Chilen kaivos onnettomuus.

Draamaa.

Olen katsonut klo 7.00 lähtien pelastus operaatiota bbc kanavalta..

Onpa huikeaa draamaa.

Näin onnellinen en ole ollut 35 vuoteen.

Syystä että kaivosmiehet saadaan pelastettua, omaisten ja sukulaisten puolesta.

Arvostus pelastus töissä olevia kohtaan on nyt eri luokkaa kuin ennen.

63

3761

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nousee...

Tietysti hienoa että miehet on saatu pelastettua, mutta ketään ei oikeasti kiinnosta että ympäri maailmaa kaivoksiin kuolee satoja, jopa tuhansia ihmisiä vuodessa. Pikku hiljaa alkaisi olla aika puhua myös kaivosteollisuuden työturvallisuudesta.
      Yleensä tavallisten ihmisten kohtalo alkaa kiinnostamaan, kun onnettomuus paikalle tuodaan sirkus, kuten nyt Chilessä. Ympäri maailmaa (no, ainakin Suomessa) kaikki tiedotusvälineet toistavat yötä päivää samaa uutista muutamasta hengissä selvinneestä onnettomuuteen joutuneesta uhrista, sekunti sekunnilta ja ihmisten todellisuuden taju ja asiaa koskevat mittasuhteet karkaavat täysin käsistä. Samaan aikaan Pakistanin 20 miljoonaa ihmistä koskettaneet tulvat, tai Unkarin myrkkyaltaan pettäminen eivät ylitä uutiskynnystä.
      Mikäli nuo kaivosmiehet olisivat kaikki kuolleet heti onnettomuuspäivänä sortuman alle, olisi asia mennyt Suomessa ohi muutaman rivin pikkujutulla joissakin asiallisissa sanomalehdissä. Sensaatoihakuiset mediat: Seiskat, Iltasanomat, Iltalehti ja mainosrahotteiset tv-kanavat eivät olisi noteeranneet asiaa mitenkään.

No pääasia kuitenkin että kaverit selvisivät terveinä, hengissä, mediat saivat juttunsa ja aurinkolasien valmistaja kymmenten miljoonien dollarien arvoisen mainosaikansa.

• nimimerkkivarattu

Tiedoksesi nousevalle feenikselle, tämä on kyllä oikeasti kiinnostanut ja koskettanut ihmisiä ympäri maailman, monen maan mediat on seuranneet tätä yötä päivää, ei pelkästään Suomi. Ja sirkuksen tuominen tapahtumapaikalle nimenomaan edistää tietoisuutta siitä, millaisissa oloissa kaivosmiehet ympäri maailman töitä tekevät. Ja miksi pitäisi uutisoida ainoastaan huonoista uutisista, kuten näistä myrkkypäästöistä ja tulvien uhreista? Miksei kerrankin voida tehdä sensaatiomaisia uutisia pienestä mutta koskettavasta ja jännittävästä tositarinasta joka sai onnellisen lopun?

Miksi aina pitää suhtautua niin kyynisesti tälläisiin tapauksiin? Eikö voisi vain iloita siitä että edes joku pystytään joskus pelastamaan?

• Nousee...
        nimimerkkivarattu kirjoitti:

Tiedoksesi nousevalle feenikselle, tämä on kyllä oikeasti kiinnostanut ja koskettanut ihmisiä ympäri maailman, monen maan mediat on seuranneet tätä yötä päivää, ei pelkästään Suomi. Ja sirkuksen tuominen tapahtumapaikalle nimenomaan edistää tietoisuutta siitä, millaisissa oloissa kaivosmiehet ympäri maailman töitä tekevät. Ja miksi pitäisi uutisoida ainoastaan huonoista uutisista, kuten näistä myrkkypäästöistä ja tulvien uhreista? Miksei kerrankin voida tehdä sensaatiomaisia uutisia pienestä mutta koskettavasta ja jännittävästä tositarinasta joka sai onnellisen lopun?

Miksi aina pitää suhtautua niin kyynisesti tälläisiin tapauksiin? Eikö voisi vain iloita siitä että edes joku pystytään joskus pelastamaan?

Ja järjestää Suomalaisille kriisiapua ja pitää kirkot auki yötä päivää, laitetaan illalla kynttilät palamaan.

Pointtini oli siinä, että juuri tälläkin hetkellä maailmasta löytyy helvetisti ihmisiä jotka tarvitsevat oikeasti apua, näillä kaivosmiehillä ei ole ollut mitään hätää sen jälkeen kun huoltoreikä oli saatu porattua. Koko homma muuttui bisnekseksi ja sirkukseksi jossa itse asia on unohdettu täysin.

Muistan kyllä hyvin sen päivän kun nämä toisella puolella maailmaa tapahtuneet asiat alkoivat nostamaan joukkohysteriaa myös Suomessa: 31.08.1997. Silloin piti Suomalaistenkin alkaa itkemään täysin tuntemattoman ihmisen kuolemaa ja kirkot pitää yöt auki, että valistuneet ihmiset pääsivät suremaan suurta henkilökohtaista menetystään.

• iloa elämään

onhan se ylittynyt Pakistanin ja Unkarin katastrofeistakin, sillä muutenhan me ei tiedettäis niistä mitään. Eikös niin. On iloinen asia, että joskus uutisoidaan tällaisista pelastumistarinoista, ja nähdä kuinka koko maailma iloitsee mukana. Näinhän asioiden kuuluisi ollakkin. Toisaalta Unkari on pyytänyt apua oman onnettomuutensa suhteen muilta mailta. Kaipa siitäkin uutisoitaisiin, mutta ehkäpä siellä paikanpäälläkään ei haluata kovasti negatiivistä mainetta ympäristöasioiden huonon hoidon suhteen. Pakistan taas on niin köyhä maa, että sieltä tulisi kai liiaksi tietoa kuinka köyhien ja rikkaiden erot voivat olla suuret, jos median annettaisiin tulla paikan päälle uutisoimaan. Luulen, että maan sisäinen politiikka voi olla esteenä.

• nimimerkkivarattu
        Nousee... kirjoitti:

Ja järjestää Suomalaisille kriisiapua ja pitää kirkot auki yötä päivää, laitetaan illalla kynttilät palamaan.

Pointtini oli siinä, että juuri tälläkin hetkellä maailmasta löytyy helvetisti ihmisiä jotka tarvitsevat oikeasti apua, näillä kaivosmiehillä ei ole ollut mitään hätää sen jälkeen kun huoltoreikä oli saatu porattua. Koko homma muuttui bisnekseksi ja sirkukseksi jossa itse asia on unohdettu täysin.

Muistan kyllä hyvin sen päivän kun nämä toisella puolella maailmaa tapahtuneet asiat alkoivat nostamaan joukkohysteriaa myös Suomessa: 31.08.1997. Silloin piti Suomalaistenkin alkaa itkemään täysin tuntemattoman ihmisen kuolemaa ja kirkot pitää yöt auki, että valistuneet ihmiset pääsivät suremaan suurta henkilökohtaista menetystään.

Rakas feeniks, erona tuohon mainitsemaasi päivämäärään ja silloin tapahtuneisiin asioihin on se, että tässä tapauksessa ihmiset selvisivät HENGISSSÄ. Eikö se ole juhlan ja hehkutuksen aihe? Onko tärkeämpää hysterisoida ja otsikoida kuolemasta, joka on kovin luonnollinen tapahtuma? Henkiin jääminen on enemmänkin ihme, joka ansaitsee isot otsikot.

• Hmmh...

Mitenkäs se Adolf Hitlerin sanonta menikään..?

Ainiin: "Yhden ihmisen kuolema on aina tragedia, mutta useamman kuolema on vain lukumäärä".

• voi harmi
        Hmmh... kirjoitti:

Mitenkäs se Adolf Hitlerin sanonta menikään..?

Ainiin: "Yhden ihmisen kuolema on aina tragedia, mutta useamman kuolema on vain lukumäärä".

Kun Hitlerkään ei saanut kokea vanhuutta!

• mediakriitikko
        Nousee... kirjoitti:

Olen aivan samoin ihmetellyt v:n 1997 Diana-kohusta asti mistä tässä oikein on kysymys. Taitaa olla sitä että maailmamme alkaa rajoittua englanninkielisen median tarjoamiin aiheisiin. Tässä Chilen tapauksessa maan hallitus ja amerikkalainen media ovat ilmeisesti pelanneet yhteen ja saaneet aikaan tällaisen maailmanlaajuisen spektaakkelin. Suomen media liityy nykyään automaattisesti näihin peleihin, "maailman tapahtumat" ovat sitä mistä USA:n ja Britannian "kansainvälinen" media milloinkin haluaa kohista, ja sen määrää tapahtuman viihdearvo aina vain enemmän. Kaikki muu alkaa jäädä meiltä pimentoon.

• Vouter1

PRKL!!
        Mistä näitä Besserwissereitä AINA tulee?
        Varmaan heillä itsellään on kaikki jauhot kuivina ja hissi menee ylös asti!
        Tehdään niin tai näin - aina väärin!
        Presidentti Mauno Koivisto, todellinen sotaveteraani, ym sen ilmaisi:
        VPK oli sammuttanut palon ennen kuin Vakinainen Palokunta ehti paikalle,
        Palopäällikkö potki märkiä sammutettuja kekäleitä:
        - Väärin Sammutettu!

Olen opettanut aikuisia ammatteihin ja varsinkin Elämään Omaa Unelmaelämäänsä
        - vain alle puolet osallistujista tarttuu asiaan ja Haluaa Oikeasti Toimia OMAN ja perheensä hyväksi.
        Olen ollut suunnittelemassa koulutuksia ja niiden sisältöjä - johon työhön kutsuttu tällaisia Kaiken Arvostelijoita ja Paremman Tekemisen "asiantuntijoita"....
        Eivät he tule.....
        Miksikähän?

• Också röstare
        Vouter1 kirjoitti:

PRKL!!
        - Väärin Sammutettu!

- vain alle puolet osallistujista tarttuu asiaan ja Haluaa Oikeasti Toimia OMAN ja perheensä hyväksi.
        Olen ollut suunnittelemassa koulutuksia ja niiden sisältöjä - johon työhön kutsuttu tällaisia Kaiken Arvostelijoita ja Paremman Tekemisen "asiantuntijoita"....
        Eivät he tule.....
        Miksikähän?

Nämä kauhistelijat lienevät niiin turtuneet tuijottamaan Rumat ja Brotherit sarjoja, että todellisuus kaukana! Median tehtävä ON kertoa ihmisille asioista!
        Jöröinä istutaan HKLn busseissa ja aivot toimivat pattereilla? Näyttää menevän piuhat korvien kautta...
        Vai miksi he sulkeutuvat Omaan Erinomaisuuteensa lasimainen katse ns silmissään, ääniäkään ei saastemelultaan kuule..... Liekö siis ihme, että niin Egoisteja heitä kehittynyt?
        Sellaistako elämää halusivat n 15 vuoden iässä?
        Ja sitten Kaikki NE MUUT niiin väärässä...
        Eiku ME kaikki..

• Jep ketchuppi.

Rakas feeniks, erona tuohon mainitsemaasi päivämäärään ja silloin tapahtuneisiin asioihin on se, että tässä tapauksessa ihmiset selvisivät HENGISSSÄ. Eikö se ole juhlan ja hehkutuksen aihe? Onko tärkeämpää hysterisoida ja otsikoida kuolemasta, joka on kovin luonnollinen tapahtuma? Henkiin jääminen on enemmänkin ihme, joka ansaitsee isot otsikot.

ja vain ja ainoastaan todella järkeviä. Se täällä puuttuu monelta.

• nousee...
        Vouter1 kirjoitti:

PRKL!!
        - Väärin Sammutettu!

Eivät he tule.....
        Miksikähän?

Tunnen hyvin tuon sinun ihmistyyppisi. Ostatte netistä amerikkalaiselta yritysvalmennusfirmalta monistenipun, jonka joku teille suomentaa. Sen jälkeen olettekin valmiita yritysvalmentajia, jotka tulevat paikalle pakotetun yleisön eteen kertomaan muutaman keventävän vitsin paperilapulta. Sitten kehutaan kolmasosa ajasta itseään ja omia tekemisiään. Sen jälkeen alkaa suurinpiirtein saman sisältöinen ulkoa opeteltu saarna siitä kuinka löydetään sisäinen sankari ja Kuinka Halutaan Toimia Oman Ja Perheensä Hyväksi. Ja kuinka aamulla pitää vääntää naamalle hymy, oli tilanne mikä tahansa. Ja lopuksi tulee tilastotietoa siitä, kuinka ihmiset kulkevat töissä kaiken muun kuin rahan takia ja että kuinka paljon tärkeämpää kaikille ihmisille on työn sisältö kuin palkka. Sitten kerjätään ablodit.

Käy joskus kuuntelemassa tuollainen koulutus, tai nauhoita oma esiintymisesi ja mieti sen jälkeen että miksi omilla aivoillaan ajattelevat eivät halua kerran sellaisessa käytyään niihin tulla. Jos taas ihmettelet että miksi joku ei halua osallistua tuollaisen järjestämiseen, se ei onnistu jos ei ole luonteeltaan huijari. En olisi sinuna kovinkaan ylpeä latosaarnaajan ammatistasi.

PS. Kirjoituksesi ei edes sivunnut ketjun aihetta, kuten ei tämä minunkaan vastauksenikaan, mutta vastasin kun kysyttiin.

• varokaa sitä !
        voi harmi kirjoitti:

Kun Hitlerkään ei saanut kokea vanhuutta!

.

• Nousee... kirjoitti:

Menppäs sinä sitten kokeileen elämää yli 600m maan sisäään pariks kuukaudeks, tietoisena siitä, pääsetkö ikinä koskaan pois, ja kansa ajattelis, että ketä kiinnostaa!

• Vouter1
        nousee... kirjoitti:

Tunnen hyvin tuon sinun ihmistyyppisi. Ostatte netistä amerikkalaiselta yritysvalmennusfirmalta monistenipun, jonka joku teille suomentaa. Sen jälkeen olettekin valmiita yritysvalmentajia, jotka tulevat paikalle pakotetun yleisön eteen kertomaan muutaman keventävän vitsin paperilapulta. Sitten kehutaan kolmasosa ajasta itseään ja omia tekemisiään. Sen jälkeen alkaa suurinpiirtein saman sisältöinen ulkoa opeteltu saarna siitä kuinka löydetään sisäinen sankari ja Kuinka Halutaan Toimia Oman Ja Perheensä Hyväksi. Ja kuinka aamulla pitää vääntää naamalle hymy, oli tilanne mikä tahansa. Ja lopuksi tulee tilastotietoa siitä, kuinka ihmiset kulkevat töissä kaiken muun kuin rahan takia ja että kuinka paljon tärkeämpää kaikille ihmisille on työn sisältö kuin palkka. Sitten kerjätään ablodit.

Käy joskus kuuntelemassa tuollainen koulutus, tai nauhoita oma esiintymisesi ja mieti sen jälkeen että miksi omilla aivoillaan ajattelevat eivät halua kerran sellaisessa käytyään niihin tulla. Jos taas ihmettelet että miksi joku ei halua osallistua tuollaisen järjestämiseen, se ei onnistu jos ei ole luonteeltaan huijari. En olisi sinuna kovinkaan ylpeä latosaarnaajan ammatistasi.

PS. Kirjoituksesi ei edes sivunnut ketjun aihetta, kuten ei tämä minunkaan vastauksenikaan, mutta vastasin kun kysyttiin.

Mitä onnistumistasi elämääsi tuo Kaiken ja Kaikkien raju mollaaminen?
        En viitannut mihinkään ämericcalaiseen - mitäs pahaa siitä onnistumisen kiittämisestä Sinunlaiselle - kaiken tietäjälle tulisi? Minulle jo äiti sanoi ollessani lapsi: Ihmisten kesken tulee olla ihmisiksi!
        Olen kyllä kuunnellut koulutuksissa mitä eroa on Positiivisella palautteella ja kertomallasi Kaiken mollaamisella? En ala mollaajaksi tahdostasi huolimatta!
        Kirjoitukseni kyllä on samaa aihetta - Kiitos pelastajille kun onnistuivat.
        Haluatko itse että saamasi palaute on kaivaa huonot puolet?
        Vedin kerran erään pojan vedestä, johon oli pudonnut, koska jää allaan petti. Laitoin oman puseroni pojan ylle ja talutin kotiinsa. Äitinsä (oliko myös Sinun äiti) ei sanallakaan kiittänyt. Moitti ja ensimmäisenä sanoi (ei kysynyt), että mitäs sinä lihava sälli menet pienempäsi kanssa - ei heikko jää kestä läskiä. Jatkoi tivaamalla, että mihin pojan lakki ja toinen hanska heitetty...

Olisi se somaa jos joku tutkisi minkälaisia elämässään menesyjiä sinun ohjeilla ja avulla tulee...
        Ystävällisesti

• nousee...
        Vouter1 kirjoitti:

Mitä onnistumistasi elämääsi tuo Kaiken ja Kaikkien raju mollaaminen?
        En viitannut mihinkään ämericcalaiseen - mitäs pahaa siitä onnistumisen kiittämisestä Sinunlaiselle - kaiken tietäjälle tulisi? Minulle jo äiti sanoi ollessani lapsi: Ihmisten kesken tulee olla ihmisiksi!
        Olen kyllä kuunnellut koulutuksissa mitä eroa on Positiivisella palautteella ja kertomallasi Kaiken mollaamisella? En ala mollaajaksi tahdostasi huolimatta!
        Kirjoitukseni kyllä on samaa aihetta - Kiitos pelastajille kun onnistuivat.
        Haluatko itse että saamasi palaute on kaivaa huonot puolet?
        Vedin kerran erään pojan vedestä, johon oli pudonnut, koska jää allaan petti. Laitoin oman puseroni pojan ylle ja talutin kotiinsa. Äitinsä (oliko myös Sinun äiti) ei sanallakaan kiittänyt. Moitti ja ensimmäisenä sanoi (ei kysynyt), että mitäs sinä lihava sälli menet pienempäsi kanssa - ei heikko jää kestä läskiä. Jatkoi tivaamalla, että mihin pojan lakki ja toinen hanska heitetty...

Olisi se somaa jos joku tutkisi minkälaisia elämässään menesyjiä sinun ohjeilla ja avulla tulee...
        Ystävällisesti

Ja mitä hyötyä on älyttömästä amerikkalaistyyppisestä positiivisuudesta, joka on sitä, että suljetaan silmät ongelmilta? Ja mitä hyötyä on positiivisesta palautteesta, jos se on positiivista vain siksi että SINÄ haluat kuulla positiivista palautetta? Eikö rehellinen palaute ole paljon reilumpaa, vaikkei se nuoleskelemista olekaan? Minä ainakin haluan kuulla rehellistä palautetta, en perseen nuolemista.

Totta kai oli hienoa että kaivosmiehet pelastuvat ja se että pelastusryhmä onnistui noin hienosti. Vielä hienompaa olisi se, että kaivosyhtiö olisi hoitanut kaivoksensa sellaiseen kuntoon ettei onnettomuuksia tapahtuisi. Ja mahdollisten onnettomuuksien varalta olisi varauloskäytävät (ja sponsori aurinkolasit joita ei voi ottaa pois edes yöllä, vaikka kaivoksessakin oli valot? valmiina.

Minua ei ole läskit kotiin talutelleet, olen sen verran läski itsekin että olen toikkaroinut kotiin omin nokkineni. Olen myös ollut pelastamassa ja pelastettavana, mutta kertaakaan ei jäänyt vaivaamaan se, ettei tyhmyyksistä kiitoksia herunut. Itse asiassa ei käynyt edes mielessä jäädä vonkaamaan kiitosta, kun on mennyt tulvivalle joelle lorkkimaan.

• Joku vain 60

Samoin minä olen seurannut koko ajan yön tunteja lukuunottamatta. Tippa on ollut silmässä kokoajan. Toivotaan että heillä elämä jatkuu onnellisena eikä jää isoja traumoja kokemuksesta.

• Vapauteen

Jumalalle kiitos!!

• Rouva X

Olen minäkin seurannut erittäin iloisena ja liikuttuneena kaivosmiesten pelastusoperaatiota.
        Vaikka olemme täällä Suomessa kaukana tapahtuneesta, television ja netin välityksellä näemme
        kaiken, mitä siellä tapahtuu. Kyllä on tippa tullut silmään, kun olen nähnyt heidän nousevan
        maan pinnalle ja halaavan omaisiaan. Myös on merkittävää, että Chilen presidentti on mukana
        ja toivottamassa kaivosmiehet tervetulleeksi maan pinnalle. Hyvä asia on, että heistä pidetään
        hyvää huolta ja viedään lääkärin tarkastukseen. Olen erittäin onnellinen ja iloinen myös heidän
        perheidensä ja sukulaistensa puolesta. Elämä jatkuu. Kaikesta näkee, että chileläiset ovat rentoa
        ja sydämellistä väkeä.

• tuupa-ukko

Olipa se Jumala Jeesus tai mikä muu Korkein tahansa, niin hänelle olen kiitollinen siitä, että antoi järkeä ihmiselle niin paljon että hän pystyi suunnittelemaan tuollaisen pelastussysteemin. Minusta tässä on sankareita kaikki niin pelastushenkilöstö viimeistä apumiestä kuin siivoojaa myöten näitten kaivosmiesten kanssa. Onnistujia oli paljon ja oli ilo katsella niitä onnellisia ilmeitä joka kerta kun kaivosmies tai pelastushenkilökuntaan kuuluva nousi kapselissa ylös. Tosi hieno Tosi-TV lähetys jonka BBC lähetti. Tässä lähetyksessä oli voittajia paljon ja siitä olen kiitollinen, että homma onnistui.

• Late Lapista.
      • formaatti

Tämä tv-formaatti on jo ostettu suomeen. Ensi syksynä BB.n tilalla tullaan esittämään mainarit-sarjaa.
        33 vapaaehtoista viedään Hituran kaivokseen ja kaivoskuilu räjäytetään kiinni. Sitten alkaa kuukausien pelastusoperaatio jota media seuraa 24/7

• annimumma
        formaatti kirjoitti:

Tämä tv-formaatti on jo ostettu suomeen. Ensi syksynä BB.n tilalla tullaan esittämään mainarit-sarjaa.
        33 vapaaehtoista viedään Hituran kaivokseen ja kaivoskuilu räjäytetään kiinni. Sitten alkaa kuukausien pelastusoperaatio jota media seuraa 24/7

Uudestaan ja uudestaan sitä vain jaksaa ihmetellä, miten vähän empatiaa muutamilla ihmisillä on lähimmäisiään kohtaan. 33 miestä on 17 päivää yli 600 metrin syvyydessä ilman yhteyttä ulkomaailmaan. Sitten heidät löydetään, ja uskomaton pelastusoperaatio onnistuu 2kk:n kuluttua. Ja sitten joku viitsii vääntää juttua ostetuista formaateista! Jos joutuisit itse jonnekin vankeuteen eroon ulkomaailmasta vaikkapa vain viikoksi peläten joka hetki, ettei sinua koskaan löydetä, vieläköhän vääntäisit tarinaa, että tämän formaatin voisi vaikka myydä. Tuskinpa vain?

• oli isojen
        annimumma kirjoitti:

Uudestaan ja uudestaan sitä vain jaksaa ihmetellä, miten vähän empatiaa muutamilla ihmisillä on lähimmäisiään kohtaan. 33 miestä on 17 päivää yli 600 metrin syvyydessä ilman yhteyttä ulkomaailmaan. Sitten heidät löydetään, ja uskomaton pelastusoperaatio onnistuu 2kk:n kuluttua. Ja sitten joku viitsii vääntää juttua ostetuista formaateista! Jos joutuisit itse jonnekin vankeuteen eroon ulkomaailmasta vaikkapa vain viikoksi peläten joka hetki, ettei sinua koskaan löydetä, vieläköhän vääntäisit tarinaa, että tämän formaatin voisi vaikka myydä. Tuskinpa vain?

kuorma-autojen mentävä aukko sinne, josta ne pääsivät kulkemaan vapaasti.
        Tarina on keksitty ihmisten silmänkääntö tempuksi, että saadaan kaikki maailman mineraalit haalittua suuryrityksille.
        Esimerkiksi poraushuijaus, sanottiin, että Usalainen porausryhmä pääsi ensimmäisenä läpi kuiluun, mutta koskaan ei kerrottu muista poraryhmistä, oliko niitä edes laisinkaan poraamassa, saatikka kuinka syvälle muut pääsi, varsin outoa, ja vielä, porausryhmä lähti kuin raketti paikalta pois reijän saatuaan, eikä edes edustajaa ollut paikalla pelastusvaiheessa, paljon outoja tapahtumia liittyy asiaan?

• joopajoo...
        oli isojen kirjoitti:

kuorma-autojen mentävä aukko sinne, josta ne pääsivät kulkemaan vapaasti.
        Tarina on keksitty ihmisten silmänkääntö tempuksi, että saadaan kaikki maailman mineraalit haalittua suuryrityksille.
        Esimerkiksi poraushuijaus, sanottiin, että Usalainen porausryhmä pääsi ensimmäisenä läpi kuiluun, mutta koskaan ei kerrottu muista poraryhmistä, oliko niitä edes laisinkaan poraamassa, saatikka kuinka syvälle muut pääsi, varsin outoa, ja vielä, porausryhmä lähti kuin raketti paikalta pois reijän saatuaan, eikä edes edustajaa ollut paikalla pelastusvaiheessa, paljon outoja tapahtumia liittyy asiaan?

Netistä tuli Ylen sivuilla seurattua tätä ihmepelastusten sarjaa kello 24-18 välisenä aikana ja näki toistakymmentä liikuttavaa onnen hetkeä.Jos jotain verrattavaa haluaa hakea televisioinnin historiasta niin yhtä intensiivisesti ei ole tullut seurattua kuin Apollo 11 kuulentoa (myös livenä).

• outokumpu
        annimumma kirjoitti:

Kylläpä tosiaan on rajua kirjoitella typeryyksiä. En ole pitkään aikaan itkenyt onnesta. Tapahtuma sai aikaan onnen kyyneleet, varmaan aidot, mutta ei ainoat. Kyllä on ilo Chilen perheissä ylimmillään! Varmaan on media nykyisin mukana kaikessa, myös tässä, onneksi on, että saamme elää mukana näin sydämellä koko tapahtumien ajan. Joskus tuo kyynisyys voisi olla ihan muualla, ainakin tällä kertaa.

• underbyllen

Ärsyttävä mediatapahtuma koko jutun ympärillä.. Ketä varten ja miksi... Noh, kaverit pääsevät maanpinnalle niin heti pitäis niellä mikrofonia sensijaan että pääsisi ihan aluksi halaamaan emäntää ja lapsia.. Sairasta touhua.. Median shakaalit olivat paikalla ekana ja jopa talloivat alleen perheenjäseniä.. Itse olisin antanut hyeenoille nyrkkiä jos olisin nähnyt kuinka omaiset jäävät niiden jalkoihin.. Meitä suomalaisia millään tavalla koskettamatonta joutavaa paskaa.. Venäjällä ja kiinassa tapahtuu kaivosonnettomuuksia jatkuvasti, eipäs niiden ympärillä pidetä härdelliä.. Nyt kun tarkemmin ajattelee niin haiskahtaa koko juttu..

• nimimerkkivarattu

Olitko itse paikalla? Televisiostakin tuon saattoi nähdä ettei siinä haastateltu ketään ennenkuin itse olivat siihen valmiita, ja ihan ensimmäiseksi kaikki pääsi omaistensa syleilyyn. Sä oot vissiin katsonut ihan väärää ohjelmaa! :)

Meitä suomalaisia millään tavalla koskematonta joutavaa paskaa? Onko tosiaan suomalaiset näin empatiakyvytöntä ja kylmää kansaa ettei toisten onni tai epäonni MITENKÄÄN kosketa meitä? Onko myötäeläminen kertakaikkiaan noin vaikea asia? No, toisille näköjään on. Itse ainakin olen vilpittömästi onnellinen pelastettujen puolesta ja oli kiva katsoa onnellisia jälleennäkemisiä.

• Kiitollinen olen niiden aherruksesta, jotka saivat järjestettyä avun, että näin pitkänkin ajan kuluttua voitiin pelastaa työläiset. Jumalan varjeluksen katson olleen mukana.
        Kuka sitten hyötyy valtavasta julkisuudesta, on asia erikseen.

• jätetään uskonto poi
        holav kirjoitti:

Kiitollinen olen niiden aherruksesta, jotka saivat järjestettyä avun, että näin pitkänkin ajan kuluttua voitiin pelastaa työläiset. Jumalan varjeluksen katson olleen mukana.
        Kuka sitten hyötyy valtavasta julkisuudesta, on asia erikseen.

"Jumalan varjeluksen", no miksi helevetissä se jumala sitten telkesi ne jätkät sinne kivien alle?

• katsoin

Olitko itse paikalla? Televisiostakin tuon saattoi nähdä ettei siinä haastateltu ketään ennenkuin itse olivat siihen valmiita, ja ihan ensimmäiseksi kaikki pääsi omaistensa syleilyyn. Sä oot vissiin katsonut ihan väärää ohjelmaa! :)

Meitä suomalaisia millään tavalla koskematonta joutavaa paskaa? Onko tosiaan suomalaiset näin empatiakyvytöntä ja kylmää kansaa ettei toisten onni tai epäonni MITENKÄÄN kosketa meitä? Onko myötäeläminen kertakaikkiaan noin vaikea asia? No, toisille näköjään on. Itse ainakin olen vilpittömästi onnellinen pelastettujen puolesta ja oli kiva katsoa onnellisia jälleennäkemisiä.

bb:teetä.

• liitäjä.
        jätetään uskonto poi kirjoitti:

"Jumalan varjeluksen", no miksi helevetissä se jumala sitten telkesi ne jätkät sinne kivien alle?

ihmiset osaa soittaa suutaan. Saavatko aikaan parannuksia oloihinsa(?) saavat jos soittavat vähemmän tekevät enemmän

• tuupa-ukko

Kyllä Suomen kansa on näin empaatiakyvytöntä ja kylmää toisia kohtaan. Näkeehän tuon jo hallituksen otteista mitä on tullut äänestettyä. Siellä on ministereillä kivi sydämen paikalla ja kansa on heidät sinne valinnut päättämään meidän puolesta. Minulta ainakin tuli onnenkyyneleet silmistä kun nostot onnistuivat niin hyvin ja mainarit päättyivät omaistensa halauksiin. Kiitos BBC suorasta lähetyksestä se oli sitä oikeaa tosi-TV juttua ja siitä että voittajia oli paljon myös pelastushenkilöstö mukana.

• jasukisu

Minä seurasin sitä operaatiota , koko eilisen päivän ylen sivulla, ja olin onnellinen joka kerta kun kapseli saapui maan pintaan, itku tuli aina, elin niin siinä mukana , tämä oli upee juttu että saatiin kaikki sieltä ylös, jaomaiset sai oman rakkaansa takaisin

• Ihmiskunnan toivo

Niin kauan kun ihmiskunnan Rakkauden Toivon Valo elää heidän sydämessään, se vaikuttaa ihmisten selviytymisestä. Ilman sitä ei ole elämää. Ilman luottamusta ei ole rakkautta ja ystävyys.

• bcdvdfjl

On todella hienoa että heidät saatiin pelastettua, noin pitkän ajan jälkeen.
      Ilman muuta media sirkus oli suuri paikanpäällä, jopa 1000 toimittajaako?? olisi kyllä luullut että pienempikin määrä olisi riittänyt, koska kuvamateriaalia tuli vain muutamasta kamerasta. olisi aineistoa voinut myydä toisilla helposti.
      Harvoin kuitenkin on vastaavaa tilannetta ihmiset ovat loukussa kuukausia, vailla pelastumista, ilman massiivista pelastuoperaatiota. Kyseessä oli vielä varsin laaja jokko ihmisiä. Näkisin yhtymä kohtia Apolla 13 lentoon. vaikeaa oli ja olosuhteet ulkopuolella tappavat, vain taidokas työskentely pelasti heidätkin.

Itse ihmetteln kun on vinotunneli, eikai koko matka alas asti sortunut, miksei yritetty raivata sitä kun olisi voitu käyttää suuria koneita. Etenkin kun tiesi miesten olevan siellä vai lienee ollut mahdotonta tukea sortumakohtaa turvalliseksi?

• luola orava

On hyvä asia, että kaivosmiehet saatiin pelastettua syvältä maan sisältä.
      Media käytös vähän kyllä ärsyttää, kun toimittajalaumat käyttäytyvät, kuin vauhkoontuneet eläimet.
      Jotain järkeä siinäkin touhussa olisi saanut olla.
      Media haluaa tästäkin asiasta hyötyä itselleen eli tehdä taas rahaa.
      Varmaan tullaan jälkeenpäin julkaisemaan kirjoja onnettomuudessa olleiden kaivosmiesten kokemuksista ja tässäkin kirjan kustantaja hyötyy enemmän, kuin nämä kaivosmiehet.
      Jos tästä tehdään elokuva, niin suuret elokuvayhtiöthän tästä taas hyötyvät eniten, eivät niinkään nämä kaivosmiehet.
      Eipä olisi media näin suurin joukoin paikalla, jos kaivosmiehet olisivat kuolleet tässä onnettomuudessa.
      Paljon ihmisiä menehtyy työturvallisuuden puutteiden johdosta, mutta eivät ne saa mediaa liikkeelle.
      Kaikkia tapauksia ei edes uutisoida, vaan pidetään pimennossa, koska uutinen voisi tuoda yhtiöille vaatimuksia työturvallisuuden ja työolojen parantamiseksi.
      Pian tämänkin pelastus operaatio unohtuu niiltä ihmisiltä, joita kaivos onnettomuus kosketti vain median kautta, mutta se ei unohdu näiltä kaivosmiehiltä ja heidän omaisiltaan koskaan.
      Jos ei olisi mediaa, niin tästä onnettomuudesta emme olisi tietoisia.

• GrungeMies.

Tässä näkee miten ihmisen ahneus kuluttaa luonnonvarat loppuun kostautuu,
      olisin mieluusti antanut luonnon kostaa, mutta tekniikka pelasti nämä raukat,
      varmasti ottivat opiksi, tuskin enää menevät maan alle kultaa rikkaille länsimaalaisille nälkäpalkalla ja henkensä kaupalla kaivamaan, mitä tästä opimme, sen että ihminen on nykytekniikasta huolimatta hyvin haavoittuvainen luonnonvoimien edessä, Tsunami jo sen näytti ja useat maanjärjestykset jne,jne maa tulee kostamaan vielä useasti tämän jälkeenkin, toivon että ihmiskunta otti edes yhden prosentin veran opiksi tästä,
      luonnon kiertokulkuun ei pidä liikaa koskea, tästäkin pelastusoperaatiosta hyötyi moni muu Presidenttikin patsasteli siellä ja oli yhtä aurinkoa, ja entä Usan apu, sun muut tahot moni teki suuret rahat ja myös joku aurinkolasifirma hyötyi tästä satojatuhansia, niin parempi kuin olisivat jäänneet mätänemään sinne luontoäidin syvyyksiin vaan, no jokaisella on oikeus mielipiteeseen.

• ETTÄ ME

päästään NAUTISKELEMAAN tästä "hienosta" tapahtumasta!!!

• kostajakivi

Heitin kiven ilmaan ja se tuli sieltä suoraan päähäni.
        Tämä oli siis mielestäsi kiven kosto?

• nou hätä.

Suomen Työttömillä ja asunnottomilla ei mene yhtä hyvin, ei nouse Felix lintu tuhkasta 500 vuoden jälkeenkään, mikä avuksi vaikka menee huonommin kuin noilla kaivosmiehillä???

• epäilys

miehet olleet yli 2 kuukautta paskasessa kuumassa luolassa sit ne kiskotaan 600m maanpinallle,
      ja silti jokainen oli yllättävän siistejä parrat ajaettu ja erittäin hyvinvoivan näkösii,
      ettei vaa ollu tekastu koko juttu chiile nosttatti imagoaan, tai no saatohan olla tottaki

• saa...

SOSIAALITILAT olla KUNNOSSA?????

• Kaikella tarkoitukse

Koko joukon mielialan kohottaja, optimisti ja viestimies ulkomaailmaan piinan aikana on palalava uksovainen
      Marco. Myös nuori 19-vuotias on saanut tulla uskoon, ei muuten olis kääntynyt. Hänen oma kommenttinsa!

• leilaaaa ;)

Ookoo en lukenut näitä kaikkia viestejä, mutta huomasin, että ihmisillä on asenteita tyyliin "maailmassa kuolee koko ajan ihmisiä, mitä turhaan uutisoida muutaman pelastumisesta"

MIKSEI? Koko ajan uutisoidaa murhista, onnettomuuksista, kuolemista, sieppauksista, ikävistä asioista. Vaikka tämä Chilen uutisointi nyt onkin ehkä mennyt vähän yli, niin antaa nyt uutisoida kerrankin POSITIIVISESTA ASIASTA : )))

• Yrjö Pussi
        leilaaaa ;) kirjoitti:

Ookoo en lukenut näitä kaikkia viestejä, mutta huomasin, että ihmisillä on asenteita tyyliin "maailmassa kuolee koko ajan ihmisiä, mitä turhaan uutisoida muutaman pelastumisesta"

MIKSEI? Koko ajan uutisoidaa murhista, onnettomuuksista, kuolemista, sieppauksista, ikävistä asioista. Vaikka tämä Chilen uutisointi nyt onkin ehkä mennyt vähän yli, niin antaa nyt uutisoida kerrankin POSITIIVISESTA ASIASTA : )))

Samaa propagandaa kuin WTC:tornit, Usa teetätti iskun muutamalla ulkomaalaisella,
        siitä saatiin syy hyökätä ja varastaa öljy ja muu luonnonvara Irakista, heh, loistava suunnitelma,
        muutaman vuoden kuluttua vetäydytään ja jätetään maa raunioiksi ja nukkehallitus pystyyn, heheeeee

• Kanisteri
        Yrjö Pussi kirjoitti:

Samaa propagandaa kuin WTC:tornit, Usa teetätti iskun muutamalla ulkomaalaisella,
        siitä saatiin syy hyökätä ja varastaa öljy ja muu luonnonvara Irakista, heh, loistava suunnitelma,
        muutaman vuoden kuluttua vetäydytään ja jätetään maa raunioiksi ja nukkehallitus pystyyn, heheeeee

Edellinen saa pussittaa yrjönsä, sillä tuo tehtävä oli suorituksena upeimpia pelastustehtäviä joitaon koskaan nähty!
        Tuolla joku epäili mainareiden siisteyttä, olihan miehillä vettä siellä alhaalla juotavaksi ja myöhemminhän he saivat kaikenlaista tavaraa sinne huoltokuilua pitkin, miksei myös parranajokoneita!
        Kenties puhtaita vaatteitakin.
        Iltasanomien ikävä lööppikin sai palautetta, kun he odottelivat jotain merkittävää takaiskua etusivullaan.
        Nosto-operaatio suijuikin miltei ongelmitta ja aikatauluaan nopeammin!
        Komea suoritus, mahdettaisiko suomessa kyetä samaan, luulenpa ministerien neuvottelevan mikä olisi edullisin keino, ettei rahaa kuluisi, koska sitä tarvitaan eduskunnan pallkioiden korotuksiin!

• Onnistuminen

Onhan syytä olla siitäkin iloinen että suomalainen tekniikka seurannut miesten elintoimintoja pulssia ja
      verenpainetta. Sekin hienoa koko tapahtumassa ja hienoa kun selvisivät elossa maan alta !

• Ilon kyyneleitä

Minä en kokenut pelastusoperaatiota mitenkään sirkuksena, vaan huikean jännittävänä pelastusoperaationa, jossa elin pelastettavien ja pelastajien mukana ja tuntien itse sen pelastajien ja pelastettavien riemun, päästessään vihdoin ns. elävien kirjoihin. Kyllä siinä nämä nykyiset pik rotterit ja tosi tveet ovat säälittäviä ja surkeita yritelmiä, en tosin niiden takia aikaani tuhlaa. Jokaisen pelastettavan kohdalla elin niin mukana, että silmät kostuivat tämän tästä, kun näki pelastettujen ja omaisten jännityksen ja piinan päättyvän onnellisesti. Kyllä siinä näytti olevan tosi kysymyksessä ja kaikki muu ns. sirkusmeininki jäi taka-alalle, katsoin lähetystä CNN:n kautta.

• 21

miten helvetissä joku mutiaisten pelastaminen voi kiinnostaa?
      Yhtään suomalaista ei edes ollut turmassa mukana. silti tätä leluturmaa toitotettiin joka puolella niin töllössä, netissä kuin lehdissäkin.
      Ei mitään järkeä.

• aikaisempia

mielipiteitään, TÖRKEÄLLÄ TAVALLA!!!
        Kuka voikaan äänestää näitä ÄÄRIKOMUJA kuten tämä MULTI SPÄMMÄRI Iiro on????

Milloinkohan me päästään NAUTTIMAA SKPn LOPULLISIA HAUTAJAISIA?????

• dcee19
        aikaisempia kirjoitti:

äänestää ÄÄRIKOMUJA kuten tämä MULTI SPÄMMÄRI Iiro on. Ja JUURI SINÄ olet
        se spämmäri, saatanan apina!

• 15
        aikaisempia kirjoitti:

suoltamatta paskaa näppäimistöstäs.
        Jos tässä joku on spämmäri niin se on minulle aikaisemmin vastaaja jote katto peiliin päättele siitä.
        nauti sinä sääliä kaikille muille paitsi suomalisille, se paljastaa mikä persreikä olet.

• juttu...

Kyllä siinä omat mitättömät ongelmat unohtui kun tuota onnea katseli ja kuinka kylmän rauhallisesti pelastajat tehtäväänsä suoritti. Se tehtiin niin ammattitaitaitoisesti kuin olla voi. Paniikkia ei lietsottu vaan rauhallisesti niin kuin uskoen siihen mitä tehtiin niin se tehdään. Tuolle kansalle on ominaista rauhallinen luonne. Ja se kaivoksen loukkuun jäänyt johtaja joka osasi ottaa joukon haltuunsa vaikka mitään toivoa ei ollut alussa. Aina tällaisissa kriisitilanteissa pelastaa se joka on vahvin ja luo uskoa muihin. Parhain johtaja antaa myös muille tilaa suorittaa omaa rooliaan eikä yksin johda vaan ottaa kuin apulaisia siihen hommaan.

Ja johtaja lähti viimeisenä kaivoksesta huolehtien että kaikki pääsee pois. Täytyy siinä olla viisas mies. Älykäs ihminen ei hajoa kriisien tullessa vaan vasta silloin alkaakin toimimaan juuri sen mukaan mitä järki sanoo. Kun kriisitilanteissa löytyy vahva johtaja niin kaikki selviytyy.

• mahtavaa....

Tällainen paska menee oikeasti läpi ennen kuin ihmiset tajuaa että vetoamalla ihmisten emotionaalisiin puoliin median kautta heihin voi vaikuttaa?

On todella hienoa että Chilestä on kerrottu mutta mitä v****a sillä on oikeesti tekemistä uutisena kuin se olisi maailman tärkein asia?

Se olisi uutinen että hehkuttaa vaikka sitä todellisuuttaa että Chilen ja muiden maiden huonot kaivos oltavat perustuvat siihen että rahatalous itsessään tukee sitä ratkaisua. Ja se ei tule ikinä tässä nykyisessä rahataloudessa muuttumaan. Koska turvallisuus, suunnittelu ynm... maksaa rahaa ja sitten tekee vähemmän rahaa. Muutaman kaivosmiehen turvallisuus vai miljoonien investointi? Hmmm niin....

Voisivat reportterit ottaa vaikka pienen kotitehtävän ja tehdä sitä mihin reportointi sopii. Eli etsimään tietoa ja jakamaan sitä.

Kuten vaikka kuinka rakentaa itse omaa kyläyhteisöä, ruoka ja vesi talouttaan, omavaraisilla energia ratkaisuilla ja kuinka automatisoida laitoksia hyödyntämällä robotiikkaa ja kuinka yleisesti vaikka kertoa kuinka tuulienergia, aurinkoenergia, vesienergia toimii, kuinka vesiviljely, kalanviljely, ekologia ja luonto toimii ja kuinka yleisesti nää kaikki voi rakentaa jätteista ja kuinka voit kaikki nää asiat opetella netissä. Ja sitten vaikka uutisoida siitä. Kertomalla tästä ihmisille yleisesti. siitä että että rahatalous on muuten luotu tyhjästä.

Ja kuinka vaikka jakaa näistä asioista ilmaiseks ympäri maailmaa ja opettais ihmisiä oikeesti tuottamaan ruokaa ja juomaa. Niin noitten ihmisten ei tarvis tunkea itteään sinne luoliin. Koska se että nuo tuolla on ja on tonne alunperin menny ei varmasti ollu niiden vapaa valinta vaan. Joko sinne tai näännyt nälkään. Siitä on vapaus kaukauna ja tätä juuri tekee media kun sitä katsoo ja se ohjaa koko aika sun ajatuksia pois todellisuudesta ja todellisista ongelmista.

Mutta enpä usko että mediaa kiinnostaa tuollaista kertoa. Joten palaan katsomaan jotain muijaa, joka heiluttaa persettään, hedelmä juomamainoksen ja kohta alkavien uutisten välillä, jotka tulee kertomaan mulle siitä että ulkona sataa lunta.

Mä oikeesti tiedän sen. Mulla on saatanan ikkuna tässä kämpässä.... Vielä kun on kämppä....

• en katso telkkaria

en katso uutisia enkä katso telkkaria. Se on halventavaa ja ihmistä tyhmänä pitävää paskaa mitä suurimmissa määrin mitä sinne survotaan ja jopa suomi24 maailmanmenoa antaa realistisemman tunteen maailmasta kuin MTV3 sten uutiset.

Mutta suuri arvostus ja kunnioitus itse pelastettuja, pelastajia ja muita asiaan osallistuneita kohtaan. Hieno homma että ovat selvinneet.

Mutta kokonaisuudessaan tuo on yhtä farssia. Tarkoituksenaan vain viedä huomio muualle tästä päättömästä oravapyörästä antamatta mitään järkevää ratkaisua tilalle.

Mitään muuta suurempaa tuossa asiassa ei ole.

• publicity 4 poor
        en katso telkkaria kirjoitti:

en katso uutisia enkä katso telkkaria. Se on halventavaa ja ihmistä tyhmänä pitävää paskaa mitä suurimmissa määrin mitä sinne survotaan ja jopa suomi24 maailmanmenoa antaa realistisemman tunteen maailmasta kuin MTV3 sten uutiset.

Mutta suuri arvostus ja kunnioitus itse pelastettuja, pelastajia ja muita asiaan osallistuneita kohtaan. Hieno homma että ovat selvinneet.

Mutta kokonaisuudessaan tuo on yhtä farssia. Tarkoituksenaan vain viedä huomio muualle tästä päättömästä oravapyörästä antamatta mitään järkevää ratkaisua tilalle.

Että kaivosolot saavat kuuluvuuttaa ja miten huonot ne olot todella on.

Mutta toivon vilpittömästi että asia nostetaan esille että köyhällä valtiolla ei voi olla varaa rahataloudessa tehdä kalliitta ratkaisuja. Koska se ei kannata.

Vaikka sinne tulis George Clooney, Brat Pitt ja Madonna, Cloonatun henkiin herätetyn Micheal Jackosonin kanssa niin todellakin tota ongelmaa voi lähestyä vain yhellä tavalla. Rahatalous kusee ja sen takia noi kaivos olot on niin paskat. Koska globaalissa maailmantaloudessa maailmanpankin ja velasta luotavan rahan kanssa tuo asia eli köyhä maa huonot kaivos olot = ISOT VOITOT!

Mutta toivon optimistisesti että todellakin tuon ongelman kautta nostetaan myös tämä rahatalouden päättömyys esille. Koska silloin imhiset ymmärtäisivät todellisen ongelman ja voisivat keskittyä ratkaisuun. Että itse systeemissä on monen asian aika päivittyä. Jotta näitä ongelmia voi oikeasti ratkaista järkevästi ja rauhanomaisesti.

• Tunteet pinnassa
        en katso telkkaria kirjoitti:

Ihmettelen tässä itseäni, kun katsoin kuinka täysillä elin pelastajien ja pelastettavien mukana, jokaisessa pelastusyrityksessä, ja huomasin itsestäni, etten olekaan aivankuin siinä laulussa sanotaan"Ihminen on paha senhän sanoo järkikin" koska näin sen ilon ja tunteiden purkutumisen jok" ikisen onnistuneen noston jälkeen ja silmäni välillä sumenivat "jostakin syystä" Käsitykseni maastakin muuttui kertaheitola, syystä, että olen pitänyt etelä amerikan valtiota diktatuurimaina, joissa ihmisoikeuksista ei ole kuultukaan, eikä duunareista välitetä "puupennin vertaa" ja työt tehdään ehkä manjaana, jolloi asiat on hoituneet kuin itsestään ja mahdolliset maan alta kuuluneet koputukset ikäänkuin hävinneet. Miten lie näissä vanhan euroopan ja aasian maissa?! Tässä en nyt kirjoita mistään mediasirkuksesta enkä suuryhtiöiden rahanahneudesta se on tässä tapauksessa aivan kokonaan toinen aihe. Kiitos, kunnioitus ja kumarrus pelastajille ja pelastetuille ja parjatulle CNN:lle, että tämä oli pienelle suomalaiselle mahdollista näin kotisohvalla!

• Miksi ?

Onnelliset loput ovat aina hienoja ja upeita, aiheuttaa mielihyvää ulkopuolisillekin, että maailmassa tapahtuu hyviä asioita - vieläkin.

Yksi juttu mediasirkuksessa kuitenkin ärsyttää: jos sillä on tuollainen valta tuoda tapahtumat kautta maapallon jokaisen kotiin, niin miksi se ei käytä sitä valtaa, jotta esim. maailman nälkäänäkevät lapset saisivat EDES ruokaa. Jos media juhlii aina, kun jollakin / joillakin on hätä, niin miksi lasten nälkä tai muu ihmisten osattomuus tai vaikka Suomen käsiin hajoava vanhustenhuolto eivät hetkauta sen vertaa, että aiheesta tehtäisiin sellainen hulabaloo, että päättäjien olisi pakko tehdä jotain - muutakin kuin säästää vääristä paikoista.

Vai mediaa katsovista ja käyttävistä ihmisistäkö on kiinni se, että oikeat, tärkeät aiheet eivät kiinnosta, silloin ne eivät myöskään myy. Toisten epäonni sen sijaan kyllä.

• sallalainen

onni oli että pääsivät ylös seiltä kaivoksesta

• kyllä minä enemmän arvostan pelastettavia.ovat he kuitenkin olleet parikuukautta erittäin hankalissa olosuhteissa.Pelastustyöntekijöillä on ollut helppo tehtävä,hehän ovat olleet maanpinnalla koko ajan lukuunottamatta niitä lääkäreitä jotka sinne kaivokseen laskeutuivat ensimmäisinä auttamaan näitä Konkareita.

• Empaattisuus....

Kyllä tällänen kokemus, seurata pelastustoimintaa ja ihmisten aitoja tunteita herkistää katsojan. Kun huomioi kaivosmiesten ja omaisten tilanteen, niin ymmärtää miten voimakkaasti ikävän purkautuminen ja ilo oli käsin kosketeltavaa. Lähes menetetty läheinen palasi omaisten luo.
      Niin, saimme katsella todella tosi TV:eetä ja aitoja tilanteita ja ihmisten aitoja reagointeja ja onnellista loppua. Jotenkin täysin erilaista, mitä yleensä Median kautta samme kuulla ja nähdä.

• Kakakkanen

Tuollanen 69pvää eristystä tunnu missään.No Rogues Galleryn pojat sitä eivät kestäneet ei ole koko porukkaa haettiinko liivitpois voi poikia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5556
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3741
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3303
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2585
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2172
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2117
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163