Mitä tehdä kun ei nukuta?

Itselleni ja muillekin vastaan, minä valvon. Huonounisuus taitaa johtua ikääntymisestä ja vähäisestä rasituksesta. Tilannetta voi parantaa tietysti siivoamalla, jota inhoan, tai lenkkellemällä. Lenkkeily antaa kuntoa ja pudottaa diabeteksen aiheuttamaa sokeriarvoa.

Kun usein aamuisin mittaan sokeriarvon, se laskee tanssikerran tai ulkoilulenkin jälkeen muutamilla kymmeneyksillä.

Mitäkö muuta teen kun ei nukuta? Kirjoitan omalaatuisia viestejäni. Tänä yönä heräsin uneen, jossa olin pudota sängystä. Rojahdus lattialle jäi kokematta kun heräsin.

Nyt sänkyyn ja lampaita laskemaan!

41

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinisirkku-

      tuota aihetta MTV:ssä. Monianaisia syitähän siihen kuului olevan.,niitä enempää käsittelemättä täytyy vaan iloita, ettei ole seuraavana aamuna pakko lähteä työelämään.

      Hyvähän tämä nettikin on, saada laittaa yön hiljaisuudessa viestinsä tutulle palstalle. Hymyähän se herättää, joskin ajatuksissaan toivoo unen tulleen hyväätekevänä.

      Omituisempana pitäisin vaikenemista, jos on tarvetta ilmaista itseään, se vasta yksinäistä linnottautumista olisi:D

      Minulla on ystävätär, joka Itävaltalaisen yrityksen toimitusjohtajuudesta, siirtyi eläkkeelle, ja kertoi unirytmin häiriintyneen, niin, että alkuaikoina hän hääri klo 4 asti aamuyöstä kodin rakkaissa askareissa:DDDD.

      Viihtyi siinäkin, mutta kieltämättä valon myötä on luonnollisempaa herätä.

      Hyvää päivänalkua kun heräät!

    • Tepposet

      Kuten luonnonlaihat läpipaskurit pitävät itseään laihduttamisen asiantuntijoina voin minäkin esiintyä uniexperttinä.

      Minulle liikunta on ratkaisevan tärkeää.
      Kuudesti viikossa 1,5 - 2:n tunnin rupeama 110 - 130 syketasolla johtaa siihen etten iltaisin vuoteessa pysty lukemaan paria sivua enempää.
      Vaimon kertoman mukaan nukahdan alle 2:n minuutin.
      Kuitenkin yöuni jää 6 - 7:ään tuntiin.

      Eturauhaslääkityksestä huolimatta herään öisin klo 3:n tietämissä helmeilevälle yövirtsalle mutta yhden maitolasillisen jälkeen nukahdan välittömästi uudelleen.

      Ennen liikuntaharrastuksen aloitusta sain öisin lukea puoli romaania ja lisäksi ratkoa ristikoita kunnes kirvelevät silmät sammuttivat valoni.

      Useamman viikon kestäneiden, epäterveellisten jaksojen jälkeen tarkistan sokerini.
      Ovat silloin 6:n tietämissä, joskus hieman ylikin.
      Parin viikon jälkeen taso on laskenut minulle normaalinn, 5,2 - 5,7:ään.

      • Tuo liikunta on minunkin pakko ottaa käyttöön. Olen samanlainen diabeetiko kuin sinäkin. Ruokavaliolla pysyvät sokeriarvoni samoissa rajoissa kuin sinulla. Hoito.ohjeissa vaaditaan arvoja 2-4, mutta toisaalta pitkäaikaissokeri on hyvä jos se on alle 7. Pitää käydä diabeteshoitajalla.

        Eturauhasvaivakin on meillä molemmilla. Itse otan aamuisin puolikkaan Gefinaa, joka ratkaisu on antanut nukkumisrauhan.


      • Tepposet
        Ruuneperi kirjoitti:

        Tuo liikunta on minunkin pakko ottaa käyttöön. Olen samanlainen diabeetiko kuin sinäkin. Ruokavaliolla pysyvät sokeriarvoni samoissa rajoissa kuin sinulla. Hoito.ohjeissa vaaditaan arvoja 2-4, mutta toisaalta pitkäaikaissokeri on hyvä jos se on alle 7. Pitää käydä diabeteshoitajalla.

        Eturauhasvaivakin on meillä molemmilla. Itse otan aamuisin puolikkaan Gefinaa, joka ratkaisu on antanut nukkumisrauhan.

        Kerran, reilun kuukauden laiskottelu- ja "rentoutumisjakson" jälkeen labroissa paastosokerini oli 6,2 ja pitkä 6,3.
        Sen jälkeen ryhdyin itse seuraamaan.
        Viimeeksi labratulos oli paaston osalta 5,6.
        Tulosteessa suositusrajoiksi on määritetty 4 - 6.
        Kukaan ei ole puhunut minulle mitään diabeteksestä.

        Eturauhanen tyytyy päivittäin lounaan yhteydessä nautittuun Gefina 10mg ja Xatral 10mg.
        Silti, jos illalla on tullut juoduksi kevytsiideriä (alkoholiton) tai sokeritonta mehua niin klo3:n tienoissa täytyy käydä losauttamassa.
        16.09.2010 oli PSA lukema 2,9 ja V/T 16% (suositus 13).
        Kolestroli 4,5 josta HDL 1,56 ja Trig. 0,58.


      • Tepposet kirjoitti:

        Kerran, reilun kuukauden laiskottelu- ja "rentoutumisjakson" jälkeen labroissa paastosokerini oli 6,2 ja pitkä 6,3.
        Sen jälkeen ryhdyin itse seuraamaan.
        Viimeeksi labratulos oli paaston osalta 5,6.
        Tulosteessa suositusrajoiksi on määritetty 4 - 6.
        Kukaan ei ole puhunut minulle mitään diabeteksestä.

        Eturauhanen tyytyy päivittäin lounaan yhteydessä nautittuun Gefina 10mg ja Xatral 10mg.
        Silti, jos illalla on tullut juoduksi kevytsiideriä (alkoholiton) tai sokeritonta mehua niin klo3:n tienoissa täytyy käydä losauttamassa.
        16.09.2010 oli PSA lukema 2,9 ja V/T 16% (suositus 13).
        Kolestroli 4,5 josta HDL 1,56 ja Trig. 0,58.

        En ole aikaisemmin suostunut käyttämään lääkettä, mutta tänä syksynä suorastaan pakotettiin. Lääke ei sopinut, eikä lääkkeen lääkityskään. Päätin lopettaa tuon "myrkyn" syönnin ja lopetin perunan ja valkoisen leivän nauttimisen.

        Syön runsaasti ruisleipää, kanaa ja kalaa, myös lihaa, harvemmin keittoa tai muuta

        Kolesterolia en edes muista enkä lääkettä aio syödä, se kun aiheuttaa lihasvoiman heikkenemistä ja kipuja.

        Minulle riittää puolet tuosta Gefinasta ja Xatral on tuntematon. Pitää googlata.


      • Tepposet

        Menee kyllä ohi aloittajan aiheen mutta olen joskus miettinyt 0,5 - 1,0 tunnin iltapäiväunien vaikutusta nyt 6 - 7:n tunnin yöuniini.

        Joku on väittänyt 1:n tunnin nokosten lyhentävän yöunta 2:lla tunnilla?


    • susmorsian ek.

      mittään neuvoja...et usko kuitenkaan. Hyvän hyvvyyttäin kuitenkin jottain, varmaan tuttujakin ennestään.
      Mitä varten ensinnäkin niitä "arvojas" mittailet alati, onko pakko.
      Oletan, että netissä oot surffaillut asian tiimoilta, mutta pahin on se, kun et usko toisten neuvoja.
      Ilmeisesti sulla on nyt ihan pakkomielle, päähänpinttymä, tullut tästä nukkumisesta...paat ite vastaan kaikin voimin. Mitä enemmän se on mielessäis, iltaa kohti pahentuen...en nuku, en nuku, en nuku, sitä varmemmin et nuku. Siitä on tullut niinsanottu ongelma, osittain itses aiheuttama.
      Jokaisella, luulisin, on ollut aikoja, jolloin ei uni ole tullut millään konstilla silmään, ja/tai nukkuminen on levotonta, huonoa.
      Unesta kiinni saaminen on itsekasvatusta, keskittymiskyvyn parantamista, itseään suggeroimaan opettamista. Olen tästäkin joskus kirjoittanut, miten saada unesta kiinni. Ajatusten karkailun pysäyttäminen on se lähtökohta. Jos ei uni tule vaikkapa puolessa tunnissa, turha petissä on vaikerralla ja pyöriä, parempi nousta ylös, puuhailla jotain, juoda vaikka lämmintä hunajamaitoo. Voihan lukea mahollisimman pitkäveteistä tai vaikeetajuista kirjaa tai tehdä vaikeita ajatuksia keskittäviä sanaristikoita.
      Omien tarvittavien lääkkeitten vaikutuksesta en kyllä tiiä, kun ittellä vain verenpainelääkkeet, jotka ovat kai osuneet kohdalleen.
      Kokeiluja, kokeiluja ja kokeiluja pitää tehdä, jospa se joskus sitten tärppäis. Tietynlaiset rutiinit ennen nukkumaanmenoa kaiketi auttavat myös.
      No, nämä ohjeeni eivät varmaan oo mistään kotosin, mittään uutta, mutta tiedän minäkin, miten tuskallista oli yöllä varsinkin aamuyöstä valvoo, kaikki asiat pakkaavat päälle kahta kauheempina, vaikkeivat ne päivänvalossa tuntus miltään.
      Minä oon nykysin lipsauttanut tämän nukkumisen hälläväliä-linjalle...millon nukun, useimmiten jo 20-21 välillä, siitä on tullut melkeinpä tapa...iltaunisena koko ikäni oltua. Sitten jos yöllä herään virkeänä vaikkapa 2-3 aikoihin, nousen, aamuista kun tykkäänkin. Tietysti yhen tai kaks kertaa pitää vessassa kipaista, mahollisimman nopeesti vaan ja sitten äkkiä takasin kyljenvaihtoasentoon taas.
      Viime yönä nukuinkin aika mukavasti seittemisen tuntia, mutta aivothan ahkeroi koko yön, monet asiat ratkoo nukkuessa.
      Ota neuvoista vaarin, itepäinen jäärä...et siekään aina oikees oo.

    • vzvz<

      Minulla on telkkari sängynpäässä.
      Laitan uniajastimen päälle ja jätän auki, äänen sopivan hiljaiselle, mutta niin että kuuluu. Sitten otan hyvän asennon, aina tepsivä konsti.

      • sinisirkku-

        Kirkasvalo loisteesta kun menin olkkarin puolellä näin sisäpihan:D Wau mikä näky, lunta on tullut 10-12 cm.

        Satumaailma aukenee aamun koittaessa...tuohon aikaiseen heräämiseen vaikuttaa tietty tuo pissisveska, niin meillä muillakin pissiksillä:D

        Itse en laita valoja päälle, kipitän vaan äkkisään ja joskus saan vielä nukahdettua uudelleen. Mutta enimmäkseen 5 jälkeen olen jo nukkunut tarpeekseni, viime yönäkin 6-7 tuntia.

        Yleensä luen, tai kuljen mielenmaisemissa ja loihdin vai tuleeko ne itsestään jo unikuvat ja tiedän syöksyväni unikuvien pariin.

        Mutta aamun kauneus on todellisuutta:D Meen taas ihailemaan sitä.......


      • *Kukkahame*

        Minulla on kai joku vastakkainen vika, nukahdan todella pian jos vain olen nukkuma-asennossa, päivälläkin löytyy uni vaikka selkääni muka lepuutan.
        Iltaisin menen hyvissä ajoin 21-22 maissa nukkumaan, jos joskus jään katsomaan jotain elokuvaa, herään aamuyöstä, siirryn sänkyyn ja uni jatkuu, tosin niskat on ennen sitä saatava pyöriteltyä kuntoon.
        Sohvalle nukahtaminen ei ole harvinaista, tuppaa usein käymään tuo vahinko.
        Tuo maidon juonti jonka Tepposet mainitsi, juomalasillinen maitoa nostaa veren sokeripitoisuutta ja kaikkihan sen tietää että se väsyttää, hyvä ja terveellinen konsti monelle unettomuuteen, joskus minunkin on otettava mehua tai maitoa ½ lasillista, herättyäni liian alhaiseen veren sokeritasoon.
        Toivoisin tämän unenlahjan jatkuvan minulla, vaikka unen tarve onkin 9-10 h, nyt ei ole kiirettä ehtii hyvin nukkumaan kaikki tunnit.
        Joku paha uutinen, suru tai järkytys joskus on kyllä valvottanut, siinä menee monta päivää tasoittaessa unen tarvetta, tietysti tämä järkytyskin painaa kunnes tapahtuneet asiat taas hyväksyy.
        Olen aamuvirkku ja parhaiten onnistuu työt aamusta.
        Läheltä olen seurannut ihmistä joka 2-4 h yöunilla pärjännyt koko elämän, hän vain ei tarvitse enempää unta, niitäkin ihmisiä on.


      • Lorena*
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Minulla on kai joku vastakkainen vika, nukahdan todella pian jos vain olen nukkuma-asennossa, päivälläkin löytyy uni vaikka selkääni muka lepuutan.
        Iltaisin menen hyvissä ajoin 21-22 maissa nukkumaan, jos joskus jään katsomaan jotain elokuvaa, herään aamuyöstä, siirryn sänkyyn ja uni jatkuu, tosin niskat on ennen sitä saatava pyöriteltyä kuntoon.
        Sohvalle nukahtaminen ei ole harvinaista, tuppaa usein käymään tuo vahinko.
        Tuo maidon juonti jonka Tepposet mainitsi, juomalasillinen maitoa nostaa veren sokeripitoisuutta ja kaikkihan sen tietää että se väsyttää, hyvä ja terveellinen konsti monelle unettomuuteen, joskus minunkin on otettava mehua tai maitoa ½ lasillista, herättyäni liian alhaiseen veren sokeritasoon.
        Toivoisin tämän unenlahjan jatkuvan minulla, vaikka unen tarve onkin 9-10 h, nyt ei ole kiirettä ehtii hyvin nukkumaan kaikki tunnit.
        Joku paha uutinen, suru tai järkytys joskus on kyllä valvottanut, siinä menee monta päivää tasoittaessa unen tarvetta, tietysti tämä järkytyskin painaa kunnes tapahtuneet asiat taas hyväksyy.
        Olen aamuvirkku ja parhaiten onnistuu työt aamusta.
        Läheltä olen seurannut ihmistä joka 2-4 h yöunilla pärjännyt koko elämän, hän vain ei tarvitse enempää unta, niitäkin ihmisiä on.

        Kuten joku tuolla aiemmissa jutuissa kertoi eilen aamu TV3:lla haastateltiin unitutkija Markku Partista. Hän jos kuka on perillä unen eri muodoista. Huonounisuus on vaikea asia, nukahtaa - herätä - valvoa, kun uni ei tule on turhaa pyöriä vuoteessa.
        Yleisesti käytetään bentsoja nukahtamislääkkeenä, niihinkin voi tulla tapa ja tottumus. Partinen kertoi uudesta hyväksi havaitusta menetelmästä saadun apua unettomuuden hoidossa, onko tämä hoitomuoto jo maassamme käytössä, ainakin Partinen sen taitaa.

        Jotkut pärjäävät hyvinkin lyhyillä yöunilla toiset tarvitsevat pitkät hyvät unet. Luen aika paljon ja vuoteessa, joskus herään kirja kainalossa aamuyöllä. Paha tapa on alkaa kuulostella yön ääniä, koiran haukkumista, aamupostin askeleita rappukäytävässä, tuulen vinkunaa pihapuissa, kuun loistetta pimeällä taivaalla, miettiä näkyykö Jupiterin kirkasta tuikintaa. Ravintolassa työskentelevän kiireiset askeleet kotiintullessa, avaimet kiertyvät lukossa ovi aukeaa viimein lupsahtaa äänekkäästi kiinni. Kun kyllästyy yön äänien kuunteluun, uni tulla tupsahtaa ettei huomaakaan.

        Toden sanoakseni, unettomuus ei ole leikin asia varsinkin jos se häiritsee elämän laatua, jostakin on apu yritettävä löytää, jos eivät omat keinot auta, aina voi tilata asiantuntevan lääkäri ajan.

        Sain viikko sitten kirjeen kaukaa jonka lopussa ystävä toivotti, kun katsot öisin pimeää taivasta jonka kannella tuhannet tähdet tuikkivat, muista silloin ne tuovat rakkaat terveiset täältä aavalta mereltä Etelän ristin saattamana.


      • Lorena* kirjoitti:

        Kuten joku tuolla aiemmissa jutuissa kertoi eilen aamu TV3:lla haastateltiin unitutkija Markku Partista. Hän jos kuka on perillä unen eri muodoista. Huonounisuus on vaikea asia, nukahtaa - herätä - valvoa, kun uni ei tule on turhaa pyöriä vuoteessa.
        Yleisesti käytetään bentsoja nukahtamislääkkeenä, niihinkin voi tulla tapa ja tottumus. Partinen kertoi uudesta hyväksi havaitusta menetelmästä saadun apua unettomuuden hoidossa, onko tämä hoitomuoto jo maassamme käytössä, ainakin Partinen sen taitaa.

        Jotkut pärjäävät hyvinkin lyhyillä yöunilla toiset tarvitsevat pitkät hyvät unet. Luen aika paljon ja vuoteessa, joskus herään kirja kainalossa aamuyöllä. Paha tapa on alkaa kuulostella yön ääniä, koiran haukkumista, aamupostin askeleita rappukäytävässä, tuulen vinkunaa pihapuissa, kuun loistetta pimeällä taivaalla, miettiä näkyykö Jupiterin kirkasta tuikintaa. Ravintolassa työskentelevän kiireiset askeleet kotiintullessa, avaimet kiertyvät lukossa ovi aukeaa viimein lupsahtaa äänekkäästi kiinni. Kun kyllästyy yön äänien kuunteluun, uni tulla tupsahtaa ettei huomaakaan.

        Toden sanoakseni, unettomuus ei ole leikin asia varsinkin jos se häiritsee elämän laatua, jostakin on apu yritettävä löytää, jos eivät omat keinot auta, aina voi tilata asiantuntevan lääkäri ajan.

        Sain viikko sitten kirjeen kaukaa jonka lopussa ystävä toivotti, kun katsot öisin pimeää taivasta jonka kannella tuhannet tähdet tuikkivat, muista silloin ne tuovat rakkaat terveiset täältä aavalta mereltä Etelän ristin saattamana.

        kun mulla usein, ja yhä useammin, sellaisia "sattumia", että tulee vastaus ajattelemaani kysymykseen, niinkuin sen kummemmin etsimättä.
        Tuolla Ruunea neuvoin omilla kyvyilläni ja mainitsin kirjoittaneeni joskus aikaisemmin tästä unettomuudestakin, niin eikös sattuma johdattanut minut tuolla selaillessani yhteen aikaisempaa keskusteluun, jossa se oli.
        Se oli ihan silloin alussa, kun kirjoittelin vielä 60 palstalla vuonna -06. Otsikkona kirjoituksessa oli Juudas Käkriäinen, 7.10.06. Siinä manitsin minäkin jotain tästä asiasta, kun Juudas valitti unettomuuttaan.
        Olipahan taas esimerkki intuition voimasta, jolle joku voi naureskellakin, mutta niin useita näyttöjä on, että luotan siihen yhä enemmän.
        Ilmankos yksi vävyistäni on sanonut, että velho sinä olet.


    • katleija4

      Minulla unen laatuun ja määrään vaikuttaa moni asia. Iän ja arjen fyysisen rasituksen vähentyessä unen tarve on vähentynyt.
      Joskus minullakin käy niin että saatan valvoa koko yön, kuitenkin aika harvoin. Syyt valvomiseen ovat liian myöhään ja liian pitkä päiväuni. Torkut saisivat olla enintään puoli tuntia ja mieluiten ennen klo 16. Asiaa pahentaa jos juo kahvit klo19 jälkeen eikä ole ulkoillut koko päivänä.
      Murehtimiset valvottavat, myöskin liian myöhäiset tietsikkaistunnot vilkastuttavat ajatuksia ja häiritsevät uneen pääsyä.
      Valvottu yö takaa erittäin hyvät unet seuraavana yönä. En yleensäkään ahdistu jos uni ei tule. Unilääkkeitä en koskaan käytä. Kuuntelen loikoillessa ja unta odotellessa Puheradiota. Ohjelmaahan tulee sieltä vuorokauden ympäri. Makuuasennossa lukemisesta en pidä.
      Yleensä aika myöhään menen nukkumaan, katselen iltamyöhällä muutaman tallentamani tv-ohjelman. Siska ja Derrik alkavat aina nukuttaa. Siinä vaiheessa kun minulta filmi on katkeamaisillaan eli kun näkee ja kuulee mutta ei kuitenkaan enää tajua, uni tulee hetkessä punkkaan kaatuessa.
      Tunnin lenkki illansuussa edistää uneen pääsyä ja hyvää unta.

      • Päivällä en osaa nukkua, se asia on kokonaan jäänyt minulta opettelematta.

        Yleensä sänkyyn mennessäni otan sen asenteen, että tässä on otus,
        joka vain hengottelee syvään...

        Ei ajattele mitään muuta kuin: oikein syvä hengitys ulos....ja sisäään...

        Se on viimeinen mielikuvani

        Jos sitten herään yöllä, se johtuu unikuvista, ja yritän usein päästä unikuvaani takaisin.
        Usein se onnistuukin.

        Ja sitten joskus käy niin kuin tämän värikkään päivän aamuna!
        Heräsin kello 7 ja olin sopinut lähdöstämme neljän ihmisen kanssa klo 8.15.
        Ja maailma oli valkoisenaan lunta, ainakin 15 cm paksulti, ja uutta putosi koko ajan.

        Jännittäväksi meni kaiken onnistuminen, tarkkana piti olla!
        Yksi elämän päivä, mieleenjäävän värikäs.


      • satu kirjoitti:

        Päivällä en osaa nukkua, se asia on kokonaan jäänyt minulta opettelematta.

        Yleensä sänkyyn mennessäni otan sen asenteen, että tässä on otus,
        joka vain hengottelee syvään...

        Ei ajattele mitään muuta kuin: oikein syvä hengitys ulos....ja sisäään...

        Se on viimeinen mielikuvani

        Jos sitten herään yöllä, se johtuu unikuvista, ja yritän usein päästä unikuvaani takaisin.
        Usein se onnistuukin.

        Ja sitten joskus käy niin kuin tämän värikkään päivän aamuna!
        Heräsin kello 7 ja olin sopinut lähdöstämme neljän ihmisen kanssa klo 8.15.
        Ja maailma oli valkoisenaan lunta, ainakin 15 cm paksulti, ja uutta putosi koko ajan.

        Jännittäväksi meni kaiken onnistuminen, tarkkana piti olla!
        Yksi elämän päivä, mieleenjäävän värikäs.

        Tuo ensimmäinen sana saa minut aina havahtumaan.

        Liikuntakin voi mennä överiksi.
        Alkuillastakin harrastettu, hyvin intensiivinen liikunta saattaa jättää elimistön ylikierroksille ja seuraavan yön nukkumisesta ei tule mitään.
        Siis kohtuutta!

        Käyn itse punttisalilla aamupäivisin kuudesti viikossa (joka lienee käynyt ilmi jo aikoja sitten).
        Harkoissa seuraan sykettä ja määritän palautukset sen mukaan.
        Jos sattuisi lipsahtamaan ylikuormituksen puolelle niin ennen nukkumaan menoa on palautumisaikaa yli puoli vuorokautta.

        Itse nukahtamistapahtumaa en edes huomaa.
        Laitan kirjan pois, vanhan ukon lukulasit yöpöydälle ja yläpuolen tekarit mukiin ja sitten mentiin.
        Taju lähtee sekunneissa.

        Poikkeuksena ovat matkoilta paluut.
        Aikaerosta elpyminen vie, suunnasta ja erosta riippuen, pari, jopa kolme vuorokautta.
        Ilman oleellista aikaeroakin, varsinkin inhottavaan aikaan yöllä, klo 01.00 - 05.00 Seutulaan tullessa ja sieltä kotiin sompaillessa, elimistön rytmi menee sekaisin ja joskus olen ottanut vaimon nukahtamistabletin.
        Ym. aikaan palatessa ei ole oikein järkeä mennä hotskuunkaan.


      • susmorsian ek.
        satu kirjoitti:

        Päivällä en osaa nukkua, se asia on kokonaan jäänyt minulta opettelematta.

        Yleensä sänkyyn mennessäni otan sen asenteen, että tässä on otus,
        joka vain hengottelee syvään...

        Ei ajattele mitään muuta kuin: oikein syvä hengitys ulos....ja sisäään...

        Se on viimeinen mielikuvani

        Jos sitten herään yöllä, se johtuu unikuvista, ja yritän usein päästä unikuvaani takaisin.
        Usein se onnistuukin.

        Ja sitten joskus käy niin kuin tämän värikkään päivän aamuna!
        Heräsin kello 7 ja olin sopinut lähdöstämme neljän ihmisen kanssa klo 8.15.
        Ja maailma oli valkoisenaan lunta, ainakin 15 cm paksulti, ja uutta putosi koko ajan.

        Jännittäväksi meni kaiken onnistuminen, tarkkana piti olla!
        Yksi elämän päivä, mieleenjäävän värikäs.

        Harvinaisen pitkään nukuinkin, niin vaihtelee tämä "kylliksi" nukkumisen aika, hyvä vaihteeksi näinkin.
        Niin, Satu, unohtui minulta tuo hengitykseen keskittyminen mainita, samoin minusta se on rentoutumisen
        aa ja oo. Ja silleen vielä, että muistaa palleankin olemassaolon, hengitellä sitä liikutellen.
        Olikin mukava herätä valkeaan valoisaan maailmaan, pakkastakin vielä, niin säilyypä tämä lumi jonkin aikaa ainakin.


    • viina ,,,

      on huono juttu unenkin kannalta.

    • Maalaismies*

      On mulla totta puhuen sellainen uniongelma, että koetan epätoivoisesti pitkittää sänkyyn menemistä ennen 20:tä. Kun on touhunnut aamu 6:sta, tarjoillut ensin syvällisiä aivoituksia palstalle, hyppinyt trampoliinilla ja painellut pitkin lumisia teitä hirven lailla, auttanut siivouksessa, käynyt kaupassa, ostanut mielenkiintoisen kirjan, katsonut jonkin filmiklassikon jne. jne... niin iltakahdeksan maissa alkaa kaivata sänkyyn.

      Ei näistä elintavoistani ole kenellekään ohjeeksi, mutta unettomuuden ne kyllä poistavat.

      • Ramoona*

        Ulkoilmassa häärääminen, koiran kanssa säällä kuin säällä lenkkeily, lasten kanssa peuhaaminen, kotityöt ulkona ja sisällä, lukemisen kantaminen kotiin ja kirjan ääreen nukahtaminen takaavat terveen väsymyksen. Nythän lumitöitäkin on puurrettavaksi.Keskiviikon jumpan ja saunan jälkeen olen ihan kanttuvei. Sauna on hyvä uneen rentouttaja , meillä se lämpiää harva se päivä.Telkkariakin tulee töllötettyä, ansaitsen aamukymmeneltä alkavan Tunteet ja tuoksutkin , kun olen jo reippaalla metsälenkillä käynyt. Illalla tahdon nukahtaa töllön ääreen, mikä on paha, koska neulon usein samalla, voi puikot pistää. Trampoliinia olen kokeillut lähinnä Kahvipirtin pihalla ja tuleehan minunkin tänne nettiin jotain sepustettua. Nukun nykyisin hyvin ja paljon, ja iltauninen olen, yleensä kymmeneltä olen jo sikeässä unessa. Saatan kerran yössä herätä , usein koiran liikkumiseen. Jos uni ei tule, alan lauleskella mielessäni tuttuja virsiä. Makuuhuoneessa on viileää , hyvä ilmanvaihto ja kunnon pimennysverho, tietysti selälle sopiva patja ja mieleinen tyyny. Vielä ei ole kipuja ja kolotuksia, jotka valvottaisivat. Murehtimiset ehtii hyvin päivälläkin.

        Työssä ollessa oli toisin, mietin ja murehdin turhanpäiten vapaa-aikananikin työasioita, vahdin kelloa ja pelkäsin, että myöhästyisin.


      • Tepposet

        Päivittäinen trampoliinijumppa on paikallaan. Sinulla täytyy olla kadehtittavan hyvä, tilava, lämmin paikka.

        Hirven jäljittelykin tekee hyvää.

        Päivittäinen siivous pitää paikat ehdottoman puhtaina. Lähentelee steriilä ympäristöä?

        Joka päivä kaupassa takaa täydet ruokakaapit. Seuraatko päiväyksiä?

        Kirja päivässä pitää mielen virkeänä.

        Tuossapa elämisen mallia muillekin!


      • Tiukkapipo.

        Tämä on turha kommentti mutta sanonpahan kuitenkin keventääkseni mieltäni.

        En ymmärrä joidenkin hinkua esitellä loistavaa kielitaitoaan tällä palstalla!
        Ainakin otsikon voisi kirjoittaa oikein.

        M-m voi vapaasti moittia minun otsikointiani.


      • Katleija neljä

        Minä uskon että säännöllinen päivärytmi torjuu uniongelmia. Tuttavieni joukossa on tällaisia. He ovat lisäksi aamun virkkuja ja illan torkkuja tyypiltään ja päivä toisensa jälkeen kulkee saman aikataulun mukaan ruoka-aikoja myöten. Vanhemmiten nämä ihmiset menevät edelleenkin illalla aikaisin nukkumaan ja kun unen tarve vähenee iän myötä, alkavat herätä liian aikaisin.

        Aamun virkut saavat jo aamupäivällä paljon aikaiseksi, liikkuvat kaupungilla ja kaupoissaasioitaan toimittamassa.
        Vaikka minäkin nousen sängystä noin puoli kahdeksan maissa, en ole lainkaan täydessä vauhdissa vielä ennen puolta päivää. Illat ovat parhainta aikaa mielestäni.

        Joskus olen ajatellut, että syöpyikö tuo iltaöiden valvominen minuun jo nuorena, kun riiasteltiin sen kullan kanssa ja valvottiin niitä kesäöitä ihania.


      • Ramoona* kirjoitti:

        Ulkoilmassa häärääminen, koiran kanssa säällä kuin säällä lenkkeily, lasten kanssa peuhaaminen, kotityöt ulkona ja sisällä, lukemisen kantaminen kotiin ja kirjan ääreen nukahtaminen takaavat terveen väsymyksen. Nythän lumitöitäkin on puurrettavaksi.Keskiviikon jumpan ja saunan jälkeen olen ihan kanttuvei. Sauna on hyvä uneen rentouttaja , meillä se lämpiää harva se päivä.Telkkariakin tulee töllötettyä, ansaitsen aamukymmeneltä alkavan Tunteet ja tuoksutkin , kun olen jo reippaalla metsälenkillä käynyt. Illalla tahdon nukahtaa töllön ääreen, mikä on paha, koska neulon usein samalla, voi puikot pistää. Trampoliinia olen kokeillut lähinnä Kahvipirtin pihalla ja tuleehan minunkin tänne nettiin jotain sepustettua. Nukun nykyisin hyvin ja paljon, ja iltauninen olen, yleensä kymmeneltä olen jo sikeässä unessa. Saatan kerran yössä herätä , usein koiran liikkumiseen. Jos uni ei tule, alan lauleskella mielessäni tuttuja virsiä. Makuuhuoneessa on viileää , hyvä ilmanvaihto ja kunnon pimennysverho, tietysti selälle sopiva patja ja mieleinen tyyny. Vielä ei ole kipuja ja kolotuksia, jotka valvottaisivat. Murehtimiset ehtii hyvin päivälläkin.

        Työssä ollessa oli toisin, mietin ja murehdin turhanpäiten vapaa-aikananikin työasioita, vahdin kelloa ja pelkäsin, että myöhästyisin.

        En ole kokenut eläkkeellä ollessani mitään erikoisia nukkumisongelmia. Rutiineistani on muodostunut tapa, jota ihan mielihaluistani noudatan. Kuntoilun merkeissä hupenee päivästäni n. 2 t, puoli tuntia aamulla kuntosalilla klo 7 remputusta, että saa "öljyt" kiertämään, loppu kävelyn merkeissä. Päivällä n. tunnin nokoset ja yöuni vähintäin 8 t. Kaikki käy kuin rutiinityö. Koskaan en ole käyttänyt pillereiltä. Jos joskus harvoin tuleekin poikkeuksellisesti häiriöitä, ei niitä kannata sen enempää märehtiä. En ainakaan ryhdy "laskemaan lampaita", ei ole kovin innoittavaa puuhaa. Ja entäs ne karkuun päässeet mustat lampaat?

        Joskus nuorempana oli kyllä aikoja, jolloin ryhdyin yölläkin ratkomaan esiin tulleita vaihtoehtoja. Sehän on kuin kuuluisan pelin hallitsemisyritystä, on sotilaita, hevosia ja kuningatar...siitä siirrosta seuraa sitä, entäs sen jälkeen. Montako siirtoa voi etukäteen hallita ja mitä tekee toinen? Lupuksi päätyy päättymättömään kehää, joka kiertää... Näin ymmärsin ja ryhdyin aktiivisesti "kasvattamaan" itseäni. Kun ongelman kehä alkoi kiertää, päätin antaa aikaa pari minuuttia. Jos ratkaisua ei löytynyt, pohdinta oli lopetettava. Vaikeata se hallinta oli, mutta kyllä se alkoi onnistua - ainakin osittain. Sitä tapaani yritän vieläkin soveltaa tilapäisiin unihäiriöihini.


      • Maalaismies*
        Tepposet kirjoitti:

        Päivittäinen trampoliinijumppa on paikallaan. Sinulla täytyy olla kadehtittavan hyvä, tilava, lämmin paikka.

        Hirven jäljittelykin tekee hyvää.

        Päivittäinen siivous pitää paikat ehdottoman puhtaina. Lähentelee steriilä ympäristöä?

        Joka päivä kaupassa takaa täydet ruokakaapit. Seuraatko päiväyksiä?

        Kirja päivässä pitää mielen virkeänä.

        Tuossapa elämisen mallia muillekin!

        Vaimoni on päässyt huomauttamaan päiväyksistä. Se on totta. Olen puolustautunut sanomalla, että viipyisin vielä kauemmin kauppareissulla, jos lukisin kaikki päiväykset. Vaimoni nimittäin tuppaa huomauttelemaan liian pitkään viipymisistäni.

        Vaimoni on suosiolla jättänyt kauppareissut minulle. Mulla on tosiaan tapana jäädä tutkimaan, varsinkin rauta- ja kirjakaupoissa hyllystöjä pitkäksi aikaa. Talkkarin virkaa hoitaessani siitä on hyötyä. Tiedän mistä mitäkin on saatavilla.

        Päiväohjelmani on muotoutunut itsestään. Vaimoni on huvittunut eräistä siihen liittyvistä piirteistä. Ei se ole tiukkapipoisuutta, koska pidän sellaisesta elämäntyylistä. Kiskon vaimonikin mukaan ylimääräiselle pikkulenkille. Että sellaista väkivaltaisuutta.


      • Maalaismies*
        Katleija neljä kirjoitti:

        Minä uskon että säännöllinen päivärytmi torjuu uniongelmia. Tuttavieni joukossa on tällaisia. He ovat lisäksi aamun virkkuja ja illan torkkuja tyypiltään ja päivä toisensa jälkeen kulkee saman aikataulun mukaan ruoka-aikoja myöten. Vanhemmiten nämä ihmiset menevät edelleenkin illalla aikaisin nukkumaan ja kun unen tarve vähenee iän myötä, alkavat herätä liian aikaisin.

        Aamun virkut saavat jo aamupäivällä paljon aikaiseksi, liikkuvat kaupungilla ja kaupoissaasioitaan toimittamassa.
        Vaikka minäkin nousen sängystä noin puoli kahdeksan maissa, en ole lainkaan täydessä vauhdissa vielä ennen puolta päivää. Illat ovat parhainta aikaa mielestäni.

        Joskus olen ajatellut, että syöpyikö tuo iltaöiden valvominen minuun jo nuorena, kun riiasteltiin sen kullan kanssa ja valvottiin niitä kesäöitä ihania.

        Jos pitää hyvää yöunta tärkeänä, siihen auttaa säännöllinen elämänrytmi, mikä se sitten onkin.

        En tiedä uskoako kuitenkaan Iki-Kiantoa. Hän sanoi, että nelikymppiseksi voi elää miten hyvänsä eikä sen jälkeen pidä muuttaa elintapojaan.


      • Lorena*
        Maalaismies* kirjoitti:

        Jos pitää hyvää yöunta tärkeänä, siihen auttaa säännöllinen elämänrytmi, mikä se sitten onkin.

        En tiedä uskoako kuitenkaan Iki-Kiantoa. Hän sanoi, että nelikymppiseksi voi elää miten hyvänsä eikä sen jälkeen pidä muuttaa elintapojaan.

        Täysikuu sä ihme olet öisen taivahan.....lauletaan biisissä mutta ensiyönä ei laulata jos vanhat merkit paikkansa pitävät, täyden kuun aikaan valvon ainakin aamuyöllä. Onhan valvominenkin keskiyöllä yksi
        tapahtuma, kauniin keltainen pallukka. Joku kumma säteily siinä on oltava koska se vaikuttaa yöuniin monilla henkilöillä.
        Tulee mieleen ne haaveilut kuutamo iltoina silloin kun oltiin vielä uusia ja nuoria, nyt pitää tyytyä vain yksinäisinä öinä muistelemaan se oli silloin mutta nyt on nyt. Eipä se valvominen haittaa kun voi päivällä ottaa korvike nokoset jos silmät tuppaa lusahtelemaan kiinni.

        Ihania unia kaikille täydenkuun loisteessa ensi yönä.


      • sinisirkku-
        Lorena* kirjoitti:

        Täysikuu sä ihme olet öisen taivahan.....lauletaan biisissä mutta ensiyönä ei laulata jos vanhat merkit paikkansa pitävät, täyden kuun aikaan valvon ainakin aamuyöllä. Onhan valvominenkin keskiyöllä yksi
        tapahtuma, kauniin keltainen pallukka. Joku kumma säteily siinä on oltava koska se vaikuttaa yöuniin monilla henkilöillä.
        Tulee mieleen ne haaveilut kuutamo iltoina silloin kun oltiin vielä uusia ja nuoria, nyt pitää tyytyä vain yksinäisinä öinä muistelemaan se oli silloin mutta nyt on nyt. Eipä se valvominen haittaa kun voi päivällä ottaa korvike nokoset jos silmät tuppaa lusahtelemaan kiinni.

        Ihania unia kaikille täydenkuun loisteessa ensi yönä.

        Eilen venyi pikkujoulun vietto muutaman entisen työtoverin kanssa aamutunneille, ja jäin yöksikin.
        Nyt on päivärytmi sekaisin valmiiksi, mutta en aio mennä sänkyyn ennen 11. Järjestin töitä itselleni ja tein kotijuustoa ja vielä luulin herasta tekeväni sämpylöitä illalla, mutta ei...huomiseksi jää:DDD

        Kuutamo ei vaikuta minuun, mutta tiedän monen ihan kärsivänkin siitä. Kaunis se minusta on, varsinkin elokuussa, talvella kylmän keltainen. Puhelin on soinut tänään yhtenään, jäi vielä jutut kesken eilen,

        mutta nyt saisi riittää täksi illaksi, Avaraa luontoa siirryn katsomaan, toivottaen ROMANTTISTA KUUTAMOYÖTÄ:)


      • uneton?????
        sinisirkku- kirjoitti:

        Eilen venyi pikkujoulun vietto muutaman entisen työtoverin kanssa aamutunneille, ja jäin yöksikin.
        Nyt on päivärytmi sekaisin valmiiksi, mutta en aio mennä sänkyyn ennen 11. Järjestin töitä itselleni ja tein kotijuustoa ja vielä luulin herasta tekeväni sämpylöitä illalla, mutta ei...huomiseksi jää:DDD

        Kuutamo ei vaikuta minuun, mutta tiedän monen ihan kärsivänkin siitä. Kaunis se minusta on, varsinkin elokuussa, talvella kylmän keltainen. Puhelin on soinut tänään yhtenään, jäi vielä jutut kesken eilen,

        mutta nyt saisi riittää täksi illaksi, Avaraa luontoa siirryn katsomaan, toivottaen ROMANTTISTA KUUTAMOYÖTÄ:)

        unettomuus jo 50 vuotta sitten kun kaksivuotias ei nukkunut öisin kahteen vuoteen kolmen ja viiden välillä.
        Olen kyllä kokeillut kaikki keinot, joogat ym., mutta kun ei saa unesta kiinni ja silloin tulee kaikki epämiellyttävät ajatukset ja myös kuoleman pelko on alkanut vaikuttaa viime aikoina, luultavasti.
        Yritän olla käyttämättä unitabletteja, mutta pari/kolme kertaa viikossa on pakko muuten tulee aivan sekavaksi ja väsyneeksi päivisin.
        En yleensä osta alkoholia ollenkaan, sillä epätoivoisena yöllä tulee juotua liikaa.
        On ihmeellistä, että joskus, ehkä kolme kertaa vuodessa nukun 7-8 tuntia, ja mikä ihana olo siitä tulee seuraavaksi päiväksi.
        Olen pitänyt päiväkirjaa tavoistani ja syömisestä, mutta mikään ei näytä auttavan ja on täysi mysteeri miksi joskus pääsen uneen normaali aikaan.


      • ____________________
        uneton????? kirjoitti:

        unettomuus jo 50 vuotta sitten kun kaksivuotias ei nukkunut öisin kahteen vuoteen kolmen ja viiden välillä.
        Olen kyllä kokeillut kaikki keinot, joogat ym., mutta kun ei saa unesta kiinni ja silloin tulee kaikki epämiellyttävät ajatukset ja myös kuoleman pelko on alkanut vaikuttaa viime aikoina, luultavasti.
        Yritän olla käyttämättä unitabletteja, mutta pari/kolme kertaa viikossa on pakko muuten tulee aivan sekavaksi ja väsyneeksi päivisin.
        En yleensä osta alkoholia ollenkaan, sillä epätoivoisena yöllä tulee juotua liikaa.
        On ihmeellistä, että joskus, ehkä kolme kertaa vuodessa nukun 7-8 tuntia, ja mikä ihana olo siitä tulee seuraavaksi päiväksi.
        Olen pitänyt päiväkirjaa tavoistani ja syömisestä, mutta mikään ei näytä auttavan ja on täysi mysteeri miksi joskus pääsen uneen normaali aikaan.

        Näin sanotaan.


      • sepä se
        ____________________ kirjoitti:

        Näin sanotaan.

        turhaan ruune ruikuttaa.


      • sepä se kirjoitti:

        turhaan ruune ruikuttaa.

        Opi ymmärtämään!


    • Reino´

      ...on vain valvottava.

      • unilääkettä

        Suomen Unitutkimuskeskus
        Taivalmäki 9, 02200 Espoo, etsii potilaita kansainväliseen tutkimukseen, jossa kehitetään uutta lääkettä unettomuuden hoitoon.
        Voi ottaa yhteyttä arkisin klo 9.00-15.00 puh 0400537662 tai sähköpostilla [email protected]


    • 30-luvulta ollaan

      Lampaiden lasku ei auta kuin harvoin.

      Varmimpia keinoja on (tavalla tai toisella, parasta kun luonnonmukaisesti hankittu) orgasmi joko illalla tai yöllä herätyä.

      Koskee ainakin miestä.

      • kysymys vaan

        onko oma käsi luonnollinen tapa ? Niin miehillä kuin naisilla ?


      • nukun hyvin
        kysymys vaan kirjoitti:

        onko oma käsi luonnollinen tapa ? Niin miehillä kuin naisilla ?

        Oras myy hierovia suihkuja, joka elvyttää pinnallista verenkiertoa, suihkun jälkeen on kiva mennä raukeana puhtaiden lakanoiden alle koisimaan.


      • olet kertonut
        nukun hyvin kirjoitti:

        Oras myy hierovia suihkuja, joka elvyttää pinnallista verenkiertoa, suihkun jälkeen on kiva mennä raukeana puhtaiden lakanoiden alle koisimaan.

        tuon jo monasti. Eikö se suihkun suutin ole aika kylmä ja iso .


      • Kauniita unia
        olet kertonut kirjoitti:

        tuon jo monasti. Eikö se suihkun suutin ole aika kylmä ja iso .

        koko elämäni.Kun jäin eläkkeelle, vuorokausirytmi oli täysin hukassa. Ensin opeteltiin Ketipinor-lääkkeen avulla päivä-yörytmi. Sitten rentoutuskasetin avulla rentoutumaan ja univalmiuksia.
        Kun yksinäisen sänky tuntui viileältä, toi hyvän avun muovikanisteri (korkki tiukasti kiinni), jossa kuumaa vettä sisällä. Siitä vuoteeseen leviävä lämpö auttoi nukahtamaan.
        Kokeilepas!


      • 198y
        Kauniita unia kirjoitti:

        koko elämäni.Kun jäin eläkkeelle, vuorokausirytmi oli täysin hukassa. Ensin opeteltiin Ketipinor-lääkkeen avulla päivä-yörytmi. Sitten rentoutuskasetin avulla rentoutumaan ja univalmiuksia.
        Kun yksinäisen sänky tuntui viileältä, toi hyvän avun muovikanisteri (korkki tiukasti kiinni), jossa kuumaa vettä sisällä. Siitä vuoteeseen leviävä lämpö auttoi nukahtamaan.
        Kokeilepas!

        itsellä villasukat toimii, periaatteessa on vaikuttava lämpö se unettava.


      • onni yksillä
        kysymys vaan kirjoitti:

        onko oma käsi luonnollinen tapa ? Niin miehillä kuin naisilla ?

        On aika luonnollinen. Sitä paitsi vanhan sananlaksun mukaan ei petä, ei jätä eikä anna vieraille.


      • uusi kokeilija
        onni yksillä kirjoitti:

        On aika luonnollinen. Sitä paitsi vanhan sananlaksun mukaan ei petä, ei jätä eikä anna vieraille.

        mutta se ei saa koskettaa ihoa, vain lämmin vesi koskettaa,
        niin täällä joku neuvoi kesällä.

        puhdasta nautintoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      155
      2238
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1703
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1580
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      97
      1483
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1332
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      223
      1265
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      56
      1239
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1227
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1111
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      976
    Aihe