Nyt vihdoin loppui lisävelan ottaminen. Laitoin Suomen Asiakastietoon Oma Luottokielto-merkinnän, joka estää pikavippien, kulutusluottojen yms. ottamisen. Entisten velkojen takaisinmaksu alkaa siis ensimmäistä kertaa ilman että saan mitään uutta lainaa / vippiä niiden maksamiseen. Tuolla tavalla olen pärjännyt pari-kolme vuotta. Mutta nyt se on loppu.
Tiukkaa tulee olemaan, laskin juuri että minulle jää velkojen, lainojen sekä muiden laskujen jälkeen 100e kuukaudessa käytettäväksi ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin. Eli 25e viikossa. Pärjääkö tällä oikeasti? Vai elättelenkö liian suuria toiveita? Pihistelyä ei kuitenkaan kestäisi kuin 1,5 vuotta, tällöin luotot olisivat kokonaan maksettu. Edellyttäen että laittaisin kuukausittain velkojen maksuun saman summan joka kuukausi huolimatta siitä, että tippuuko joku luotto sieltä pois kun olen sen maksanut loppuun. Laitan yhden luoton tiputtua sitten muihin enemmän.
Maitoa, piimää, mehua enkä mitään muutakaan juomaa tule tänä aikana ostamaan. Vesi riittää aivan hyvin. Ruokana tulee olemaan lähinnä jotain jauhelihaa makaronia, tai jotain muuta yhtä halpaa (mutta hyvää). Leipää ostaisin paketin viikossa, siihen levitteet leikkeleet/juustot. WC-paperia varmaankin 1 säkki viikossa. Teoriassahan se 25e riittäisi hyvin, mutta miten käytännössä? Silloin tällöin on varmaan pakko ostaa pullollinen valkoviiniä, että saa edes hieman iloa tähän pihistelyelämään. Joka tietenkin on sitten pois ruuasta.
Onko kukaan muu ollut tällaisella budjetilla? Tai ehkä hieman vähemmälläkin rahalla tullut toimeen? Kokemuksia olisi todella kiva kuulla.
100 euroa kuukaudessa elämiseen
28
4886
Vastaukset
- Velkakierre
Kyllä satasen budjetilla tulee äitiä ikävä. Yksipuolinen ruoka pitkästyttää ja lopulta vaihtelun tarve ajaa käyttämään liikaa rahaa. Siitä saattaa seurata nälkäviikko ennen tilipäivää. Löysää pikkuisen aina kun saat yhden velan pois käsistä. Lisää kuukausibudjettiisi vaikka puolet säästyvästä summasta. Pitäähän onnistuneesta suorituksesta saada jonkinlainen palkkio. Parempi maksaa velkoja pari kuukautta pitempään kuin epäonnistua koko hankkeessa.
Muuten kunnioitettava yritys, jolla voi olla pitemmällekin meneviä seurauksia. Puolentoista vuoden aikana ehdit oppia että vähemmälläkin velanotolla tässä maailmassa pärjää. Itse asiassa paremmin kuin lainarulettia harrastamalla. Saattaapa vaikka veloista selvittyä jäädä jotakin säästöönkin.- bhgvfdswsedfghgfds
Kyllä ton pitäs riittää pelkkään ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin. Katso tarjouksia ja punalappuisia tuotteita. Älä maksa mistään täyttä hintaa. Jos sulla on pakastin. Sinne vaan kaikki tarjousleivät, lihat yms...
Pärjäät, mutta tuhlaat vielä.
1) Opettele leipomaan helppo leipä. Ei maksa juuri mitään, mutta on hyvää. OPETTELE SE!!! On meinaan monen alakuloisen hetken pelastus! Jauhoa, lämmintä vettä, hiivaa ohjeen mukaan, sekoita ja odota hetken ja sitten uuniin! Tässä on perusta, jota voit keittokirjojen avulla hioa. Ei oo vaikeaa. Säästän tällä hetkellä ja leivon joka päivä. Leivän kilohinta on jotain 5 E ja jauhojen kilohinta on jotain 50 senttiä. Ja kilosta jauhoja tulee pari kiloa leipää.
2) Opettele makea leipä, esim. mokkapala. Halpaa kuin mikä, jotain 15 senttiä pala. Helppo ja halpa.
3) Osta halvalla klömppi juustoa, raasta se ja laita pakastimeen. Säilyy. Voit sieltä sitten murentaa raastetta sen leipäsi päälle ennen kuin laitat uuniin. Ketsuppia ja pitsamaustetta alle, niin menee pitsasta kuin häkä.
4) Opettele tekemään falafe-pihvejä. Kik- herneitä liotetaan yli yö, keitetään uudessa vedessä kypsäksi tunti. Mössöksi vaan. Siitä sitten pihvejä paistamaan. Mausteeksi juustokuminaa, valkosipulisuolaa, pippuria ja suolaa ja paista runsaassa öljyssä pihvejä. Kasaan ne saat laittamalla munan ja desin vehnäjauhoa sekaan siinä mössöytysvaiheessa. Pakastimeen ja sieltä sitten tarvittaessa otetaan.
Eli leikkeleen tilalle sitä raastettua juustoa pakastimesta tai falafel-pihvi.
Tarjousjauhelihasta voi tehdä valmiiksi pihvejä muna vehnäjauho suola pippuri pellille kypsymään uuniin pihvit ja näitäkin voi laittaa voileivän päälle.
Selviät, kun alat itse kokata simppelisti. Itse teen näin joka päivä ja on helkkarin hyvää ruokaa! Tsempillä. Älä tee keittohommista monimutkaisia. Sapuska vain maustetaan, kypsennetään ja sitten syödän.- ösrdfxh
Aloitus on yli viisi vuotta vanha. Lienevät vähän myöhässä nämäkin neuvot.
- Anonyymi
ösrdfxh kirjoitti:
Aloitus on yli viisi vuotta vanha. Lienevät vähän myöhässä nämäkin neuvot.
Niinkuin myös kommenttisi. Samoin tosin omani mutta kuka näihin koskaan vastaa heti yleensä sitä googlettaa jotain ja eksyy tänne mielipiteiden takia ja kommentit on usein vuosia vanhoja niin se homma etenee.
- metall-leidi
Kunnioitettavaa, että puhalsit pelin poikki. Mutta 100€uroa /kk ruokaan sunmuuhun on tiukka ja ankara budjetti ja helposti saattaa ote lipsua kun kyllästyy noin ankaraan niukkasbudjettiin.
Koetin itse ankaraa niukkasbudjettia , mutta kun luovuin ylimiotoitetusta kunnianhimosta lainanmaksussa ja kohtuullistin budjettia niin helpommin pysyn lainanmaksu aikataulussa ja paremmin osaan pysyä budjettikurissa.
En tiedä, mutta kun puhalsin pelin poikki niin yliarvioin lainanmaksukykyni ja aliarvioin velkojen kokonais- määrän.
Piti ottaa lusikka kauniiseen käteen ja luetteloida mitään pois jättämättä kaikki velat.
Piti ottaa avuksi vanhanaikainen kirjanpito, ruutuvihkoon debit ja kredit sarakkeet. Kaikki tulot ja sitten kaikki menot kiinteät kustannukset eli kuukausittain pakolliset menot ja sitten kylmän rauhallisesti ylös kaikki rahareiät eli mihin on rahat käytetty.
100 €urolla /kk ei liioin leikkeleitä ostella eikä juustoja.Teoriassa 25€ riittää, mutta käytäntö on toinen.
Leipää , tummaa olen hakenut työttömien tuvalta (anteeksi törkeyteni, olen työllinen ja vuorotyössä ja kerkeän poikkeamaan leipäjakelussa eivätkä kysy papereita).Täysjyväsämpylää leivon itse ja leipääkin , syksyllä käytän hyväksi metsän antimia ja tänäkin vuonna tuli onneksi sieniä.
Nyt punaisella lipulla merkityt ruokatarvikkeet ovat kova sana, ovat vielä ihan hyväkuntoisia kun vaan ne heti käyttää.
Makaroni on halpaa, mutta halpaa näin syksyllä on erilaiset juurekset ja jos on mahdoll. säilyttää niin kannattaa ostaa isompia eriä juureksia ja makaronikin piristyy kun seuraksi raastaa vaikka porkkanaa tai punajuurta.
Hyvänä vihjeenä voisin sanoa, että kannattaa kääntyä velkaneuvonnan puoleen sieltä sain erittäin hyvää apua velkatilanteeni kartoituksessa ja sain apua realistisen maksuaikataulun laatimisessa.
Ehkä kannattaisi hakea suurempaa lainaa jolla saisi maksettua velat köntässä pois ja maksaa sitten yhtä velkaa pois maksuvaran mukaan. Ja jos tuntuu että pystyy enemmän maksamaan kuin on kuukausittainen lyhennys niin ei lainanantaja pistä ollenkaan hanttiin jos maksaa ylimääräistä.
Kunnioitettavaa tosiaan, että haluat päästä äkkiä veloistasi eroon se on aivan ymmärrettävää, mutta jos ahnaasti vetää itsensä liian tiukalle niin saattaa tulla väsymys koko lainanmaksuun.
Kulutusluottofirmat ja pikavippifirmat vaan laativat liian tiukkoja maksuaikatauluja ja liian suuria maksueriä.
Toimeentulotuen suuruinen summa mitä jää itselle ruokaan ja muihin menoihin sopi mulle ainakin paremmin. - --
leipäjonosta kassin viikossa, pärjäät.
Halpoja korppuja, rusinoita, maapähkinöitä. Itse liotetuista herneistä keittoa.
Levitteet ja leikkeleet saat unohtaa.
Porkkanoita ja räiskäleitä, välillä pinaatilla maustaen.Juu, lettuja! Ovat halpoja ja hyviä. Lidlin hillon kanssa korvaavat karkit ihan heittämällä.
Margariinit ovat ihan hyviä levitteitä: itse tykkään Keijusta.
- ei edes elatusmaksuj
Joo ei mene sullakaan vahvasti jos ei mullakaan.Velkahelvetissä olen muksun kanssa,eikä mistään apuja tule.ennen velkapainajaista tai oikeestaan se alkoi noin pari vuotta sitten kuin sairaistuin ja olin pitkään sairaana..sairaalalaskut kasvoi ja palkka pieneni ja sossusta en saanut mitään apuja enkä muualta..silloin asuvat molemmat lapset kotona.Ja pitihän se elää..silloin jouduin nuita pien lainoja ottamaan ja nyt makselen niitä pois..Yritin saada pankista lainaa että oisin yhistänyt lainat,mutta kun ei ole niitä takaajia yms.Joten nyt jää asunnon,lainojen jäläkeen käteen 150e ja sillä eletään jos eletään.Minulla vielä sairaus mikä vaatisi oikean ravinnon(vihanneksia hedelmiä yms..mut makarooni/tonnikala/jauheliha linjalla mekin olemme.Yksipuolisto ravinto on kyllä mutta pakko jotain syödä.No herkutellaan me joskus peruna/porkkana/voisilmä lijalla.Että tiukkaa tekee.Joudun kyllä lainamaan kavereilta,mikä on äärettömän nöyryttävvää.P.s ei edes varaa viinipulloon=/
- ---
Periaatteessa voi riittää, mutta pidemmän päälle sun terveys menee... Eli et saa noin niukasta ravinnosta tarpeeksi hivenaineita ja vitamiineja, osta ainakin itsellesi purkista vitamiineja:)
Oletko työelämässä tai yhdessä työssä, jos sinulla on yksi työ, niin hommaa jokin sivutyö rinnalle:)niukin budjetein. Mielestäni säästöä kertyy parhaiten juuri arkipäivän lukuisista pienistä menoista tinkien ja harkiten ostaen. Näin voi elää rahaa säästäen pitkäänkin, eikä taitavaksi oppinut talouden hoitaja joudu edes ihan kaikesta SATUNNAISESTA pikku tuhlailusta luopumaan.
Mutta on olemassa raja, jota pienemmin kustannuksin ei muu kuin ehkä todellinen elämäntaiteilija voi elää vaarantamatta kohtuuttomasti elämänlaatuaan ja terveyttään. Tarkkaa euromäärää on hankala arvioida: vaihteleehan edullisten elintarvikkeiden saatavuus paikkakunnittain, ihmisten elämäntilanteet eroavat toisitaan ja sekin merkitsee, millaiset ruoanlaitto- ja tekstiilienhoitomahdollisuudet säästäjällä on käytössään.
Lisätyö tavallisesti lisää tekijänsä ansiotuloja mutta tulojen lisääminen voi tiputtaa hankkijansa myös tulo- ja etuusloukkuun. Ei liene harvinaistakaan, että lisäansioita hankkinut toimeentulotuen tarvitsija huomaa itse asiassa kartuttaneensa kotikuntansa kassaa. Yleisesti jo tiedetään, millaisessa kannustinloukussa opiskelijat silloin tällöin pyristelevät. Onko aivan kammottavaa hyväksikäyttöä se, jos pienituloinen ja osittain tulosidonnaisista etuuksista elantonsa hankkiva ihminen suunnittelee, miten hänen kannattaa työllistyä?
- lisää..
Olen saman kokenut. Jäin lasten kanssa yksinäni velkaiseen taloon. Lunastin exän ulos lainalla. Minulla oli ja on vakituinen työ ja olisimme pärjänneet ilman suuria takapakkeja. Yllätyksiä tuli: vakava fyysinen sairaus, iso remontti vanhan virheen vuoksi, yhden perheenjäsenen joutuminen törkeän rikoksen kohteeksi. Uskotaan, että em. vahinkojen sattuessa vakuutukset/julkinen puoli maksavat korvauksia, mutta käytäntö on muuta. Velkaa oli otettava, että asiat hoituivat edes jotenkin ja esim. lapsi sai hyvän hoidon kaikesta selvitäkseen. Pidin piilossa kaiken, sillä pienellä paikkakunnalla en halunnut ihmisten revittelevän tällä. Varmasti edes lapseni eivät aina tienneet kuinka veitsenterällä elimme. Halusin vain kertoa, että velkahelvetti ei aina synny leveästi eläen, vaan joillekin kertyy vastoinkäymisiä liikaa.
Aloittajalle käytännön vinkkejä. Esim. vakuutuksiasi (jos sinulla on sairauskulu tms. vakuutus) älä irtisano äläkä muuta kotivakuutuksiasi huonompiin. 100 eur/kk on budjetti mikä ei kestä takapakkeja. Elimme samankaltaisella budjetilla, onneksi paikkakunnalla, jossa luonnosta saa syötävää. Itse kasvatin perunoita, porkkanoita ja omasta pihasta löytyy marjapensaita ja omenapuita. Kaikkein tiukimpaan aikaan huolehdin, että lapsillani oli maha täynnä. Korostin kouluruokailun tärkeyttä ja he oppivat tämän. Oli päiviä, jolloin itse söin näkkileipää ja mehukeittoa/kiisseliä (näitä sain edullisesti, ainoastaan sokeri ja perunajauho piti ostaa). Vesi on juomaksi aivan riittävää. Siihen saa vaihtelua esim. muutamalla sitruunaviipaleella. Tarjouksia pitää hyödyntää ja ostaa puolen hinnan leipäpusseja pakastimeen. Ja sitten, vaikka kuinka nöyryyttävältä tuntuu... paikkakunnallanne on varmasti EU-ruokajakelua. En kuulu lahkoihin, mutta kävin Vapaaseurakunnan ruokajakelussa, ei he kyselleet jäsenyyttä. Sieltä sai näkkileipää, maitojauhetta, keksejä, jauhoja, makaroneja. Iso apu eikä edes mikään häpeä, sillä onhan Suomen suurimpien eu-tukiasten saaja Wahlroos, eikö verrokkina käyttäen olisi jokaisen suomalaisen kansalaisvelvollisuus hakea ruokakasseja. Vinkeistä vielä, että esim. makkara- ja hernekeittoa voi tehdä isomman satsin ja sitten pakastaa päiväannoksia. Näin meillä tehtiin. Se vaan täytyy pitää mielessä ettei lipeä tiukassa paikassa vippeihin. Itse tein niin, että (tämä varmasti kuulostaa naurettavalta) jok'ikisen "ylimääräisen" sentin siirsin toiselle tilille, johon minulla ei ollut korttia ja verkkopankissa pelkkä tilitietojen katseluoikeus. Tilisiirrot saatoivat olla 0,97 eur ja joskus jopa muutaman euron per vko. Minulla oli tietty viikonpäivä, jolloin siirsin meidän tiukasti rajatun budjetin ylimääräiset "säästöön". Tein sitten ajoittain näillä huikeilla säästöillä ylimääräisiä lyhennyksiä aloittaen kaikkein korkeimman koron lainoista. Ylimääräiset varat käytin niin, että puolet lainoihin ja puolet helpotukseksi elämiseen seuraavalle viikolle. Työmatkani oli lyhyt, kävelin sen aina... satoi tai paistoi. Katkaisin lehtitilaukset, paitsi sanomalehden ja vaihdoin puhelinliittymät halvempiin poistaen lapsilta maksulliset saldorajoitukset vannottaen, että jos puhelinlaskut menevät entisen rajan yli, he maksavat omista viikkorahoistaan sen. Hyvin toimi! Silloinkin kun raha oli kaikkein tiukimmalla, en halunnut lasten kärsivän ja hankin heille vaattet ja harrastusvälineet siten, etteivät joutuneet toisten pilkattaviksi. Vaatteita saa uuden veroisia kirpputoreilta. Me hyödynsimme lähikaupungin kirpputoria. Sieltä löytyi myös harrastusvälineitä. Olisin ottanut minkä tahansa lisätyön, vaikkapa iltasiivousta, jos paikkakunnallamme olisi ollut tarjolla. Lähimmässä kaupungissa olisi ollut, mutta kaikki tulo olisi mennyt bensoihin. Jos sinulla on kävelymatkan päästä mahdollisuus saada lisätyötä, ota ihmeessä, tilanteesi helpottuisi nopeammin. Älä siinä tilanteessa ajattele verottajaa, joka vie lisäprosentin mukaan, vaan ajattele omaa talouttasi ja lisäeurojen vaikutusta siihen. Kaikki ei ole rahassa mitattavissa eikä se tee ketään onnelliseksi, mutta erittäin tiukalla budjetilla eläessä käy niin, että raha tai pikemminkin sen vähyys on kokoajan mielessä eikä se ole hyvä tunne. Jonkin aikaa sitä jaksaa, mutta ei loputtomiin.
Jos aloittajaa yhtään lohduttaa, niin tuota todella tiukkaa aikaa ei kestä kuin "hetken" ja parhaassa tapauksessa siitä jää sellainen elämäntapa, että jatkossakaan ei laita rahaa mihinkään ns. turhaan. Helppo hehkuttaa, kun kaikki alkaa olla takana. Velkaa on vielä, mutta tiedän selväväni ja rahaa jää säästöönkin, kun itselleni ohjelmoin tietynlaisen "pakkosäästön". Säästämisen tärkeyden tajusin abt. nelikymppisenä. Nyt se onnistuukin, kun lapset ovat ns. omillaan (tai lähes). Tsemppiä, kyllä sinä selviät jos vaan kovasti yrität. - yx velkainen myös
jos yksin olet ja se 100e ruokaan....itse samassa jamassa ja sataselle ruokkinut itseni ihan hyvin..oon saanu levitettä ja leikkelettä leivän päälle, eikä siita viinistäkään ole tarvinnu luopua. Tarjouksia pitää kyl kattoo ja silloin pakastimeen laittaa hätävara, leipäjonoon ei ole tarvinnu mennä. Tsemppiä sulle...
- Velallinen idiootti
Kiitos kaikille vinkeistä ja kiitos myös teille, jotka kerroitte oman tarinanne. Helpottavaa huomata, ettei ole yksin painimassa näiden asioiden kanssa.
Olen kokopäivätyössä, 40h viikossa. Hain keväällä lisätyötä monesta paikasta, esim. siivousfirmoista, kaupoista, kioskeista jne. Ei tärpännyt, vaikka siivouksesta minulla on kokemusta usean vuoden ajalta muutaman vuoden takaa. Nyt syksyllä laitoin myös pariin paikkaan hakemukset mutta ei ole kuulunut mitään.
Olen myös parin kuukauden ajan laittanut toiselle tilille pieniä summia kerralla hätävaraksi. Onhan sinne jo kertynyt muutama kymppi. Näihin rahoihin en koske, ennenkuin on todella hätätilanne. Ehkä sitten kun sinne on kertynyt enemmän, uskallan kuitata velkoja pois myös sieltä.
On muuten jännä huomata, että vaikka tulee olemaan varmasti todella tiukkaa, niin toisaalta on todella hyvä olo siitä, että on pystynyt tekemään tällaisen päätöksen. Odotan innolla sitä päivää kun velat on maksettu kokonaan pois, mahtaa olla melko euforinen fiilis :) Silloin on varmaan helppo tehdä päätös, ettei velkaa tule enää ikinä! Ehkä silloin pystyy nukkumaankin kunnolla, pari vuotta on yöt mennyt huonosti, kun aamuöisin herää miettimään mistä saa seuraavan lainan kuittamaan edellisen pois.
Lisää vinkkejä ja kokemuksia saa laittaa :)- Pulloja keräämään
Lisätuloja saa suht helposti pulloja keräämällä. Vitosen edestä saa kasaan alle tunnissa, ainakin isompien kaupunkien viikonloppuiltoina. Jos keräät edes tunnin joka viikko, saat siis kuussa noin 20 euroa joka on 20% korotus kuukausibudjettiisi. Useamman tunnin panostuksella voi olla mahdollista jopa tuplata kuukausibudjettisi, jos kotikuntasi on isohko ja löydät hyvät "apajat".
- djföslkjflkj
Onnea yritykselle, tiukkaa tulee varmaan tekemään.
Rahankäyttötavat sinun pitää muuttaa totaalisesti, koska tuollaiset Omat Luottokiellot on yhtä tyhjän kanssa, senhän saa poistettua jos haluaa.- P
Onnea tosiaan yritykselle, uskon, että jos todella haluaa, tuolla summalla voi pärjätä, vaikka tiukkaa tekee. Meillä on pahimillaan ollut 150e/kk ruokaa ym ulosoton ja muiden laskujen jälkeen ja meitä oli 5 henkeä. Silloin kyllä masensi, mutta onneksi nykyään jää välillä jo enemmänkin, vaikka tiukkaa on koko ajan.
Vinkkinä: Yhdelle hengelle saa edullista ruokaa esim ostamalla 2kg perunaa, joista puolella teet lenkin ja pakastevihannespussin kanssa makkarakeiton ja toisesta puolesta perunaa ja esim jauhelihakastiketta ja porkkanaraastetta. Ainekset on halpoja. Jos perunaa jää, siitä lopusta voi paistaa pyttipannua. - Tapauskohtainenmiäs
P kirjoitti:
Onnea tosiaan yritykselle, uskon, että jos todella haluaa, tuolla summalla voi pärjätä, vaikka tiukkaa tekee. Meillä on pahimillaan ollut 150e/kk ruokaa ym ulosoton ja muiden laskujen jälkeen ja meitä oli 5 henkeä. Silloin kyllä masensi, mutta onneksi nykyään jää välillä jo enemmänkin, vaikka tiukkaa on koko ajan.
Vinkkinä: Yhdelle hengelle saa edullista ruokaa esim ostamalla 2kg perunaa, joista puolella teet lenkin ja pakastevihannespussin kanssa makkarakeiton ja toisesta puolesta perunaa ja esim jauhelihakastiketta ja porkkanaraastetta. Ainekset on halpoja. Jos perunaa jää, siitä lopusta voi paistaa pyttipannua. - 89nä
Tapauskohtainenmiäs kirjoitti:
lisälainan ottaminen on se vihonviimeinen keino ainakin.
Ehkä voit pärjätäkin noin halvalla, jos:
--ryhdyt roskisdyykkariksi.
--ostat vain: halvin shampoo, saippua, hammastahna,-harja
--mehua nyt et tarvitse muutenkaan
--poimit marjoja, sieniä ahkerasti, kalastat paljon
--pyydät vaatelahjoituksia ystäviltä, tutuilta, et osta uusia.
--hyödynnät kaikki mahdolliset einesjakelut eu-kassit, adventtikirkon ruokakassit, kikon diakoniatyön ruokasetelit, niitähän jaetaan joka viikko kerran viikossa.
--ajat vain pyörällä, kulutat hyvin vähän sähköä ja vettä.Otat niin monta työtä kun pystyt, ja myyt kaikki tavarasi.
- lainaton
Pärjää hyvinkin.Osta jauhelihaa tai kanasuikaleita tarjouksesta tai aletiskiltä Kaalia,lanttua,porkkanaa ja sipulia.Soijarouhetta,sesamin siemeniä,kaurahiutaleita,vehnäjauhoja,edullisia hedelmiä tai marjoja(ulkolaiset tosin keitettävä)Kanamunat usein euron tiu,hiivaa ja maitoa vain litra.Kuivattuja papuja ja tarjous herneitä.Riisiä sekä perunoita,öljyä ja juustoa,kaurahiutaleita,ohraryyniä,sokeria ja kahvia.Näillä taiot seuraavaa viikoiksi eteenpäin:Kaalilaatikko 4pv. hernekeitto 4 pv ja pannari,papupata 4 pv ja riisi,kanakastike 3 pv ja riisi,kanamunakastike 2pv ja keitetyt perunat,ohrapuuro 2pv veteen,pyttipannu ja paistettu kanamuna 2 pv,kaurapuuro aamuisin tai porkkanasämpylää,omenapuuroa iltapalaksi tai sämpylää.Näillä selviät puoli kuukautta ja voit sitten aloittaa alusta menun.Ei tarvitse ostaa muuta kuin lihat lisäksi.Kuivamuonat riittävät kauenmminkin kuin kuukauden eikä tarvitse aina syödä makaroonia.Kalasta,jos mahdollista samon marjasta.
- 346346346
Jokos aloittajalla on kaikki velat maksettu ?
- KukkaMuuMukka
Ei tietenkään. Lisää on otettu reilulla kädellä.
- 25eviikossa
pärjää mutta oikeesti oletko valmis se rajottaa paljon asioita
- Anonyymi
Taidat kärsiä todella pahasta ripulista jos WC paperia menee 1 säkki viikossa. All's i'm saying...
- Anonyymi
Aloitus on 14 v.sitten kirjoitettu. Tuolloin ruoka oli oikeesti halpaa. Nyt ruoka on niin paljon kallistunut ettei satsku riitä kauaa, kuukaudesta nyt puhumattakaan! Paitsi tietty silloin, jos hakee täydennystä ruokajonoista, kerää pantilliset pullot ja tölkit ja niistä saa vähän taskurahaa..
- Anonyymi
Miksi ostat leikkeleitä? Oikein halvalla selviää kun ostat oliiviöljyä ja halpoja sämpylöitä. Leipäjonoissa melkein käytävä. Ennemmin ostaisin mehua tölkin viikossa ja puurohiutaleita.
- Anonyymi
18 vuotta sitten pärjäsi 25 eurolla viikko.
- Anonyymi
100eur/kk onnistuu tietyin edellytyksin
Tässä mun ruokalistaa.
Jauheliha makarooni pata, 2pv ruoat.
Hernekeitto oikeista herneistä ja jauhelihaa joukkoon. 2 pv ruoat.
Kaalilaatikko....2 pv ruoat.
Omat sämpylät, joka päivä
Kaurapuuro, jokapäivä.
Tarjousmakkarat.
Leivän päälle oliiviöljyä.
Porkkanoita, kaalia, parsaa/ kauden vihannekset.
Mustikat yms marjat ja sienet sesongin mukaan ja pakastin täyteen.
Kalat oman osaamisen mukaan tai tarjousten mukaan
Helppoa kuin heinän teko
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35089481 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692368- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161552Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601320Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227