Suomi taas jälkijunassa liikennetiedottamisessa

alamainen_

Miksi Suomesta puuttuu edelleenkin paras ja tehokkain tapa välttää monikielisiä liikennetedotuksia yhdenmukaisesti muiden Euroopan maiden kanssa. TMC on liikennetiedotuspalvelu, joka välittää hyödyllistä ja ajantasaista tietoa tietöistä, onnettomuuksista, ruuhkista ja kelistä niille autoilijoille, joilla on ajoneuvossaan Traffic Message Channel -vastaanotin. Kyseinen vastaanotin sisältyy useimpiin navigaattoreihin,
Suomessa tiehallinto luovutti TMC:n Destialle kaupalliseen käyttöön ja palvelu on nyt kryptattu vain joidenkin navigaattori merkkien käyttöön. Palvelu on kokonaan pois muualta Europasta tulevien käytöstä eli juuri heidän jotka sitä eniten Suomen sekavassa liikennejärjestelyssä tarvitsisivat. Palvelua ei saa rahallakaan useimpien autojen integroituihin navigaatiojärjestelmiin.
Tiehallinto on kuitenkin rakennellut itselleen täysin ajasta jälkeen jääneitä valotaulusysteemiä pääkaupunkiseudulle. Valotaulujen informaatio on todella köyhä verrattuna TMC:n ajankohtaiseen ja täsmälliseen tietoon verratuna ja palvelee vain pientä osaa autoilijoita..
Tiehallinto on jäänne hallinnosta joka on jämähtänyt menneisyyteen unohtaen autoilijoiden tarpeet laajassa maassamme. TMC lisäisi liikenneturvallisuutta huomattavasti tehokkaammin kuin esimerkiksi sadat kamerapylväät ympäri Suomea.

5

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loskanlapioitsija

      Taidat itse olla jämähtänyt, kun et tiedä, ettei Tiehallintoa enää ole. On Liikennevirasto ja ELY-keskukset.

      • Tyhmiäkö?

        Kansallinen TMC puuttuu Suomessta eikä ole edes näköpiirissäkkään. Mitäs sitä nyt liikennettä tiedoittamaan vaaroista, kun rahaakin voi lypsää. Liikennetiedottamisen sijaan rakennetaan jatkuvasti lisää valvontaa kameratolppa toisensa perään, mutta turvalliset risteykset saavat odottaa onhan rahan keruu tärkeämpää. Tyhmiä vedätetään ja rahaa kerätään keinolla millä tahansa, jos ei ajeta ylinopeutta tolpalle niin voidaan aina väitää, että on ylitetty sallittu keskinopeus ja rahaa kilisee aina tarpvittava määrä.


      • vipers
        Tyhmiäkö? kirjoitti:

        Kansallinen TMC puuttuu Suomessta eikä ole edes näköpiirissäkkään. Mitäs sitä nyt liikennettä tiedoittamaan vaaroista, kun rahaakin voi lypsää. Liikennetiedottamisen sijaan rakennetaan jatkuvasti lisää valvontaa kameratolppa toisensa perään, mutta turvalliset risteykset saavat odottaa onhan rahan keruu tärkeämpää. Tyhmiä vedätetään ja rahaa kerätään keinolla millä tahansa, jos ei ajeta ylinopeutta tolpalle niin voidaan aina väitää, että on ylitetty sallittu keskinopeus ja rahaa kilisee aina tarpvittava määrä.

        Automaattinen nopeudenvalvonta on valtiolle hyvä tulonlähde. Vuosittain kameratolpat tahkoavat valtion rahakirstuun noin 20 miljoonaa euroa.
        Vuoden 2009 Liikennetilaston mukaan eri liikennerikkomuksista kertyi valtion kassaan yhteensä noin 70 miljoonaa euroa, josta kameravalvonnan osuus on noin kolmannes eli 23 miljoonaa euroa. Kameran räpsähdyksestä tuomittava rikesakko on keskimäärin 90 euroa ja varsinainen sakko 220 euroa.
        Suomen maanteiden menoa valvoo yhteensä 909 kiinteää valotolppaa ja noin sata valvontakameraa. Automaattisen valvonnan määrää kasvatetaan jatkuvasti. Viimeksi kameravalvonta alkoi Helsingissä kehätie III:lla. Myös kameroita ja valvonta-autoja lisätään vähitellen.
        Viime vuonna automaattisen liikennevalvonnan tuotto kääntyi laskuun, koska yhä useampi sai rikkeestään huomautuksen sakon sijaan. Koko maan kameravalvonnassa jaetuista rangaistuksista yli puolet oli huomautuksia.
        -Käänne tapahtui, kun vuoden 2009 lokakuussa siirryttiin käytäntöön, että huomautuksen saa, kun nopeusrajoitus ylittyy seitsemällä kilometrillä tunnissa. Aikaisemmin alaraja oli kahdeksan kilometriä, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.


      • Mora..
        vipers kirjoitti:

        Automaattinen nopeudenvalvonta on valtiolle hyvä tulonlähde. Vuosittain kameratolpat tahkoavat valtion rahakirstuun noin 20 miljoonaa euroa.
        Vuoden 2009 Liikennetilaston mukaan eri liikennerikkomuksista kertyi valtion kassaan yhteensä noin 70 miljoonaa euroa, josta kameravalvonnan osuus on noin kolmannes eli 23 miljoonaa euroa. Kameran räpsähdyksestä tuomittava rikesakko on keskimäärin 90 euroa ja varsinainen sakko 220 euroa.
        Suomen maanteiden menoa valvoo yhteensä 909 kiinteää valotolppaa ja noin sata valvontakameraa. Automaattisen valvonnan määrää kasvatetaan jatkuvasti. Viimeksi kameravalvonta alkoi Helsingissä kehätie III:lla. Myös kameroita ja valvonta-autoja lisätään vähitellen.
        Viime vuonna automaattisen liikennevalvonnan tuotto kääntyi laskuun, koska yhä useampi sai rikkeestään huomautuksen sakon sijaan. Koko maan kameravalvonnassa jaetuista rangaistuksista yli puolet oli huomautuksia.
        -Käänne tapahtui, kun vuoden 2009 lokakuussa siirryttiin käytäntöön, että huomautuksen saa, kun nopeusrajoitus ylittyy seitsemällä kilometrillä tunnissa. Aikaisemmin alaraja oli kahdeksan kilometriä, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

        Suomalaiset ovat nynnyä porukkaa joka alistuu kaikkeen rahastukseen eivätkä vaadi rahoilleen mitään vastinetta. Uskoo kun samat kameravalvojat väittävät liikenneturvallisuuden lisääntyneen ilman todellisia faktoja..
        Mitkä ovat todelliset liikenneturvallisuustoimenpiteet jotka todella helpottavat autoilijoita, tekevät liikenteen sujuvammaksi, parantavat liikenneasenteita ja ennen kaikkea lisäävät informaatiota ajoneuvoille yllättävistä pokkeustilanteista.
        Rahastus ja liikenneturvallisuus eivät paranna autoilijoiden asenteita vaan huonotavat yhteispeliä liikenteessä. Liikenneasenteissa olisi paljonkin parantamista, mutta pelkkä ruoska ei ole koskaan oikea kasvatusväline.


      • Halleluja ...

        Pilkunnusintahan on oleellista ja varmasti liittyy edelliseen ongelmaan oleellisena. Kiitos oleellisen ongelman esiintuonnilla. Virastojen nimet ja vastuuhenkilöiden sekoittaminenhan muuttaa koko virkakoneiston toiminnan aivan toiselle tasolle ja Suomen liikenne on pelastettu.
        Kyllä normaali tiellä liikkuja joutuu taas nöyrtymään ylhäisen byrokratian varjossa. Kiitos asiaan oleelliseti liittyvän jämähtyneisyyden poistamisesta.
        Olisko se liikenteen sujuvuus kuitenkin meidän kaikkien etu vai.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      1016
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1010
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      299
      908
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe