iso maha vaivaa (161cm/46kg)

jättimaha

Oon onnistunut nostamaan painoa jo 6kg alimmasta painostani, varmaan vaan herkuttelun ansiosta, nykyiset mitat 46kg ja 161cm. Kuukautiset ei oo alkaneet ja lääkäreitten mukaan pitää painonnostoa jatkaa, ahdistaa vaan tää valtava maha. Anoreksian äänet kuuluu kokoajan vahmvempina että pitäis laihduttaa. Voiko mulla noilla mitoilla olla läskivatsaa? Peilissä näyttää siltä kun olis raskaana. Muualta vartalosta ja varsinkin raajoista näytän vielä hoikalta. Nyt oon aivan hukassa mitä tehdä, haluisin niin laihduttaa ja saada litteän vatsan, mutta en haluaisi palata sairaampaan suuntaan henkisesti. Voiko vika olla tässä ruokavaliossa jolla painoa nostan? Ravintoterapeutti väittää että turvotukseen ei liity se nostanko painoa herkuilla vai kunnon ruoalla, mutta en tiedä sanooko vaan että uskaltasin jatkaa painonnostoa enkä lopettas herkkujen syömistä, mulle on niin vaikeeta syödä kunnon ruokaa niin paljon että sais painoa nouseen.
Syön päivässä 5 ateriaa, tavallinen päivä menee näin: aamiaseksi ruisleipää ja maitoa, lounaalla ruokaisa salaatti, välipalalla jogurttia ja hedelmää, päivällisellä tummaa pastaa/riisiä/perunaa, lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia ja maitoa, iltapalaksi sitten herkkuja, esim. jätskituutti 70g ja karkkia 200g. Tolleen oon jo pitkään syönyt, painonnousu tosi hidasta, mutta kuitenkin pitkällä aikavälillä noususuuntaista.

Osaako kukaan neuvoa, johtuuko tää jättimäinen vatsa ruokavaliosta, onko turvotusta vai pysyvää läskiä, ja mikä auttaisi? Olen hukassa. :(

10

1965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppi

      Moikka!
      Ensinnäkin sanoisin että tuo ruokamäärä kuulostaa vähäiseltä ,tosin et laittanut kuinka paljon syöt tiettyjä ruokia mutta sulti. Esimerkiksi syötkö yli 6viipaletta leipää? puuroa?kasviksia?hedelmiä? kuitu on yksi mikä auttaa vatsan normaaliin toimintaan. Proteiinia ja kalsiumia tarvitsee paljon kun on aliravitsemus. Herkut kuuluvat joka päivään mikäli ruokavalio on muuten kunnossa. Sairaalassakin oli aina jälkiruoka ja pullakahvit ja siellä on taatusti terveellinen ruoka.Toki jos jokapäivä syö paljon karkkia niin voisi miettiä että välillä ottaisi osan siitä pullaa,jäätelöä(taisit jo syödäkkin),leivosta tms suklaassakin on terveellisiä aineita. Irtokarkeissa on aika paljon lisäaineita ja sokeria,ne tekevät paljon syötynä joillain turvotusta. Saisi vaihtelua ja jäätelössä ja vanukkaisssa on kalsiumiakin. Tärkeintä on että syöt mieleistä ruokaa eikä tule paha olo liian makean suhteen. Jotkut ihmiset ovat persoja makealle jotkut taas suolaiselle (sipsit jne).Fakta on että usein paino tulee ensiksi mahaan mutta se tasaantuu kyllä. Se toki vaatii kärsivällisyyttä. Mutta jokainen päivä on lähempänä normaalia jos jaksat vain yrittäää.Kun painosi alkaa olla normaaleissa niin kehosi kertoo mitä tarvitset ja sitten varmasti ruokavalio monipuolistuu ja jnain päivänä ehkä jätät karkit kokonaa pois ja syöt vaikka pullaa ja jonain päivänä tulee syötyä paljon karkkia. Nyt elimistö tarvitsee kaiken energian mitä pystyt syömään. Anna se sille niin saat peruselintoiminnot pelaan.huomaat että alat voida paremmin ja jaksat tehdä asioita.Itse olen tällä hetkellä n 168/38. Mutta n.8 vuotta sittenpainoni oli yli 50kg ja ei se tullut vain maaan vaan jokapuolelle .Se on siis vain tilapäistä,ei todellakaan läskiä.
      Olen kärsinyt sairaudesta 12 vuotta. Tämä siis uusiutunut Nyt on taas tsemppi päällä ja haluan saada painoa ja parantua. jokainen päivä on taistelua ja jokainen hetki. aina kun lähtee lenkille niin joka askel joutuu miettiä että käännynkö takaisin vai jatkanko. Se on kokoaikatyötä. Ja yksin varsinkin todella vaikeata, mutta uskon että ei mahdotonta. Siis jatka vaan sitkeesti ja nujerra peikko sisältäsi. elämä on ihanaa.tsemiä

    • nomena

      Kyllä se varmaankin on turvotusta eikä läskiä, jos se siltä sinusta tuntuu. Ja ruokavalio kyllä aiheuttaa turvotusta, itseäni turvottaa erityisesti viljatuotteet mutta sinun turvotuksesi aiheuttajaa en tietysti tiedä. Viljalle yliherkkiä on paljon luultua enemmän, tai ongelmana voi olla vaikka laktoosikin. Kokeile erilaisia ruokavalioita. Ottaa aikaa mutta melkeinpä ainoa keino selvittää asia. Itselle toimii tosiaan tuo viljan välttäminen ja kasviksia reilusti. Ja ruoka kaupasta mahdollisimman raakana, valmistus kotona, ei eineksiä ja esim jugurtit luonnonjugurttina jonka itse sitten maustaa. Herkuissakin on luonnollisempia vaihtoehtoja, esim kuivatut hedelmät ja pähkinät tai tumma suklaa. Ja kaloreitahan voit keräillä vaikka käyttämällä ruoassa kermaa tai voita tms. Etsi siis omalle keholle sopiva ruokavalio, ja kärsivällisyyttä. Kyllä se siitä selviää. Itsellä kesti kolme viikkoa että keho alkoi toimimaan liukkaammin kun siirryin tuohon viljan vähennykseen ja kasvisten lisäämiseen.

    • theesome

      vyötärönympäryksesi! (se mitataan kapeimmasta kohdasta yleensä hiukan navan yläpuolelta) katso että mitttanauha on suorassa myös takaa... voisit kertoa tuloksen seistessä ja ryhdikkäästi istuessa, että onko eroa. ja muuttuuko tulos kovasti mittausajankohdasta riippuen esim.heti aamulla ja iltapvllä monen aterian jälkeen!

      • jättimaha

        Vyötärönympärys nyt aamupäivästä (aamupala vaan vatsassa) n. 70cm, sama istuessa. En tiedä mitoista mitään, joten en tiedä miten pahalta kuulostaa, mutta pahalta ainakin näyttää. Mulla on muuten niin ruipelomainen lapsen vartalo, moni veikannut 14-vuotiaaksi vaikka parikymppinen olen. Pitää vielä illalla mitata uudestaan, silloin on tuplasti pahempi tilanne kuin aamusta, vaikka aamustakin on kamala...

        Leipää syön n.2-3 siivua päivässä, puuroa en syö, kasviksia paljon, marjoja paljon, ja noin hedelmän päivässä. Hiilareiden vähentämistä kauhisteli ravintoterapeuttini, olisi kuulemma liian riski että lähtisi painokin laskuun. Tuntuisi niin houkuttelevalta kokeilla, tuntea tyhjä vatsa ja olla taas kevyt. Siihen olisi silti pitkä matka, niin hirveä tää maha on. Voisin kokeilla rajoittaa jätskin ja karkin kahteen herkkupäivään viikossa jolloin niitä saan nuo määrät syödä, vaikka jotain vielä radikaalimpaa muutosta tarvisin.


      • mimimiiiiii
        jättimaha kirjoitti:

        Vyötärönympärys nyt aamupäivästä (aamupala vaan vatsassa) n. 70cm, sama istuessa. En tiedä mitoista mitään, joten en tiedä miten pahalta kuulostaa, mutta pahalta ainakin näyttää. Mulla on muuten niin ruipelomainen lapsen vartalo, moni veikannut 14-vuotiaaksi vaikka parikymppinen olen. Pitää vielä illalla mitata uudestaan, silloin on tuplasti pahempi tilanne kuin aamusta, vaikka aamustakin on kamala...

        Leipää syön n.2-3 siivua päivässä, puuroa en syö, kasviksia paljon, marjoja paljon, ja noin hedelmän päivässä. Hiilareiden vähentämistä kauhisteli ravintoterapeuttini, olisi kuulemma liian riski että lähtisi painokin laskuun. Tuntuisi niin houkuttelevalta kokeilla, tuntea tyhjä vatsa ja olla taas kevyt. Siihen olisi silti pitkä matka, niin hirveä tää maha on. Voisin kokeilla rajoittaa jätskin ja karkin kahteen herkkupäivään viikossa jolloin niitä saan nuo määrät syödä, vaikka jotain vielä radikaalimpaa muutosta tarvisin.

        niin muista turvata runsas hyvän rasvan ja proteiinin saanti! Eli kunnolla öljyä (mieluiten rypsi- ja oliiviöljyä), pähkinöitä, rasvaista kalaa kuten lohta NAM :)

        Itse syön hiilihydraattitietoisesti sillä viljat ja erityisesti sokeri aiheuttavat minulle turvotusta ja huonoa oloa. Mutta muistan turvata energian saannin mikä saattaisi olla sinulle ongelma jos kerran olet toipuva anorektikko.

        Voisit mielestäni korvata nuo karkit vaikka pussillisella (n. 200 grammaa) pähkinöitä. Täynnä terveellistä rasvaa ja vitamiineja, joita kehosi oikein huutaa :) Ja muistathan käyttää salaatissa vaikkapa ruokalusikallisen öljyä, pippurinen oliiviöljy on lempparini ;)


      • jättimaha
        mimimiiiiii kirjoitti:

        niin muista turvata runsas hyvän rasvan ja proteiinin saanti! Eli kunnolla öljyä (mieluiten rypsi- ja oliiviöljyä), pähkinöitä, rasvaista kalaa kuten lohta NAM :)

        Itse syön hiilihydraattitietoisesti sillä viljat ja erityisesti sokeri aiheuttavat minulle turvotusta ja huonoa oloa. Mutta muistan turvata energian saannin mikä saattaisi olla sinulle ongelma jos kerran olet toipuva anorektikko.

        Voisit mielestäni korvata nuo karkit vaikka pussillisella (n. 200 grammaa) pähkinöitä. Täynnä terveellistä rasvaa ja vitamiineja, joita kehosi oikein huutaa :) Ja muistathan käyttää salaatissa vaikkapa ruokalusikallisen öljyä, pippurinen oliiviöljy on lempparini ;)

        Kiitos vinkistä! Tänään jo itseasiassa tein muutoksen, lounaalla käytin salaatinkastikkeena oliiviöljyä, välipalalla valitsin luonnonjogurtin, iltapalalla karkkien sijasta pähkinöitä. Karkkia tekee mieli, mutta pysyn varmaan 2 kertaa viikossa rajoituksessani. Haluan niin eroon tästä turvotuksesta, jos se sitä on.

        Vielä yksi mietityttää, päivittäin tulee juotua coca-cola zeroa monen monta lasillista, voikohan näin hirvittävää turvotusta niistä tulla? Niin että vielä aamullakin turvottaa, kun on illalla juonut light limppareita..?


      • Jebaba
        jättimaha kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Tänään jo itseasiassa tein muutoksen, lounaalla käytin salaatinkastikkeena oliiviöljyä, välipalalla valitsin luonnonjogurtin, iltapalalla karkkien sijasta pähkinöitä. Karkkia tekee mieli, mutta pysyn varmaan 2 kertaa viikossa rajoituksessani. Haluan niin eroon tästä turvotuksesta, jos se sitä on.

        Vielä yksi mietityttää, päivittäin tulee juotua coca-cola zeroa monen monta lasillista, voikohan näin hirvittävää turvotusta niistä tulla? Niin että vielä aamullakin turvottaa, kun on illalla juonut light limppareita..?

        Kyllä, makeutusaineet todellakin turvottaa! Ja kai tuo hiilihappokin turvottaa, mutta varsinkin makeutusaineet. Voisitko ajatella limujen (ja muiden makeutusaineilla makeutettujen juomien) korvaamista esim tuoremehuilla? Tai vaikka smoothieilla? Ja hiilihydraatteja kyllä saa ihan hyvin esim hedelmistä, vaikka välttelisi viljoja ja lisättyä sokeria. Kannustan myös olemaan tarkkana, että saat tarpeeksi kaloreita. Banaania poskeen! Nam!


      • vasen-nimetön
        Jebaba kirjoitti:

        Kyllä, makeutusaineet todellakin turvottaa! Ja kai tuo hiilihappokin turvottaa, mutta varsinkin makeutusaineet. Voisitko ajatella limujen (ja muiden makeutusaineilla makeutettujen juomien) korvaamista esim tuoremehuilla? Tai vaikka smoothieilla? Ja hiilihydraatteja kyllä saa ihan hyvin esim hedelmistä, vaikka välttelisi viljoja ja lisättyä sokeria. Kannustan myös olemaan tarkkana, että saat tarpeeksi kaloreita. Banaania poskeen! Nam!

        Koita olla kattomatta peiliin. Käy suihkussa aamuisin ennen ruokaa, juo vettä ja vihreetä teetä ruokien lisäks. Paraneminen on itsestäs kiinni ja vaatii ihan samaa päättäväisyyttä, kuin silloin laihduttaessa. Ja yritä keksiä tekemistä, shoppaile(osta nättejä tunikoita ja mekkoja-LÖYSÄÄ), oo kavereiden kanssa ja lähde baariin vaikka.

        Tiiän ettei oo helppoa todellakaan, itse oon jostain kumman syystä nyt saanu itteeni noilla keinoin niskasta kiinni. Ja voin sanoo, että oon ollu n.7 vuoden sairauskierteessä osastoilla eikä niistä loppupeleissä oo hyötyä. Hyötyä on siitä, kun ottaa jonkun "oikean elämän" tavoitteen ja pitää pään kylmänä.

        Ja se möhömaha häviää sitten ajan myötä, se on turvotusta. Itse yritin olla katsomatta itseäni vaatteita vaihtaessa ja suihkussa :D Rikoin vaa´an ja olin sosiaalinen. Vaatii hirveetä lujuutta, mutta sitähän anorektikoilla on, pitää vaan suunnata se oikein. Ja kappas muuten, oma "läskimaha" on laskeutunut kun sitä tarpeeksi kauan kesti. Karu fakta on se, että anorektikon maha turpoaa alussa isoksi kun ravitsemustila korjaantuu. Sama ilmiö on niillä afrikan lapsilla, niidenkin raajat on tikut, mutta maha pömpöttää. Se korjaantuu ajan kanssa.


    • Pömppisneiti

      Mulla on kanssa tosi iso maha ja mun mitat ovat 164cm/50kg ja mun maha oli vuosi sitten ihan litteä mutta kun olen alkanut syömään painoa nostavat ruokaa niin se on päivä päivältä vain kasvanut aamuisin se on aika pieni mutta iltaisin se on valtava jopa 100cm esimerkiksi viimeviikolla olin mieheni kanssa ulkona syömässä ja kun olimme syöneet alku ruuan niin mahan ei enää mahtunut tuolin ha penkin väliin vaikka kun tulimme nii siinä oli joku 30cm tilaa

      Kun tulimme pois ravintolasta tarjoilijat onnittelivat suuresta raskausmahasta. Mieheniäkin nolotti kun sanoin että se ei ole raskausmaha

      No kun pääsimme ulos ravintolasta huomasin että mahan näkyi tunika alta tunika oli revennyt minua nolottaa niin paljon!!! Mahan pullotti siinä edessä niin paljon etten edes saanut käsiäni sen ympäri.

      Kun olimme päässeet kotiin menimme mieheni kanssa sänkyyn. Menin mieheni päälle ihan vain tottumuksesta koska ylensä illalla harrastamme seksiä. Mutta mahan oli niin iso että kaaduin koska en nähnyt eteeni

      Mieheni ei ollut siitä moksiskaan vaan alkoi helliä mahaan hän sanoi että on kiva hieroa pingottavaa vatsaan se oli niin noloa):

    • Yöpömppis

      Mun maha on ihan valtava ja mun mitat ovat 158cm/80kg eli aika paljon ylipainoa. Olen muutenkin aika isokokoinen mutta maha on sitäkin suurempi. Eilen mieheni kertoi minulle että yöllä minun mahan oli turvonnut peiton alla niin ettei hän pystynyt nukkumaan ilman että mahan hankasi häntä se oli tosi noloo yleensä se on semmonen löylyä mutta joskus aamuisin se pullottaa eteenpäin. Eli et ole ainut (:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe