Huh!
Täällä talven läpi vaihtelee lämpä 15-18 C.
En osaa edes kuvitella miten tuskallista olis asua talvi läpi talossa, jossa on yli 20 C?
Tämä on ensimmäinen suupolvi, joka paapoo itseensä miltei tropiikin helteis, talvet pitkät.
Kävin just ulkona hakeen saunapuita ja viemässä roskia, avojaloin.
Ulkona -2 ja naapurin miehellä näytti olevan jo talvivarustus päällä, kun koiraansa ulkoilutti.
Minulla oli saunatakki ;))
Uskotteko siihen että ihminen voi totuttaa itsensä viileämpiin lämpötiloihin?
Joka puolestaan, on melkoinen säästö ja ympäristöteko?
Sisälämpötila +25?
52
513
Vastaukset
- Anjaniina.
piti olla sen?
Miksei voi niinkin päin.
Kun tuttavani joka on Thaimaassa talvet, palelee täällä suomessa kesän helteillä. Hän oli tottunut kuumuuteen.
Kyllä voi totuttaa viileämpään itsensä, se vain ei taida olla monista niin kovin mukavaa.
Ja mukavuudenhalusiahan nykyihminen on.
Mites jos.... jotain sattuis. Voi sitä valitusta ja itkua.- Anjaniina.
itsekin kyllä pidän lämmöstä.
Jopa niin, ettei ilmastointi ole päällä kuin öisin.
Öisin tykkään nukkua viileässä.
Mut onko tosiaan tarpeellista, että sisällä pitää voida olla alusvaatteisillaan?
Huusholleissa, joissa on lapsia, tuon ymmärtää, mut aikuiset?
Tuo mukavuudenhalu on mielentila, minulle on mukavampaa olla viileämmässä, liian lämpimäs tulee tunne, että tukehtuu?
Voi miltei kysyä?
Miks ihmiset pakenee ei luontaiseen olotilaan? Anjaniina. kirjoitti:
itsekin kyllä pidän lämmöstä.
Jopa niin, ettei ilmastointi ole päällä kuin öisin.
Öisin tykkään nukkua viileässä.
Mut onko tosiaan tarpeellista, että sisällä pitää voida olla alusvaatteisillaan?
Huusholleissa, joissa on lapsia, tuon ymmärtää, mut aikuiset?
Tuo mukavuudenhalu on mielentila, minulle on mukavampaa olla viileämmässä, liian lämpimäs tulee tunne, että tukehtuu?
Voi miltei kysyä?
Miks ihmiset pakenee ei luontaiseen olotilaan?Onkohan kyse jostain yhden sukupolven evoluutiosta :))
Kun ennen oli asunnot kylmiä ja hoteroita, ja nyt sitten saa sitä lämpöä ihan liikaa.
Itse olen myös viileän ihminen. Mielelläni laitan villatakin päälleni, kun ei tarvi kuumuudessa kärsiä.
Tässä asunnossa on ollut sopiva lämpö tähän asti vielä ei tarvi villatakkia etsiä.
Patterit päällä välillä ja välillä ne on viileinä- Anjaniina.
tulisilla kirjoitti:
Onkohan kyse jostain yhden sukupolven evoluutiosta :))
Kun ennen oli asunnot kylmiä ja hoteroita, ja nyt sitten saa sitä lämpöä ihan liikaa.
Itse olen myös viileän ihminen. Mielelläni laitan villatakin päälleni, kun ei tarvi kuumuudessa kärsiä.
Tässä asunnossa on ollut sopiva lämpö tähän asti vielä ei tarvi villatakkia etsiä.
Patterit päällä välillä ja välillä ne on viileinäoli rintamamiestalo, holotna siel.
Aamuisin ei tultu täkin alta, enenkuin äiti oli laittanut keittiön hellana lämpenee ja kakluuneihin tulet ;)
Siks mun mielest tää on yhden sukupolven hyppäys.
Itsellä olis mahdollisuus sekä että, mutta viileä on miellyttävämpi, nykyisin.
Ei tartte huoneilmaa kostuttaa, keinotekoisesti Anjaniina. kirjoitti:
oli rintamamiestalo, holotna siel.
Aamuisin ei tultu täkin alta, enenkuin äiti oli laittanut keittiön hellana lämpenee ja kakluuneihin tulet ;)
Ei tartte huoneilmaa kostuttaa, keinotekoisestiSama meillä.
Mutta se kahvin tuoksu joka tuli sieltä hellan päältä kun heräs niin oli ihana.
Olen juonut kahvia ihan lapsesta asti.
Ja meillä ei ollut kakluunia vaan "porinmatti" oli kamarissa jota lämmitettiin.- Anjaniina.
tulisilla kirjoitti:
Sama meillä.
Mutta se kahvin tuoksu joka tuli sieltä hellan päältä kun heräs niin oli ihana.
Olen juonut kahvia ihan lapsesta asti.
Ja meillä ei ollut kakluunia vaan "porinmatti" oli kamarissa jota lämmitettiin.se meidän hella oli?
En muista kyl ;) Kakluunit oli olohuoneessa ja makuukammareissa.
Vielä tuolla kerhonkin tiloissa, nykyisinkin, laitetaan kakluunit lämpenee ,)
Kahvi oli aikas arvokasta, siihenkin aikaan ;)
Herkku ;) ja pulla sen kans.
Nyykyisin en enää syö pullaa ;) - RIMMIR
Anjaniina. kirjoitti:
oli rintamamiestalo, holotna siel.
Ei tartte huoneilmaa kostuttaa, keinotekoisestioli niin kylmä talvella että kuura oli lattian nurkissakin, se oli aito hirsitalo ja vuosisatojen aikana varmaankin luonnonmukaiset tiivisteet siitä häipyneet. Lautalattiasta huokui kylmyys ja aina sai olla paksut villasukat jalassa talvisin . Eikä siellä ollut sisävessaa eikä pesumahdollisuuksiakaan. Vain kylmävesi tuli yhteen pieneen komeroon ja siinä komerossa oli sitten pesuvati ja saippuan pala kasvojen ja käsien pesua varten.
Vesi lämmitettiin isossa kattilassa puulla lämmitettävän hellanpäällä. Tässä kodissa asui kolme sukupolvea yhtä aikaa. Enimmillään meitä oli 11 henkeä ja kaikille ei ollut omaa huonetta. Veljet nukkuivat parittain samassa sängyssä , sisko mummon kanssa ja minä äidin vieressä.
Patjoihin vaihdettiin olet joka vuosi ja mummon ja äidin itsekutomat paksut raanut antoivat lämpoä.
Luulisi että tästä ajasta olisi vuosisatoja, vaikka aikaa ei ole kulunut 50 vuottakaan kun kaiken tämän on kokenut. - Anjaniina.
RIMMIR kirjoitti:
oli niin kylmä talvella että kuura oli lattian nurkissakin, se oli aito hirsitalo ja vuosisatojen aikana varmaankin luonnonmukaiset tiivisteet siitä häipyneet. Lautalattiasta huokui kylmyys ja aina sai olla paksut villasukat jalassa talvisin . Eikä siellä ollut sisävessaa eikä pesumahdollisuuksiakaan. Vain kylmävesi tuli yhteen pieneen komeroon ja siinä komerossa oli sitten pesuvati ja saippuan pala kasvojen ja käsien pesua varten.
Vesi lämmitettiin isossa kattilassa puulla lämmitettävän hellanpäällä. Tässä kodissa asui kolme sukupolvea yhtä aikaa. Enimmillään meitä oli 11 henkeä ja kaikille ei ollut omaa huonetta. Veljet nukkuivat parittain samassa sängyssä , sisko mummon kanssa ja minä äidin vieressä.
Patjoihin vaihdettiin olet joka vuosi ja mummon ja äidin itsekutomat paksut raanut antoivat lämpoä.
Luulisi että tästä ajasta olisi vuosisatoja, vaikka aikaa ei ole kulunut 50 vuottakaan kun kaiken tämän on kokenut.on sull aollut olot lapsuudessa.
Meillä toi fati, oli keittiössä kun siel oli lämmin vesi ja hella lämmitti nopeimmin aamuisin.
Ulkovessa ja sankko...tarpeita varten, öisin ;)
Eikö ole hurja muistell a, lapsuutta. kun ei se niin kaukana ole tästä päivästä, mutta kaikki oli kuitenkin ihan toisin ;)
Mut, kyllä sillai pystyis elämään vieläkin.
Olkien vaihdot muistan minäkin ;)
Matrasseihin..
- RIMMIR
sisälämpötilan merkityksestä liikalihavuuteen. Siis jos sisätiloissa on liian lämmintä niin ihmisen omat rasvakertymät eivät pääse vauhtiin, vaan töksähtävät paikoilleen alkaen paisumaan ja paisumaan vaikka ei juuri mitään söisikään.
Onkohan tuo totta?No ei minun mielestä. Jo sinun peruselintoiminnot vaikket mitään tekisikään syövät energiaa. Kyllä se läski tulee syömällä. Liika kuumuus vaikuttaa hikoiluun ja siten juo enemmän.
- Anjaniina.
liian hyvät olot, ei varmaankaan edistä fyysistä olotilaa?
Kropanlämmittämiseen, kuluu energiaa, joku luontainen säännöstely olisko? - Kerro!
kylmässä ruumis ala kerätä lämmittävää ihraa ympärilleen ja ruoka maittaa kun elimistö kaipaa polttoainetta muodostaakseen lämmittävää energiaa ja turkkilaisessa saunassa esim. käydään hikoilemassa liikakilot pois? Mitenkäs sen selität?
pelkästä lämmöstä kukaan liho mutta onhan se selvä asia ilman tutkimuksiakin, että viileässä kulutetaan enemmän energiaa, toisaalta myös liian lämpimässä. Nisäkkääthän säätelevät ruumiinlämpöään aineenvaihduntaa muuttelemalla. Voisiko sitten kuvitella, että laihduttavan ihmisen kannattaisi pitää asunto viileänä.
- Anjaniina.
Kerro! kirjoitti:
kylmässä ruumis ala kerätä lämmittävää ihraa ympärilleen ja ruoka maittaa kun elimistö kaipaa polttoainetta muodostaakseen lämmittävää energiaa ja turkkilaisessa saunassa esim. käydään hikoilemassa liikakilot pois? Mitenkäs sen selität?
ylensyöntiä puolustella millä haluaa.
Vai lisää kylmä ruokahalua ;))
Turkkilaisessa saunassa on huono saada liikakiloja pois, siellä ei ole siihen tarpeeksi lämmintä, tai sit pitää istua tooosi kauan.
Tavallisessa saunassa tosiaan saa kiloja pois, mutta ne on pelkkää nestettä.Mitä isompi ihminen, sitä enemmän nestettä.
Läskiä ei saunakaan sulata.
Tai sit siellä pitää istua tooooosi kauan. - enkeliduo
siit se johtuuki,että mää olen paksu.
Mää olen luullu,että syän liikaa.
Meil on 22astet,lattialämmitys on kiva.
Makkaris on vilposampaa 18 astet vaa.
Miumau.
Älähän nyt, täällä ei ole mittaria, mutta vetää kaikista ovista ja ikkunoista tuulella melkein verhot heiluu. Ei ole sisälämpömittaria ja näin kun aurinko paistaa on lämpöisempää mutta tykkään itse viileästä. Vaatetta on helppo lisätä mutta jollei ole enää mistä vähentää tulee tuskalliset oltavat, sekin on koettu.
Säätutka näyttää -3 astetta ja kun vein roskia, on ihan tyyntä. Lapsena minäkin juoksin ulkosaunaan ja takaisin avojaloin oli lunta tai ei. Kohta vien pennun tuohon aurinkoon se on kovin pieni ja viluinen vielä (kuva galleriassa).- Anjaniina.
kiva juttu.
Se on eri asia kuin viileys.
Pentu oli kovin hellyttävän näkönen ;) Auringossa sen kiva telmiä ;)
- lämpöeläin
...sisälämpö on vuoden ympäri 22. Se ei ole ollenkaan tuskallista vaan tosi miellyttävää. Itse käytän kenkiä ulkona kävellessäni, mutaiset/likaiset varpaat/jalat ovat mielestäni epämiellyttävät.
Uskon että pystyn elämään tarvittaessa myös 15 asteen lämmössä mutta minun ei tarvitse.- Anjaniina.
usko, sillä olen huomannut, et joka on tottunut sisällä lämpöön, ei niin vaan sopeudu, viileämpään ;)
Kokeile joskus piruuttas, huomaat että on vaikeampaa kuin luulitkaan ;))
15 on muuten ihan normaalilämpö kesällä ulkona ja moni meistä kulkee shortseilla?
Jalat ei tule mutaisiksi, kun on miinuksenpuolella asteet ;) nääs vedellä on taipumus jäätyä. Mutta kyllä, pudonneet pihlajanlehdet tuli varpais mukaan ;) - lämpöeläin
Anjaniina. kirjoitti:
usko, sillä olen huomannut, et joka on tottunut sisällä lämpöön, ei niin vaan sopeudu, viileämpään ;)
Kokeile joskus piruuttas, huomaat että on vaikeampaa kuin luulitkaan ;))
15 on muuten ihan normaalilämpö kesällä ulkona ja moni meistä kulkee shortseilla?
Jalat ei tule mutaisiksi, kun on miinuksenpuolella asteet ;) nääs vedellä on taipumus jäätyä. Mutta kyllä, pudonneet pihlajanlehdet tuli varpais mukaan ;)...sopeudu niin sou??? Haittaako se tätä sinun köyhäilyäsi jotenkin?
- Anjaniina.
lämpöeläin kirjoitti:
...sopeudu niin sou??? Haittaako se tätä sinun köyhäilyäsi jotenkin?
ja sun ja mun olotiloissa ei varmaan ole mitään jakamista.
Niin kauan, kuin et ole tänne muuttamassa :))))
Sinä elät niinkuin haluat ja minä niin kuin haluan, kumpaakaan se ei tee arvottomammaksi ;)
En mieletäni ole missään pyytänyt muita ihmisiä elämään laillani.Sen kunhan vain keskustellut erilaisista tavoista.
Jos koet että sinun pitää muuttaa elämäntyylisi minun mukaisekseni, niin on se omien korviesi välissä.
Minun näkemykseni mukaan, et siihen edes pystyisi.
Eikä millää npahalla ;))) - lämpöeläin
Anjaniina. kirjoitti:
ja sun ja mun olotiloissa ei varmaan ole mitään jakamista.
Niin kauan, kuin et ole tänne muuttamassa :))))
Sinä elät niinkuin haluat ja minä niin kuin haluan, kumpaakaan se ei tee arvottomammaksi ;)
En mieletäni ole missään pyytänyt muita ihmisiä elämään laillani.Sen kunhan vain keskustellut erilaisista tavoista.
Jos koet että sinun pitää muuttaa elämäntyylisi minun mukaisekseni, niin on se omien korviesi välissä.
Minun näkemykseni mukaan, et siihen edes pystyisi.
Eikä millää npahalla ;)))Kun kirjoitin että pystyn elämään viileämmässä, niin heitit epäilyksen että valehtelen. Mitä sinä tiedät elämästäni ja pystymisestäni muuta kuin mitä tässä kerron. Ei ole mikään saavutus elää 15-18 lämmössä, oikeasti ei ole. Mutta jos pitää lämpimämmästä niin kuin minä, elää itselleen sopivassa olosuhteessa, kuten minä.
Kaduttaa että vastasin avaukseesi, olet näköjään narsistinen juntti. lämpöeläin kirjoitti:
Kun kirjoitin että pystyn elämään viileämmässä, niin heitit epäilyksen että valehtelen. Mitä sinä tiedät elämästäni ja pystymisestäni muuta kuin mitä tässä kerron. Ei ole mikään saavutus elää 15-18 lämmössä, oikeasti ei ole. Mutta jos pitää lämpimämmästä niin kuin minä, elää itselleen sopivassa olosuhteessa, kuten minä.
Kaduttaa että vastasin avaukseesi, olet näköjään narsistinen juntti.Pyhäpäivä, ei tätä niin vakavasti kannata ottaa.
Jokainen on siinä lämmössä, kun viihtyy, mitä sitä ihteensä turhaa kiusaamaan.- Anjaniina.
lämpöeläin kirjoitti:
Kun kirjoitin että pystyn elämään viileämmässä, niin heitit epäilyksen että valehtelen. Mitä sinä tiedät elämästäni ja pystymisestäni muuta kuin mitä tässä kerron. Ei ole mikään saavutus elää 15-18 lämmössä, oikeasti ei ole. Mutta jos pitää lämpimämmästä niin kuin minä, elää itselleen sopivassa olosuhteessa, kuten minä.
Kaduttaa että vastasin avaukseesi, olet näköjään narsistinen juntti.näyttää siltä, että kumpikin meistä tulkitsee toisiaan totaalisen väärin, joten jätetään tähän.
Niin ei tarvitse kenekään alkaa haukkumaan toistaan.
Minulla tuo ruumiinlämpö niin alhaalla, että tuppaa tuo vilu tulemaan.
Kun se tipahtaa 35,5, niin silloin saa pistää villapaidan päälle ja kaksi peittoa nukkumaanmennessä.
Muutenkin, kun on hyviä vaatteita, niin en kyllä ala kylmän kanssa kärvistelemään.
Ei minua kesälläkään tuo helle vaivannut yhtään.- Anjaniina.
on sellanen henkilökohtainen juttu.
Joillain ihmisillä tosiaan ruumiinlämpö ei pysy kohdillaan
Itsellä on tupakoinninlopettamisen jälkeen verenkierto parantunut aika huimaa vauhtia ja sit toi motskailu.
Monesti mennään sellasissa lämpötiloissa että heikompaa hirvittää.
10, vastatuulen kans, 300-400 km, ei ole leikin asia kokeneellekaan.
Sen todisti taas muuan ystävä tossa kesällä.
Kaatui moponsa kans, kun ei ollut muistanut laittaa tarpeeks vaatteita....kohmettui, kesäkelillä. Anjaniina. kirjoitti:
on sellanen henkilökohtainen juttu.
Joillain ihmisillä tosiaan ruumiinlämpö ei pysy kohdillaan
Itsellä on tupakoinninlopettamisen jälkeen verenkierto parantunut aika huimaa vauhtia ja sit toi motskailu.
Monesti mennään sellasissa lämpötiloissa että heikompaa hirvittää.
10, vastatuulen kans, 300-400 km, ei ole leikin asia kokeneellekaan.
Sen todisti taas muuan ystävä tossa kesällä.
Kaatui moponsa kans, kun ei ollut muistanut laittaa tarpeeks vaatteita....kohmettui, kesäkelillä.Niin, eilen oli pieni työjuttu erään mummelin luona, yli 80v.
Hän paineli ulkona lyhythihainen t-paita päällä,
Minulla paksu villapaita työvaatteet ja toppatakki.
Ne nuo lihakset on syytä pitää lämpimänä, ne muutenkaan enää niin vetreät ole, kylmässä kramppaavat helposti.
Mutta kyllä minä sentään saunassa sen villapaidan pois heitän, eilenkin savusaunassa.
Ja pihaan tulin ilman rihmankiertämää (pimeän turvin), vähän kyllä vilu kävi, mutta ei paljon ujostuttanut:). Joo.- Anjaniina.
k-kotton kirjoitti:
Niin, eilen oli pieni työjuttu erään mummelin luona, yli 80v.
Hän paineli ulkona lyhythihainen t-paita päällä,
Minulla paksu villapaita työvaatteet ja toppatakki.
Ne nuo lihakset on syytä pitää lämpimänä, ne muutenkaan enää niin vetreät ole, kylmässä kramppaavat helposti.
Mutta kyllä minä sentään saunassa sen villapaidan pois heitän, eilenkin savusaunassa.
Ja pihaan tulin ilman rihmankiertämää (pimeän turvin), vähän kyllä vilu kävi, mutta ei paljon ujostuttanut:). Joo.mut mieti, mummo oli kovempi jutska kuin sä ikinä;))
Toi lihaskramppi on ittelle tuntematon juttu.
Millai se tapahtuu? Kylmä syy vai huonot työasennot?
Aijjaa, savusauna. no sehän parantaa kaiken ;))) Anjaniina. kirjoitti:
mut mieti, mummo oli kovempi jutska kuin sä ikinä;))
Toi lihaskramppi on ittelle tuntematon juttu.
Millai se tapahtuu? Kylmä syy vai huonot työasennot?
Aijjaa, savusauna. no sehän parantaa kaiken ;)))Mitempä niitä lihaksia kramppaa, jos ei niitä ole :).
On siinä osatotuus. Naisilla taitaa nitä lihaskramppeja vähemmän olla.
En nyt vertaa itseäni urheilijoihin, mutta pitäähän nekin itsensä lämpimänä ja verryttelevät ennen kilpailusuoritusta.
No ensinnäkin sitä lihasta pitää olla, läski ei kramppaa.
Sopivasti valmiiksi rääkätty, kylmettynyt lihas, päälle huono työaseto (ei niitä aina voi valita), jos pahasti kramppaa, lihakseen voi tulla repeämä, senkin koettu. Silloin on ovenrivatkin korkealla.
Ei minua haittaa, vaikka mummo on kovempi, on se aika paljon painavampikin, vaikka on paljonkin lyhempi.
Minä olen jotenkin tykästynyt tuohon savusaunaan,ei pihasaunakaan huono ole.
Tuntuu vaan, että tuolla ne kunnon löylyt on, voi se tunne olla korvien välissäkin.
Kyllä minä sitä kerran viikossa melkein lämmitän.- Anjaniina.
k-kotton kirjoitti:
Mitempä niitä lihaksia kramppaa, jos ei niitä ole :).
On siinä osatotuus. Naisilla taitaa nitä lihaskramppeja vähemmän olla.
En nyt vertaa itseäni urheilijoihin, mutta pitäähän nekin itsensä lämpimänä ja verryttelevät ennen kilpailusuoritusta.
No ensinnäkin sitä lihasta pitää olla, läski ei kramppaa.
Sopivasti valmiiksi rääkätty, kylmettynyt lihas, päälle huono työaseto (ei niitä aina voi valita), jos pahasti kramppaa, lihakseen voi tulla repeämä, senkin koettu. Silloin on ovenrivatkin korkealla.
Ei minua haittaa, vaikka mummo on kovempi, on se aika paljon painavampikin, vaikka on paljonkin lyhempi.
Minä olen jotenkin tykästynyt tuohon savusaunaan,ei pihasaunakaan huono ole.
Tuntuu vaan, että tuolla ne kunnon löylyt on, voi se tunne olla korvien välissäkin.
Kyllä minä sitä kerran viikossa melkein lämmitän.tarttee sanoo, etten voi tietää.
Lihaksia on enemmän kuin laki sallis, ja niitä käytetään joka päivä. Siks laihtuminen on haasteellinen juttu.
Pitäis nimittäin vähentää lihasmassaa ja se vaatii olemista ilman ponnistuksia, aika vaikee toteuttaa..
Yhden kerran kokenut ns.noidannuolen.
Enkä uskonut varoitusmerkkejä.
Jatkoin sivuttaista liikettä, kun en tajunnut mistä oli kyse.
Kyllä se sit ilmoitti itsestään, kun piti polvilleen pudota.
- GloriaJoy
lämpötilasta yli 20 celssisastetta sisäl talvel ja syksyn sykehil. Viime kerral ku vaihoin huonejärjestys laitoin sisälämpömittarin hyvään talteen ja ei kyll oo hajuukaan et mihin. On kesäst lämmöt laskeneet koska jääkaapis ylähyllyl ja keskihyllyl jääty ja kohmettu. Kiersinpähän yläällä olevaa ympyrä valitsinta eri asentoon. Ei jaksa miun pöperöpää muistaa et viileneekö vai lämpeneekö myötäpäivään käännettäessä. Nyt sentään muistan et mitä on myötäpäivään nois kääntöjutuis. Paljain jaloin on kiva ja luontevaa liikkua, vaikkakin miulla on pakko-opetteluna laittaa sukat jalkaan ja täytyy sanoa, et vankilalta se tuntuu tuo sukkien pito, vaan pakko mikä pakko ja ulkona kenkis.
- Anjaniina.
sama kuin minullakin.
Avojaloin vaik on pakkasta.
Monesti noissa meeteissä ihmiset nauraa, että avojaloin se vetää.
No mut jos...on vesikeli, ni kuka viittii kastella kengät?
Käärii vaan lahkeet ja jalat on ain käytös ;))
Myötäpäivä on se mihin suuntaan kello käy, siitä helppo muistaa ;) - enkeliduo
Mää olen ain koton tillikkaat kintus.
Just eile miniä teki vakiojoululahjatoiveens heijän perheen:
Villasukat koko perheel :)
Kilkal,puikot kilkkaa jo.
- tomppa2006
...sen vuoksi lämpötila on yli 20°C...
- Anjaniina.
siinä, että jos totuttelee, ei palele ?
- tomppa2006
Anjaniina. kirjoitti:
siinä, että jos totuttelee, ei palele ?
...totuttelin 18 - 20 asteen lämpötiloihin ekologisen isäukon mahtikäskystä...
En koskaan tottunut ja olen nyt onnellinen, kun ei tarvitse palella.
- Putkivalo
Lämpö haihtuu harakoille niin ettei pääse vahingossakaan nousemaan yli 20 C.
Mutta on siinä sekin plussapuoli (paitsi plussa-asteet) ettei ainakaan homehdu. Pahinta mitä yleensä tehdään vanhoille hataroille taloille, on että tiivistetään kunnolla jotta säästettäis lämpömaksuissa, ja sitten sisäilma onkin epäterveellinen.
Kyllähän ihmiskeho muovautuu mihin vaan, jos vaan kestää sen ylimenoajan :)
On tutkittu että on kahdenlaista rasvaa, valkoista ja ruskeata, ja näistä ruskea on terveellinen rasva. Sitä löytyy lähinnä vauvoilta, ja sen saa aikuisena totuttamalla itseään viileään. Se suojaa paleltumiselta, antaa paremman vastustuskyvyn ja lisäksi nostaa aineenvaihduntaa. Eli voit syödä enemmän.
Luin jostain, että ihminen joka kulkee ilman hanskoja talvisin, ei myöskään palelluta tassujaan niin herkästi kuin me jotka laitettaan tumput käteen jo tässä vaiheessa.
Eiku googlaamaan
http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/ruskea-rasva-lihasten-sukua
Ja eikun avantoon! Ikkunat auki!- Anjaniina.
siis vaan kolme ikkunaa ja ovi >;)))
Juh, ittellä on kans toi ollut eristeissä, et korkeintaan ruskeeta paperia tai paffia.
Ei muovia.
Sillä jos muoviin mennään on seuraava projekti sisäilman mekaaninen tuuletus.
Tuuletuskanavat kerää kaikenlaist pölyä, hometta, sieniä...
ni eikiitos.
Suomalainen puurakentaminen ja luonnollinen tuuletus on mun ajatuskanavani.
Mites ihminen, jokakulkee ilman hattua?
sisälämpötila. En voisi lainkaan olla tuollaisessa ilmassa joka varmaan on talvisin vielä kosteakin, luulisin. Meillä jokunen vuosi sitten mitattiin lämpötilat ja todettiin meillä olevan 21 ja sanoin heti että se on liikaa. No ei sitä miksikään muutettu, kun se on ns normaali. Itse joudun sitten pitämään patterit pienemmällä ja makkarissa tuuletusluukkua raollaan kaiket päivät tai yöt.
- Anjaniina.
on tietty ihan eri juttu.
Jos 25 ja kostee, niin olo olis kuin eksoottisis mais?
Iholle hyvä, mut meidän oloissa, olisko kaikelle omaisuudelle? Anjaniina. kirjoitti:
on tietty ihan eri juttu.
Jos 25 ja kostee, niin olo olis kuin eksoottisis mais?
Iholle hyvä, mut meidän oloissa, olisko kaikelle omaisuudelle?tääl tapahtu silleen että jouluna (muistaakseni) hajosi katolla oleva ilmanvaihto tuuletin tai joku. No ilma ei kiertänyt neljään päivään mihinkään ja lämpö vaan kohosi ja sisäikkunoista valui vettä noroina lattialle, verhot kastui jos osuivat niihin, kyllä oli tukalaa.
Huoltoyhtiölle kun soitettiin niin sanoivat vaan ettei voi mitään, kaikki on lomilla.- Anjaniina.
Nittaminax kirjoitti:
tääl tapahtu silleen että jouluna (muistaakseni) hajosi katolla oleva ilmanvaihto tuuletin tai joku. No ilma ei kiertänyt neljään päivään mihinkään ja lämpö vaan kohosi ja sisäikkunoista valui vettä noroina lattialle, verhot kastui jos osuivat niihin, kyllä oli tukalaa.
Huoltoyhtiölle kun soitettiin niin sanoivat vaan ettei voi mitään, kaikki on lomilla.trooppiist olosuhteist ;)))
Se on ok siellä, muilla mailla, sillä siellä käy ttuuli, mereltä.
Mut kerrostalossa se on ounou ;)))
liian lämpimästä, oon viileän ystävä ja tykkään nukkua alle 20asteisessa huoneessa. Jos liian kuuma, ei nukkumisesta meinaa tulla mitään.
Mieluummin pikkasen enempi päällä, ku sisätiloissa liian lämmintä:))))
Mie en kyl lähe näil ilmoil ihan noin vähis kamppeis, miul pitää olla sisälläki villasukat jalas:))))
Jotkut kyl on olemassaan mahottomia vilukissoja, joten he ei varmaan voi totutella, mut luulisin ihan normaali lämpöinen ihminen voi kyllä..
Etenki vanhat ihmiset ja lapset puetaan usein liian lämpimästi, he palelevat sit herkästi, ku ovat tottuneet liika lämpöön. Tottumis kysymys pitkälti, sanon minä:))))- Anjaniina.
se mikä oli pointtini.
Että huoneissakin, voi pitää vaatetta päällä, ni ei palele.
On aika iso juttu, panna villahoust tai lämmittää 150 neliöö ;)
Tottumuskysymys, on minunkin mielestäni!
"Uskotteko siihen että ihminen voi totuttaa itsensä viileämpiin lämpötiloihin?"
Tottumiskysymyshän se enimmäkseen on. Mun isäni piti kotona aina vähintään 24 asteen lämpötilaa. Oli vissiin talvisodassa päättänyt, että jos siitä selviää, niin ei enää koskaan palele. Koulussa mua paleli aina ja kotoa pois muutettuani mun oli vaikeeta sopeutua tavanomaisiin lämpötiloihin. Ajan myötä totuin 22 asteeseen, ja jopa 20 asteeseen. Nyt kun on koekäytetty tota uutta uunia, niin täytyy sanoa, että eilenkin siinä 24-25 asteen lämpötilassa oli kieltämättä rentouttavaa vetelehtiä. Mitään hyödyllistä ja fyysistä ponnistelua vaativa en vois kuvitella tekeväni niin lämpimässä.
Mäkin kirmasen usein ulos sisävaatteissa pikku puuhua tekemään, mattoja ravistamaan ja postia hakemaan. Joskus on tullut tehtyä lumitöitäkin T-paidassa. Mulla on hyvä verenkierto, mutta jos lasken liian pitkäski aikaa sen varaan, niin nuhahan siitä tulee.- Anjaniina.
isäs näkökannan ymmärrän, saivat vilua tarpeeksi.
Mä en vaan enää ihan oikeesti kestä liikaa lämpöö, totutellu kun olen kylmään.
Olo on paras, kun jalat on niin kylmät et pitää nostaa persiin alle kirjoittaessa ;)
Siitä on ongelmaa, kun muualla joutuu liian lämpimään.
on talvella sisällä lämpöä noin 22 C astetta ja todellakaan en haluaisi yhtään kylmempää.Tulen muistamaan ikuisesti lapsuuttani,kun oli aina kylmä.Ei sitä meinannut tareta aamulla tulla peiton alta pois,ku melkeen jalat jääty lattiaan kiinni.Mä olen omasta puolestani kärsiny kylmät ja aion täysin rinnoin nauttia lämpimästä.
Ihminen tietty voi tottua vaikka mihin lämpötilaan,mutta onko se mukavuus sitten sama?!?- Anjaniina.
on aivan sama, kyse on vain siitä mihin totuttaa itsensä ;))
En nyt yhtäkkiä ymmärrä, mistä jäis paitsi? Anjaniina. kirjoitti:
on aivan sama, kyse on vain siitä mihin totuttaa itsensä ;))
En nyt yhtäkkiä ymmärrä, mistä jäis paitsi?jos on liian viileetä,niin minusta koko olotila on jotenkin epämukava.Lämmin koti tuo viihtyvyyttä.Sehän on kuitenkin vain miten kukakin tykkää.Minä oon tämmönen vilukinttu. :)
pitää lämpö 25 asteessa. Kai sitä nyt kotonakin voi sentään yhden vaatekerran päällä pitää.
Itsellä on lämmöt yleensä siinä 16 - 19. Paitsi keittiössä puuhellaa lämmittäessä hetkellisesti voi nousta johonkin 23:een. Ja joskus kun on ulkona oikein palellut voi lämmittää olohuoneen uunia vähän reilummin.
Makuuhuone saisi olla korkeintaan 17, viileässä unikin maistuu paremmin.
Eiköhän useimmat ihmiset tottuisi oleskelemaan viileämmässä, kunhan vain hyväksyisivät sen, ettei kotonakaan tarvitse välttämättä olla t-paitasillaan. Itse ainakin olen hyvin tottunut. Vai olisiko niin päin, etten tottunut siihen lämpöisempään, mitä aikaisemmin usein oli. Lapsuuden ja nuoruuden kun kuitenkin asuin vanhassa maatalossa, jossa oli viileähköä ja nyt tätä uutta viileämpää kautta on ollut vasta pari vuotta.- viivatiina
parissakymmenessä on sisälämpötila noin yleensä joskus laskee allekkin mutta jos se on kauan alle sen niin rupee tällaisessa vanhassa talossa tulemaan sellainen kellaritunnelma leivinuunin kun lämmäyttää niin sillonhan tietysti lämpö nousee tilapäisesti nytkin palelee pikkusen varpaita se on ihan kiva tunne mieluummin kylmät kun kuumat varpaat se on ihan totuttelukysymys missä lämpötilassa tarkenee toiset ei tarkene lähes kolmessakymmenessäkään mutta samat ihmiset kyllä sit tuskailee kesän kuumuutta mua ei haittaa sekään =))))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.947806- 1723761
- 533279
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2492487- 482165
- 422015
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?271912- 481902
- 601778
- 191773