"Lestadiolaisuus pilasi elämäni"

Kirjoittaja

Tämä on tositarina nuoresta miehestä, Jackista (nimi muutettu).

Jackin perhe asui Ruotsissa. Perhe muutti Suomesta Ruotsiin 70- luvun alkupuolella. Perheeseen kuului äiti, isä ja 12 lasta. Jack on lapsista nuorin.
Alunpitäen perheessä oli ankara kuri. Kuri oli henkistä ja fyysistä. Isä tuli kaupasta ja tarjosi perheelleen koiranmakkaraa. Muuhun ei ollut sillä hetkellä varaa. Äiti huolehti lapsista kotona ja isä teki töitä (ja näin jälkeen päin viisaampana tiedetään,että hän myös petti vaimoaan ja myöhemmin heille tuli avioero).

Suomessa asui heidän sukulaisiaan. Perhe kävi kyläilemässä Suomessa aina kun oli varaa. Matkat olivat kaikkea muuta kuin iloinen perhetapahtuma. Ne olivat painajaista.

Jack kerttoo eräästä matkasta: Muistan kun isoveljeni Thomas ei tullut auton kyytiin kun isä käski. Isä pakkasi kylmästi auton, paiskasi ovet kiini ja lähti ajamaan ilman Thomasia. En voi sanoin kuvailla sitä tunnetta, kun veljeni jäi itkemään vieraaseen maahan. Isä ajoi jonkunmatkaa ja kääntyi sitten takaisin. Thomas oli kävelemässä autotien vierellä ja oli paniikissa. Isä otti Thomasin kyytiin siitä tieltä. Muistan kuinka Thomas itki ja tärisi koko matkan haaparantaan. Isä ei välittänyt siitä yhtään. Isän mielestä se oli hyvä opetus Thomasille.

Jack katsoo välillä vankilan lattiaa ja joutuu nielaisemaan ettei itku tule.

Jack jatkaa: Isäni joutui Ruotsissa vankilaan. Hän käytti vanhinta siskoani seksuaalisesti hyväkseen. Hän oli puolivuotta linnassa ja pääsi sitten vapaaksi. Isää ei paljon sitten näkynytkään kotona. Äidillä ja isällä oli pahoja riitoja.
Muistan hyvin sen päivän, kun isä lähti. Se tuli käymään kotona ja otti tavaransa, meni autolleen ja lähti. Me kaikki lapset katsoimme ikkunasta. Minun on vaikea selittää sitä tunnetta mikä minut silloin valtasi, kun tajusin ettei isä tulee enää ikinä kotia. Olin helpottunut, mutta peloissani.
Siinä minä kasvoin ilman isää. Äiti huolehti yksin isosta perheestä.

Me lapset jouduimme sijaiskoteihin kun äitimme sai myrkytyksen ja oli kuolla. Osa lapsista palasi Suomeen ja osa jäi Ruotsiin. Minä palasin äitini luokse ja asuin hänen ja muutaman sisareni kanssa kunnes täytin 17.

Poltin ensimmäisen kirkon kun olin 17. Olen nyt 35 vuotias ja viettänyt koko nuoruuteni vankilassa. Aina kun pääsen pois, vihani saa minusta vallan ja palaan takaisin vankilaan.

Sisaruksillani on psyykkisiä ongelmia ja pari heistä on kokeillut huumeita. Meitä lapsia on enää kymmenen elossa. Kaksi on tehnyt itsemurhan. Veljelläni puhkesi skitsofrenia ja monen laitosvuoden jälkeen hän hirtti itsensä. Yksi siskoni meni junan alle... -Jackilla näkyy kyyneleitä silmissään... -Ei tämä minunkaan elämäni ole elämisen arvoista- hän jatkaa ja peittää kasvot käsiinsä.

Minä nousen vankilan vierailuhuoneen tuolilta ja pakkaan muistiinpanoni. Vartijat noutavat Jackin. Hänellä on neljä vartijaa mukanaan. Hän on yksi Ruotsin vaarallisimmista vangeista. Jack kävelee vartijoiden saattelemana kohti paksua teräsovea. Hänen pitkät-, selän alaosaan asti ulottuvat hiukset heilahatavat ilmavirrassa kun ovi aukeaa. Jack ei pääse koskaan vapaaksi. Useiden tuhopolttojen, murhan ja muiden rikostensa vuoksi hänet on tuomittu vankimielisairaalaan. Tämän tarinan nimeksi valitsin sopivasti "lestadiolaisuus pilasi elämäni". Tämä on tarina nuoresta miehestä joka koki lestadiolaisuuden pimeän puolen.

4

1028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon pahempi...

mutta en minä ole ryhtynyt polttamaan kirkkoja, enkä tappamaan ihmisiä.
      Olen itse ahdasmielisestä helluntalaiskodista, josta minulle on jäänyt
      paljon traumoja. Jokaisen täytyy ottaa vastuu itsestään ja tehdä omat
      valintansa elämässä. Ei kenestäkään tule rikollista, ellei itse sellaiseksi ryhdy.
      Ei kukaan pakota käyttämään huumeita, tappamaan ihmisiä, polttamaan kirkkoja,
      jokainen tekee itse omat päätöksensä.
      En minä vihaa vanhempiani heidän virheidensä vuoksi. Olen antanut heille anteeksi.
      Välillä synkkinä kausina mietin lähinnä itseni tappamista, mutta ei sekään
      noin vaan onnistu. Uskon Jumalaan ja uskon Jeesukseen, ellen uskoisi, niin tuskin
      olisin enää tässä. Miksi kääntyä hyvää vastaan ja kohdata pahaa?
      Miksi olla katkera asioille, joille ei enää mitään voi?
      Anteeksianto on parempi tie pidemmän päälle.

• Jack´O Lantern

Kuiteskin olet oppinut sen, että sinusta jää jäljelle jotain muutakin kuin tänään niin ajankohtaisesta Jack`O -Lanterista: Kurpitsalyhty Hslloweenin symbolina etsii auhattomnasti sielulle lepopaikkaa. Kaipa lestadiolaisuus antoi sinulle bdes tämän, minkä minullekin? Jos olet elänyt maan päällä, kuten kuuluu, saat aikoinasi levätä rauhassa.

• Anonyymi

Lestadiolaiset pilaavat elämäni

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6952
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe