Lapset mukaan kouluruoan

suunnitteluun

Vihreiden ja kasvis hössöttäjät ovat saaneet kouluruoan jäämää lautaselle ja siitä roskikseen.
"On kaikista tärkeintä, että se lapsi syö siellä koulussa. Vain syöty ateria edistää terveyttä, vähentää levottomuutta ja auttaa oppimisessa. Sen takia lapsen äänen kuuluminen kouluruokailussa on todella tärkeää. Otetaan lapset mukaan suunnitteluun ja toteutukseen ja saadaan myös sitä kautta sitoutettua heitä enemmän tähän asiaan, Innanen ehdottaa.

Myös lapset itse ovat sitä mieltä, että heidän ajatuksiaan pitäisi kuunnella".

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/10/1212234

Kunnissa pitäisi ottaa lasten mielipiteet kouluruoan suhteen paremmin huomioon. On aika naurettavaa, että meille tarjotaan sellaista ruokaa, jota kukaan ei syö, ja sitten sitä heitetään suuria määriä roskiin, 13-vuotias Sara kommentoi.
Lapset toivovat ruokalistalle vaihtoehtoja

Lasten parlamentin ja Sydänliiton kouluruokahankkeen tekemien tuoreiden tutkimusten mukaan koululaiset toivovat, että kouluruoka on maukasta ja että heillä on aikaa syödä se rauhassa. Lisäksi oppilaat kiinnittävät huomiota ruuan riittävyyteen ja lämpöön sekä siihen, että ruokalistalta löytyisi myös omia lempiruokia.

34

892

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pullamumba

Varmasti kohta tähän keskusteluun tulee joku sanomaan, että jos lapset saisivat itse valita, he söisivät vain hampurilaisia yms. rasvantäyteistä epäterveellisyysruokaa.

• pyydettäessä

Minä voin aikuisenakin sanoa, että jos saisin itse valita, söisin mieluummin hampurilaisia tai pizzaa ja juomana cokista kuin jotakin ns. terveysruokaa ja juomana maitoa.

• Kouluruokakampanja

Itse asiassa lapset ovat korostaneet sitä, että he eivät halua valita kaikkia ruokia itse, mutta he haluavat tulla kuulluksi. Ei siis ole kyse siitä, että lapset edes itse haluaisivat suunnitella koko ruokalistaa. Lisäksi lapset näkevät, että kyse ei ole vain siitä, mitä ruokalajeja kouluruokailussa tarjotaan vaan siihen liittyy muutakin, esimerkiksi ruokalan siisteys ja viihtyvyys, ruoka-ajan sopiva pituus ja sen sijoittuminen koulupäivään, allergioiden huomioiminen eri tavoin ja ruokailun valvonta. Nämä ovat myös asioita, joissa lapset haluavat tulla kuulluksi. Lisätietoa kampanjasta, lasten näkemyksistä ja kouluruokakyselyn toteuttamisesta omassa koulussa saa osoitteesta www.kouluruokakampanja.fi.

• ped. kooki

sananvaltaa asiassa. ja ei haittaisi vaikka valintana olisi kolmekin ruokaa päivässä. koulu voisi laittaa kuukauden ruokalistan ja oppilaat saisivat valita ruuan. ja sitä sitten tehdään listan mukaisesti. ei tulisi niin paljon hukkaan heitettävää.
      minusta koulu saisi myös tarjota aamiaisen lapsille. vaikka oppilaat saisivat vähän maksaakkin. monet oppilaat eivät syö aamiaista kotona ja ovat siksi väsyneitä koko aamupäivän. jos sitten ei tarjota sellaista ruokaa mistä oppilas ei pidä niin ovat nälissään koko päivän. tottakai siitä oppmiskin kärsii.
      ja lisäksi ovat kiukkuisia ja riidanhaluisiakin.

• pirulinen kalapuikko

siinä pulleat rusinat ja voisulaa päälle. Olipa aikaansa edellä se tyyppi.

Vieläkin hikeä pukkaa otsalle. Aika entinen ei koskaan enää palaa. Mustikin tykkää.

• maksaloota

Onko tosiaankin niin että jostain Jenkkilän Aku-Ankasta siepattu älynväläys maksalaatikon allöttävyydestä on

levinnyt noin järjettömän laajalti ?

Maksalaatikko oli siihen aikaan kun maitopullo ja eväsleivät tuotiin kotoa , suorastaan JUHLARUOKAA !

• Makunsa kullakin
        maksaloota kirjoitti:

Onko tosiaankin niin että jostain Jenkkilän Aku-Ankasta siepattu älynväläys maksalaatikon allöttävyydestä on

levinnyt noin järjettömän laajalti ?

Maksalaatikko oli siihen aikaan kun maitopullo ja eväsleivät tuotiin kotoa , suorastaan JUHLARUOKAA !

Nyt olemme vuodessa 2010. Olihan sekin yksi tapa hukata jonnekin kekkosen ajan ylijäämätuotetta: voivuoria lasten ruokiin.

• maut kohdillaan
        Makunsa kullakin kirjoitti:

Nyt olemme vuodessa 2010. Olihan sekin yksi tapa hukata jonnekin kekkosen ajan ylijäämätuotetta: voivuoria lasten ruokiin.

Maalaiskansakouluissa ainakin syötiin aivan kotiruokaa , keittäjä jauhoi maksan ja laittoi siitä maksalaatikkoa ja sekös maitoi !

ja kekkonenkin oli vain päämministeri ,,

• Maalaisjärjellä

Muuten ihan hyvää, rusinaakin löytyy, mutta jos sianmaksasta ja sianppalat jättäisi pois, tilalle esim,. naudan suikalepaistilihaa ja syksyisin sianmaksa korvattaisiin sienimetsän antimilla: tateilla?

• Lapsia ei todellakaan pitäisi ottaa mukaan kouluruoan suunnitteluun. Ihminen on sitä mitä syö. Kaikki terveydestään valistuneet ymmärtävät kuinka naurettavalta ja lapselliselta tuo kuulostaa. Tietty ruoka voi olla ensisijaisesti terveellistä mutta myös hyvää.

• ped.gooki

lapset saa valita ruokaa ja sitten kokit/ ruuansuunnittelijat päättää miten ruoka valmistetaan.
        hampurilaiseen salaattia,tomaattia, vähärasvaista kastiketta, leivät paremmista viljoista jne.
        makaroonilaatikkoon porkkanraastetta lisäksi. lihapullat 100% lihasta. kasvispihvejä voi tehdä myös.

• nallekarkit kunniaan
        ped.gooki kirjoitti:

lapset saa valita ruokaa ja sitten kokit/ ruuansuunnittelijat päättää miten ruoka valmistetaan.
        hampurilaiseen salaattia,tomaattia, vähärasvaista kastiketta, leivät paremmista viljoista jne.
        makaroonilaatikkoon porkkanraastetta lisäksi. lihapullat 100% lihasta. kasvispihvejä voi tehdä myös.

Eiköhän siirrytä kouluissa elävään ravintoon! Lapset kasvattamaan rehunsa itse! Tai pitäiskö kysyä vanhemmilta, mikä kotiruoka on kotona suosituin?

• ped.gooki
        nallekarkit kunniaan kirjoitti:

Eiköhän siirrytä kouluissa elävään ravintoon! Lapset kasvattamaan rehunsa itse! Tai pitäiskö kysyä vanhemmilta, mikä kotiruoka on kotona suosituin?

voisi vaikka yhdessä vanhempien kanssa täyttää ruokalistan. sittenhän ei tarttis syödä samaa ruokaa illalliseksi. se on kamalaa jos lapsi on syömättä koko päivän. kyllä aikuistenkin pitää joustaa vähän eikä
        vaan päättää. kuinka moni aikuinen suostuisi siihen että joku päättää kaikki ruuat hänen puolesta ?

• kummaa valitusta
        ped.gooki kirjoitti:

voisi vaikka yhdessä vanhempien kanssa täyttää ruokalistan. sittenhän ei tarttis syödä samaa ruokaa illalliseksi. se on kamalaa jos lapsi on syömättä koko päivän. kyllä aikuistenkin pitää joustaa vähän eikä
        vaan päättää. kuinka moni aikuinen suostuisi siihen että joku päättää kaikki ruuat hänen puolesta ?

on etuoikeus tämä kouluruokailu. Muualla lapset joutuvat tyytymään eväsleipiin. Täällä vaan ei mikään riitä. Jokaisesta asiasta täytyy valittaa. Onko niin, että laiskat vanhemmat eivät viitsi ruokaa valmistaa lainkaan ja siksi kouluruokailusta niin kovasti mellastetaan. Ennen oli puuroa, velliä ja hernekeittoa. Kaikille kelpasi, kun nälkä oli. Verorahoilla nämä ruuat kustannetaan. Jos ei kelpaa syödä, niin olkoot nälässä.

• K v g
        ped.gooki kirjoitti:

Tunge nyt nuo vähärasvaiset perseeseesi. Jos itsesi niillä haluat tappaa, niin minulle ok. Mutta yhteiskunnan varoin jos lapsia ruokitaan, niitä ei ole p.paska-dieeteillä syytä tehdä sairaaksi.

• Kaloritaulukot
        ped.gooki kirjoitti:

Ala-asteikäisten ravitemuskasvatus: jokaiseen koulupäivään kuuluu yksi tunti ravitsemuskasvatusta eli ennen päivän lounasta osallistuvat lapset keittiötehtäviin ja luokan kanssa valmistavat sekä suunnittelevat ruokansa yhdessä toisten kanssa...arvosanat ja hyödyttää yläasteelle siirryttäessä sekä itsenäistyessään...

• ped. gooki
        kummaa valitusta kirjoitti:

on etuoikeus tämä kouluruokailu. Muualla lapset joutuvat tyytymään eväsleipiin. Täällä vaan ei mikään riitä. Jokaisesta asiasta täytyy valittaa. Onko niin, että laiskat vanhemmat eivät viitsi ruokaa valmistaa lainkaan ja siksi kouluruokailusta niin kovasti mellastetaan. Ennen oli puuroa, velliä ja hernekeittoa. Kaikille kelpasi, kun nälkä oli. Verorahoilla nämä ruuat kustannetaan. Jos ei kelpaa syödä, niin olkoot nälässä.

siitä kouluruuasta verorahoilla joten ei se ilmaista ole. siksikö sen pitäisi olla huonoa ? tuskin sinäkään syöt tai syöttäisit lapsillesi vaan hernekeittoa tai velliä/puuroa joka päivä. itse 60- luvulla aloittanut koulun ja minulle maittoi kouluruokakin.
        kaikkien eduksihan se on että lapset saa riittävää ja terveellistä ravintoa koulussa.

• edellinen
        ped. gooki kirjoitti:

siitä kouluruuasta verorahoilla joten ei se ilmaista ole. siksikö sen pitäisi olla huonoa ? tuskin sinäkään syöt tai syöttäisit lapsillesi vaan hernekeittoa tai velliä/puuroa joka päivä. itse 60- luvulla aloittanut koulun ja minulle maittoi kouluruokakin.
        kaikkien eduksihan se on että lapset saa riittävää ja terveellistä ravintoa koulussa.

nimenomaan terveellistä ravintoa. Ei ole tarkoitus, että kouluruokailu kattaisikaan koko päivän ravintotarpeen. Aamupala, päivällinen ja välipalat syödään kotona. Minä olen aloittanut koulun jo 50- luvulla ja olen tyytyväinen siitä, että koulussa tarjottiin yleensä jonkinlainen lounasruoka. Ruoka oli vaatimatotonta, mutta sitä se oli silloin myös kotona. Omien lasteni kouluruokailu oli jo huomattavasti kehittynyt omista kouluajoistani. Meillä on kotona opetettu lapset siihen, että kaikki hyvin valmistettu ruoka on maistuvaa, eikä valituksia ole kuulunut.

• Kummastuttaa.....
        ped. gooki kirjoitti:

siis sellaisetkin, joilla ei edes lapsia ole. Se on väärin.

Aikuistenkin opppilaitoksissa syödään juuri sitä ruokaa mitä on tarjolla, ja jokaisesta ateriasta maksetaan itse!

Jos lasten vanhemmat ovat niin laiskoja, etteivät viitsi tehdä aamiaista lapsilleen kotona, niin olisi kyllä kannattanut jättää ne lapset hankkimatta!

Ihmeellistä valitusta, lapsia kyllä hankitaan, mutta ei viitsitä hoitaa, eikä kasvattaa!
        Pitäiskö ne lapset vaan luovuttaa jo synnäriltä suoraan yhteiskunnan hoiviin, ettei itselle vaan tule mitään vaivaa niistä?!?

• rahaha
        ped.gooki kirjoitti:

...jos kouluilla on ylipäätänsä rahaa laadukkaampiin ruokiin. Se on nytkin sieltä halvimmasta päästä, että se on sitten valtion asia miten antaa rahat kouluille. Jostain se on nipistettävä jos tahdotte sijoittaa muuaalle, ylimääräistä ei hirveästi ole.

• pitäisi suosia kasvi

"Kouluruokaa tarjotaan joka koulupäivä lähes 900 000 lapselle ja nuorelle. Silti lasten ääni on jäänyt lähes kuulumattomiin, kun puhutaan kouluruokailun parantamisesta. Pienten koululaisten toiveet eivät ole suuren suuria: lapset haluavat, että ruoka on hyvää ja lämmintä ja että sitä olisi riittävästi".

http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2010/10/lapset_haluavat_lamminta_ja_hyvaa_kouluruokaa_2090345.html

Koululaiset ja heidän vanhempansa vaativat maistuvuutta ja riittävyyttä.

Ruokakulttuurin puolestapuhujat taas painottavat ruokailutilanteen miellyttävyyttä. Koulun henkilökunnan on saatava ruokailu etenemään nopeasti. Kouluruoan toivotaan usein toteuttavan myös eettisiä arvoja: pitäisi suosia kasvis-, luomu- tai lähiruokaa.

• Tosi on

Kunnon Suomalaista kotiruokaa, ei kaikki ruoka tarvitse olla jotain "Ituja".

• Taivaanportin avain

Ala-ikäisten lasten alkoholin käyttö tai vanhempien juomatapatottumukset, yleinen käytäntö on, että seurakuntaan kuuluvana, kun käyvät rippikoulun ja täyttävät 15-vuotta, ensimmäinen ehtoollisviini ja leipä, Alkosta saavat käydä hakemassa itse 18-vuotta täytettyään eli aikuinen/vanhemmuus...elämä jatkuu, kuolema puhuttaa, selvisihän Jeesuskin ristiinnaulitsemisen ja kolmen päivän "krapulan" sekä ilmestyi opetuslapsilleen, kalassa jne.

• pehmokasvatusta tos

Kyllä vaan. Otetaan myös juopot mukaan suunnittelemaan mitä hoitolaitoksissa juodaan tai alle kouluikäiset suunnittelemaan karkkipäivänsä itse. Voidaan myös ottaa kokoomuslaiset suunnittelemaan sitä kuinka paljon työtömyysturvaa tuetaan seuraavilla kausilla.

Hyviä ideoita...

• tyttö 17 koulusta

en tiedä luokitellaanko minua enää niinkään lapseksi..
      mutta en ainakaan itse söisi koulussa mitään pizzoja tai hampurilaisia:)
      jos saisin valita söisin ihan tavallista ruokaa..
      mutta koulun ruokalistat voisi olla vähän monipuolisempia::)
      niin ja en tiedä mikä niissä koulun ruuissa on.. aina kun syön niitä niin maha turpoaa ja tuntuu ihan kuumailmapallolta.. kotona kuitenki kun syön samaa ruokaa, niin ei tapahdu mitään..
      onko niissä kenties liikaa jotain säilöntäainetta?;o

• Suvikki74

ja kioskilta käyty hakemassa karkkia ja limsaa. Kasvisruoka on hillittömän herkullista.

• minun puolestani syökööt joka päivä makaroonia

• Suvikki74

tai epäterveellistä. Riittävä proteiinin saa seitan:sta, tofusta ja muista soijavalmisteista, samoin pähkinöistä, siemenistä ja pavuista. Koskaan en ole kärsinyt nälästä näillä pöperöillä, mutta Mäkkärin jälkeen olen.
        Mä olen tehnyt liha- ja kalaruokia, mutta uteliaisuudesta jätin lihan (satunnaisesti kalaa ja kananmunia)
        vuodeksi pois ja hyvin pärjäsin ilman. Jos kouluruoka on kasvisruokaa ja kotona syödään normin mukaan, ei tapahdu lapsille yhtään mitään. B12- varastot eivät hupene kovin nopeasti ja niitä saa purkista pillerinä/ haptetuista kasviksista kuten hapankaalista. Tähän kuitenkin menee vuosia pelkästään vegaanisella ruokavaliolla. Lakto-ovovegetaarinen ruoka antaa hyvän pohjan nuorten kasvulle.

• Mahariski
        Suvikki74 kirjoitti:

tai epäterveellistä. Riittävä proteiinin saa seitan:sta, tofusta ja muista soijavalmisteista, samoin pähkinöistä, siemenistä ja pavuista. Koskaan en ole kärsinyt nälästä näillä pöperöillä, mutta Mäkkärin jälkeen olen.
        Mä olen tehnyt liha- ja kalaruokia, mutta uteliaisuudesta jätin lihan (satunnaisesti kalaa ja kananmunia)
        vuodeksi pois ja hyvin pärjäsin ilman. Jos kouluruoka on kasvisruokaa ja kotona syödään normin mukaan, ei tapahdu lapsille yhtään mitään. B12- varastot eivät hupene kovin nopeasti ja niitä saa purkista pillerinä/ haptetuista kasviksista kuten hapankaalista. Tähän kuitenkin menee vuosia pelkästään vegaanisella ruokavaliolla. Lakto-ovovegetaarinen ruoka antaa hyvän pohjan nuorten kasvulle.

Sekasyöjä mies http://www.youtube.com/watch?v=HA-qO2ivjwA

• parempaa ruokaa
        Suvikki74 kirjoitti:

Olen itse lakto-ovo-vegetaristi ja aloin seurustella ihan raavaan lihansyöjän kanssa, joka ei ollut nähnyt kasviksia viimeksi kuin lapsena. Ihon värikin kertoi totuuden.

No, mies safkasi omiaan, mutta maisteli myös minun ruokiani. Kääntyi pikku hiljaa pois lihasta ja syyksi sanoi, että kasvisruuassa on enemmän makua. Verenpaineeensa laski, ruoansulatushäiriöt loppui ja nukkuu yönsäkin paremmin.

Mission completed :)

• Suvikki74

• siinä tapauksessa

rasvaa ja hiilihydraatteja tihkuva burgeri ja ranskalaiset. Hiilihapotettu sokeriliemi. Ja tottakai LELU!

Voi JUMALAUTA!

Kysehän ei ole siitä pitäisikö kouluruokailua olla ylipäätään vai ei. Se kun sattuu tällä hetkellä olemaan. Piste.

Kyse ei ole myöskään siitä, että lapset saataisiin tietylle dieetille kuten vähärasvaista, hiilihydraatitonta, kasvista tms. Erilaiset dieetit sopii erilaisille ihmisille ja yksilölliseksi ei kouluruokailua sentään voida viedä (resurssi, ei periaate)

Kun kouluruokaa nyt kuitenkin tarjotaan, niin eiköhän olisi ihan hyvä että se sieltä tiskistä johonkin kuluisi, eikä menisi sellaisenaan roskikseen. Tällä en tarkoita sitä ettäkö pitäisi olla hampurilaista joka päivä tai aina sitä mitä kaikki haluaa, mutta että ruokalistasta karsittaisiin ainakin ne mitä ihan oikeasti alle 25% oppilaista syö. Aikuinen kun maksaa omasta ateriastaan niin yleensä tekee aina valinnan: joko maksan tästä tai ostan omat eväät. Etenkään nuorilla lapsilla ei tätä mahdollisuutta ole vaikka yläkoululaiset kaupassa usein käyvätkin. Varsinkin kun useimmat lapset olisivat ihan tyytyväisiä hyvin valmistettuun perusruokaan, ne oudommat ne oli, jotka yleensä eivät kelvanneet.

• gukxu

$6.00 Welcome Survey After Free Registration!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5520
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3683
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      453
      2568
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1610
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1356
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1309
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1283
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      150
      1192
    Aihe