Ovatko ihmiset tosiaan näin paskoja?

Ihmisiin pettynyt

Olen melko nuori mies. Minulla on lievä vamma, joka ei haittaa elämääni oikeastaan mitenkään. Vamma näkyy vähän poikkeavana ulkonäkönä. Omistan myös kuulokojeet, mutta kuulen niiden avulla melkein normaalisti. Ainoastaan kovassa hälyssä on joskus vähän hankaluuksia pysyä mukana keskusteluissa.

Peruskoulussa minua kiusattiin näiden syiden takia, eikä minulla ollut peruskoulussa kavereita. Muutama harrastuskaveri oli toiselta paikkakunnalta ja heitä tapasi harrastuksen yhteydessä. Lukiossa minua ei kiusattu, mutta ei minua otettu mukaan porukoihin. Minua ei pyydetty koskaan mukaan mihinkään juttuihin tai bileisiin, eikä minulle tultu juttelemaan. Yritin tutustua ihmisiin, mutta he eivät halunneet tutustua minuun. Ehkä olisi voinut olla vähän vielä aktiivisempi. Toisaalta miksi minun pitäisi olla kokoajan se aktiivisempi osapuoli ja tehdä kaikki "työ" tutustumisen eteen? Jos yritin keskustella jonkun kanssa, niin vastaukset olivat lyhyitä ja keskustelu jatkui vain jos minä sitä jatkoin. Minulta ei kukaan koskaan tullut kysymään mitään esim. että mitä kuuluu tai mitä olet puuhannut.

Sitten pääsin opiskelemaan yliopistoon. En sitten tiedä olinko naivi, kun kuvittelin, että yliopistossa on järkeviä ja mukavia tyyppejä ja siellä saan paljon ystäviä. Olin aktiivisesti mukana meidän ainejärjestössä ja osallistuin kaikkiin tapahtumiin. Olin iloinen, reipas ja kaikinpuolin sosiaalinen. Yritin aktiivisesti luoda kontaktia muihin ihmisiin. Meni pari vuotta ja totesin olevani ainejärjestössäni täysin ylimääräinen ja ulkopuolinen. Siellä jatkui sama meno kuin lukiossa. Kukaan ei ollut kiinnostunut tutustumaan minuun, juttelemaan kanssani tai pyytänyt mukaan mihinkään rientoihin.

Aloitin vuosi sitten uuden urheiluharrastuksen. Olen aina urheillut paljon ja olen hyvässä kunnossa ja olen melko hyvä urheilussa. Seurassa porukka on pääsäntöisesti mukavaa ja olen kyllä viihtynyt siinä porukassa. Porukan kanssa on ollut paljon hyviä hetkiä, mutta mahtuu sinne niitä huonojakin. Tosin niitä nyt väistämättä aina on. Nyt olen taas ruvennut miettimään, että olenko kumminkaan sisällä siinäkään porukassa. En ole yhtenkään eritiyisemmin tutustunut, vaikka olen yrittänyt jutella vähän kaikkien kanssa. Olen ollut aktiivinen, reipas ja sosiaalinen. Joskus minulla on tosin vaikeuksia keksiä jutunaiheita. Mistäköhän se mahtaa johtua ja mikä siihen olisi avuksi? Esim. viimeviikonloppuna meillä oli seuran jäsenten kesken bileet. Siellä tuli esille sama vanha juttu. Minun kanssani ei tulla juttelemaan koskaan oma-aloitteisesti ja jos itse yritän jutella jonkun kanssa, niin keskustelu ei jatku jos minä en sitä jatka. On tämä muulloinkin tossa porukassa ilmennyt. Minun pitää aina tehdä kaikki työ ja harvoin sekään tuottaa mitään tulosta. Olen tässä harrastusporukassa myös huomannut, että jos on jotain ylimääräistä toimintaa, niin minua ei kysytä mukaan. Jos joku on keksinyt, että voisi esim. viikonloppuna mennä tekemään jotain niin ei multa kysytä. Olen myös huomannut, että olen joistain asioista vähän pihalla, että mitä on tapahtunut.

Minulla on vain kolme kaveria, joita heitäkin näkee vaihtelevasti. Yksi heistä on vähän sellainen, että ystävyys tuntuu vähän yksipuoleiselta. Toinen on sellainen sohvaperuna, jota ei kiinnosta mikään muu kuin tietokoneen ääressä istuminen. Kolmannella on taas paljon kaikenlaisia omia juttuja ja hän on naimisissa. Tuntuu vain siltä, että sosiaaliset suhteeni ovat ponnisteluista huolimatta täysin retuperällä. Nytkään ei ole mitään tekemistä. Opiskellakin pitäisi, mutta ei huvita. Jos kerran opiskelupiireissä on näin vaikeaa saada ystäviä, niin onko se myöhemmin elämässä mahdotonta eli pitääkö sopeutua tähän yksinäisyyteen?

Miten saisin uusia ystäviä ja kavereita? Miksi ihmiset eivät halua tutustua minuun? En keksi muita syitä kuin lievä vammaisuuteni siihen, että ihmiset hyljeksivät minua. Ovatko ihmiset tosiaan näin suvaitsemattomia ja paskoja? Vamma ei edes haittaa jokapäiväistä elämää. Se vaan näkyy.

17

2342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :P

      No mulla on ihan sama juttu, vaikka en ole mitenkään vammainen ja jopa ihan hyvännäköinen. Tosin olen hiukan erilainen kuin massaihmiset ja se lienee syynä karsastamiseen.

      • Ihmisiin pettynyt

        ?


      • hö maailma

        "Minua ei pyydetty koskaan mukaan mihinkään juttuihin tai bileisiin, eikä minulle tultu juttelemaan."

        Samoin, samoin, mistä lie johtuu...

        Ole onnellinen kolmesta kaverista, älä päästä heitä katoamaan! Se on jo enemmän kuin tällä "normaalilla" naisihmisellä on koskaan ollutkaan!


    • Erilainen nainen

      Veikkaisin, että se johtuu juuri siitä, että olet vähän "erilainen", joten ihmiset jotenkin pelkäävät ja ovat ennakkoluuloisia. Ehkä ovat myös niin pinnallisia, että pelkäävät, mitä muut ajattelevat, jos teidät nähtäisiin yhdessä hengaamassa. On se epäreilua! Mutta muista, että sinussa ei ole mitään vikaa, muut ovat vain niin pelkurimaisia! Mutta hienoa, että sinulla kuitenkin on 3 kaveria. Ehkä jonain päivänä saat vielä tosiystävän, joka suhtautuu asioihin kypsemmin, eikä ole ennakkoluuloinen.

      Itselläni ei ole mitään näkyvää vammaa, mutta minuun suhtaudutaan kuin olisin jotenkin hylkiö. Olen peräti kaunis, sosiaalinen ja empaattinen, mutta aina ulkopuolinen. Pahinta on, kun en edes tiedä, mistä se johtuu. Pitäisikö olla vittumainen juoruämmä, niin silloin minut hyväksyttäisiin porukkaan? En vain halua olla, koska se olisi täysin arvomaailmaani vastaan. Olen aina heikkojen ja syrjittyjen puolella enkä usko, jos jostain ihmisestä puhutaan pahaa selän takana. Muodostan aina oman käsitykseni ihmisistä, enkä usko huhupuheisiin.

      Tuli mieleen, että kun olin opiskelijavaihdossa nuorempana (olin silloin 22-v.), siellä oli yksi hollantilainen poika, jolla oli myös kuulokoje. Hänellä näytti olevan kavereita, mutta aika hiljainen hän oli. Jos hän olisi lähestynyt minua, olisin voinut ryhtyä hänen kaverikseen. Mutta hän ei koskaan jutellut minulle ja itse taas olin niin ujo, etten uskaltanut.

      Minusta muuten usein tuntuu myös siltä, etten kuule, mitä muut puhuvat, kun ollaan hälyssä, esim. baarissa. Sellainen saa oloni tuntemaan ulkopuoliseksi. Olen kuitekin ollut kuulotestissä, eikä sen perusteella kuulossani ollut mitään vikaa. Enpä sitten tiedä. Ei vain huvita huutaa ääntä käheäksi ja altistua kuulovaurioille menemällä niin lähelle toisia, että he voivat huutaa suoraan korvaani. Jutella voi jossain muualla kuin baarissa tai sitten valita jonkin hiljaisemman nurkkauksen, eikä pölöttää silloin kun ollaan tanssilattialla.

      • Petreus

        "Olen aina heikkojen ja syrjittyjen puolella enkä usko, jos jostain ihmisestä puhutaan pahaa selän takana. Muodostan aina oman käsitykseni ihmisistä, enkä usko huhupuheisiin."

        Missä tällainen neito majailee?
        Jännä miten yksi lause saa heti kiinnostumaan ihmisestä. Ajattelen nimittäin aivan samalla tavoin.

        Ketjun aloittajalle sanoisin että keskimäärin ihmiset ovat juuri sellaisia kuin pelkäsit.
        Olen joskus todennut tämän useallekin ihmiselle ja he ovat olleet eri mieltä sen vuoksi koska Suomessa ollaan rehellisiä aitoja ja "tavallisia". Myöhemmin näistä ihmisistä itsestään on sitten paljastunut valheellinen pinnallinen puoli tavalla tai toisella.

        Ihmiset valehtelevat itselleenkin miten pinnallisia he ovat ja eivät kohtaa esimerkiksi sitä tosiasiaa kuinka he syrjivät sosiaalisesti erilaisia ihmisiä. Syy voi olla mikä hyvänsä kunhan poikkeaa "väärällä tavalla" (oikealla tavalla poikkeaminen on "coolia" mutta sekin on sen ryhmän määrittämä tapa jolla luvan kanssa saa olla erilainen) jolloin joutuu olemaan aika usein yksin.

        En ole itse järin poikkeava, mutta kannatan oikeudenmukaisuutta kaikille. Valitettavasti se ei ihmisten ollessa kyseessä toteudu.
        Kenelle tahansa voi olla vaikeaa löytää ihmisiä jotka ymmärtävät ja hyväksyvät, sinulle ehkä monin kerroin vaikeampaa. Pahoittelen asiaa.


      • Erilainen nainen
        Petreus kirjoitti:

        "Olen aina heikkojen ja syrjittyjen puolella enkä usko, jos jostain ihmisestä puhutaan pahaa selän takana. Muodostan aina oman käsitykseni ihmisistä, enkä usko huhupuheisiin."

        Missä tällainen neito majailee?
        Jännä miten yksi lause saa heti kiinnostumaan ihmisestä. Ajattelen nimittäin aivan samalla tavoin.

        Ketjun aloittajalle sanoisin että keskimäärin ihmiset ovat juuri sellaisia kuin pelkäsit.
        Olen joskus todennut tämän useallekin ihmiselle ja he ovat olleet eri mieltä sen vuoksi koska Suomessa ollaan rehellisiä aitoja ja "tavallisia". Myöhemmin näistä ihmisistä itsestään on sitten paljastunut valheellinen pinnallinen puoli tavalla tai toisella.

        Ihmiset valehtelevat itselleenkin miten pinnallisia he ovat ja eivät kohtaa esimerkiksi sitä tosiasiaa kuinka he syrjivät sosiaalisesti erilaisia ihmisiä. Syy voi olla mikä hyvänsä kunhan poikkeaa "väärällä tavalla" (oikealla tavalla poikkeaminen on "coolia" mutta sekin on sen ryhmän määrittämä tapa jolla luvan kanssa saa olla erilainen) jolloin joutuu olemaan aika usein yksin.

        En ole itse järin poikkeava, mutta kannatan oikeudenmukaisuutta kaikille. Valitettavasti se ei ihmisten ollessa kyseessä toteudu.
        Kenelle tahansa voi olla vaikeaa löytää ihmisiä jotka ymmärtävät ja hyväksyvät, sinulle ehkä monin kerroin vaikeampaa. Pahoittelen asiaa.

        Helsingissä majailen, missäs sinä? :)


      • Petreus
        Erilainen nainen kirjoitti:

        Helsingissä majailen, missäs sinä? :)

        Ihan päinvastaisessa suunnassa tietenkin. Olihan se arvattavissa. ;)


      • naisenalku Oulusta
        Petreus kirjoitti:

        Ihan päinvastaisessa suunnassa tietenkin. Olihan se arvattavissa. ;)

        Asutko Oulun seutuvilla? Minkähän ikäinen mies on kyseessä? :)


      • SPetreus
        naisenalku Oulusta kirjoitti:

        Asutko Oulun seutuvilla? Minkähän ikäinen mies on kyseessä? :)

        Hassua että satuin tähän ketjuun uudestaan.

        Itseasiassa kyllä oleilen Oulun suunnassa ja olen siinä 30 vuotias. Miksi kysyt? ;)

        Tänne palstalle en viitsi kirjoitella enempää mut tietysti jos on halua tutustua niin minulle voi vapaasti kirjoitella [email protected] osoitteeseen.

        Tsemppiä muuten ketjun aloittajalle!


    • Onpa todella ikävä lukea kuinka sinulle on elämässäsi käynyt.Itse en ole moista joutunut kokemaan ja olen kyllä niin oikeudenmukainen että hyväksyn kaikenlaiset ihmiset mukanani elämän virrassa kulkemaan. Joudun kyllä aika usein näkemään kun toisia "sorsitaan" ja tällaisissa tilanteissa menen kyllä ja puutun asiaan. Vaikka edes juttelemalla sille joka on kohteena. Jos kyse on lapsista ja toisia kiusataan otan kyllä puhutteluun koko porukan. Itselläni on ratsastuskoulu ja pidän huolen ettei tänne pesiydy mitään porukoita joihin ei kaikki pääse mukaan. Ja lapset oppivat hyvin suvaitsevaisuutta kun joukossa pyöriin vammaisia, ulkomaalaisia ja muita pienryhmiin kuuluvia. Ilmeisesti ihmeset joihin olet elämässäsi törmännyt eivät kuulu näihin ihmisiä kunnioittaviin ryhmiin.
      Valitettevaa todeta että nykyinen ihmisrotu,jos näin voisi sanoa, katsoo vaan omaa nenää..."eihän asia mulle kuulu, etsiköön ystävän jostain muualta". Ehkä siksi minulla on paljon ystäviä ja tuttuja kun hyväksyn kaikki. Mutta silti vaan ne muutamat sydänystävät !!!! Toivottavasti sinäkin löydän vielä ne omatkin sydänystävät itsellesi :) Iloista syksyä sinulle.

    • äitimuori

      Olet ilmeisen fiksu kaveri ja tietämättään moni on menettänyt Sinussa hyvän ystävän. Sama tilanne on omalla tyttärelläni. Jo vuosia toisella paikkakunnalla yliopisto-opiskelijana eikä ainuttakaan ystävää, ei
      edes tuttua. Siis ei vuosikausiin puheissa muiden kuin kaupan kassan kanssa!! Ja kuitenkin tiedän että
      hän on muita huomioiva, ystävällinen ja ystävänä olisi tosi luotettava. Opiskelun alkuvuosina hän kertoi
      yrittäneensä mennä porukkaan, mutta kävi juuri kuten Sinullekin - jätetään syrjään. Itse epäili syyksi
      ylipainoaan (joka sekin on kehittynyt masennuksen seurauksena), mene ja tiedä.. Olen kehoittanut
      menemään mukaan johonkin harrastustoimintaan, mutta "biletys" ei kiinnosta ja toisaalta vuosikausia
      rankkaa koulukiusaamista (kotipaikkakunnalla) kokeneena kynnys uskaltaa joukkoon on liian korkea.
      Se on varmasti myös itsesuojelua - kukaan ei enää haavoita. Mutta tilanne on epäterve - ihminen on
      luotu yhteyteen. - Sinä olet kuitenkin rohkeasti mennyt joukkoon latistavista kokemuksesta huolimatta
      - se on hienoa. Eipä ole Sinullekaan mitään "viisastenkiveä" antaa, mutta toivon kaikkea hyvää elämääsi
      ja haluan uskoa että löydät vielä ihmissuhteen, jota on kannattanut odottaa.

    • Mirka123

      Auttaisiko näkökulman vaihdos? Minä olen itsekin tavallaan ollut vähän samassa tilanteessa, taustalla on koulukiusausta mikä on tehnyt uusiin ihmisiin tutustumisen paljon vaikeammaksi. Ei aina tunnu löytävän puheenaiheita pidemmälle kuin mikä oli päivän sää tai mitä on seuraavalla tunnilla. Ja siinä ehkä onkin se vika. Ainakin itse yritän jotenkin alitajuisesti käyttää puheenaiheita, jotka ei ainakaan loukkaisi ketään tai asettaisi itseä mihinkään haavoittuvaiseen asemaan. Omien kiinnostuksen kohteiden paljastaminen on ehkä pikku juttu, mutta sitäkin tulee vältelleeksi jonkinlaisena suojautumiskeinona. Missä sitten on se persoonallisuus, joka herättäisi keskustelukumppanin huomion?

      Oikeastaan tarkoitan näkulman vaihdoksella sitä, ettei niinkään pitäisi yrittää miellyttää jotain universaalia ystävää, vaan miettiä kenet juuri sinä haluat ystäväksi. Usein porukasta löytyy niitä, joilla on samanlaisia kiinnostuksenkohteita tai samanlainen maailmankatsomus. Heidän kanssaan juttelu onkin alkuvaikeuksien jälkeen helpompaa, koska he eivät esim. lähtökohtaisestikaan ole pinnallisia. Vaikeus on tietenkin siinä, että useimmat suomalaiset eivät ole enää niin innokkaita tutustumaan uusiin ihmisiin sen jälkeen kun omat ympyrät on jo selvillä. Sulla kuitenkin vaikuttaisi ainakin rohkeutta löytyvän, joten ehkei pieni itsensä mukaan tuuppaaminen olisi mikään ongelma. Kannattaa varmaan myös huomata, ettei puhu liian innokkaasti heti tutustumisvaiheessa. Toisesta voi helposti tuntua, ettei heidän siksi tarvitse pitää keskustelua yllä tai että siihen osallistuminen ylipäätään on hankalaa. En sano ettäkö asia näin olisi sinun tapauksessasi, mutta omalta kohdaltani jälkikäteen olen miettinyt mitä olisi voinut tehdä toisinkin.

    • ....

      Taitaa se olla muillakin niin, ettei tutustu, vaikkei vammaa olisikaan. Suomalaisiin on vaikea tutustua tai saada kontaktia.

    • Anonyymi

      Ihmiset todellakin ovat paskoja. Huijaavat,hyväksikäyttävät,halveksivat. Siksi pysyn sinkkuna ja onnellisena yksin. Muista sisäinen rauha.

    • Anonyymi

      Normaalia itsenään pitävät ovat usein ihan rumia.

    • Anonyymi

      >> En keksi muita syitä kuin lievä vammaisuuteni siihen, että ihmiset hyljeksivät minua. <<

      Ihmiset eivät osaa ehkä suhtautua sinuun. Minullakin on toinen korva kuuro ja olen kokenut vähän samoja kuin sinäkin. Se, että on osin kuuleva, osin kuuro, on vähän samanlainen asia ihmisten silmissä kuin että on vaikka tummaihoinen isä, valkoihoinen äiti ja se jälkeläinen sitten on kumpaakin. Nämä ihmiset kertovat, että he ovat liian vaaleita, jotta kaikki tummaihoiset pitäisivät heitä tummaihoisena, ja liian tummia, jotta valkoihoiset pitäisivät heitä valkoihoisena. He ovat siis oman kertomansa mukaan eräänlaisia väliinputoajia, joita sorsitaan molemmissa ihmisryhmissä ihonvärin takia. Niin naurettavaa kuin se onkin. Mutta ihmiset eivät ilmeisesti tiedä, kuinka heihin pitäisi suhtautua, mihin kategoariaan katsoa kuuluvaksi siis (heidän omassa arvomaailmassaan). Vammassa, joka ei näy, mutta joka kuitenkin joissakin asioissa vaikuttaa, asia on vähän samanlainen.

      Mutta kyllähän niitä aina ihmisiä on, jotka eivät vammoista ym. välitä, vaan ovat ihmisestä itsestään kiinnostuneita. Sinullakin niitä ystäviä on, oman kertomasi mukaan. Mutta jos heidän kanssaan oleminen ei kerran tyydytä sinua, koita muuttaa asioita heidän kanssaan, heille toiveistasi puhuen. Muussa tapauksessa, ei kai siinä sitten auta kuin hakea uutta ja erilaista seuraa itse.

    • Anonyymi

      Ne virran mukana kulkevat ihmiset, joiden olkapäälle kaikki taputtavat, koska kaikki pitävät heistä, ovat yhetiskunnan tasaista massaa.

      Moni tässä maailmassa jotain oleellista ja merkityksellistä saavuttanut on ollut massasta poikkeava, jopa vieroksuttu tai muuten paheksuttu, pilkattu jne. Hän ei ole sopinut ns. yleisesti hyväksyttyihin muotteihin fyysisesti, sosiaalisesti tai muuten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      309
      3658
    2. 208
      3009
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2564
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1344
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe