imetys vai korvike?

hukassa...

Kirjoitin alla olevan tekstin allergia- ja astmaliiton keskustelupalstalle ja lisään sen nyt tännekin jospa vaikka se tavoittaisi useampia lukijoita/kohtalontovereita:

Pojalla (5kk) todettiin prick-testeissä ja maito-altistuksessa kananmuna, maito- ja vehnä-allergiat (rajoilla myös kala ja riisi). Lääkäri suositteli siirtymistä apteekin korvikkeeseen mahdollisimman pian oman suppean ruokavalioni takia ja neuvolassa oltiin sitä mieltä että imetys saattaa altistaa vauvan muillekin ruoka-aine allergioille...?

Olen kuitenkin äärimmäisen surullinen siitä, ettei yksikään terveydenhoidon ammattilainen ole suositellut imetyksen jatkamista. Olen kuullut olevani itsekäs, enkä ajattele lapseni parasta kun jatkan imetystä. Itse olen aika hajalla asian suhteen. Mielelläni imettäisin, vaikka hyvin rajallisellakin dieetillä, mutta en kuitenkaan lapseni terveyden kustannuksella. Olen koittanut korviketta (Althera) pojalle, eikä se toistaiseksi ole kelvannut, ja olen myös yrittänyt "pakottaa" itseäni luopumaan imetyksestä...

Onko kukaan kamppaillut saman ongelman/päätöksen kanssa? Onko oikeaa ja väärää valintaa? Osaako kukaan antaa mitään neuvoja puoleen tai toiseen?

4

1160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frgtyjhkl

      Laita viestisi vielä maitolaituri.imetys.fi -sivustolle, siellä osaavat varmastikin sinua neuvoa :)
      Ei varmaankaan ole oikeaa tai väärää valintaa, hienoa, että itse haluat jatkaa imetystä! Itse jatkoin maito- ja muna-allergisen imettämistä, samalla kokeilin aina välillä, josko jokin määrä munaa/maitotuotteita sopisi vauvalle. Nyt sietää jo aikas paljon munaa, pizzankin voin silloin tällöin syödä ilman, että pojalle tulee oireita.

    • alligaattorin äiti

      on juuri teille sopiva ratkaisu.

      Itse päädyin imetykseen, en oikeastaan edes miettinyt vaihtoehtoja, vaikka lapsi oli ja on edelleen moniallerginen, jolle tuli oireet tosi herkästi rintamaidonkin kautta ja itse olen keliaakikko, joten joudun monia viljatuotteita välttämään. Koin kuitenkin helpommaksi olla itse dieetillä ja imettämään, kuin opettaa laspi pulloon ja keitellä niitä sitten päivät pitkät...
      Meillä siirryttiin sitten suoraan juomaan mukista reilun vuoden vanhana, jolloin käyttöön otettiin soijakorvike. (joka onneksi kävi...) Olisin imettänyt pidempäänkin, jos en olisi ollut uudelleen raskaana. Loppuraskaudesta alkoi jo tiukka dieetti vaatia veroja...
      Mutta siis tiukka dieetti toimi ainakin minulla myös hyvänä keinona päästä eroon raskauskiloista, kun suklaa ja muut herkut jäivät pois =) (toki, jos olet hyvin hoikka muutenkin, voi olla, että ruokavalio jää liian niukaksi!)

      Mutta en näe mitään hävettävää siinäkään, että allerginen lapsi saa korviketta! Monethan ruokkii lapsiaan korvikkeella ilman allergioitakin, ja eiköhän näistäkin lapsista ihan ihmisiä kasva! Ei imetys ole mikään hyvän äitiyden mittari.

      Mutta mielestäni sun pitäisi pyytää lähete ravitsemusterapeutille ja keskustella hänen kanssaan dieetistäsi. Hän on sen alan asiantuntija!

      Ja tosiaan imetystukiryhmässäkin on varmasti jollakin samanlaisia kokemuksia ja sieltä voi kysyä vertaistukea.

    • pirita85

      Meillä poika sai oireita 2kk alkaen ja jäin maidottomalle, munattomalle, soijattomalle ja viljattomalle ruokavaliolle terv.kesk.lääkärin suosituksesta. oireet eivät vähenneet kuin vähän. sairaalan altistuskokeiden jälkeen lääkäri tehtiin testi, lapsi oli viikon soijamaidolla ja viikon taas imetin, sitten taas viikko soijalla. iho parani heti kun soija aloitettiin, ja kun jatkoin imetystä, dietistä huolimatta, iho palasi pahaksi taas 2pv:n kuluttua. eli oireet tulivat omasta maidostani, ja poika oli tuolloin 6kk. lopetin imetyksen siihen, vaikka pahalta tuntuikin, mutta oma lapsenihan siitä eniten hyötyi, kun ei tarvinnut enää kärsiä jatkuvista iho-oireista ja vatsakivuista! ja sairaalassa oltiin muutenkin aivan järkyttyneitä kyseisestä dietistä, minultahan oli kielletty kaikki tärkeimmät ruoka-aineet, joten he suosittelivat samantien dietin purkamista. nyt olen tyytyväinen, että lopetin imetyksen. allergioita löytyy kokoajan lisää, joten on helpompi näin löytääkkin mahd. aiheuttajat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      75
      1453
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1247
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      994
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      80
      801
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      742
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe