Yksinkertainen kirjanpito

Kysyjä

Jos saan pitää yksinkertaista kirjanpitoa ja minulle tulee esim. tarvikkeiden osto 5000 eurolla, vähennetäänkö se kokonaisuudessaan kuluvan tilikauden menoina myynneistä, vaikka myisin noista viiden tonnin ostoista vain viidesosan?

5

1403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppu

Vähennetään, mutta samalla kertaa kirjaat varaston muutoksen. Tähän tyyliin:

Myynnit: 1000
      varaston muutos: 4000
      tilikauden ostot: 5000

Tulos: 0

Tietysti myynnit ovat suuremmat kuin 1000, sillä tuskin myyt tuotteita samaan hintaan kuin ostat.

Jos nyt muistan oikein. Korjatkaa jos olen väärässä.

• Muamies

Esimerkiksi alkutuottajilla on kirjanpitovelvollisuuden sijaan muistiinpanovelvollisuus, jonka perusteella yhdenkertainen kirjanpito tehdään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tulo- ja menotilejä on vain yhdet ja vaihto-omaisuuden (varastossa olevien tuotantopanosten) arvo realisoituu kirjanpidossa hankintahetkellä kuin myös tuotteiden arvo myyntihetkellä. Pitkävaikutteiset hankintamenot (yleensä koneita ja kalustoa sekä rakennuksia, teitä tms.) kirjataan poistolomakkeelle veroilmoitukseen.

Elikkäs jos yksinkertaisimmillaan kaikki tulot ja menot kulkisivat yhden pankkitilin kautta, tiliote kävisi tulojen ja menojen erittelynä.

Esimerkin tapauksessa:
        Myynnit(tulot): 1000
        Verovuoden ostot(menot):5000

Tulos: -4000

Jos hankinnat ovat vaihto-omaisuushankintoja, eikä tuotantopanosten hankintoja, kahdenkertainen kirjanpito on ainoa oikea.

• Atomi-Antti

Tilikauden aikana tehdyistä hankinnoista lasketaan sen tilikauden menoiksi vain tilikauden liikevaihtoon eli myyntiin kohdistuneet hankinnat. Sinun tapauksessasi siis se viidesosa.

Jos ostoista jää osa myytäväksi seuraavalle tilikaudelle ovat ne seuraavan tilikauden menoja.

• Anonyymi

Luulin, että se merkataan vain tulos ja menot, varaston määrällä ei ole väliä, mutta en ole varma

• Anonyymi

Tulot*

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe