Kilpaveneily: Offshore V-50

J - 86

Iltaa

Ajattelin kokeilla saanko täältä ketään innostumaan Offshore V-50 luokasta. Tosiaan nyt on pitkä talvi aikaa tutustua sääntöihin ja miettiä olisiko itsellä kiinnostusta lajiin. Kysy rohkeesti autan mielelläni sääntöjen ja muiden kysymysten kanssa. Keväällä mahdollisesti voi saada potkureita kokeiltavaksi ja kyytiinkin otan mielelläni. Jos sopiva vene / moottori löytyy nurkista niin aloittaminen on edullista!

Säännöt: http://www.veneilyliitto.fi/cms/wce/uploads/2010_kansalliset_kilpailumaaraykset.pdf \\ Sivu 25 ->

Team J-86 kesä 2010: http://www.moottorivene.info/keskustelu/suorituskyky-ja-optimointi/argo-16-ja-yamaha-50hv-t2549/0/

Vapaa keskustelu aiheesta ja muusta Sporttiveneen optimoinnista sallitaan.

- Tomi / J-86

86

5602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • speed for fun

      Vähän pieni luokka meikäläiselle, tiedätkö onko argo 19 hyväksytty siihen v-150 ofshore luokkaan? siihen pikkukone( 120 hp)ei varman pärjää mutta onko sillä väliä jos huvikseen ajaa?

      • J - 86

        Kyllä sen pitäisi käydä ihan heittämällä. V-150 min pituus on 5.7M ja 120hp koneella painoa tarvitsee löytyä maaliin tullessa 650kg sis. veneen, miehistön ja varusteet.


    • mikä kone

      Onko tohatsun 50hp 2t kilpailukykyinen kone tuossa sarjassa?

      • veneilijä..

        Kum tarkastelin sääntöjä niin 50 2t mercury/mariner vaikuittaa ylivoimaiselta koneelta. Samasta lohkosta tehdään 60 konetta myös.


      • J - 86

        Tohatsu 50hv 3 syl. 697cc 2-t on ainakin selkeäski kevyin vain 67.5 kg. Nissan 50hv painaa saman verran. Allekirjoittaneen Yamaha 50hv 849cc (ns. CESsin lohko) painaa 102kg.

        Tässä luokassa erot ovat kuitenkin hyvin pieniä. Ruotsissa 10 venekuntaa ajaa keskinopeutena ~ 40 - 45 solmua.


    • Aivan varmasti paras aloitus meneillään olevana vuotena. Moottoriveneilyä voi oikeasti harrastaa kohtuullisin kustannuksin, ja samalla nauttia vauhdin huumasta. Ei se aina vaadi "kolmea isolohkoa, 100.000 € rahaa, tai viiden promillen känniä".

      Onnea ja menestystä kaudelle 2011!!! :)

      • J - 86

        Kiitos. Tosiaan tarkoitus on taas ensikaudella jatkaa harjoittelua. Foorumit on täynnä kysymyksiä miten saan "pikaveneen" kulkemaan kovemmin, vaihdetaan moottoria isompaan ja ihmetellään miksei vauhti kasvanut vieläkään. Mielestäni V50-luokka todistaa, että 50hv moottorillakin päästään kovaa ja mikä parasta kohtuullisin kustannuksin. Se vain vaatii paljon testaamista ja optimointia.


      • th
        J - 86 kirjoitti:

        Kiitos. Tosiaan tarkoitus on taas ensikaudella jatkaa harjoittelua. Foorumit on täynnä kysymyksiä miten saan "pikaveneen" kulkemaan kovemmin, vaihdetaan moottoria isompaan ja ihmetellään miksei vauhti kasvanut vieläkään. Mielestäni V50-luokka todistaa, että 50hv moottorillakin päästään kovaa ja mikä parasta kohtuullisin kustannuksin. Se vain vaatii paljon testaamista ja optimointia.

        minkä ikäistä porukkaa luokassa kilpailee? liiton sivuilla mainitaan että on nuorisoluokka.... itsellä kovasti kiinnostusta aloittaa kisaaminen mutta en nuorisoluokkaan kyllä enää sovi iän puolesta mutta mielen kyllä:)


      • J - 86
        th kirjoitti:

        minkä ikäistä porukkaa luokassa kilpailee? liiton sivuilla mainitaan että on nuorisoluokka.... itsellä kovasti kiinnostusta aloittaa kisaaminen mutta en nuorisoluokkaan kyllä enää sovi iän puolesta mutta mielen kyllä:)

        Luokkaa markkinoidaan tosiaan "nuorisoluokkana" alhaisen ikärajan perusteella, mutta yläikärajaa EI ole. Samalla luokka toimii edullisena ja helppona ponnahduslautana isompiin luokkiin. Tänä kesänä me ajettiin tosiaan yksinään tätä luokkaa ja allekirjoittanut on syntynyt -86. Kartanlukija on vielä pari vuotta vanhempi. Ettei mekään ihan 15 vuotiaita enää olla, ruotsissa keski-ikä pyörii käsittääkseni 20 paikkeilla.


    • J - 86

      Tosiaan säännöt pähkinänkuoressa:

      Ikäraja kuskille 15v ja navigaattorille 13v. V-pohjainen venee (mökki tai kilpa). Pituus vähintäään 4.15m ja korkeintaan 5.70m. Min leveys 1.40m. Painoa veneeltä on löydyttävä 300kg, johon lisätään miehistön paino min. 150kg. Eli maaliin tullessa veneen, miehistön ja varusteiden on painettava yhteensä 450kg.

      Sallitut muutokset:

      - Lisävedenotto
      - Sytytystulpat vapaat
      - Trimmitankki
      - Potkuri, yms

      Kielletyt muutokset:

      - Potkuriakseli korkeintaan 25mm pohjan alapuolella.
      - Koneen korkeutta ei saa säätää ajan aikana.
      - Ilmavoitelu ja erillinen polttoainepumppu on kielletty.
      - Moottorin virittäminen on kielletty.

      • 28

        Helppo ja edullinen luokka aloittaa kilpaveneily ja suhteellisen turvallinen kun säännöillä pidetään nopeudet kurissa. Hieman ihmetyttää ettei ole enempää osallistujia..

        Mites säänöt suhtautuisi keulan kattamiseen lisäkatteella? Marino Swing porukat on aktiivisia jospa he innostuisivat tuosta luokasta ;-).


      • J - 86
        28 kirjoitti:

        Helppo ja edullinen luokka aloittaa kilpaveneily ja suhteellisen turvallinen kun säännöillä pidetään nopeudet kurissa. Hieman ihmetyttää ettei ole enempää osallistujia..

        Mites säänöt suhtautuisi keulan kattamiseen lisäkatteella? Marino Swing porukat on aktiivisia jospa he innostuisivat tuosta luokasta ;-).

        Kyllä, mielestäni nykyinen painoraja on juuri sopiva. 50 solmua kyllä riittää huippunopeudeksi varmasti jokaiselle 50hv moottorilla.

        Tuohon en osaa kyllä vastata.. Säännöt on kuitenkin aika yksinkertaiset. V-pohja, pituus, leveys ja paino. Tietyt varusteet on pakollisia jne. Luulen kuitenkin, että Marino Swingit ajaa mielellään sitä heidän omaa Cuppia. Ja onko niitä veneitä ihan "avomerelle" tehtykkään?


      • 28
        J - 86 kirjoitti:

        Kyllä, mielestäni nykyinen painoraja on juuri sopiva. 50 solmua kyllä riittää huippunopeudeksi varmasti jokaiselle 50hv moottorilla.

        Tuohon en osaa kyllä vastata.. Säännöt on kuitenkin aika yksinkertaiset. V-pohja, pituus, leveys ja paino. Tietyt varusteet on pakollisia jne. Luulen kuitenkin, että Marino Swingit ajaa mielellään sitä heidän omaa Cuppia. Ja onko niitä veneitä ihan "avomerelle" tehtykkään?

        Tuli vain noi Marinot mieleen kun aloin miettimään mitkä olisi sopivia "siviili veneitä" tuohon luokkaan. Onhan noi kuitenkin parempia "keliveneitä" kuin pikku Argot.. ja pohja saattaa olla jopa parempi noissa nopeuksissa kuin 16 Argossa, joka on tehty suuremmalle nopeudelle ja pienemmälle painolle.


    • J - 86

      Muutama vene esimerkki mitä kannattaa seurata jos tulee halvalla vastaan:

      - Argo 16
      - Argo 17
      - Bella Arrow
      - Finnsport
      - Salsport

      Ruotsin nopein vene on Dalla Pieta 16 ja nopeusennätys kisapainossa 50.33 Solmua.

      • ei mahdu

        olen jo sen verran vanha että en varmaan mahdu 16 jalkaseen. Tallissa on alle 100 tunti ajettu yamaha 90. Kinnostaisi tuo v-150 mutta taitaa jammu olla liian kesy siihen(vaikka hupiajelua se olisi muutenkin). Kone sopisi ehkä 3B mutta se on jo aika pro meininkiä.

        Mikä Finnsport malli on se jota suositelet tuohon v-50


      • J - 86
        ei mahdu kirjoitti:

        olen jo sen verran vanha että en varmaan mahdu 16 jalkaseen. Tallissa on alle 100 tunti ajettu yamaha 90. Kinnostaisi tuo v-150 mutta taitaa jammu olla liian kesy siihen(vaikka hupiajelua se olisi muutenkin). Kone sopisi ehkä 3B mutta se on jo aika pro meininkiä.

        Mikä Finnsport malli on se jota suositelet tuohon v-50

        Ruotsissa ajavat V-115 luokkaa mihin pääsee juuri sopivasti myös 90hv koneella. Veneen min. pituus 90hv teholla 5.00m ja paino 580kg sis. veneen, miehistön ja varusteet. Tätä luokkaa ei ole vielä ajettu suomessa. V-150 luokkaan tuo on liian kesy ja Off. 3B:ssä Catti on lähes ylivoimainen.

        Mielestäni Finnsport 500 olisi ihan ok


    • wannabee offshore

      Entä vakuutukset onko erikseen ns normi ja kilpailuissa sitten eri? Mikä on navigattoerin tehtävä ja miten kommunikoitte?

      • julma7

        lisensin mukana tulee vakuutus ja navigaattori kertoo kuljettajalle mihin päin mennään ja kypärä puhelimet aivan ehdottomat! itse yhden jokkiskisan ajaneena tiedän et molemmilla kun on kypärät päässä huutamalla EI kuule mitään!


      • wannabe offshore
        julma7 kirjoitti:

        lisensin mukana tulee vakuutus ja navigaattori kertoo kuljettajalle mihin päin mennään ja kypärä puhelimet aivan ehdottomat! itse yhden jokkiskisan ajaneena tiedän et molemmilla kun on kypärät päässä huutamalla EI kuule mitään!

        Onko lisensin vakutuksissa mukana varkaus ym kaskot vai koskeeko se vain kilpailutilanteita? Onko karttaplotterin käyttö sallittu?


      • J - 86
        wannabe offshore kirjoitti:

        Onko lisensin vakutuksissa mukana varkaus ym kaskot vai koskeeko se vain kilpailutilanteita? Onko karttaplotterin käyttö sallittu?

        Mulla on vene ihan normaalisti rekisterissä, vaikka lain mukaan pelkästään kilpalukäytössä olevaa venettä ei tarvitse rekisteröidä. Lähivakuutuksen vakuutus on voimassa kaikkina muina aikoina paitsi ei kilpailuissa.

        Kilpailulisenssi 135e kansallinen vuosi tai 50e kerta. Korvaa henkilö- ja materiaalivahingot kolmannelle osapuolelle, ei kuitenkaan samaan kisaan osallistujalle. Ja lisenssi on voimassa vain kilpailutilanteessa. Karttaplotterin ym. apuvälineiden käyttö on sallittu.

        Meillä oli kesällä käytössä pelkästään kisajärjestäjältä saatu kartta ja oma kompassi. Lähinnä opettelin reitin ulkoa ja navigaattori piti vain huolta, että pysyttiin reitillä ja lähdettiin jokaisen reittiaseman jälkeen suunnilleen oikeaan suuntaan.


    • J - 86
    • v-50

      plajonko sait vauhtia alupotkurilla ja kuinka korkealle sen pystyy nostamaan( jos vedentulo kunnossa).
      Mikä on käyttämäsi jack platen vaikutus( ajettavauu /vauhti)? Lisää pianoa ja peräpainoisutta mutta potkuri on taaempana.

      • J - 86

        Tunnetusti ainakin Yamahan alkuperäiset alupotkurit menettävät helposti pitonsa, jos niitä nostaa tai trimmaa liian ylös. Mulla oli modattu 10 1/4 X 15-G alupotkuri, johon oli lapoihin lyöty (vasaralla) kuppia jne. Tällä asetuksella pääsin 40 solmua (katso kuva). Ylempänä potkuri ei enää toiminut, mutta rikoin laskennallisen huippunopeuden 15" potkurilla. Tämä johtui potkurin nousun muuttumisesta modiksen jälkeen.

        http://www.moottorivene.info/keskustelu/suorituskyky-ja-optimointi/argo-16-ja-yamaha-50hv-t2549/0/?action=dlattach;attach=2689;image

        Hissin vaikutus on huomattava. Sillä saa nostettua koneen tarpeeksi ylös. Nykyään potkuriakseli on 25mm pohjan alapuolella. 15kg perälaudan ulkopuolella vaikuttaa peräpainoisuuteen ihan kivasti ja potkuri toimii enimmäkseen "puhtaassa" vedessä.


      • keskiiän-kriisi?
        J - 86 kirjoitti:

        Tunnetusti ainakin Yamahan alkuperäiset alupotkurit menettävät helposti pitonsa, jos niitä nostaa tai trimmaa liian ylös. Mulla oli modattu 10 1/4 X 15-G alupotkuri, johon oli lapoihin lyöty (vasaralla) kuppia jne. Tällä asetuksella pääsin 40 solmua (katso kuva). Ylempänä potkuri ei enää toiminut, mutta rikoin laskennallisen huippunopeuden 15" potkurilla. Tämä johtui potkurin nousun muuttumisesta modiksen jälkeen.

        http://www.moottorivene.info/keskustelu/suorituskyky-ja-optimointi/argo-16-ja-yamaha-50hv-t2549/0/?action=dlattach;attach=2689;image

        Hissin vaikutus on huomattava. Sillä saa nostettua koneen tarpeeksi ylös. Nykyään potkuriakseli on 25mm pohjan alapuolella. 15kg perälaudan ulkopuolella vaikuttaa peräpainoisuuteen ihan kivasti ja potkuri toimii enimmäkseen "puhtaassa" vedessä.

        Manual CMC Power-Lift Jack Plate? Tilasitko USA sta vai ostitko täältä? Olen yrittänyt googlella mutta aika vaikea löytää tietoa esim täällä PK seudun lähistöllä missä seurassa olisi offshore toimintaa?

        Onko tuo ajolisenssin saamminen vaikeaa ja kunka se käytännössä tapahtuu( siis tuo ajokoe)? Veneilykokemusta on kyllä ihan reilusti mutta vähän tukevammalla vehkeellä.


      • J - 86
        keskiiän-kriisi? kirjoitti:

        Manual CMC Power-Lift Jack Plate? Tilasitko USA sta vai ostitko täältä? Olen yrittänyt googlella mutta aika vaikea löytää tietoa esim täällä PK seudun lähistöllä missä seurassa olisi offshore toimintaa?

        Onko tuo ajolisenssin saamminen vaikeaa ja kunka se käytännössä tapahtuu( siis tuo ajokoe)? Veneilykokemusta on kyllä ihan reilusti mutta vähän tukevammalla vehkeellä.

        Juu se on CMC:n Manual hissi. Tilasin jenkeistä, mutta nykyään Cabelas ei lähetä hissiä enää Suomeen. En tiedä oliko syynä korkeat lentokustannukset vai mitkä. Itse hissi maksaa jenkeissä vain $250.. Porvoossa on suuri moottorivenekerho (POMO).

        Mielestäni suomessa ajettaviin SM-luokkiin ei tarvita mitään ajokoetta. Riittää kun anoo liitolta lisenssin, jonka veneilyliiton alainen seura allekirjoittaa. Lisäksi tarvitaan sitoumus ja vakuutus, ettei käytä laittomia keinoja esim. dopingia, koska se rikkoo urheilun utiikkaa.


    • J - 86

      Myynnissä:

      Ballistic teräspotkuri 10 1/8 X 15-G
      80mm 'pikkuperä' 13 booria. Sopii 40/50hv moottoreihin.

      Tarjoa!

      • argon16

        Varattu kevääksi asti!


    • J - 86
      • offshore at sea

        yhdessä hissin kanssa painaa jo noin 120 kg( yhtä paljon lähes kuin 90 aeto ). Eikö tuosta painosta ole haittaa?
        Tai olisiko siitä hyötyä jos käyttäisit kevyempää konetta?


      • J - 86
        offshore at sea kirjoitti:

        yhdessä hissin kanssa painaa jo noin 120 kg( yhtä paljon lähes kuin 90 aeto ). Eikö tuosta painosta ole haittaa?
        Tai olisiko siitä hyötyä jos käyttäisit kevyempää konetta?

        Kaikki paino mikä menee maaliintultua yli 450kg on haitaksi, ainakin tyynessä kelissä. Kovassa kelissä sitä toivookin, että vene painaisi parisataa kiloa enemmän. Yamaha on kuitenkin 849cc eli vääntöä pitäisi olla hiukan eritavalla kuin muissa vanhoissa 50hv koneissa. Lisäksi vesilinja lyhenee peräpainoisuuden ansiosta.


    • J - 86
      • kymysys 123

        "Korvaa henkilö- ja materiaalivahingot kolmannelle osapuolelle, ei kuitenkaan samaan kisaan osallistujalle". Mitä jos kaksi kilpailiaa törmää, ja sattua pahaakin vahinkoa. Kärsiikö molemmat itse omat vahinkonsa ilmaan vakuutusturvaa, onko jopa vaarana että toinen kilpailia voi pitää toisen vastuussa vahingoista?


      • J - 86
        kymysys 123 kirjoitti:

        "Korvaa henkilö- ja materiaalivahingot kolmannelle osapuolelle, ei kuitenkaan samaan kisaan osallistujalle". Mitä jos kaksi kilpailiaa törmää, ja sattua pahaakin vahinkoa. Kärsiikö molemmat itse omat vahinkonsa ilmaan vakuutusturvaa, onko jopa vaarana että toinen kilpailia voi pitää toisen vastuussa vahingoista?

        En osaa vastata. Ainakaan Lähivakuutus ei anna vakuutusta kilpailujen ajaksi.


      • asDDDada
        J - 86 kirjoitti:

        En osaa vastata. Ainakaan Lähivakuutus ei anna vakuutusta kilpailujen ajaksi.

        Onhan tuo monimutkainen juttu. Veikkaan että pelin henki on se että kisoissa jokainen ajaa omalla vastuulla, ja nuolee omat haavansa. Vakuutus korvaa kai lähinnä merellä muuten vaan liikuviin veneisiin kohdistuvia vahinkoja.

        Tiedätkö miten tiukassa uuden luokan tuminen suomen oloihin olisi. Jos sattuis omistamaan sopivan V-115 yhdistelmän, pääsisikö ajelee, vaikka varsinaista kilpailu statusta ei taida tulla jos ei ole tarpeeksi saman luokan kilpailioita viivalla?


      • J - 86
        asDDDada kirjoitti:

        Onhan tuo monimutkainen juttu. Veikkaan että pelin henki on se että kisoissa jokainen ajaa omalla vastuulla, ja nuolee omat haavansa. Vakuutus korvaa kai lähinnä merellä muuten vaan liikuviin veneisiin kohdistuvia vahinkoja.

        Tiedätkö miten tiukassa uuden luokan tuminen suomen oloihin olisi. Jos sattuis omistamaan sopivan V-115 yhdistelmän, pääsisikö ajelee, vaikka varsinaista kilpailu statusta ei taida tulla jos ei ole tarpeeksi saman luokan kilpailioita viivalla?

        Tuntuu siltä, että uusien harrastajien pula on valtava. V-50 luokka, joka on helppo ja edullinen 1 vene, V-150 luokka 5 venettä. Eli jos et satu jo valmiiksi omistamaan sopivaa V-115 venettä konetta niin kannattaa tähdätä V-150 luokkaan. Ajamaan pääsee varmasti, mutta luokka saa SM-arvon jos yhdessäkin kesän kilpailussa on 3 venettä samaan aikaan lähdössä.


      • fasdsdfasdf
        J - 86 kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että uusien harrastajien pula on valtava. V-50 luokka, joka on helppo ja edullinen 1 vene, V-150 luokka 5 venettä. Eli jos et satu jo valmiiksi omistamaan sopivaa V-115 venettä konetta niin kannattaa tähdätä V-150 luokkaan. Ajamaan pääsee varmasti, mutta luokka saa SM-arvon jos yhdessäkin kesän kilpailussa on 3 venettä samaan aikaan lähdössä.

        perus paattit maksaa vähemmän kuin normi uisteluvene karrikoidustui sanottuna. Talliin mahtuisi hippahappa joku argo 19 tai aero 18, ja omasta takaa on lähes iskemätön yammu 90. Trailerillekin kävisi tuonkokoiselle, V-150 vaan on hiukan "iso" vaikka muuten kyllä kiinnostava . V-150 on näköjään kohtuu toimiva sarja ruotsissa ja norjassa.


      • J - 86
        fasdsdfasdf kirjoitti:

        perus paattit maksaa vähemmän kuin normi uisteluvene karrikoidustui sanottuna. Talliin mahtuisi hippahappa joku argo 19 tai aero 18, ja omasta takaa on lähes iskemätön yammu 90. Trailerillekin kävisi tuonkokoiselle, V-150 vaan on hiukan "iso" vaikka muuten kyllä kiinnostava . V-150 on näköjään kohtuu toimiva sarja ruotsissa ja norjassa.

        Uskon, että kilpailunjärjestäjät sallivat ajaa 'omassa luokassa' jos sinulla olisi valmis V-115 kalusto. Ensimmäisen kesän joutuisit ajaa luultavasti yksin, mutta seuraavana kesänä saattaisi olla toivoa jo kilpakumppanista. Viralliset SM-luokat kaudella 2011 on Off 3C, Off 3B, V-150 ja V-50. Myös muita luokkia voidaan ajaa.

        Ruotsin V-luokissa on aika kivasti venekuntia:
        V-50: 15
        V-115: 9
        V-150: 11


    • J - 86
      • J - 86

    • J - 86
    • J - 86

      Täältä löytyy 2009 - 2010 kuvatut videot Argon päivittämisestä ja optimoinnista. Ovat aikajärjestyksessä uusin ylhäällä. Huomiona, että liiallisella koneen nostolla (alupotkuri) saa tehokkaasti melkein 10 solmua nopeudesta pois!

      http://salonmoottorivenekerho.comlu.com/videot.html

      • kysyjä off

        Jos tuollaisen ostaa( v-50, Argo, Dalla Pieta ym) joka on valmistettu 1998 jälkeen, sitähän ei oikeastaan saisi rekisteröidä huviveneeksi koska tuskinpa löytyy CE kilvet. Miten tuo käyytännössä sitten menee, miten virkavalta suhtautuu veneeseen jossa ei ole normaalit rekisteri tuunnukset, lukkatunnukset täytyy sitten varmaan olla? Miten määritellään kilpavene käytännössä?


      • J - 86
        kysyjä off kirjoitti:

        Jos tuollaisen ostaa( v-50, Argo, Dalla Pieta ym) joka on valmistettu 1998 jälkeen, sitähän ei oikeastaan saisi rekisteröidä huviveneeksi koska tuskinpa löytyy CE kilvet. Miten tuo käyytännössä sitten menee, miten virkavalta suhtautuu veneeseen jossa ei ole normaalit rekisteri tuunnukset, lukkatunnukset täytyy sitten varmaan olla? Miten määritellään kilpavene käytännössä?

        En tiedä CE-kilvistä yhtikäs mitään.. Oma Argo on vuodelta -80 ja se ainakin on ihan normaalissa venerekisterissä. Pääsääntö on, että kilpavenettä ei tarvitse rekisteröidä. Ja kyllä se virkamies tietää oletko menossa DallaPietalla makkaraa paistamaan vai ajatko kypärä päässä ja 50 solmuu taulussa menemään.

        Suora lainaus Maistraatin sivulta:

        "Pääsääntöisesti pelkästään kilpailukäytössä oleva vesikulkuneuvo määritellään sen käyttötarkoituksen perusteella. Rekisteröintivelvollisuus ei poikkeuksellisesti koske vesikulkuneuvoja, jotka on rekisteröity kansallisiksi tai kansainvälisiksi kilpaveneiksi (ovat kilpaveneluokassa) ja jotka ovat ainoastaan kilpailukäytössä tai joita käytetään kilpailuun harjoittelua varten.

        Vesikulkuneuvot, joita käytetään sekä kilpailuissa että vapaa-ajanvietossa tulee rekisteröidä."


      • ei ongelmia
        J - 86 kirjoitti:

        En tiedä CE-kilvistä yhtikäs mitään.. Oma Argo on vuodelta -80 ja se ainakin on ihan normaalissa venerekisterissä. Pääsääntö on, että kilpavenettä ei tarvitse rekisteröidä. Ja kyllä se virkamies tietää oletko menossa DallaPietalla makkaraa paistamaan vai ajatko kypärä päässä ja 50 solmuu taulussa menemään.

        Suora lainaus Maistraatin sivulta:

        "Pääsääntöisesti pelkästään kilpailukäytössä oleva vesikulkuneuvo määritellään sen käyttötarkoituksen perusteella. Rekisteröintivelvollisuus ei poikkeuksellisesti koske vesikulkuneuvoja, jotka on rekisteröity kansallisiksi tai kansainvälisiksi kilpaveneiksi (ovat kilpaveneluokassa) ja jotka ovat ainoastaan kilpailukäytössä tai joita käytetään kilpailuun harjoittelua varten.

        Vesikulkuneuvot, joita käytetään sekä kilpailuissa että vapaa-ajanvietossa tulee rekisteröidä."

        Ongelmia ei ole tai tule jos vene on vanhempi kuin -98. Jos se on uudempi( ja siinä ei ole CE kilpeä niin kuin kilpureissa ei varmaan olekkaan) sitä ei kannata rekisteröidä huviveneeksi, siitä seuraa vain ongelmia.

        Maistratin tekstissä on maallikolle pieni ristiriita?

        .......Rekisteröintivelvollisuus ei poikkeuksellisesti koske vesikulkuneuvoja, jotka on rekisteröity kansallisiksi tai kansainvälisiksi kilpaveneiksi... Siis ei ole rekisteröintivelvollisutta jo vene rekisteröidään kilpaveneeksi...hm. Miten vene rekisteröidään kilpaveneeksi, ilmeisesti tällä tarkoitetan rekisteröintiä johonkin luokkaan ja siitä saatu kilpailutunnus?


      • J - 86
        ei ongelmia kirjoitti:

        Ongelmia ei ole tai tule jos vene on vanhempi kuin -98. Jos se on uudempi( ja siinä ei ole CE kilpeä niin kuin kilpureissa ei varmaan olekkaan) sitä ei kannata rekisteröidä huviveneeksi, siitä seuraa vain ongelmia.

        Maistratin tekstissä on maallikolle pieni ristiriita?

        .......Rekisteröintivelvollisuus ei poikkeuksellisesti koske vesikulkuneuvoja, jotka on rekisteröity kansallisiksi tai kansainvälisiksi kilpaveneiksi... Siis ei ole rekisteröintivelvollisutta jo vene rekisteröidään kilpaveneeksi...hm. Miten vene rekisteröidään kilpaveneeksi, ilmeisesti tällä tarkoitetan rekisteröintiä johonkin luokkaan ja siitä saatu kilpailutunnus?

        Veikkaan, että pelkkä veneen mittakirja riittää. Ilman sitä ei pääse ajamaan kilpaa ja mittakirjasta selviää ko. veneen kaikki tiedot. Esim:

        Omistaja, Seura, Kilpailunumero, Kilpailuluokka, Veneen merkki ja malli, Pituus, Leveys, Valmistusvuosi, Moottori, Miehistön lukumäärä, Valmistus materiaali jne..


      • off shore
        J - 86 kirjoitti:

        Veikkaan, että pelkkä veneen mittakirja riittää. Ilman sitä ei pääse ajamaan kilpaa ja mittakirjasta selviää ko. veneen kaikki tiedot. Esim:

        Omistaja, Seura, Kilpailunumero, Kilpailuluokka, Veneen merkki ja malli, Pituus, Leveys, Valmistusvuosi, Moottori, Miehistön lukumäärä, Valmistus materiaali jne..

        Onko mittakirjan saaminen vanhasta veneestä hankalaa? Ei varmaan ola ihan kaikki alkuperäiset paperit tallella eikä aina vamistajan kilpikään ole tallella. Paljonko maksaa tuo paperi?


      • J - 86
        off shore kirjoitti:

        Onko mittakirjan saaminen vanhasta veneestä hankalaa? Ei varmaan ola ihan kaikki alkuperäiset paperit tallella eikä aina vamistajan kilpikään ole tallella. Paljonko maksaa tuo paperi?

        Ei mittakirjan saamiseen papereita vaadita. Suomen veneilyliitto (NKT) mittaa veneen ja myöntää mittakirjan. Paperi tais maksaa 35e ja on voimassa saantivuoden loppuun.


    • mymysys v 50

      Niissä näkyi olevan mukana myös esim Aero18. Eikös niissä ole käytetty hiilikuitua, muutenkin 3b luokan kilpuri, onko noissa säännöissa joustoa vai ehkä luokka varten tehty puhdas lasikuituversio?

      • J - 86

        V-50 luokan säännöissä mainitaan erikseen: "Aramidikuidut sekä hiilikuidut veneiden rakenteissa eivät ole sallittuja." V-115 ja V-150 luokassa tätä sääntöä ei ole.

        Missä kisassa Aero18 on ajanut? Pituudensa puolesta sillä saisi ajaa V-50 luokkaa.


    • J - 86

      Näillä näkymin Pohjoismaiden Mestaruuskisat ajetaan 11.06.2011 Kalkkirannassa Sipoossa.
      Eli jos omistaa valmiiksi mökki- tai urheiluveneen 50hv moottorilla niin Offshore kilpaveneilyn aloittaminen on tosi edullista. www.salonmoottorivenekerho.comlu.com / kysy lisää jos olet kiinnostunut.

      • v-50 kymysys

        tai vaikka omavalmiste, kunhan mitat, painot, materiaalit ja muut ehdot täyttyvät, Vai pitääkö olla sarjavalmistettu?


      • J - 86
        v-50 kymysys kirjoitti:

        tai vaikka omavalmiste, kunhan mitat, painot, materiaalit ja muut ehdot täyttyvät, Vai pitääkö olla sarjavalmistettu?

        Vene saa olla omavalmiste! Vain moottori pitää olla sarjavalmistettu 50hv mitä ei saa virittää.


    • J - 86
      • J - 86

        Korjataan, kyseessä todennäköisesti harvinainen Salsport.


    • argo17 ehkä

      pituus tuietenkin, mutta miksi on tehty 17 joka on noin lähellä 16 pituudessa? 7käy ilmeisesti myös v-50 luokkaan.

    • mistä vesi

      Miten muuten tuo lisävedenotto teknisesti hoituu. Onko kaikissa perämoottoreissa joku määritelty paikka minne se letku viedään sinne perään vai mikä siinä on logiikka? Lähinä nyt tarkoitan sitä miten vesi viedään sinn imupuolelle?

      • J - 86

        Kirjoitan nyt lyhyesti, koska on kiire.

        Erillinen lisävedenotto: Veneen perälautaan kiinnitetään pilli, minkä pää on viistetty 45 asteen kulmaan. Pilli tulee noin sentin perälaudan alle. Vesi sukeltaa siitä sisälle ja pillistä lähtee esim. 10-12mm puutarhaletku, joka on kiinnitetty vanhoissa yamahoissa wash liittimeen kalaevän yläpuolelle. Evinrudeissa ei kyseistä mahdollisuutta ole, mutta niissä on porattu reikä vesikanavaan, mitä pitkin vesi nousee vesipumpun siipipyörälle.

        Paine vedenotossa on 40 solmussa 2 BAR!


      • J - 86
        J - 86 kirjoitti:

        Kirjoitan nyt lyhyesti, koska on kiire.

        Erillinen lisävedenotto: Veneen perälautaan kiinnitetään pilli, minkä pää on viistetty 45 asteen kulmaan. Pilli tulee noin sentin perälaudan alle. Vesi sukeltaa siitä sisälle ja pillistä lähtee esim. 10-12mm puutarhaletku, joka on kiinnitetty vanhoissa yamahoissa wash liittimeen kalaevän yläpuolelle. Evinrudeissa ei kyseistä mahdollisuutta ole, mutta niissä on porattu reikä vesikanavaan, mitä pitkin vesi nousee vesipumpun siipipyörälle.

        Paine vedenotossa on 40 solmussa 2 BAR!

        Toinen vaihtoehto (mitä itse käytän) on hitsata perän torpedoon niin kutsuttu Nosecone. Katso Googlen kuvahaku. Se on lisäosa torpedoon minkä päässä on pieni(ä) reikiä, mistä vesi pääsee Noseconen sisään ja nousee sitä kautta kalaevän tasolle mistä on enää lyhyt letku vesitilaan. Hyvin kätevä.. Parantaa myös virtauksia potkurille, koska perälaudassa ei ole ylimääräisiä pillejä sotkemassa virtauksia.

        Täältä löytyy rakentamastani Noseconesta juttua kuvineen:
        http://www.moottorivene.info/keskustelu/suorituskyky-ja-optimointi/argo-16-ja-yamaha-50hv-t2549/0/

        Kuva valmiista Nosecone kitistä:
        http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-g/nose-cones-for-outboard-motors-204822.jpg


      • rookie at sea
        J - 86 kirjoitti:

        Toinen vaihtoehto (mitä itse käytän) on hitsata perän torpedoon niin kutsuttu Nosecone. Katso Googlen kuvahaku. Se on lisäosa torpedoon minkä päässä on pieni(ä) reikiä, mistä vesi pääsee Noseconen sisään ja nousee sitä kautta kalaevän tasolle mistä on enää lyhyt letku vesitilaan. Hyvin kätevä.. Parantaa myös virtauksia potkurille, koska perälaudassa ei ole ylimääräisiä pillejä sotkemassa virtauksia.

        Täältä löytyy rakentamastani Noseconesta juttua kuvineen:
        http://www.moottorivene.info/keskustelu/suorituskyky-ja-optimointi/argo-16-ja-yamaha-50hv-t2549/0/

        Kuva valmiista Nosecone kitistä:
        http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-g/nose-cones-for-outboard-motors-204822.jpg

        juuri tuo vesitilaan kytkeminen oli suurin kyssäri. Käytännössä kai joutuu ottamaan perän irti jotta näkee sen oikean kohdan missä tehdä reikä jotta osutaan kanavistoon tai vesitilaan.Mikä on wash liitin? Ja mistä olet ostanut sopivan painemittarin?


      • J - 86
        rookie at sea kirjoitti:

        juuri tuo vesitilaan kytkeminen oli suurin kyssäri. Käytännössä kai joutuu ottamaan perän irti jotta näkee sen oikean kohdan missä tehdä reikä jotta osutaan kanavistoon tai vesitilaan.Mikä on wash liitin? Ja mistä olet ostanut sopivan painemittarin?

        Perän irroittaminen helpoittaa poraamista ja samalla voi tarkistaa esim. vesipumpun siipipyörän kunnon. Vesikanava on yleensä alkuperäisen vedenoton kohdalta suoraan ylöspäin.

        Yamahan "wash" liitin:
        http://www.moottorivene.info/keskustelu/suorituskyky-ja-optimointi/argo-16-ja-yamaha-50hv-t2549/0/?action=dlattach;attach=3246;image

        Painemittari tuli veneen mukana. Mittariksi kelpaa mikä vain ja asteikoksi riittää 0-2bar.


    • argon16
    • argon16
    • eikö cmc kelpaa?

      Eikös J-86 ole jo se hissi jossa setback ?Miksi haluat rakentaa 2 osaisen tilalle? Väityän että se(2 osainen) lisää huomattavasti kuormitusta peräpeiliin verrattuna 1 osaiseen setback viritykseen

      • J - 86

        Argossa (J-86) on tosiaan CMC:n hissi, eikä tämä setback siihen tulekkaan. Oli ehkä vähän huonosti ilmaistu tuo edellinen viestini. Tein linkissä näkyvän setbackin Flipper 450 HT veneeseen. Ja voin valmistaa näitä telineitä edullisesti myös myyntiin. Huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin CMC:n hissi.


    • argon16
    • argon16
      • argon16

        Varattu, illalla toivottavasti myyty!


    • argon16
    • argon16

      Nyt löytyy myös toinen erinomainen kisa aihio suoraan minulta. Kyseessä Argo 16 kopio ja 50hv 4-syl Mercury. Laitan linkkiä ja kuvaa ensiviikon aikana.

      Rekisteriotteessa lukee Hydrospeed, mutta voi olla myös Salsport.

    • argon16
    • off or shore

      Mistäs olet hankkinut soveltuvan kypärän ja sopivat liivit?

    • J - 86

      Viimeinen viesti ja kiitokset kaikille lukijoille. Yhteyttä saa ottaa sähköpostilla ja osoite löytyy Salon Moottorivenekerhon kotisivulta.

      Oma Argo pitäisi olla kunnossa PM-kisoja varten ja vappuna kevään ensiajo.

      Tässä vielä viimeinen "mainos". Argo 16 hintapyyntö 1300e
      menee varmasti aika nopeesti kaupaksi..

      http://www.nettivene.com/moottorivene/argo/413735

      • G B S

        Ostin tuon kyseisen veneen, ihan ok aihio


      • argon16
        G B S kirjoitti:

        Ostin tuon kyseisen veneen, ihan ok aihio

        hyvä hyvä =) V-50 luokassakin oli hyvää kilpailua Kotkassa.. Allekirjoittanut hävisi toiselle Argolle ajallisesti 4 sekuntia, mutta viimeisellä kierroksella tapahtunut reittipisteen pummaus johti kummankin diskaukseen.


      • argon16
        argon16 kirjoitti:

        hyvä hyvä =) V-50 luokassakin oli hyvää kilpailua Kotkassa.. Allekirjoittanut hävisi toiselle Argolle ajallisesti 4 sekuntia, mutta viimeisellä kierroksella tapahtunut reittipisteen pummaus johti kummankin diskaukseen.

        Niin ja kommentoidaan vielä sen verran, että vaikka Ruotsalaisten V-50 nopeusennätys on ~ 50 solmua niin suomessa pärjää ihan hyvin kunhan vene kulkee 40 solmua kisapainossa.


    • argon16

      Tätä Argoa kannattaa myös lähteä katsomaan jos asuu lähellä ja miksei vähän kauempanakin.. Argo 16, 40hv yamahalla 1800e

      http://www.nettivene.com/moottorivene/argo/436192

      Ihan satavarmaksi ei pysty sanomaan kuvien perusteella onko aito, mutta hyvin todennäköisesti on. Tosin sitä vanhempaa ja kulmikkaampaa mallia.

      • jal67

        tämä vene liikku heinolan vesistössä,hieno vanha kantikas argo,potkuri näytti olevan cleaver kun oli sataman parkissa,näyttää liikkuvan kivasti ..


    • J - 86
      • eqweqweqwe

        J-86 , mihin luokkaan vaihdat?


      • J - 86
        eqweqweqwe kirjoitti:

        J-86 , mihin luokkaan vaihdat?

        Jatkan V-50 luokassa, mutta vene vaihtuu perhe Argosta -> kisa A-Sporttiin


      • fsfsdfasdfasdfasdfas
        J - 86 kirjoitti:

        Jatkan V-50 luokassa, mutta vene vaihtuu perhe Argosta -> kisa A-Sporttiin

        siis Dallapietaan?


    • J - 86

      heh, ei aivan :D A-Sport on Argon kilpaveli -70 ja -80 luvulta..
      Salsportin muoteilla tehty..

      Dallapieta olis siisti vene, mutta turha Suomessa niin kauan kun veneitä on V-50 luokassa vaan pari..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe