Suomi taas jälkijunassa liikennetiedottamisessa

alamainen_

Miksi Suomesta puuttuu edelleenkin paras ja tehokkain tapa välttää monikielisiä liikennetedotuksia yhdenmukaisesti muiden Euroopan maiden kanssa. TMC on liikennetiedotuspalvelu, joka välittää hyödyllistä ja ajantasaista tietoa tietöistä, onnettomuuksista, ruuhkista ja kelistä niille autoilijoille, joilla on ajoneuvossaan Traffic Message Channel -vastaanotin. Kyseinen vastaanotin sisältyy useimpiin navigaattoreihin,
Suomessa tiehallinto luovutti TMC:n Destialle kaupalliseen käyttöön ja palvelu on nyt kryptattu vain joidenkin navigaattori merkkien käyttöön. Palvelu on kokonaan pois muualta Europasta tulevien käytöstä eli juuri heidän jotka sitä eniten Suomen sekavassa liikennejärjestelyssä tarvitsisivat. Palvelua ei saa rahallakaan useimpien autojen integroituihin navigaatiojärjestelmiin.
Tiehallinto on kuitenkin rakennellut itselleen täysin ajasta jälkeen jääneitä valotaulusysteemiä pääkaupunkiseudulle. Valotaulujen informaatio on todella köyhä verrattuna TMC:n ajankohtaiseen ja täsmälliseen tietoon verratuna ja palvelee vain pientä osaa autoilijoita..
Tiehallinto on jäänne hallinnosta joka on jämähtänyt menneisyyteen unohtaen autoilijoiden tarpeet laajassa maassamme. TMC lisäisi liikenneturvallisuutta huomattavasti tehokkaammin kuin esimerkiksi sadat kamerapylväät ympäri Suomea.

5

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loskanlapioitsija

      Taidat itse olla jämähtänyt, kun et tiedä, ettei Tiehallintoa enää ole. On Liikennevirasto ja ELY-keskukset.

      • Tyhmiäkö?

        Kansallinen TMC puuttuu Suomessta eikä ole edes näköpiirissäkkään. Mitäs sitä nyt liikennettä tiedoittamaan vaaroista, kun rahaakin voi lypsää. Liikennetiedottamisen sijaan rakennetaan jatkuvasti lisää valvontaa kameratolppa toisensa perään, mutta turvalliset risteykset saavat odottaa onhan rahan keruu tärkeämpää. Tyhmiä vedätetään ja rahaa kerätään keinolla millä tahansa, jos ei ajeta ylinopeutta tolpalle niin voidaan aina väitää, että on ylitetty sallittu keskinopeus ja rahaa kilisee aina tarpvittava määrä.


      • vipers
        Tyhmiäkö? kirjoitti:

        Kansallinen TMC puuttuu Suomessta eikä ole edes näköpiirissäkkään. Mitäs sitä nyt liikennettä tiedoittamaan vaaroista, kun rahaakin voi lypsää. Liikennetiedottamisen sijaan rakennetaan jatkuvasti lisää valvontaa kameratolppa toisensa perään, mutta turvalliset risteykset saavat odottaa onhan rahan keruu tärkeämpää. Tyhmiä vedätetään ja rahaa kerätään keinolla millä tahansa, jos ei ajeta ylinopeutta tolpalle niin voidaan aina väitää, että on ylitetty sallittu keskinopeus ja rahaa kilisee aina tarpvittava määrä.

        Automaattinen nopeudenvalvonta on valtiolle hyvä tulonlähde. Vuosittain kameratolpat tahkoavat valtion rahakirstuun noin 20 miljoonaa euroa.
        Vuoden 2009 Liikennetilaston mukaan eri liikennerikkomuksista kertyi valtion kassaan yhteensä noin 70 miljoonaa euroa, josta kameravalvonnan osuus on noin kolmannes eli 23 miljoonaa euroa. Kameran räpsähdyksestä tuomittava rikesakko on keskimäärin 90 euroa ja varsinainen sakko 220 euroa.
        Suomen maanteiden menoa valvoo yhteensä 909 kiinteää valotolppaa ja noin sata valvontakameraa. Automaattisen valvonnan määrää kasvatetaan jatkuvasti. Viimeksi kameravalvonta alkoi Helsingissä kehätie III:lla. Myös kameroita ja valvonta-autoja lisätään vähitellen.
        Viime vuonna automaattisen liikennevalvonnan tuotto kääntyi laskuun, koska yhä useampi sai rikkeestään huomautuksen sakon sijaan. Koko maan kameravalvonnassa jaetuista rangaistuksista yli puolet oli huomautuksia.
        -Käänne tapahtui, kun vuoden 2009 lokakuussa siirryttiin käytäntöön, että huomautuksen saa, kun nopeusrajoitus ylittyy seitsemällä kilometrillä tunnissa. Aikaisemmin alaraja oli kahdeksan kilometriä, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.


      • Mora..
        vipers kirjoitti:

        Automaattinen nopeudenvalvonta on valtiolle hyvä tulonlähde. Vuosittain kameratolpat tahkoavat valtion rahakirstuun noin 20 miljoonaa euroa.
        Vuoden 2009 Liikennetilaston mukaan eri liikennerikkomuksista kertyi valtion kassaan yhteensä noin 70 miljoonaa euroa, josta kameravalvonnan osuus on noin kolmannes eli 23 miljoonaa euroa. Kameran räpsähdyksestä tuomittava rikesakko on keskimäärin 90 euroa ja varsinainen sakko 220 euroa.
        Suomen maanteiden menoa valvoo yhteensä 909 kiinteää valotolppaa ja noin sata valvontakameraa. Automaattisen valvonnan määrää kasvatetaan jatkuvasti. Viimeksi kameravalvonta alkoi Helsingissä kehätie III:lla. Myös kameroita ja valvonta-autoja lisätään vähitellen.
        Viime vuonna automaattisen liikennevalvonnan tuotto kääntyi laskuun, koska yhä useampi sai rikkeestään huomautuksen sakon sijaan. Koko maan kameravalvonnassa jaetuista rangaistuksista yli puolet oli huomautuksia.
        -Käänne tapahtui, kun vuoden 2009 lokakuussa siirryttiin käytäntöön, että huomautuksen saa, kun nopeusrajoitus ylittyy seitsemällä kilometrillä tunnissa. Aikaisemmin alaraja oli kahdeksan kilometriä, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

        Suomalaiset ovat nynnyä porukkaa joka alistuu kaikkeen rahastukseen eivätkä vaadi rahoilleen mitään vastinetta. Uskoo kun samat kameravalvojat väittävät liikenneturvallisuuden lisääntyneen ilman todellisia faktoja..
        Mitkä ovat todelliset liikenneturvallisuustoimenpiteet jotka todella helpottavat autoilijoita, tekevät liikenteen sujuvammaksi, parantavat liikenneasenteita ja ennen kaikkea lisäävät informaatiota ajoneuvoille yllättävistä pokkeustilanteista.
        Rahastus ja liikenneturvallisuus eivät paranna autoilijoiden asenteita vaan huonotavat yhteispeliä liikenteessä. Liikenneasenteissa olisi paljonkin parantamista, mutta pelkkä ruoska ei ole koskaan oikea kasvatusväline.


      • Halleluja ...

        Pilkunnusintahan on oleellista ja varmasti liittyy edelliseen ongelmaan oleellisena. Kiitos oleellisen ongelman esiintuonnilla. Virastojen nimet ja vastuuhenkilöiden sekoittaminenhan muuttaa koko virkakoneiston toiminnan aivan toiselle tasolle ja Suomen liikenne on pelastettu.
        Kyllä normaali tiellä liikkuja joutuu taas nöyrtymään ylhäisen byrokratian varjossa. Kiitos asiaan oleelliseti liittyvän jämähtyneisyyden poistamisesta.
        Olisko se liikenteen sujuvuus kuitenkin meidän kaikkien etu vai.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

      Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

      Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

      Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

      Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

      Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22
      512
    Aihe