neuvoloissa, työpaikkalääkärillä jne. painoindeksi ei saada oikein. verkkarit painaa 0,5 kg ja kengät yli kilon. ei olla näin vertailukellpoisia kun eri ihmisllä eri painoset vaatteet. sen lisäksi eri vaatteet eri punnitustilaisuuksissa.
paino punnitaan vaatteet päällä
5
8644
Vastaukset
- ainakaan
punnita kengät jalassa. Ne voi ottaa pois ennen vaa'alle astumista. Lisäksi ne verkkarit voi miinustaa jos siltä tuntuu.
- Vaikka ei kehoiteta
Mä otan neuvolassa oma-aloitteisesti aina kengät pois. Lisäksi jos mulla on vaikka painava villatakki, jonka voi helposti riisua pois, niin otan sen pois. Neuvolassa painosta ei vähennetä meillä ainakaan vaatteita, mutta muualla olen huomannut näin tehtävän. Siis otetaan vaikka kilo pois.
Lisäksi neuvolassa punnitus ei ole aina samaan aikaan päivästä joten ei ihan tarkkaan voida laskea, että kuinka paljon painoa on tullut/vko? - .....
On yleensäkin kohteliasta ottaa kengät pois vastaanotolle mennessä. Meillä ei saa neuvolassa eikä työpaikkahoitajalla kummassakaan edes olla kengät jalassa!
Vaatteet painavat sen saman aina. Idea on seurata painoa, ei mitään pilkuntarkkaa hetkellistä mittaa. Käy vaikka paskalla niin lähtee puoli kiloa. Tai juo pari mukia vettä niin tulee puoli kiloa. - Melkein ammattilaine
Neuvolan punnituksella on kolme merkitystä.
1.Ensimmäisen kerran punnituksesta lasketaan painoindeksi, jota käytetään yhtenä indeksinä määriteltäessä raskausdiabeteksen riskiä ja arvioitaessa tarvittavaa ravintoneuvontaan. Tässä paljolla vaatetuksella on merkityksensä, joten usein äidiltä kysytään paljonko painoit ennen raskautta tms. (ensimmäinen neuvolahan on kunnasta riippuen RV6-12). Ja tässakin terve järki auttaa. On ihan sama onko painoindeksi 32 vai 33 merkittävä ylipaino joka tapauksessa tai 22 vai 23 normaali paino joka tapauksessa. Tässä vaaan lukeman lisäksi tärkeää on myös terkkarin silmä eli näyttääkö äiti ylipainoiselta vai esim. poikkeuksellisen lihaksikkaalta. Eli yksin painoindeksin perusteella arviota ei tehdä.
2. Koko raskauden ajan äidin painonnousua seurataan, koska liian vähäinen painonousu voi altistaa vauvan kasvuhäiriöille, varsinkin jos äiti on alipainoinen. Vastaavasti liiallinen painonnousu lisää raskausdiateksen riskiä ja riskiä suurikoiseen vauvaan. Tässä ei ole niin tärkeää tuleeko painoa minkä verran minkin neuvola käynnin välissä, vaan pitkän ajan tasainen painon kehitys (alkuraskaudessa vähemmän loppuraskaudesta enemmän). Ja tässäkin "hoitona" on ensisijaisesti neuvonta, joten mitään "oikeusmurhia ei tapahdu".
3. Loppuraskaudessa nopea painonnousu voi johtua turvotuksesta, joka voi oa oire raskausmyrkytyksestä. Jos paino "pomppaa" lopuraskaudesta katsotaan erityisen tarkasti turvotuksen merkkejä ja jos niitä löytyy tarkkaillaan erityisesn tarkasti proteineja virtsasta (mahdollisesti esim. kotiseuranta liuskojen avulla)
Eli minkään näiden syyn takia painoa ei tarvitse tietää aksoluuttisen tarkasti vaan 1. kohdassa riittää suunnilleen oikea lukema ja 2 ja 3 kohdissa seurataan nimenomaan muutosta alkupainoon ja edelliseen painoon. Itse kannattaa laittaa vähän muistiin, jos jollain neuvola kerralla on eityisen painavat tai kevyet vaatteet, niin voi mainita asiasta terkkarille, jos hän ihmettelee painon kehitystä (terkkari ei voi muistaa mitä kelläkin on ollut päällä miläkin neuvola kerralla). Lisäksi muistutan, että jokainen askaus on yksilöllinen, joten lukemia ei kannata vertailla keskenään. - sama määrä.
Eiköhän sitä ole kokolailla saman verran vaatteita kerrasta riippumatta - itse ainakin riisun villatakit yms. pois, olen siis t-paidassa ja housuissa / hameessa punnittavana joka kerta.
Meidän neuvolassa jätetään kengät eteiseen, ei ne jalassa mennä vastaanotolle lainkaan. Samassa neuvolassa käyvät pienet ihmiset, jotka kulkevat nelivedolla lattiaa pitkin - kuraa ei pidä käytävään kantaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803