Olen mieheni kanssa eronnu kirkosta jo muutama vuosi sitten. Nyt tahdomme erottaa 6-vuotiaan poikani. Mihin pitää ottaa yhteyttä??
Lapsen erottaminen
18
1745
Vastaukset
- alkup.
Täytän paperin ja lähetän maistraattiin? Ei tarvitse käydä paikanpäällä??
- eroa valtiokirkosta
alkup. kirjoitti:
Täytän paperin ja lähetän maistraattiin? Ei tarvitse käydä paikanpäällä??
Eikös se tossa mainitse, että postin kautta voi lähettää. Soittaa maistraattiin vielä varmistussoiton tai kyselee sähköpostilla, että onko lomake tullut.
http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/kotikunta_ja_vaestotiedot/Uskonnolliseen-yhdyskuntaan-liittyminen-ja-eroaminen/
- eroa valtiokirkosta
”Sähköposti ei kelpaa eroamiseen alaikäisillä
18-vuotias voi erota uskontokunnasta myös sähköpostilla. Alaikäisten osalta tämä ei käy, vaan paperinen ilmoitus vaaditaan aina silloin, kun ilmoitukseen tulee useampi allekirjoitus. Yksinhuoltaja voi kuitenkin erottaa alle 12-vuotiaat lapsensa myös sähköpostitse”
http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/asema.html - Uhraus ET-vapaudelle
Odottakaa vielä. Toivottavaa olisi, että ensin lapsi kouluun luterilaisena, mutta kiellätte rehtorilta hänen luterilaisuustuntinsa perustuslain nojalla. Koulu joko antaa hänelle vapaatunnit tai päästää Elämänkatsomustiedon opetukseen. Riittää kun koko kunnassa on yhteensä 3 ET-oppilasta luokilla 1-9, tällöin koulussa opetusvelvollisuus, vaikka kyseisessä koulussa vain 1 oppilas.
Näin kunta ja rehtori oppisivat kunnioittamaan ihmisoikeuksia lainmukaisesti.
Sama operaatio kannattaa toistaa yläkoulun aloituksessa, ja vasta sitten erottaa oppilas kirkosta, jolloin hänkin pääsee allekirjoittamaan ilmoituksen 12v täytettyään.- lapsi:D:D
Jos lapsi eroaa kirkosta eikö sen tarvi enää käydä uskonnontunneilla?
- adkljföalkjdföalkjdf
lapsi:D:D kirjoitti:
Jos lapsi eroaa kirkosta eikö sen tarvi enää käydä uskonnontunneilla?
Ei tarvi, mutta sitten on ET:n tunnit, joille pitää mennä.
- Uskonto=ihmisrikos
lapsi:D:D kirjoitti:
Jos lapsi eroaa kirkosta eikö sen tarvi enää käydä uskonnontunneilla?
Pointti oli siis ihan päinvastoin. Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille.
Ja ET-tunnillakaan ei tarvitse välttämättä käydä, jos sitä opettaa luterilaisuudenopettaja. Jos siis opetus ei tyydytä uskonnottomia vanhempia.
Ihmisoikeuksien mukaan katsomusopetus on aina vapaaehtoista. - z
Uskonto=ihmisrikos kirjoitti:
Pointti oli siis ihan päinvastoin. Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille.
Ja ET-tunnillakaan ei tarvitse välttämättä käydä, jos sitä opettaa luterilaisuudenopettaja. Jos siis opetus ei tyydytä uskonnottomia vanhempia.
Ihmisoikeuksien mukaan katsomusopetus on aina vapaaehtoista."Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille."
Nyt meni pieleen. Evlut kirkkoon kuuluvalle lapselle kuuluu pakollisena "oman uskonnon opetus". Eli jos lapsi jää kirkon jäseneksi, ei vaihtoehtoja koulussa ole vaan uskontotunnille mars.
Jos lapsi ei ole minkään uskontokunnan jäsen, valinnanvaraa on enemmän ja hän voi elämänkatsomustiedon sijasta valita halutessaan myös uskonnon.
Ks. esim. http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta/lastenasema - z
z kirjoitti:
"Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille."
Nyt meni pieleen. Evlut kirkkoon kuuluvalle lapselle kuuluu pakollisena "oman uskonnon opetus". Eli jos lapsi jää kirkon jäseneksi, ei vaihtoehtoja koulussa ole vaan uskontotunnille mars.
Jos lapsi ei ole minkään uskontokunnan jäsen, valinnanvaraa on enemmän ja hän voi elämänkatsomustiedon sijasta valita halutessaan myös uskonnon.
Ks. esim. http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta/lastenasemaAsiasta infoa myös täällä: http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/uskonto-et.html
- wutwutmiksimiksi
Uskonto=ihmisrikos kirjoitti:
Pointti oli siis ihan päinvastoin. Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille.
Ja ET-tunnillakaan ei tarvitse välttämättä käydä, jos sitä opettaa luterilaisuudenopettaja. Jos siis opetus ei tyydytä uskonnottomia vanhempia.
Ihmisoikeuksien mukaan katsomusopetus on aina vapaaehtoista.Olen 14, ja mua ei päästetty et:seen, koska kuulun kirkkoon
- 9845
wutwutmiksimiksi kirjoitti:
Olen 14, ja mua ei päästetty et:seen, koska kuulun kirkkoon
"koska kuulun kirkkoon"
Jaa no mikäs siellä kirkossa on pakko olla? Ei kai vanhemmat pakota? wutwutmiksimiksi kirjoitti:
Olen 14, ja mua ei päästetty et:seen, koska kuulun kirkkoon
On hyvä syy kysyä miksi ei päästetty elämänkatsomustietoon koska kuuluu kirkkoon. Mitään järkevää syytä ei mielestäni ole, ja lakia tulisikin muuttaa tämän osalta. Muutamat tahot ovat pyrkineet kampanjoimaan lain uudistamiseksi jotta elämänkatsomustiedon voisi valita vaikka kuuluukin kirkkoon.
et-opetus.fi: http://et-opetus.fi/kampanja-et-vapaasti-valittavaksi
Anna Kontula: http://annakontula.fi/2012/09/lakialoite-perusopetuslain-13-§n-ja-lukiolain-9-§n-muuttamisesta/
Anna Vuorjoki: http://www.annavuorjoki.fi/elamankatsomustieto-vapaasti-valittavaksi/
Toistaiseksi ei ole tiedossa että hanke olisi etenemässä, mutta ainakin on huojentavaa että jotkut edes tiedostavat ongelman ja haluavat korjata sen. Toinen, hieman samansuuntainen ehdotus on että uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetukset yhdistettäisiin yhdeksi oppiaineeksi.
Outi Alanko-Kahiluoto: http://www.outialanko.fi/blogi/uudistusta-uskonnon-opetukseen- Kieltäydy pakotukses
z kirjoitti:
"Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille."
Nyt meni pieleen. Evlut kirkkoon kuuluvalle lapselle kuuluu pakollisena "oman uskonnon opetus". Eli jos lapsi jää kirkon jäseneksi, ei vaihtoehtoja koulussa ole vaan uskontotunnille mars.
Jos lapsi ei ole minkään uskontokunnan jäsen, valinnanvaraa on enemmän ja hän voi elämänkatsomustiedon sijasta valita halutessaan myös uskonnon.
Ks. esim. http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta/lastenasemaNiin menit pieleen. Onko sulla lukihäiriö vai oppimisvaikeuksia?
Mikään laki EI Suomessa määrää, että:
" Evlut kirkkoon kuuluvalle lapselle kuuluu pakollisena "oman uskonnon opetus".",
koska kyseessä olisi IHMISOIKEUSRIKOS.
Älä levitä valhepropagandaasi jolla vain yritetään huijata lapsia ja vanhempia:
"Uskonto on kirkkoon kuuluvalle pakollinen oppiaine"
Suomessa ei ole missään uskonto-oppiainetta, vaan kouluissa syötetään saksalaisen juutalaisvihaaja Lutherin sepittämää Lutterilaisuutta.
Jokainen ymmärtää ettei sellainen ole kenellekään pakollinen, vaan kaikki voivat kieltäytyä sellaisesta opetuksesta. Tällöin koulu antaa ET:tä tai vapaatunnit.
Kieltäydy kaikesta laittomasta pakotuksesta. Itse kieltäytyvää kukaan ei voi pakottaa. - Hipheihurraaa
rainbowshy kirjoitti:
On hyvä syy kysyä miksi ei päästetty elämänkatsomustietoon koska kuuluu kirkkoon. Mitään järkevää syytä ei mielestäni ole, ja lakia tulisikin muuttaa tämän osalta. Muutamat tahot ovat pyrkineet kampanjoimaan lain uudistamiseksi jotta elämänkatsomustiedon voisi valita vaikka kuuluukin kirkkoon.
et-opetus.fi: http://et-opetus.fi/kampanja-et-vapaasti-valittavaksi
Anna Kontula: http://annakontula.fi/2012/09/lakialoite-perusopetuslain-13-§n-ja-lukiolain-9-§n-muuttamisesta/
Anna Vuorjoki: http://www.annavuorjoki.fi/elamankatsomustieto-vapaasti-valittavaksi/
Toistaiseksi ei ole tiedossa että hanke olisi etenemässä, mutta ainakin on huojentavaa että jotkut edes tiedostavat ongelman ja haluavat korjata sen. Toinen, hieman samansuuntainen ehdotus on että uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetukset yhdistettäisiin yhdeksi oppiaineeksi.
Outi Alanko-Kahiluoto: http://www.outialanko.fi/blogi/uudistusta-uskonnon-opetukseenTästä asiasta säätävä pykälä on eduskunnan käsittelyssä, mm. perustuslakivaliokunnan (tänään) ja sivistysvaliokunnan, tosin koskien minimioppilasmäärän rajan nostamista, mutta tämä ET:n vapauttamisvaatimus noussee silti samalla esiin.
Tuki sen esiin nostajille! - Humanistisesti
Tässä nyt varmaan riittää, että joku urhea kirkkoon kuuluvan lapsen perhe nostaa oikeusjutun ja vaatii lapsensa pääsyä et-opetukseen huolimatta tuosta jäsenyydestä.
Tai toki jos useampikin perhe haluaa, mikäs siinä, mutta en yllyttäisi asiaan ja pysymään kirkon jäsenenä, vaan
yllä pääasiallinen tapa vaikuttaa ja "äänestää jaloillaan" on se, että vauvana kirkkoon liitettyjä lapsia aletaan joukolla erottamaan kirkon jäsenyydestä ja näin mahdollistamaan lapsen pääsy koulun et-opetukseen.
- Julle L.
Uskonnoista on niin paljon haittaa että ne pitäisi kriminalisoida.
- miksi kastatitte
Aika ihmeellistä on, että kaikkein hölmöimmätkin vanhemmat hallitsevat lapsen liittämisen ev lut lahkokirkkoon, mutta lapsen erottamiseen kirkosta tarvitaan älykkäimpien apua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä812400Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421548- 1331462
- 1581244
- 1101044
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten393973Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50693