elokuvaohjaajaksi??

heellllpssssssssssss

tere elikkä olen kiinnostunut elokuva-alasta.
kävin juuri lukion ja nyt mietitään minnekkäs sitä mennnään??no olin haaveillut elokuvaohjaaja ammatista pidemmän aikaa siispä päädyin tähän valintaan ;).
keski-arvoni oli 8.9 vai oliko se 9.1..
voisiko joku vääntää kunnolla rautalangasta ja sanoa että miten sitä sitten oikeasti pääsisi ohjaajaksi??
esim. walt disney aloitti uransa piirretyillä jotka olivat suosittuja mutta eivät kuitenkaan kattaneet menoja.:(
sitten walt tapasi kuuluisan ohjaajan ja pääsi sitä kautta hyvään duuniin.:)
enkä usko että minulla tulisi noin hyvä onni :DD eihän sitä usassa asuta :D.
jaa no kuitenkin voisiko joku selittää perin pohjaisesti tämän jutun.
olen kuullut taideteollisesta korkeakoulusta.
jos sen kävisi niin mitä sitten ,,kun olen valmistautunut ammattiin pitääkö minu kysellä että pääsisikö johonkin ohjaajaksi elokuvaan ,vai???
eli kun olen käynyt koulut puhtailla papereilla niin entäs sittten ja valmistautunut ammattiin?????????

10

1142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sggggggggggggg

      eli kun olen käynyt lukion mihis sitten :DDDD....

      • gsrrr

        ja kuinka kauan se kestäisi se taideteollinen korkeakoulu?? kun ohjaajaksi aijotaan


    • voitsi!!
      • eeeeeeeeeeeeeeeeeeee

        kiitos vastauksesta !! onkos muita paikkoja?? tietäiskö joku??


      • jhfjkgfh
        eeeeeeeeeeeeeeeeeeee kirjoitti:

        kiitos vastauksesta !! onkos muita paikkoja?? tietäiskö joku??

        kun leskelin tuota voionmaan opistoa ja siellä oli"elokuva ilmaisua" 1/3 olen ´hiukan sisäänpäin kääntynyt joten se se ei taida olla oikea paikka minulle :/


      • rtrtrtrtrtrtrtrtrt
        jhfjkgfh kirjoitti:

        kun leskelin tuota voionmaan opistoa ja siellä oli"elokuva ilmaisua" 1/3 olen ´hiukan sisäänpäin kääntynyt joten se se ei taida olla oikea paikka minulle :/

        eli olisko jotain tiettyä paikkaa missä keskitytään pää asiassa ohjaamiseen ,valoihin yms.ei kuitenkaan tuo varsinainen ""elokuva ilmaisu"" taida olla minun juttu paitsi teoriassa.


      • opo..
        rtrtrtrtrtrtrtrtrt kirjoitti:

        eli olisko jotain tiettyä paikkaa missä keskitytään pää asiassa ohjaamiseen ,valoihin yms.ei kuitenkaan tuo varsinainen ""elokuva ilmaisu"" taida olla minun juttu paitsi teoriassa.

        Jos sulla kerta noin hyvä keskiarvo, niin kannattaa pyrkii siinä tapauksessa Helsingin taidekorkeesee.. Sieltähä dome karukoskiki on valmistunut..


      • Detonate
        rtrtrtrtrtrtrtrtrt kirjoitti:

        eli olisko jotain tiettyä paikkaa missä keskitytään pää asiassa ohjaamiseen ,valoihin yms.ei kuitenkaan tuo varsinainen ""elokuva ilmaisu"" taida olla minun juttu paitsi teoriassa.

        "tuo varsinainen ""elokuva ilmaisu"" taida olla minun juttu paitsi teoriassa"

        Voi hyvää päivää, mene nyt ensiksi vaikka kirjastoon ja lainaa muutama elokuva alaa koskeva kirja niin tiedät edes mitä tarkoitetaan elokuva-ilmaisulla :)

        Elokuvaohjaajaksi voi ryhtyä kuka vaan, tarvitaan vain pikkusen lahjakkuutta...Kirjoita tarina, kokoa työryhmä, näyttelijät, puvustus, valot, kamerat yms. Sitten vaan kuvaamaan, ei siihen kouluja tarvitse käydä, mutta ei niistä opinnoista haittaakaan ole. Jos ihan oikeaksi ohjaajaksi haluat niin taideteollinen korkeakoulu on paikka mistä valmistuu elokuvaohjaajaksi. Huom! Renny Harlin jätti opintonsa taikissa kuvaajan linjalla kesken ja lähti amerikkaan tekemään elokuvia, loppu onkin historiaa. Sinun tarvitsee vain olla lahjakas eikä vaan oman äidin mielestä. Quentin Tarantino oli ennen Reservoir Dogsia töissä videovuokraamossa, kirjoitti käsikirjoituksen elokuvaan True Romance ja siitä saaduilla rahoilla kustansi itse elokuvansa kustannukset. Tietääkseni Tarantino ei ole päivääkään käynyt alan kouluja...mies oli muuten muutama vuosi sitten Cannesin elokuvajuhlien tuomaristossa kunniavieraana. Kirjoita hyvä tarina ensin, niin teki aikoinaan myös George Lucas!

        Mutta joo, kannattaa varmaan hakeutua Ammattikorkeakouluun viestinnän linjalle niin sinulle selviää ehkä 4 opiskeluvuoden ja muutaman työharjoittelun jälkeen mitä alalla suomessa voi saavuttaa. Koska viimeksi olet käynyt elokuvissa katsomassa kotimaisen elokuvan?

        Mutta älä lannistu, sinä voit hyvinkin olla se tyyppi joka aikanaa saa suomalaiseen elokuvan elvytettyä henkiin, ei muuta kun kynä sauhuamaan ja se tarina !!!!


      • kieppuri
        rtrtrtrtrtrtrtrtrt kirjoitti:

        eli olisko jotain tiettyä paikkaa missä keskitytään pää asiassa ohjaamiseen ,valoihin yms.ei kuitenkaan tuo varsinainen ""elokuva ilmaisu"" taida olla minun juttu paitsi teoriassa.

        Olen itse opiskellut elokuvaohjausta ulkomailla. Olen käsikirjoittanut ja ohjannut lyhyitä elokuvia ja niitä on palkittu festivaaleilla. Ohjaajan on erittäin tärkeää tuntea elokuvantekoprosessi kokonaisuudessaan, sillä ohjaaja kommunikoi muidenkin kuin näyttelijöiden kanssa. Mene ihmeessä elokuvakouluun ja opiskele ja ota selvää kaikesta. Yleensä elokuva-alan opiskelijat ovat kiinnostuneita alasta kokonaisuudessaan. Hiukan sisäänpäin kääntyneen ihmisen kanttaa vaan reipastua ja hankkia kontakteja ja kokemusta. Ohjaaja ei ihan hirvittävän sisäänpäin kääntynyt voi olla. Tsemppiä valitsemallesi tielle!


    • tippeditappedituu

      jos siis ohjaajaksi haluat.. kirjat käteen ja intohimolla kuvailemaan! Et sä papereilla elokuvia ohjaa, se on ihansama lukeeko sulla paperissa L vai M (minä en noista arvosanoista tiedä mutta vertaiskuvainnollisesti). Taidealalla merkkaavat omat kädentaidot. Kaikkeen ei tarvitse koulutusta edetäkseen uralla. Jos on todella intohimoa ja on valmis tekemään mitävain unelman puolesta niin suosittelisin miettimään mitä voisit tehdä sen tavoittelemiseen. Koulutus on hyvä vaihtoehto mikäli arvosanat riittää, sillä vaikka itse käytännön taidoilla on tällä alalla merkitystä niin silti kouluihin vaaditaan arvosanoja. Suosittelen tutustumaan myös hollywood ohjaajien tekemiin kirjoihin. Mainittakoon yksi hyvä: Sidney Lumet - Elokuvan tekemisestä (kirja palkittu oscarilla). Sekä kannattaa aloittaa kuvaaminen käyttämällä kavereita näyttelijöinä. Sillä ei juuri ole väliä osaavatko he mitään, vaan sillä että opit ensinnäkin käyttämään kameraa ja katsoa mihin se pystyy. Mihin asetat kameran ym....

      Ohjaamisessa on kyse tarinan kerronnasta. Elokuva pitää pystyä pitämään katsojalle mielenkiintoisena alkupisteestä loppupisteeseen. Kannattaakin pohtia jo heti ensimmäisistä otoista lähtien: Miten kerron tämän oton tai kohtauksen mahdollisimman mielenkiintoisesti? Jos se on sinusta mielenkiintoista ja hyvä, niin miksei se katsojistakin olisi..


      Suosittelen alkukäteen käymään jonkinlaisia videonkuvaus kursseja niin opit tuntemaan kameran eri säädöt (kuten valkotasapaino, suljin ym..) ja kuvakoot ym...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe