Emiirin vankina arvoitus

Ahmed Ahne

Kätkö vie Pohjolan talvesta etelän dyyneille, paahtavan auringon alle. Siellä ei kaikki menekään aivan suunnitelmien mukaan, vaan yllättäen eteen tulla tupsahtaa jotain odottamatonta. Tarina lähtee käyntiin seuraavasti:

Kaikki alkoi kun sain sähkeen professori Berneriltä. Tulkaa heti olen tehnyt uskomattoman löydön. Se tulee mullistamaan koko tieteellisen maailmankuvamme. Theodorin kanssa lähdettiin heti matkaan. Finnairin suoralento ensin Manamaan, sieltä kamelilla parikymmentä kilometriä etelään. Pari päivää kuluikin tutkiessamme Bernerin löytämää kolmivarvashyppyrotan leukaluuta. Intomme kuitenkin laantui nopeasti, emmekä osanneet arvostaa löytöä samalla tavalla kuin Berner, joka on todellinen tiedemies.

Lähdimme Bernerin varoituksista huolimatta tutkimaan erämaata. Istuimme kahden dyynin välissä kahvia keittämässä, kun joukko miekoin aseistautuneita beduiineja piiritti ja vangitsi meidät. Jouduimme Emiiri Ahmed Ahnedin kuulusteltavaksi. Hän epäili meidän vakoilevan palatsin kalleuksia. Vakuutimme yhteen ääneen olevamme viattomia, ja ettemme edes tienneet mitään mistään palatsin aarrekammioista. Emiiri määräsi meille kuitenkin rangaistuksen. Minulla on useita jyhkeitä pitkiä graniittipylväitä palatsini lähialueella. Itäisestä vankisellistä näkee osan palatsin graniittipylväistä, loput näkee läntisestä vankisellistä. Ainutkaan graniittipylväs ei näy molemmista selleistä, jokainen graniittipylväs näkyy jommastakummasta sellistä. Sellit ovat niin kaukana toisistaan, ettei teidän kannata yrittää neuvonpitoa eikä tiedonvaihtoa keskenänne. Yrityskin rangaistaan mitä kovimman mukaan. Toinen toiseen ja toinen toiseen vankiselliin.

Huomenna tulee uskollinen palvelijani Abun el Ahned ja tuo vettä ja taateleita tuolle laihalle tyypille ja kysyy häneltä montako graniittipylvästä minulla on, jos vastaus on oikea vapautetaan teidät molemmat, jos vastaus on väärä on päivänne luetut. Ellei hän vastaa lainkaan kysyy palvelijani seuraavana päivänä samaa asiaa tuolta toiselta muukalaiselta . Emiiri osoitti minua sormellaan. ”Näin vuorotellaan kunnes toinen vastaa. Minä olen kuitenkin oikeauskoinen ja armelias mies, joten annan tyttärieni, joista toinen puhuu aina totta ja toinenkin joskus, auttaa teitä."

Samassa neitokaiset tulivatkin, toinen heti paljastamaan.”Isukilla on kaksitoista graniittipylvästä”.”Ei sillä ole kuin kahdeksan graniittipylvästä” vähättelee toinen. Emiiri hymyilee ovelan näköisenä. Palvelija hivelee kauhean näköistä sapeliaan. Theodor vaikuttaa lähinnä huvittuneelta. Minä alan huolestua. On maanantai, meidät talutetaan vankiselleihin. Viikko on alkanut kurjasti. Emiiri kuitenkin piti lupauksensa, ja niin meille lopulta koitti sellioloista vapaus ja me kiiruhdimme Bernerin leiriin.

-----

Berner ei ole edes huomannut poissaoloamme. Hän on löytänyt kolmivarvashyppyrotan täydellisen pääkallon, jonka hän uskoo mullistavan koko tieteellisen maailmankuvamme.

-----

Illalla virisi teltassa keskustelu.

Berner: Montako niitä graniittipylväitä kaikkiaan oli?

Theodor: En tiedä.

Berner: Eihän se niin kummallista ole, minä en edes tiedä mikä viikonpäivä nyt on.

Montako graniittipylvästä Theodor näki omasta sellistään? ( =A )

Minä viikonpäivänä heidät vapautettiin? (Ota vapautettavan viikonpäivän alkukirjain ja laske monesko kirjain se on aakkosissa ( =B )

Sellissä vietettyjen päivien lukumäärä ( =C )

2

1572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika++

      Pilareita on siis 8 tai 12

      MAANANTAI PUTKASSA

      TIISTAI
      - Jos Theodor näkee yli 8 pilaria,
      tapaus olisi selvä ja hän voisi heti vastata 12
      - Jos Theodor näkisi 8 pilaria,
      niin hän voisi heti vastata 12,
      koska kaikki pilarit eivät saaneet näkyä samaan selliin.
      - Theodor näkee 1-7 pilaria,
      mutta ei osaa päätellä pilareiden määrää 8/12

      KESKIVIIKKO
      - Tiedän, että Theodor näki 1-7 pilaria,
      koska hän ei kyennyt vastaamaan heti
      - Jos näen 1-4 pilaria tiedän heti, että pilareita on 8,
      koska Theodor näki max 7
      - Jos näen 5-7 pilaria ne jakaantuisivat
      5/3, 6/2, 7/1 (8 pilaria) tai
      5/7, 6/6, 7/5 (12 pilaria),
      mutta en kykenisi päättelemään pilareiden määrää 8/12

      TORSTAI
      - Theodor tietää että minäkin näin 1-7 pilaria,
      koska en kyennyt antamaan ilmiselvää vastausta
      - Theodor tietää että en nähnyt 1-4 pilaria,
      koska olisin kyennyt päättelemään luvun 8
      - Joten Theodor tietää että näin 5-7 pilaria.
      - Jos Theodor näkee 1-3 pilaria, hän pystyy vastaamaan 8
      - Jos Theodor näkee 5-7 pilaria, hän pystyy vastaamaan 12

      Eli pojat pääsee torstaina putkasta.

      • JK

        VAI IIN


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe