Onko kenelläkään kokemusta siitä, aiheuttaako raaka porkkana kenties joillekin iho-oireita? Ja jos, niin minkälaisia? Muut oireet kyllä tiedänkin, mutta mietin, voiko lapsen ihonkin oireilu johtua raa'asta porkkanasta.
Allerginen raa'alle porkkanalle?
7
1288
Vastaukset
- NN-84
Olen itse allerginen myös raa'alle porkkanalle, ja muutamalle muullekkin kasvikselle (johtuu koivun siitepölyallergiasta) ja minulle tulee ainakin iho oireita jos kosken porkkanaa, perunaa jne. paljain käsin, oireet ovat (kämmenissä) kutiavat pienet vesirakkulat.
- O
Meinaatko olla vielä kauan koulussa? Oltais menossa uimaan n tunnin päästä, kiinnostaako? t: O
- niinjuu
O kirjoitti:
Meinaatko olla vielä kauan koulussa? Oltais menossa uimaan n tunnin päästä, kiinnostaako? t: O
ei pysty, teen tän valmiiksi
- -------
Allergialääkärit tietävätkin tämän jo, aiemmin oli toisin. Oma poikani (nyt jo 29 v) sai vauvana ihottumaa suun ympärille raa-asta porkkanasta. Lopetin sen antamisen. Keitettynä voi sopia paremmin. Pidä kuitenkin taukoa, että iho rauhoittuu.
Koivun siitepölyallergiset voivat myös reagoida mm. raakaan porkkanaan, kuten täällä jo kerrottin.- -------
Myös keitetty porkkana voi aiheuttaa ihottumaa, tästäkin jo tutkimustietoa.
Oma lapseni sai ihottumaa nimenomaan keitetystä porkkanasta, raakaa ei vielä oltu edes kokeiltu.
- Popsipopsi
En ollut nuorena allerginen raa'alle porkkanalle mutta nyt olen ja kovasti. Se ei aiheuta iho-oireita vaan kovan kouristelun hengitystieelimissä ja ruokatorvessa. Sitä yskii ja kakoo kunnes ruokatorvi alkaa matkia oksennusreflekisä ja lopulta oksennat useamman kerran ja lopulta pelkkää vaahtoa. Tila on hirvittävän pelottava ensimmäisellä kerralla mutta sitä alkaa hallita .... kokeilin taas ja näin kävi. Älkää te hakatko päätä seinään vaan uskokaa kerralla.
Raa'at kasvikset olisivat niin hyviä mutta ei kun ei. - rouskis porkkanaa
Aiheutti oireita noin 10-vuotiaaksi asti, sitten alkoi sopia raakana pieninä määrinä. Siitepölyaikaan voi ristireaktioina tulla oireita, vaikka muina vuodenaikoina käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4674104Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181712- 1171547
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891484Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991418Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601385- 521336
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi981245- 451109
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341088