Mitä Joonatan opettaa SINULLE ?

http://salo.adventist.fi/raamattutuntien-aiheet/ - tulevana la 21.10.
Käydäänpä lauantaina kuulostelemassa adventtiseurakunnassa, mitä voi oppia asiasta.

Minulle Joonatan & Daavid opettaa kiintymyksestä, joka johtaa liittouskollisuuteen ja siitä liitosta
hyötyi Joonatanin jälkeläinen. Näen tässä esikuvallisuuksia, mm. että Jeesuksen ja Isän liitosta
hyödymme me Jeesukseen uskovat.

1. Sam. 18:1
Kun hän oli lakannut puhumasta Saulin kanssa, kiintyi Joonatan kaikesta sielustaan Daavidiin,
ja Joonatan rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.
1. Sam. 18:3
Ja Joonatan teki liiton Daavidin kanssa,
sillä hän rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.

Joonatan juorusi kaiken Daavidille, kuten meidänkin tulee "juoruta"
Jumalalle. Silti Joonatan ja Daavid palvelivat esivaltaansa, Saulia:

1. Sam. 19:7
Niin Joonatan kutsui Daavidin, ja Joonatan ilmoitti hänelle kaiken tämän.
Ja sitten Joonatan vei Daavidin Saulin tykö, ja hän palveli häntä niinkuin ennenkin.

DAAVIDIN JA JOONATANIN LIITON TÄHDEN Jumala saattoi vihamiehet häviöön:

1. Sam. 20:16
Niin Joonatan teki liiton Daavidin suvun kanssa. Ja Herra vaati koston Daavidin vihamiehiltä.
1. Sam. 20:17
Ja Joonatan vannotti vielä Daavidin heidän keskinäisen rakkautensa kautta,
sillä hän rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa.

IKUINEN LIITTO, POLVESTA POLVEEN - JA JUMALA NÄKI SEN

1. Sam. 20:42
Ja Joonatan sanoi Daavidille: "Mene rauhassa. Niin on, kuin me molemmat olemme vannoneet Herran nimeen
ja sanoneet: 'Herra on todistaja meidän välillämme, minun ja sinun, ja minun jälkeläisteni
ja sinun jälkeläistesi välillä iankaikkisesti'.(20:43) Sitten Daavid nousi ja lähti, mutta Joonatan palasi kaupunkiin.

Kovin usein tuota ikuista vakavaa liittoa uusitaan. Voisi varmaan
olla kehotus käydä aika ajoin Herran Pyhällä Ehtoollisella ...

1. Sam. 23:16
Silloin Saulin poika Joonatan nousi ja meni Daavidin luo Hoorekseen ja rohkaisi häntä Jumalassa.
1. Sam. 23:18
Sitten he molemmat tekivät liiton Herran edessä.
Ja Daavid jäi Hoorekseen, mutta Joonatan palasi kotiinsa.

Koen Joonatanin kuvaavan Jeesusta ja Daavidin kuvaavan Isä Jumalaa.
Ja on se niinkin. Mutta suurimmillaan on Joonatanin esikuvallisuus tässä,
että hän varjelee Daavidia. Loppujen lopuksi hän menettääkin henkensä
juuri siitä syystä. Niinkuin Jeesus meidän tähtemme.

JOONATANILLE LIITTO KOITUI KUOLEMAKSI - KUTEN JEESUKSELLE

Joonatanin rampa poika, Mefiboset sai täyden ARMON Joonatanin ja Daavidin liiton tähden.
Me kristityt olemme kuin Mefiboset, kun Joonatan kuvaa Jeesusta ja Daavid Isää.

Maailman ruhtinaat häviävät, Jumalan valtakunta kasvaa, armon valtakunta.
2.Sam.3:1 Sota Saulin suvun ja Daavidin suvun välillä tuli pitkälliseksi.
Mutta Daavid vahvistui vahvistumistaan, Saulin suku heikontui heikontumistaan.

2.Sam.9:1 Daavid kysyi: "Onko Saulin suvusta enää jäljellä ketään,
jolle minä voisin tehdä laupeuden Joonatanin tähden?"

Niin. lupaukset pidetään, vaikkei silminnäkijää elossa olisikaan.

2.SAMUELINKIRJA 9:
6 Kun Mefiboset, Saulin pojan Joonatanin poika, tuli Daavidin tykö, lankesi hän kasvoillensa ja osoitti kunnioitusta. Niin Daavid sanoi: "Mefiboset!" Hän vastasi: "Tässä on palvelijasi".
7 Daavid sanoi hänelle: "Älä pelkää, sillä minä teen sinulle laupeuden isäsi Joonatanin tähden,
ja minä palautan sinulle isoisäsi Saulin kaiken maaomaisuuden, ja sinä saat aina aterioida minun pöydässäni".
- -
11 Siiba sanoi kuninkaalle: "Aivan niinkuin herrani, kuningas, käskee palvelijaansa, on palvelijasi tekevä".
-"Niin, Mefiboset on syövä minun pöydässäni, niinkuin hän olisi kuninkaan poikia."
- -
13 Ja Mefiboset asui Jerusalemissa, koska hän aina söi kuninkaan pöydässä. Ja hän ontui kumpaakin jalkaansa.

Rampoja ontuvaisia tässä ollaan, silti "niinkuin olisimme Kuninkaan poikia". Joita olemmekin.
Olemme kuin Herran kukkarossa, Herra valmistaa meille pöydän meidän vihollistemme silmien alle, (Ps.23).

Näinkö helppoa? Ei, sillä tottakai uskovien selän takana vehkeillään, kateudesta.
Mutta heidän sydämensä ei ole kiinni maallisissa ...

25 Kun Mefiboset tuli Jerusalemista kuningasta vastaan, kuningas kysyi häneltä:
"Miksi et lähtenyt minun mukaani, Mefiboset?"
26 Hän vastasi: "Herrani ja kuninkaani, palvelijani petti minut. Minä sanoin hänelle:
'Tuo minulle satuloitu aasi, niin nousen sen selkään ja lähden kuninkaan mukaan' -- minähän olen rampa.
27 Mutta hän puhuikin minusta pahaa herralleni ja kuninkaalleni.
Sinä, herrani ja kuninkaani, olet kuitenkin kuin Jumalan enkeli; tee siis niin kuin katsot parhaaksi.
28 Sinulla olisi ollut oikeus surmata koko isäni suku, mutta sinä asetit minut, palvelijasi, niiden joukkoon,
jotka aterioivat pöydässäsi. Olisiko minulla enää oikeutta muuhun, voisinko enää anoa mitään kuninkaalta?"
29 Kuningas sanoi hänelle:
"Ei sinun tarvitse puhua enempää. Minä käsken, että sinä ja Siba saatte jakaa sukusi maat keskenänne."
30 Mefiboset vastasi:
"Ottakoon Siba vaikka kaiken! Onhan herrani ja kuninkaani nyt palannut onnellisesti kotiin."

antti

5

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapanani on juoruta huoleni Isälle. Mutta parempi olisi aivan ensimmäiseksi lausua isä meidän rukous.
      Se ei ala valittelemalla, vaan Jumalan kaikkivaltiuden tunnustamalla. Ja siinä tunnustetaan taivasten
      valtakunnan toimintatavat, kuten että anna meille anteeksi NIINKUIN mekin anteeksi annamme.
      Hyväksymme sen ettei Isä anna anteeksi meille, ellemme mekään velallisillemme.

Matt.6:9
      Rukoilkaa te siis näin: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

10 Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.

11 Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.

12 Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.

13 Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.*
      [Myöhäisissä käsikirjoituksissa on lisäksi sanat:"Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen."

Jeesus sitten korostaa rukouksen sitä osaa, missä on myös edellytys rukouksen kuulemiselle ...

14 "Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa
      , antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi.
      15 Mutta jos te ette anna anteeksi toisille,
      ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

antti

• Tavalline pulliainen

sait jo

• Sapattikoulu opetti Joonatanista hiljakkoin ...alkaen RAMATUNKOHDALLA:

1.Sam.14:6
      Ja Joonatan sanoi palvelijalle, joka kantoi hänen aseitansa:
      "Tule, menkäämme lähelle noiden ympärileikkaamattomain vartiostoa;
      ehkä Herra on tekevä jotakin meidän puolestamme,
      sillä ei mikään estä Herraa antamasta voittoa harvojen kautta yhtä hyvin kuin monien".

Ystävyyden korkea virka -Ystävyys poikkeaa useimmista muista suhteista, jotka joskus on lailla
      säädettyjä ja valvottuja.

(Seuraavana sapatti kuulusteltava läksy edeltävänä sunnuntaina luettavaksi, päivä tietysti vain ehdotus:)
      1.Sam.18:1 kuvaa Joonatanin ja Daavidin ystävyyttä. Tekstin mukaan "Joonatan kiintyi Daavidiin
      ja rakasti häntä tästä lähtien kuin omaa henkeään". Miten seuraavat raamatunkohdat luonnehtivat
      ystävyyttä: 2.Ms.33:11; Job 16:20,21; Sananlaskut 17:17; 27:9; Saarn.4:10; Joh.15:13-15?
      jne

Eikö olekin hyvää koulutusta ja sapattiläksyt jakaantuvat opetusvihkosessa viikon joka päivälle,
      joten ei tule pariskunnille liikaa tutkittavaa yhdelle päivälle. Eikä koulussa ole pakko vastata.

Sapattiläksy muuten käy oikein hyvin päivän hartaudeksi tai ns. päivän tunnussanaksi.
      Maanantaitekstistä ote, 18.10.2010 ..."Suuri voitto"

Israelin armeija oli pienempi ja hyvin huonosti varustettu. Vain Saulilla ja Joonatanilla oli miekat ja
      keihäs, sillä filistealaiset eivät sallineet seppien toimia Israelissa, ja israelilaiset joutuivat teroituttamaan
      työkalunsa filistealaisten luona (1.Sam.13:19-22).
      - -
      Mieti mikä on todellinen voimatasapaino taisteluissamme, kun olemme antautuneet Herralle. Katso 2.Kun.
      6:8-17. Mitä toivoa kertomus antaa?

Jäljessä tulevana sapattina siis kerrataan sapattikoulussa koko viikon saldo - hieno opetussysteemi!
      Joka viikonpäivälle oma aiheensa esimerkiksi edellisellä viikolla siis Joonataniin liittyen.
      Ti aihe Joonataniin liittyen: "Vanhemman ja lapsen suhde".
      Ke: "Sovinnolla kakkoseksi" To: Kun elämä ei ole reilua Pe: Kertaus - lisäaineistoa ja keskustelunaiheita.

Kannattaa hankkia Kirjatoimesta tai paikallisesta adv.srk:sta sapattikouluopintovihkonen ja tutkia siellä
      tai kotona!

antti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      277
      18409
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      101
      10570
    3. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      87
      7383
    4. Vasemmistoaate on aatteista jaloin

Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?
      Maailman menoa
      410
      7128
    5. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4678
    6. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      85
      3474
    7. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      124
      3028
    8. Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen

"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen
      Maailman menoa
      97
      2585
    9. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      33
      2366
    10. MTV: Timo Jutila lataa suoraa tekstiä Pippa Laukan tylystä kritiikistä tosi-tv-kuvausten jälkeen

Juti sai kuulla kyllä kunniansa Olet mitä syöt -ohjelmassa elintavoistaan! Toki olihan siinä aika paljon rasvaista syötä
      Painonhallinta
      34
      2321
    Aihe