vuosia kun sain edunvalvojan määrätty jo 16-vuotiaana ja edelleen on eli 14 vuotta.Lisäksi 16-vuotiaana saanut silloin työkyvyttömyseläkettä kai 10 vuotta sitten otin pikku työ se lakkasi työkyvyttömyyseläkkeen.Saan ainakin vuosia 60-80€/viikko käyttövaroja,mutta nyt minulla kaksi lasta eli 5 vuoden vanha ja 2 vuoden vanha joten toinen joutui jo sijaisperheeseen,koska ei rahan kanssa voi elää.En saa mitään edes joskus yli 100€ varoja ja jouduin jopa ilman rahaa 3 kuukautta.Olin täysi-ikäinen käynyt kai kesätyössä sitten rahat meni edunvalvojalle ja saan sama juttu 80€/viikko ei muuta.Ostan ainakin vaatteita kirppikseltä useimmiten vaikka ei ole varaa uuteen.Tässä mietin jos saan ammatin ja saa työpaikan,mutta jos taas 80€/viikko siitä yhä..Lisäksi huomasin etten voi maksaa laskuja esimerkiksi maksukoneella tai siirtotilille koska pankkikortissa onkin esto kun ainoa vain nostoja automaatilta kyllä.Tiesin jo tilanteeni,että en pystynyt enää ostaa tv:tä tai puhelimen tai vastaava koska tuskin edunvalvojani suostuu enempää varoja.Ystäväni ja ex-mieheni maksaa joka kerta puolestani.En enää voi muuta tehdä mitään asialle..Entä kenellä on edunvalvoja että työssäkävyvä niin miten siinä käy eli saako rahat tarpeeksi tai aika niukka raha-tilanne?
Minulla on edunvalvoja
20
4126
Vastaukset
- popojk
Nuo edunvalvojat ovat aika epämääräistä sakkia ja pitävät rahoista kiinni ikään kuin olisivat omia. Et ole ainut, joka joutuu kituuttamaan edunvalvojan pantatessa päämiehelle kuuluvia varoja. Mutta kyllähän lapsi ainakin pitäisi ottaa huomioon rahavarojen osalta.
Onko sinulla kunnallinen edunvalvoja vaiko joku sukulainen?
Edunvalvojasta eroon pääseminen taitaa olla aika kinkkistä, mutta jos käyt työssä ja pystyt hoitamaan raha-asiasi, niin miksi ihmeessä edunvalvojaa tarvitset? Arvaan ehkä se, että miksi sinulla on edunvalvoja aikanaan määrätty, mutta ei tuon määräyksen pitäisi ikuinen olla, jos pystyy asiansa huolehtimaan.
Edunvalvojajärjestelmä tarvitsisi pöyhimistä. Sieltä voisi paljastua vaikka mitä. - ????
sinulla on edunvalvoja???
Mitä tämä tarkoittaa:"mutta nyt minulla kaksi lasta eli 5 vuoden vanha ja 2 vuoden vanha joten toinen joutui jo sijaisperheeseen,koska ei rahan kanssa voi elää" Siis sijaisperheeseen lapsi koska ei rahan kanssa voi elää? Mitä tuo tarkoittaa?
Olet 30 v, täysi-ikäinen, miksi ihmeessä sinulla on edunvalvoja edelleen??- sossupaholainen
Jos saa edunvalvojan ala-ikäisenä, syynä on että huoltaja ei pysty jostain syystä (tai halua esim. jos omaisuus on kovin suuri ja kysymys on perinnöstä) pysty hoitamaan huollettavan (lapsensa) taloutta. Kun lapsi täyttää 18, edunvalvonta lakkaa. Täysi-ikäisellä voi olla edunvalvoja, mutta se edellyttää, ettei itse pysty raha-asioitaan hoitamaan ja oikeus määrää edunvalvojan. Taloudellinen tilanne ei voi olla huostaanoton tai sijoituksen syy, erityisesti koska edunvalvojan pitäisi katsoa että perheesi pärjää, jos tulosi ovat liian pienet, hän hakee sinulle toimeentulotukea. Keskustele sosiaalityöntekijäsi kanssa asioista, pyydä mielellään että edunvalvojasikin on mukana, niin he selvittävät tilanteesi sinulle.
- selitän.
Olin aika ala-ikäinen saanut jo kunnallinen edunvalvoja eli holhoojani.En tosi tiedä kuka pyydetty minulle edunvalvojaksi määrätä.Olin ainoa lapsi ja minut on adoptioitu jo vauvana sitten sain sijaisperheeseen vasta 3-vuotiaana,mutta ei minulla ollut mitään osakkeita tai perintöä.Kasvatti-isäni(ei biologinen) lahjoitti minulle asunto-osakkeen kyllä teini-ikäisenä silloin.Olen aika halukas oppimaan maksamaan laskuja,mutta en saa millään pankkikortin kanssa tekemässä kun onkin estoja.Siinä joutuisin vaikka käteisellä pankkikonttorissa laskujen kanssa vaan.Kyllä edunvalvojani tietää,että minulla kaksi lastaa kun mielestäni 80€ ei riitä meille viikossa.Toki minulla kerran pahasti tapahtunut,että eri paikkakunnallani edunvalvoja varasti rahojani tietämättäni pitkään,mutta kutenkin jäi kiikissä hän on kun sai potkut.Tuttu kämppikseni tyttö kanssa asunnossa ja tyttökaverini tosi fiksu kun hän tiesi minulla on työkyvyttömyyseläkettä ja hän tietää paljonko minulla kuukausi brutto..2 vuotta myöhemmin mennyt pieleen.Siksi tyttökaverini alkoi ihmettelemään missä loput rahojani hävisi "säästössä" kai yli varmaankin lähes 4400€.En voinut todistaa sen takia.Olin tilannut saunalahden kytkypuhelin plus liittymä joka oli tekstarit 1000kpl 0€ ja ylittävät maksuja kyllä,mutta edunvalvojani suostui sen homma minulle..Luulin että normaalisti käytössä puhelimen kanssa ja pettyin pahasti koska edunvalvojani asettui saunalahdelle saldo 30€ eli tekstari 6-7 kpl vaan sitten STOP suljettu kun puhelimen ja liittymän kk-erässä vaan 40€..En itse tajua edunvalvojasta.Joo edunvalvoajani yritti minulle palata työkyvyttömyyseläkkeen,mutta se on todella pieni noin 500€/kk tuskin kaikkeen riittä.Edunvalvojan purku voi olla varmaankin vaikeampaa..Ex-mieheni nyt aikoo vanhin tyttären takaisin huostaanoton purkuun ja nuorin pojan jää auki vielä asiaa.Kaikki tosi mönkään ja epätavallinen elämääni.
- provoko???
miksi sinulla aikuisena ihmisenä on edunvalvoja? Sen ymmärrän että alaikäisellä sellainen on, sitä en että 30 vuotiaalla aikuisella ihmisellä on edunvalvoja, ei mene jakeluun.
Ja miksi lapset on otettu huostaan? Raha-asiat siihen eivät voi olla syynä, eli sen takia lapsia ei ole otettu huostaan.
Onko sinulla jokin sairaus/sairauksia? Tai onhan sinulla jos olet siirtynyt työkyvyttömyyseläkkeelle 16 vuotiaana. Sekä katkesi sitten jossain vaiheessa? Onko sairautesi sitten parantumaton? Aika nuorena olet eläkkeelle siirtynyt..
(tekstistäsi tulee mieleen erään palstalla kirjoittelevan viestit...) - ei ole erikoista
provoko??? kirjoitti:
miksi sinulla aikuisena ihmisenä on edunvalvoja? Sen ymmärrän että alaikäisellä sellainen on, sitä en että 30 vuotiaalla aikuisella ihmisellä on edunvalvoja, ei mene jakeluun.
Ja miksi lapset on otettu huostaan? Raha-asiat siihen eivät voi olla syynä, eli sen takia lapsia ei ole otettu huostaan.
Onko sinulla jokin sairaus/sairauksia? Tai onhan sinulla jos olet siirtynyt työkyvyttömyyseläkkeelle 16 vuotiaana. Sekä katkesi sitten jossain vaiheessa? Onko sairautesi sitten parantumaton? Aika nuorena olet eläkkeelle siirtynyt..
(tekstistäsi tulee mieleen erään palstalla kirjoittelevan viestit...)Kyllä aikuisella voi olla edunvalvoja, mielenterveysongelmien tai kehitysvamman tai jonkun neurologisen häiriön vuoksi. Itsellä tunnen sukulaisten kautta aikuisikään ehtineen lievästi kehitysvammaisen itsenäiseen elämään pystyvän tyypin, mutta hänelle on pitänyt määrätä edunvalvoja, koska tämä ei hallitse rahan arvoa, vaikka muuten pystyykin asumaan itsenäisesti.
Minulle menee jakeluun ihan miettimättä, sillä aloittajan kirjoitustyylikin on vähän sen kaltaista, että hänellä lienee jotain sellaista häikkää, että ei kykene hoitamaan asioitaan itsenäisesti. - asioita.
16-vuotiaana minulla oli silloin aina puhelimen liittymä laskuja vaikka ei ole muuta ollutkaan.Luin edunvalvojan säännöt ja määrätä,että ala-ikäinen pitäisi paikalla kuuntelemassa asian kun jos päämiehen ymmärtää merkityksen ennen kuin täytän 18-vuotiaana.En kumminkin ollut paikalla mukana missään 16-vuotiaana eli minulle niin välittömästi edunvalvoja.En ole kehitysvammainen vaan olen kyllä kuulovammainen ja oikean silmässä kai vähän sokea kun näen putkinäköön,mutta vasen silmä pärjää hyvin näkee.En ole nähnyt paperissa esim.sairauden perusteella tai vastaava siksi en tiedä miksi minulle edunvalvoja määrätty.Sain vain tietää 16-vuotiaana koulun päättyneen jälkeen,että määrätty edunvalvoja minulle asiasta.Niin on liian nuori siirtyi jo työkyvyttömyyseläkkeelle,mutta ymmärtäkseni niin että joutuisin työkyvyttömyyseläkkeellä kuolemaani asti kun minulla ei edes ammattia tai käynyt kunnolla koulutusta.Olin joutunut kai 19-vuotiaana edunvalvojani määrätty sinne Åvikin palvelusäätiöön(hyvinkää) siellä eli se ei ole mikään itsenäinen asumisessa.Joo lasten huostaanotto juttu,että en näe selvästi perusteella miksi kun minulla ei ole ollut silloin oma asunnossa vain olin ensikodissa helsingissä jossa on tukea vanhemmille sekä lapselle ainakin 1-2 vuotta.Maksoin lapselleni ensikodissa ruoka koko ajan,mutta silti aina 80€/viikko näin käyttövaroja.Sain tietää vasta vuosi sitten,että edunvalvojani ei suostua missään tapauksessa vuokratakuu/vuokravakuus ja vain max.500€/kk hyväksyisi,mutta olin löytynyt jopa 500€/kk vuokra-asunto ilman vuokravakuus sitten edunvalvojani yhtäkkiä kieltäytynyt.Minulle se kumma juttu kun miksi hän sanoi.Vaikka saisin vuokra-asunnon,mutta en pystynyt hankkia huonekalusteet asuntoon koska edunvalvojani ei antaa enempää rahoja.Nyt muutin pois etelästä pohjoiseen tutun luona tilapäinen asumisessa mikäli saan oma asunnon ja siirtää tänne taas edunvalvoja vaihtaa.Joudun joka kuukausittain matka meno-paluu 230km kerta 230km,että maksan itse 80€ kulut eli heti loppumaan päivässä.Kyllä se otti koville..Toki pitäisin lastaa hoidossa,mutta edunvalvojan kanssa mahdoton tietää.Asunto-osakkeeni en käynyt ollenkaan 6 vuotta asunnossa,koska se on niin yksiötä eli ei meitä mahtuisi sinne.En myöskin voi tilata edes hobbyhall tai lähes kaikkea,koska pitää edunvalvojan suostumusta.Ex-mieheni antoi minulle 8 vuotta sitten elisan liittymä sim-kortin ja edelleen minulla on,mutta ex-mieheni maksaa puolestani 8 vuoteen ja saunalahden liittymä jäi seisonnassa koska ei se voi tehdä mitään.Samoin olisin työssä niin palkkani menee heti edunvalvojalle kokonaan näin.Ihmettelin yhä,että edunvalvojani käski minut työkkäriin työnhakijaksi vaikka saisin päivärahaa,mutta hain jo työnhakijaksi voimassa ja saanut päivärahaa.Ei se voi jatkuu peruspäivärahaa monta vuotta?? 14 vuotta samaan rataan 80€/viikossa,mutta hyvin harvoin saatu yli 100€.Silloin minulla ei ole lapsia ja sain eka lapsen,mutta samalla kuulin että he edunvalvojani ja kasvattiperheeni olikin asettui minulle steriloinnin eli en saisi koskaan lastaa.Hämmästyin aika täysin,että he toivoivat siitä.Onhan se kuulosta hullulta.
- ..............
asioita. kirjoitti:
16-vuotiaana minulla oli silloin aina puhelimen liittymä laskuja vaikka ei ole muuta ollutkaan.Luin edunvalvojan säännöt ja määrätä,että ala-ikäinen pitäisi paikalla kuuntelemassa asian kun jos päämiehen ymmärtää merkityksen ennen kuin täytän 18-vuotiaana.En kumminkin ollut paikalla mukana missään 16-vuotiaana eli minulle niin välittömästi edunvalvoja.En ole kehitysvammainen vaan olen kyllä kuulovammainen ja oikean silmässä kai vähän sokea kun näen putkinäköön,mutta vasen silmä pärjää hyvin näkee.En ole nähnyt paperissa esim.sairauden perusteella tai vastaava siksi en tiedä miksi minulle edunvalvoja määrätty.Sain vain tietää 16-vuotiaana koulun päättyneen jälkeen,että määrätty edunvalvoja minulle asiasta.Niin on liian nuori siirtyi jo työkyvyttömyyseläkkeelle,mutta ymmärtäkseni niin että joutuisin työkyvyttömyyseläkkeellä kuolemaani asti kun minulla ei edes ammattia tai käynyt kunnolla koulutusta.Olin joutunut kai 19-vuotiaana edunvalvojani määrätty sinne Åvikin palvelusäätiöön(hyvinkää) siellä eli se ei ole mikään itsenäinen asumisessa.Joo lasten huostaanotto juttu,että en näe selvästi perusteella miksi kun minulla ei ole ollut silloin oma asunnossa vain olin ensikodissa helsingissä jossa on tukea vanhemmille sekä lapselle ainakin 1-2 vuotta.Maksoin lapselleni ensikodissa ruoka koko ajan,mutta silti aina 80€/viikko näin käyttövaroja.Sain tietää vasta vuosi sitten,että edunvalvojani ei suostua missään tapauksessa vuokratakuu/vuokravakuus ja vain max.500€/kk hyväksyisi,mutta olin löytynyt jopa 500€/kk vuokra-asunto ilman vuokravakuus sitten edunvalvojani yhtäkkiä kieltäytynyt.Minulle se kumma juttu kun miksi hän sanoi.Vaikka saisin vuokra-asunnon,mutta en pystynyt hankkia huonekalusteet asuntoon koska edunvalvojani ei antaa enempää rahoja.Nyt muutin pois etelästä pohjoiseen tutun luona tilapäinen asumisessa mikäli saan oma asunnon ja siirtää tänne taas edunvalvoja vaihtaa.Joudun joka kuukausittain matka meno-paluu 230km kerta 230km,että maksan itse 80€ kulut eli heti loppumaan päivässä.Kyllä se otti koville..Toki pitäisin lastaa hoidossa,mutta edunvalvojan kanssa mahdoton tietää.Asunto-osakkeeni en käynyt ollenkaan 6 vuotta asunnossa,koska se on niin yksiötä eli ei meitä mahtuisi sinne.En myöskin voi tilata edes hobbyhall tai lähes kaikkea,koska pitää edunvalvojan suostumusta.Ex-mieheni antoi minulle 8 vuotta sitten elisan liittymä sim-kortin ja edelleen minulla on,mutta ex-mieheni maksaa puolestani 8 vuoteen ja saunalahden liittymä jäi seisonnassa koska ei se voi tehdä mitään.Samoin olisin työssä niin palkkani menee heti edunvalvojalle kokonaan näin.Ihmettelin yhä,että edunvalvojani käski minut työkkäriin työnhakijaksi vaikka saisin päivärahaa,mutta hain jo työnhakijaksi voimassa ja saanut päivärahaa.Ei se voi jatkuu peruspäivärahaa monta vuotta?? 14 vuotta samaan rataan 80€/viikossa,mutta hyvin harvoin saatu yli 100€.Silloin minulla ei ole lapsia ja sain eka lapsen,mutta samalla kuulin että he edunvalvojani ja kasvattiperheeni olikin asettui minulle steriloinnin eli en saisi koskaan lastaa.Hämmästyin aika täysin,että he toivoivat siitä.Onhan se kuulosta hullulta.
Joo, kuulo ja näkövamma selittävät edunvalvojan tarpeen.
Sinun täytyisi saada rahaa käyttöön sen verra kuin tarvitset perustarpeisiisi, jos sinulla on kerran tuloja. Pyydä edunvalvojaasi selvittämään, mihin rahojasi on käytetty, jos et saa rahojasi todellisiin tarpeisiisi, tulee mieleen, että käyttääkö edunvalvojasi rahojasi itseensä? Käy jonkun kanssa vaikkapa maistraatissa, ehkä olisi syytä vaihtaa edunvalvoja kunnalliseen. - asiasta.
.............. kirjoitti:
Joo, kuulo ja näkövamma selittävät edunvalvojan tarpeen.
Sinun täytyisi saada rahaa käyttöön sen verra kuin tarvitset perustarpeisiisi, jos sinulla on kerran tuloja. Pyydä edunvalvojaasi selvittämään, mihin rahojasi on käytetty, jos et saa rahojasi todellisiin tarpeisiisi, tulee mieleen, että käyttääkö edunvalvojasi rahojasi itseensä? Käy jonkun kanssa vaikkapa maistraatissa, ehkä olisi syytä vaihtaa edunvalvoja kunnalliseen.Kuuloni syy onkin jo vauvana heikeytynyt ja sain aivokalvon tulehduksen siksi kuulon mennyt.Käytän kuulokojetta joten pystyn kommunkoida puheella kyllä.Näkövammani pysyi ennalleen pitkään eikä vielä huonommin,mutta ei se minua haitta hoitaa lasta ja raha-asiat.Olen myös viittomakielinen ihminen.Niin on kuten sanoit " käyttääkö edunvalvojasi rahojasi itseensä" sitä en saa nähdä onko niin,koska edunvalvojani hoitaa raha-asiat ja samoin tiliotteet menevät edunvalvojalleni.Toki ymmärtäisin asiasta jos minun brutto kuukausi 500€/kk niin käyttövaroja melko pieni.Jos työssä niin ei olisi hyvä sama rataan 80€/viikko ja rahani olisi tarpeeksi paljon yhä jäljellä laskujen huolimatta.Saa nähdä vasta kun saan täällä uudella paikkakunnalla vaihtamassa edunvalvojaa,että onko touhua yhä samanlaista tai ei.Joo niin täytyisi täyttää 18 vuotta ja edunvalvojan lakkaa,mutta minulla ei tapahtumaan näin ollutkaan.En ole mukana ala-ikäinen kuuntelemassa edunvalvojan vuoksi määrätä ja ei myöskin tehty allekirjoitusta.Muistakseni,että ala-ikäinen olin kirjoilla kouvolassa(paikkakunta) vuosia vaikka asun turussa kasvattiperheessä silloin siinä kouvolalta määrätty minulle edunvalvoja.Yleinen edunvalvojani myös varatuomari sekä juristi on.
- ..
asiasta. kirjoitti:
Kuuloni syy onkin jo vauvana heikeytynyt ja sain aivokalvon tulehduksen siksi kuulon mennyt.Käytän kuulokojetta joten pystyn kommunkoida puheella kyllä.Näkövammani pysyi ennalleen pitkään eikä vielä huonommin,mutta ei se minua haitta hoitaa lasta ja raha-asiat.Olen myös viittomakielinen ihminen.Niin on kuten sanoit " käyttääkö edunvalvojasi rahojasi itseensä" sitä en saa nähdä onko niin,koska edunvalvojani hoitaa raha-asiat ja samoin tiliotteet menevät edunvalvojalleni.Toki ymmärtäisin asiasta jos minun brutto kuukausi 500€/kk niin käyttövaroja melko pieni.Jos työssä niin ei olisi hyvä sama rataan 80€/viikko ja rahani olisi tarpeeksi paljon yhä jäljellä laskujen huolimatta.Saa nähdä vasta kun saan täällä uudella paikkakunnalla vaihtamassa edunvalvojaa,että onko touhua yhä samanlaista tai ei.Joo niin täytyisi täyttää 18 vuotta ja edunvalvojan lakkaa,mutta minulla ei tapahtumaan näin ollutkaan.En ole mukana ala-ikäinen kuuntelemassa edunvalvojan vuoksi määrätä ja ei myöskin tehty allekirjoitusta.Muistakseni,että ala-ikäinen olin kirjoilla kouvolassa(paikkakunta) vuosia vaikka asun turussa kasvattiperheessä silloin siinä kouvolalta määrätty minulle edunvalvoja.Yleinen edunvalvojani myös varatuomari sekä juristi on.
Sinun kirjoittama tekstisi ei ole todenperäinen. Yleinen edunvalvoja antaa joka vuosi tilityksen maistraattiin, jos siinä olisi jotain virkavirheeseen viittaavaa, edunvalvoja olisi entinen edunvalvoja, maistraatti on erittäin tarkka tarkastuksessa. Sitä paitsi jos tulisi olisi vain 500 euroa kuukaudessa, sinulle haettaisiin automaattisesti toimeentulotukea kunnalta.
- ´´´´´´´´
.. kirjoitti:
Sinun kirjoittama tekstisi ei ole todenperäinen. Yleinen edunvalvoja antaa joka vuosi tilityksen maistraattiin, jos siinä olisi jotain virkavirheeseen viittaavaa, edunvalvoja olisi entinen edunvalvoja, maistraatti on erittäin tarkka tarkastuksessa. Sitä paitsi jos tulisi olisi vain 500 euroa kuukaudessa, sinulle haettaisiin automaattisesti toimeentulotukea kunnalta.
Enpä tiedä tuosta. Minulla on lievästi kehitysvammainen täysi-ikäinen sukulainen ja ihmettelen sitä, että mihin edunvalvoja oikein panttaa hänen rahojaan, kun käyttövarat, joita hän saa, ovat aivan olemattomat.
Olen kuullut muitakin vastaavia juttuja.
Toisaalta serkkuni oli sukulaisemme edunvalvoja. Kumpikaan meistä ei ollut rintaperillinen, ts. rintaperillisiä ei ollut, vaan kaikki serkukset olivat tasa-arvoisia perijöitä. En tiennyt eikä tullut mieleenkään, että sukulaiseni oli onnistunut säästämään miljoonaomaisuuden ja tyydyin siihen, että serkkuni antoi sukulaiseni hyväksi käytettäväksi olemattomia summia, liikkui kymmenissä euroissa kuukautta kohden. Minä nimittäin hoidin sukulaiseni käytännön asiat muilta osin. Jos olisin miljoonaomaisuudesta tiennyt, olisin yrittänyt pitää huolta siitä, että sukulaiseni olisi saanut nauttia rahoistaan runsaasti enemmän kuin sai. Olisin tyytynyt pienempään perintöön. Tosin ei se perintö nuppia kohden niin mahtava ollut, koska serkuksia oli sen verran suuri joukko.
Serkkuni joutui luonnollisesti tekemään tilityksen maistraattiin, minkä vuoksi hän sai edunvalvontatehtävästään erillisen palkkion sukulaiseni rahoista. Tilitys taisi olla vain muodollisuus eikä siihen tainnut kukaan kummemin perehtyä, kun homma jatkui vuosia. Yksityiskohtaisia selvityksiä ei tarvinnut esittää. - yleinen edunvalvoja
.. kirjoitti:
antaa joka vuosi tilityksen maistraattiin,mutta vaikka sain peruspäivärahaa ja äitiyspäivärahaa sitten edunvalvoja hakenut toimeentulotukea jos pienituloinen jolla ei riittäisi kun saan kumminkin 80€/viikko ei mitään parannusta.En tiedä miksei enempää käyttövaroja jos hakenut peruspäivärahaa ja äitiyspäivärahaa näin.Kerran yleinen edunvalvojani lipsahti asiasta,että sain peruspäivärahat tai äitiyspäivärahat että ei tapauksessa hakea toimeentulotukea..Siinä se.Edunvalvojani suostuu antaa maksusitomuksen vaatteisiin,mutta ei antaa mitään edes matkan kulut enempää.Lisäksi edunvalvojani sanoi,että en saa hankkia edes kissa tai koira missään tapauksessa ja eikä muuta lemmikkiä mitään.
- terveisin eräs mummi
Ymmärrän kyllä tilanteeesi. Olen näitä edunvalvoja- juttuja lukenut ja kuullut tosi paljon ja tiedän, että joskus väärinkäytöksiä esiintyy. Itsekin olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta pystyn hoitamaan itse kaikki asiani.
Mietin tuota ammatin hankintaa ja töihin menoa. Kyllähän nuori ihminen ilman muuta haluaa saada mieluisan ammatin ja voin suositella sinulle, että opiskele toki, jos se on mahdollista. On olemassa aloja joissa kuulo- ja näkövammainen pärjää mainiosti. Mutta töihin meno on sitten eri juttu. Jos sinulla ei olisi edunvalvojaa niin töihin meno olisi ilman muuta kannattavampaa kuin pienellä eläkkeellä oleminen. Mutta jos siinäkin kävisi niin,että saisit vain 80 e/vk rahaa käyttöösi, niin harkitse tarkasti kannattaako raataminen. Itse en tekisi päivääkään töitä, jos en saisi siitä itselleni rahaa toimeentuloa varten. Töitä ei tehdä siksi, että edunvalvoja saisi lisää rahaa pantattavaksi tai pahimmassa tapauksessa huijattavaksi. Ellet voi olla ilman edunvalvojaa, niin anna siinä tapauksessa yhteiskunnan elättääkin sinut. Mutta jos saat koko palkan itsellesi, mene siinä tapauksessa töihin, jos työtä saat.- sossupaholainen
Nuo vammasi eivät voi olla syynä edunvalvontaan. ota yhteyttä sosiaalityöntekijääsi tai kuntasi sosiaaliaisiamieheen, jotta saat selville, mihin rahasi menevät, pyydä samalla päätös edunvalvonnasta itsellesi.
- näin käydä.
sossupaholainen kirjoitti:
Nuo vammasi eivät voi olla syynä edunvalvontaan. ota yhteyttä sosiaalityöntekijääsi tai kuntasi sosiaaliaisiamieheen, jotta saat selville, mihin rahasi menevät, pyydä samalla päätös edunvalvonnasta itsellesi.
Vammani syynä ei voisi määrätä edunvalvontaan.Jos kyseessä olen kykenemätön hoitaa raha-asiat tai etuaan eli kuinka he voisi tietää vaikka olin ala-ikäinen 2vuotta ei voida maksaa laskuja esimerkiksi hakea puhelimen liittymän tai osamaksun kanssa että se vaaditaan 18-vuotta vaiko vanhempien suostumusta.Sitten täytin 18-vuotiaana silti yhä edunvalvontaan vaikka en voinut maksaa laskuja millään.Ihmettelin itse asioita,että mistä he tietää kun olisin näin kykenemätön henkilöä.Vaikea todistaa miksi tai juuri minä.Justiinsa teen tämä selvittäkseni käynnissä edunvalvonnan juttuja vaikka en antaisi se olla.
- eduton valvoja
näin käydä. kirjoitti:
Vammani syynä ei voisi määrätä edunvalvontaan.Jos kyseessä olen kykenemätön hoitaa raha-asiat tai etuaan eli kuinka he voisi tietää vaikka olin ala-ikäinen 2vuotta ei voida maksaa laskuja esimerkiksi hakea puhelimen liittymän tai osamaksun kanssa että se vaaditaan 18-vuotta vaiko vanhempien suostumusta.Sitten täytin 18-vuotiaana silti yhä edunvalvontaan vaikka en voinut maksaa laskuja millään.Ihmettelin itse asioita,että mistä he tietää kun olisin näin kykenemätön henkilöä.Vaikea todistaa miksi tai juuri minä.Justiinsa teen tämä selvittäkseni käynnissä edunvalvonnan juttuja vaikka en antaisi se olla.
sen verran älykäs että ymmärsit lapsia hankkia vaikka muuten tyhmä kuin vasemman jalan kumisaapas
- ex ed.valvoja
näin käydä. kirjoitti:
kerro miksi ihmeessä olet aikuisena edunvalvonnassa, ketään ei holhouksen alle heikoin perustein oteta ja ne perusteet kerrotaan sille valvottavalle, aivan varmasti.
- mietin asioita
ex ed.valvoja kirjoitti:
kerro miksi ihmeessä olet aikuisena edunvalvonnassa, ketään ei holhouksen alle heikoin perustein oteta ja ne perusteet kerrotaan sille valvottavalle, aivan varmasti.
vielä miksi olen yhä aikuisena edunvalvonnassa,mutta en saanut vastausta perusteet.He eivät sanoneet minulle mitään asiasta,että miksi olen edunvalvonnassa aikuisena vielä eli onko syytä kykenemätön hoitaamiseen vai muuhun sairauksiin.Voin kokeilla kysymällä heiltä jos he suostuvat kertoa.Jos he ei sanoa mitään tai kertoa niin sitten siinä on hämärä juttu.Pärjäisin kyllä lasten kanssa kasvata sitä,mutta raha-asiat aika huonosti kun vaikea tietää saanko mitään käyttövaroja kuin 80€/viikko.Nyt mietin,että en voisi olla ikuisesti työttömänä tai tekemättä mitään elämässä eli pitäisi mennä töihin tai mennä koulutukseen jolla saa ammattia.En ole missään käynyt 11 vuoteen töissä tai koulutuksessa.
- sossupaholainen
mietin asioita kirjoitti:
vielä miksi olen yhä aikuisena edunvalvonnassa,mutta en saanut vastausta perusteet.He eivät sanoneet minulle mitään asiasta,että miksi olen edunvalvonnassa aikuisena vielä eli onko syytä kykenemätön hoitaamiseen vai muuhun sairauksiin.Voin kokeilla kysymällä heiltä jos he suostuvat kertoa.Jos he ei sanoa mitään tai kertoa niin sitten siinä on hämärä juttu.Pärjäisin kyllä lasten kanssa kasvata sitä,mutta raha-asiat aika huonosti kun vaikea tietää saanko mitään käyttövaroja kuin 80€/viikko.Nyt mietin,että en voisi olla ikuisesti työttömänä tai tekemättä mitään elämässä eli pitäisi mennä töihin tai mennä koulutukseen jolla saa ammattia.En ole missään käynyt 11 vuoteen töissä tai koulutuksessa.
Kuten aiemmin kirjoitun, ota yhteyttä kuntasi sosiaaliasiamieheen ja pyydä häntä selvittämään asia, jos et saa vastausta sosiaalityöntekijältäsi ja edunvalvojaltasi..
- asfgsdgadsgafsdfaad
tää edun valvonta o iha turhaa -___-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004353
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!421996- 611657
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696