KOKEMUKSIA VINSSEISTÄ ?

HELPOTUSTA ANKKUROINTIIN

KERTOKAAPA KOKEMUKSIANNE SÄHKÖKÄYTTÖI-
SISTÄ ANKKURIVINSSEISTÄ.KAUPPIAS SUO-
SITTELI SÄHKÖASENNUKSIEN JÄTTÄMISTÄ
AMMATTIMIEHELLE? ENTÄPÄ KETTINKI?PITÄÄ
KUULEMMA OLLA NS.KALIBROITUA KETTINKIÄ

8

2181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JoNo

      Hyviä kokemuksia, itselläni oli Albatross 321 veneessä 500W vinssi. Vinssin saa pyörimään molempiin suuntiin (lasku ja nosto) mutta oli kytkenyt vinssin vain nostamaan, koska ankkurin lasku sujui nopemmin käsin laskettaessa. Ankkurina oli CQR 16 kg 10m kettinkiä. Kettinki on tarkistettava, että se sopii vinssin jaolle. Vinsiä käytin jalkakytkimellä, alkuperäisen solenoidin jouduin kyllä uusimaan muutaman vuoden jälkeen ja tilalle laitoin palautuvan rajakytkimen ja suuren tasavirta kontaktorin. Vinssin tehon on ollut riittävä. Kaapeloinnissa pitää käyttää paksuja min 16mm, mielummin 25mm (neliömillimeriä)johtimia. Muista sulake! Vinssi toimi muuten hyvin >14 vuotta.

    • Kuunarin kippari

      Pistämätön vehje - ankkuroinnista tuli ilo, vaikka joskus sattuisi sellainen ankkuripohja, että ankkuri brakaa. Ei muuta kuin nappia painamalla ylös ja koneella taas uusi yritys vähän eri paikkaan.
      1000 W minusta välttämätön, vaikka vain 16 kg CQR ja 60 metriä 8 mm kettinkiä. Laskin jännitehäviön perässä olevista varsinaisista akuista vinssiin ja päädyin siihen, että asensin vinssiä varten oman 60 Ah akun keulaan, jolloin pärjäsin ohuilla kaapeleilla. Ohjaan latausta vinssiakkuun käsisäätöisesti volttimittarin avulla - siis pystyn näkemään kojetaulusta ankkuriakun jännitteen ja kytkemään ankkuriakun rinnakkain lataukseen tarvittavaksi ajaksi. On toiminut hyvin näin, vaikka latauksen tarve onkin vain arviointiperustaista.
      Yksi ainoa ongelma ilmennyt. Vekottimessa oli kaksi 40 A automaattisesti palautuvaa lämpösuojarelettä. Toinen niistä kärähti. Uusia ei maahantuoja suostunut toimittamaan, eikä vastaavia löytynyt koko maasta. Niinpä oikosuljin koko lämpösuojareleen - täytyy vain itse ymmärtää, ettei saa rajattomasti yhtä kyytiä ajaa kettinkiä sisään, ainakaan täydellä kuormituksella.
      Ei muuten 1000 W tehokaan riitä vetämään paattia päin tuulta, vaikka teoreettinen vetovoima onkin 400 kp. Mutta pääasia, että ankkuri nousee - nousipa jopa silloinkin kun oli päässyt vahingossa putoamaan keskellä Selkämerta mainingeissa ja kaikki 60 metriä oli ulkona 50 metrin syvyhisessä vedessä. Oli hyvä tuuri, kun ei tarttunut kiinni!

      • tepu

        1000 W vinssin virta on maksimissaan n. 80 A, joten alle 25 mm2 kaapeleiden käyttö on leikkimistä tulella (kaapelit lämpenee). (Vastaavasti 24 V:n järjestelmässä 40 A ja 10 mm2). Normaalikäytössä lämpenemistä tuskin havaitsee, mutta kovassa paikassa, kun kaikki muukin tuntuu menevän pieleen, ilmiö iskee... Välimatkalla ei tässä minimipaksuudessa ole merkitystä.

        Jos vekottimen lämpösuojat hajoavat, on ne järkevää korvata kaapeliin asennettavalla, vastaavalla arvoilla olevalla lämpösuojalla tulipalovaaran estämiseksi.


      • Kuunarin kippari
        tepu kirjoitti:

        1000 W vinssin virta on maksimissaan n. 80 A, joten alle 25 mm2 kaapeleiden käyttö on leikkimistä tulella (kaapelit lämpenee). (Vastaavasti 24 V:n järjestelmässä 40 A ja 10 mm2). Normaalikäytössä lämpenemistä tuskin havaitsee, mutta kovassa paikassa, kun kaikki muukin tuntuu menevän pieleen, ilmiö iskee... Välimatkalla ei tässä minimipaksuudessa ole merkitystä.

        Jos vekottimen lämpösuojat hajoavat, on ne järkevää korvata kaapeliin asennettavalla, vastaavalla arvoilla olevalla lämpösuojalla tulipalovaaran estämiseksi.

        Yritin ympäri tätä maata kysellä itsevirittyviä lämpösuojakytkimiä, 40 ampeerisia kuten oli alun perin (2 kpl rinnan). Ei löytynyt mistään - useimmissa paikoissa eivät edes ymmärtäneet, minkälaisesta laitteesta oli kysymys. Tarjottiin kyllä 500 voltin jännitteelle mitoitettuja vahvavirtalaitteita, jotka eivät olleet millään tavoin kosteussuojattuja ja jotka eivät myöskään olleet itsevirittyviä. Vinssiin sijoitetun lämpösuojakytkimen ideana on lisäksi se, että sen jäähtymisnopeus on riippuvainen siitä, kuinka paljon vinssin moottori on kuumentunut.
        Jos muistan oikein, oli pakko käyttää 25 neliön kaapeleita vinssin läpivientien koon vuoksi!, mutta pituutta niihin tuli akun sijainnin ansiosta vain runsas puoli metriä. Matkaa moottoriakkuihin olisi tullut noin 30 mertaa enemmän - olisinko silloin muka käyttänyt 750 neliömillimetrin kaapeleita! 140 neliömillin kaapelilla jännitehäviö olisi pysynyt kohtuullisena.
        Jos 220 voltilla syötetään 2000 W (esim. sähkölämmittimeen) surutta 0,75 mm2 kaapelilla, se on justiinsa sama kuin jos syötetään 1000 W 12 voltilla noin 9 kertaa paksummalla kaapelilla eli 7 mm2 kaapelilla. Ei siis 25 mm2 kaapelissa mitään kuumenemisongelmaa ole, jännitehäviö se ratkaisee pitkällä etäisyydellä, koska jännitteen laskiessa moottori siinä ylikuumenee. Muuten, vaikka vinssin moottorin nimellisteho on 1000 W, ei sen keskimääräinen kuormitus sitä ole - se vastaa 400 kp:n vetovoimaa tavanomaisilla vinssivälityksillä ja 100 kp riittää melko varmasti nostettaessa ankkuria suurimmastakin ankkurointisyvyydestä ankkurin irrottua pohjasta.
        Mutta jos tiedät, mistä saa pienjännitteelle tarkoitettuja itsevirittyviä tämän virranvoimakkuusluokan lämpösuojakytkimiä, kerro minullekin.


      • Pilot 22
        Kuunarin kippari kirjoitti:

        Yritin ympäri tätä maata kysellä itsevirittyviä lämpösuojakytkimiä, 40 ampeerisia kuten oli alun perin (2 kpl rinnan). Ei löytynyt mistään - useimmissa paikoissa eivät edes ymmärtäneet, minkälaisesta laitteesta oli kysymys. Tarjottiin kyllä 500 voltin jännitteelle mitoitettuja vahvavirtalaitteita, jotka eivät olleet millään tavoin kosteussuojattuja ja jotka eivät myöskään olleet itsevirittyviä. Vinssiin sijoitetun lämpösuojakytkimen ideana on lisäksi se, että sen jäähtymisnopeus on riippuvainen siitä, kuinka paljon vinssin moottori on kuumentunut.
        Jos muistan oikein, oli pakko käyttää 25 neliön kaapeleita vinssin läpivientien koon vuoksi!, mutta pituutta niihin tuli akun sijainnin ansiosta vain runsas puoli metriä. Matkaa moottoriakkuihin olisi tullut noin 30 mertaa enemmän - olisinko silloin muka käyttänyt 750 neliömillimetrin kaapeleita! 140 neliömillin kaapelilla jännitehäviö olisi pysynyt kohtuullisena.
        Jos 220 voltilla syötetään 2000 W (esim. sähkölämmittimeen) surutta 0,75 mm2 kaapelilla, se on justiinsa sama kuin jos syötetään 1000 W 12 voltilla noin 9 kertaa paksummalla kaapelilla eli 7 mm2 kaapelilla. Ei siis 25 mm2 kaapelissa mitään kuumenemisongelmaa ole, jännitehäviö se ratkaisee pitkällä etäisyydellä, koska jännitteen laskiessa moottori siinä ylikuumenee. Muuten, vaikka vinssin moottorin nimellisteho on 1000 W, ei sen keskimääräinen kuormitus sitä ole - se vastaa 400 kp:n vetovoimaa tavanomaisilla vinssivälityksillä ja 100 kp riittää melko varmasti nostettaessa ankkuria suurimmastakin ankkurointisyvyydestä ankkurin irrottua pohjasta.
        Mutta jos tiedät, mistä saa pienjännitteelle tarkoitettuja itsevirittyviä tämän virranvoimakkuusluokan lämpösuojakytkimiä, kerro minullekin.

        Ensinnäkin niistä lämpösuojista.Kyllä niitä on mm.Maritimilla saatavana 35A,70A,100A ja 125A:n virroille.Vuoden 2000 luettelossa sivu 82.Kyllä Tepu on siinä oikeassa,että lyhyillä matkoilla(n.alle 50m)ei esimerkin mukaisilla johdinpoikkipinnoilla tule ongelmia.Toisinsanoen jos matkaa on 1m tai 30m ei jännitehäviöllä ole merkitystä tällaisessa käytössä.


      • Kuunarin kippari
        Pilot 22 kirjoitti:

        Ensinnäkin niistä lämpösuojista.Kyllä niitä on mm.Maritimilla saatavana 35A,70A,100A ja 125A:n virroille.Vuoden 2000 luettelossa sivu 82.Kyllä Tepu on siinä oikeassa,että lyhyillä matkoilla(n.alle 50m)ei esimerkin mukaisilla johdinpoikkipinnoilla tule ongelmia.Toisinsanoen jos matkaa on 1m tai 30m ei jännitehäviöllä ole merkitystä tällaisessa käytössä.

        Hyvä on, jos lämpösuojia nyt saa - siitä on jo
        seitsemän tai kahdeksan vuotta kun niitä ei
        saanut kirveelläkään, ihan miten kerroin.
        Mutta älkää nyt pojat sentään kirjoittako Ohmin
        lakia uudelleen. Sitä ei eduskunnassa voida
        hyväksyä eikä se ole myöskään eeuun direktiivejä.
        Ottakaa kirja kauniisti käteenne ja todetkaa,
        miten voltit, ampeerit, watit ja ohmit ovat aivan
        kiinteässä suhteessa toisiinsa ja johtimen
        pituuteen (sieltä niitä ohmeja kertyy). Johtimen
        kuumeneminen on riippumaton johtimen pituudesta,
        se on totta, mutta moottorin kuumeneminen ei ole -
        alijännitteellä ei tule voimaa, joka vetäisi
        kettinkiä nopeasti sisään, sähkö muuttuukin
        moottorissa lämmöksi ja silloin myös kaapeli
        kuumenee enemmän.
        Arvatkaa muuten, kuinka monta sirkkeliä,
        rälläkkää ja porakonettakin on poltettu tässä
        maassa, kun niitä on yritetty pyörittää kymmenien
        metrien pituisilla puolentoista neliömillin tai
        jopa nollaseittenviitosen roikilla? Niitä saa
        sitten halvalla, kun kärähtänyttä moottoria ei
        enää nykyisin kannata korjauttaa.


      • Pilot 22
        Kuunarin kippari kirjoitti:

        Hyvä on, jos lämpösuojia nyt saa - siitä on jo
        seitsemän tai kahdeksan vuotta kun niitä ei
        saanut kirveelläkään, ihan miten kerroin.
        Mutta älkää nyt pojat sentään kirjoittako Ohmin
        lakia uudelleen. Sitä ei eduskunnassa voida
        hyväksyä eikä se ole myöskään eeuun direktiivejä.
        Ottakaa kirja kauniisti käteenne ja todetkaa,
        miten voltit, ampeerit, watit ja ohmit ovat aivan
        kiinteässä suhteessa toisiinsa ja johtimen
        pituuteen (sieltä niitä ohmeja kertyy). Johtimen
        kuumeneminen on riippumaton johtimen pituudesta,
        se on totta, mutta moottorin kuumeneminen ei ole -
        alijännitteellä ei tule voimaa, joka vetäisi
        kettinkiä nopeasti sisään, sähkö muuttuukin
        moottorissa lämmöksi ja silloin myös kaapeli
        kuumenee enemmän.
        Arvatkaa muuten, kuinka monta sirkkeliä,
        rälläkkää ja porakonettakin on poltettu tässä
        maassa, kun niitä on yritetty pyörittää kymmenien
        metrien pituisilla puolentoista neliömillin tai
        jopa nollaseittenviitosen roikilla? Niitä saa
        sitten halvalla, kun kärähtänyttä moottoria ei
        enää nykyisin kannata korjauttaa.

        Arvoisa kuunarin kippari,olen ollut sähköalalla
        n.27 vuotta joten eiköhän tuo ohmin lakikin ole
        tullut moneen kertaan tutuksi.Toistan vielä
        sen,että kerroin tepun mainitsemilla
        johdinpaksuuksilla 16/25 neliömillim.olevan hyvin
        vähän merkitystä n.1-30m johdoilla.Jos käytämme
        ohuempia n.6-10 neliömillim.johtoja niin jopa 2
        metrinkin johtopituus on liikaa.Kerrot aivan
        oikein,että moottoreita poltetaan liian
        ohuilla/pitkillä johdoilla.Yleensä tulisikin
        laskea ko.moottorin ottama max.virta ja mitoittaa
        johtimet mieluummin pykälää paksummiksi kuin
        minimitarve on.


    • Veneilijä

      Kyllä ankkurivinssi ihan hyvä on olemassa ainakin isommille ankkureille
      Kettingin ei tarvitse olla ns.kaliproitua(jaoltaan tarkistettua) kallista venetarvikeliikkeen kettinkiä.Olen itse hankkinut rautakaupasta sopivalla jaolla olevaa huomattavasti halvempaa kettinkiä jossa on sama vetolujuus.Kahteen vinssiin olen sieltä ostanut ja hyvin on toiminut.
      PS.Tilaamalla saa haluamansa pituuden,vaikka sata metriä jos haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe