Psykoosilääke pakkoajatuksiin?

Mielensä vanki

Psykiatri ehdotti pienellä annoksella, jos ssri-lääke ei auta. Onko kenellekään määrätty psykoosilääkettä pakkoajatuksiin? Vähän kauhistuttaa.. Meneekö niistä mieli ihan "turraksi", ovatko haittavaikutukset hirveitä?

22

7806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paniq

      Minulla menee tällä hetkellä psykoosilääke Risperidon 2 mg/vrk. En ole huomannut sen tuovan helpotusta, mutta olen käyttänyt sitä vasta muutaman viikon. Noin viikon ajan osastolla Risperidonin tilalla söin Zyprexaa, joka noin puolen tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta pahensi hetkeksi ahdistusta. Jokaisella lääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti. Risperidon väsytti ekan viikon, mutta enää ei väsyttävää vaikutusta ole. Odottelen innolla josko lääke alkaisi vaikuttamaan positiivisesti..

    • äiti kolmelle

      Silloin, kun minulla oli vaikea aika pakkoajatuksien kanssa, niin lääkäri ehdotti myös minulle psykoosilääkettä mielialalääkkeen lisäksi. Vaikea aika meni ohitse, ja nyt olen pärjännyt hienosti pelkällä Sertralin-lääkkeellä.

      Kyllä mä meinaan vaikean paikan tullen alkaa syömään myös psykoosilääkettä. Minulla on jo reseptikin valmiina viimekerrasta.

      Minkälaisia sinun pakkoajatuksesi ovat? Minun liittyy usein pieleen menneisiin asioihin.

    • neurosys

      Itse söin psykoosilääkkeitä jonkun aikaa vaikeaan ahdistukseen ja masennukseen, kun pää tulvi toistuvia, ahdistavia ja vainoharhaisia ajatuksia. Ei ollut lääkkeistä minulle apua, lähinnä niillä oli vain turruttava vaikutus vireeseen ja ajatuksiin. Ehkä ihan aavistuksen vähensivät samalla ahdistusta, mutta eivät merkittävästi eivätkä hyvältä tuntuvalla tavalla; haitat tuntui suuremmilta kuin hyödyt. Käytin lääkkeitä jonkun aikaa, kunnes totesin, ettei niistä ollut apua. Kokeilussa oli Risperdal ja muistaakseni lyhyen aikaa Zyprexa. Muutamia eri masennuslääkkeitä kokeilin myös, mutta niiden kanssa oli sama juttu, ei merkittävää apua.

      Tunnen kyllä myös ihmisiä, joille neurolepteistä on ollut apua, eikä ole ollut noita turruttavia vaikutuksia mitä itselläni oli, mutta niissä tapauksissa on ollut kyse nimenomaan psykoottisuudesta eikä vain häiritsevistä pakkoajatuksista.

      Sanoisin kuitenkin, että voihan noita kokeilla, jos lääkäri ehdottaa ja itse tahtoo. Vaikutukset alkaa ilmetä aika pian, ja sen huomaa kyllä jo aika pienilläkin annoksilla, onko apua tai mahdollisesti haittavaikutuksia. Jos tulee haittavaikutuksia, eikä ole apua, niin sitten vaan lopettaa käytön.

    • neurootikko,,

      voipi olla jotta nuo ssri-lääkkeet ei kumminkaan puhtaaseen pakkoneuroosiin ole mitään parhaimpia, toisaalta onko sitten mikään lääke. Jos pakkoneuroosi on erittäin paha niin tuskin ssri-lääke sitä kokonaan poistaa, ainakaan yksin

      -itse olen huomannut jotta kun oppii oikean tavan tulla toimeen näitten pakkoneuroosien kanssa, se on paras ratkaisu, ja onhan minulla lääkityskin, mao-estäjä joka ei ole ssri-lääke, mutta tämä ei kyllä välttämättä ole kaikista paras lääke jos kärsii pelkästä pakkoneuroosista.

      -Olen lukenut jostain jotta pakkoneuroosiin pitäisi lääke annos olla suuri, että se tehoaisi.

      Aikoinaan minulla oli lääkityksenä optipar ja söin aluksi 20mg päivässä, kun sitten luin juuri tuon jotta annos pitäisi olla suuri jotta tehoaisi, nostin sitä oliko nyt 40 tai 60mg päivässä, sen jälkeen lihoin valtavasti ja lääkkeen käyttö täytyi lopettaa kun lihomiselle ei näyttänyt tulevan loppua.

      • haukiahven

        Johtuuko SSRI lääkkeiden aiheuttama painonnousu siitä että ne keräävät nestettä, vai että ruokahalu kasvaa?


      • neurootikko...
        haukiahven kirjoitti:

        Johtuuko SSRI lääkkeiden aiheuttama painonnousu siitä että ne keräävät nestettä, vai että ruokahalu kasvaa?

        ainakin minulla niin teki, ja kun lopetin lääkkeen, niin nopeasti se laskikin osa painosta. En sitä kiellä etteikö se läskiäkin keräisi.


      • haukiahven
        neurootikko... kirjoitti:

        ainakin minulla niin teki, ja kun lopetin lääkkeen, niin nopeasti se laskikin osa painosta. En sitä kiellä etteikö se läskiäkin keräisi.

        Onkohan mahdollisesti joitain muita tehokkaita ssri lääkeitä jotka ei lihottaisi?
        Mielummin kärsin kyllä nälästä kun olen ilman lääkitystä. Nyt alkaa syömälakko!


      • neurootikko,,
        haukiahven kirjoitti:

        Onkohan mahdollisesti joitain muita tehokkaita ssri lääkeitä jotka ei lihottaisi?
        Mielummin kärsin kyllä nälästä kun olen ilman lääkitystä. Nyt alkaa syömälakko!

        Monet moittii lääkkeitä, mutta itselle ne on korvaamaton apu, tuskinpa olisin edes töissä enää ilman lääkkeitä, ainakin elämä olis yhtä tuskaa.

        -ei ne kaikki ssri-lääkkeet lihota, ja mikä toista lihottaa niin ei toiseen ei välttämättä vaikuta, myöskin lääkemäärä vaikuttaa, esim itse käytin 20mg päivässä aluksi, ja tuskinpa paino siinä olisi vielä rajusti noussut, vasta kun aloin syömään huomattavasti suuremmalla annoksella paino nousi rajusti.

        Mitä lääkkeitä syöt ja mihinkä vaivaan?


      • haukiahven
        neurootikko,, kirjoitti:

        Monet moittii lääkkeitä, mutta itselle ne on korvaamaton apu, tuskinpa olisin edes töissä enää ilman lääkkeitä, ainakin elämä olis yhtä tuskaa.

        -ei ne kaikki ssri-lääkkeet lihota, ja mikä toista lihottaa niin ei toiseen ei välttämättä vaikuta, myöskin lääkemäärä vaikuttaa, esim itse käytin 20mg päivässä aluksi, ja tuskinpa paino siinä olisi vielä rajusti noussut, vasta kun aloin syömään huomattavasti suuremmalla annoksella paino nousi rajusti.

        Mitä lääkkeitä syöt ja mihinkä vaivaan?

        Julkisilla paikoilla esiintyvään ahdistukseen, optiparia 20mg päivä. Olen syönyt kyseistä lääkettä jo vuodesta 1997 samalla annostuksella. Epäilen että lääke on menettänyt tehonsa minuun ja siksi olenkin aloittanut pari päivää sitten annostuksen noston 30 milligrammaan. En ole kylläkään konsultoinut lääkäriä asiassa. Lisäksi vakiokäytössä on myös Diapam 5mg päivässä, vuodesta 2001. Olen kyllä ollut ilmankin bentsoja, mutta niiden kanssa kaikki on niin paljon helpompaa( etenkin tiskaaminen ja pölynimuronti... hehe).


      • iisalpiisaa
        haukiahven kirjoitti:

        Julkisilla paikoilla esiintyvään ahdistukseen, optiparia 20mg päivä. Olen syönyt kyseistä lääkettä jo vuodesta 1997 samalla annostuksella. Epäilen että lääke on menettänyt tehonsa minuun ja siksi olenkin aloittanut pari päivää sitten annostuksen noston 30 milligrammaan. En ole kylläkään konsultoinut lääkäriä asiassa. Lisäksi vakiokäytössä on myös Diapam 5mg päivässä, vuodesta 2001. Olen kyllä ollut ilmankin bentsoja, mutta niiden kanssa kaikki on niin paljon helpompaa( etenkin tiskaaminen ja pölynimuronti... hehe).

        vihdoinkinko saan tutustua oikeasti ihmiseen/siin,joilla on diissosiaatiohäiriössä depersonalisaatio ja derealisaatio?
        Joku sanoi kärsineensä 40v.lähes saman ja vähän enemmän minäkin...on ollut hirmuvaikeita aikoja...aina elämäntilanteen vaikeuksissa ne tunneolot vielä korostuvat...
        Viisivuotiaasta muistan ensimmäiset kauhut ja koko ikäni,muutamia *rauhan*vuosia lukuunottamatta.
        Olen kysynyt jo ihan pienenä;KUKA MINÄ OLEN? kukaan ei siihen osannut rauhoittavallatavalla vastata.ONKO TÄMÄ TOTTA? oli toinen kysymykseni.
        Netti on ollut hyvä apu...nyt tiedän miksi olen olematon ja muualla niin monesti,olen nähnyt *pientä*,mikä kuuluu joihinkin kokemuksiin jne.
        Elän nyt samoin eväin kuin edellinen kiroittaja ja vain joskus tule SE kauhu,mutta en enää juokse.
        [email protected]


      • guave
        iisalpiisaa kirjoitti:

        vihdoinkinko saan tutustua oikeasti ihmiseen/siin,joilla on diissosiaatiohäiriössä depersonalisaatio ja derealisaatio?
        Joku sanoi kärsineensä 40v.lähes saman ja vähän enemmän minäkin...on ollut hirmuvaikeita aikoja...aina elämäntilanteen vaikeuksissa ne tunneolot vielä korostuvat...
        Viisivuotiaasta muistan ensimmäiset kauhut ja koko ikäni,muutamia *rauhan*vuosia lukuunottamatta.
        Olen kysynyt jo ihan pienenä;KUKA MINÄ OLEN? kukaan ei siihen osannut rauhoittavallatavalla vastata.ONKO TÄMÄ TOTTA? oli toinen kysymykseni.
        Netti on ollut hyvä apu...nyt tiedän miksi olen olematon ja muualla niin monesti,olen nähnyt *pientä*,mikä kuuluu joihinkin kokemuksiin jne.
        Elän nyt samoin eväin kuin edellinen kiroittaja ja vain joskus tule SE kauhu,mutta en enää juokse.
        [email protected]

        viestissäs oli niin monta puolivierasta sanaa, että oli pakko katsoa mitä tarkoittaa. tarkalleen kukaan ei voi tietää miltä toisesta tuntuu ja jokaiselle nää on niin henk.koht, etten voi sanoa kokeneeni samaa, mutta joo... taas sanoja, mitkä selittää paljon omia omituisia häiriöitä.

        viime yönä unessa olin toisesta ajasta tai toiselta planeetalta, osittain ihmispuvussa ja osittain sen planeetan olennon näköinen ja nimeni oli toiselta ajalta. ihan miten olen tuntenut penskasta saakka, tää maailma ja aika ei oo oikee, vai oonko mä oikea tänne?

        lääkäri vihdoin tajunnut, että on pakkoajatuksia, ja ahdistus masennusta pahempaa. lääkitsi unihäiriöitäni levozinilla (ei hyvä yhdistelmä ssri-lääkkeiden kanssa, ei ainakaan mulla, joten jos lääkäri määrää tätä myrkkyä ssri:n yhteydessä, olkaa tarkkoina) ja vasta kuukausien päästä vaihtoi opamoxiin. ahdistus lievennyt, pakkoajatuksistakin luulin päässeeni, mutta niitä ei tapa mikään.

        en tiedä, mutta itselläni tietyt ajatukset kiusaa tietyissä tilanteissa. välttämällä tilanteita, paikkoja, ihmisiä, ääniä, hajuja, makuja olen saanut vähän rauhaa ajatuksilta - kaikkea ei voi välttää, mutta pahaatekevät asiat on parempi karsia elämästään kuin kärsiä niistä.


      • mamikolmelle
        neurootikko,, kirjoitti:

        Monet moittii lääkkeitä, mutta itselle ne on korvaamaton apu, tuskinpa olisin edes töissä enää ilman lääkkeitä, ainakin elämä olis yhtä tuskaa.

        -ei ne kaikki ssri-lääkkeet lihota, ja mikä toista lihottaa niin ei toiseen ei välttämättä vaikuta, myöskin lääkemäärä vaikuttaa, esim itse käytin 20mg päivässä aluksi, ja tuskinpa paino siinä olisi vielä rajusti noussut, vasta kun aloin syömään huomattavasti suuremmalla annoksella paino nousi rajusti.

        Mitä lääkkeitä syöt ja mihinkä vaivaan?

        Olen samoilla linjoilla kun sinä, että lääke on vaikuttanut valtavasti elämääni, ja tätä kautta myös perheeni elämään. Minulla on lääkkeenä Sertralin. Mikä sinulla on se lääke, minkä olet kokenut itsellesi korvaamattomaksi?

        Kyllähän näistä ssri- lääkkeistä sanoo asiantuntijat, että niiden ei pitäisi lihottaa. Minäkin kyllä olen lihonut lääkkeidenkäyttövuosina 20 kiloa, mutta se ei ole ollut yhteydessä lääkitykseen.


      • neurootikko,,,
        mamikolmelle kirjoitti:

        Olen samoilla linjoilla kun sinä, että lääke on vaikuttanut valtavasti elämääni, ja tätä kautta myös perheeni elämään. Minulla on lääkkeenä Sertralin. Mikä sinulla on se lääke, minkä olet kokenut itsellesi korvaamattomaksi?

        Kyllähän näistä ssri- lääkkeistä sanoo asiantuntijat, että niiden ei pitäisi lihottaa. Minäkin kyllä olen lihonut lääkkeidenkäyttövuosina 20 kiloa, mutta se ei ole ollut yhteydessä lääkitykseen.

        tunnetumpi nimi on aurorix, ja tämä ei lihota ainakaan minua.

        ja opamox tarvittaessa,


    • Anonyymi

      Risperidonin käytön jälkeen tullut pahoja pakkoajatuksia

    • Anonyymi

      Se on se känni.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minulla on pakkoajatuksia sairauspelkoon liittyen. Risperidon 1mg/pvä auttaa asiassa hyvin, sillä kyseessä on erittäin lääkeresistentti ongelma. Siksi atyyppinen antipsykootti.

      Ei aiheuta itselläni ainakaan mitään sivuoireita. Painokin on vain putoamaan päin.

      • Anonyymi

        Niin miksi on pakkoajatuksia sairauspelkoon? Miksi ajattelet että sairastuisit?


      • Anonyymi

        "Minulla on pakkoajatuksia sairauspelkoon liittyen. Risperidon 1mg/pvä auttaa asiassa hyvin, sillä kyseessä on erittäin lääkeresistentti ongelma. "

        Kauheaa medikalisaatiota. Ihminen pelkää sairastumista; "erittäin lääkeresistentti ongelma"! Siis inhimillinen tunne, pelko sairastumisesta, ja ajatukset siihen liittyen. Melkein luulisi tuota kirjoitusta vitsiksi.


    • Anonyymi

      Psykoosilääkeet eivät ole turvallisia ja niistä voi saada peruuttamattoman aivovaurion pienelläkin annostuksella. Lääkärien pitäisi määrätä lääkkeitä samanlaisella vastuuntuntemuksella, kuin jos määräisi lääkkeitä omalle lapselleen tai itselleen. Jo pelkästään tuo "ihan vain kokeeksi" on hälyttävää.

      Ei ole mitään taika nappeja joilla tästä pääsee eroon, älä usko psykiatrien mainos puheisiin, pelkkää bisnestä se on vain. Määräävät lääkkeitä, kompensoidakseen omaa osaamattomuuttaan.

    • Anonyymi

      Joo ei pienellä annostuksella mitään ihmeitä tule. Mutta kai sulla on terapiaa siinä mukana. tai ees pakko-oireiden omahoito? Kun ekaksi saa lääkkeistä pikkuavun kannattaa rueta tekemään töitä omien ajatusten kanssa. Omahoito-opas ainakin on ilmainen.

    • Anonyymi

      Psykoosilääkkeitä ei voi suositella jos ei ole psykoosisairautta! Neuroleptit lamaavat koko aivot ja ne aiheuttavat merkittäviä haittoja (ja haittoja tulee helpommin kuin masennuslääkkeistä!). Suosittelen että koitat jotain muuta masennuslääkettä kuin SSRI-lääkettä. Yleensä kannattaa kokeilla vain 2 eri SSRI-lääkettä.

      Itse pidän Brintellixistä, joka on uudempi lääke. Sen ainut haittapuoli on se, että se on kallista. Toinen hyvä vaihtoehto voisi olla Aurorix (se on halpaa, niin kuin SSRI-lääkkeetkin ovat).

      Lue lisää aiheesta:
      https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01333
      https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01332
      On syytä myös muistaa että (nykyisen tiedon mukaan) lääkkeet alkavat auttamaan kuukauden sisällä niiden aloituksesta. Terapia on myös todella hyvä idea, kunhan löydät kunnollisen terapeutin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe