Suomi taas jälkijunassa liikennetiedottamisessa

alamainen_

Miksi Suomesta puuttuu edelleenkin paras ja tehokkain tapa välttää monikielisiä liikennetedotuksia yhdenmukaisesti muiden Euroopan maiden kanssa. TMC on liikennetiedotuspalvelu, joka välittää hyödyllistä ja ajantasaista tietoa tietöistä, onnettomuuksista, ruuhkista ja kelistä niille autoilijoille, joilla on ajoneuvossaan Traffic Message Channel -vastaanotin. Kyseinen vastaanotin sisältyy useimpiin navigaattoreihin,
Suomessa tiehallinto luovutti TMC:n Destialle kaupalliseen käyttöön ja palvelu on nyt kryptattu vain joidenkin navigaattori merkkien käyttöön. Palvelu on kokonaan pois muualta Europasta tulevien käytöstä eli juuri heidän jotka sitä eniten Suomen sekavassa liikennejärjestelyssä tarvitsisivat. Palvelua ei saa rahallakaan useimpien autojen integroituihin navigaatiojärjestelmiin.
Tiehallinto on kuitenkin rakennellut itselleen täysin ajasta jälkeen jääneitä valotaulusysteemiä pääkaupunkiseudulle. Valotaulujen informaatio on todella köyhä verrattuna TMC:n ajankohtaiseen ja täsmälliseen tietoon verratuna ja palvelee vain pientä osaa autoilijoita..
Tiehallinto on jäänne hallinnosta joka on jämähtänyt menneisyyteen unohtaen autoilijoiden tarpeet laajassa maassamme. TMC lisäisi liikenneturvallisuutta huomattavasti tehokkaammin kuin esimerkiksi sadat kamerapylväät ympäri Suomea.

5

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loskanlapioitsija

      Taidat itse olla jämähtänyt, kun et tiedä, ettei Tiehallintoa enää ole. On Liikennevirasto ja ELY-keskukset.

      • Tyhmiäkö?

        Kansallinen TMC puuttuu Suomessta eikä ole edes näköpiirissäkkään. Mitäs sitä nyt liikennettä tiedoittamaan vaaroista, kun rahaakin voi lypsää. Liikennetiedottamisen sijaan rakennetaan jatkuvasti lisää valvontaa kameratolppa toisensa perään, mutta turvalliset risteykset saavat odottaa onhan rahan keruu tärkeämpää. Tyhmiä vedätetään ja rahaa kerätään keinolla millä tahansa, jos ei ajeta ylinopeutta tolpalle niin voidaan aina väitää, että on ylitetty sallittu keskinopeus ja rahaa kilisee aina tarpvittava määrä.


      • vipers
        Tyhmiäkö? kirjoitti:

        Kansallinen TMC puuttuu Suomessta eikä ole edes näköpiirissäkkään. Mitäs sitä nyt liikennettä tiedoittamaan vaaroista, kun rahaakin voi lypsää. Liikennetiedottamisen sijaan rakennetaan jatkuvasti lisää valvontaa kameratolppa toisensa perään, mutta turvalliset risteykset saavat odottaa onhan rahan keruu tärkeämpää. Tyhmiä vedätetään ja rahaa kerätään keinolla millä tahansa, jos ei ajeta ylinopeutta tolpalle niin voidaan aina väitää, että on ylitetty sallittu keskinopeus ja rahaa kilisee aina tarpvittava määrä.

        Automaattinen nopeudenvalvonta on valtiolle hyvä tulonlähde. Vuosittain kameratolpat tahkoavat valtion rahakirstuun noin 20 miljoonaa euroa.
        Vuoden 2009 Liikennetilaston mukaan eri liikennerikkomuksista kertyi valtion kassaan yhteensä noin 70 miljoonaa euroa, josta kameravalvonnan osuus on noin kolmannes eli 23 miljoonaa euroa. Kameran räpsähdyksestä tuomittava rikesakko on keskimäärin 90 euroa ja varsinainen sakko 220 euroa.
        Suomen maanteiden menoa valvoo yhteensä 909 kiinteää valotolppaa ja noin sata valvontakameraa. Automaattisen valvonnan määrää kasvatetaan jatkuvasti. Viimeksi kameravalvonta alkoi Helsingissä kehätie III:lla. Myös kameroita ja valvonta-autoja lisätään vähitellen.
        Viime vuonna automaattisen liikennevalvonnan tuotto kääntyi laskuun, koska yhä useampi sai rikkeestään huomautuksen sakon sijaan. Koko maan kameravalvonnassa jaetuista rangaistuksista yli puolet oli huomautuksia.
        -Käänne tapahtui, kun vuoden 2009 lokakuussa siirryttiin käytäntöön, että huomautuksen saa, kun nopeusrajoitus ylittyy seitsemällä kilometrillä tunnissa. Aikaisemmin alaraja oli kahdeksan kilometriä, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.


      • Mora..
        vipers kirjoitti:

        Automaattinen nopeudenvalvonta on valtiolle hyvä tulonlähde. Vuosittain kameratolpat tahkoavat valtion rahakirstuun noin 20 miljoonaa euroa.
        Vuoden 2009 Liikennetilaston mukaan eri liikennerikkomuksista kertyi valtion kassaan yhteensä noin 70 miljoonaa euroa, josta kameravalvonnan osuus on noin kolmannes eli 23 miljoonaa euroa. Kameran räpsähdyksestä tuomittava rikesakko on keskimäärin 90 euroa ja varsinainen sakko 220 euroa.
        Suomen maanteiden menoa valvoo yhteensä 909 kiinteää valotolppaa ja noin sata valvontakameraa. Automaattisen valvonnan määrää kasvatetaan jatkuvasti. Viimeksi kameravalvonta alkoi Helsingissä kehätie III:lla. Myös kameroita ja valvonta-autoja lisätään vähitellen.
        Viime vuonna automaattisen liikennevalvonnan tuotto kääntyi laskuun, koska yhä useampi sai rikkeestään huomautuksen sakon sijaan. Koko maan kameravalvonnassa jaetuista rangaistuksista yli puolet oli huomautuksia.
        -Käänne tapahtui, kun vuoden 2009 lokakuussa siirryttiin käytäntöön, että huomautuksen saa, kun nopeusrajoitus ylittyy seitsemällä kilometrillä tunnissa. Aikaisemmin alaraja oli kahdeksan kilometriä, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

        Suomalaiset ovat nynnyä porukkaa joka alistuu kaikkeen rahastukseen eivätkä vaadi rahoilleen mitään vastinetta. Uskoo kun samat kameravalvojat väittävät liikenneturvallisuuden lisääntyneen ilman todellisia faktoja..
        Mitkä ovat todelliset liikenneturvallisuustoimenpiteet jotka todella helpottavat autoilijoita, tekevät liikenteen sujuvammaksi, parantavat liikenneasenteita ja ennen kaikkea lisäävät informaatiota ajoneuvoille yllättävistä pokkeustilanteista.
        Rahastus ja liikenneturvallisuus eivät paranna autoilijoiden asenteita vaan huonotavat yhteispeliä liikenteessä. Liikenneasenteissa olisi paljonkin parantamista, mutta pelkkä ruoska ei ole koskaan oikea kasvatusväline.


      • Halleluja ...

        Pilkunnusintahan on oleellista ja varmasti liittyy edelliseen ongelmaan oleellisena. Kiitos oleellisen ongelman esiintuonnilla. Virastojen nimet ja vastuuhenkilöiden sekoittaminenhan muuttaa koko virkakoneiston toiminnan aivan toiselle tasolle ja Suomen liikenne on pelastettu.
        Kyllä normaali tiellä liikkuja joutuu taas nöyrtymään ylhäisen byrokratian varjossa. Kiitos asiaan oleelliseti liittyvän jämähtyneisyyden poistamisesta.
        Olisko se liikenteen sujuvuus kuitenkin meidän kaikkien etu vai.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2548
    2. 135
      1954
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1281
    4. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1276
    5. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1131
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

      Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1123
    7. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    8. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1089
    9. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1038
    10. Janne Ahonen E R O A A

      Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1013
    Aihe