Tiedän että minun tulisi mennä pankkiin keskustelemaan tästä asiasta, mutta haluaisin kuitenkin teiltä sitä ennen jonkinlaisia arvioita.
Olen 25vuotias mies. Ei lapsia. Asun yksin.
Tällähetkellä minulla on oma asunto, jonka myymisen jälkeen minulla on käteistä rahaa n. 70000€.
Tästä 70000eurosta tosin pitää maksaa tulevan talon varainsiirtovero.
Muita lainoja minulla ei ole.
Harkitsen käytetyn omakotitalon ostoa pk-seudulta (vantaalta).
Olen katsellut omakotitaloja hintaluokassa 300-350te.
2008 bruttotulot olivat 63000€.
2009 bruttotulot olivat 52000€.
2010 bruttutulot ovat n. 50000€.
Minulla on oma yritys ja lisäksi vakituinen työsuhde muualla.
Mitä olette mieltä, onko minun mahdollista saada 300-350te lainaa omakotitalon ostoon näillä tuloilla ja varoilla? Ulkopuolisia henkilötakaajia en aio pyytää.
Nykyiseen asuntoon ostin omatakauksen, onkohan sellaista mahdollista saada myös nyt?
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille!
Paljonko voin saada asuntolainaa?
16
3202
Vastaukset
- .......hh
Taitaa kaatua siihen et pitäis olla mielellään se 1/3 omaa rahoitusta eli 300 lainas vähintään se 100 000 omaa rahaa. Nyt ehkä jos takaajat on mukana. Tulothan ovat sinänsä ihan hyvät mutta kokonaislaina on melko suuri. Jopa niin suuri että kannattaa miettiä ja laskea tarkkaan mitä asuntolainojen korkojen nousu tekee vaikka 250 000 e lainalla(jos 5% korko tekee vain höpöä niin sitte nei hätää)
- lainavuosia +
pankkisivuilla ja yli 100 tuhatta yksin vaikeaa maksuissa,kulut vastike vakuutus sähkö 150-200 kk
lainaan 700-jopa 850 tuolla haulla kk
jos korkokatto,siihen vakuutus netti puhelin .äkkiä 200-300 kk
jos oma auto,vakuutus ym
saa käydä äiteellä syömässä - Velkakierre
Kymmenen vuoden nettotulojen suuruinen laina on sen luokan riski, ettei sitä pitäisi ottaa kuin pakkotilanteessa. Mikä on se pakko, joka ajaa omistusasujaa tällaiseen? Vuokralainen sentään säästää vuokrassa ostamalla asunnon, mutta sinulle ei tule sitäkään hyötyä. Yksinäisellä ei tilanpuutekaan liene riittävä peruste.
Jos nyt olet valinnut elämäsi tarkoitukseksi asuntolainan maksamisen, nouse portaat edes yksi kerrallaan. Osta ensin isompi kerrostaloasunto tai rivari. Kertaloikassa saattavat nilkat nyrjähtää.
Tuloistasi pitäisi jäädä säästöön hyvinkin puolet, joko lainan lyhennyksenä tai muuten. Viiden vuoden kuluttua omaa rahaa on sillä tahdilla ehkä 150000 ja tilanne näyttää silloin aivan toiselta. Toivottavasti tulojesi laskeva kehityssuunta kuitenkin muuttuu, etteivät haaveet karkaa lopullisesti. - sopiva laina...
Ajatteli ostaa 300-350 Ke talon ja ottaa saman verran lainaa. Miksi? sinullahn on jo 70,000euron omarahoitus eli 230-280,000 euroa riittäisi lainaks sille talolle. No sekin lainasumma on kyllä hieman liikaa yhdelle maksettavasi.Itse mitoitin takavuosin että selviään lyhennyksistä myös työttömänä ansiosidonnaisella päivärahalla jota saan juuri tällä hetkella 2180 eur/brutto/kk.
- rkh85-
Joo tosiaan anteeksi ajatuskatkos.
Eli lainaa en siis tarvitse 300-350te, vaan talo tulisi maksamaan sen verran.
Lainaa tarvitsen siis 242000e - 294000e. Olen ottanut laskelmissa huomioon että joudun maksamaan tuosta 70000eurosta tulevan talon varainsiirtoveron myös.
Eli onko tuollaista lainaa teidän mielestänne mahdollista saada?
Siitä voi toki jokainen olla montaa mieltä että onko siinä mitään järkeä, mutta nyt ei kysytty sitä :). - wqkejl
rkh85- kirjoitti:
Lainaa tarvitsen siis 242000e - 294000e. Olen ottanut laskelmissa huomioon että joudun maksamaan tuosta 70000eurosta tulevan talon varainsiirtoveron myös.
Siitä voi toki jokainen olla montaa mieltä että onko siinä mitään järkeä, mutta nyt ei kysytty sitä :).Uskoisin, että saat tuon 240k-290k lainaa. Itse otin kesällä yksin 155k lainan ensiasuntoon, ja talouteni on jokseenkin kevyemmissä kantimissa kuin sulla. Bruttotulot 40k vuodessa, vakituinen duuni, säästöjä oli 14k, joista pistin pienehkön osuuden kämppään ja säästin loput varakassaksi, matkusteluun yms. Ekassa lainaneuvottelussa mulle tarjottiin maksimissaan 140k lainaa, mutta eihän sillä pk-seudulta saa asiallista kaksiota. No, OPsta pyysin sitten tarjouksen 180k eurolle, ja se tipahti ilman mitään mukinoita. No, en sitten noin suurta lainaa joutunutkaan ottamaan, ja omakin pankki sitten tuon 155k myönsi, paremmalla marginaalilla. Nordea btw ei olisi mulle myöntänyt asuntolainaa ollenkaan. Pankeissa on isoja eroja...
- Ihan liikaa
rkh85- kirjoitti:
Siitä voi toki jokainen olla montaa mieltä että onko siinä mitään järkeä, mutta nyt ei kysytty sitä :).265 000 euron laina, 5% korko, 20 vuotta. Maksuerä 1750 euroa kuussa. Päälle yhtiövastike 100-300 euroa, niin asumiseen menisi 1850 - 2050 euroa kuussa.
50 tonnin bruttovuosiansiolla kuukausinettosi lienee noin 3000. Asumiseen menisi siis noin 2/3 tuloistasi.
En usko (ja toivon että olen oikeassa) että mikään pankki tuollaista lainaa antaa. Noin 150, enintään 200 tonnia lienee todenmukaisempi määrä. - otek
Ihan liikaa kirjoitti:
265 000 euron laina, 5% korko, 20 vuotta. Maksuerä 1750 euroa kuussa. Päälle yhtiövastike 100-300 euroa, niin asumiseen menisi 1850 - 2050 euroa kuussa.
50 tonnin bruttovuosiansiolla kuukausinettosi lienee noin 3000. Asumiseen menisi siis noin 2/3 tuloistasi.
En usko (ja toivon että olen oikeassa) että mikään pankki tuollaista lainaa antaa. Noin 150, enintään 200 tonnia lienee todenmukaisempi määrä.3000 netto/kk vuosituloillaan. Itsellä oli viime vuonna tulot 46,000 ja asuntokorot ja maks. maktavähennykset niin 2420 eur/nto. Aloittajalla noin 100-150 eur/kk enemmän. Jos aloittaja jää aniosidonnaiselle kuten minä jäin kesällä niin hänen bruttotulonsa tippuu tuohon 1880-1920 euroon kuussa - verot. Minulle tulee korotettu päiväraha kun on lapsi eli bruttoni on 2120 eur/kk tllä hetkellä.
Otimme 165,000 eur. lainaa ja kk-erät korkoinen 792 vastike 138 eur. Eli pystyn hoitamaan laina lyhennykset päivärahoillani vaikka yksinkin. Sanoisin että aloittajan suurin järkevä velka olisi juuri tuo 165-170,000 euroa jolloin hän työttömänäkin pystyisi hoitamaan lainan. Ja jos työttöyyden aikana tulee jotain yllätys menoja niin on sitten hätävarana muutaman kuukaden lyhennysvapaa. Eli häne pääomansa 70,000 170,000 on jo 240,000 euroa Sillä luulisi jo sinkulle löytyvän asunto. Tosin ei välttämättä omakotitaloa pääkaupunkiseudulla mutta kelpo rivari kylläkin. - Pallit pölkylle
rkh85- kirjoitti:
Siitä voi toki jokainen olla montaa mieltä että onko siinä mitään järkeä, mutta nyt ei kysytty sitä :).Neljännesmiljoonan lainasta menee viiden prosentin mukaan korkoa tuhat euroa kuukaudessa. Korot olivat tuolla tasolla kaksi vuotta sitten ja saattavat olla jälleen kahden vuoden kuluttua. Siinä on maksamista 3000 euron nettotuloilla, joista pitäisi vielä lyhentääkin sitä lainaa. Sitä paitsi näin suurilla summilla korkovähennyksen ylärajakin tulee vastaan.
Tietysti voi pitkäänkin keskustella siitä, onko parempi hypätä viidennestä kerroksesta jalat vai pää edellä. Se on kuitenkin sivuasia verrattuna itse hypyn järkevyyteen. Toivottavasti pankista löytyy hieman enemmän taloustaitoa kuin sinulta.
- Näin voisi,
Lainaa saat kun tuo 70,000€ on 30 % vakuutta talosta n. 233,333eur33cent ( takausmuotona takaustili sulku tili ) esim. Ålandsbanken ja Handelsbanken .
Sitten on vielä pankkeja kuten Nordea joka ei ota kuin kiinteää vakuutta vastaan joten asuntosi kirjallinen arvio olisi tuo 70,000€ saata Nordeasta asuntoluottoa 25 % kiinteällä vakuudella 280,000eur ( voit pitää pienen asuntosi mikä on vakuutena luototukseen ja ottaa siihen vuokralaisen vaikka ehkä vuokralaisen ottaminen nostaa ansiotuloveroa niin että ei kannata mutta kuitenkin arvon nousua on jatkuvasti osakkeille. ) .
Näin pelkällä asunnon vakuudella 233,333eur33cent ja 280,000eur . - pitää saada
se omakotitalo juuri nyt heti? Eikö esim. rivitaloasunto riittäisi kuten kaikilla muillakin. Isossa rivitalossa asuu monesti kuin omakotitalossa ja se on huomattavasti halvempi. Sitten kun aloittajalla on suurempi omarahoitus osuus kannattaisi vasta harkita omakotitalon ostoa. Omakotitaloissa ovat myös riskit suuremmat sen home pommin osuessa omalle kohdalle.
- järkilaina
Siis miksi ihmeessä perheetön 25v yksinasuva sinkku haluaa työlään OK-talon ja kirjaimellisesti päänsä pölkylle valtavan riskilainan kanssa??
Unohtaisin OK-talon ja alkaisin katsella nättiä RT/PT kolmiota. Pitäisi irrota Vantaalta 200-250 000 hintaluokassa jolloin laina jää huomattavasti järkevämmälle tasolle. Asumismukavuuden kuitenkin ollessa enemmän kuin kohdallaan.
http://www.etuovi.com/kohde/32588
Nappaa joku tollanen. Kyllä sen OK-talon sitten myöhemmin ehtii, kun aikanaan löytyy se oikea ja hankitte sen ensimmäisen jälkikasvunkin. - jysdfh
Ei siinä muu auto kuin mennä pankkiin ja laske kuinka paljon sulla on menoja. Tuo 70te riittää hyvin vakuudesksi. Eli ei ole muusta kiinni kuin pystytkö maksamaan lyhennykset. Jos sulla jää nettona käteen kk 2500e ja lyhentäisit lainaa esim 1000e jäisi muihin kuluihin ja elämiseen vielä 1500e. Riittääkö se? Ainakin siihen asti riittää kun sinulla ei ole vaimoa/lapsia.
Täytyy muistaa, että jos ostat ison talon joka ei ole energia tehokas ja täytyy vielä rempata voi kulut tulla kohtuuttomaksi. Suosittelenkin katsomaan taloa jossa on maalämpö.
Ainakaan näillä perusteluilla pankki ei voi evätä lainaa. Pankki antaa lainaa puhtaasti järkiperusteluin eikä katso esim. "etsä näin isoa tarvi" perusteluin. Tietenkin toinen henkilö tekee maksamisesta vakaampaa.- Ihan liikaa
"Jos sulla jää nettona käteen kk 2500e ja lyhentäisit lainaa esim 1000e jäisi muihin kuluihin ja elämiseen vielä 1500e. Riittääkö se? "
Ei ainakaan ap:n haluamaan taloon. Tonnin kuukausierällä ja realistisella 4.5% korolla lainasummaksi tulee noin 150-180t€ (20-25 vuoden laina). 70 tonnin käsiraha huomioon ottaen tuo riittäisi siis 220-250 tonnin asuntoon.
Lisäksi pitää huomata, että yhtiövastike / omakotitalon kulut kuussa lienevät luokkaa 200-400 euroa. Näin asumiseen menisi jo puolet tuloista, joka on mielestäni ihan liikaa, kun laina-aikakin on jo tapissa (= joustoa ei löydy).
- Rommel18
Vastausten perusteella viestin aloittajan ei kannata ottaa juuri minkään kokoista lainaa. Muutama negatiivinen asia kun oli vielä unohtunut vastauksista. Jos ajattelee, että lainan keskikorko tulee olemaan 5%, tarkoittaa se sitä, että inflaatio tulee jylläämään laina-aikana keskimäärin 4% vauhdilla. Jos muuhun kulutukseen kuin asumismenoihin menee tällä hetkellä vaikka 1500 euroa/kk, niin 10 vuoden kuluttua samat menot ovat inflaation vuoksi jo noin 2200 euroa/kk puhumattakaan siitä, mitä ne ovat 20 vuoden kuluttua. Aloittajanhan kannattaa luonnollisesti ajatella niin, että hänen tulonsa (jos niitä yleensäkään on lainkaan 10 tai 20 vuoden kuluttua) jämähtävät ikuisiksi ajoiksi nimellisesti nykyiselle tasolleen ja reaalisesti laskevat valtavasti. Ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, jolla lainaa todennäköisesti jatkossa maksettaisiin ei aloittaja tule saamaan, kun hänellä on ansiotyön lisäksi yritys. Näin ollen lienee selvää, että maksimi asuntolaina, jonka aloittaja kannattaisi uskaltaa ottaa on luokkaa 10-30.000 euroa. Eikös se näin mene ainakin tämän palstan tietäjien mukaan?
- Mr E6677831
Tarjoamme erilaisia lainoja yksityishenkilöille (henkilökohtainen laina) ja yhteistyötä elinten korolla 3% annul.This on auttaa sinua saavuttamaan taloudelliset velvoitteet erityisesti käynnissä maailman finanssikriisin. Voit lainata välillä 1000 - 50000000 (puntaa, euroa tai dollaria) lisätutkimuksia, ota meihin yhteyttä sähköpostitse ([email protected]) Terveisin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812