Mulla todettiin hyponatremia... Millaisia oireita teillä on silloin ollut ja miten pääsitte siitä eroon...? Mulla kai johtuu just siitä, etten syö ollenkaan suolaa ja juon aika paljon teetä... Mitn nopeasti teillä korjaantui tilanne, jos aloitte suolaa syömään? Alkuun varmaan alkoi turvottaa hirvesti, kun suolahan kerää sitä nestettä...
Hyponatremiaa kenelläkän...?
8
5944
Vastaukset
- evesetässävaan
On joskus ollut kanssa alhanen veren natruim, mutta taitaa olla nykyään ihan kunnossa, ainakin viimeisissä labroissa arvo oli 139mmol/l.
Aikoinaan oireita oli jatkuvat ja tod. kivuliaat suonenvedot, joihin heräsin joka yö. Myös väsymystä ja voimattomuutta oli päivittäin.
Aloin itse käyttämään suolaa tositosi paljon. (Ja käytän edelleen, jos minulla ei olisi niin vaarallisen alhainen verenpaine nyt, en todellakaan käyttäisi suolaa niin paljon, koska se olisi suuri rasite terveelle kropalle.) Laitoin suolaa vaan kaikkeen mahdolliseen, puuroon, salaattiin, vihannesten päälle, yrttisuolaa keittoihin, tomaattiviipaleiden päälle yms. Ja juu, alussa turvotus oli suurta, mutta nykyään keho on jo tottunut, eikä neste enää keränny niin helposti.
Itsellä oli kanssa hyponatermia juuri tuon suolan puutteen takia. En syönyt mitään, mistä suolaa olisi juuri saanut, vain hedelmiä ja kasviksia. Ja join valtavasti teetä ja light mehuja, joten suolapitoisuus liukeni.
Joskus syömishäiriöissä, varsinkin bulimiassa, veren alhainen natruim voi johtua oksentelusta. Se sekoittaa natriumtasapainon ja saa aikaan juuri hyponatremian. Myös kauan jatkunut ripuli voi aiheuttaa puutoksen.
Neuvoksi sanoisin sinulle Wanda,että jos hyponatremia johtuu nimen omaan suolan puutteesta, yritä käyttää suolaa reilusti. Itse olen jo tottunut suolan makuun, ja siksi ruoka jossa ei ole suolaa, on mielestäni "mautonta". Jos et pidä tavallisesta ruokasuolasta, kokeile vaikka yrttisuolaa, jauhettua merisuolaa, sitruunasuolaa yms. Myös erilaiset mausteseokset, joissa on yrttejä suolaa antavat ruokaan hyvää makua, eikä niissä juurikaan ole yhtään kaloreita. Itse tykkään myös laittaa soijakastiketta kaikkeen, antaa ihanaa makua ja siinä on myös suolaa :)- Wanda;9
Mua ei hirveästi haittaa se suolan aiheuttama turvotus, kun olen jo valmiiksi hyponatremiastakin ihan turvoksissa. Verenpaine on tällä viikolla ollut 70/46 alimmillaan, joten just vaarallisen matalan paineen vuoksi on pakko tuota suolaa alkaa syödä. Mitenköhän kauan suolasta johtuva turvotus kestää?
- s
Wanda;9 kirjoitti:
Mua ei hirveästi haittaa se suolan aiheuttama turvotus, kun olen jo valmiiksi hyponatremiastakin ihan turvoksissa. Verenpaine on tällä viikolla ollut 70/46 alimmillaan, joten just vaarallisen matalan paineen vuoksi on pakko tuota suolaa alkaa syödä. Mitenköhän kauan suolasta johtuva turvotus kestää?
ja ei suolaa tarvitse äyttömästi lisätä (ei terveellistä) mutta käytä normi suolaisia tuotteita tms. ja muutama suoakeksi päivässä niin...ja lisäravinteina magn. kalium"
- Wanda;)
s kirjoitti:
ja ei suolaa tarvitse äyttömästi lisätä (ei terveellistä) mutta käytä normi suolaisia tuotteita tms. ja muutama suoakeksi päivässä niin...ja lisäravinteina magn. kalium"
Mikä siinä suolassa sitten on epäterveellistä? Eikö yleensä ajatella, että ainoa haitta on juuri verenpaineen lisääntyminen, mikä minulla olisi toki suotavaa, kun paine edelleen siinä 80/50....
- sssaaalt
Wanda;) kirjoitti:
Mikä siinä suolassa sitten on epäterveellistä? Eikö yleensä ajatella, että ainoa haitta on juuri verenpaineen lisääntyminen, mikä minulla olisi toki suotavaa, kun paine edelleen siinä 80/50....
äh eii, suola ei yleensä varsinaisesti turvota vaan sen tehtävä on sitoa nestettä oikeisiin paikkoihin, mikä kylläkin anorektisessa mielessä katsotaan turvotukseksi kun on totuttu nestehukkaan.. Siis jos juo juo juo eikä syö suolaa, niin neste vaan menee suoraan mahaan ja sieltä ulos. Mutta jos lisää suolaa niin nestettä menee sinne missä sitä tarvitaankin. Että enemmän se turvottaa kun välttelee suolaa, kuin se että sitä käyttäisi. Lukekaa vaikkapa kirja "lupa syödä" - Gisela Van der Ster, hyviä vinkkejä ruokavalioon
Ennen kuin otin ruoka-asioista mitään selville, välttelin suolaa ku ruttoa. Mutta sit luin siitä ja kokeilin sitä ja huomasin että ei se niin paha asia olekaan..
Mutta tosiaan juu, nykyään yritän vaan hidasta itsaria taipumalla taas anoreksian pauloihin enkä suostu enää mitään tällaisia ruoka-asioita enää miettimään.
- R.A. K.
Syökää merisuolaa. Siinä on ihmiselle optimaalinen koostumus ja tärkeä vastinpari; kalium myös mukana. Ilman vastaavaa määrää kaliumia pelkkä natrium on keholle liiallisina määrinä haitallista.
Raffinoitu suola on hitaasti vaikuttavaa myrkkyä, koska se ei sisällä tasapainoista koostumusta, jota keho voi käyttää mm. ravinnon hyödyntämiseen ohutsuolessa. Seurauksena on (mm) väsynyt olo. - Umpikujassa
Mulla on verenpainetauti ja hyponatremia. Lääkäri sanoi vain, että kurja juttu. Apua en saanut.
- Mansala
Itselläni diagnosoitiin juuri em. tila. Natriumpitoisuus 111. Todella heikko ja sekava olo.
Kohdallani tämä toki on ns. itseaiheutettua: olen juonut yli vuosikymmenen toistakymmentä litraa vettä/vrk.
Nestettä pitäisi rajoittaa. Vaihtoehtona tiputus. Luonnollisesti kirjoitan tätä vesipullo kädessä - dokausongelma tämäkin.
Olettaisin pakko-oireisuuden täyttyvän kohdallani(?).
Miesoletettu 44v. 183/59
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456