydä tulliasemilla. Tyynellä selkeällä ilmalla matka on todella nautittava, mutta aallokko voi tehdä yllättävät tepposet esim. Tallinnan matalikolla. Viimeksi jouduimme sumuun melkein keskellä Suomenlahtea, ja vilkas pitkittäisliikenne hirvitti. Vaikka on tutkat ja GPS:t, saa olla visusti varuillaan ja töräytellä sumutorvea. Silloin tällöin näkee hinattavia veneitä, joista on polttoaine loppunut.
        Varsinkin moottoriveneellä Tallinnan reissu on näillä polttoaineen hinnoilla niin kallis , että kannattaa melkein helikopterilla lentää, ja pika-alukset suihkivat koko ajan edestakaisin.

        Rakastan Tallinnaa, Tartoa, Hiidenmaata ja Saarenmaata. Sieltä näkee auringonlaskun horisonttiin. Valitettavasti merenrannat ovat matalat, ei voi rantautua kuten Suomessa.Toisaalta rannat ovat vapaat, tietääkseni tontit eivät ulotu rantaviivaan. Miten on, susmorsian ?

        matkustaa suoraan Helsingistä Berliiniin, Pariisiin,Roomaan jne junalla. Oli käytännöllistä ja nopeaa kun eutotunnel tuli käyttöön Lontoosta Eurooppaan.

        Muistan nuo nuoruuden matkat junalla ympäri Eurooppaa.

        Valitettavasti tuo tunneli Tallinnaan ei toteudu minun elinaikanani.


      • pitihän oikoa
        tunneli yes kirjoitti:

        matkustaa suoraan Helsingistä Berliiniin, Pariisiin,Roomaan jne junalla. Oli käytännöllistä ja nopeaa kun eutotunnel tuli käyttöön Lontoosta Eurooppaan.

        Muistan nuo nuoruuden matkat junalla ympäri Eurooppaa.

        Valitettavasti tuo tunneli Tallinnaan ei toteudu minun elinaikanani.

        Voi sinulla on oma tunneli Lontoosta Eurooppaan.
        Kanaalin alittava on Doverista - Calais'n, noin 50 km.


      • juuh..
        Ramoona* kirjoitti:

        Minäkin ihan ääneen kikattelin, kun Ynnämuun jutun luin. Ukkokin halusi tulla katsomaan, mitä niin hauskaa löysin netistä. Olemme monasti käyneet omalla paatilla lahden toisella puolella, Piritan ja Vergin satamassa. Nykyisin se on helppoa, kun ei tarvitse käydä tulliasemilla. Tyynellä selkeällä ilmalla matka on todella nautittava, mutta aallokko voi tehdä yllättävät tepposet esim. Tallinnan matalikolla. Viimeksi jouduimme sumuun melkein keskellä Suomenlahtea, ja vilkas pitkittäisliikenne hirvitti. Vaikka on tutkat ja GPS:t, saa olla visusti varuillaan ja töräytellä sumutorvea. Silloin tällöin näkee hinattavia veneitä, joista on polttoaine loppunut.
        Varsinkin moottoriveneellä Tallinnan reissu on näillä polttoaineen hinnoilla niin kallis , että kannattaa melkein helikopterilla lentää, ja pika-alukset suihkivat koko ajan edestakaisin.

        Rakastan Tallinnaa, Tartoa, Hiidenmaata ja Saarenmaata. Sieltä näkee auringonlaskun horisonttiin. Valitettavasti merenrannat ovat matalat, ei voi rantautua kuten Suomessa.Toisaalta rannat ovat vapaat, tietääkseni tontit eivät ulotu rantaviivaan. Miten on, susmorsian ?

        putki kuin putki, olisko tuo ynnamuun se kuuluisa juoppoputki !!


      • Ramonan kysymys
        Ramoona* kirjoitti:

        Minäkin ihan ääneen kikattelin, kun Ynnämuun jutun luin. Ukkokin halusi tulla katsomaan, mitä niin hauskaa löysin netistä. Olemme monasti käyneet omalla paatilla lahden toisella puolella, Piritan ja Vergin satamassa. Nykyisin se on helppoa, kun ei tarvitse käydä tulliasemilla. Tyynellä selkeällä ilmalla matka on todella nautittava, mutta aallokko voi tehdä yllättävät tepposet esim. Tallinnan matalikolla. Viimeksi jouduimme sumuun melkein keskellä Suomenlahtea, ja vilkas pitkittäisliikenne hirvitti. Vaikka on tutkat ja GPS:t, saa olla visusti varuillaan ja töräytellä sumutorvea. Silloin tällöin näkee hinattavia veneitä, joista on polttoaine loppunut.
        Varsinkin moottoriveneellä Tallinnan reissu on näillä polttoaineen hinnoilla niin kallis , että kannattaa melkein helikopterilla lentää, ja pika-alukset suihkivat koko ajan edestakaisin.

        Rakastan Tallinnaa, Tartoa, Hiidenmaata ja Saarenmaata. Sieltä näkee auringonlaskun horisonttiin. Valitettavasti merenrannat ovat matalat, ei voi rantautua kuten Suomessa.Toisaalta rannat ovat vapaat, tietääkseni tontit eivät ulotu rantaviivaan. Miten on, susmorsian ?

        alkoi kiinnostaa ja tällaista tietoa löytyi , tosin tiesin ennestään, varmistin vain.

        Tärkein rajoitus on yleinen 200 metrin rakennuskielto rantaviivasta lukien. Vain vanhan perustuksen päälle voi saada rakennusluvan lähemmäs rantaa. Tämäkin on harkinnanvaraista. Ympäristöarvot otetaan nykyään tarkasti huomioon rakennuspaikkaa määrättäessä ja ympäristöviranomaisten lausunto tarvitaan yleensä jo kaavoitusvaiheessa.


      • susmorsiin
        Ramoona* kirjoitti:

        Minäkin ihan ääneen kikattelin, kun Ynnämuun jutun luin. Ukkokin halusi tulla katsomaan, mitä niin hauskaa löysin netistä. Olemme monasti käyneet omalla paatilla lahden toisella puolella, Piritan ja Vergin satamassa. Nykyisin se on helppoa, kun ei tarvitse käydä tulliasemilla. Tyynellä selkeällä ilmalla matka on todella nautittava, mutta aallokko voi tehdä yllättävät tepposet esim. Tallinnan matalikolla. Viimeksi jouduimme sumuun melkein keskellä Suomenlahtea, ja vilkas pitkittäisliikenne hirvitti. Vaikka on tutkat ja GPS:t, saa olla visusti varuillaan ja töräytellä sumutorvea. Silloin tällöin näkee hinattavia veneitä, joista on polttoaine loppunut.
        Varsinkin moottoriveneellä Tallinnan reissu on näillä polttoaineen hinnoilla niin kallis , että kannattaa melkein helikopterilla lentää, ja pika-alukset suihkivat koko ajan edestakaisin.

        Rakastan Tallinnaa, Tartoa, Hiidenmaata ja Saarenmaata. Sieltä näkee auringonlaskun horisonttiin. Valitettavasti merenrannat ovat matalat, ei voi rantautua kuten Suomessa.Toisaalta rannat ovat vapaat, tietääkseni tontit eivät ulotu rantaviivaan. Miten on, susmorsian ?

        ja dyynejähän sielläkin Itämeren, Läänemeren rannoilla pitkiäkin matkoja.
        Samalla tavoin taitaa se rakentaminen olla kuin Suomessa vesistöjen lähellä, 200 metriä rannasta, mutta onhan siellä paljonkin vanhoja rakennuksia, joissa vielä asutaankin, ihan liki rantaa.


      • edellinen tieto
        Ramonan kysymys kirjoitti:

        alkoi kiinnostaa ja tällaista tietoa löytyi , tosin tiesin ennestään, varmistin vain.

        Tärkein rajoitus on yleinen 200 metrin rakennuskielto rantaviivasta lukien. Vain vanhan perustuksen päälle voi saada rakennusluvan lähemmäs rantaa. Tämäkin on harkinnanvaraista. Ympäristöarvot otetaan nykyään tarkasti huomioon rakennuspaikkaa määrättäessä ja ympäristöviranomaisten lausunto tarvitaan yleensä jo kaavoitusvaiheessa.

        löytyi Saarenmaan kohdalta, liekkö muualla sama juttu.


    • susmorsiin

      matkustamistavoista puheenollen...juna. Oikeestaan rakastuin junaan Moskovan yöjunalla matkustaissain, ai-ai, siitäkin aikaa jo kolmisenkymmentä vuotta. Oma välitön tunnelmansa, en muista kyllä nukkuneeni varsinaisesti silmällistäkään, naiset ja miehethän samassa hytissä, juttua riitti. Ja poistullessa taisivat
      aika monen tuliaispullot tyhjentyä.
      Haaveenani oli ollut ollut myös ennättää Siperian junalla Vladivostokiin matkustaa, Trans-Siperian juna. Samoin Orient Expressillä, Idän Pikajunalla, mutta niitä en ennättänyt.
      Kouluaikana Etelä-Saksaan töihin mennessäni oli myös elämys pitkä matka matkustaa Hampurista muistaakseni Würzburgiin, Bad Mergentheim oli varsinainen määränpää, pikku kylä, jossa olin piikana.

      Suomen nykyiset uudet junat ovat niin steriilejä, siksi menenkin aina Helsinkiin sellaisella vanhalla puupenkkisellä paikallisjunalla, joka pysähtyy joka asemalla.
      Orient Express lopetti liikennöinnin joskus 1970-lopulla, mutta Siperian juna kulkee vielä....jospa....

      Uskon, että purjevenematkailuun oisin myös rakastunut, jos se toive ois joskus toteunut. Soutuvene on totisesti tuttu lapsesta saakka...muttei silläkään sentään Kiinaan.

      Hyvä on sanonta: Matkallaolo on tärkeintä, ei perillepääsy, päämäärä.

      • Ramoona*

        Pitäisit varmaan kirjasta nimeltä "Sinisen junan ikkunasta, Matkakuvia Euroopasta", joka on yksi kirja-aarteitani. Se on Hilpi Sauren ja Liisi Huhtalan toimittama, SKS:n kustantama, Raumalla 1992 painettu runsaasti kuvitettu teos.Takakansitekstistä:

        Sinisen junan ikkunasta näkyy jo kadonnut Eurooppa suomalaisten kirjailijoiden kuvaamana, Teos on koottu heidän viesteistään, kirjeistä, korteista, päiväkirjamerkinnöistä ja lehtijutuista tämän vuosisadan alusta toiseen maailmansotaan asti. Mukana ovat mm. Juhani Aho, Eino Leino, Joel Lehtonen, Olavi Paavolainen, Mika Waltari, Tatu Vaaskivi, Elina Vaara ja Katri Vala. Kuvitus on saatu kirjailijoiden matka-aineistosta.
        Kirjailijat matkustivat etsimään inspiraatiota, kulttuurielämyksiä ja luonnonihanuutta. He menivät hoitamaan terveyttään, tutustumaan uusiin virtauksiin ja suurkaupunkien kiihkeän paheelliseen ja moderniin elämään.----
        Pateettinen kirja, johon on tallennettu pala mennyttä maailmaa ja kipeää nuoruutta.

        Martti Haavio kirjoitti hauskasti vironsekaista kieltä Lauri Hakuliselle :

        "Kun rongi ennätti Haapsalun laiturille, eroittautui Laine Kallas massasta ja ilmilausui meidät tervetulleiksi. Hänen kanssaan ja hänen kavaljeerinsa, minist. Poskan pojan kanssa etsimme esplanaadilta Jannon. Janno istui erään vähemmän ilusan neiukkesen jalkain juuressa---

        ***************'
        Kun näitä lukee ja katselee vanhanajan junavaunuja museoissa, tulee kaipuu menneeseen aikaan. Koneetkin olivat kauniita, höyryveturia hienompaa esinettä tuskin onkaan ! Elänköhän väärällä vuosisadalla ...
        Samaa mieltä olen Susmorsiamen kanssa siitä, että matkallaolo on tärkeintä. Merelläkin sen tajuaa, mutta satamaan päästyä pitää ainakin kahvit keittää, mielellään myös tilkka brandyä, rommia tai konjamiiniä lämmittämään.

        Kiitos myös rantakaavavastauksista!


    • Via Baltikaksi sanottu valtatieyhteys Puolaan oli - niin alanmiehet kertoivat, oli joskus näitä extreme-lajeja. Motskarit saatettin nyysiä melkein silmien alta, kahvitauoilla.

      Tosin sitäkin kerrottiin maailmalla; älkää eksykö Helsingissä laitakaupungin alueille - jääkarhu vaaran takia.

    • Nonniin, nyt on sitten otettu jo hiukan vakavammin tää Balti Rail - juttu. Harmi vaan, kun ei miun elinaikanain totteudu. Auttaskohan, jos ruppeisin erittäin terveellisesti ja säntillisesti elämään, pitenisköhä viel elinikä.

      • capt.cöpenick-

        Yritin googlelta kysyä, mutta en sittenkään tajunnu mikä se projekti Rail Baltic on? Tiedän kyllä sen valtatien läpitte Baltian maiden.
        Se saattoi olla mm. yksinäisille motoristeille jopa vaarallinen. Prätkiä kuulemma ennen ryöstettiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      1950
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1507
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      92
      1320
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1282
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1225
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1111
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      1027
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1017
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      1002
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      229
      851
    Aihe