Siis oikeesti.. nytt järki käteen!!

suomenruotsalainen2

Olen uusi kävijä näillä sivuilla ja oli vain pakko kirjoittaa mielipiteeni tästä foorumista.

En oikeasti ymmärrä mikä teitä vaivaa kun annatte meidän suomenruotsalaisten ymmärtää, että emme ole tervetulleita Suomeen ja että olisimme jonkinlaisia maahanmuuttajia. . Me olemme myös suomalaisia ja olemme asuneet jopa yhtä pitkään Suomessa kuin te muut "suomalaiset". Eli sukuni on elänyt monta sataa vuotta Suomessa ja nykyään minua kohdellaan kuin ulkomaalaista. Miksi en saisi tämän perusteella pitää samoja oikeuksia kuten toisilla suomalaisilla? Mitä tapahtuu jos jostain syystä unohtaisin suomenkielen ja puhuisin ainoastaan ruotsia jos en enää saisi ruotsinkielistä palvelua? Jos teidän nettifennojen mielipide toteutuisi ja suomesta tehtäisiin yksikielinen maa, mikä minusta tulisi? Mielestäni tämä on vähemmistön syrjintää.

Mitä te tekisitte jos olisitte suomenruotsalainen? Ruotsinkieli kuuluu minun identiteettiin ja siitä en aio luopua.

Ymmärrän tietenkin teitä, jotka asutte lähempänä Venäjää, että teillä ei ole ruotsinkielellä tarvetta mutta mielestäni en pitäisi suomalaisena joutua luopumaan oikeuksistani koska ette halua/tarvitse/jaksa lukea minun äidinkieltäni vaikka joudun lukemaan teidän äidinkieltänne. Asun Helsingissä ja täällä pärjää ihan hyvin ruotsinkielellä ja kaikissa kaupoissa saan erinomaista palvelua ruotsiksi, töissäkin en tarvitse muuta kun ruotsia. Miksi minun olisi opittava suomea kun pärjään hyvin ruotsinkielellä? Kun te ette halua oppia ruotsia annatte palan mahdollisuudestanne pois, eli periaatteessa voisin itsekin antaa palan omastani ja puhuisin ainoastaan ruotsia. En vain ymmärrä teidän näkemystänne siitä miksi ette halua oppia meidän toista kieltämme jos itse joudun oppimaan molempia kieliä. Onhan meillä samat oikeudet kun me molemmat olemme suomalaisia.

Terveisin suomenruotsalainen

PS. Ei tarvitse suomenkieltäni kommentoida vaan asiallista tekstiä kiitos

59

941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaalit2011!

      olette suomenmaalaisia ja siinä on suuri ero. Toisekseen olisi kohtuullista oppia muutamassa sadassa vuodessa maan enemmistön kieli, sillä niin se on Ruotsissakin ja kaikkialla missä vähemmistöjä on, että opitaan maan ehdoton pääkieli. Jos sinä jatkat sitä luulemista, että suomenkielinen jatkossakin opettelee sinun kieltäsi, että sinun ei tarvitse oppia maan pääkieltä niin sinua tullaan kohtelemaan ulkomaalaisena muitten joukossa. Ne ajat ovat auttamattomasti takanapäin kun sinä ja sinunlaisesi kertoivat enemmistölle mitä kieltä heidän pitää opiskella.
      - On meneillään ylimenokausi jossa suomenkieliset luopiot yrittävät jarrutella prosessia mutta muutos tulee siitä voimme olla sataprosenttisen varmoja.

      "Me olemme myös suomalaisia ja olemme asuneet jopa yhtä pitkään Suomessa kuin te muut "suomalaiset". Eli sukuni on elänyt monta sataa vuotta Suomessa ja nykyään minua kohdellaan kuin ulkomaalaista."

      • mmm222

        Siis olen suomalainen koska ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli.. Ei suomenruotsalainen ole mikään oma kansallisuus. Olemme molemmat yhtä paljon suomalaisia eikä mielestäni minun pitäisi joutua luopumaan oikeuksistani.


      • suomi vai ruotsi
        mmm222 kirjoitti:

        Siis olen suomalainen koska ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli.. Ei suomenruotsalainen ole mikään oma kansallisuus. Olemme molemmat yhtä paljon suomalaisia eikä mielestäni minun pitäisi joutua luopumaan oikeuksistani.

        Jospa sitten vaikka lopettaisitte termin suomenRUOTSALAINEN käyttämisen. Puolueenne voisi myös olla nimeltään jotain muuta kuin Suomen RUOTSALAINEN kansanpuolue ja eduskuntaryhmän nimi jotain muuta kuin RUOTSALAINEN eduskuntaryhmä. Marraskuussa voisimme viettää jotain muuta päivää kuin RUOTSALAISUUDEN päivää.

        Kun kerran väitätte olevanne suomalaisia, miksi korostatte joka tilanteessa olevanne RUOTSALAISIA ?


      • mmm33
        suomi vai ruotsi kirjoitti:

        Jospa sitten vaikka lopettaisitte termin suomenRUOTSALAINEN käyttämisen. Puolueenne voisi myös olla nimeltään jotain muuta kuin Suomen RUOTSALAINEN kansanpuolue ja eduskuntaryhmän nimi jotain muuta kuin RUOTSALAINEN eduskuntaryhmä. Marraskuussa voisimme viettää jotain muuta päivää kuin RUOTSALAISUUDEN päivää.

        Kun kerran väitätte olevanne suomalaisia, miksi korostatte joka tilanteessa olevanne RUOTSALAISIA ?

        vaikka puhunkin ruotsia äidinkielenäni kannustan kuitankin suomea ja vihaan yhtä paljon ruotsia jääkiekossa kuin te. Vaikka olenkin suomenruotsalainen ei se tee minusta ollenkaan sen enemmän ruotsalaista kuin mitä te muut suomalaiset olette... Ei jokainen suomenruotsalainen äänestä rkp:ta ja kyllä suomenkielisetkin äänestävät rkp:ta, eli ett voi sanoa että rkp on "ruotsalaisten" puolue, yhtä paljon on se sinun puolue kuin minun, eli suomalainen puolue. Ovatko kristillisdemokraatitkin omaa kansaa koska heidän mielipiteensä jakavat kansaa kahtia? Ei pidä paikkaansa..


      • ei muut
        mmm33 kirjoitti:

        vaikka puhunkin ruotsia äidinkielenäni kannustan kuitankin suomea ja vihaan yhtä paljon ruotsia jääkiekossa kuin te. Vaikka olenkin suomenruotsalainen ei se tee minusta ollenkaan sen enemmän ruotsalaista kuin mitä te muut suomalaiset olette... Ei jokainen suomenruotsalainen äänestä rkp:ta ja kyllä suomenkielisetkin äänestävät rkp:ta, eli ett voi sanoa että rkp on "ruotsalaisten" puolue, yhtä paljon on se sinun puolue kuin minun, eli suomalainen puolue. Ovatko kristillisdemokraatitkin omaa kansaa koska heidän mielipiteensä jakavat kansaa kahtia? Ei pidä paikkaansa..

        "kyllä suomenkielisetkin äänestävät rkp:ta, eli ett voi sanoa että rkp on "ruotsalaisten" puolue, yhtä paljon on se sinun puolue kuin minun, eli suomalainen puolue."


    • ON POP::.!!1%#?+

      .

      vuosisatoja sorretut alkuperäiskansat ovat taas nousseet alkuperäiseen arvoonsa sorron yöstä

      .

    • äiti ja ope

      Jos olisin suomenruotsalainen, toivottavasti olisin yhtä viisas kuin Snellman, joka näki, että suomen kieli on suomalaisuuden yhdistävä tekijä. Ruotsin kieli on toki suomenmaalaisessa identiteetissä se keskeisin tekijä, mutta suomenmaalainen identiteetti on vain yksi suomalaisista identiteeteistä. Olet siis hienon, vanhan vähemmistön jäsen ja identiteettisi on sen mukainen. Tietysti olet suomalainen, mutta täällä kohtaamasi kiukku kohdistuu siihen, että monet suomenmaalaisiksi itsensä tuntevat näkevät suomalaisuuden vain yhtenä suomenmaalaisena identiteettinä, jopa puutteellisena sellaisena, jos siitä ruotsin kieli puuttuu. Ymmärrätkö eron?

      Kohtaan päivittäin uussuomalaisia nuoria, joille on tärkeää kokea olevansa suomalaisia. Hekin voivat olla suomen kielen suhteen läpi elämänsä asemassa, missä suomi ei suju äidinkielentasoisesti. Se ei tee heistä vähemmän suomalaisia. Heidän suomalainen identiteettinsä on vain hiukan erilaista, uussuomalaisuutta, johon liittyy oleellisesti kotoutuminen suomen kieleen ja kulttuuriin, mutta samalla omien juurien arvostus ja vahvat siteet muualle maailmassa. Heillekin suon toki oikeuden saada palveluja muilla kielillä kuin suomella, sellaiset palvelut voidaan järjestää esimerkiksi tulkin tai etätulkin avulla virastoissa, tuomioistuimissa, lääkärissä. Omankielisiä kouluja heille ei ole tarjolla kuten suomenruotsalaisille, mutta kotikielen opetusta pyritään järjestämään.

      Suomenruotsalaiset elävät omankielisen Nordenin kyljessä - jotkut jopa sanovat, että Suomikin kuuluisi sinne, mutta ei toki, mikäli pohjoismaalaisuus määritellään skandinaavisen kielen puhumiseksi. Joka tapauksessa suomenruotsalaisuus tulee säilymään sekä omien koulujen että vahvan omankielisen kulttuurialueen läheisyyden vuoksi. Ei tarvita mitään palveluruotsia suomenkielisille, ruotsinkieliset pystyvät islantilaisten tavoin organisoimaan omaa palveluaan (esim. opettajat ruotsinkielisiin kouluihin, ruotsinkieliset psykologit ja papit). Viranomaiset voivat tarjota ruotsinkieliselle asionnille oman luukkunsa, maksaa siis ekstraa sille, joka pystyy palvelemaan myös ruotsiksi, mutta kyse ei ole koko virkamieskuntaa koskevasta näennäisvaatimuksesta. Muihin palveluihin luonnistuu Euroopassa jo niin tuttu tulkkauspalvelu. R-kioskilla et sinäkään tarvitse tulkkausta.

      Tietysti suomenkielisistä iso osa lukee ruotsia jatkossakin. Kuinka suuri osa, se nähdään aikanaan. Ruotsi on kaunis kieli ja erityisesti kulttuurista kiinnostuneet haluavat ehkä pystyä nauttimaan omasta ja naapurimaiden ruotsinkielisestä kulttuuritarjonnasta.

      Siis onnea elämääsi. Kukaan ei ole kieltämässä identiteettiäsi mutta nöyrästi toivomme, ettet halua pakottaa omaa identiteettiäsi meille kaikille muille. Helsingissä suomenkieliset lapset kuulevat pihoillaan viroa, venäjää, arabiaa ja somaliaa - vaan ei ruotsia. Suomenkielisten lasten on saatava naapurimaiden lasten tavoin valita itse ne kulttuuriset alueet, joihin haluavat myös kieliopinnoin tutustua tai joissa heillä jo on juurensa. Suomi tarvitsee samanlaisen laajan kielivarannon kuin on naapurimailla. Sitä ei koskaan saavuteta vaatimalla yksikielisen suomenkielisessä ympäristössä eläviltä lapsilta kolmea tai neljää vierasta kieltä. Kaksi vierasta kieltä on se Euroopan suositus - sitäkään ei tarvitse olla kaikilla.

      • suomenruotsalainen22

        No itse asun helsingin keskustassa ja täällä en juurikaan kuule muuta kuin suomea/ruotsia eli en tiedä mistä keksit noi somalit ym. Asun myös turussa/paraisilla, joten tiedän että "rantaruotsalaiset" ovat suuri ryhmä suomessa eikä niitä voi verrata esimerkiksi somaleihin ym. Pointti kirjoituksessani oli, että lain mukaan minulla on nytten aivan samat oikeudet ruotsinkielellä kuin sinulla tällähetkellä suomenkielellä. Jos laki vaihtuisi niin minulta otettaisiin oikeuksia pois vaikka olenkin suomalainen. Eikös tämä ole syrjintää? vielä lisäisin tohon vertaukseen, että onhan monta aluetta jotka puhuvat ainoastaan ruotsia suomessa, eli miksi rajoittaa näiden oikeuksia?. Siis mielestäni olisi ihan ymmärrettävää jos jotkut paikkakunnat saisivat valita venäjän ja ruotsin välillä (lähemmäs venäjän rajaa) mutta esimerkiksi uudessamaassa ja varsinaissuomessa pysyisi mielestäni pakkoruotsi. Mutta ei meidän oikeuksia tarvitse vähentää, jotta löytyisi yhteinen sopu.


      • avaa silmät
        suomenruotsalainen22 kirjoitti:

        No itse asun helsingin keskustassa ja täällä en juurikaan kuule muuta kuin suomea/ruotsia eli en tiedä mistä keksit noi somalit ym. Asun myös turussa/paraisilla, joten tiedän että "rantaruotsalaiset" ovat suuri ryhmä suomessa eikä niitä voi verrata esimerkiksi somaleihin ym. Pointti kirjoituksessani oli, että lain mukaan minulla on nytten aivan samat oikeudet ruotsinkielellä kuin sinulla tällähetkellä suomenkielellä. Jos laki vaihtuisi niin minulta otettaisiin oikeuksia pois vaikka olenkin suomalainen. Eikös tämä ole syrjintää? vielä lisäisin tohon vertaukseen, että onhan monta aluetta jotka puhuvat ainoastaan ruotsia suomessa, eli miksi rajoittaa näiden oikeuksia?. Siis mielestäni olisi ihan ymmärrettävää jos jotkut paikkakunnat saisivat valita venäjän ja ruotsin välillä (lähemmäs venäjän rajaa) mutta esimerkiksi uudessamaassa ja varsinaissuomessa pysyisi mielestäni pakkoruotsi. Mutta ei meidän oikeuksia tarvitse vähentää, jotta löytyisi yhteinen sopu.

        "itse asun helsingin keskustassa ja täällä en juurikaan kuule muuta kuin suomea/ruotsia eli en tiedä mistä keksit noi somalit ym."

        Niin, näyttää siltä, että ruotsinkieliset asuvat vain alueilla, joilla ei maahanmuuttajia ole. Samoin koulut ovat vailla maahanmuuttajia. Sen takia suomenruotsalaisten kokemus monikulttuurisesta Suomesta puuttuu. Ajapa metrolla itään ja jää pois millä asemalla tahansa, käy lähikouluissa, maahanmuuttajien määrä 20-50%. Kaikissa suomenkielisissä kouluissa on joka luokalla maahanmuuttajia pääkaupunkiseudulla.


      • 28
        suomenruotsalainen22 kirjoitti:

        No itse asun helsingin keskustassa ja täällä en juurikaan kuule muuta kuin suomea/ruotsia eli en tiedä mistä keksit noi somalit ym. Asun myös turussa/paraisilla, joten tiedän että "rantaruotsalaiset" ovat suuri ryhmä suomessa eikä niitä voi verrata esimerkiksi somaleihin ym. Pointti kirjoituksessani oli, että lain mukaan minulla on nytten aivan samat oikeudet ruotsinkielellä kuin sinulla tällähetkellä suomenkielellä. Jos laki vaihtuisi niin minulta otettaisiin oikeuksia pois vaikka olenkin suomalainen. Eikös tämä ole syrjintää? vielä lisäisin tohon vertaukseen, että onhan monta aluetta jotka puhuvat ainoastaan ruotsia suomessa, eli miksi rajoittaa näiden oikeuksia?. Siis mielestäni olisi ihan ymmärrettävää jos jotkut paikkakunnat saisivat valita venäjän ja ruotsin välillä (lähemmäs venäjän rajaa) mutta esimerkiksi uudessamaassa ja varsinaissuomessa pysyisi mielestäni pakkoruotsi. Mutta ei meidän oikeuksia tarvitse vähentää, jotta löytyisi yhteinen sopu.

        "Pointti kirjoituksessani oli, että lain mukaan minulla on nytten aivan samat oikeudet ruotsinkielellä kuin sinulla tällähetkellä suomenkielellä."

        Piddemmän päälle oikeus elää täysin ruotsin kielellä liittyy siihen, miten pystytte itse järjestämään näitä palveluja - en näe syytä siihen, miksette pystyisi.

        Sen sijaan sinun oikeutesi elää ruotsin kielellä ei voi edellyttää, että kaikkien suomalaisten on pakko opetella ruotsia voidakseen palvella sinua ruotsiksi. Ymmärtänet tämän.

        Ruotsinkieliset eivät ole mitenkään heikossa asemassa yhteiskunnassamme - kohtuus kaikessa.


      • mm234
        avaa silmät kirjoitti:

        "itse asun helsingin keskustassa ja täällä en juurikaan kuule muuta kuin suomea/ruotsia eli en tiedä mistä keksit noi somalit ym."

        Niin, näyttää siltä, että ruotsinkieliset asuvat vain alueilla, joilla ei maahanmuuttajia ole. Samoin koulut ovat vailla maahanmuuttajia. Sen takia suomenruotsalaisten kokemus monikulttuurisesta Suomesta puuttuu. Ajapa metrolla itään ja jää pois millä asemalla tahansa, käy lähikouluissa, maahanmuuttajien määrä 20-50%. Kaikissa suomenkielisissä kouluissa on joka luokalla maahanmuuttajia pääkaupunkiseudulla.

        Tulee niitä maahanmuuttajia ruotsista ja tulevat ruotsinkielisiin kouluihin joten älä luule että niite ei olisi meidän kouluissakin. Toki näyttää olevan enemmän suomenkielisissä kouluissa... Ja olen mielestäni monikulttuurisempi kuin tavallinen suomalainen koska monet, melkeen kaikkia suomalaisia ei kiinnosta suomenruotsalainen kulttuuri.


      • 28
        mm234 kirjoitti:

        Tulee niitä maahanmuuttajia ruotsista ja tulevat ruotsinkielisiin kouluihin joten älä luule että niite ei olisi meidän kouluissakin. Toki näyttää olevan enemmän suomenkielisissä kouluissa... Ja olen mielestäni monikulttuurisempi kuin tavallinen suomalainen koska monet, melkeen kaikkia suomalaisia ei kiinnosta suomenruotsalainen kulttuuri.

        Tulevat ruotsista? Eli puhuvat ruotsia. Eivät ole ollenkaan sama asia kuin ne ummikkoperheet, joiden lapset sijoitetaan suomenkielisille luokille. Mukavia lapsia ja ansaitsevat parhaan kotouttamisen: vahvan suomen ja oman kotikielen sekä englannin. Pakollinen ruotsi on heidän kohdallaan pelkkä rasistinen este - mutta tätä ei saisi Suomessa sanoa ääneen.


      • von Oben
        28 kirjoitti:

        Tulevat ruotsista? Eli puhuvat ruotsia. Eivät ole ollenkaan sama asia kuin ne ummikkoperheet, joiden lapset sijoitetaan suomenkielisille luokille. Mukavia lapsia ja ansaitsevat parhaan kotouttamisen: vahvan suomen ja oman kotikielen sekä englannin. Pakollinen ruotsi on heidän kohdallaan pelkkä rasistinen este - mutta tätä ei saisi Suomessa sanoa ääneen.

        sekä Ruotsin vallan aikana mamut valitsivat lähes poikkeuksetta uuden kotimaan kielekseen ruotsin. Monet heidän jälkeläisistään ovat nykyään erittäin menestyviä ja osa heistä kuuluu jopa maan varakkaimpiin perheisiin joten äläpä nyt maalaa piruja seinälle.
        Ainakin kaksi "Vuoden pakolaisnaiseksi" valittua puhuu sujuvaa ruotsia ja muitakin sujuvaa ruotsia puhuvia mamuja näkee FST:n ohjelmissa.
        Joten suomi-englanti-juntit ovat taas jäämässä kielitaitoisempiensa jalkoihin.


      • 17
        von Oben kirjoitti:

        sekä Ruotsin vallan aikana mamut valitsivat lähes poikkeuksetta uuden kotimaan kielekseen ruotsin. Monet heidän jälkeläisistään ovat nykyään erittäin menestyviä ja osa heistä kuuluu jopa maan varakkaimpiin perheisiin joten äläpä nyt maalaa piruja seinälle.
        Ainakin kaksi "Vuoden pakolaisnaiseksi" valittua puhuu sujuvaa ruotsia ja muitakin sujuvaa ruotsia puhuvia mamuja näkee FST:n ohjelmissa.
        Joten suomi-englanti-juntit ovat taas jäämässä kielitaitoisempiensa jalkoihin.

        Höpövastaus. Tietysti tulijat, jotka siis tulivat porvariskerroksista ja aikeena käydä kauppaa valitsivat porvariston kielen eli vanhan säätyläiskielen - suomi ei ollut vaihtoehto autonomian ajan Suomessa, koska se oli rahvaan kieli. Jotenkin uskomattoman kopeaa ihastella autonomian ajan ruotsinkielisiä, jotka olivat tiukasti vallassa ja joiden enemmistö yritti estää suomen kielen nousemisen ruotsin rinnalle.

        Yksi ruotsiksi kotoutunut pakolaisnainen ei kerro sitä totuutta siitä, mikä näkyy suomalaiskoulujen luokkahuoneissa. Sinä et sitä ole nähnyt, mutta minä olen. Maahanmuuttajien kotoutumisessa on oleellista vahva suomen kieli, kotikieli ja englanti - ruotsi on todellinen riippa ja asenne "ette saa virkoja ilman ruotsia" on rasistinen.


    • ---

      "Jos teidän nettifennojen mielipide toteutuisi ja suomesta tehtäisiin yksikielinen maa, mikä minusta tulisi? Mielestäni tämä on vähemmistön syrjintää."

      Ahaaa..siis kaikki muut maat ympärillämme (Ruotsi, Norja, Tanska vain muutamia mainitakseni) syrjivät vähemmistöjään, kun ovat yksikielisiä maita? Suomessa pitäisi ilmeisesti kaikkien ihmisten lukea ja opiskella kaikkia niitä kieliä mitä vähemmistöt Suomessa puhuvat (eihän niitä ole kuin muutama), jottei suomalaisia syytettäisi vähemmistöjen syrjinnästä. Uskomatonta puppua!

      • pois pakkoruotsi!

        Aloittaja voi ihan rauhassa olla vaikka kiinalainen ja puhua intiaa, muttei voi sillä verukkeella pakottaa meitä aitosuomalaisia puhumaan omaa kieltään.

        Siitä tässä on kyse. Jos sitä ei ymmärrä niin se on voi voi.


    • ollaan yhes

      Pakkoruotsivaatimus on kaiken takana,- no nythän siitä ollaan pääsemässä.

      • up

        up


      • hyvin selvää

        Ydinongelma, jota aloittaja ei ymmärrä, tai ei halua ymmärtää:

        Suomenkielinen enemmistö ei ota velvollisuudekseen taata ruotsinkielisen vähemmistön kielipalvelua.

        Eläkööt ruotsinkieliset ihan rauhassa, mutta mitään vaatimuksia asettamatta. Jos eivät pysty palvelemaan toisiaan ruotsiksi, ottakoot palvelun vastaan suomeksi.


      • kallista hommaa
        hyvin selvää kirjoitti:

        Ydinongelma, jota aloittaja ei ymmärrä, tai ei halua ymmärtää:

        Suomenkielinen enemmistö ei ota velvollisuudekseen taata ruotsinkielisen vähemmistön kielipalvelua.

        Eläkööt ruotsinkieliset ihan rauhassa, mutta mitään vaatimuksia asettamatta. Jos eivät pysty palvelemaan toisiaan ruotsiksi, ottakoot palvelun vastaan suomeksi.

        väkeä. Haluavat eristää lapsensa omiin kouluihin, nuorisotaloihin ja yliopistoihin.
        Missä muualla maailmassa ennemmistö on suvainnut tälläistä meininkiä ja vielä maksanut kaikki siihen menevät verot.


      • Suomalainen.
        kallista hommaa kirjoitti:

        väkeä. Haluavat eristää lapsensa omiin kouluihin, nuorisotaloihin ja yliopistoihin.
        Missä muualla maailmassa ennemmistö on suvainnut tälläistä meininkiä ja vielä maksanut kaikki siihen menevät verot.

        Loiseläjiä.


      • 16
        Suomalainen. kirjoitti:

        Loiseläjiä.

        Lapset pois netistä pilaamasta hyvää keskustelua.


      • just joo
        kallista hommaa kirjoitti:

        väkeä. Haluavat eristää lapsensa omiin kouluihin, nuorisotaloihin ja yliopistoihin.
        Missä muualla maailmassa ennemmistö on suvainnut tälläistä meininkiä ja vielä maksanut kaikki siihen menevät verot.

        Jos ajatellan järjellä. Esimerkiksi Turussa kun siellä kävin lukiota, niin siellä on YKSI yläaste ja YKSI lukio ruotsinkielellä. Maksan yhtä paljon veroa kuin sinä ja turussa on enemmän suomenkielisiä kouluja kuin ruotsinkielisiä kouluja. Eli minä maksan enemmän verorahoistani siihen että saisit koulutusta, kuin sinä minun ruotsinkielisestä koulutuksesta. Ja yritätkö väittää että ruotsinkieliset koulut pitäisi lakkauttaa kokonaan koska ovat kalliita yhdyskunnalle? Yhtä paljon rahaa maksaa ruotsinkielinen koulu valtiolle kuten suomenkielinen koulu niin kauan kun koulut ovat täynnä.


      • hmmmm23
        kallista hommaa kirjoitti:

        väkeä. Haluavat eristää lapsensa omiin kouluihin, nuorisotaloihin ja yliopistoihin.
        Missä muualla maailmassa ennemmistö on suvainnut tälläistä meininkiä ja vielä maksanut kaikki siihen menevät verot.

        TIedoksi, teitä suomenkielisä löytyy myös ruotsinkielisissä kouluista, koska heidän vanhempansa laittavat lapsensa niihin jotta oppisivat kunnolla ruotsia. Suomenkieliset ovat yhtä tervetulleita ruotsinkielisiin kouluihin kuten myös ruotsinkieliset suomenkielisiin.


      • Freudenthal1918 SA
        just joo kirjoitti:

        Jos ajatellan järjellä. Esimerkiksi Turussa kun siellä kävin lukiota, niin siellä on YKSI yläaste ja YKSI lukio ruotsinkielellä. Maksan yhtä paljon veroa kuin sinä ja turussa on enemmän suomenkielisiä kouluja kuin ruotsinkielisiä kouluja. Eli minä maksan enemmän verorahoistani siihen että saisit koulutusta, kuin sinä minun ruotsinkielisestä koulutuksesta. Ja yritätkö väittää että ruotsinkieliset koulut pitäisi lakkauttaa kokonaan koska ovat kalliita yhdyskunnalle? Yhtä paljon rahaa maksaa ruotsinkielinen koulu valtiolle kuten suomenkielinen koulu niin kauan kun koulut ovat täynnä.

        Saahan niitä ruotsinkielisiä kouluja olla. Onhan Suomessa ainakin yksi saksankielinen koulu. En tiedä onko venäjänkielisiä. Ero on vain siinä että koulu ei saa opettaa syrjimään muita ihmisiä. Ruotsinkieliset koulut tekevät juuri tätä. Vertaavat suomen puhumista kiroilemiseen ja niin edelleen.


      • 29
        hmmmm23 kirjoitti:

        TIedoksi, teitä suomenkielisä löytyy myös ruotsinkielisissä kouluista, koska heidän vanhempansa laittavat lapsensa niihin jotta oppisivat kunnolla ruotsia. Suomenkieliset ovat yhtä tervetulleita ruotsinkielisiin kouluihin kuten myös ruotsinkieliset suomenkielisiin.

        Ruotsinkielisissä kouluissa ollaan aidosti huolissaan siitä, että suomenkielisten ja kaksikielisten perheiden lapset tuovat mukanaan ongelmia ja tarpeen puhua suomea välitunneilla.

        Kaksikielisillä lapsilla on omat ongelmansa esim. ruotsin ja kirjoittamisen opiskelussa, he tekevät erilaisia virheitä ja tarvitsevat parempaa ohjausta. Kaksikielisten lasten vanhemmat ovat olleet huolissaan lastensa opetuksen tasosta, kun yksikielisellä Pohjanmaalla koulutetut opettajat eivät ole koulutuksensa kautta tietoisia kaksikielisten ongelmista ja kykeneviä auttamaan heitä.

        Suomenkielisten kohdalla voi käydä vielä huonommin. Osa oppilaista ei opi esimerkiksi luonnontieteellisiä käsitteitä kunnolla millään kielellä. Suomenkieliset ruotsinkielisistä kouluista hakevatkin yleensä kaupallisille aloille tai lukemaan lisää kieliä. Osa esimerkiksi piilevän lukivaikeuden omaavista putoaa jatkokoulutuksesta.

        Suomen- ja ruotsinkielisten ongelmat ovat erilaisia. Niistä ei voi puhua avoimesti kuin pienissä ryhmissä opettajien ja asianosaisten kanssa, koska esimerkiksi virallinen liturgia ei salli ongelmien olemassaoloa.


    • Ei ruotsalainen

      Pitäisit nyt sen persläpesi pienemmällä saatanan ruotsalainen sika!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 16

        Lapset pois netistä pilaamasta hyvää keskustelua. Yhtään ei asia parane tuolla puheella - vai oletko kenties pakkoruotsin kannattaja, joka yrität mustamaalata kielivapauden puoltajia.


      • Älä kirjoita tänne

        Sen huomaa että jotkut eivät ymmärrä suomen kulttuuria eikä politiikka eikä historiaa ja ei paljon muutakaan, vaan katsovat oman napansa ympäriltä maailmaa. Jos lukisit kommentit ennen kuin kommentoit. Jos yhtään tiedät niin suomenruotsalaiset ovat suomalaisia.


      • ei ruotsalainen
        Älä kirjoita tänne kirjoitti:

        Sen huomaa että jotkut eivät ymmärrä suomen kulttuuria eikä politiikka eikä historiaa ja ei paljon muutakaan, vaan katsovat oman napansa ympäriltä maailmaa. Jos lukisit kommentit ennen kuin kommentoit. Jos yhtään tiedät niin suomenruotsalaiset ovat suomalaisia.

        Tarvitseeko hurri enempi tietoa omasta taustastaan sinä saatanan ruotsalainen sika?


    • vastaus kirjoituksil

      Toinen pointti oli että miksi minulta otetaan pois oikeuksia vaikka olen suomalainen ja minulle on jo ne kerran annettu. Mielestäni se ei ole oikein että vähemmistöä suomalaisista syrjitään (maahanmuuttajat kuuluvat myös vähemmistöön mutta ei samalla tavalla kuin suomenruotsalaiset) . Suomenruotsalaisia alueita on paljon esimerkiksi rannikolla ja en ymmärrä miksi pakkoruotsista tehtäisiin valinnainen. Olen kirjoittanut aijemmin että minulle sopisi että joissakin alueilla voitaisiin antaa valinnainen venäjä tai ruotsi mutta esimerkiksi varsinaissuomessa ja uudessamaassa ja rannikolla sekä vaasan tienoilla pysyisi pakkoruotsi. Mutta en näe, että vastaus pakkoruotsiin olisi suomenruotsalaisten syrjintä ja niitten oikeuksien vähentämistä.

      ja muistakaa asiallista tekstiä. Älkää viittikö pilata hyvää keskustelua

      • Pietarinlinna

        Suomenmuslimien on itse hoidettava muslimiuutensa ja uskonsa Allahiinsa, ei ko, uskontoa tule pakollisena opettaa suomalaisille.

        Sama ruotsalaisuuden kanssa: kyllä ruotsi kielenä rannikoilla säilyy sinänsä (ja varsinkinsuomenruotsalaisen rahan ja Ruotsin tuella), te neljä-viisi prosenttia, paljonko teistä nyt onkaan jo suomenkielisiä tai kaksikielisiä. Se ei häviä mihinkään, mutta sillä tulee olla se rooli, mikä sillä on: vähemmistökieli.

        Mene, lapsi hyvä, opintomatkalle Pohjois-Ruotsiin. Ruoti vain ei voi olla vapaassa maassa siinä roolissa, missä se tänä päivänä on. Vapaus ja eurooppalaisuus - aika on tullut - jyrää Sasit ja Kataiset pois.


      • viisik

        ei ollut pakko opiskella ruotsia, se oli kielenä ns. keskikoulussa. Peruskouluun ujutettiin kieroin perustein ruotsin pakollisuus ja sitä laajennettiin, niin, että tuli ns. virkamiesruotsi. Nykyisin on ruvettu viimeisen kielilain myötä toitottamaan kansalliskilenä ruotsia ja se on vääristeltyä totuutta. Tähän on tultu, kun RKP:lle ja sen nöyrille lakeijoille on annettu täällä ainoassa suomenkielisessä, omassa maassamme, ylivalta.

        Se, että ei vieläkään ole uskallettu pitää kansanäänestystä ns. pakkoruotsista, osoittaa, että r-kielisten äänekäs ryhmä pelkää kuollakseen, että kansa "äänestää väärin" heidän mielestään.

        Mielestäni ei ollut (kokemukseen perustuen) ennen ns. pakkoruotsia suomen- ja r-kielisten välillä näin syvää juopaa. Siitä vastuun kantavat RKP omine röyhkeine vaatimuksineen. Edelleen olen sitä mieltä,, että "maassa maan tavalla (pääkielellä) tai maasta pois". Suomalaisten olisi ryhdistäydyttävä eikä antaa rahan ja "seireenien laulun" hämätä itseään.

        Keskustan tulisi korjata edesmenneen Virolaisen moka, kun salli RKP:lle ylivallan ja säätää suomi pääkieleksi Suomessa ja ruotsi olisi vähemistökielen asemassa.


      • faktoja122
        Pietarinlinna kirjoitti:

        Suomenmuslimien on itse hoidettava muslimiuutensa ja uskonsa Allahiinsa, ei ko, uskontoa tule pakollisena opettaa suomalaisille.

        Sama ruotsalaisuuden kanssa: kyllä ruotsi kielenä rannikoilla säilyy sinänsä (ja varsinkinsuomenruotsalaisen rahan ja Ruotsin tuella), te neljä-viisi prosenttia, paljonko teistä nyt onkaan jo suomenkielisiä tai kaksikielisiä. Se ei häviä mihinkään, mutta sillä tulee olla se rooli, mikä sillä on: vähemmistökieli.

        Mene, lapsi hyvä, opintomatkalle Pohjois-Ruotsiin. Ruoti vain ei voi olla vapaassa maassa siinä roolissa, missä se tänä päivänä on. Vapaus ja eurooppalaisuus - aika on tullut - jyrää Sasit ja Kataiset pois.

        Siis olen kirjoittanut aijemmin, että ette voi verrata muslimeja ja suomenruotsalaisia. suomenruotsalaiset ovat suomalaisia ja suomessa löytyy monta aluetta joss puhutaan ainoastaan ruotsia. Löytyykö alueita suomessa jossa puhutaan ainoastaan turkkia tai jotain toista vähemmistön kieltä, EI?

        Ja en halua kuulla näitä vähemmistö kommentteja vaan muita tekosyitä. Mikä on mielestänne % kun kieli lasketaan vähemmistöksi? Onko se 10% vai kuinka pieni?

        Kopion wikipediasta vähän % faktoja jotta saadaan jotain faktoja josta jatkaa:

        kansalliskieliksi suomen (puhujia 90,67 % väestöstä vuoden 2009 lopussa) ja ruotsin (5,43 %)

        Eli ruotsinkielisiä on verrattuna suomenkielisiin melkeen 6%. Ja meidän on muistettava että ruotsia puhuu paljon enemmän kuin 5,43% asukkaista. Monet ovat kaksikielisiä mutta suomenkielisissä rekisterissä, tietenkin toiste päi kanssa.


      • miksi123
        viisik kirjoitti:

        ei ollut pakko opiskella ruotsia, se oli kielenä ns. keskikoulussa. Peruskouluun ujutettiin kieroin perustein ruotsin pakollisuus ja sitä laajennettiin, niin, että tuli ns. virkamiesruotsi. Nykyisin on ruvettu viimeisen kielilain myötä toitottamaan kansalliskilenä ruotsia ja se on vääristeltyä totuutta. Tähän on tultu, kun RKP:lle ja sen nöyrille lakeijoille on annettu täällä ainoassa suomenkielisessä, omassa maassamme, ylivalta.

        Se, että ei vieläkään ole uskallettu pitää kansanäänestystä ns. pakkoruotsista, osoittaa, että r-kielisten äänekäs ryhmä pelkää kuollakseen, että kansa "äänestää väärin" heidän mielestään.

        Mielestäni ei ollut (kokemukseen perustuen) ennen ns. pakkoruotsia suomen- ja r-kielisten välillä näin syvää juopaa. Siitä vastuun kantavat RKP omine röyhkeine vaatimuksineen. Edelleen olen sitä mieltä,, että "maassa maan tavalla (pääkielellä) tai maasta pois". Suomalaisten olisi ryhdistäydyttävä eikä antaa rahan ja "seireenien laulun" hämätä itseään.

        Keskustan tulisi korjata edesmenneen Virolaisen moka, kun salli RKP:lle ylivallan ja säätää suomi pääkieleksi Suomessa ja ruotsi olisi vähemistökielen asemassa.

        Juurihan pakkoruotsi poistettiin yo-kirjoituksista ja nytt haluat että koko ruotsi poistettaisiin. Sen huomaa että sen mukaan mitä ruotsia tehdään valinnaiseksi, sen myötä ruotsinkielen taito ja taso vähenee. Ja kohta ollaan siinä vaiheessa kun ruotsi "kuolee" (ei tule tapahtumaan koska on ahvenanmaa). Mielestäni valtio yrittää suojella ruotsia mutta ei yritä tarpeeksi levittää ruotsia. Toki ymmärrän teitä jotka asutte venäjän rajalla että ette tarvitse ruotsia ala-asteella mutta mielestäni alueissa jossa ruotsia puhutaan paljon voitaisiin aloitta, tai edes kokeilla ruotsia ala-asteessa.


      • viisik

        tutkikaapa, kuinka suomalaisia olette perimältänne. Jos suomalaisuus löytyy, kääntykää toki suomalaisiksi, sillä ei meidän tarvitse hävetä historiaamme, jonka Porthan hävitti, koska tiedossa oli "korkeata " historiaa. Lukekaa Suomineidon geenit (Norio), niin tiedätte, että monet rannikolla eläneet kääntyivät (ottivat ruotsin nimeksi ja kieleksi) ruotsalaisiksi(!), että heidät erotetaan savolaisista, jotka alkoivat levittäytyä rannikolle! Niinpä, kuinkahan kauan pyritte tuota harhaista kuvaa pitäämään yllä uskottelemalla itsellenne ja muille sitä bättre folkia.


      • ei näin22
        viisik kirjoitti:

        tutkikaapa, kuinka suomalaisia olette perimältänne. Jos suomalaisuus löytyy, kääntykää toki suomalaisiksi, sillä ei meidän tarvitse hävetä historiaamme, jonka Porthan hävitti, koska tiedossa oli "korkeata " historiaa. Lukekaa Suomineidon geenit (Norio), niin tiedätte, että monet rannikolla eläneet kääntyivät (ottivat ruotsin nimeksi ja kieleksi) ruotsalaisiksi(!), että heidät erotetaan savolaisista, jotka alkoivat levittäytyä rannikolle! Niinpä, kuinkahan kauan pyritte tuota harhaista kuvaa pitäämään yllä uskottelemalla itsellenne ja muille sitä bättre folkia.

        Tuo on ainoastaan myyti ja harhaluulo että suomenruotsalaiset luulisivat olevansa bättre folke. Ei yhtään pidä paikkaansa. Jos haluat katsoa historiaan niin mikä kieli oli suomen ensimmäinen virallinen kieli.. Mutta tähän en halua tulla tällä keskustelulla. Vaan historia on historia ja nytt eletään tätä päivää


      • oikein ole
        miksi123 kirjoitti:

        Juurihan pakkoruotsi poistettiin yo-kirjoituksista ja nytt haluat että koko ruotsi poistettaisiin. Sen huomaa että sen mukaan mitä ruotsia tehdään valinnaiseksi, sen myötä ruotsinkielen taito ja taso vähenee. Ja kohta ollaan siinä vaiheessa kun ruotsi "kuolee" (ei tule tapahtumaan koska on ahvenanmaa). Mielestäni valtio yrittää suojella ruotsia mutta ei yritä tarpeeksi levittää ruotsia. Toki ymmärrän teitä jotka asutte venäjän rajalla että ette tarvitse ruotsia ala-asteella mutta mielestäni alueissa jossa ruotsia puhutaan paljon voitaisiin aloitta, tai edes kokeilla ruotsia ala-asteessa.

        Vain rannikkoseudulla on ruotsinkielisiä alueita, kuten tiedät. Edelleenkin, jos suurin osa kantasuomalaisista kokee pakkoruotsin turhaksi ja rasittavaksi, niin miksi sitä pitäisi opiskella. Ruotsinsuomalaisten oikeudet eivät vapaavalintaisuuteen siirryttäessä joutuisi romukoppaan. Siellä, missä ruotsia puhutaan, epäilemättä myös vapaavalinnainen ruotsi valittaisiin ilman pakkoakin opiskeltavaksi kieleksi. En ymmärrä pelkoasi ruotsinsuomalaisten puolelta. Sitävastoin olisin sinuna huolissani kasvavasta kantasuomalaisten antipatiasta pakkoruotsia kohtaan. Ruotsin kielestä on tullut vastenmielisyyden symboli, kun ajatellaan kansalaisten yhtäläisiä oikeuksia. Ei voi olla oikein, että edelleenkin 5%:n vähemmistö määrää kantasuomalaisten kieliopinnoista. Tähän uskoisin sinunkin yhtyvän.


      • Pietarinlinna
        faktoja122 kirjoitti:

        Siis olen kirjoittanut aijemmin, että ette voi verrata muslimeja ja suomenruotsalaisia. suomenruotsalaiset ovat suomalaisia ja suomessa löytyy monta aluetta joss puhutaan ainoastaan ruotsia. Löytyykö alueita suomessa jossa puhutaan ainoastaan turkkia tai jotain toista vähemmistön kieltä, EI?

        Ja en halua kuulla näitä vähemmistö kommentteja vaan muita tekosyitä. Mikä on mielestänne % kun kieli lasketaan vähemmistöksi? Onko se 10% vai kuinka pieni?

        Kopion wikipediasta vähän % faktoja jotta saadaan jotain faktoja josta jatkaa:

        kansalliskieliksi suomen (puhujia 90,67 % väestöstä vuoden 2009 lopussa) ja ruotsin (5,43 %)

        Eli ruotsinkielisiä on verrattuna suomenkielisiin melkeen 6%. Ja meidän on muistettava että ruotsia puhuu paljon enemmän kuin 5,43% asukkaista. Monet ovat kaksikielisiä mutta suomenkielisissä rekisterissä, tietenkin toiste päi kanssa.

        Mene, lapsi hyvä, opintomatkalle Pohjois-Ruotsiin. Ruotsi vain ei voi olla Suomessa siinä roolissa, missä se tänä päivänä on.

        Nyt opiskelemaan maailmalle: Saksaan, USA:aan, Britanniaan, Ranskaan...
        Opiskele ainakin
        - tilastotiedettä
        - filologiaa
        - valtio-oppia (tämän alan laatu Suomessa ala-arvoinen)
        - historiaa ja
        - filosofiaa

        Opiskele ja ajattele. Sinusta voi tulla hyvä eurooppalainen. Mene - ja tule toisena miehenä/naisena takaisin.


      • svekko suuri suu
        ei näin22 kirjoitti:

        Tuo on ainoastaan myyti ja harhaluulo että suomenruotsalaiset luulisivat olevansa bättre folke. Ei yhtään pidä paikkaansa. Jos haluat katsoa historiaan niin mikä kieli oli suomen ensimmäinen virallinen kieli.. Mutta tähän en halua tulla tällä keskustelulla. Vaan historia on historia ja nytt eletään tätä päivää

        Ei tarvitse kuin Asplundia ja muutamaa tämän palstan kirjoittajaa vilkaista. Toisaalta samapa tuo. Siinäs luulette olevanne koko maailmaa parempia ja nussitte tosianne. Pienet on kuitenkin rannikkohurrien saavutukset.

        Stadi on asia erikseen. Sitä ja sen hurreja en sotkisi Pohjanmaan ja Ålannin roskaväkeen. Sama koskee myös Turkua. Tai Åboa kuten svekko paskat sitä kutsuvat.


      • 19
        miksi123 kirjoitti:

        Juurihan pakkoruotsi poistettiin yo-kirjoituksista ja nytt haluat että koko ruotsi poistettaisiin. Sen huomaa että sen mukaan mitä ruotsia tehdään valinnaiseksi, sen myötä ruotsinkielen taito ja taso vähenee. Ja kohta ollaan siinä vaiheessa kun ruotsi "kuolee" (ei tule tapahtumaan koska on ahvenanmaa). Mielestäni valtio yrittää suojella ruotsia mutta ei yritä tarpeeksi levittää ruotsia. Toki ymmärrän teitä jotka asutte venäjän rajalla että ette tarvitse ruotsia ala-asteella mutta mielestäni alueissa jossa ruotsia puhutaan paljon voitaisiin aloitta, tai edes kokeilla ruotsia ala-asteessa.

        Ruotsintaito jääköön vain niille, jotka sen haluavat tai jotka sitä tarvitsevat. Pienen vähemmistön vuoksi ei ruotsia voi pakolla opettaa.

        Eivät vapaaehtoisen ruotsin kannattajat tosiaankaan asu Venäjän rajalla. Kai tiedät, että koko pakkovenäjäidean kehitteli professori Meinander, jonka ajatus oli, että lukiossa olisi pakko valita joko ruotsi tai venäjä ja sitten myös kirjoittaa se. Näin olisi saatu muka "vapaus valita" ja sitten pidetty huolta kielen osaamisen riittävästä tasosta. Tämä oli todellinen loukkaus suomenkielisiä kohtaan. Vihreiden Hautala oli innolla asian puolella.

        Te ruotsinkieliset (anteeksi että nimittelen näin) olette aivan pihalla meidän suomenkielisten tarpeiden ja ajattelukyvyn suhteen. Näissä keskusteluissa tulee uudelleen ja uudelleen ilmi, että luulette meidän "nettifennojen" olevan kouluttamattomia metsäsuomalaisia ja parhaimmillaankin jossain Venäjän rajalla takaisin Taigalle kaipaavia puolivenäläisiä. Niin kauan kuin ette tiedosta puhuvanne tavallisille, hyvin koulutetuille suomenkielisille pienten lasten vanhemmille, jotka tietävät, mistä puhuvat, koko keskustelu on turhaa ja teidän osaltanne alentuvaa ohipuhumista tyyliin "miksi et ajattele lastesi parasta", "haluatko tehdä Suomesta köyhän Balttimaan".

        Suomenkieliset tarvitsevat saman vapaan kielivalinnan kuin on naapurimaissa - ja tämän valinnan tuottaman kohtuullisen laajan kielivarannon. Ruotsissa ja Ahvenanmaalla luetaan kieliä paljon vähemmän kuin Suomessa mutta maailmankieliä osataan paremmin. Tämä ei johdu siitä, että ruotsi olisi avain vaan siitä, että heillä on absoluuttisesti 1,7 vierasta kieltä, joista englanti on pakollinen ja meillä 2,3 vierasta kieltä, joista ruotsi on pakollinen - ja useimmille käyttämätön.

        Ymmärrän toki, että suomenruotsalaisen näkökulmasta Norden on tosi kätevä paikka puhua ruotsia - mutta kun me muut pärjäämme sielläkin englannilla. Ruotsalaisilla, norjalaisilla tai tanskalaisilla, islantilaisista nyt puhumattakaan, ei ole mitään sitä vastaan, että he puhuvat meille englantia, päinvastoin. Teidän mielestämme me olemme Nordenin kielivähemmistö, heille me olemme tasaveroisia naapureita - kuten muutkin eurooppalaiset. Tässä on valtava ero ja ilmeisesti teidän alentuva näkemyksenne suomenkielisistä hiotaan kouluissa oudon kaksikielisyysliturgian ohessa.


      • että näin
        miksi123 kirjoitti:

        Juurihan pakkoruotsi poistettiin yo-kirjoituksista ja nytt haluat että koko ruotsi poistettaisiin. Sen huomaa että sen mukaan mitä ruotsia tehdään valinnaiseksi, sen myötä ruotsinkielen taito ja taso vähenee. Ja kohta ollaan siinä vaiheessa kun ruotsi "kuolee" (ei tule tapahtumaan koska on ahvenanmaa). Mielestäni valtio yrittää suojella ruotsia mutta ei yritä tarpeeksi levittää ruotsia. Toki ymmärrän teitä jotka asutte venäjän rajalla että ette tarvitse ruotsia ala-asteella mutta mielestäni alueissa jossa ruotsia puhutaan paljon voitaisiin aloitta, tai edes kokeilla ruotsia ala-asteessa.

        ei kyllä ruotsia tarvitse, enemmän somalia, kiinaa ja venäjää


      • joo hyvä1
        19 kirjoitti:

        Ruotsintaito jääköön vain niille, jotka sen haluavat tai jotka sitä tarvitsevat. Pienen vähemmistön vuoksi ei ruotsia voi pakolla opettaa.

        Eivät vapaaehtoisen ruotsin kannattajat tosiaankaan asu Venäjän rajalla. Kai tiedät, että koko pakkovenäjäidean kehitteli professori Meinander, jonka ajatus oli, että lukiossa olisi pakko valita joko ruotsi tai venäjä ja sitten myös kirjoittaa se. Näin olisi saatu muka "vapaus valita" ja sitten pidetty huolta kielen osaamisen riittävästä tasosta. Tämä oli todellinen loukkaus suomenkielisiä kohtaan. Vihreiden Hautala oli innolla asian puolella.

        Te ruotsinkieliset (anteeksi että nimittelen näin) olette aivan pihalla meidän suomenkielisten tarpeiden ja ajattelukyvyn suhteen. Näissä keskusteluissa tulee uudelleen ja uudelleen ilmi, että luulette meidän "nettifennojen" olevan kouluttamattomia metsäsuomalaisia ja parhaimmillaankin jossain Venäjän rajalla takaisin Taigalle kaipaavia puolivenäläisiä. Niin kauan kuin ette tiedosta puhuvanne tavallisille, hyvin koulutetuille suomenkielisille pienten lasten vanhemmille, jotka tietävät, mistä puhuvat, koko keskustelu on turhaa ja teidän osaltanne alentuvaa ohipuhumista tyyliin "miksi et ajattele lastesi parasta", "haluatko tehdä Suomesta köyhän Balttimaan".

        Suomenkieliset tarvitsevat saman vapaan kielivalinnan kuin on naapurimaissa - ja tämän valinnan tuottaman kohtuullisen laajan kielivarannon. Ruotsissa ja Ahvenanmaalla luetaan kieliä paljon vähemmän kuin Suomessa mutta maailmankieliä osataan paremmin. Tämä ei johdu siitä, että ruotsi olisi avain vaan siitä, että heillä on absoluuttisesti 1,7 vierasta kieltä, joista englanti on pakollinen ja meillä 2,3 vierasta kieltä, joista ruotsi on pakollinen - ja useimmille käyttämätön.

        Ymmärrän toki, että suomenruotsalaisen näkökulmasta Norden on tosi kätevä paikka puhua ruotsia - mutta kun me muut pärjäämme sielläkin englannilla. Ruotsalaisilla, norjalaisilla tai tanskalaisilla, islantilaisista nyt puhumattakaan, ei ole mitään sitä vastaan, että he puhuvat meille englantia, päinvastoin. Teidän mielestämme me olemme Nordenin kielivähemmistö, heille me olemme tasaveroisia naapureita - kuten muutkin eurooppalaiset. Tässä on valtava ero ja ilmeisesti teidän alentuva näkemyksenne suomenkielisistä hiotaan kouluissa oudon kaksikielisyysliturgian ohessa.

        "Ruotsintaito jääköön vain niille, jotka sen haluavat tai jotka sitä tarvitsevat. Pienen vähemmistön vuoksi ei ruotsia voi pakolla opettaa. "

        Luuletko että 7-vuotias lapsi tietää mite se tulee tarvitsemaan kun on täyttänyt 30? On pakkoruotsi jotta jokaisella suomalaisella olisi samat mahdollisuudet markkinoilla. Tietääkseni suuri osa yhtiöistä ovat ainakin osin ruotsalaisten omistuksessa. Suuri osa esimerkiksi stora ensosta ja talia sonerasta ovat ruotsalaisten omistuksessa. Ja luuletko että sinne "korkeammalle" pääseminen on mahdollista ilman ruotsin taitoa?


      • 25
        joo hyvä1 kirjoitti:

        "Ruotsintaito jääköön vain niille, jotka sen haluavat tai jotka sitä tarvitsevat. Pienen vähemmistön vuoksi ei ruotsia voi pakolla opettaa. "

        Luuletko että 7-vuotias lapsi tietää mite se tulee tarvitsemaan kun on täyttänyt 30? On pakkoruotsi jotta jokaisella suomalaisella olisi samat mahdollisuudet markkinoilla. Tietääkseni suuri osa yhtiöistä ovat ainakin osin ruotsalaisten omistuksessa. Suuri osa esimerkiksi stora ensosta ja talia sonerasta ovat ruotsalaisten omistuksessa. Ja luuletko että sinne "korkeammalle" pääseminen on mahdollista ilman ruotsin taitoa?

        "Luuletko että 7-vuotias lapsi tietää mite se tulee tarvitsemaan kun on täyttänyt 30?"

        Höpökysymys.

        Tietenkin valinnat tehdään yhdessä perheen ja koulun kanssa.
        Jokainen perhe tietää, onko heillä jo valmiita juuria tai kontakteja tietylle kulttuurialueella - vaikkapa saksan tai espanjankieliselle alueelle.
        Useimmat valitsevat ensimmäiseksi englannin, koska sille on varmasti käyttöä. Seuraava kieli valitaan yhdeksän tai yhdentoista ikäisenä tai kolmentoista ikäisenä - perhe, koulu ja oppilas yhdessä valitsevat kielen. Näin toimitaan muissa maissa. Näin saadaan maihin laaja kielivaranto - miksi ihmeessä Suomi olisi maailman ainoa maa, missä tämä ei toimisi?


      • 212222
        Pietarinlinna kirjoitti:

        Mene, lapsi hyvä, opintomatkalle Pohjois-Ruotsiin. Ruotsi vain ei voi olla Suomessa siinä roolissa, missä se tänä päivänä on.

        Nyt opiskelemaan maailmalle: Saksaan, USA:aan, Britanniaan, Ranskaan...
        Opiskele ainakin
        - tilastotiedettä
        - filologiaa
        - valtio-oppia (tämän alan laatu Suomessa ala-arvoinen)
        - historiaa ja
        - filosofiaa

        Opiskele ja ajattele. Sinusta voi tulla hyvä eurooppalainen. Mene - ja tule toisena miehenä/naisena takaisin.

        Siis olen valmistunut ekonomi majisteriksi ja olen käynyt vaihtooppilaana ENGLANNISSA, lontoossa, joten älä kutsua toisia lapseksi jos amis ei ole tuottanut tulosta..


      • nnn33
        25 kirjoitti:

        "Luuletko että 7-vuotias lapsi tietää mite se tulee tarvitsemaan kun on täyttänyt 30?"

        Höpökysymys.

        Tietenkin valinnat tehdään yhdessä perheen ja koulun kanssa.
        Jokainen perhe tietää, onko heillä jo valmiita juuria tai kontakteja tietylle kulttuurialueella - vaikkapa saksan tai espanjankieliselle alueelle.
        Useimmat valitsevat ensimmäiseksi englannin, koska sille on varmasti käyttöä. Seuraava kieli valitaan yhdeksän tai yhdentoista ikäisenä tai kolmentoista ikäisenä - perhe, koulu ja oppilas yhdessä valitsevat kielen. Näin toimitaan muissa maissa. Näin saadaan maihin laaja kielivaranto - miksi ihmeessä Suomi olisi maailman ainoa maa, missä tämä ei toimisi?

        Kun suomen työmarkkina on suurin osin yhteydessä ruotsiin, eli enemmän töitä löytyy suomenruotsalaisille kuin suomenkielisille. Ajattele jos itse olisit työhaastattelijana ja olisit ruotsinkielinen ja penkille istuisi joku joka puhuu sujuvasti englantia suomea ja ruotsia ja sitten istautuu joku joka puhuu venäjää englantia ja suomea. Kummankohan valitsisit? EI edes arvosanoilla tarvitse olla vaikutusta.

        Ett voi tietää mitä kieltä lapsesi tarvitsee, mutta voin sanoa että todennäköisyys että lapsesi tarvitsee ruotsia on isompi kuin muita kieli suomen työmarkkinoilla (ei toki englantia ja suomea). Ainakin tällä hetkellä.


      • 30
        212222 kirjoitti:

        Siis olen valmistunut ekonomi majisteriksi ja olen käynyt vaihtooppilaana ENGLANNISSA, lontoossa, joten älä kutsua toisia lapseksi jos amis ei ole tuottanut tulosta..

        Ruotsinkieliset pitävät meitä suomenkielisiä "lapsina", tyhminä metsäläisinä, jotka emme edes korkeakoulututkintojemme jälkeenkään pysty valitsemaan lastemme kieliopintoja, kuten kunnon vanhemmat muissa maissa, emme ymmärrä maamme historiaa emmekä arvopohjaa, baltteja olemme ja venäläisiä, epäisänmaallisia, tyhmän suomenkielisen rahvaan jälkeläisiä, joiden esivanhemmille piti ruotsinkielisten pakolla opettaa lukutaito ja keksiä kieli ja vaikka mitä.

        Olen häkeltynyt siitä vihamielisyydestä, jolla ruotsinkieliset kohtelevat meitä suomenkielisiä taustasta riippumatta.


      • ...
        212222 kirjoitti:

        Siis olen valmistunut ekonomi majisteriksi ja olen käynyt vaihtooppilaana ENGLANNISSA, lontoossa, joten älä kutsua toisia lapseksi jos amis ei ole tuottanut tulosta..

        Viitannet tuolla nimimerkille:"Pietarinlinna", vastauksessasi käyttämällä: "Amis ", sanalla halventavasti ammattikoululaiseen. Olen käynyt ammattikoulun ja siirtynyt senjälkeen työelämään. Voitko kertoa, mitä olen tehnyt väärin ja mitä minun olisi nuorempana opiskella, että en ansaitsisi halveksuntaasi?

        Pakkoruotsia jouduin minäkin opiskelemaan ja etenkin kirjoituksesi luettuani, odotan innolla, että pääsen sillä nöyränä palvelemaan teitä parempia.


      • ei näin
        joo hyvä1 kirjoitti:

        "Ruotsintaito jääköön vain niille, jotka sen haluavat tai jotka sitä tarvitsevat. Pienen vähemmistön vuoksi ei ruotsia voi pakolla opettaa. "

        Luuletko että 7-vuotias lapsi tietää mite se tulee tarvitsemaan kun on täyttänyt 30? On pakkoruotsi jotta jokaisella suomalaisella olisi samat mahdollisuudet markkinoilla. Tietääkseni suuri osa yhtiöistä ovat ainakin osin ruotsalaisten omistuksessa. Suuri osa esimerkiksi stora ensosta ja talia sonerasta ovat ruotsalaisten omistuksessa. Ja luuletko että sinne "korkeammalle" pääseminen on mahdollista ilman ruotsin taitoa?

        Ei kyllä 7v-lle vielä aleta pakkoruotsia tuputtamaan, se on siinä aikaisintaan 10.

        Jos taas aletaan linjalle, että pitää olla valmistautunut kaikkeen, niin miksi meille ei opeteta kaikille venäjää tai saksaa, saattaahan niitä tarvita joskus?

        Sitä paitsi se on vanhempien päätös pääasiassa.


    • Naaaaaaaaaa

      Pitää muistaa että VIRKAMIESRUOTSI tulee ensin ( töitä ruotsinkieliselle VÄHEMMISTÖLLE )
      PAKKORUOTSIN avulla pidetään yllä tulonsiirtojärjestelmää RUOTSINKIELISILLE väestölle.
      Ruotsinkielinen vähemmistö on keksinyt SAMMON jolla voidaan suunnata varallisuutta oikeaan osoitteeseen ( ei ole ihme että jotkut kiljahtelee.....mahtavaa....upeeta....).
      Pakolaispolitiikka ja RKP:n touhut ovat kolikon toinen puoli niinkuin SISAR ja VELI. RKP:n pakolaispolitiika on vain työkalu asemien säilyttämiseksi.Myös lehdistön SENSUURI on käsittämätöntä ko. asian suhteen he puolustavat 4 % etuja VAIKENEMALLA!!??
      Kaikkein oudointa on ettei 96 % ei osaa päättää asiaa (vaikuttavat munattomilta, RKP:lä sitä on)

      RKP-läiset käyttää puolustaessaan asemiaan mm. homo,lesboja,romaneja ja sitten vielä nämä perinteiset LAHJONTA,KIRISTYS ja UHKAILU

      Yllättävää että Ylen toimittajatkin ovat alkanaat tai paremminki olleet pakkoruotsittajia.
      Hesarihan on vaijennut ko.asiassa jo pitkään ( Olisko Erkko asialla ). Onneksi vaalit ovat tulossa.Muistakaa levittää tätä ilosanomaa ....mahtavaa ...upeeta....

      Lipponen, Sasi ,Virkkunen, Stubb,Urpiainen ja monet muut joille maksetaan Ruotsituksesta kelleppä raha ei kelpaisi .

      Pakkoruotsin edustajilla on tarkoitus estää vapaa valinnaisuus jotta opiskelu kävisi mahdollisimman vaikeaksi.
      Pakkoruotsihan soveltuu vain niille joilla on hyvä syy oppia Ruotsia, valtaosalle siitä ei ole mitään hyötyä vaan iso taakka joka jopa estää menestymisen muissa pakollisissa aineissa.
      Pahaa pelkään että esim. Virkkunen, Lipponen,Stubb ja Sasi tietää tämän joten heidät pitäisi julistaa kansakunnan VIHOLLISIKSI.

      Nyt Virkkunen haluaa puuduttaa ala-asteen oppilaat jotta RKP-taustaisten etumatka kasvaisi oppimistulosten suhteen.

      • nojoo1111

        Kuulostat siltä, että suomenruotsalaisilla löytyisi enemmän töitä koska on olemassa virkamiesruotsi? Miksi ette halua opiskella ruotsia jos se kerran lisää mahdollisuuksia? Kaikki tiedämme että halpaa työvoimaa virosta ei enää pysty vastaan tapella ja kaikki "helpompi työ", jossa ei tarvitse opiskella, on heidän. Joten nytt on ongelmia työpaikkojen kanssa ja mielestäsi virkaruotsi pitäisi lopettaa jotta saisisit enemmän töitä?

        En seuraa paljon politiikkaa mutta tiedän että rkp ei ole ainut puolue joka pakkoruotsia kannattaa.

        muista että 90% suomalaisista on suomenkielisiä ja vähän yli 5% on suomenruotsalaisia. Missä menee raja kun kielestä tulee ns. "turha" kuten monet suomalaiset kirjoittavat. Onko se 10% vai kuinka paljon?


      • Ruostettako?
        nojoo1111 kirjoitti:

        Kuulostat siltä, että suomenruotsalaisilla löytyisi enemmän töitä koska on olemassa virkamiesruotsi? Miksi ette halua opiskella ruotsia jos se kerran lisää mahdollisuuksia? Kaikki tiedämme että halpaa työvoimaa virosta ei enää pysty vastaan tapella ja kaikki "helpompi työ", jossa ei tarvitse opiskella, on heidän. Joten nytt on ongelmia työpaikkojen kanssa ja mielestäsi virkaruotsi pitäisi lopettaa jotta saisisit enemmän töitä?

        En seuraa paljon politiikkaa mutta tiedän että rkp ei ole ainut puolue joka pakkoruotsia kannattaa.

        muista että 90% suomalaisista on suomenkielisiä ja vähän yli 5% on suomenruotsalaisia. Missä menee raja kun kielestä tulee ns. "turha" kuten monet suomalaiset kirjoittavat. Onko se 10% vai kuinka paljon?

        20 % olis sopiva raja.


      • 26
        nojoo1111 kirjoitti:

        Kuulostat siltä, että suomenruotsalaisilla löytyisi enemmän töitä koska on olemassa virkamiesruotsi? Miksi ette halua opiskella ruotsia jos se kerran lisää mahdollisuuksia? Kaikki tiedämme että halpaa työvoimaa virosta ei enää pysty vastaan tapella ja kaikki "helpompi työ", jossa ei tarvitse opiskella, on heidän. Joten nytt on ongelmia työpaikkojen kanssa ja mielestäsi virkaruotsi pitäisi lopettaa jotta saisisit enemmän töitä?

        En seuraa paljon politiikkaa mutta tiedän että rkp ei ole ainut puolue joka pakkoruotsia kannattaa.

        muista että 90% suomalaisista on suomenkielisiä ja vähän yli 5% on suomenruotsalaisia. Missä menee raja kun kielestä tulee ns. "turha" kuten monet suomalaiset kirjoittavat. Onko se 10% vai kuinka paljon?

        "Miksi ette halua opiskella ruotsia jos se kerran lisää mahdollisuuksia?"

        Koska se lisää mahdollisuuksia vain "syntyperäisen tasoisesti" ruotsia puhuville. Kouluruotsi on palveluruotsia vanhainkoteihin ja ravintoloihin.

        Ruotsinkieliset eivät halua olla ymmärtävinään, että suomenkielinen tarvitsee ruotsia niin harvoin (noin kerran ruotsinristeilyä kohden) ettei sillä saavuteta ja ylläpidetä sujuvaa ruotsia. Toisaalta ruotsinkielisten pitäisi olla hyvin tietoisia siitä, että iso osa kaksikielisten perheiden lapsista suomenkielistyy ihan siksi, ettei ruotsille ole käyttöä arjessa.


      • loganlea

        Mistä johtunee, että suomalaiset eivät halua itsenäistyä.


    • 11

      Täällä on nyt asiallista tekstiä. Näkeekö alkuperäinen kirjoittaja, että suomalaiset ovat vapaan kielivalinnan vaatimuksessaan tosissaan ja kaikki argumentit ovat kielivapauden puolella.

      • up

        palasiko joku lukemaan vastauksia?


    • 7913

      Me nettifennot kun ei oltu paikalla kun järkeä jaettiin.

    • Anonyymi

      Aloittaja ei ole selvästi kuullut sellaisista sivisityssanoista kuin siirtomaavalta, siirtomaaisäntä, kolonisaatio ja imperialismi?

      De-kolonisaatio on muotia maailmalla ja kotimainenkin suvaitsevaisto siitä kouhkaa, RKP:n liberaalisiipi sen mukana, mutta miksei siitä puhuta koskaan tässä, eli ruotsinkielen ja ruotsalaisen rahavallan yhteydessä?

    • Anonyymi

      Oiva aloitus.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe