Chili tiputtaa lehtiä

Chilinkasvattaja

Chileilleni on tapahtumassa jotain. Toin ne sisälle tällä viikolla, koska epäilin ulkona olevan liian kylmä, sillä lämpötila oli pakkasella ja nollassa. Nyt osa chileistä on alkanut tiputtaa lehtiä. Yhdessäkin on jäljellä enää ranka ja oksassa roikkuva chili. Jostain syystä kyllä osa on ihan hyvinvoivan näköisiä.

Rakkaudella olen vaalinut chilejäni. Alkuvuodesta kasvatin ne itse siemenestä ja olen seurannut heidän kasvuaan läpi talven, kevään ja kesän. Satoakin olen saanut. Teinkö virheen, kun toin ne sisälle? Ei tuolla ulkona ole kyllä pitkään aikaan aurinkoa näkynyt, jos ne ovat saaneet liian vähän valoa. Kesällä lannoitin chilejäni, mutta nyt syksyllä en enää.

Onko chileilläni enää mitään toivoa? Niihin on tulossa useita chilin alkujakin.

Chilin lajia en tiedä. Kasvatin ne kaupan vihannesosastolta ostamieni chilien siemenistä.

3

5603

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chilinkasvattaja

Kukaan ei ole vastannut minulle, mutta voin silti kertoa, että nyt lehtensä pudottaneisiin chileihini on alkanut kasvaa uusia lehtiä! Tämäpä oli iloinen yllätys. :)

• molemmilla

Saman teki paprikat ja tomaatit, olosuhteet kai muuttui liian rajusti. Talvetan viileässä huoneessa ja kaljuuntumisvaiheen jälkeen osa yritti ryhtyä kukkimaan uudestaan:)

• Chiliseeds
        molemmilla kirjoitti:

Saman teki paprikat ja tomaatit, olosuhteet kai muuttui liian rajusti. Talvetan viileässä huoneessa ja kaljuuntumisvaiheen jälkeen osa yritti ryhtyä kukkimaan uudestaan:)

Kaupan chilit ovat monesti niin jalostettuja, että eivät elä yhtä kasvukautta pidempään. Omani eivät selvinneet talven yli. Siemeninä ostetut taas selvisivät lähes poikkeuksetta, ja kasvit ovat jo kolmatta vuotta hengissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5327
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      42
      3561
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      58
      2932
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      37
      2135
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1906
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      286
      1686
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1596
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1402
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1376
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      7
      1195
    Aihe