Ruotsinkielinen pohjanmaa itsehallintoalueeksi?

Pohjanmaan "hurri"

Eiköhän se olisi aika hyvä ratkaisu? Pakkoruotsista luovutaan kokonaisuudessaan ja samoin pakkosuomesta pohjanmaan ruotsinkielisillä alueilla. Pohjanmaan alueella on kuitenkin kaksi lentokenttää, tarpeeksi satamia, vientiteollisuus kukoistaa jne. Maan alhaisemmat työttymyysluvut uudenmaan jälkeen. Saattais jopa toimia.

En nimittäin itse usko siihen että erimielisyydet loppuisivat siihen että pakkoruotsista luovutaan ja suomi muuttuisi yksinkieliseksi maaksi. Ette koe olevanne osaa meidän kulttuuriamme ja ette varmasti halukaan olla ja minä, ruotsinkielisenä suomalaisena pohjanmaalta...en koe olevani osaa teidän kulttuuriannekaan. Ja kun lukee näitä kirjoituksia niin mielenkiinto vaan hiipuu. Niin yksinkertaista se on.

Kannatan itse pakkoruotsin lopettamista. Ei kukaan opi sitä kuitenkaan. Toisaalta voin samalla kumoa sen väitteen ettei ruotsinsuomalaisella murteella pärjä esimerkiksi Norjassa. Puhun jopa pohjanmaan murteella oman siskon norjalaismiehen kanssa. Ja tavallisella suomenruotsalaisella murteella toisen siskon ruotsalaismiehen kanssa.

Minulla on itse ihan suomenkielinen avovaimo pohjois-savosta. Kirjoitustaito suomen kielellä on toki hieman huono, mutta yritetään kuitenkin.

Jos samalla yritettäisi nostaa palstan tasoa eikä näyttäisi siltä että puolet porukasta on päässyt avohoidosta.

25

459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 22

sopiva maa-alue keskeltä Siperiaa ruotsinkielisten itsehallintoalueeksi... Kyllä meillä nimittäin käyttöä on noille merenranta-alueille.

• Sama hurri

joo, sillä tavalla toimitaan esimerkiksi Zimbabwessa. Ette kai halua olla samalla tasolla Mugaben kanssa.

• 25
        Sama hurri kirjoitti:

joo, sillä tavalla toimitaan esimerkiksi Zimbabwessa. Ette kai halua olla samalla tasolla Mugaben kanssa.

no ei me ainakaan niin alas vajota kuin Freudenthal.

• germancvhess players
        Sama hurri kirjoitti:

Sinä, Thors ja muut hurrithan tunnetusti fanitatte kovasti afrikkalaisia savunahkoja koska saatte turvapaikasta palkaksi niiltä seksi. Homoja, lesboja ja muita seksuaalisesti kieroutunutta paskasakkia kun olette kuten raiskaajaviikingi esi-isänne.

• JÄISI::.!1%#++

.

Närpiö ja Korsnäs ei taida ihan omillaan tulla toimeen

.

• maajussi inbred

Älä si talar börje. Vi jag tääl närpekses osata viljel tomatoa ja juoda pontikkaa. Jopa Luulajalla on suurempi mahdollisuus itsehallintoon kuin Närpes pelleillä mutta ainahan sitä saa haaveila. Ålantiluuseritkin haaveilivat vaikka mistä sisällissodan aikaan.

Esimerkiksi haaveilivat Pietarin tuhoamisesta mutta ei siellä Syvärillä tai Tihvinässä paljon hurrihomoja näkynyt. Suomalaisia ja saksalaisia siellä enimmäkseen oli.

• Pietarinlinna

Entä oletko seurannut ruotsinkielisillä keskustelupalstoilla alituista kauhistelua siitä, että Suomessa todella puhutaan suomea? Eipä se taso ole siellä sen kummenpi, vaikka Folkhälsanin avohoidolla on varmasti tukuttain rahaa käytettävissä. Paljon asiattomuuksia, mutta joukossa myös asiaa.

Ratkaisu ei ole vaikeiden asioiden lakaisu maan alle, kuten esimerkiksi maamme valtamedia "maan tavan" mukaan aina tekee. Maassamme on monilla ihmisille traumoja edelleenkin koskien Karjalan menetystä, vuoden 1918 sisällissotaa ja punaisten kohtelua, ruotsinkielisten Freudenthal-henkistä rasismia, josta ei ole anteeksipyyntöä vielä kuultu. (A propos, tekisikö humaaniakin humaanimpi humanisti-Thors tässä aloitteen nyt kun Australian hallituskin on aboriginaaleita pyytänyt anteeksi.)

Kun Suomi itsenäistyi, ruotsinkieliset yrittivät todellakin saada aikaiseksi Korsholman läänin, joka olisi ollut eräänlainen Svenskfinland-luvattu maa ja jatkanut mukavaa Ruotsin vallan aikaa. Mikä olisi mielestäsi suomenkielisten asema tuossa ehdottamassi "ruotsinkielisessä Pohjanmaassa"? Sama kuin suomenruotsalaisten Suomessa? Sinnehän voitaisin perustaa Pohjanmaan suomenkieliset kansankäräjät vaittamaan, jos ei ole saanut palvelua suomekielistä palvelua Vöyrissä! Ja missähän rajat menisivät?

Vakavammin. Pohjimmiltaan kyseessä on uskonasia, joka on sukua tilanteelle Pohjois-Irlannissa (ptotestanttiset lojalistit vastaan katoliset). Pakkoruotsi poistuu, samoin ruotsinkielen (suomenruotsi taitaa olla oma kieli, "meänkieli"?) virallinen asema ja korvautuu vähemmistöstatuksella. Tuolloin kieliriidat jatkuvat paikallistasolla, siellä missä sinä asut, koska - kuten itsekin ilmaisit - ei olla samaa maata, vaan eri "uskontokuntaa". Koska suomalaiset eivät ole ruotsalaisia, ei ruotsia haluta opiskella. Meillä on oma kieli.

• ausonius hiljsaul

Luuletko tosiaan että hurri urpo pärjää. Ei voi kun sääliä erityisesti näitä "pohjanmuan" svekkuli hjyvänjemmarieta.

• tason korotusta

ovat löytäneet miehet Norjasta ja Ruotsista. Kaikilla ei ole lähellä kysyntää, joten pitää laajentaa etsintäaluetta. Eikä avaajakaan näköjään sieltä omalta ruotsinkieliseltä alueelta vaimoaan löytänyt. Monet suomenkieliset naiset ovat kysyttyjä avioliittomarkkinoilla. Sotien jälkeen etenkin Saksassa.

• sama hurri

Suomenruotsalaisia miehiä kyllä olivat mukana kuvioissa vähäksi aikaa, mutta kun paremman palkan piti hakea ulkomailta niin luonnolisesti mieskin saatta löytyä samalla matkalla. Suomenkielisiin miehiin he eivät koskisi ei.Ymmärrettävistä syistä.

Mikä tulee omaan avovaimoon niin kyllä se on kaunis. Suomenkielisenä miehenä et varmaan halua kuulla miksi se valitsi suomenruotsalaisen miehen. Käy vaikka katsomassa itseäsi peilistä niin huomaat varmaan miksi. Te ette vaan riitä, pituudeltanne (kaikin puolin), ulkonäöltänne jne. Kuin se itse sanoi, "ihmeenpituisia ihmisiä täällä". Eroja kyllä on.

Totuus kirpaisee eikö niin? No niin, taso asetettu,hauskaa tämä on....:)

• Jay z
        sama hurri kirjoitti:

Suomenruotsalaisia miehiä kyllä olivat mukana kuvioissa vähäksi aikaa, mutta kun paremman palkan piti hakea ulkomailta niin luonnolisesti mieskin saatta löytyä samalla matkalla. Suomenkielisiin miehiin he eivät koskisi ei.Ymmärrettävistä syistä.

Mikä tulee omaan avovaimoon niin kyllä se on kaunis. Suomenkielisenä miehenä et varmaan halua kuulla miksi se valitsi suomenruotsalaisen miehen. Käy vaikka katsomassa itseäsi peilistä niin huomaat varmaan miksi. Te ette vaan riitä, pituudeltanne (kaikin puolin), ulkonäöltänne jne. Kuin se itse sanoi, "ihmeenpituisia ihmisiä täällä". Eroja kyllä on.

Totuus kirpaisee eikö niin? No niin, taso asetettu,hauskaa tämä on....:)

Kylläpä talonpoikien jälkeläinen luulee itsestään liikoja. Ihan narsistin piirteet jo näkyy. Ei viitsi edes trollin kanssa alkaa kinailemaan. Hae kuitenkin lääkitys ennen kuin päätät tehdä jotain psykoottista. Nikkilästä saa apua.

Toisaalta en minä sinua hurri sika pelkää. Pituutta löytyy 189cm ja kunto on hyvä kuin saksalaisella SS-miehellä parhaimmillaan että antaa jyvänjemmari tulla vaan. Et sinä minulle kuitenkaan pärjää svekko vanhus.

• sama hurri
        Jay z kirjoitti:

Kylläpä talonpoikien jälkeläinen luulee itsestään liikoja. Ihan narsistin piirteet jo näkyy. Ei viitsi edes trollin kanssa alkaa kinailemaan. Hae kuitenkin lääkitys ennen kuin päätät tehdä jotain psykoottista. Nikkilästä saa apua.

Toisaalta en minä sinua hurri sika pelkää. Pituutta löytyy 189cm ja kunto on hyvä kuin saksalaisella SS-miehellä parhaimmillaan että antaa jyvänjemmari tulla vaan. Et sinä minulle kuitenkaan pärjää svekko vanhus.

hyvä,ihan 189cm. Olet silloin kaksi sentimetriä pidempi kuin se lyhyin mies minun suvussani.Meitä on kyllä enemmän kuin kaksi joo...:) Itse ylitän tuota kahdeksalla sentimetrillä ja muuten harastuksieni kautta en pelkää väkivaltaa en.En ainakaan ole niin jälkeenjäännyt että lähden väkivallalla uhkailemaan...:)

Kun meitä ruotsinkielisiä pilkataan,niin yrittäkää nyt kestää vähän itse!

• antifruednethal
        sama hurri kirjoitti:

hyvä,ihan 189cm. Olet silloin kaksi sentimetriä pidempi kuin se lyhyin mies minun suvussani.Meitä on kyllä enemmän kuin kaksi joo...:) Itse ylitän tuota kahdeksalla sentimetrillä ja muuten harastuksieni kautta en pelkää väkivaltaa en.En ainakaan ole niin jälkeenjäännyt että lähden väkivallalla uhkailemaan...:)

Kun meitä ruotsinkielisiä pilkataan,niin yrittäkää nyt kestää vähän itse!

Sinäkö 198cm pitkä? Ei sinua kukaan usko pohjanmaalainen mustalaisille sukua oleva valehtelija. Sinä olet pohjanmaalainen uhoileva valehtelija joka pelkäät hiirtäkin tosipaikan tullen.

• aika_uusi_koittaa

"En nimittäin itse usko siihen että erimielisyydet loppuisivat siihen"

Ei ehkä lopu mutta ankkalampelaiset saavat tyytyä osaansa ja tulevat sukupolvet osaavat myös mukautua siihen. Laivoilla se Ruotsalainen siirtoväki tuli pohojanmaalle ja laivoilla sieltä pääsee myös pois jos kokee elinolosuhteet liian vaikeiksi.

Pääpointti on nyt siinä, ettei ugreilla ole mitään syytä mihinkään kompromissiin, Ruotsi ei uhkaa, Venäjä ei uhkaa, sisäistä aseellista uhkaa ei ole, voidaan toimia kuten parhaaksi nähdään, toisin kuin itsenäisyyden levottomina alkuaikoina.

Lohdutuksena voin tietysti sanoa, että muutaman sukupolven päästä suurin osa puhuu suomea, eikä kukaan haikaile menneitä aikoja. Kaksikielisyyden loppuminen kirpaisee lähinnä iäkkäämpää polvea.

Juna on jo mennyt RKP:n ohi kompromissien suhteen, 10 vuotta sitten olisi ehkä onnistunut, ei enää, ahneudella pelaamisella on aina riskinsä.

• kauhun tasapaino

kielipolitiikat harmonisoidaan lähitulevaisuudessa. Tällöin syntyy tasapainotilanne periaatteella "kohtele muita kuten haluat itseäsi kohdeltavan", eli kuten kohtelemme ruotsinkielisiä Suomessa, Ruotsin tulee kohdella suomenkielisiä Ruotsissa ja päinvastoin.

• svekko inbred

Ei taida muita satamia olla kuin Vaasassa vitun Närpes urpo. Peräreikä taas mahtailee. Typerä Freudenthalin oppeihin uskova talonpoika kun on.

Kannatan itse reservaatin perustamista Närpiö, Luoto ka Körnäs alueelle mutta Pietarsaaren te pohjanmaan sisäsiittoiset svekko juntit jätette siitä ulkopuolelle koska sen paikan ovat suomalaiset ja saksalaiset asukit kovalla työllä teollistaneet.

• svekå reserve

aidattu alue, johon turistit voivat turvallisella maastoautolla mennä ihmettelemään svekojen luontaista elämää?

• von leeb
        svekå reserve kirjoitti:

aidattu alue, johon turistit voivat turvallisella maastoautolla mennä ihmettelemään svekojen luontaista elämää?

Saksalaisille turisteille se voitaisi esitellä kadonneena Atlantiksena jota Reichfuhrer Himmler etsiskeli Tibetistä.

• 30
        von leeb kirjoitti:

Saksalaisille turisteille se voitaisi esitellä kadonneena Atlantiksena jota Reichfuhrer Himmler etsiskeli Tibetistä.

jotain tämän kaltaista siis?

http://www.krugerpark.co.za/

• RESERVAT:..!!%#+?!1
        svekå reserve kirjoitti:

.

kyllä tosiaankin

Niitä näytettäisiin turisteille pikkurahasta

.

• sakoausonisu whitman
        RESERVAT:..!!%#+?!1 kirjoitti:

.

kyllä tosiaankin

Niitä näytettäisiin turisteille pikkurahasta

.

Saavat riikitkin rahaa kun järjestävät lauttamatkoja Närpiön eläinpuistoon.

• määmäämåå

• sama hurri
        svekå reserve kirjoitti:

Se olisi samankaltainen aita, mikä kulkee palestinalaisten ja israelilaisten välillä. Niin ettei väärät ihmiset eksyvät väärälle aluelle terorisoimaan. Olemme pieni kansa, mutta se olisi aika samanlainen maaalue suuruudeltaan kuin Israel...:) Tajuatte varmaan ketkä nämä palestinalaiset ovat?

• hiljoodsul
        sama hurri kirjoitti:

Se olisi samankaltainen aita, mikä kulkee palestinalaisten ja israelilaisten välillä. Niin ettei väärät ihmiset eksyvät väärälle aluelle terorisoimaan. Olemme pieni kansa, mutta se olisi aika samanlainen maaalue suuruudeltaan kuin Israel...:) Tajuatte varmaan ketkä nämä palestinalaiset ovat?

Ai vertaat närpiöläisiä juutalaisiin? Oletko päästäsi vialla vain muuten vaan tyhmä. Äläkä edes uskalla jakobstadi urpoista puhua juutalaisina.

Suurimmat työllistäjät ovat Pietarsaaressa nimenomaa suomalaisten ja saksalaisten perustamia. Suomella on AINA Saksa puolellaan joka murskaa kaikki juutalaisten, venäläisten ja ruotsalaisten yritykset tuhota Suomen jalo ja kovia kokennut kansa.

Sekös sinua vituttaa vai mitä hurri hhehhehehe.

• Anonyymi

Rintamakarkureiden marssi.

Ken ompi se kansa, en mainita huoli,
      Korsnäs, Närpiö, koko Vaasan puoli,
      tuntevat mikä on soutajan suku,
      Säntämän yö, sekä Kivisillan vaihe,
      Summasta lasten lapsille laulujen aihe,
      kunnian miehistä kauhein luku.
      Sankarit vaan, niin käy soutamaan."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5173
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3775
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      48
      2736
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1308
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      283
      1275
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1165
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1106
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      208
      1039
    Aihe